VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Hot Owl på januar 04, 2008, 11:59:06 am



Tittel: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Hot Owljanuar 04, 2008, 11:59:06 am
Om ALLE bilene steg 20.000 i innkjøp over natten?
Klart du hadde måttet spare lenger for å få råd til en, men pengene hadde du fått igjen når du solgte den.

Hadde det blitt reddet flere eller færre biler i året? Og da mener jeg REDDET og ikke bare utsatt skrotningsdøden med 12 nye måneder. Hva med eksporten?

Kjør debatt, alle aspekter er like interessante 


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: T2manjanuar 04, 2008, 12:21:33 pm
De fleste her inne har vel så mange biler at de ville gått med stort overskudd (inkludert meg selv) :D
Stort pluss at flere av de eldste bilene da har en større sjanse til å forbli i landet.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Endre Djanuar 04, 2008, 12:23:57 pm
Jeg tror i første instans at dedikasjonsnivået til de som driver med denne hobbyen hadde blitt merkbart høyere. Mindre "prosjekt-flytting" og mer ferdiggjøring av biler. Dette ville selvsagt ha en positiv effekt på den eksisterende bilparken, men på en annen side hadde inngangsbilletten til hobbyen blitt uoppnåelig for langt flere en den er i dag. Eldre VW er vel fremdeles et av de rimeligste alternativene hvis man ønsker å drive med veteranbil eller forsåvidt bil forøvrig.
Det er jo også noe av det som gjør "vår bil" unik.. Driver man med VW er det fremdeles helt legitimt å synes at det er dyrt å svi 1500,- på deler, mens gutta som driver med riskokere etc ikke blunker når de svir 20k på nye seter eller 100k på motordeler.. I utgangspunkt samme hobby - men helt forskjellige verdener.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: JSjanuar 04, 2008, 12:25:40 pm
En ting er at eksporten nok hadde minket men importen hadde sannsynligvis også økt, dvs flere interessante biler inn til landet.
Penger har vi, de aller fleste som holder på med bilhobby i Norge driver med biler som er mye dyrere enn luftkjølte vw både i innkjøp og eventuell restaurering/ombyggingskostnad.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: HansOjanuar 04, 2008, 12:31:45 pm
Denne utviklingen ser man innen andre bilmerker. F.eks Mopar produkter; Dodge, Plymouth og Chrysler har den siste tiden tatt helt av hva gjelder priser på deler og komplette biler. Det ser ut som at tendensen øker i USA først, for siden å spre seg til andre deler av verden. Noe av forskjellen på f.eks Mopar og VW er at VW's er produsert i mange eks og med forholdsvis få modellvariasjoner i forhold andre bilmerker. En 71' Hemi cuda convertible eksportmodell ble for noen år siden solgt for 11 mill dollar til en franskmann...

Entusiaster i Norge takler en "verdiøkning" innenfor hobbyen vil jeg tro. Men det jeg kanskje er redd for er at rekrutteringen vil avta. VW-hobbyen har vært en inngangsport for mange bilentusiaster i dag uansett hvilket merke de hobbyerer med nå. Dette mye pga kostnader vil jeg tro. Snakker for meg selv. (Men jeg har ikke gått videre, men nettopp blitt værende VW-entusiast. Og jeg tror jeg skal takle en verdiøkning.)


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Trond Dahljanuar 04, 2008, 13:15:03 pm
Fordelen er at man kanskje endelig hadde fått strekt ut prisene litt slik at det var mer prisforksjell på en god og dårlig bil.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: T2manjanuar 04, 2008, 13:18:44 pm
Godt poeng Trond!
Det er altfor liten prisforskjell på skrot og gull, ser man over til USA er spennet mye større :D


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Tony Chinajanuar 04, 2008, 13:23:14 pm
Denne utviklingen ser man innen andre bilmerker. F.eks Mopar produkter; Dodge, Plymouth og Chrysler har den siste tiden tatt helt av hva gjelder priser på deler og komplette biler. Det ser ut som at tendensen øker i USA først, for siden å spre seg til andre deler av verden. Noe av forskjellen på f.eks Mopar og VW er at VW's er produsert i mange eks og med forholdsvis få modellvariasjoner i forhold andre bilmerker. En 71' Hemi cuda convertible eksportmodell ble for noen år siden solgt for 11 mill dollar til en franskmann...

Entusiaster i Norge takler en "verdiøkning" innenfor hobbyen vil jeg tro. Men det jeg kanskje er redd for er at rekrutteringen vil avta. VW-hobbyen har vært en inngangsport for mange bilentusiaster i dag uansett hvilket merke de hobbyerer med nå. Dette mye pga kostnader vil jeg tro. Snakker for meg selv. (Men jeg har ikke gått videre, men nettopp blitt værende VW-entusiast. Og jeg tror jeg skal takle en verdiøkning.)

