Tittel: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 08, 2008, 19:56:44 pm han her hadde ca 170 HK. en daske som bygde en 2.0 type 4 motor med turbo på, er det så enkelt som det ser ut? innsuget som går fra toppene å til midten med turboen på, stromberg (volvo) gasser, å fra turboen, eksos ut på høyre side, men hvor går da det svarte røret som kommer opp i fra midten av motor å inn til turboen? går det inn til innsuget? er det trykkboks jeg ser ved siden av eksos? å skal trukkboksen inn på innsuget den å? eller er jeg langt på jorde? får hvor sitter den "hjemmelagde" trykkboksen. dette har jeg lurt på lenge :) sorry litt mange spm. nå merker jeg ::)
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: RZR-Andy på oktober 08, 2008, 22:54:50 pm Med sugeoppsett har du jo ikke trykkbokser. Ser ut som en slags åndeboks etter min mening? Det sorte røret fra turboen går nok ned til innsuget eller kanskje et plenumskammer? Sugeoppsett er ikke stort mer komplisert enn dette...
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 09, 2008, 09:08:25 am men er det en slags adapter fra gasser til turbo da? å hva slags turbo kan jeg bruke. er det noen spesielle til sugeoppsett?
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Arnfinn Gjøsund på oktober 09, 2008, 10:10:31 am Er ikke trykkboks og plenumkammer det samme?
Eller er dette begreper som skiller trykk/suge oppsett? Funksjonen til kammeret er vel å holde og utjevne trykket mellom toppene og å mikse drivstoffet skikkelig med lufta før innsuget. Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Hot Owl på oktober 09, 2008, 10:52:23 am Gasseren sitter rett på turbo'n, eksosen kommer opp på hver side av motoren og går inn bak på turbo'n. Med eksos til friluft ut på høyre side.
Røret som kommer fra turbo'n som kommer mot oss og ned treffer nok det originale plenumskammeret som fordeler blandingen ut til toppene slik VW designet det, man kan bare såvidt se innsugene. "Boksen" er nok et varmeskjold. Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: RZR-Andy på oktober 09, 2008, 11:10:31 am men er det en slags adapter fra gasser til turbo da? å hva slags turbo kan jeg bruke. er det noen spesielle til sugeoppsett? Det er nok litt forskjeller på oppsett, om du ikke vil gjøre alt selv fra grunnen av så kan du kikke på dette: http://www.lowbugget.com/turbo_bus_kit.html I en forholdsvis tung buss er turbo veldig kjekt i forhold til dreiemoment.Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 09, 2008, 13:33:16 pm har jeg fårstått det rektig her eller?
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Trond Dahl på oktober 09, 2008, 13:49:43 pm ? på toppen er nok olje til turbo?
Og det du kaller eksos manifold er vel innsuget på ene sia... tilsvarende på andre sia... er jo der luft/bensin samlingen i overtrykk fra turboen kommer... Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Kormi på oktober 09, 2008, 14:26:42 pm (?) er olje til Turbo som trond nevner.
Tror kanskje Trond blingser litt ;) Der du har skrevet eksos-manifold er riktig.. Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Trond Dahl på oktober 09, 2008, 15:08:33 pm Helt korrekt.. jeg bøyer meg i støvet... eller gresset?
Jeg ser innsuga såvidt nå der hvor rørert fra turboen ender... får skylde på at jeg ikke kjenner motoren :-D Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 10, 2008, 08:51:18 am dette oppsettet er jo knall. kan jeg bruke orginal nyoverhaldt innmat i 2.0 literen? å hvor henter jeg olje til turboen i fra? den skal vel ikke ha store mengder. å får man tak i adapter til gasser eller må det lages.
