VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: EspenX på september 08, 2008, 21:33:36 pm



Tittel: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: EspenXseptember 08, 2008, 21:33:36 pm
Eneste jeg savner med VW-hobbyen er en motor med noen ekstra hester i. Tenkte derfor jeg skulle bruke vintern til å få litt krutt i 1600 dp-motoren jeg har i Bobla. Opprinnelig var tanken å satse på bolt-on deler som kunne øke effekten litt, men jeg har også et mål å lære litt mer om VW-motorer, så planen ble raskt å ta fra hverandre motoren i løpet av vinteren.

Opprinnelig var tanken et cheapo-prosjekt som Torgeir og DKL-gutta har starta, men jeg har litt problemer med hvor jeg bør legge lista og trenger litt råd. Når jeg først skal gjøre dette, kan jeg jo sette i et 1641 eller 1680 slip-in sett. Og har jeg først åpnet blokka, så kan jeg jo gå for en Engel W110-kam. Jeg hører folk sier at hestekreftene ligger i toppene, så jeg tenkte å legge litt penger i det og kjøpe ferdig portede topper fra Andersen Racing.

Men så sier folk også at det ligger mye hester i vippene, og jeg burde kanskje ha 40mm gassere etc etc. Snøballen begynner å rulle og plutselig snakker vi motorbygge som vil koste 15-20 tusen.

Jeg ønsker meg minium 60, helst 70-80 hester pluss og et overkommelig prosjekt som en fersking som meg kan lære av uten at det blir for komplisert. Jeg har ikke filla peil på motorer, har ti tommeltotter og er ikke så veldig praktisk anlagt og jeg vil ikke legge lista for høyt. Ikke vil jeg bruke 20 lapper på mitt første forsøk på å få litt ekstra ut av motoren heller.

Jeg lurer nå på om løsningen rett og slett er å ta fra hverandre motoren og sette den sammen igjen med nye pakninger etc bare for erfaringens skyld og så kun satse på bolt on likevel. Jeg blir svett bare av tanken på en masse måling, veiing, sliping etc.

Er det noen som kan gi meg forslag til hvor jeg bør legge lista, ting jeg kanskje bør gjøre med motoren når jeg likevel har åpnet den uten at det blir et fullt ut motorbygge av det? Eller blir det feil med f.eks. vassere kam eller et slip-in sett hvis jeg ikke også bytter ut ditt og datt? Litt råd om noen kompromisser hadde vært takknemmelig mottatt :)


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyseptember 08, 2008, 22:55:19 pm
.


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: EspenXseptember 08, 2008, 23:15:46 pm
Takk for tipset! Jeg har lyst til å gjøre ett eller annet med en ellers kjedelig motor som er litt out of the ordinary, for eksempel å se om proft porta topper kan gi noe ekstra på en ellers ganske standard modifisering. Men jeg tar gjerne imot tips om det er andre steder jeg heller bør legge pengene.

Takket være god hjelp på forumet så jeg forresten at Engle 110 kam anbefales med 1,1 vipper. Så da er jeg enda et skritt nærmere målet :) Da blir det kun 1,1 vipper i utgangspunktet. http://www.johnmaherracing.co.uk/jmrshop/camshafts.htm

Jeg lener meg også mot å ikke gå bananas på gasser-fronten, det er jo en ting som jeg eventuelt kan oppgradere senere når lommeboka tillater det.


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: 1303SSseptember 09, 2008, 11:12:54 am
engel 110 kam 1680 sylindre nye blyfri topper fra unneberg som har større kanaler.Burde bli en god løsning.Letting av svinghjul+ballansering av allt sammen bør også gjøres for å få fart på sakene.En større oljepumpe m filter på er og lurt.Eksosanlegg bør jo byttes der er der mange å velge mellom.valget er ditt.
40 mm kadron forgassere kan kansje vær lurt også.Dem kan du jo kjøpe brukt.Allt dette vil nok ikke koste for mye etter min mening og du får flere brukbare hk.


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: BERGERseptember 09, 2008, 12:00:11 pm
Hei Espen.

Hvis 1600 motoren du har er bra i utgangspunktet, ville jeg gjort følgende i første omgang var jeg deg:

Stage 1
Monteret 1,25 vipper, to enkle forgassere og et grenrør (effektanlegg) av noe slag. En grei og enkel start som gir litt mer fart i sakene.
Stage 2
Hvis du vil ta den litt lenger, kan du montere 1641 sats og jobbe litt med toppene(evnt. nye).


Grei måte å komme i gang med motorskruing, så kan du ta en full overhaling når mye vil ha enda mer ;)


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: BeetleBugseptember 09, 2008, 12:04:49 pm
Hei Espen.