Mopar muskel biler er dyrt, Mopar full size er billig... Nå når nok aldri prisen på vw opp på Mopar muskel nivå, 71' Hemi cuda convertible er antageligvis verdens dyreste serieproduserte bil... i den grad det er produsert noen serie av den.. Hadde prisene på VW vært litt høyere ville kansje enkelte tatt bedre vare på bilene sine også..


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: HansOjanuar 04, 2008, 13:33:07 pm
Fordelen er at man kanskje endelig hadde fått strekt ut prisene litt slik at det var mer prisforksjell på en god og dårlig bil.


Enig. Men for uerfarne kjøpere og "erfarne" selgere kan jo dette bli motsatt også. Noen vil alltids prøve seg på høye priser på det de tro er gull. Men slik er det jo overalt, selv hos (eller rettere sagt; i hvertfall hos) større bilforhandlere.

God diskusjon!!


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Hot Owljanuar 04, 2008, 13:44:02 pm
VW-hobbyen har vært en inngangsport for mange bilentusiaster i dag uansett hvilket merke de hobbyerer med nå.

Oppigjennom har nok det stemt ja, men det stemmer nok ikke nå lenger. Den første kontakt med bil hobbyen kommer i dag gjennom den første bilen de kjøper, som i dag er en Corolla Golf 3 eller Lancer. Ingen kjøper boble som førstebil av "uhell" eller uten å ha "vurdert det" ihvertfall.
Men bobla er nok fortsatt manges inngang til "bil nummer to/ hobbybil"

Se på hva dagens ungdommer sparer opp til som førstebil....  får MYE boble for de pengene!


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Hot Owljanuar 04, 2008, 13:49:07 pm
Fordelen er at man kanskje endelig hadde fått strekt ut prisene litt slik at det var mer prisforksjell på en god og dårlig bil.


Da tar du for gitt at de dårlige bilene forblir billige. Det er litt utenfor spørsmålet mitt.
Ingenting endres om bare de bra bilene blir dyrere.
Dessuten de fleste kjenner ikke igjen de bra bilene om de faller dem i hodet...  massevis av dritt biler som går mye dyrere. Eneste løsningen er at ALLE bilene må bli dyrere... dårlige som gode.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: erikaajanuar 04, 2008, 14:16:10 pm
Har ikke akkurat dette skjedd på buss-fronten da?

Resultatet der synes i allefall her å være:
1) Svært dårlige biler blir fikset opp for betydelige summer (2. håndsverdien er jo blitt høy)
2) Selv dårlige biler går for høye priser (det ligger bla 2. stk 23W på The Samba nå, den dårlige koster 30.000$ og den gode 33.000!)
3) Svært mange biler blir tatt vare på, og kommer på veien (Buss miljøet i UK har vistnok tatt helt av - og masse nye biler dukker opp på treff)
4) Inngangsbilletten blir høyere, en bruker mer penger på oppussing (Kanskje det ikke er alle de samme menneskene som vi ser i dag som om noen år hadde vært med videre i miljøet?)
5) Tilgangen på biler, både gode og dårlige ville kanskje blitt redusert? - med penger kommer interessen. Det ville i allefall blitt langt mellom de "gode kjøpene"

Tror kanskje at prisen måtte gått opp mer enn 20.000 for at alle disse effektene skulle slått ut.

Ellers er det jo litt merkelig at en bra boble (feks. Bibbe sin) ikke skal koste mer enn et par-tre "grom-deler" vi monterer på bilene våre.

En ting er sikkert - skjer denne prisøkningen i et annet land, så vil det påvirke prisene i Norge! (Dette kommer fra en økonom  :) )


 




Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: RuneLjanuar 04, 2008, 15:38:12 pm
Prisene ville dalt igjen med en gang siden det ville blitt mange færre som ville kjøpt biler og flere som ville ha solgt. vil jeg tro iallefall så for å få dette til å gå måtte en kvittet seg med en haug med biler slik at det ikke ble en overflod.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: SplitManjanuar 04, 2008, 15:39:07 pm
God debatt, mange gode svar, jeg er enig i det meste. Jeg stemmer FOR !

Det er veldig mye positivt med at prisene jages opp, aspektene er belyst ovenfor. Spesielt det faktum at mer en en håndfull i Norge akkurat nå i dag bruker 50-100 000 hard cash på restaureringen av en buss er et bevis på akkurat de positive sidene med høyere markedsverdi.

Men - For å svare direkte på spørsmålet du stiller JHU - Det som er negativt med at alt går opp er at rekrutteringen til hobbyen blir dårligere - ingen tvil om det. Første boble vil alltid være et bevist valg, helt enig - men første boble ville bare forbli en drøm for mange 18 (16?)-åringer om en kjørbar en kostet 32 000,- kontra 12 000,- - det er jeg overbevist om.

