VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Lasse `65 på september 23, 2008, 11:52:53 am



Tittel: Honing av sylindre
Skrevet av: Lasse `65september 23, 2008, 11:52:53 am
Tenkte jeg skulle teste litt på dette med honing.(ikke honning)

Er det noen retningslinjer med tanke på:

Sylinder, glatt innvendig/delvis merker etter honing?
hvilken grovhet på steinene?
Starte fra topp til bunn el vise versa?
hastighet på drill?(hvis det er det som brukes)

Skal teste på noen slitne 1300 syl i første omg, så tåler litt feiling.

Lasse


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Filip/purityseptember 23, 2008, 13:42:05 pm
Når du først er inne på det, hvor anbefales det å kjøpe verktøy til å hone sylindre? Ser Biltema har et slikt verktøy til drill, hvor en også kan kjøpe slipesteiner med forskjellig grovhet.


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Lasse `65september 23, 2008, 15:11:44 pm
Ingen som har noen formening? Jeg kan sikkert prøve meg frem men det hadde vært greit med en pekepinn.  :)


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Rabbenseptember 23, 2008, 15:44:31 pm
Jeg er ingen ekspert, men det jeg gjorde var bassert på beskrivelse i how to rebuild your vw engine. Der stod det noe om at en bør unngå varmgang for enhver pris, så jeg dro på Biltema og kjøpte settet de hadde der med de fineste stenene. Monterte dette på en batteridrill som jeg holdt i handa, sprutet et tynt lag med wd40 i sylinderen og holdt den i den andre handa. Så kjørte jeg drillen på lav hastighet mens jeg beveget sylinderen ut og inn i rolig, gjevnt tempo fra undersiden. Etter noen få sekunder sjekket jeg at jeg begynte å få stripene etter honingen og gjorde litt flere bevegelser for å få flere spor frem til jeg sa meg fornøyd.

Ser i ettertid at jeg fint kunnet honet litt mer for å få mere spor på sylinderveggene sammenlignet med nye sylindre.

Husk å gjør sylindrene rene etterpå og få på et lag med tynn olje slik at du ikke får rust etter at det er rent. Brukte selv Biltemas motorvask til rengjøring og monteringsoljen fra samme plass for å unngå rust.

Så får vi se hva dem som kan dette har å komme med, har du en stor nok søyleborremaskin vil jeg tro at dem anbefaler å bruke det for å få likt trykk over alt på sylinderveggene :)


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Lasse `65september 23, 2008, 16:15:05 pm
Jeg er ingen ekspert, men det jeg gjorde var bassert på beskrivelse i how to rebuild your vw engine. Der stod det noe om at en bør unngå varmgang for enhver pris, så jeg dro på Biltema og kjøpte settet de hadde der med de fineste stenene. Monterte dette på en batteridrill som jeg holdt i handa, sprutet et tynt lag med wd40 i sylinderen og holdt den i den andre handa. Så kjørte jeg drillen på lav hastighet mens jeg beveget sylinderen ut og inn i rolig, gjevnt tempo fra undersiden. Etter noen få sekunder sjekket jeg at jeg begynte å få stripene etter honingen og gjorde litt flere bevegelser for å få flere spor frem til jeg sa meg fornøyd.

Ser i ettertid at jeg fint kunnet honet litt mer for å få mere spor på sylinderveggene sammenlignet med nye sylindre.

Husk å gjør sylindrene rene etterpå og få på et lag med tynn olje slik at du ikke får rust etter at det er rent. Brukte selv Biltemas motorvask til rengjøring og monteringsoljen fra samme plass for å unngå rust.

Så får vi se hva dem som kan dette har å komme med, har du en stor nok søyleborremaskin vil jeg tro at dem anbefaler å bruke det for å få likt trykk over alt på sylinderveggene :)


Takk. Det med varmgaang har jeg også hørt. Men da er bare å prøve seg frem da. Hørtes ikke uriktig ut iallefall.
Fordeler ikke verktøyet trykket noenlunde siden det er fjærbelastet? Tar jeg feil?

lasse


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Espen Sandbakkenseptember 23, 2008, 17:13:22 pm
Er bare og kjøre sakte inn og ut av sylindrene ikke for fort. Skal man få varmgang skal man kjøre fort og lenge tror jeg.
Bruker honer mye på jobben vi og da bruker vi bare drill, så lenge honeverktøyet er fjørbelastet og går rundt så vill du få jevnt drykk. Blir mer stabilt og bruke verktøyet om man bruker søylebormaskin, men om det har så mye og si på resultatet tror jeg ikke.
Man for kjøpt olje som er laget til honing, men w40 er helt sikkert greit det og.

