VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Pan på august 22, 2008, 23:57:09 pm



Tittel: Hvordan tømme et bilbatteri for strøm
Skrevet av: Panaugust 22, 2008, 23:57:09 pm
Alt du trenger gjøre, er å komme borti bryteren til kupe-lyset (forutsatt at kupelyset på bilen din virker, såklart) når du laster ut bagasje. Så lar du bilen stå i... omtrent seks dager eller noe slikt.

Jupp. Der stod jeg, på en parkeringplass midt utpå Hvaler, og fikk ikke så mye som glød i ei varsellampe i speedometeret engang når jeg vred om tenningsnøkkelen.

På den andre siden vet jeg nå at det går helt greit å taue igang ei Boble, selv når det overhodet ikke finnes strøm på batteriet.

Noen andre som har gjort tilsvarende bommerter? :)


Tittel: Sv: Hvordan tømme et bilbatteri for strøm
Skrevet av: holmsenaugust 23, 2008, 00:14:18 am
Du mener f.eks. sovnet i bussen med stereoen på ? 
opptil flere ganger  :D


Tittel: Sv: Hvordan tømme et bilbatteri for strøm
Skrevet av: Filip/purityaugust 23, 2008, 00:29:28 am
Jeg har lurt litt på dette en stund, og tenker jeg kan like godt spørre her: Blir batteriet ødelagt av å bli tappet helt? Har dette noe med hvor lenge batteriet står uladet og gjøre isåfall?


Tittel: Sv: Hvordan tømme et bilbatteri for strøm
Skrevet av: Tony Chinaaugust 23, 2008, 06:04:59 am
Batteriet kan bli ødelagt hvis det lades helt ut, det bør også lades av og til hvis det blir stående uten å bli brukt.


Tittel: Sv: Hvordan tømme et bilbatteri for strøm
Skrevet av: EspenXaugust 23, 2008, 09:50:42 am
Om vinteren dreper du fort et batteri hvis det lades ut. Jeg snakker av erfaring, en strømtyv jeg sleit med å finne og kulde tok knekken på 4-5 batterier for meg ifjor...


Tittel: Sv: Hvordan tømme et bilbatteri for strøm
Skrevet av: Panaugust 23, 2008, 23:42:28 pm
Batteriet i bilen min ser ihvertfall ut til å ha klart seg fint. Kjørte vel en tur på nærmere tre kvarter/en time etter å ha blitt taua igang, og har ikke hatt strømproblemer videre. Starter som et skudd.

De største problemene oppstår nok hvis et batteri blir stående utlada over lengre tid - korrosjon og denslags. Tror den gamle batteritypen er forholdsvis robust med tanke på slike utladninger. Men skal jaggu passe på at kupelyset ikke står på når jeg går fra bilen fra nå av. Du føler deg ikke videre lur når du sitter der og vrir om tenningsnøkkelen og får null respons, når det er helt og fullt din egen feil.