Tittel: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på januar 01, 2018, 20:47:33 pm ]Hadde tidligere problemer med at bilen stoppet eller fjusket av og til.Dette forsvant etter bytte av coilen👍
Men det er vrient å få til en passe og stabil tomgang syns jeg. Den forandrer seg stadig vekk, nå har jeg skrudd tomgangsskruen så langt det lar seg gjøre slik at den går på max turtall på tomgang. Men alikevel så er det ikke fort nok, ladelampa lyser innimellom, har nyladabatteri med 6,7V. (På laderen) Legger ved bilde/video her,,, Bilen står til lagring nå, i utetemperatur, virker som forgasseren begynner å ise når den går på tomgang i dag. (Se video) Men kanskje ikke rette tida å begynne å feilsøke/justere forgasser nå når den står til lagring. Motoren sto å gikk en halvtimes tid når jeg prøvde å justere. Hvis dere hører den klakkelyden som kommer av og til på videoen så tar jeg imot tips om hva det kan være:-) Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Blau_Oval på januar 03, 2018, 17:07:45 pm Jeg har også problemer med at motoren stanser på tomgang, det skjer ikke så ofte men spesielt på vinteren om jeg begynner å kjøre før den har fått varmen. Kan det være tilførselen med drivstoff?
Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: JFP på januar 04, 2018, 00:56:30 am Tomgangsproblemer:
Boblemotorer tåler ganske mye feilstilt tenning før de begynner å fuske skikkelig, det er som regel forgasseren som er synderen. Hvis du må skru tomgangsskruen fullt ut eller helt inn er det noe som er skikkelig feil, da er forgasseren er justert utenfor "balanse". Justering skjer på varm motor for sene modeller (xx-PICT 3). Skru både Bypass Screw og Volume Control Screw helt inn, deretter 2,5 omdreininger ut og så ta det derfra. Justere Bypass Screw ut eller inn til du har 850-900 RPM, deretter ut med Volume Control Screw til turtallet ikke stiger mer, så litt tilbake til turtaller går så vidt ned igjen. Justere tomgangen til 850-900 RPM igjen. Gjenta om nødvendig til det blir riktig. Hvis det fremdeles ikke er bra er det mest sannsynlig falsk luft. VW-motorene er "magre" i utgangspunktet og er sensitive for ytterligere luft i blandingen, det merkes spesielt på halvvarm motor. Syndere er vakuumslanger, slitte spjeldakslinger, morkne gummipakninger på innsuget, kaputt mekanisme i luftfilteret, ugrei choke, lekkasje i eksosanlegg, feilstilt choke-skrue, ting som ikke er skrudd til, osv, osv. Ellers er jo rusk i forgasseren en mulig kilde (renses). En annen luring er delvis kaputt bensinpumpe, men det merkes mest ved pådrag. Det kan hjelpe å forstå hvordan forgasseren virker mht tomgangskretsen: (http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=20100.0;attach=255152;image) Ellers nevner du "klakking", vet ikke hva det er (videoen fikk jeg ikke opp). At ladelampen lyser hvis turtallet er veldig lavt er ikke unormalt (du har likestrømsdynamo?), men hvis den lyser når motoren går normalt har du en feil et sted. Lykke til! Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på januar 04, 2018, 20:50:33 pm [attachment=1]
Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: JFP på januar 04, 2018, 20:56:47 pm 1. Hva slags forgasser har du (SOLEX ???)?
2. Hva er nummeret på fordeleren? (det står på venstre nederst på flensen) Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på januar 04, 2018, 21:09:34 pm 1. Hva slags forgasser har du (SOLEX ???)? 2. Hva er nummeret på fordeleren? (det står på venstre nederst på flensen) Takk for godt utfyllende svar her:-) (jeg får ikke spilt av videoen på min Iphone, mulig det er mange som ikke får gjort det?) Bilen er en 1300 med Solex 28 Pict-1 forgasser, fordeleren vet jeg ikke, men det kan jeg sjekke ut seinere. Er det ikke bare 2 justeringsskruer på denne forgasseren, tomgang og bensin/luft blanding? Det er ihvertfall bare de to jeg har justert på, og har skrudd blandingsskruen ca. 2,5 omdreininger ut igjen, men dette har jeg justert litt på måfå tidligere etter som jeg har hørt og følt hvordan motoren er under kjøring og tomgang. Ladelampa slokker når jeg kjører vanlig, men den ligger i grenseland å lyser på tomgang. Likestrømsdynamo eller ikke, dette har jeg ikke greie på! :o Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: JFP på januar 04, 2018, 22:10:04 pm OK!
