VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: rallybugs på oktober 26, 2008, 10:12:43 am



Tittel: 1599 cc EFI motoren er dyno testet 29.10.
Skrevet av: rallybugsoktober 26, 2008, 10:12:43 am
Mandag er planen å mappe å bremse denne ene 1599 cc inspruts motoren,
jeg bruker Link ECU på bensin og tennings mapp , fordeleren er fast og fordeler kun gnisten.
48mm CB spjellhus og korte innsug, CSP gasstag fra Jøran Larssen lager bedre plass på viftehuset til utstyret .

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1040.150


Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er klar for bremsing
Skrevet av: SveinToktober 26, 2008, 20:57:25 pm
Ikke helt umulig at du får besøk i kveldinga.  ::)


Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er klar for bremsing
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 26, 2008, 21:20:46 pm
Spennende . legger du ut effekt/momentkurve ???  :P


Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er klar for bremsing
Skrevet av: rallybugsoktober 29, 2008, 14:43:28 pm


Kurvene ligger på :

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1040.165


Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er klar for bremsing
Skrevet av: Sonicoktober 29, 2008, 18:42:01 pm
Synes nesten jeg må kommentere dette . Hvorfor :
hastighet . Jeg har hatt 205 Km/t med min 67 boble (målt med Audi A4) det er fort.
Motoren min ble testet hos Stig Bakke på Jæren og den ga 158HK (regnet ) med tap
og 128,6 HK på rulla .
Motoren hadde da 2007 ccm , FK 89 , Scat 78 , 1,4 Autokraft , 44 x 38 Comp . Elimi ...
Nm ca 12 Kg Noe som ikke stemmer ... vet ikke jeg, kommentarer ønskes , legger til at JMR i England byggde denne i 1994...
Kommentarer ønskes .
Mvh
 


Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er dyno testet 29.10.
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 25, 2008, 00:23:29 am
kom på en ting her fra bremsingen
107,6 HK på hjul navene , Dynomet benken viste at driverks tapet var på hele 49,4 HK = Motor Effekt på 157Hk = ca 32% tap
jeg har ikke mye erfraing innen bremsing av boblekasser men synes dette hørtes veldig mye ut.??





Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er dyno testet 29.10.
Skrevet av: Anders Røsåsendesember 25, 2008, 14:18:10 pm
hørtes mye ut ja :o
hørte med en lærer på vidergående en gang og han sa at på Volvo Amazon var det ca 10% effekttap pga girkasse/kardang/akslinger og hele pakka.. og den amazonen vi prata på er en 1.6 motor på 60 hk altså er 10% av 60 hk=6 hk...det vil si 54 hk på hjula...og der er det MYE mer å dra rundt i girsystemet en i ei boble med alt innbygd i ei girkasse...
og tenk om girkassa skulle ta 50 hp i overførelsen av krefter...da hadde jo itte bobla gått framover...i alle fall itte 1200 som er på 36 hk orginalt.

eller er je helt på jordet??


Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er dyno testet 29.10.
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 25, 2008, 14:33:43 pm
vi snakker % da.


Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er dyno testet 29.10.
Skrevet av: Anders Røsåsendesember 25, 2008, 14:56:24 pm
ja men det må jo være noe feil med avleseren når den mener at drivverket "stjeler" ca 50 hp i overføringa og dette er ei boble girkasse
mens en volvo amazon med mye større og tyngre drivverk "stjeler" 6 hp??


Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er dyno testet 29.10.
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 25, 2008, 15:04:26 pm
spørs jo hvor mye man putter inn da.

ved 10% tap og samme girkasse

2 eksempler
50hk inn , 45hk ut , 5hk tap
400hk inn , 360hk ut, 40hk tap.

dette er hvis tapsprosenten er lineær. noe den sikkert ikke er.


Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er dyno testet 29.10.
Skrevet av: Anders Røsåsendesember 25, 2008, 15:09:45 pm
det je meiner er jo at man burde jo itte tape 1/3 av motoreffekt igjenom girkassa uansett hvor stor og sterk motor man har. har ingen stor erfaring når det gjelder sånt men syns det jo er litt mye å miste så mye som 32% motoreffekt gjennom ei girkasse :)


Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er dyno testet 29.10.
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 25, 2008, 15:20:58 pm
enig i det . derfor jeg lurer.


Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er dyno testet 29.10.
Skrevet av: rallybugsdesember 25, 2008, 22:45:50 pm
Det er overhode ingen feil med leseren i benken , men for de andre som leser dette kan jeg ikke inneforstå for , men ca 20-25 HK i tap er normalt på bobler som er noe trimmet , men denne bilen vi snakker om her har stått stille  i årevis ,stive drivledd og bremser som subber tar sin del av kaka det også når en skal spinne dette opp i fart, bare med å bruke racing drivledd  som har større klaring sparen en mye drivverks tap, det samme med lettflytende oljer . Til alle dere som trekker all nymotens verktøy i tvil , burde kansje heller prøve å produsere dette selv , vi som bruker hundrevis av tusen Kr. på dette i året for å være oppdatert , må desverre stole på produsenten av dette verktøyet og ikke alle andres teorier, en std VWmotor bruker en masse tid på den samme testen som en trimmet VWmotor bruker opp til samme turtall , kansje det forteller litt om forskjellen ? Les heller litt på diagrammet , det forteller det meste. Testene gjøres på 4de gir.

Til dere som trenger supplerende opplysninger , vennligst se på : www.dynomet.dk


                                                                                       
                                                                                      www.dynapack.com

 DE BURDE VITE HVA DE SELGER TIL OSS.

Dette med å få ned driverks tapet er like viktig som å trimme , en VW kasse som er laget til 30-50 hk fra produsent har det ikke godt når en belaster det med over det dobbelte.Bruk av Porsche kasser reduserer driverks tapet betraktelig.


 


Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er dyno testet 29.10.
Skrevet av: Kjell Roardesember 26, 2008, 00:23:10 am
Jeg var borti en Primera Sport med 2.0 150hk, den bremset noen og nitti hester på hjula. Skal man ha mindre tap, må man ha et mer slitt drivverk/motor. En god lettløpsolje hjelper også.
Anbefaler f.eks Motul 300C competition olje, da den har en meget sterk oljefilm, og er en lettløpsolje på esterbasis (altså ikke råolje i denne). På en nesten ny Golf GTI 16V (ca 90 mod) gått 6-7000 km måtte tomgangen skrues ned 400 omdr etter vi fylte på denne olja, det samme skjedde med en Honda CBX1000 motor (6 syl) gått ca 10-12000 km( justerte ned 300 omdr). På en innkjørt,sliten motor vil ikke dette merkes, men er det trange klaringer, har det en positiv virkning. Vi brukte Motul'en på motorsykler med kamproblemer (Honda VF-serie) med stort hell da jeg jobbet med mc.


Tittel: Sv: 1599 cc EFI motoren er dyno testet 29.10.
Skrevet av: JTWEdesember 26, 2008, 00:56:12 am
Tapene en opplever er motmomenter fra lagre, bremser, tannhjul, olje som må dyttes etc i form av friksjonskrefter. Effekt er jo dreiemoment x turtall, og dermed vil tapene øke på samme måte som hestekreftene (effekt) med økende turtall.