Tittel: Merkelig ventiloppførsel Skrevet av: Magnus LH på august 22, 2008, 13:11:41 pm Hei!
I det siste har jeg opplevd det motsatte av hva alle andre opplever når de justerer ventilene. Jeg får STØRRE ventilklaring når motoren er varm, og dermed får jeg en relativt høylytt ventilklikking. Noen som har opplevd det samme? Altså mer og mer klikking frem til motoren er varm og da klikker det ved tomgang, også forsvinner det litt rundt 1000omdr. og kommer tilbake resten av "spekteret". Ved varm motor målte jeg 0,25mm klaring, mot 0,15mm ved kald. Dette har kommet etter at jeg har skiftet til elektronisk tenning med kraftig coil og nye plugger. Noen sammenheng? Motoren går forøvrig veldig godt og jevnt. På forhånd takk for svar! Magnus. Tittel: Sv: Merkelig ventiloppførsel Skrevet av: Hot Owl på august 22, 2008, 15:44:27 pm Dette skal du ikke tenke noe på, det er slik for alle... om du er etter de siste hestene justerer du 0,15 på varm motor.
Fenomenet kommer av støtstengene ikke utvider seg like mye som sylindrene. Tittel: Sv: Merkelig ventiloppførsel Skrevet av: Magnus LH på august 25, 2008, 23:10:14 pm Har jeg virkelig forstått så feil?
0,15mm klaring ved kald motor er jo for å få ca. null klaring ved varm motor!? Det er snakk om std. aluminium støtstenger. En lukker jo ikke ventilen noe mer om en har klaring ved varm motor, så hvordan kan en hente mer hester med ekstra klaring? Men grunnen til bekymring er jo fordi dette er noe som har kommet, og er virkelig høylytt. (høres tydelig gjennom motorduren ved kjøring) Takk for svar! Tittel: Sv: Merkelig ventiloppførsel Skrevet av: Magnus LH på august 26, 2008, 22:00:39 pm Hrmph. Glad og fornøyd på vei til møte i TVWK i kveld sa det knas og ånden i motoren gikk ut i en liten sort sky.
Det var nok som jeg fryktet; nemlig noe mye verre enn ventilklaring.. Velvel, sånn er livet. Magnus. Tittel: Sv: Merkelig ventiloppførsel Skrevet av: SilverPig på august 27, 2008, 13:35:45 pm Hmmm...der ser man at beskrivelser av symptomer ikke alltid er tilstrekkelig for å stille en fullstendig diagnose. Se positivt på det: nå har du anledning til å kjøpe deg en ny motor, og du slipper å lure mer på disse ventilklaringene. Grattis med ny moring til bøya di! ;)
Tittel: Sv: Merkelig ventiloppførsel Skrevet av: Raymond på august 27, 2008, 20:53:01 pm Heiheihei, det du hadde her var ikke ventilknakk, men TENNINGSBANK!!!! Mye tyder hvertfall på det... Opplevde akkurat det samme på min ved bytte fra stifttenning til elektronisk uten (idiotisk...) å stille fortenningen. Måtte fylle 98 oktan OG oktanbooster, og da hjalp det noe. Men måtte helt ned i 40 km/t opp Hvalertunnellen (bratt) for å unngå for mye tenningsbank. Fikk tilgang til verktøy, stilte fortenningen på gehør ved å kjøre med belastning, og 90 km/t opp gjennom tunellen på vei hjem igjen, uten tenningsbank.
Tittel: Sv: Merkelig ventiloppførsel Skrevet av: Magnus LH på august 27, 2008, 21:26:43 pm Pøh, jeg har nok for mye pågangsmot til å gi opp den motoren, så nå er den på vei ut.
Men klart det var for dårlig forklart, Silverpig, nettopp derfor jeg var på vei til andre kyndige da det skjedde.. ;) Takk for innspillet Raymond, men i mitt tilfellet er det definitivt noe løst. Er forøvrig i forbindelse med sylinder 1/3, da noe løst lager lyd når en snur på motoren forbi tdc og ved neste runde samme plass. Kommer tilbake med informasjon når motoren demonteres... Tittel: Sv: Merkelig ventiloppførsel Skrevet av: Raymond på august 27, 2008, 22:21:31 pm Haha, tenkte jeg var litt vel bråsikker i konklusjonen min ja ;)
Tittel: Sv: Merkelig ventiloppførsel Skrevet av: Pan på august 28, 2008, 03:16:26 am Hvalertunnellen er vel 10 % stigning på det verste - var nylig gjennom der på en batterioppladingstur...
Tenningsbank ville du nok merka også ved at det smånøkka litt i motoren under belastning. |