Justering: http://www.vw-resource.com/28carb.html#idle. Fordeler: Din ser ut som den hører til en 1600-motor(?). Feil fordeler kan gi trøbbel. Bare lurte. Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Bug_Man på januar 04, 2018, 22:22:57 pm er 6v så er nok likestrøm
Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på januar 04, 2018, 23:17:12 pm Okei,, da får jeg sjekke det med fordeleren, og prøve å justere forgasseren etter manualen.
Takk for info og gode råd👍 Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: TrettenNullTo på januar 04, 2018, 23:18:40 pm Ang justering av forgasser mener jeg at miksetur skruen (den lille) skal skrues inn ikke ut.
Angående ladelampa kan det være slitne børster, lett å se hvor mye som er igjen hvis du titter inn i hullet på dynamoen med en lampe. Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på januar 05, 2018, 00:35:23 am Ang justering av forgasser mener jeg at miksetur skruen (den lille) skal skrues inn ikke ut. Angående ladelampa kan det være slitne børster, lett å se hvor mye som er igjen hvis du titter inn i hullet på dynamoen med en lampe. Ja, sånn jeg har forstått det å. Har skrudd den inn og 2,5 omdr. ut igjen, men får prøve på nytt etter manualen som ble lagt her litt lenger opp. Det er nok riktig dette med ladelampa, hører på motoren at den går litt i seineste laget på tomgang når ladelampa lyser😉 Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: jubaluba på januar 05, 2018, 13:25:12 pm Hvis du har 1300 motor så skal den egentlig ha 30pict forgasser. Dette er jo ikke løsningen på problemet men det er lettere å få ting til å fungere med samme deler som bilen forlot fabrikken med.
Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: JFP på januar 05, 2018, 22:44:02 pm Ang justering av forgasser mener jeg at miksetur skruen (den lille) skal skrues inn ikke ut. Ja, motsatt av 34 PICT-3. https://www.youtube.com/watch?v=XOxxS1EMphU Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på januar 09, 2018, 01:03:31 am Hvis du har 1300 motor så skal den egentlig ha 30pict forgasser. Dette er jo ikke løsningen på problemet men det er lettere å få ting til å fungere med samme deler som bilen forlot fabrikken med. Ja, oppdaget det tidligere jeg og, så har vurdert å bytte, mulig jeg gjør det til våren, ikke så alt for dyre så jeg på nettet.. Får eventuelt prøve å justere mer på den jeg har til våren trur jeg, og se hva jeg får til:-) Bør denne slangen som skal være tilkoplet her være på plass? [attachment=1] Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Bug_Man på januar 09, 2018, 09:00:34 am Kan hende bensin har kommet nedi fordeler?
Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på januar 09, 2018, 14:11:30 pm Hvordan kan det skje?
Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: jubaluba på januar 10, 2018, 12:55:51 pm Vakuum opptrekket på fordeleren henter vakuum signalet fra forgasseren. Har man uflaks så kan bensina finne veien gjennom der. Dette er et stålrør som sitter montert mellom forgasseren og fordeleren. Det skal ideelt ha en oppovervendt "knekk" der det er festet i forgasseren som skal hindre at bensina renner ned der.