Broder



Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Lasse `65september 23, 2008, 17:45:11 pm
Er bare og kjøre sakte inn og ut av sylindrene ikke for fort. Skal man få varmgang skal man kjøre fort og lenge tror jeg.
Bruker honer mye på jobben vi og da bruker vi bare drill, så lenge honeverktøyet er fjørbelastet og går rundt så vill du få jevnt drykk. Blir mer stabilt og bruke verktøyet om man bruker søylebormaskin, men om det har så mye og si på resultatet tror jeg ikke.
Man for kjøpt olje som er laget til honing, men w40 er helt sikkert greit det og.

Broder



Ok, det høres bra ut. Da kjører vi vei ;D


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Dallandseptember 23, 2008, 18:22:28 pm
Kan fortelle ett tips jeg har fått, ca 50 50 med totakts olje og whitesprit.
Og prøve å ha litt fart opp og ned sånn at sporeren blir ikke så "flate" pga det sliter mer på ringene.


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Lasse `65september 23, 2008, 19:01:41 pm
Kan fortelle ett tips jeg har fått, ca 50 50 med totakts olje og whitesprit.
Og prøve å ha litt fart opp og ned sånn at sporeren blir ikke så "flate" pga det sliter mer på ringene.

Takk for tips :)


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Race-buggyseptember 23, 2008, 21:15:28 pm
Jeg er ingen ekspert, men det jeg gjorde var bassert på beskrivelse i how to rebuild your vw engine. Der stod det noe om at en bør unngå varmgang for enhver pris, så jeg dro på Biltema og kjøpte settet de hadde der med de fineste stenene. Monterte dette på en batteridrill som jeg holdt i handa, sprutet et tynt lag med wd40 i sylinderen og holdt den i den andre handa. Så kjørte jeg drillen på lav hastighet mens jeg beveget sylinderen ut og inn i rolig, gjevnt tempo fra undersiden. Etter noen få sekunder sjekket jeg at jeg begynte å få stripene etter honingen og gjorde litt flere bevegelser for å få flere spor frem til jeg sa meg fornøyd.

Ser i ettertid at jeg fint kunnet honet litt mer for å få mere spor på sylinderveggene sammenlignet med nye sylindre.

Husk å gjør sylindrene rene etterpå og få på et lag med tynn olje slik at du ikke får rust etter at det er rent. Brukte selv Biltemas motorvask til rengjøring og monteringsoljen fra samme plass for å unngå rust.

Så får vi se hva dem som kan dette har å komme med, har du en stor nok søyleborremaskin vil jeg tro at dem anbefaler å bruke det for å få likt trykk over alt på sylinderveggene :)


jeg bruker den samme, men med tynn symaskin olje, blir det samme omtrent som nevnet i teksten over


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: VeteranBoblaseptember 25, 2010, 02:13:57 am
Tenkte også at jeg skulle prøve meg på dette.  Tar en sjau på motoren, orginal AS 1600cc, til bruksbobla mi og tenkte da å gå så langt ned som bytte av stempelfjærer og honing av cylindre. Jeg gjør dette fordi jeg vet at det skal være bra, men trenger å vite konkret hva jeg skal oppnå med honingen.

Fjerne store hakk/striper i cylinderen?
Hvordan skal den se ut etterpå?
Hvorfor gjør jeg dette?

Her er ting jeg har funnet som kan brukes.
  • Honeverktøy:
    http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Honingsverktoy/
    Dette er vel ikke like bra?
    http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Honeborste-fleksibel/
  • væske til honing
    http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/X4-multispray/
  • Rengjøring av cylindre
    http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Motorvask/
  • Olje for å hidre rusting etter honing
    http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Lavtrykende-motorolje-10W-40/

Greit utstyr?
Ellers noen andre tips?


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: BeetleBugseptember 25, 2010, 09:17:16 am
Heisann,

Flott og fint og lese honingstipsene over her men jeg våger meg frempå med et spørsmål: vet dere at sylinderne er runde eller går dere bare utfra at dem er det? Og er dem runde uten å være spent fast med riktig moment?

