VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: rockshelter på mars 10, 2009, 00:03:39 am



Tittel: Shimsing linkpin
Skrevet av: rocksheltermars 10, 2009, 00:03:39 am
Noen som kan linke til en artikkel el.l. om dette. Egentlig lurer jeg på om hva som er "grunnkonfigurasjonen" på antall skiver tilsammen, og hvor de skal ligge


Tittel: Sv: Shimsing linkpin
Skrevet av: Mr. Empiboymars 10, 2009, 09:27:10 am
Aviket mellom øvre og nedre bærearm skal være 7mm. Hvis alt er som det skal så er det beregnet 10stk skiver til vær bolt. 5 ute og 5 inne. Hvis det ikke er 7 mm avik så bytter du om på skivene (feks 4 bak og 6 foran) til då får riktig mål. Men om dette er løsningen for å få nøyaktig innstilling av camber'n tviler jeg strekt på.


Tittel: Sv: Shimsing linkpin
Skrevet av: rocksheltermars 10, 2009, 10:46:37 am
Det var nettopp den info jeg var ute etter, takk! Korrekt camberjustering etterhvert, men det er greit å kunne få hjulene på når man en gang skal sette på overhalt forstilling  :D


Tittel: Sv: Shimsing linkpin
Skrevet av: H-MEKmars 10, 2009, 19:56:20 pm
Bruk ett "rettholdt" mellom øvre og nedre bærearm. Mål så forskjellen mellom armene, og plukk ut riktig kombinasjon fra skjemaet. Er bilen rett, skal dette bli riktig.


Tittel: Sv: Shimsing linkpin
Skrevet av: rallybugsmars 10, 2009, 20:06:07 pm
Denne tabellen viser bærebolter med 1 tykk skive og med O-ring inne mot bærarmen på hver bolt (nyere type) derfor sier 7 mm forskjellen at det er 5 skiver ute og 3 inne pluss skive og O-ring som = 2 skiver.Bærearmer som er flate og det ikke er plass til skive og O-ring inne skal ha 5 skiver ute og 5 skiver inne på 7 mm forskjell , til dette finnes det et utmålingsverktøy som jeg har tatt vare på.


Tittel: Sv: Shimsing linkpin
Skrevet av: H-MEKmars 10, 2009, 20:08:45 pm
Jøran har en også:
http://vdub2you.com/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=37


Tittel: Sv: Shimsing linkpin
Skrevet av: BACmars 10, 2009, 21:20:41 pm
Er det noen som har lest artikkel til Jøran ?

Skjønte ikke denne jeg:

Jeg pleier å bruke borr i mellom - siden disse er rett så nøyaktige - og man får som regel for få hender etter hvert :)


Tittel: Sv: Shimsing linkpin
Skrevet av: wide5mars 11, 2009, 18:26:01 pm
Var vel tom roger som skrev det på vw2you en gang.
De borrene har jeg også lurt litt på. Men har kommet frem til at han må mene imellom rettholdt, og øvre bærearm.
Disse vil da funke på samme måte som en bladsøker. ;)
Kan være lettere det enn å stå og røre med skyvelære.


Tittel: Sv: Shimsing linkpin
Skrevet av: BACmars 11, 2009, 19:35:15 pm
aha, det var godt forklart. TAkk takk


Tittel: Sv: Shimsing linkpin
Skrevet av: rocksheltermars 12, 2009, 13:13:27 pm
Noen som har en sprengskisse av delene lett tilgjengelig?


Denne tabellen viser bærebolter med 1 tykk skive og med O-ring inne mot bærarmen på hver bolt (nyere type) derfor sier 7 mm forskjellen at det er 5 skiver ute og 3 inne pluss skive og O-ring som = 2 skiver.Bærearmer som er flate og det ikke er plass til skive og O-ring inne skal ha 5 skiver ute og 5 skiver inne på 7 mm forskjell , til dette finnes det et utmålingsverktøy som jeg har tatt vare på.


Tittel: Sv: Shimsing linkpin
Skrevet av: gold-diggermars 12, 2009, 16:53:23 pm
ser ut til at det er mange som kommer med nye kingbolter i år....  ;D
dette spm kom i grevens tid da jeg akkurat har fått de nye spindlene mine...
blir vel garasjejobb i helga...
må vel skrive ut det skjemaet å prøve litt....


Tittel: Sv: Shimsing linkpin
Skrevet av: Tistlomars 12, 2009, 18:46:16 pm
Noen som har en sprengskisse av delene lett tilgjengelig?

http://www.vw-classic.net/pcat1200/display.pl?44 ;)


Tittel: Sv: Shimsing linkpin
Skrevet av: rocksheltermars 13, 2009, 09:33:30 am
Utmerket. Det rare er at jeg har en bærearm laget for skive med o-ring og resten er flate. Plukk og mix  :D