Tittel: 1600 singelport til 1600 dobbelport Skrevet av: Ole Kristian 74 1303S på mars 04, 2019, 14:02:24 pm Hei
Er det mulig å bygge om en singelport til en dobbelport og hva må eventuelt gjøres? Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport Skrevet av: SveinT på mars 04, 2019, 21:21:28 pm Så lenge begge allerede er 1600, skal det holde med å bytte over topper, innsug og forgasser fra dobbelport motoren. Men er jo bare 3Hk i forskjell, så om du merker den store forskjellen er litt tvilsomt ;)
Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport Skrevet av: Ole Kristian 74 1303S på mars 04, 2019, 21:38:11 pm Hei
Tusen takk for svar. Tenkte jeg skulle bygge om til 1641ccm via stage 2 kit til Hot Shop for eksempel. Så vidt jeg skjønner vil jeg da trenger nye topper i tillegg til dette settet, er det korrekt? Er blokk og innmat ellers likt? Kan lite om motor, så setter pris på all hjelp. Mvh Ole kr Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport Skrevet av: Splitboy på mars 05, 2019, 09:01:44 am Blokk og innmat går om hverandre. Noen nyere blokker kan være noe forbedret ift de gamle.
De to midtre, øverste pinneboltene i blokka vil bli for lange når du bytter til dobbeltport topp. Så de må byttes eller gjøres kortere. Og så må du ha nye innsug så klart. Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport Skrevet av: SveinT på mars 05, 2019, 17:08:52 pm Sjekket Stage2 settet, og der er det ikke topper, nei. Siden forgasserne i settet er beregnet for dobbelport må du ha dobbelport topper, og sikkert lurt med Haynesmanualen i tillegg som de anbefaler :D Regner med alt av tiltrekkingsmomenter og lignende står der. Følger jo en kam også med i det settet, så motoren må helt i fra hverandre for å få den inn.
Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport Skrevet av: Ole Kristian 74 1303S på mars 06, 2019, 09:11:42 am Takk for svar. Helt supert.
Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport Skrevet av: TrettenNullTo på mars 06, 2019, 14:52:30 pm Haynes manualen er helt ok, og de fleste moment er oppgitt. Men Bentley manualen er latterlig mye bedre. Absolutt verd å betale mer for den.
Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport Skrevet av: Ole Kristian 74 1303S på mars 06, 2019, 16:13:25 pm Takk, da skal jeg se om jeg får tak i den.
Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport Skrevet av: Lynet på mars 08, 2019, 23:29:36 pm Regner med at det er motorkode B på din motor? Dvs. at den har motorfester for transporter ved reimhjulet.
Er på jakt etter en slik motor, kan evnt. bytte mot en 1300 AB. Blir samme jobb å bygge om den til 1641, men det er en litt nyere og mer 'moderne' blokk med de rette pinneboltene. Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport Skrevet av: SveinT på mars 08, 2019, 23:47:01 pm Og AB motoren har jo dobbelporttopper. Er han heldig har den like store ventiler som 1600, og kan borres opp til å passe 1641.
Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport Skrevet av: Ole Kristian 74 1303S på mars 09, 2019, 00:26:24 am Hei
Kunne byttet ja. Men har tilgang på motor fra Sverige "ny" til rundt 25 000 avhengig av kurs. Og tenkte å bygge videre på denne. Motor jeg har nå har bare gått ca 200 timer. Men ellers takk for fint forslag. Tittel: Sv: 1600 singelport til 1600 dobbelport Skrevet av: Kjell Roar på mars 09, 2019, 16:07:50 pm Det du oppnår ved å bytte til dobbeltport kontra singelport, er at du får 3 hk mer på topp, mens singelport har mer dreimoment på litt lavere turtall, dvs den drar bedre på lavt/mellomregisteret. Ser ikke den store fordelen av å bytte hvis du ellers går for ganske original motor. Skal du trimme mer, er selvfølgelig saken noe annet. Skal du bytte kam, trenger du også åpnere topper enn originalt for å få nytte av kammen. 1:1.25 vipper på originalkam flower godt nok når du har originale 1600dp topper, du får ikke mer mat inn med annen heftigere kam, ref flødestest på Boxerville.
|