Det jeg mener at dere gjør er å lage smøre riper i en urund tønne. Skal sylinderne hones må dem spennes opp og deretter sjekkes for rundhet. Evne ujevnheter korrigeres med sliping/honing. Når dem løses fra spennet vil dem bli urunde igjen. 

Mvh
BB


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: GeirHseptember 25, 2010, 09:53:32 am
.....og er de like "runde" kalde som varme, hva skal i tilfellet tempen være på de og hvor? Er det like mye gods i hele sylinderen?
Øker eller minsker trykket på annleggsflaten mellom topp/sylinder når motoren blir varm?
Betyr det noe at det er forskjellig lengde på pinnebolter, mer strekk i lange bolter?
Mer trim mer varme. Blir en del parametere her.



Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: H-MEKseptember 25, 2010, 09:56:29 am
Heisann,

Flott og fint og lese honingstipsene over her men jeg våger meg frempå med et spørsmål: vet dere at sylinderne er runde eller går dere bare utfra at dem er det? Og er dem runde uten å være spent fast med riktig moment?

Det jeg mener at dere gjør er å lage smøre riper i en urund tønne. Skal sylinderne hones må dem spennes opp og deretter sjekkes for rundhet. Evne ujevnheter korrigeres med sliping/honing. Når dem løses fra spennet vil dem bli urunde igjen. 

Mvh
BB


Så det du mener er at det er bedre å la være å hone, hvis du ikke får spent de opp?
En kulehon kommer vel til uansett hvor urunde de er uten oppspenning?


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: BeetleBugseptember 25, 2010, 10:45:15 am
Jeg mener, og arrester meg gjerne, at det er er absolutt krav i alle motorbygg at sylinderne er runde og tette. Jeg ble selv temmelig overrasket over å se hvor u-rund mine var og da kunne jeg hont i et år uten å få dem bedre. Et kulehon og liknende vil selvsagt lage smøreriper uavhengig av hvor runde dem er men det vil  være som å plastre et knekt bein.



Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Tistloseptember 25, 2010, 10:49:48 am
Vil da då fungera å finna ei blokk og spenna opp sylindarane med rett moment, utan toppen, og so hona sylindarane når dei er fastspent i blokka?

Ein bør vel uansett invistera i ein sånn "Cylinder dial gauge"/sylinder borings målar. Sånn att ein kan sjekka kor sleten sylindaren er + urund


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: BeetleBugseptember 25, 2010, 11:17:00 am
Du er ihvertfall langt på vei Tistlo. Det er viktig at oppspenning er så realistisk som mulig for et troverdig resultat. Simuler en topp, spenn opp og mål og ta smøresporene (honingen) etter at du har forsikret deg at du har en bra sylinder. Korrigering av en sylinder samt honing kan du få gjort på et verksted med skikkelig utstyr.

Vil da då fungera å finna ei blokk og spenna opp sylindarane med rett moment, utan toppen, og so hona sylindarane når dei er fastspent i blokka?

Ein bør vel uansett invistera i ein sånn "Cylinder dial gauge"/sylinder borings målar. Sånn att ein kan sjekka kor sleten sylindaren er + urund


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Tistloseptember 25, 2010, 11:25:54 am
Det vil vel funka fint med ei 10mm plata med hol til pinneboltane og som er brent ut eit stort hol i midten til sylindaren. ?

Men dette med oppspenning av sylindarar før honing, gjeldet dette alle motorar med lause sylindarar?


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: VeteranBoblaseptember 25, 2010, 12:18:23 pm
Ble straks litt mer å tenke på da ja. I denne omgang er jeg avhengig å få bilen på veien ganske raskt. Det til vel uansett hjelpe å bytte stempelfjærer samt hone på måten beskrevet først i tråden... hva med utstyret jeg har funnet. Er det brukbart?

Ellers ser jeg for meg at tistlo ganske raskt kommer til å prøve ut dette og komme med bilder og forklaring på hvordan man strammer opp cyLinder.