Og - det faktum at VW-hobbyen uten sidestykke er den "grenen" av bilhobby på biler eldre enn 30 år gamle som har et det største netto tilsig av entusiaster...på verdensbasis....er antakelig den viktigste årsaken til at vi får handlet alt av deler over disk, at det er ubegrenset hva som lages i repro...at bransjen og markedet er nærmest umettelig for reprodeler av alskens slag...alt fra mengder of taiwanmøkkagummi...helt opp til repro hanskeromslokk til Split.... mengden entusiaster og hobbybiler...markedet er så innmari stort...at deletilgangen er uten sidestykke best til VW fremfor stort sett alt annet som finnes av hobbybil.

Men.....nå rotet jeg meg litt inn i et hjørne her... Logikken var "høyere priser, mindre rekruttering, mindre deleutvalg" ........ men en annen logikk kunne jo være "høyere priser, færre biler blir skrotet/forvitrer, ergo større deleutvalg" ...... Men....om prisen gikk opp, ble mange biler bare stående uten kjøpere og ble likevel ikke restaurert...det blir en veldig kunstig markedsstimuli om denne krystallnatten skulle skje...... Inngangsbiletten må være lav - slik at man kommer seg innenfor og kan bruke penger på restaurering for å sikre bransjens vekst. Hmm....jeg vet jaggu ikke. Noen Siv Øk her inne?


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: erikaajanuar 04, 2008, 16:20:57 pm
Noen Siv Øk her inne?

Ja :)
Økonomi er jo ingen eksakt vitenskap - men tror i diskusjonen kan forutsette at en prisøkning ikke "bare skjer" uten grunn. Prisøkningen (her på 20.000) vil med all sannsynlighet skyldes at interessen for bilene er større enn tilbudet. Antallet kjøpere blir altså flere enn antall biler tilgjengelig. (økonomer liker forutsetninger :) )

En økning i vrakpant til 20.000 ville gitt en overnatten-effekt, men prinsippet er det samme (se på Statens Vegvesen som ivrige kjøpere av biler til 20.000 kr stk. => økt etterspørsel) Forskjellen her er selvfølgelig at disse bilene selvsagt ikke blir å se i VW-miljøet - skroting og kun prisheving  :(  (i første omgang).


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: HansOjanuar 04, 2008, 16:26:35 pm
Det er jo til syvende og sist vi selv som på mange måter styrer prisene og verdiene på både biler og deler. Men hvis verdien på vw's skulle gå opp, vil man jo få "mer ut av" en grundigere og dyrere restaurering. Det er jo noe å tenke på. 

Skal man måle verdi i penger, sjeldenhet eller personlig glede av å eie??????????


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Hot Owljanuar 04, 2008, 17:40:01 pm
Eksemplet med Busser i England er jo veldig bra da, Jeg vet ikke om det var vært noen mangel på rustne busser i England, men prisene har økt, og dermed restaureres det mye mer enn før og ennå flere får tak i drømmebussen sin... for det kan plutselig forvares å brukes (lånte) penger på det, siden det er mulig å få igjen noe for de.
Dette tror jeg blir en spiral som vokser i alle retninger, flere sjapper mer deler og billigere timespris.


I Norge kan det ikke forsvares økonomisk å restaurere ei boble siden man ikke får pengene igjen. Derfor blir markedet en sirkusplass hvor alle løper rundt å skal kjøpe den beste bilen man kan få, når det gjelder de store utleggene som rustsveising og lakk. Alltid på jakt, flere og flere biler blir på begynt og aldri gjort ferdig det hugges mer og mer for terskelen for en bre "nok" bil går bare opp...
Spiralen går bare nedover med denne tankegangen...

Med dette "billig stuket" på hobbyen kommer alle de urørte "90%" bra bilene til og forsvinne, og de kunstig høyt prisede ferdiglakkerte bilene stiger i pris, selv om de er opp sparklede beist.

En kjørbar bil jukset gjennom EU kontrollen er verd MYE mer enn tørr og fin original bil med ræva lakk og kaputt girkasse.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: anders.januar 04, 2008, 18:33:00 pm
en god restaurering bør koste penger . men jeg har reparert så utallig mange steder folk har vært før meg og standaren er ikke bra og det vet man ikke når man kjøper en bil, den kan være så strøken som fy når den står i hagen første sommeren men etter hvert så kan det komme luskende små ting og da er den restaureringen ikke hvert er krone bare mer jobb :-\ men jeg syns absolutt prisene  er veldig jevne blant de restaurerte bilene , men faktum er at det er mange som tror de kan og da skal ha masse for det eller driter i det og skal bare ha det til og se helt ut og selge det. det kan bli vanskelig og skille disse for mange .