Slangen du mangler er forvarming til forgasseren. I kaldt vær gjør det livet litt lettere for motoren fram til den blir god og varm. Har hørt mange si at dette ikke har så mye å si men det som satt montert på disse bilene da de var nye var der som regel av en god grunn. Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på januar 10, 2018, 20:48:46 pm Vakuum opptrekket på fordeleren henter vakuum signalet fra forgasseren. Har man uflaks så kan bensina finne veien gjennom der. Dette er et stålrør som sitter montert mellom forgasseren og fordeleren. Det skal ideelt ha en oppovervendt "knekk" der det er festet i forgasseren som skal hindre at bensina renner ned der. Slangen du mangler er forvarming til forgasseren. I kaldt vær gjør det livet litt lettere for motoren fram til den blir god og varm. Har hørt mange si at dette ikke har så mye å si men det som satt montert på disse bilene da de var nye var der som regel av en god grunn. Okei, hvis du ser på bildet jeg har lagt ut så er det en slange mellom fordeleren og forgasseren, er det denne du tenker på? Er det et uttakssted på eksosen under kjøleblekket til forvarminga(slangen)? Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Bug_Man på januar 10, 2018, 22:30:48 pm Ja du mangler metalknekken oppover. Dermed kan det komme bensin nedi
Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på januar 10, 2018, 23:43:10 pm Ja du mangler metalknekken oppover. Dermed kan det komme bensin nedi Aha,, da får jeg se om jeg får til noe der😉 Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: JFP på januar 10, 2018, 23:55:03 pm Viktig å få hevet vakuumslangen opp slik at bensin ikke renner nedi fordeleren, men det kan jo løses på forskjellig vis. Originalrøret er nok beste løsning.
[attachment=1] Det sagt, jeg tror ikke det er dette som er hovedgrunnen til at bilen din fusker. Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på januar 11, 2018, 00:38:07 am Viktig å få hevet vakuumslangen opp slik at bensin ikke renner nedi fordeleren, men det kan jo løses på forskjellig vis. Originalrøret er nok beste løsning. [attachment=1] Det sagt, jeg tror ikke det er dette som er hovedgrunnen til at bilen din fusker. Uansett greit å ha det i orden, så er det som det skal være😉 Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: JFP på januar 11, 2018, 00:50:39 am Det er to mekanismer som skal forhindre ising:
1. Forvarmet luft til luftfilteret: Det var ulike luftfilter og løsninger opp i gjennom, men alle henter varmluft fra den nedre "varme halvdelen" av motoren på et eller annet vis. Hvis dette ikke funker påvirker det blandingsforholdet og det oppstår lettere ising i forgasseren, særlig før motoren er blitt skikkelig varm 2. Forvarmingsrør fra eksosanlegget til innsuget: Disse skal sørge for at innsuget (rørene mellom forgasseren og sylinderen) varmes opp så raskt som mulig. Boblemotorene har lange innsug og det er lett for at bensindampen kondenserer på veien til sylinderne. De aller siste modellene fikk doble forvarmingsrør, det indikerer hvor viktig dette er. Test om forvarmingsrøret (særlig det venstre) blir fort varmt. Hvis ikke er det tett. Bruk drill og vairerstump for å få løs koksen som har bygget seg opp inni røret. Begge tingene må være i orden for at motoren skal gå perfekt. Faktisk må alt være i orden om den skal gå som den skal på tomgang :-\. Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på januar 11, 2018, 14:30:09 pm Flott forklart,jeg forstår :) fikk svar tidligere her om at på 1300 motor 66 mod. så var forvarminga til luftfilteret koplet på eksosen bak ved viftehuset på venstre side? Er det mulig det er sånn på min siden jeg ikke har hullet i kjøleblekket som skal være til slangen? :)
Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Ivar på januar 11, 2018, 14:42:16 pm På boblemotorane med to eksosrøyr så har det eine røyret (venstre?) også misjon som ejektor for lettare å suge den varme eksosen gjennom forvarmingsrøyret. Så om det er montert for langt ut, så avtar denne effekten.
Har sett busspotter der retningen på forvarminga er frå høgre mot venstre, og omvendt. Så pass på. Dette ser ein enklast på den sida der forvarmingsrøyret har flens som går rett inn på eksosrøyret. På motsatt side endar det i ei røyr som går i ein grisehale, og inn i potta. Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: JFP på januar 11, 2018, 14:45:48 pm Forskjellige versjoner...