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: TomRseptember 25, 2010, 13:35:58 pm
Stresshoning som nevnt over her er nok beste måten å sikre maksimal rundhet/tetting på. Men det menes å trekke til en plate på toppen av sylinder som leker topp :)


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: VeteranBoblaseptember 25, 2010, 14:28:50 pm
Stresshoning som nevnt over her er nok beste måten å sikre maksimal rundhet/tetting på. Men det menes å trekke til en plate på toppen av sylinder som leker topp :)

OK.
Vil det si at det bare er å finne en litt tykk plate, skru den fast til cylinderen, og så gå i gang med honing?


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: JTWEseptember 25, 2010, 14:45:15 pm
Blir en sylinder urund av å komprimere den (likt) eller er den urund i utgangspunktet?


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Lassenseptember 25, 2010, 15:17:00 pm
Dette har ingenting med om sylinderen er rund eller urund... men det jeg har hørt att en gammel mekaniker som driver med overhaling av forskjellige typer motorer bruker til vask etter honing er bare vanlig motorolje.. fra hans side er det visst "fy,fy" å bruke motorvask...

han bruker bare olje i sylinderen å tørker gjennom med 3 vanlige bomullsfiller for å få vekk dritten..å  da får du ett tynt å fint oljelag som forhindrer rusting :)

vet ikke om dette er rett..men det er vel like mange meninger om dette som det fins brukere på forumet ;)


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: BeetleBugseptember 25, 2010, 15:19:42 pm
Mål den når den er løs og deretter når den er spent fast så finner du nokså fort svakheten med å ha 4 festepkt på en sylinder.

Her er en fin link som viser dette med honing, måling, temp osv. Dessverre ikke VW så er dere herved advart. Dette er del 2 og jeg kan anbefale de andre episodene også:

http://www.youtube.com/watch?v=HRC8wrl7vdM&feature=youtube_gdata_player


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: JTWEseptember 25, 2010, 15:23:41 pm
Det er jo ikke 4 festepunkter, men hele anleggsflaten mellom topp og sylinder.

Jeg har ikke svaret - bare lurer. Og er også nysjerrig på hva som skjer når man varmer den opp til driftstemp.


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Dewilseptember 25, 2010, 15:34:12 pm
Det var en slitsom video å se på... hehe. Noen må lære seg å styre fokusen på kameraet... hehe ellers en kjekk serie


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: BeetleBugseptember 25, 2010, 16:14:34 pm
Med varme ekspanderer metall. :) Ikke ta mitt ord for det, sjekk selv.

Det er jo ikke 4 festepunkter, men hele anleggsflaten mellom topp og sylinder.

Jeg har ikke svaret - bare lurer. Og er også nysjerrig på hva som skjer når man varmer den opp til driftstemp.
:-X


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: JTWEseptember 25, 2010, 16:22:56 pm
Poenget er at når den når driftstemp har man lagt på enda mer last på sylinderen. Da burde den ut i fra samme logikk igjen bli urund. Da gjenstår spørsmålet - hvor mye? Hvor stor av den totale lasten på sylinderen kommer fra det å spenne den fast kald i forhold til utvidelsen når den er varm?

Jeg er poenget mer direkte der sylinderboltene trekker på metallet rundt sylinderen - mens på de luftkjølte motorene står jo sylinderen og presses mellom topp og blokk.



Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Lassenseptember 25, 2010, 17:42:10 pm
liten grei snutt om honing å litt reklame for selve honeverktøyet...
å dette hone utstyret er jo ikke så sinnsykt mye dyrere enn biltema sitt ;)

http://www.youtube.com/watch?v=u9mZClv5Nfo


http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=flex+hone+&_sacat=0&_dmpt=Motors_Automotive_Tools&_odkw=flex+hone+kit&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Rabbenseptember 25, 2010, 17:59:32 pm
hmm, ting kan gjøres på mange forskjellige måter. Alle kan gi bra resultat, men det er ikke tvil om at enkelte metoder betyr fantastisk mye mer jobb...

Her lurer Vidar på honing av orginalsylindre i en sliten motor. Det å spenne dette opp i hue og ræv for å måle om dette er rundt eller ikke, er den tunge måten. Det er snakk om en orginal motor som ikke holder seg over 5000 rpm. Sylindrene er neppe 100% runde, akkurat som på en helt ny sylinder. Men det fine er at det egentlig ikke er så viktig ut fra hva det er og hva det skal brukes til. Han vil få fine smørespor uansett, og det er det som i denne sammengeng er det viktige. Så det utstyret du linker til holder lenge til ønsket jobb :)

Urundt eller ikke, det er uansett starten som skal til for å få mange flere mil ut av en gammel sliter :)


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 25, 2010, 18:17:54 pm
hmm, ting kan gjøres på mange forskjellige måter. Alle kan gi bra resultat, men det er ikke tvil om at enkelte metoder betyr fantastisk mye mer jobb...

