VWNorge

Forum => Ombygd => Emne startet av: the bublguy på april 22, 2009, 14:11:10 pm



Tittel: registrering og slikt stuff
Skrevet av: the bublguyapril 22, 2009, 14:11:10 pm
Hei

er vel ikke bare å få skilter på biler som er ombygd med både glassfiber og mer?
hva er trikset, eller fins det noe, eller er det bare å få bilen så strøken at biltilsynet blir sjokkert og skilter den med en gang?


Tittel: Sv: registrering og slikt stuff
Skrevet av: Endre Dapril 22, 2009, 14:12:35 pm
All ære hvis du klarer å imponere biltilsynet med glassfiber...  ;)


Tittel: Sv: registrering og slikt stuff
Skrevet av: Elliotapril 22, 2009, 14:14:27 pm
Godt spørsmål... ???


Tittel: Sv: registrering og slikt stuff
Skrevet av: the bublguyapril 22, 2009, 14:25:57 pm
lure dem med et lite lag med karbonfiber på glassfiberen.. ;P
hadde vært kult å bygget en bil, mn gidder ikke prøve uten at noen vet hva de må gjøre for å få
skilter på bilen..


Tittel: Sv: registrering og slikt stuff
Skrevet av: Lasseapril 22, 2009, 14:33:16 pm
...en begynnelse er vel å høre med BT


Tittel: Sv: registrering og slikt stuff
Skrevet av: the bublguyapril 22, 2009, 14:49:23 pm
sant, sant..


Tittel: Sv: registrering og slikt stuff
Skrevet av: Oddbjørnapril 22, 2009, 18:06:32 pm
De viktigste reglene rundt slikt.
Bredda skjermer eller old style volvo 240 bredda dører skjermer osv er bare reperasjon og trenger ingen godkjenning.
Bytter du derimot fra trommelbrems til skivebrems så skal bilen inn til ny godkjenning.


§ 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy



1. Definisjoner 
1.1 Understell: Den komplette enhet bestående av ramme eller underdel (bunn) i selvbærende karosseri, for- og bakstillinger, hjul, styreinnretning, motor og drivverk. 
1.2 Karosseri: Den enhet som sammen med understellet utgjør det komplette kjøretøy. 
1.3 Ramme: Den bærende enhet som karosseriet samt for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk er montert til. 
1.4 Selvbærende karosseri: Karosseri hvor bunn og overdel er bygd i ett, som er spesielt forsterket og som for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk kan monteres direkte til - eventuelt via korte rammeseksjoner - uten at særskilt ramme under hele kjøretøyet er nødvendig. 
1.5 Hovedkomponenter på motorsykkel: Motorsykkel består av to hovedkomponenter: 
- ramme 
- motor. 
1.6 Reparasjon: Utbedringer av slitasjemangler, karosseri- og rustskader mv., herunder utskifting av deler og komponenter, som kan anses som vanlig vedlikehold og som ikke er å anse som ombygging eller oppbygging, jf. pkt. 1.7 og 1.8. 
1.7 Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet. 
1.8 Oppbygging: Produksjon/sammensetning av kjøretøy av nye og/eller brukte deler, av to eller flere kjøretøyer, eller av deler og kjøretøy som nevnt i kombinasjon, til et kjøretøy som tidligere ikke har vært godkjent i riket
 

Ombygging av kjøretøy 
3.1 Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser mv. 
3.2 Kjøretøy anses som ombygd bl.a. når: 
3.2.1 personbil (M1) ominnredes til varebil (N1), og omvendt. 
3.2.2 karosseri til kjøretøy med chassisramme (ikke selvbærende karosseri) skiftes ut med karosseri av samme eller tilnærmet samme type, f.eks. 4-dørs til 2-dørs, og det ikke foretas omfattende ombygging eller utskifting av deler og komponenter for øvrig. Det forutsettes at karosseriet det skiftes til passer rett på rammen, uten modifikasjon av festepunkter og lignende. 
3.2.3 det monteres ekstra aksel, og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig. 
3.2.4 én av hovedkomponentene på motorsykkel, motor eller ramme, bygges om eller skiftes ut med ikke-identiske deler. Denne hovedkomponenten kan bygges om eller skiftes ut flere ganger. 
3.3 Ved ombygging som innebærer at kjøretøyet faller inn under definisjonen for annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet registreres/omregistreres til den gruppe som kjøretøyet i ombygd utførelse hører inn under



Tittel: Sv: registrering og slikt stuff
Skrevet av: the bublguyapril 23, 2009, 14:02:42 pm
Snakka me bt i dag. var vist ikke så lett sa de, mn skulle snakke me vegdirektoratet. så sendte mail
dit no da.. :p tar vel noen år før jeg får mail tilbake fra de.. XD


Tittel: Sv: registrering og slikt stuff
Skrevet av: RuneLapril 23, 2009, 14:22:16 pm
Det viktigste er å hele tiden ha kontakt med BT om hva som er i orden. Om du bare møter opp og forventer at de skal godkjenne uten at de har vært med på vurderinger tror jeg det er mye vanskeligere å få ting godkjent selv om det skulle være samme konstruksjoner


Tittel: Sv: registrering og slikt stuff
Skrevet av: Hot Owlapril 23, 2009, 14:26:14 pm
Hva slags ombygging er det du ser for deg?


Tittel: Sv: registrering og slikt stuff
Skrevet av: the bublguyapril 23, 2009, 14:31:49 pm
tenker på en mania spyder.. :P
så jeg må på en måte gjennom hele byggeperioden besøke bt for å vise dm framgang,
for å høre hva de sier og slikt? ikke at det gjør meg noe da.. :P


Tittel: Sv: registrering og slikt stuff
Skrevet av: Øyvind Kmai 18, 2009, 14:45:09 pm
http://www.vwservice.no/catalog/product_info.php?cPath=68&products_id=121

Er vel bare å høre med dem hvordan de ligger an..?