Hvis 1600 motoren du har er bra i utgangspunktet, ville jeg gjort følgende i første omgang var jeg deg:

Stage 1
Monteret 1,25 vipper, to enkle forgassere og et grenrør (effektanlegg) av noe slag. En grei og enkel start som gir litt mer fart i sakene.
Stage 2
Hvis du vil ta den litt lenger, kan du montere 1641 sats og jobbe litt med toppene(evnt. nye).


Grei måte å komme i gang med motorskruing, så kan du ta en full overhaling når mye vil ha enda mer ;)

X 2 inkl en justering av tenning + gasser(e)


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Lasse `65september 09, 2008, 12:07:09 pm
Quote:Grei måte å komme i gang med motorskruing, så kan du ta en full overhaling når mye vil ha enda mer

Og dit kommer man fort... ::)


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyseptember 09, 2008, 12:44:00 pm
.


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyseptember 09, 2008, 12:44:40 pm
.


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Trond Dahlseptember 09, 2008, 12:54:57 pm
full flow er et must...
Lyst å utdype hvorfor?
Mht. til at topic er å få litt ekstra hester ut av en 1600...


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyseptember 09, 2008, 13:12:16 pm
.


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Trond Dahlseptember 09, 2008, 13:27:35 pm
full flow er et must...
Lyst å utdype hvorfor?
Mht. til at topic er å få litt ekstra hester ut av en 1600...
jo jo jeg tenkte på reinsing av olja..
Grunne til at jeg spør er for jeg var nysgjerrig på hvorfor du mente det var et MUST :-)
Det går jo an å kjøre filterholderlokk også da.. så slipper man å borre blokka (eller kjøpe full flow kit (uten å trenge å borre) fra csp)


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Hot Owlseptember 09, 2008, 13:59:34 pm
(eller kjøpe full flow kit (uten å trenge å borre) fra csp)

OBS, det kittet eliminerer original olje kjøleren.


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Pål Aseptember 09, 2008, 19:54:31 pm
Hadde det vært meg så hadde jeg satt på en 1680 sats, modda originaltoppene med større ventiler, økt kompresjonen til 9,5 og litt kanalarbeid, kjøpt et sett doble Weber 40, engle w 120 kam og et effektanlegg. Dette vil koste deg mellom 7-15 tusen alt etter om du kjøper brukt eller nytt. Da får du en sprek motor på ca 90 hk. Jeg har hatt en slik og den gikk veldig bra i mange år.
PS: Vær forberedt på at hk er en sykdom - mye vil ha mer  ;)

Pål


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: EspenXseptember 09, 2008, 20:43:39 pm
Tusen takk for mange gode tips.

Større oljepumpe er notert, når det gjelder eksos så har jeg allerede grenrør og double quiet pack på bobla så den eksosen vil jeg beholde.

På gasserfronten har jeg fått tilbud om å langtidslåne to 40 eller 44mm gassere, tror det er Empi HPMX, så da satser jeg på å møte våren med de gasserne og så kjøpe noen selv når jeg har fått spart opp penger.

Jeg liker Bergers råd, lurer på om det kan være en bra start å gjøre Stage 1 og 2 først og så eventuelt spare full overhaling til jeg har litt erfaring under beltet. Jeg får jo gjort gjort omtrent alt på motoren bortsett fra bytte kam uten å åpne den.

Her må jeg gå litt i tenkeboksen for jeg vet ikke hvor mye ekstraarbeid det er å dele blokka og bytte kam/lager etc Men nye topper, 1680 sats, 1,25 vipper og gassere - bør det gå greit selv med standard kam?

Når det gjelder nye topper så anser jeg det som en investering som også kan brukes på senere motorer. For dette blir neppe det siste jeg gjør med den :)


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: JSseptember 09, 2008, 21:53:36 pm
Som en start hadde jeg gått for Bergers stage1. Pumpe med filter er selvfølgelig smart, men OM du ikke vil dille med å få ut den gamle pumpa så husk at det finnes ganske mange t1 motorer som ikke har filter og fungerer helt fint selv etter 40 år.  ;)
Større pumpe i seg selv er ikke noe poeng på en slik motor som du er ute etter mener jeg.


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Jon Tseptember 09, 2008, 23:32:33 pm

Jeg liker Bergers råd, lurer på om det kan være en bra start å gjøre Stage 1 og 2 først og så eventuelt spare full overhaling til jeg har litt erfaring under beltet. Jeg får jo gjort gjort omtrent alt på motoren bortsett fra bytte kam uten å åpne den.

Her må jeg gå litt i tenkeboksen for jeg vet ikke hvor mye ekstraarbeid det er å dele blokka og bytte kam/lager etc Men nye topper, 1680 sats, 1,25 vipper og gassere - bør det gå greit selv med standard kam?