Her lurer Vidar på honing av orginalsylindre i en sliten motor. Det å spenne dette opp i hue og ræv for å måle om dette er rundt eller ikke, er den tunge måten. Det er snakk om en orginal motor som ikke holder seg over 5000 rpm. Sylindrene er neppe 100% runde, akkurat som på en helt ny sylinder. Men det fine er at det egentlig ikke er så viktig ut fra hva det er og hva det skal brukes til. Han vil få fine smørespor uansett, og det er det som i denne sammengeng er det viktige. Så det utstyret du linker til holder lenge til ønsket jobb :)

Urundt eller ikke, det er uansett starten som skal til for å få mange flere mil ut av en gammel sliter :)


enig. sett ting i perspektiv


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: TomRseptember 25, 2010, 18:25:10 pm
Som en svenske så fint har sagt:

"Stresshoning är samma sak som stresshantering. Stresshantering går ut på att lära sig vända negativ stress till positiv energi."

Jeg er ingen guru her - men dette er mye brukt for å begrense leakdown - spesielt i den verden der motoren ikke er NA :)


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: BeetleBugseptember 25, 2010, 22:07:01 pm
Som sagt tidligere i tråden, det er elementært at sylinderne er runde. Og det er uavhengig om motoren skal varve 5000 omdr eller det nær dobbelte. De fleste her vet hva som er konsekvensen hvis ikke.

En original sylinder håper jeg er bedre en ettermarkeds er men det koster ikke mye å sjekke OG det koster heller ikke all verden å få sylinderne slipt og hont av et "proff" verksted. Selv betalte jeg 800,-


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Rabbenseptember 25, 2010, 22:26:27 pm
For å få full nytte av 100% runde sylindre bør en være 100% sikker på at stemplene er 100% runde dem også. Men hva hjelper det at sylindre og stempler er 100% runde er ikke stempelringene 100% like tykke over alt? Og hva om spennet ut er 1% mer til høyre en til venstre? Spørsmålet er hvor langt skal strikken tøyes?

Jeg tviler ikke på at det optimale er 100% runde sylindre, men jeg er rimelig sikker på at det i dette tilfellet er helt likegyldig for ønsket resultat  ;)


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: VeteranBoblaseptember 26, 2010, 00:46:26 am
Fine og informative videoer det her. (selv om jeg ble en smule kvalm av å se fokusen pulsere i den første videoen)

Som Rabben er inne på er det snakk om å se ting i perspektiv. Det er en bruksmotor som skal lett og raskt overhales uten for mye arbeid.

Jeg tror derfor at jeg går for biltema sitt honeverktøy koblet på en batteridrill på en cylinger spent fast slik som i andre video. Satser på å smøre med multispray. Tror jeg starter drillen inne i cylinderen siden jeg er litt redd for å ta kantene på cylinderen dersom jeg starter utenfor og skal treffe eksakt i hullet. Drille ca 10-12 sekunder med klokka der de siste sekundene har økt pulsering opp og ned av drillen/honeverktøyet. Tar en ny tilsvarende runde etterpå, men da i retning mot klokka.
Rengjør og smører med litt motorolje etterpå.

Jeg tror dette duger greit i forhold til hva jeg trenger/hva jeg har planer om å legge ned i tid/penger på dette.


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: VeteranBoblaoktober 10, 2010, 19:11:19 pm
Bør jeg bruke denne
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Stempelringkompressor/

eller denne:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Stempelringtang/

når jeg skal få stemplene inn i cylindrene igjen?

Hvordan vet jeg om jeg kan bruke opp igjen ringer/stempler?
Dette er som sagt en budsjettoverhaling der jeg kun skal forbedre og beholde prisnivået på minst mulig.
 Bildet er av stemplene på ene siden. De var ganske møkkete så jeg har pirket litt på den ene som dere ser. Skal det gjøres noe med enden på cylinderen også? ser at den er ganske møkkete også...
[attachment=1][attachment=2][attachment=3]


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Lundbyoktober 10, 2010, 20:08:19 pm
Sånn stempelfjær holder kan du låne av meg Vidar,har den første du linket til.