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: K.H på oktober 10, 2008, 12:49:10 pm Olje kan du hente ut ved oljetrykksbryteren
Og alt av rør lager du jo selv, lille rørmockare :P Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 10, 2008, 13:09:16 pm kan jeg bruke orginal innmat da? bare høvle toppene litt, å hvordan ser jeg på turboen at det er en sugeturbo
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: K.H på oktober 10, 2008, 13:46:52 pm Kjøp en sånn bok
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-BUG-BUS-GHIA-TYPE-3-TURBOMANIA-BOOK_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em63Q2el1177QQhashZitem370090260061QQitemZ370090260061 så får du noen svar ??? Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 10, 2008, 14:18:14 pm å kan jeg bruke dette innsuget å gasseren her til noe?
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 10, 2008, 14:21:19 pm type 1, men er vel samme prinsippet.
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: RZR-Andy på oktober 10, 2008, 17:24:06 pm Tror ikke du bør høvle toppene, du trenger vel helst lavere kompresjon. Kobberringer mellom sylinder og topp sies å være veien å gå for å få best mulig tetning.
Med utgangspunkt i et greit grenrør bør du kunne legge opp et fint "hideaway" anlegg f.eks noe sånt som dette (http://www.turbothomas.com/headers/wbx/rearface1.jpg) fra http://www.turbothomas.com/headersframe.html Vær obs på at turboen bør plasseres sånn at oljen får renne ned i blokken så ikke de blir kokset. Ellers finner du mye "hardware" som oljestusser her, men CB har visst ikke prioritert type4 http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=310 Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 10, 2008, 18:02:01 pm et sånt som bilde der har jeg jo laget. skal ikke grenrøret gå som på bildet på toppen. trur je må ha virkelig hjelp til dette hvis dette skal funke
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: RZR-Andy på oktober 10, 2008, 18:03:43 pm Noe for Knasten eller Knoten, kanskje? Han kan jo dette opp og ned i mente!
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 10, 2008, 18:10:24 pm som på det øverste bildet er jo varmeboksene tatt av, å eksosen lagt oppover siden å inn på turboen på toppen av motor.
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: RZR-Andy på oktober 10, 2008, 18:56:56 pm Mange måter å lage dette til på, ja! Mener det sto en plass i bibelen som det refereres til (eller et annet sted, husker ikke) at lik lengde på rørene frem til kollektor ikke hadde noen betydning i en turbomotor. I så fall står en litt friere når en skal sveise til selv. Samtidig er det jo enkelt å benytte hyllevare også, så det er jo en avveining. Et grovere rør fra kollektor til turbo er jo relativt enkelt å sveise til, flenser får man jo tak i.
Kan det være en slags åndeboks? Husker ikke helt med type 4, men var ikke peilepinnen der omtrent? Ser hvertfall hjemmelaget ut det også. Finnes jo en masse tidsfordriv om temaet som f.eks. http://www.shoptalkforums.net/viewtopic.php?t=115287 http://www.bug-talk.com/international/viewtopic.php?t=200 (Greit å sitte på jobb og kunne jobbe litt på nett med fornuftige ting også innimellom i stille stunder..:) Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 10, 2008, 19:08:34 pm ja jeg lager alt som skal sveises sjøl. å jeg trur jeg må snakke med noen som har vert borti dette med sugeturbo, er vel noen volvo folk som har gjort detta. takk får innspill ;)
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: RZR-Andy på oktober 10, 2008, 19:29:30 pm Smart det! Sugeturbo er vel den enkleste måten å turbomate på, men det begrenser seg i "fase to (når mye vil ha mer!)" siden du ikke kan kjøre med ladeluftkjøler. Men du kan jo ha mye morro før det slår inn?!