Når det gjelder nye topper så anser jeg det som en investering som også kan brukes på senere motorer. For dette blir neppe det siste jeg gjør med den :)

jeg går for samme oppset og begynner i disse dager, tror jeg havner på 1641, 1,25 vipper, gassere og effekt anlegg. man må jo begynne et sted1


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Hot Owlseptember 10, 2008, 09:37:46 am
Når man skal legge lista så er det tre vanlige typer å velge mellom, Gulv-list, list for brysting eller taklist. Sånn er det med motorer også.

-For det første, hvor lenge skal den vare? For eksempel 150.000?
-For det andre skal den vare så lenge pga at grunnmotoren kun har gått 50.000, eller for at du overhaler den nå?
-Skal motoren bremses? Hvis ikke så funker alle trim triksene over her.

Det er trist å si det men det er bare en måte å overhale en VW motor, og det er å gjøre det som boka sier, alt annet er som botox på dødsleiet.

Og husk at en bruksmotor går 1000 vis av KM på full belastning, så  du kan ikke ta snarveier i den slik som i en racemotor som går bare en kort sesong.


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Speed-Demonseptember 10, 2008, 10:20:55 am
JHU; gleder meg til å høre om alle snarveiene du har tatt i din motor, den har jo ikke mer enn 207 hester og går jo bare 12,3 på stripa. Kan umulig være noe annet enn unøyaktigheter og drit i no sånt........


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: EspenXseptember 10, 2008, 11:31:13 am
Årsaken til evt overhaling er mer mitt ønske om å lære enn at motoren nødvendigvis trenger det. Det er derfor jeg vurderer Bergers forslag om ikke å åpne i denne omgang. Når det gjelder hvor lenge den skal være, hadde jeg vært fornøyd med 30-50.000 km jeg :) Det holder til årevis med morsomme opplevelser og noe mer kan man ikke håpe på når jeg skal knote på'n :)


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: 71kgseptember 10, 2008, 12:02:30 pm
Hei.

Jeg har en 1680 som yter 98.8 hester ( kjørt på rullende landvei på autoteknikk i krs ). Den er ganske enkelt satt sammen, ikke noe milimeter måling og sånt styr og den har holdt i 6 år nå.

Her er innholdet :

Helt orginal blokk (fra 74 ikke linjeboret men alle lagre skiftet)
110 kam
orginal veiv
orginale løftere
orginale topper som portet og høvlet litt på gefylen
Orginal olje kjøling
2 doble 36mm dellorto
csp super competition eksosanlegg
Orginalt svinghul
Stifteløs tenning
1:25 vippetøy fra cb performance
1680 sylindre fra mahle


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Hot Owlseptember 10, 2008, 15:05:16 pm
JHU; gleder meg til å høre om alle snarveiene du har tatt i din motor, den har jo ikke mer enn 207 hester og går jo bare 12,3 på stripa. Kan umulig være noe annet enn unøyaktigheter og drit i no sånt........

Ja tenk hvor mye jeg kunne fått ut om den var bygget riktig...  >:(
Jeg sender deg en PM med alle snarveiene... ikke noe poeng å legge ut skittentøyet her.


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Endre Dseptember 10, 2008, 15:15:07 pm
(eller kjøpe full flow kit (uten å trenge å borre) fra csp)

OBS, det kittet eliminerer original olje kjøleren.

Hmm, dette var nytt for meg.. Jeg antar at dette da krever at man bruker en ekstern kjøler?


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: HansOseptember 10, 2008, 15:57:17 pm
Stort potensiale i toppene har jeg lest. Både porting og optimalisering av forbrenningskammeret. Høyere komp kan vel ikke skade hvis du først skal gjøre en jobb med toppene. Lykke til. Mange i denne tenkeboksen vil jeg tro.


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Hot Owlseptember 10, 2008, 16:00:30 pm
(eller kjøpe full flow kit (uten å trenge å borre) fra csp)

OBS, det kittet eliminerer original olje kjøleren.

Hmm, dette var nytt for meg.. Jeg antar at dette da krever at man bruker en ekstern kjøler?

CSP stussen plugges inn i der hvor bakre olje stempel sitter, det som bestemmer om olje skal til originalkjøler eller rett til veiv. Uten dette stempelet så går oljen alltid om kjøler OG veiv. Tanken er at man skal fjerne original kjøleren for Porsche kjøling eller lignende og bruke ekstern kjøler med termostat.


