VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Notch67 på november 14, 2016, 12:14:48 pm



Tittel: Pressing av Bærekuler t2
Skrevet av: Notch67november 14, 2016, 12:14:48 pm
Presset inn nye bærekuler i bærearmene på en 72' bay her om dagen. De gamle bærkulene var "peened". Altså presset låsespor i på baksiden etter montering. De nye kulene virker ikke ha kant for å presse dette. De kommer heller ikke like langt gjennom bærearmene som de gamle. Ca 1 mm for lite tenker jeg. Dette kan komme av den mer avrundede formen på de nye kulene tenker jeg.
Er det en problemstilling andre har reflektert over?


Tittel: Sv: Pressing av Bærekuler t2
Skrevet av: Ivarnovember 15, 2016, 09:43:33 am
Eg har skifta kuler mange gonger på Plokkopp'en min, og hugser at spesielt eine gongen var det umulig å få dei siste millimeteren inn.
Hadde ingen betydning, anna enn at bilen blir 1mm høgare :D

Som eit tips;
Det eg har hatt god erfaring med no siste gongen, er at eg bora hol på toppen av kulene, og gjenga inn greasniplar. Bruk grease på bor og tapp for ikkje å få spon ned i kula!
Presser fett i  her i lag med resten av forstillinga, på oljeskift/5000km. Viktig at hjula heng fritt når ein fyller her.
Ved nye kuler gjekk det 10-12 slag på fettpressa, før det begynte å tyte ut rundt kula. Tok av mansjetten for å fylle med på kor mykje det var plass til.
Har brukt ein blå Castrol, som er seig & god :)

På 5000km går det no typisk to slag fett på kvar nippel.


Tittel: Sv: Pressing av Bærekuler t2
Skrevet av: magsnovember 15, 2016, 10:40:54 am
Pål
litt avhengi hva type bærekuler jeg bruker
ser att det er litt forskjellig på de da
det er viktig å ikke presse for mye da kan kula gå tregt etter på da :-\



Tittel: Sv: Pressing av Bærekuler t2
Skrevet av: P-stopnovember 15, 2016, 16:22:00 pm
Kjøper man kuler av god kvalitet, er det siste man bør gjøre å bygge dem om ;)
Ligger mye kunnskap i disse angående hvor mye fett, bevegelse, tempforskjeller etc.
fullt mulig å ødelegge gode kuler ved å bygge de om til smørbare. Tetting som er på smørefrie kuler for eksempel.
Der fettet tyter ut kommer også smuss inn. Der skal det være tett. Er ikke uten grunn at det er smørefritt som leveres i dag.
Holdbarheten på disse kulene er ikke dårligere enn på de som smøres og som stadig vekk har forskjellig mengde fett innvendig.
Ryker gode kuler fort er det noe annet som tar dem. Senk, Hjullager, ubalanse, slakk etc.
Hard dump og alt for mye fett innvendig, kan bety sprekt kule/belg. Kjøp god kvalitet på viktige deler og ha tro på at de som lager disse vet hvordan det skal gjøre.


Tittel: Sv: Pressing av Bærekuler t2
Skrevet av: Squarebacknovember 16, 2016, 02:59:53 am
P-stop! Håper flere hører på deg!