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: JFPjanuar 04, 2008, 19:16:48 pm

Er boble billig da??? Det har jeg ikke merket noe til... ;-)


  • Har en restaurert 1303 Cab, som inkludert innkjøpsprisen ikke akkurat ble noen spareboble, nei. Nekter kategorisk å oppgi sluttsummen. Kona kan tenkes å lese dette. Og dere andre vil tro jeg er klin kokos som har lagt ned så mye i en boble.
  • Og så har jeg en spareboble (1200 Jeans) som ble kjøpt for ca 15 lapper, men som etterhvert nå sikkert har passert 20+ med deler, et par EU'er, forstillingskontroll, osv. Har sagt det før: Bobledeler er billige. Det er bare det at man trenger så mange av dem for å få bilen opp på akseptabelt nivå.

Mitt inntrykk er at man får et rimelig brukbart luftkjølt utgangspunkt for 15 000. Skal man fikse bilen til "presentabel" stand blir det fort 15 000 til. Og gjerne 20 000 til for å få lakkert bilen. Konklusjonen min er at en pen boble ligger på 30-50 000 kroner. Det synes jeg er helt greit.

Men jeg synes ikke det er billig, og da sammenlikner jeg med det man får på finn.no for tilsvarende beløp.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Eidejanuar 04, 2008, 20:21:10 pm
 ??? ??? ??? ???

Syns det er dyrt nok med denne hobbyen eg.Syns det er positivt at det ikkje er dyrere
Viss folk klager på at bilene/delene er for BILLIGE er det jo kunn for ein ting og det er pga dei vil tene penger på dette.Og det er jo greit men Det fins heilt sikkert andre biler å tene MEIR penger på så det er bare løp å kjøp.
Må vel være gøy at folk har penger til dette så blir vi fleire her på forumet,fleire å dele denne interessen med og ikkje minst fleire bobler langst veien og på treff.

Koffor skal vi få opp prisen på dette???????? nei dette er tull!!!!!!!!


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: JSjanuar 04, 2008, 20:28:57 pm
Den dagen du er ferdig med bilen i profilen din og har brukt 80.000 på den, skal selge og ingen vil gi mer enn 30.000 har du sikkert skiftet mening.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: LOBOjanuar 04, 2008, 20:31:35 pm
Og da finner du ut at heller vil selge den i uk hvor du kan få 90 for den ;)

Mange over i tråden sier ikke at de vil tjene penger, men at det er synd at bilene forsvinner ut av landet. For det gjør de, så billig som det er her!


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Sonicjanuar 04, 2008, 20:39:22 pm
Eksemplet med Busser i England er jo veldig bra da, Jeg vet ikke om det var vært noen mangel på rustne busser i England, men prisene har økt, og dermed restaureres det mye mer enn før og ennå flere får tak i drømmebussen sin... for det kan plutselig forvares å brukes (lånte) penger på det, siden det er mulig å få igjen noe for de.
Dette tror jeg blir en spiral som vokser i alle retninger, flere sjapper mer deler og billigere timespris.


I Norge kan det ikke forsvares økonomisk å restaurere ei boble siden man ikke får pengene igjen. Derfor blir markedet en sirkusplass hvor alle løper rundt å skal kjøpe den beste bilen man kan få, når det gjelder de store utleggene som rustsveising og lakk. Alltid på jakt, flere og flere biler blir på begynt og aldri gjort ferdig det hugges mer og mer for terskelen for en bre "nok" bil går bare opp...
Spiralen går bare nedover med denne tankegangen...

Med dette "billig stuket" på hobbyen kommer alle de urørte "90%" bra bilene til og forsvinne, og de kunstig høyt prisede ferdiglakkerte bilene stiger i pris, selv om de er opp sparklede beist.

En kjørbar bil jukset gjennom EU kontrollen er verd MYE mer enn tørr og fin original bil med ræva lakk og kaputt girkasse.

Akkurat spikern på hodet , aldeles ulønnsomt å restaurere en bil i Norge , samtidig håpe på
å få igjen noe av kostnadene (en god sykkel koster jo mer !!)
Mvh


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Tistlojanuar 04, 2008, 20:58:05 pm
Jo dyrare bilen er, jo fleire ville ha valgt å restaurera bilen, framfø å skrota den.. Fø når verdien stig, tenkje vel folk att dei kan tjena penga på detta....


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: RuneLjanuar 04, 2008, 21:32:52 pm
Jo dyrare bilen er, jo fleire ville ha valgt å restaurera bilen, framfø å skrota den.. Fø når verdien stig, tenkje vel folk att dei kan tjena penga på detta....

Men for å øke verdien må det være færre biler i omløp, eventuelt flere som er interessert i å kjøpe bil.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: VW1303januar 04, 2008, 21:55:46 pm
VW-hobbyen har vært en inngangsport for mange bilentusiaster i dag uansett hvilket merke de hobbyerer med nå.