Her er visst et klipp av (den forøvrig originale) 2-liter CU motoren med innsprøytning og intercooler fra første tråden http://www.youtube.com/watch?v=H-blqkMS2SA får ikke sett det selv, ser/høres det bra ut? Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Jærva på oktober 10, 2008, 20:12:52 pm Tror ikke du bør høvle toppene, du trenger vel helst lavere kompresjon. Kobberringer mellom sylinder og topp sies å være veien å gå for å få best mulig tetning. Med utgangspunkt i et greit grenrør bør du kunne legge opp et fint "hideaway" anlegg f.eks noe sånt som dette (http://www.turbothomas.com/headers/wbx/rearface1.jpg) fra http://www.turbothomas.com/headersframe.html Vær obs på at turboen bør plasseres sånn at oljen får renne ned i blokken så ikke de blir kokset. Ellers finner du mye "hardware" som oljestusser her, men CB har visst ikke prioritert type4 http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=310 Det hender at disse kobber-ringene i toppen ryker.. Vet om en T4 turbo som blåste disse etter få km.. Lavkompstempler eller shimse sylinder i underkant ville jeg heller ha gjort... Det hender faktisk at disse pakningene mellom sylinder og topp blåser selv på sugemotorer med høyere komp. , da er det lite håp for at det holder med turbomating.. Går fint an å hoppe over pakning mot topp ved å bruke ventilslipepasta og slipe til sylindertopp mot topp i stedet for pakning.. Hvis du i tillegg "deler" toppen, så blir det "potte-tett`". Med å dele topp, så mener jeg å sage topp NESTEN i to.. Her gjelder det å vite hvor/hvor mye en skal kappe.. Ved en eventuell liten høydeforskjell på to syl. siden av hverandre vil den pga. kapping føye seg og tette når du drar til toppene... Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: RZR-Andy på oktober 10, 2008, 22:02:36 pm OK, greit å vite om sånt. Var det denne typen http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=125 eller hjemmemekket?
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Jærva på oktober 10, 2008, 22:45:04 pm OK, greit å vite om sånt. Var det denne typen http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=125 eller hjemmemekket? Var nok ikke disse da de her er beregnet for T1 motor, mulig at de 94mm ringene passer for 2,0 (94mm). Sikkert greie disse på en T1 motor uten turbo. 94 mm borring i T1 har generellt problem med blow-by i toppen og det er mulig at disse kan hjelpe der. Når det gjelder 0 i vendehøyde som det står om her, så er det nok mer å hente med en sugemotor enn en trykkmata en, men som det står i reklamen for dem der så er vendehøyde hk, men samtidig er blowby i toppen veldig surt oxo. Hørte om et tilfelle der de faktisk gjorde det motsatte på T1 94 mm for å unngå blow-by, der de freste spor i toppen lik sylindertopp og i tillegg shimset sylinder i underkant for å sikre seg mot blow-by, dette vil jeg heller ikke kalle noen optimal løsning, men bedre enn blow-by i toppen... Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: RZR-Andy på oktober 10, 2008, 23:20:17 pm Ser at bl.a Matt Keene anbefaler disse på T1 med turbo, i likhet med CB, og jeg hadde i grunnen tenkt å bestille disse når jeg skal skru min 1915 i hop. Men da får jeg vel revurdere og sjekke opp temaet med blowby før vi kjøper noe som ikke funker!
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 14, 2008, 21:28:13 pm hva heter dette? :)
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Kormi på oktober 15, 2008, 15:50:10 pm Eksos hus/Exhaust Housing?
Annbefaler deg absolutt å finne noe lektyre på emnet.. Et par god forslag er vel nevnt over her. Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 15, 2008, 19:47:09 pm jepp boka er på ønskelista. er det noen spesielle beegnelser som sier at det er sugeturbo? står det noe sted på turboen.
