Tittel: Spenningsregulator 12v Skrevet av: Reinsbukken på november 03, 2008, 09:07:13 am Hei.. noen som har peiling på strømm her, det har ikke jeg.. ;D
Har en 55mod Boble som er ombygd til 12v, har satt i en T4 motor med Porsche vifte med dynamo (overhalt for 3500,-). Ladelampa lyser hele tiden og jeg kjører kun på batteri kappasitet, får ikke start når det er tomt. det jeg lurer på er, trenger jeg spenningsregulatoren da jeg tror porsche vifta er en vekselsstrøm dynamo og det er ikke dynamoen til 1600cc som sto der fra før, mulig det er den som lager krøll for meg (spenningsregulatoren)..???? :) Tittel: Sv: Spenningsregulator 12v Skrevet av: Einic på november 03, 2008, 09:38:41 am Porsche-generatoren har vel innebygget regulator? Kun to tilkoblinger: B+ og Df ?
I så fall må B+ kobles til + på batteriet via den tjukke kabelen på starteren. Df kobles til ladelampen. Ledninger til 6V regulator må frakobles og isoleres/fjernes. Hvis Porsche generatoren har ekstern regulator, finner du B+, Df, D+, D- på den. Da må du ha en regulator ved siden av generatoren. Df, D+, D-, kobles mot tilsvarende på regulatoren, B+ kobles mot starteren. Ledningen mellom B+ og starter bør være minst 10-16 mmq. Tittel: Sv: Spenningsregulator 12v Skrevet av: Reinsbukken på november 04, 2008, 12:29:07 pm Porsche-generatoren har vel innebygget regulator? Kun to tilkoblinger: B+ og Df ? I så fall må B+ kobles til + på batteriet via den tjukke kabelen på starteren. Df kobles til ladelampen. Ledninger til 6V regulator må frakobles og isoleres/fjernes. Hvis Porsche generatoren har ekstern regulator, finner du B+, Df, D+, D- på den. Da må du ha en regulator ved siden av generatoren. Df, D+, D-, kobles mot tilsvarende på regulatoren, B+ kobles mot starteren. Ledningen mellom B+ og starter bør være minst 10-16 mmq. Har pratet med K.Berglund de som overhalte dynamoen, dette er en vekselstrøms dynamo gammel sådan og trenger derfor en ekstern spenningsregulator, da den ikke har en innebygd. Var der i morres med spenningsregulatoren som sto montert i bilen, tok også med en elektrisk og fikk testet den, og den var i orden. Kasserer derfor den mekaniske som var montert i min bil da de ikke fikk til å teste den, de måtte ha dynamoen sammen med regulatoren for å få testet den. Håper dette blir i orden nå.. Har B+, Df, D+, D- på den Tittel: Sv: Spenningsregulator 12v Skrevet av: SveinT på november 04, 2008, 20:09:16 pm Bare vær obs på dette. Dynamoen liker ikke å svive uten batteriet tilkoblet.
Regner med det har gått bra med din siden det var regulatoren som ikke var tilkoblet. Tittel: Sv: Spenningsregulator 12v Skrevet av: Reinsbukken på november 05, 2008, 07:30:00 am Bare vær obs på dette. Dynamoen liker ikke å svive uten batteriet tilkoblet. Regner med det har gått bra med din siden det var regulatoren som ikke var tilkoblet. Aldri startet uten batteriet tilkoblet.. Takker for tipset ;D Tittel: Sv: Spenningsregulator 12v Skrevet av: Reinsbukken på november 11, 2008, 09:36:50 am Porsche-generatoren har vel innebygget regulator? Kun to tilkoblinger: B+ og Df ? I så fall må B+ kobles til + på batteriet via den tjukke kabelen på starteren. Df kobles til ladelampen. Ledninger til 6V regulator må frakobles og isoleres/fjernes. Hvis Porsche generatoren har ekstern regulator, finner du B+, Df, D+, D- på den. Da må du ha en regulator ved siden av generatoren. Df, D+, D-, kobles mot tilsvarende på regulatoren, B+ kobles mot starteren. Ledningen mellom B+ og starter bør være minst 10-16 mmq. Takker SveinT dette hjalp: Hvis Porsche generatoren har ekstern regulator, finner du B+, Df, D+, D- på den. Da må du ha en regulator ved siden av generatoren. Df, D+, D-, kobles mot tilsvarende på regulatoren, B+ kobles mot starteren. B+ lå bare og slang løs bak baksetet under en sub kasse, koblet den til regulatoren så vips var det i orden.. ;D Men så var det starteren som skapte seg, ny på Romnes ble kjøpt tvert Bare kr 915,- + mva med firmarabatten min.. billig |