Oppigjennom har nok det stemt ja, men det stemmer nok ikke nå lenger. Den første kontakt med bil hobbyen kommer i dag gjennom den første bilen de kjøper, som i dag er en Corolla Golf 3 eller Lancer. Ingen kjøper boble som førstebil av "uhell" eller uten å ha "vurdert det" ihvertfall.
Men bobla er nok fortsatt manges inngang til "bil nummer to/ hobbybil"

Se på hva dagens ungdommer sparer opp til som førstebil....  får MYE boble for de pengene!


Jeg begynte med boble da jeg var rundt 12-13 år og er nå 20 år og har nå 3 stk. en 1302 og 2 1303.
Så for meg så ble boble det aller første møte med egen bil, og det angrer jeg ikke på. Det er jo perfekt bil for den som ikke er milionær, deleprisene er overkommelige og det er morro og bygge en bil som man kan kjøpe det man trenger uten og tømme hele lønnings posen. Som bruks bil har jeg en 1992 mod Volvo 240 Stv som er nesten strøken. Det er også biler som ikke koster en formue i innkjøp eller deler. Så disse bilene passer meg perfekt, Kan bygge og bygge om igjen og det koster ikke mere en at jeg har råd til det. Derimot og ha en bil som koster en sky høy pris og kjøpe og eie og da ikke få gjort nesten noen tingen med den for dele prisene er helt i taket ser ikke jeg vitsen med. Mye bedere og ha biler som en kan gjøre mye med uten og bli helt blakk føre man har nesten fått opp panseret.

Nei kjør VW og VOLVO det er min mening


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Eidejanuar 04, 2008, 22:07:02 pm
Den dagen du er ferdig med bilen i profilen din og har brukt 80.000 på den, skal selge og ingen vil gi mer enn 30.000 har du sikkert skiftet mening.

Jau
Eg må vel igrunn sei meg litt enig i dette når eg får tenkt meg litt om :)
Passer meg igrunn dårleg med dyrere deler.Nå kjem jo heller aldri min oval til
å bli solgt.Trur eg skal få ovalen min i bra stand  til 40000 kr og eg.......
Men Uansett så er eg enig i at det er kjipt for dere som har lagt ut 80000 kr og skal selge og får kunn 30000.Da må det bå eit par biler ut av landet for at prisen skal opp.
Anntallet bobler er på vei ned og uansett kjem prisen til å gå opp men å få prisen opp "over natten" er vel ganske umuli vil eg tru.
Eg trur anntal unge som finn dette som ei interesse/hobby vil gå ned når prisene kjem til å stige......
Det er negativt.....


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 05, 2008, 22:39:29 pm
Jeg støtter tankegangen om at verdiene bør opp for å bevare biler. Det er det som har skjedd i UK og andre steder. Men vi snakker om verdens mest solgte bil i en lang årrekke, det har myldret med folkevogner i Norge, og det hindrer at de reelle salgsprisene vil øke. Det har jo vært mange standard/kjedelige grå 68-70 bobler som har vert avertert til 30-50000 (eller er det samme om og om igjen:)?), men har de blitt solgt for sånne summer? Og til hvem?

Det vi trenger er en skikkelig markedsundersøkelse/polling som kan definere hvem vi er som kjøpere, eiere og selgere - skulle f.eks. vært artig å vite hvor mange som ville betalt de 50-100000+ for å få restaurert en splittbuss... Vet om en splittdoka som er til salgs, men jeg tror den havner utenlands fordi det er for få aktuelle kandidater til å gjøre nettopp dette. I UK gjør de det uten å stusse, og da er bilen bevart. Der er det dessuten proffe firma (f.eks One-on-One) som restaurerer til disse beløpene, i Norge finnes det vel ingen firma som tar på seg totalrestaureringsprosjekt, eller? Resultatet er at bilen vil bli ivaretatt og får leve videre, selv om det betyr at vi må ta båten til England for å få se bilen på treff.

Provoserende? Vet ikke jeg. Hvis selger har tjent masse penger på en dumsnill tidligere eier, så kanskje er det litt mer kynisk business i det enn vi Ole Brumm-snille entusiaster ville like. Er det ikke noen big profit i det så er det ingen ting å hyle for etter mitt syn.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: JSjanuar 05, 2008, 23:30:56 pm
Jeg støtter tankegangen om at verdiene bør opp for å bevare biler. Det er det som har skjedd i UK og andre steder. Men vi snakker om verdens mest solgte bil i en lang årrekke, det har myldret med folkevogner i Norge, og det hindrer at de reelle salgsprisene vil øke. Det har jo vært mange standard/kjedelige grå 68-70 bobler som har vert avertert til 30-50000 (eller er det samme om og om igjen:)?), men har de blitt solgt for sånne summer? Og til hvem?