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Vemund Simensen (prizma)desember 01, 2008, 23:47:31 pm
Takk for en fornuftig tråd om cheapo trimming! =)
Jeg satser på å få en 100% fungerende motor først, så må jeg nok tenke i dine baner. Iallefall litt småtrimming først  ::)


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Formula Veedesember 02, 2008, 19:27:34 pm
Jeg har en original 1600, med 2x40mm Weber, CSP Supercompetition, 1:25 vipper, Bosch 009, og stdr Mexico blyfri topper. Den går ikke så verst, men føler det burde vært gjort noe med toppene ja. Så planen er å ta disse av, levere dem inn for porting og litt mer komp. Siden er kammen er standard, håper jeg på å få ut rundt 80-90hk når alt er riktig justert. Men allerede er det moro å kjøre den, og det er grom lyd ved pådrag:-)


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Dallanddesember 02, 2008, 19:32:28 pm
Noen som hvet ca hvor mange mm man kan høvle av toppen og enda ikke være redd for tenningsbank på Blyfri 95??

Lure også på om noen har sikker fakta på om man kan bruke 1.1,4 vippere uten å måtte kutte støtstengene?
Har hørt vanvittig mye att og fram om at bare 1.1,25 fungerer og fra andre hører jeg at 1.1,4 funger...


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: pWolfapril 10, 2012, 22:39:37 pm
Fin tråd  :)


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: T2-Vandalapril 10, 2012, 23:01:23 pm
Mulig jeg kommer litt ut i margen på tråden her.. Men har litt lyst til å nevne turbo..

Kan kanskje også vere noen her som har montert turbooppsett på tilnærmet originale motorer?..

Det er jo snart store fjell av brukte turboer, og det ligger snart minst to på hver en låve...

Dette kan vel også gjøres litt "holbart" og forholdsvis billig med moderate trykk og riktige oppstillinger??..


Takker samtidig for fin tråd.



Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Formula Veeapril 11, 2012, 13:03:52 pm
He he.. Jeg gjorde det. Først en uåpna motor fra en "jordebil". Det ble ingen suksess..
Så bygd en 1915 for turbo. Det tror jeg blir bra. Har kjørt noen km, men ikke justert ferdig... www.turboroadster.no  (http://www.turboroadster.no)


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: pWolfapril 11, 2012, 19:40:39 pm
Så da blir det stripa på SCC ? ;)


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: Eiko Garageapril 13, 2012, 10:57:03 am
Burde kanskje vært nevnt for motorbygger at 1680 sats ikke har noe godt rykte på seg? Veldig tynne sylindervegger. De fleste vil vel anbefale maks 1641 sats. Eller bruke pengene på en 110 kam hvis originalsatsen er ok.

Når det er sagt går det vel 1680 motorer som har mange km bak seg også.

Bare noen ord fra en som IKKE har særlig god peiling på motor.


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: holmsenapril 13, 2012, 15:09:44 pm
Trådstarter endte opp med å få den gamle punk rocker'n  J.Maher til å bygge en 2110 for seg :)


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: BeetleBugapril 13, 2012, 15:13:47 pm
Trådstarter endte opp med å få den gamle punk rocker'n  J.Maher til å bygge en 2110 for seg :)

Må gi han skryt for å velge den sikre veien  :)


Tittel: Sv: Få ut hester av 1600-motor - hvor legger jeg lista?
Skrevet av: tmatreapril 13, 2012, 17:01:16 pm
Mulig jeg kommer litt ut i margen på tråden her.. Men har litt lyst til å nevne turbo..

Kan kanskje også vere noen her som har montert turbooppsett på tilnærmet originale motorer?..

Det er jo snart store fjell av brukte turboer, og det ligger snart minst to på hver en låve...

Dette kan vel også gjøres litt "holbart" og forholdsvis billig med moderate trykk og riktige oppstillinger??..


Takker samtidig for fin tråd.


Problemet er fordelelertenning og å få justert tilbake tenning ved trubotrykk.
Noen bruker WBX fordeler, andre bruker 009 men setter inn en stopp skrue for å hindre for mye fortenning.
Jeg fikk det til å virke sånn passe på en Audi turbo 5@er med K-Jet innsprut og fordeler med mye vacum/trykk slanger enveisventiler osv..

Om en absolutt ikke vill bygge innsprut, så bruk i alle fall en form for programerbar tenning.
Den enkleste megasquirt ECU koster ikke mye over 1000 lappen om du bygger selv. Denne sammen med en modifisert (låst) WBX fordeler med HAL sensor som trigger gir deg kontroll over tenning. Det er billig, det er enkelt, det virker.... det ..

Modifisering gasser for turbo er det flere som har gjort.. og det virker jo på en måte..
(Men når en først er i gang med Megasquirt...  hvorfor ikke også kaste forgassren :-))

Mye tråder om 1600 DP og turbo her:
http://www.shoptalkforums.com/viewforum.php?f=3&sid=afbed01202e8234bfa4224a898710edd