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: K.H på oktober 15, 2008, 19:50:19 pm jepp boka er på ønskelista. er det noen spesielle beegnelser som sier at det er sugeturbo? står det noe sted på turboen. [/quote Sugeturbo er vel mer en betegnelse på måten den er oppsatt med gasser før turboen, ikke type turbo Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: gammern på oktober 15, 2008, 20:13:48 pm her er den turbon jeg har martin,,har ikke peiling på åssen type
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på oktober 15, 2008, 20:20:46 pm Ser ut for å være en T3 fra en volvo 740
God for over 200 hk og passer bra til den motoren Ikke som sugeturbo da, uten å montere tettinger som gjør att den tåler bensin. Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: gammern på oktober 15, 2008, 20:24:21 pm Ser ut for å være en T3 fra en volvo 740 mye kan jeg selge den for tro?God for over 200 hk og passer bra til den motoren Ikke som sugeturbo da, uten å montere tettinger som gjør att den tåler bensin. Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på oktober 15, 2008, 20:28:50 pm du må sjekke slakk i akselene (sideveis) opp og ned skal det være litt slakk
og se på bladene for skader. pris er avhengig av stand. Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: gammern på oktober 15, 2008, 20:30:25 pm du må sjekke slakk i akselene (sideveis) opp og ned skal det være litt slakk ok,hvis den er i god stand da?og se på bladene for skader. pris er avhengig av stand. Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på oktober 15, 2008, 20:53:38 pm legg ut for salg og se hva folk byr
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 16, 2008, 09:14:53 am Ser ut for å være en T3 fra en volvo 740 går det å få taki sånne tetninger eller?God for over 200 hk og passer bra til den motoren Ikke som sugeturbo da, uten å montere tettinger som gjør att den tåler bensin. Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: RZR-Andy på oktober 16, 2008, 09:45:52 am Kan vel også være verdt å nevne at om du skal ut å handle turbo eller lete etter en på skroten bør du finne en som passer til ditt motorvolum og har oljekjølt opplagring. Nyere hightech greier kommer visst også med vannkjølte lagre etter hva jeg forstår?
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Kormi på oktober 16, 2008, 09:54:44 am Flere turbo's kommer med gjennomgang for vann ja. Hør gjerne med produsent, men i de fleste tilfeller fungerer det greit uten vann, men gjennomføringen for vann må være åpen, altså ikke plugges. Olje er seff et must ;)
Martin: Her kan du lese litt fra et prosjekt: http://www.smbaker.com/rail/monsterturbovw.html http://www.smbaker.com/rail/ihirhb5.html http://www.shoptalkforums.net/viewtopic.php?t=121490&view=next&sid=8092d131d5e190eeff147b867634ade1 (http://www.smbaker.com/rail/carbonseal800.jpg) Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Emil på oktober 16, 2008, 10:19:26 am noen her inne som hvet hvor du får kjøpt ferdig turbo-kit? tenke da uten turbo, siden den har jeg selv.
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 16, 2008, 15:52:01 pm så den slangen som går inn på toppen av turboen er altså til oljekjøling. som vist tidlig i tråden
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Kormi på oktober 16, 2008, 16:01:40 pm så den slangen som går inn på toppen av turboen er altså til oljekjøling. som vist tidlig i tråden Jepp, og smøring.. En turbo spinner på flere hundre tusen rpm, så smøring er vel så viktig ;) Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 16, 2008, 21:00:45 pm å den olja vil da bli så varm at den damper å går ut i eksos utløp?
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: RZR-Andy på oktober 16, 2008, 21:33:04 pm noen her inne som hvet hvor du får kjøpt ferdig turbo-kit? tenke da uten turbo, siden den har jeg selv. til type4 vet jeg ikke om det finnes egne kit, men type 1 er greit:http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=286 Kommer i ulike varianter og kombinasjoner Vet ikke om det er så mye å spare på å kjøpe et sett her uten turboen, men du kan jo kjøpe alle delene du trenger løst også her http://cbperformance.com/category.asp?categoryid=5 Sugeoppsett finner du billigere her http://lowbugget.com/ Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: RZR-Andy på oktober 16, 2008, 21:36:08 pm å den olja vil da bli så varm at den damper å går ut i eksos utløp? returnerer til oljekretsløpet enten i blokken eller greiest i dypsump der den varme oljen blandes med litt kjøligere. Smart å la turboen få kjøle seg ned litt etter hardkjør så ikke den forkulles i lagrene,har hørt dette tok knekken på mange Saab99 Turbo dengang fenomenet var nytt og spennende Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 21, 2008, 18:36:32 pm ser på en del bilder å leser litt rundt dette, så en T28 turbo (eller?) å en Holly 350 gasser.(fatter er i amcar miljøet+mange jeg kjenner) så den gasser er ikke vanskelig å få tak i trur fatter har noen. å noen rør å sveise kunnskaper, så er en turbo på plass. ??? http://lowbugget.com/turbo_mid_kit.html
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Low67 på oktober 21, 2008, 20:19:00 pm Her er den carbon seal`n du trenger.