Jeg vet ikke om jeg kjøper argumentet. Det må da være solgt flere biler både i Sverige og Danmark, men i Danmark er prisene en god del høyere enn her, spesielt når du tar hensyn til valutaforskjellen. De de burde jo ha hatt greit tilgang med tanke på deres nabo i sør i tillegg?



Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 06, 2008, 12:52:22 pm
Var vel et ufullstendig resonnement fra min side, sorry, måtte stikke av en tur!

Jeg forutsetter at:
a) luftkjølte VW er de vanligste veteranbilene i Norge (siden det var de som ble uomtvistelig mest solgt) og det fortsatt finnes veldig mange av dem i forhold til andre veteraner.
b) vi er kanskje mange som er opptatt av disse bilene, men det gjøres ikke noe stort rekrutteringsarbeid for å øke dette antallet (klubber og forum server stort sett de som allerede er medlemmer og det faller nok like mange fra som det kommer til). Blir det ikke stadig flere entusiaster (noe som det utvilsomt har gjort i UK) så blir det heller ikke noe verdistigning. Her må det tas et krafttak fra alle i miljøet hvis en ønsker å få mer rift om bilene!
c) forholdene rundt godkjenning er avgjørende

Var med et par kamerater og så på en tilsynelatende fin 1303 i går, til salgs for 20K, så den kan jo tjene som et godt eks. Bilen var "kjørt 90K", EU-godkjent ut året, osv. Selger (en ungdom) hadde antagelig kjøpt den i god tro og ville selge den også god tro. En kjøretur avslørte at bremsene trakk til siden og styringen var "på tur", men ellers virket bilen "grei". En runde med lykt i innerskjermer og under bilen viste at det var kjeks på alle de vanlige plassene, og at "reparasjonene" som var gjort (popnaglede platebiter med tectyl, store kladder med glassfiber osv.) ikke harmonerte helt med godkjenning. Bunnplaten virket forsåvidt hel, men rusten innvendig i dørken. Fant i hvertfall 5 umiddelbare feil og mangler i tillegg til dette (som f.eks. sigende bremsepedal, ujevn bremsevirkning, slitte støtdempere og løst batteri) som ville ha tvunget bilen rett til verksted.
Konklusjonen var enkel, det var en altfor dyr delebil, evt. restaureringsobjekt. Et grovt anslag ville tilsi minst 20K i sveisearbeid og deler, ca. 10K i mekanisk arbeid og deler utenom motoroverhaling. Så ville den også hatt behov for dellakkeringsarbeid på inntil 10K for å få den opp på et "pent" nivå. 20+20+10+10= 60K noe som får de fleste til å tenke seg godt om. 

Et annet eksempel er en Karmann 03 nylig importert fra Tyskland. Flott bil, men med rikelig skjult og alvorlig rust. Inngangsbilletten her var langt høyere, og selger/kjøper burde nok ha tatt en grundigere sjekk sammen. Tipset her er vel å kjøre bilen til en TÜV-stasjon for å få den vurdert før en gjør noen som helst handel. I dette tilfellet blir bilen nå sveist opp igjen fordi nettopp den nye eieren har økonomi til å kunne gjøre det og fordi den er å regne som "kondemnerbar" før dette er gjort. En original kab har dessuten en langt større markedsverdi enn en standard 03.

Så her er to eksempler:
Den første tror jeg vil ende som delebil, evt. blir den plukket i biter og en ivrig sjel begynner på en omfattende årelang restaurering. Altså 20K nesten ut vinduet. 1303-er finnes det mange av enda, men de nærmer seg 40 og har ofte levd med slurvete vedlikehold og hard bruk.
Den andre blir bevart fordi den har langt større markedsverdi, og det svarer seg å bruke penger på en restaurering. Om den økonomisk sett "går i pluss" har jeg ingen formening om, men den blir i alle fall bevart.

Dette var bare to eksempler på 70-talls VW-er, men jeg tror du skal langt ned på 50-tallet før tilsvarende innsats er normalen som i eksempelet med cab-en. Splittbusser havner stadig oftere i "restaurerbar-kategorien" fordi de er på vei "opp", Bay kommer etter. Men busser er ikke de vanlige førstgangskjøpene for nye entusiaster, og krever mye innsats og penger når de skal restaureres.

Hørte forresten at finansdepartetmentet nå har pønsket ut en plan om at veteranregistrerte biler bare kan være registrert 6 mnd. i året, om det skjer vil det bli en grunn mindre til å ha veteranbil generelt - gjelder jo ikke bare oss.



Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: EspenXjanuar 06, 2008, 14:44:54 pm
Mitt inntrykk er at priser på luftkjølt ikke bare er på vei opp i USA og UK, men også i Norge. Både for Karmann Ghia, splittbusser og Bay-er tror jeg at høyere utenlandske priser også har gitt høyere priser her hjemme de siste årene. Det er da marked for en pen splittbuss eller en pen Ghia til 100.000 kroner her hjemme i dag, den prisen tror jeg ikke man ville oppnådd for fem eller ti år siden.

