Tittel: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: BERGER på september 25, 2008, 08:26:14 am Dette har vært diskutert mye før, men klok på det ble jeg aldri.
Tar derfor dette opp igjen. Sett at forutsettningen er at man skal bygge en motor for gatebruk med opp til 200hk. Økt slag og borring. Og det skal være en ny blokk, ferdig maskinert. Hvilken skal man velge? Magnesium eller aluminium? Og fra hvilken leverandør? Hvem har den beste maskineringen? Hvilke alternativer finnes og får man det man betaler for? Cip1 selger disse: RIMCO https://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=B99%2DC10%2D5068 BUG PACK https://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C12%2D4001%2D33 EMPI https://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13%2D98%2D0453%2DB CB Performance selger disse: CB ALU http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1230 SUPER CASE http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=185 CSP selger kun en og det er VW universalblokka. Hvorfor det?? http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/shop_main.cgi?func=start&wkid=6538619640 VWparts.net selger cb sine + denne: SUPER DUTY ALU CASE http://www.vwparts.net/HDALUMCASE.html Hvilke andre finnes på markedet? Hvilke erfaringer finnes? (http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/2185423.jpg) Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: Trond Dahl på september 25, 2008, 08:46:43 am VWParts leverer også originale magnesium blokker som da maskineres etter ønske. De sender alle blokkene sine til RIMCO for maskinering.
Både JHU og Endre D kjører rundt med slik blokk, og jeg tror de to er ganske fornøyde :-) Problemet med alu blokker slik jeg har hørt fra andre som har brukt dem er at 1. de veier mer 2. støpen/formen er ikke alltid bra og må bearbeides i ettertid. Kanskje noen som har brukt alu blokk kan dele sine erfaringer om evt. fordeler? Original magnesium blokk er betydelig utprøvd og viser seg å holde for både litt og mye og veldig mye hester :-) Den nye alu blokka vwparts hadde så jo grom ut... Men det er jo ikke det som teller når det kommer til stykket. Hadde vært fint å fått tilbakemeldinger i denne tråden fra folk som faktisk bygger motor og gjør alle rette mål osv. for å få vite hva dem erfarer. Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: JS på september 25, 2008, 09:01:56 am Jeg leste på et forum på nettet at RIMCO er konk, trenger dog ikke være sant...
CSP selger sikkert kun den orginale for at de mener den er bra nok, står jo en i Ghia´n. ;) Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: BERGER på september 25, 2008, 09:11:50 am Et viktig punkt er jo at lagerbukkene i en trimmet magnesium blokk bankes ut over tid. Det er vel derfor alu har kommet som et bedre alternativ?
Hvis motoren skal brukes MYE på gata, er jo dette noe å tenke på. Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: Trond Dahl på september 25, 2008, 09:11:53 am Jeg leste på et forum på nettet at RIMCO er konk, trenger dog ikke være sant... CSP selger sikkert kun den orginale for at de mener den er bra nok, står jo en i Ghia´n. ;) Og det sier faktisk ganske mye :-D Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: Jøran Larssen på september 25, 2008, 09:12:13 am CSP selger sikkert kun den orginale for at de mener den er bra nok, står jo en i Ghia´n. ;) Korrekt! Die von uns gelieferten Typ 1 Motorgehäuse werden aus dem neuen AS41 Material hergestellt. Dieses neue Magnesium-Gehäuse hat 4% Aluminium- und 1% Silizium-Anteil und ist somit stärker als das AS21 Gehäuse. Wir verwenden dieses Gehäuse in unserem Pro-Turbo Rennwagen (Betriebsdrehzahl 6000-9800U/min) und haben keine der so oft gehörten Probleme, wie zum Beispiel gerissene oder eingefallene Hauptlagerböcke, Risse hinter dem 3. Zylinder bei 94er Bohrung usw. Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: Trond Dahl på september 25, 2008, 09:14:33 am Et viktig punkt er jo at lagerbukkene i en trimmet magnesium blokk bankes ut over tid. Det er vel derfor alu har kommet som et bedre alternativ? Hvis motoren skal brukes MYE på gata, er jo dette noe å tenke på. Stemmer nå dette ang. alu blokka da. Å nevne navn ser jeg ingen hensikt i, men jeg ble nylig fortalt at dette var et problem på en NY alublokk som ble bygd nylig for mye power. Lageret måtte maskineres pga lagerbukken "ga etter" litt og knep veiva når blokka ble skrudd til med rett moment. Dette synes jeg høres skremmende ut. Kanskje byggeren som erfarte dette kan uttale seg? edit: har fått bekreftet at dette gjaldt en tidlig versjon av alu blokk, så forhåpentligvis er dette forbedret nå. Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: BERGER på september 25, 2008, 09:18:37 am CSP selger sikkert kun den orginale for at de mener den er bra nok, står jo en i Ghia´n. ;) Korrekt! Die von uns gelieferten Typ 1 Motorgehäuse werden aus dem neuen AS41 Material hergestellt. Dieses neue Magnesium-Gehäuse hat 4% Aluminium- und 1% Silizium-Anteil und ist somit stärker als das AS21 Gehäuse. Wir verwenden dieses Gehäuse in unserem Pro-Turbo Rennwagen (Betriebsdrehzahl 6000-9800U/min) und haben keine der so oft gehörten Probleme, wie zum Beispiel gerissene oder eingefallene Hauptlagerböcke, Risse hinter dem 3. Zylinder bei 94er Bohrung usw. Nå er ikke jeg fryktelig stiv i tysk, men en ting er at det holder 20 drag på stripa, men holder den 100 000km på landeveien? Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: BeetleBug på september 25, 2008, 09:21:32 am 200hk og 100 000 km - KULT!
Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: BERGER på september 25, 2008, 09:32:22 am Jeg leste på et forum på nettet at RIMCO er konk, trenger dog ikke være sant... CSP selger sikkert kun den orginale for at de mener den er bra nok, står jo en i Ghia´n. ;) VW mente jo ikke det var bra nok, og lagde wbx blokka i alu.. ::) Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: Jøran Larssen på september 25, 2008, 09:34:04 am CSP selger sikkert kun den orginale for at de mener den er bra nok, står jo en i Ghia´n. ;) Korrekt! Die von uns gelieferten Typ 1 Motorgehäuse werden aus dem neuen AS41 Material hergestellt. Dieses neue Magnesium-Gehäuse hat 4% Aluminium- und 1% Silizium-Anteil und ist somit stärker als das AS21 Gehäuse. Wir verwenden dieses Gehäuse in unserem Pro-Turbo Rennwagen (Betriebsdrehzahl 6000-9800U/min) und haben keine der so oft gehörten Probleme, wie zum Beispiel gerissene oder eingefallene Hauptlagerböcke, Risse hinter dem 3. Zylinder bei 94er Bohrung usw. Nå er ikke jeg fryktelig stiv i tysk, men en ting er at det holder 20 drag på stripa, men holder den 100 000km på landeveien? 100 000 km på landeveien kan tilbakelegges på mange måter, og om den holder er vel også like avhengig av innmaten i blokka :P Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: Trond Dahl på september 25, 2008, 09:41:43 am CSP selger sikkert kun den orginale for at de mener den er bra nok, står jo en i Ghia´n. ;) Korrekt! Die von uns gelieferten Typ 1 Motorgehäuse werden aus dem neuen AS41 Material hergestellt. Dieses neue Magnesium-Gehäuse hat 4% Aluminium- und 1% Silizium-Anteil und ist somit stärker als das AS21 Gehäuse. Wir verwenden dieses Gehäuse in unserem Pro-Turbo Rennwagen (Betriebsdrehzahl 6000-9800U/min) und haben keine der so oft gehörten Probleme, wie zum Beispiel gerissene oder eingefallene Hauptlagerböcke, Risse hinter dem 3. Zylinder bei 94er Bohrung usw. Nå er ikke jeg fryktelig stiv i tysk, men en ting er at det holder 20 drag på stripa, men holder den 100 000km på landeveien? 100 000 km på landeveien kan tilbakelegges på mange måter, og om den holder er vel også like avhengig av innmaten i blokka :P Og aller mest avhengig av sjåføren...... Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: BERGER på september 25, 2008, 09:56:59 am Klart det er mye som påvirker hvordan blokka holder, men spørsmålet er hvilken blokk som gir den beste forutsettningen?
Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: mags på september 25, 2008, 11:22:31 am Ka farsken skulle vi gjort uten havet?
Men jeg ville ha valgt CB super case. Eller prøvd å få tak i en god orginal blokk. Det finnes like mange blokker som det finnes svar på,hehe Det er jo ditt valg. Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: BERGER på september 25, 2008, 11:59:12 am Ka farsken skulle vi gjort uten havet? Men jeg ville ha valgt CB super case. Eller prøvd å få tak i en god orginal blokk. Det finnes like mange blokker som det finnes svar på,hehe Det er jo ditt valg. Hvordan blokk er det i motoren til den orange? Har ikke du åpnet den nå, hvordan så den ut? Gått mye?? Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: mags på september 25, 2008, 12:20:32 pm Hei,
Blokka er as 21 og var sveiset bak svinghulet,3 sylindervegg. og linjebora til 0,5mm Blokka så ok ut,det som var feil med Motoren var løftere og Kamdrev veiv var løøøøøøs.Skjønne mæ. Jeg har nå kontrollert blokk i Zeiss Målemaskin på jobben,å har funnet ut enne plannen mot toppen var litt skjev,rettersakt 2 hull feil.nå har jeg planet alle hulla. Derfor ville jeg ha valgt blokk fra CB. Et Tips er høre med Ricard Webb.Han kan få tak i ei blokk å få den maskinert hos maschin brothers,de gjøre en bedre jobb enn Rimco gjør. Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: BeetleBug på september 25, 2008, 13:02:47 pm Et Tips er høre med Ricard Webb.Han kan få tak i ei blokk å få den maskinert hos maschin brothers,de gjøre en bedre jobb enn Rimco gjør. Korrekt - Machine Brothers. Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: Hot Owl på september 25, 2008, 13:23:22 pm Hva er en blokk? En olje beholder.... den mest overglorifisert delen på hele motoren....
