VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Begin på juni 05, 2016, 23:39:06 pm



Tittel: Nybegynner! :D
Skrevet av: Beginjuni 05, 2016, 23:39:06 pm
Heisann og hoppsann :) Er helt ny på forumet, så har prøvde å finne det stedet som var mest passende for innlegget :) Som det står over så er jeg nybegynner når det gjelder bil, har mekka på moped og rc, men ikke så veldig mye mer. Derfor har jeg begynt å se litt rundt i jungelen av biler som kan være morsomme og lette å skru på i første omgang :) Dermed så lurer jeg på om bobla kan være noe for meg :D har sett litt rundt å virker som en EKSTREM enkel bil å fikse å skru på :) er det riktig slik jeg har oppfattet det eller er det bare "fantasi"?
takker for alle svar!! :)


Tittel: Sv: Nybegynner! :D
Skrevet av: jubalubajuni 06, 2016, 10:40:11 am
Velkommen velkommen!
Boble er en suveren bil å lære seg å skru på. Selv hadde jeg nøyaktig samme bakgrunn som deg da jeg begynte. Hadde skrudd mye rc-bil og moped. Med godt verktøy, verksted håndbok (Haynes eller Bentley) og litt stå på vilje så kommer man langt.


Tittel: Sv: Nybegynner! :D
Skrevet av: Beginjuni 06, 2016, 22:14:12 pm
Takk for svar :) regner med at det blir en boble etterhvert :D men da kommer det spørsmålet som sikkert står 1000ganger på forumet fra før av... hvilken årsmodell er "best" å kjøpe, spesielt utsatte steder dor rust osv.. prøver å presse meg full av info :P


Tittel: Sv: Nybegynner! :D
Skrevet av: P-stopjuni 06, 2016, 22:24:27 pm
Finn den årgangen du liker best. Eller den stilen du liker best. Så finner du en bra utgave av det du vil ha.
Alle årganger og alle biler som er så gamle har sitt å slite med. Selv de nye bilene har det. Så se på forskjeller å finn en biltype du vil ha.
Så kan du begynne å stille spørsmål om den. Det finnes mange bra biler der ute. Men det er fortsatt lettere å finne dyr søppel enn billig gull.


Tittel: Sv: Nybegynner! :D
Skrevet av: jubalubajuni 06, 2016, 22:40:54 pm
Alle boble modellene har stort sett de samme rustfellene. Kanaler, jekkfester, støtfangerfester, reservehjulsbrønn, gulvet (spesielt under batteriet og under pedalene), og på 1302 og 1303 må man også se etter rust i fjærtårna. Er også veldig lurt å ta en titt på rammehodet.
Hvis man er ganske ny på boble så er det lurt å alliere seg med en som kjenner boblene ut og inn og kjenner alle fellene når man drar og ser på bil.

Den følgende teksten er bare mine egne observasjoner og bør ikke tas som noen fasit. Men det er i hvertfall hva jeg tenker om disse bilene pr. dags dato.
Når det gjelder hvilken modell som er best så er det fordeler og bakdeler med alle. De nyere modellene har bedre tekniske løsninger. Bedre bremser, 12 volts el system, som oftest sterkere motorer, bedre kjøreegenskaper og lignende. Men kvaliteten på stålet var ofte ikke like god når 70 tallet kom. Disse bilene er litt mer "avanserte" enn de eldre (hvis man i det hele tatt kan si det om boble) og er litt mer kronglete å skru på.
Har selv en 1302S fra 1971 (min personlige favoritt modell). Og opplever den som ganske lettskrudd. Holder lett følge med trafikken og er god å kjøre, også på lengre turer.
Vi har også en 1200 fra 1963. Denne er mye enklere å skru på en 1302'en etter min mening. Er veldig lettkjørt og lett håndterlig. En del lettere på rattet enn 1302'en, og er en suveren bil å bruke til småkjøring. Synes nesten jeg kan sammenligne den med mopeden jeg hadde. Man bare hiver seg på og freser av gårde (hvis det gir noen som helst mening for noen andre enn meg selv). Jeg har ingen problemer med å legge ut på langtur med denne heller, men 1302'en er mer komfortabel på langkjøring. Den gamle 1200'en går dårligere, bråker litt mer og er mer humpete. Men er som sagt enklere å vedlikeholde (etter min mening).
Har det like moro med begge bilene våre. De har hver sin sjarm.
Det eneste svaret jeg kan komme med angående hvilken modell som er "best" er den modellen du liker best selv. Det er tross alt det viktigste.
Så tar man det derfra. Det greieste er ofte å finne en bil som er så hel, rett og komplett som mulig. Så kan man begynne å tilpasse den sine egne behov deretter.