Jeg tror også det norske markedet henger litt etter, så jeg tipper prisoppgangen vi har sett internasjonalt kommer fortsatt til å slå ut her i Norge de neste årene.

Boble-markedet er ikke min sterkeste side, men det virker på meg som om tilbudet er veldig stort i forhold til etterspørselen her i Norge og det holder nok prisene nede. Men jeg synes det er rart at det ikke er større prisdifferensiering mellom skitt og kanel, men det er vel ikke umulig at vi kommer til å se en større betalingsvilje for de virkelig fine originale/pent restaurerte boblene i forhold til halvveis-jobbene etterhvert.

Og så mistenker jeg at det å følge med på bilene som kjøpes/selges over forumet gir et litt feil prisbilde i forhold til virkeligheten. Er nok endel biler i den høye prisklassen som ikke legges ut her, men kjøpes og selges utenom.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Lidjanuar 06, 2008, 15:15:26 pm
Det er vel ingen tvil om at prisnivået her på berget har gått oppover de siste årene. Da jeg begynte i dette gamet for 11 år siden, handlet vi jo ok bayer fra 1500-10000 kr. I dag må man vel godt opp på 20 tallet for å få en ok en. Ojekter av splittbuss fikk man fra 5000 og oppover, en kjørbar fikk man lett for mellom 10000 og 15000. Det finner man ikke så lett i dag. Bobler har også fått en kraftig prisøkning de siste årene. Så at vi kommer etter er det ingen tvil om. Når det gjelder Type3. virker det som om markedet helt har stoppet opp. Disse har jo generelt blitt dyrere med årene på pga av at noen personer har drevet utstrakt export av disse. Men for noen år siden var man heldig om man fikk tak i en Notch. Nå ligger det flere tilsalgs hele tiden.

Problemet med overprisede biler er jo også ett fenomen, Noen tror at bilene deres er verdt mye mer enn de tror. Jeg aner ikke hvem som begynte og prise høyt på FINN.NO. Kan det ha noe med at det koster penger og annonsere på FINN og at man dermed smekker på prisen endel?. Men det har vel alltid vært sånn folk prøver seg på en høy pris først. Problemet er selvsagt at folk som ikke har peil kjøper katta i sekken, men slik er det jo med andre biler også. Så det er vel neppe noe unikt i det.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 06, 2008, 16:35:36 pm
Enig i dette, det som er et tankekors er at det fort danner seg en oppfatning av hva en sliten gammel folkevogn er verdt ved å henvise til priser på finn.no. Finnes vel endel eksempler på at det er noen som har arvet morfars gamle boble og "den er SIKKERT verdt 50000". Bobler er ikke lenger vanlige i trafikkbildet, dermed INNBILLER mange seg at de nå er blitt sjeldne...

Hva vi mener og tenker om dette er for så vidt avgjør for såvidt ingenting, men jeg tror det hadde vært nyttig for alle at det ble gjort mest mulig for rekruttering til VW-miljøet. Det er det eneste som vil gjøre det mer gunstig å legge penger i bilene, både ved kjøp og restaurering. Det finnes mange bra klubber rundt om som gjør mye for at medlemmene skal trives og ha det kjekt sammen, men det spørs om vervekampanjer er rette veien å gå. Kan hende er det synlighet i mediebildet og hverdagen til folk flest som er veien å gå? VWACB feiret sitt 20-års jubileum med en omfattende utstilling på et kjøpesenter.

Alle de positive kommentarene viste at dette ble godt mottatt. Om det førte til økt medlemsmasse i klubben vet jeg ikke noe om, men denne typen tiltak, kombinert med aktiv bruk av bilene i flere sammenhenger skaper i det minste øket interesse. Derfra til å øke "kjøpermassen" er nok et langt stykke vei. Dessuten er det mange som faller av lasset og gir opp, fordi det er for langt frem å få bilene ferdig. Derfor selges de billig med tap eller stues vekk for godt. Klubblokaler, mekkekvelder osv. er jo vanlig i mange klubber, men det må inspireres, veiledes og hjelpes med dette.

Hva er det egentlig som gjør at VW-interessen har blitt så enorm i UK? Finner vi noe godt svar på dette så ligger nok mye av løsningen i dette. Jeg tror ikke det skjer av seg selv i Norge, til det har vi for god økonomi og er antagelig for godt vant til komfort...


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: EspenXjanuar 06, 2008, 17:19:54 pm
Hva er det egentlig som gjør at VW-interessen har blitt så enorm i UK? Finner vi noe godt svar på dette så ligger nok mye av løsningen i dette. Jeg tror ikke det skjer av seg selv i Norge, til det har vi for god økonomi og er antagelig for godt vant til komfort...

