VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: N F på oktober 11, 2016, 02:06:17 am



Tittel: Motor og girkasse - hva passer til hva?
Skrevet av: N Foktober 11, 2016, 02:06:17 am
Lurer på muligheten for å bygge en litt "enkel" oxyboxer.

Tenker slik:
- Fjerne kjølekappene på en 2,1 liter digjet motor jeg har.
- Kjøpe topper fra en T3 2,0L motor og frese dem ut om nødvendig.
- Sette på den originale innsprøytningen til 2,1 literen.
- Bruke samme råder og veiv som originalt på 2,1 literen.
- Kjøpe sylindersett med samme bor/slaglengde som wbx sylindrene
Spørsmål blir da:
Vil original innsug for innsprøytning passe på toppene fra den luftkjølte motoren?
Vil det være enklere å bare sette inn en 2,0 liter luftkjølt motor fra en T3 og sette på innsug fra 2,1 liter innsprøytningsmotor?

Så girkasse, hvor mye jobb er det å få en girkasse fra en T3 inn i en boble. Uttaket til girstangen sitter jo på siden i stedet for i tuppen av kassen. Er det noe kit for å bygge om dette? Årsaken er jo at T3 kassen er mye sterkere og at man kan få dem med 5 gir.


Tittel: Sv: Motor og girkasse - hva passer til hva?
Skrevet av: Erlend / bug66oktober 11, 2016, 08:37:30 am
WBX (oxy-boxer) passer kun med WBX topper eller type1 topper. Type 4 topper passer ikke på, da sylindrene ikke står med lik senteravstand.



Tittel: Sv: Motor og girkasse - hva passer til hva?
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'oktober 11, 2016, 12:33:40 pm
Og så er ordene enkel og oxy-bokser vel ikke bare bare at forene?