VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Fast Freddy på januar 14, 2009, 12:07:37 pm



Tittel: SENKING AV PANELVAN
Skrevet av: Fast Freddyjanuar 14, 2009, 12:07:37 pm
Har tenkt å senke min 1967 panelvan. Hva må jeg gjøre?
Finnes det å få kjøpt kit for forstilling? Vil senke bilen bare 5-10cm.
Noen forslag?


Tittel: Sv: SENKING AV PANELVAN
Skrevet av: Jeejanuar 14, 2009, 12:15:45 pm
Kjetting, stein eller noen digre kamerater baki gjør den jobben  ;D

Ingen begynner å senke en buss for bare 5-10cm. Blir for mye jobb, og for lite utbytte.  ::)

Om du bare flipper spindlene blir jo dette alene rundt 7cm... og et halvt knepp bak vil vel gjøre susen. Men redusjonsboksene dine skriker etter olje så fort geometrien bak blir endret.  Alt vil renne ned i girkassa og så ut gjennom skiftegaffelen (om foringen er normalt slitt). Alternativt blir å kjøre for lite olje på hele systemet.. Mjaaaaa.


Tittel: Sv: SENKING AV PANELVAN
Skrevet av: Fast Freddyjanuar 14, 2009, 12:19:32 pm
Hvilken girboks kan jeg bruke da?


Tittel: Sv: SENKING AV PANELVAN
Skrevet av: Jeejanuar 14, 2009, 12:42:30 pm
Nja... "straight axel" ombygging senker jo mer enn det du ønsker... Så da må det blir Irs da. Men da bør du ta fra en Bay for ikke å møte camber problemer. "Boble" IRS må jo heves for å komme opp i høyden der du vil være.

Et kjent triks fra Kongsviner er å trekke bilen ned mot bakken. For deretter og sveise fast bærearmeene... Eller bytte ut demperne med for kort kjetting  ::)


Tittel: Sv: SENKING AV PANELVAN
Skrevet av: Sevenjanuar 14, 2009, 13:15:52 pm
Uten å være en show-off-killer, så antar jeg man også tar i betraktning sikkerheten.

En buss er jo ikke mye trafikksikker i utgangspunktet - og senker man den, så vil fort motgående bils støtfanger kommer OVER din egen.....

Ergo: air-system er noe som enhver skulle fått på sin fars-dag..... :D



Tittel: Sv: SENKING AV PANELVAN
Skrevet av: roarrag57januar 14, 2009, 18:30:41 pm
hallo freddy... :)

det jeg hadde planer om var å montere en slik  http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C18-6300
den skal kunne senke 4" ca 10 cm.. er jo værtfall noen som har kneppt den ned ett hakk bak og kjørt lenge med det som jeg vet. kassa har helt klart ikke godt av det . kanskje noen har noen ærfaringer med en slik forstilling her...hvordan den er å kjøre med..hvordan blir kjøreegenskapene på en slik om man setter den i bånn uten spindler :-\ ikke vet jeg... men noen her vet helt sikkert


Tittel: Sv: SENKING AV PANELVAN
Skrevet av: 66 Cabjanuar 14, 2009, 23:01:02 pm
Hør med mulegutten her på forumet, de holder på med senking hans 58.


Tittel: Sv: SENKING AV PANELVAN
Skrevet av: Hot Owljanuar 17, 2009, 06:34:53 am
hallo freddy... :)

det jeg hadde planer om var å montere en slik  http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C18-6300
den skal kunne senke 4" ca 10 cm.. er jo værtfall noen som har kneppt den ned ett hakk bak og kjørt lenge med det som jeg vet. kassa har helt klart ikke godt av det . kanskje noen har noen ærfaringer med en slik forstilling her...hvordan den er å kjøre med..hvordan blir kjøreegenskapene på en slik om man setter den i bånn uten spindler :-\ ikke vet jeg... men noen her vet helt sikkert


Splittbuss uten senkespindler er som en jernseng utfor en steintrapp, nyrebelte påkrevd. Selv kjørte jeg bare 4-5 turer før senkespindlene ble kjøpt.


Tittel: Sv: SENKING AV PANELVAN
Skrevet av: JSjanuar 17, 2009, 08:38:59 am
Jeg stemmer i på den JHU!
Det gjelder for øvrig bay også. SCC bussen var senket mer foran når Øyvind kjøpte den. Etter å ha kjørt den Moss-Tyrigrava(40km eller noe) var jeg rimelig lei den #"€&"% bilen! For hver broskjøt på E6 trodde jeg hele bilen skulle gå opp i limingen. Fartsdumper snakker vi ikke om...


Tittel: Sv: SENKING AV PANELVAN
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 17, 2009, 10:24:36 am
Hør med mulegutten her på forumet, de holder på med senking hans 58.

Snakket med mulegutten (&co) igår. Han/de er nå nesten ferdig med å bygge om bussen bak. Han har montert boblegirkasse og fått bygd om akselrøra etter "JHU metoden". Nå gjenstår vist bare å bygge om de orginale fjærplatene, og få montert bremser.
Foran tror jeg han har en ny kortet forstilling som han kjøpte fra unneberg. Denne har foreløpig ikke senkespindler, men virket vel som at det var noe på gang der.......
Forstillinga var relativt dyr, men med mye egeninnsats hva anngår bakparten så koster ikke dette stort. Prisen der er vel nokså avhengig av man betaler for ei girkasse. Ut over det så hadde det ikke kostet mere enn 350,-!! Påsto Mulegutten. Synes selv det hørtes merkelig billig ut, men det er vel kansje sant?