Alublokk er fint for folk som skal eksperimentere... med tenning ladetrykk eller gass... Med de sylindertrykkene som skal til for 200 hester så er ikke dette mye å mase om... Tittel: . Skrevet av: Race-buggy på september 25, 2008, 13:23:46 pm .
Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: BERGER på september 25, 2008, 13:36:21 pm Hva er en blokk? En olje beholder.... den mest overglorifisert delen på hele motoren.... Alublokk er fint for folk som skal eksperimentere... med tenning ladetrykk eller gass... Med de sylindertrykkene som skal til for 200 hester så er ikke dette mye å mase om... Hva hvis de 200 dølagampene blir matet med føner da...? Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: Hot Owl på september 25, 2008, 14:05:14 pm Rallybugs har brukt CB sin alu. han har jo bygget en hel masse vw motor'er og burde vite hva som er bra og holdbart se tråden på hans motor her: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1126.15 Volkswagen har bygget over 21 millioner, de brukte magnesium... men hva vet de Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: Bjørnar på september 25, 2008, 14:11:04 pm Sikkert derfor de brukte alu til wbx'n også da... eller kanskje ikke teorien om magnesium holder vann :D
Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: Hot Owl på september 25, 2008, 14:16:35 pm Sikkert derfor de brukte alu til wbx'n også da... eller kanskje ikke teorien om magnesium tåler vann :D På et tidspunkt så tok blåskjortene over for ingeniørene... alt nytt er ikke ræva... har jeg hørtTittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: Jøran Larssen på september 25, 2008, 14:20:48 pm Les dette folkens: http://www.hydro.com/no/Om-Hydro/Var-historie/1946---1977/1950-/
Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: Hot Owl på september 25, 2008, 14:21:38 pm Hva er en blokk? En olje beholder.... den mest overglorifisert delen på hele motoren.... Alublokk er fint for folk som skal eksperimentere... med tenning ladetrykk eller gass... Med de sylindertrykkene som skal til for 200 hester så er ikke dette mye å mase om... Hva hvis de 200 dølagampene blir matet med føner da...? Jeg trodde det var sylindertrykket som ga hestene jeg...? same same but different.... Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: Filip/purity på september 25, 2008, 14:56:14 pm For de som ikke er så ofte innom TheSamba er det jo også en der som holder på å utvikle en T1-blokk. Er usikker på om det ble/blir magnesium eller aluminium, men fulgte med på tråden en stund tidligere i år, og det virket som om han hadde peiling på hva han driver med. Sjekk ut tråden her:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=285906 Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: erikaa på september 25, 2008, 22:43:04 pm Hei.
Jeg kjøpte en maskinert blokk fra Brothers Machine shop nå i vår - var veldig fornøyd med servicen BROTHERS VW MACHINE SHOP www.brothersvwmachineshop.com Fikk den sendt lokalt i USA (og plukket den opp ifbm. en tur jeg var der borte) Priser på det jeg fikk gjort: We can have the engine case done in time and shipped to you before the date you requested. Prices are as following on the machine work for the case: Engine Case (New Type 1 Brazilian AS41) = $400 Bore Engine Case for 94mm Pistons = $45 Stroker Clearance Engine Case to 84mm Crank = $75 Deck Engine Case = FREE (Price included in Boring Case) Sleeve Lifter Bores (Silicone Bronze) = $125 Dette er de visstnok gode og rimelige på Full Flow (Drill and Tap Engine Case) = $30 Drill, Tap, and Plug Oil Galleries = $75 Drill and Tap Engine Case for Case Savers = FREE (Included on new case) We will not weld behind cylinder #3 (Har hørt at det svekker blokken, så jeg valgte det bort) If you want a German Pickup tube and for us to weld an extention for a small deep sump, we can do that for $30.00 USD. Do you know what small deep sump you will be using? Just let us know. Shipping will be around $40.00-$45.00 to 06880 Ring Renato eller broren Jacob - de leverte det jeg ville ha på kort tid, med god mailservice. Du gjør nok neppe noe feil om du kjøper blokk fra CB heller. Tittel: Sv: Ny motorblokk, hvilken er best nå? Skrevet av: BERGER på september 29, 2008, 20:07:45 pm Mange bra tips her nå. Takk for det. :)
Flere erfaringer?? |