Tittel: Sv: Nybegynner! :D
Skrevet av: P-stopjuni 07, 2016, 00:35:55 am
Ta også en liten titt i lommeboka  :). Ta med deg en kjenner ved kjøp. Sjekk at eventuelle forandringer står i vognkort.
Du finner gamle biler med mye motor og mye bremser også. Masse morsomme utgaver med og uten dører og tak. Så se hvor mye penger du har tenkt å legge i dette og hvilken bruk du skal ha. Blank eller rat. Senk eller hev. Org. eller Beach. Det er så mye å velge i at det er bare du som kan svare på dette.
Er til og med noen med vannkjølt japansk motor.
Det beste med bobla og lign. er miljøet og variasjonene.


Tittel: Sv: Nybegynner! :D
Skrevet av: Beginjuni 07, 2016, 03:04:39 am
Økonomien er god, så har ikke noe imot å legge en betraktelig sum i bilen :D Har tenkt på å kanskje gjøre den så orginal som mulig. Ønsket er at det skal bli en utstillings/sommer bil som faller i smak hos alle (utvendig og innvendig) forventer ikke at alle skal like den :D Vet dere om noen som kan være behjelpelig med å være med å se på biler? :)


Tittel: Sv: Nybegynner! :D
Skrevet av: Formula Veejuni 07, 2016, 08:12:58 am
Hei og velkommen  :)
Fortell gjerne hvor du bor, vi er nok mange som kan hjelpe deg.
Fint at du har penger, fordi etter min mening er det billigst å kjøpe en dyr bil.
Som det står ovenfor her(godt skrevet) så er det faktisk lettere å finne dyrt søppel enn billig gull, men har du penger kan du fremdeles også finne "dyrt" gull.
Ofte så koster det mye mer å restaurere en bil enn det den har som salgsverdi etterpå. Det er det jeg mener med at det er billigst å kjøpe en dyr bil.
Kjøp en til 70.000,- som andre har brukt langt over 100.000,- på.


Tittel: Sv: Nybegynner! :D
Skrevet av: Beginjuni 07, 2016, 14:19:23 pm
Bor i Tønsberg området :) Selv om det kanskje er billigere å kjøpe gode "ferdig" biler, har jeg lyst på noe og holde på med :D merker at det klør i fingra etter å gjøre noe, etter at jeg har solgt alt av mopeder og rc :P Kan hende at jeg gir/ selger bilen til fatteren siden har har alltid drømt om ei boble :D Men det å kjøpe en "billig" bil som blir solgt for mindre enn det er investert i den. men da er det kanskje ikke så mye å gjøre på den?
Tusen takk for gode svar forresten :)


Tittel: Sv: Nybegynner! :D
Skrevet av: pWolfjuni 07, 2016, 14:22:20 pm
Mange valg og ta. Hadde jeg vært deg hadde jeg startet her  :)

http://www.finn.no/77087758


Tittel: Sv: Nybegynner! :D
Skrevet av: Formula Veejuni 08, 2016, 07:54:17 am
Mange valg og ta. Hadde jeg vært deg hadde jeg startet her  :)

http://www.finn.no/77087758
Enig, det er sånn akkurat passe virker det som.


Tittel: Sv: Nybegynner! :D
Skrevet av: Roy Grellandjuni 08, 2016, 11:19:33 am
Bor i Tønsberg området :) Selv om det kanskje er billigere å kjøpe gode "ferdig" biler, har jeg lyst på noe og holde på med :D merker at det klør i fingra etter å gjøre noe, etter at jeg har solgt alt av mopeder og rc :P Kan hende at jeg gir/ selger bilen til fatteren siden har har alltid drømt om ei boble :D Men det å kjøpe en "billig" bil som blir solgt for mindre enn det er investert i den. men da er det kanskje ikke så mye å gjøre på den?
Tusen takk for gode svar forresten :)

Tønsberg er jo et godt utgangspunkt. Unneberg bil holder til i Tønsberg og har det aller meste av både kunnskap og deler. Er ikke så veldig aktivt klubbmiljø om dagen, men opplever stadig at man hjelper hverandre hvis det er noe, så legg ut spørsmål her, så kan det være noen er behjelpelig med å se på kandidater for deg.

Holder selv til på Nøtterøy, og senest i går var det en kar innom med en VW pickup for å få litt hjelp, så vi prøver som sagt å hjelpe til hvis det er noe.

Jeg har forøvrig gjort det på den "ikke anbefalte" måten, og kjøpte en bil som var skikkelig dårlig, men etter ca 12-15 år og utallige titusner, så ser den ok ut i alle fall ;):
[attachment=1]

Men den har gitt meg mange hyggelige timer i garasjen, og gode venner over hele kloden, så det var verdt det.