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: VeteranBoblaoktober 10, 2010, 20:16:59 pm
Suverent!
Jeg ringer deg til uka.


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Der_Butzelmannoktober 10, 2010, 23:10:24 pm
liten grei snutt om honing å litt reklame for selve honeverktøyet...
å dette hone utstyret er jo ikke så sinnsykt mye dyrere enn biltema sitt ;)



Men dårligere enn Biltema sitt, uten å tråkke noen på tærne.
For å sitere en lærer jeg en gang hadde :" Flex Hone skulle vært forbudt å selge"
Det er noe i det, da det følger alle ujevnheter i sylinderen, istedet for å legge slitekantene slik som flatsteiner gjør.

Flex Hone er greit om en har en sylinder uten betydelig slitasje ( kun lett sylinderpolering ) som kun er tilfellet ved "ny" sylinder som har gått med feil smøring, der en bare vil rue opp sylinderveggen med noen få jukk, men når en første har demontert alt og står med den godt brukte sylinderen i hånda, så kan en vel liksågodt bruke et verktøy som gir best mulig resultat, altså flatsteiner.

Tips til trådstarter - Honestripene bør ha en vinkel på 30°. Bruk lav fart på drillen, og tynn olje. Avslutt med fin stein, så blir det flott resultat skal du se :)


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Lasse `65oktober 11, 2010, 09:27:00 am
Trådstarter er meget førnøyd etter å ha lest dette....etter å ha honet sylinderne sine  :D
Vi brukte biltema sitt. satte sylinder opp ned i en boks med diesel og honet i vei. Da smører det og vasker bort metall på en gang.

Nå var dette mest for å få i gang motor og se at alt funket. blir nok nye sylindre gjennom vinter tenker jeg.


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: ghia69februar 10, 2014, 10:27:57 am
Hei.
Tar opp igjen en gammel tråd, da den kan være aktuell igjen.
Noen flere som har erfaringer med dette?

ghia69


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Gaffelfebruar 11, 2014, 00:40:46 am
Er vel nevnt det som bør nevnes her egentlig. Er en tendens på forumet her at når noen spør om en i utgangspunnktet enkel ting, greier altid noen å hoste opp de mest avanserte og tekniske løsninger som mulig er.

Er det overhaling av en gammel sliter: hon med biltemaverktøy og drill.

Er det en race motor eller noe man skal kjøre verden rundt med: ta sylindrene til en ekspert.


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 28, 2014, 15:56:00 pm
Som sagt tidligere i tråden, det er elementært at sylinderne er runde. Og det er uavhengig om motoren skal varve 5000 omdr eller det nær dobbelte. De fleste her vet hva som er konsekvensen hvis ikke.

En original sylinder håper jeg er bedre en ettermarkeds er men det koster ikke mye å sjekke OG det koster heller ikke all verden å få sylinderne slipt og hont av et "proff" verksted. Selv betalte jeg 800,-

Slipt? hvor mye fikk du slipt/hont vekk? og var det per sylinder? Og hvor?


Tittel: Sv: Honing av sylindre
Skrevet av: BeetleBugmars 28, 2014, 21:32:45 pm
Som sagt tidligere i tråden, det er elementært at sylinderne er runde. Og det er uavhengig om motoren skal varve 5000 omdr eller det nær dobbelte. De fleste her vet hva som er konsekvensen hvis ikke.

En original sylinder håper jeg er bedre en ettermarkeds er men det koster ikke mye å sjekke OG det koster heller ikke all verden å få sylinderne slipt og hont av et "proff" verksted. Selv betalte jeg 800,-

Slipt? hvor mye fikk du slipt/hont vekk? og var det per sylinder? Og hvor?

Jeg tok mine Autocraft sylindre til Sørlandet Cylinderservice ved Sørlandsparken. Dette kan dem. Vi spente opp og målte rundhet med og uten moment. En moderne Sunnen maskin tok seg av honingen og deretter slipingen for å runde av kantene.

Klar anbefaling! Nå er dette noen år siden men jeg kjørte forbi sjappa i romjula og de var det fortsatt.

-BB-