http://shop.ebay.com/items/?_nkw=carbon+seal+turbo&_sacat=0&_fromfsb=&_trksid=m270.l1313&_odkw=carbon+seal&_osacat=0 Men er kansje litt riski å Bytte selv? Er vel fare for kast.. Er det flere sjapper enn lowbugge, som selger fredig med carbon tetting? Lyst til å prøve dette selv på en 2110, som ligger her å slenger... Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 22, 2008, 14:29:08 pm er dette olje inn?
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: RZR-Andy på oktober 22, 2008, 14:37:09 pm Litt vrient å se, men er ikke den stussen på undersiden? I såfall er det nok ut, vil jeg tro.
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 22, 2008, 14:48:19 pm ja den står på undersiden. :) men hva er dette?
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på oktober 22, 2008, 14:51:39 pm olje ut.....
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 22, 2008, 14:56:00 pm okey Jørn så det nederste bilde er ut olje med hvor er da inn? sjekka litt rundt å det som kom opp når jeg søkte på modell nr. var: SAAB 900 (8V, APC) 82-84 2.0L GAR TB0321
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på oktober 22, 2008, 15:03:00 pm olje inn er 180 grader på motsatt side ja.
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: Martin på oktober 22, 2008, 15:09:47 pm tusen takk, stoler på deg når det gjelder dette faget her asså. men går det ann å få kjøpt carbon tetninger til denne (TB 0321) så den tåler bensin? ringte GIK i kongsberg så de skulle ringe meg opp igjen. :)
Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: SAS på oktober 24, 2008, 20:02:23 pm okey Jørn så det nederste bilde er ut olje med hvor er da inn? sjekka litt rundt å det som kom opp når jeg søkte på modell nr. var: SAAB 900 (8V, APC) 82-84 2.0L GAR TB0321 (http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=8823.0;attach=31898;image)Om det er dette bildet du sikter til, er det olje inn.. Turboen var styggelig lik den som var på 740n min(Garrett T3), bortsett fra den saken som er skrudd på oljeutgangen. Det går en del olje gjennom turboen, og dersom den brenner/damper olje er den lekk. Det blir en del røyk av dette... Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på oktober 24, 2008, 20:40:29 pm Tommelfingerregeler att det minste huller inn.. da oljen har en tendens til å skumme i løpet av turen gjennom turbo og trenger mere "volum" og att det er gjenget hull for skikkelig nippel/hydraulikk nippel på INNTAKET
Jeg mener dette er olje UT: (http://tangen.nu/linked/dsc05966.jpg) og dette er olje inn: (http://tangen.nu/linked/dsc05967.jpg) Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: SAS på oktober 24, 2008, 21:12:34 pm Da tror jeg at jeg fikk feil turbo til 740en, for der var største hull på det som ble oversiden. .. Slet litt med å få det tett også der. It all makes more sense now. :D Tittel: Sv: type 4 med turbo Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på oktober 24, 2008, 21:15:32 pm er vel egentelig ikke noe "opp og ned" på en turbo , da du kan snu og vri mellomhuset , eksoshusetr og kompressorhus 360 grader for å tilpasse til de forskjellige oppsetta.
|