(http://members.trainorders.com/android/VW12up/1966-1300-EngineTin-FactoryPhoto.jpg) (http://members.trainorders.com/android/VW09/1962-OriginalEngineCompartment.jpg) (https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/3a/3f/be/3a3fbe057b7cbc2b4eecda5281e07ad7.jpg) (Legg for øvrig merke til fordelerne på disse bildene). Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på januar 11, 2018, 15:17:44 pm På boblemotorane med to eksosrøyr så har det eine røyret (venstre?) også misjon som ejektor for lettare å suge den varme eksosen gjennom forvarmingsrøyret. Så om det er montert for langt ut, så avtar denne effekten. Har sett busspotter der retningen på forvarminga er frå høgre mot venstre, og omvendt. Så pass på. Dette ser ein enklast på den sida der forvarmingsrøyret har flens som går rett inn på eksosrøyret. På motsatt side endar det i ei røyr som går i ein grisehale, og inn i potta. Ok, da får jeg ta en titt å se:-) Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på januar 11, 2018, 15:24:49 pm Forskjellige versjoner... (http://members.trainorders.com/android/VW12up/1966-1300-EngineTin-FactoryPhoto.jpg) (http://members.trainorders.com/android/VW09/1962-OriginalEngineCompartment.jpg) (https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/3a/3f/be/3a3fbe057b7cbc2b4eecda5281e07ad7.jpg) (Legg for øvrig merke til fordelerne på disse bildene). Ser at jeg har en annen fordeler, har ikke fått sjekket nr. på min enda... Har litt oljelekasje på motoren å, så har planer om å ta ut motoren til høsten for å ordne dette. Men tenkte å ha den fullt brukelig nå i sommer... er det samme fordeler til 6v og 12v?? Tenker på å bygge om til 12v kanskje. Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: jubaluba på januar 13, 2018, 21:53:32 pm Det et viktig at fordeler og forgasser samarbeider skikkelig. Mange av fordelerne har ulike tenningskurver og de forskjellige forgasserne har igjen ulikt vakuumsignal.
Fordeleren i seg selv bryr seg fint lite om hvor mange volt det er i el systemet. Men det gjør stiften og kondensatoren. Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Kjell Roar på januar 14, 2018, 08:55:44 am Det et viktig at fordeler og forgasser samarbeider skikkelig. Mange av fordelerne har ulike tenningskurver og de forskjellige forgasserne har igjen ulikt vakuumsignal. Stiften bryr seg ikke om hvor mange volt det er, kun coilen som gjør det. Kondensatorene kan brukes om hverandre, da den hverken ser 6 eller 12V, men kanskje 20.000V fra coilen.Fordeleren i seg selv bryr seg fint lite om hvor mange volt det er i el systemet. Men det gjør stiften og kondensatoren. Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: jubaluba på januar 16, 2018, 11:42:04 am Det et viktig at fordeler og forgasser samarbeider skikkelig. Mange av fordelerne har ulike tenningskurver og de forskjellige forgasserne har igjen ulikt vakuumsignal. Stiften bryr seg ikke om hvor mange volt det er, kun coilen som gjør det. Kondensatorene kan brukes om hverandre, da den hverken ser 6 eller 12V, men kanskje 20.000V fra coilen.Fordeleren i seg selv bryr seg fint lite om hvor mange volt det er i el systemet. Men det gjør stiften og kondensatoren. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på mai 17, 2018, 21:17:38 pm OK! Justering: http://www.vw-resource.com/28carb.html#idle. Fordeler: Din ser ut som den hører til en 1600-motor(?). Feil fordeler kan gi trøbbel. Bare lurte. Finner ingen nr. på fordeleren,, er alle fordelerene merket med nummer? Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: SveinT på mai 19, 2018, 07:40:57 am Alle originale fordelere har et nummer et sted. Men mistenker at din er en nyprodusert av ukjent fabrikat, siden gullfargen fortsatt er fin. Et kjennetegn på reprofordelere er at det ofte er brukt stjerneskruer til å feste vakumklokke og kondensator.
Som nevnt tidligere skulle nok din motor hatt en større vakumklokke, og da en annen fordeler uten turtallsregulering. Tittel: Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking Skrevet av: Thommas på mai 19, 2018, 15:30:27 pm Ja det kan være det da, ringer jeg Unneberg og oppgir motorkoden så kan vel de si meg hvem fordeler/vakumklokke som hører til? Så kan jeg bestille nytt fra dem.
Forgasseren er heller ikke original iht. motoren har jeg fått opplyst om, så kanskje jeg får ordne meg en annen der å. |