Godt spørsmål. I England ble retro-VW hipt for noen år siden og kjendiser begynte å kjøre rundt i dem. Tror det bidro til å øke interessen blant vanlige folk. Tv-kokken Jamie Oliver hadde en 23 vindu-samba med porsche-motor og den var med i en tvserie hvor han kjørte rundt i Sør-Europa og kokkelerte. Regner med at det bidro til å øke VW-interessen i UK blant folk i 20-30-årene med god økonomi og behov for å være "individualister". Vi er jo et land med camping-tradisjoner vi også, men jeg tror kanskje ikke det vil ha samme effekten i Norge om God Morgen Norge-Wenche plutselig ble sett i en fet sambabuss :)


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: erikaajanuar 06, 2008, 18:48:12 pm
Når det gjelder kjendiser og VW - så har jo Norges toppsvømmer Alexander Dale Oen http://no.wikipedia.org/wiki/Alexander_Dale_Oen nylig kjøpt seg en Sambabuss han skal restaurere (ligger bilder på Regnstadt - når den virker). Kanskje vi her i fellesskap skal sponse prosjektet hans slik at han kan være med å gi bussinteressen (og prisene) i Norge et ytterligere løft  ;)!

Et annet forhold som jeg tror kommer til å løfte prisene jevnt fremover er det faktum at vi blir et år eldre alleman for hvert år som går. Det kommer noen yngre 17-18årige Lobo-er inn i miljøet, som er flotte representanter som trekker snittalderen litt ned, men vi andre veier for tungt i andre enden! Vi kommer ikke unna at det er nostalgi og gamle biler dette her - og de fleste bilintresserte ungdommer velger andre merker. Poenget mitt - for ikke å glemme det - er at når vi nærmer oss 40 (tenker på meg selv) - så får vi bedre råd. Huslånet er på et nivå som gjør at en ikke lenger sover dårlig om natten - og en har råd til å betale mer for å komme i mål med drømmene sine.


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Tistlojanuar 06, 2008, 19:27:33 pm
Eg e no 14år eg og skal fullrestaurera gamla boblo te mammo, so eg bør vel trekkja snittalderen ned litt. Men da e jo mammo so finansiera prosjektet.

Att yngre folk velge andre merker er nok heilt sant. På skulen er eg den einaste med bobla (av 400+) andre velger merker som volvo(240) og ford(sierra, cosworth m.m)

Da so skolle våre gjort ette min meining e å laga reklama av bobler på tv osv, som er tilegna ynge folk.

Det med prisane er det vell ikkje so mykkje å gjera med, lyt nok berre venta til da e få folkevoger igjen..


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Squarebackjanuar 16, 2008, 22:18:40 pm
Tja...Hvor skal jeg begynne...

Det finnes noen få firmaer som restaurerer fra "bunn" av her til lands også. "Braaten" på Minnesund er en slik.  Noen husker vel den BMW caben fra 30-tallet som hadde blitt dratt opp av ei myr i Nordnorge en plass. pga eier og firmaet over er den i dag i toppstand. Har vært VWs også innom Bråten. NB! Tar betalt, men leverer topp vare. Han har nok svært, svært mye å gjøre.

Verkstedkostnader i Norge er dyrere enn resten av Europa. Kan du skru og sveise selv er delene rimelige synes jeg...

Gammel VW som hobby er jo svært rimelig. Det blir vel først ille når en beveger seg mot pre 53 type 1 og lignende "exoter" . I motsatt ende finnes jo -02 og sene 60-talls type 1. Her kan du holde en slik i drift i fra 1000 kroner i året og oppover.

Type 3 er rimelig å skaffe, men deletilgangen er noe begrenset så litt dyrere å holde i "drift" enn Type 1 eller 2 av tilsvarende årsmodell...

Jeg ser forøvrig intet negativt med at hobbien blir dyrere...Jeg er også glad jeg kjøpte min type 2 for endel år tilbake. Prisen var grei da...

Pratet med en kar med en svært modifisert Supra i sommer. For prisen av motoren i denne bilen kunne man kjøpt en svært pen Samba i UK..........


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 16, 2008, 22:45:38 pm
Da hadde jeg uten å nøle tatt sambaen ti av ti ganger! :D Merkelig nok ser de fleste galskapen i å betale det samme for en topp E-type som et samba-prosjekt, allikevel finnes det kjøpere i markedet. Vi nordmenn er kanskje mer nøkterne og økonomiske vettuge av oss?


Tittel: Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere?
Skrevet av: Squarebackjanuar 16, 2008, 22:57:14 pm
Da hadde jeg uten å nøle tatt sambaen ti av ti ganger! :D Merkelig nok ser de fleste galskapen i å betale det samme for en topp E-type som et samba-prosjekt, allikevel finnes det kjøpere i markedet. Vi nordmenn er kanskje mer nøkterne og økonomiske vettuge av oss?

Jeg hadde også kjøpt Samban!