VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Savanna67 på april 26, 2009, 22:09:51 pm



Tittel: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67april 26, 2009, 22:09:51 pm
Da var endelig boblen hjemme.  Etter mange år i dvale, litt koma og til tider bare søvnig skruing er endelig boblen hjemme, i ny-gammel garasje.  skal bli deilig å ha bilen 4 meter fra huset.  Blir nok ikke den mest aktive prosjekttråden... Har et hus å pusse opp først..

Planen er å få testet bilen på veien i sommer, og bygge ferdig motor i sommer-vinter.

Prøver å legge ved noen bilder..


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67april 26, 2009, 22:13:59 pm
interiør og litt annet


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Tistloapril 26, 2009, 22:16:40 pm
Det var ein fin bil! men får eg lov å tipsa deg om å kjøpa eit meir tidsriktig speedometer? ser så rotete ut :P


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: LOBOapril 26, 2009, 22:22:59 pm
Tøfft custom ratt! Hjemmemekk?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67april 26, 2009, 22:37:48 pm
Tøfft custom ratt! Hjemmemekk?

Rattet er momo eller Nardi ring (husker ikke.. 8 år siden) parret med VW senter. Litt byggskum og mange lag med epoxy.


Speedon passer bedre inn enn originalt 67 speedo.  Det er ikke så mye som er tidsriktig på bilen lengre...   Fordelen med dette er også at det har mange flere signalampe hull enn std, fint for vifter ol. Samt at den har tankmåler.  planlagt å koble opp mot tørrsumptanken. 


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: erikaaapril 26, 2009, 23:40:02 pm
Se der Carsten!
En av mine store favoritter den bilen din, men jeg likte den bedre med cookie cutterene. Nå ble den mer pusete :-)  Har du noen bilder av motoren du kjørte med i "gamledager"?
Hva blir spekket på vognen denne gangen?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Joachimapril 27, 2009, 07:24:52 am
Tøff bil!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: BeetleBugapril 27, 2009, 07:44:18 am
Endelig!

Håper denne blir å se på SCC 09, stå på og hold oss oppdatert.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67april 27, 2009, 11:53:22 am
Se der Carsten!
En av mine store favoritter den bilen din, men jeg likte den bedre med cookie cutterene. Nå ble den mer pusete :-)  Har du noen bilder av motoren du kjørte med i "gamledager"?
Hva blir spekket på vognen denne gangen?

Takk takk  :-)  Felgene er litt pusete, men jeg prøver å holde den litt anonym, ønsker ikke Turbo Cup hjul som lyser opp.  D90 felgene er det ikke så mange som bruker.  Øverst på ønskelisten er et sett med smidde CS felger som kom på 928 og noen 944 turbo.

Har ikke noe særlig med bilder av gamle motoroppsett, burde egentlig hatt det.  Så om det er noen som har tatt et bilde så send gjerne!!

Spekken sånn det ser ut nå:

Bil:
67 modell
993 bremser rundt om
D90 felger 6 +8x16
915 gearkasse med ZF-diff, billet stål sidedeksel
kustom aksler med 930 108mm omherdede knuter
hydraulisk clutch.  (skal endres fra CNC slave til slave-utløserlager.)
Sellhol justerbart stab stag bak.
19mm stag foran.
Masse caster og camber på fronten
IRS bakstilling
Sparco seter

Motor:
wasserblokk bygd om til luft.
T1 løftere
underspylte stempel
86mm Pauter-Moldex veiv
billett 5.6 råder
Pauter kam
94mm JE stempel 30mm pinnehøyde, 30cc dish
94mm Jaycee sylindere m powersleeve
S/F topper m 44x40 ventiler
Pauter 1,3 vipper
55mm TWM IDA spjell
Dobbel vannkjølt intercooler, ca 30-40cm trykkrør totalt.
Garret T3/4 steg 5 eksos, 60-1 kompressor
Burns rør og collector
911 kjøling
E85?

Mangler egentlig bare noe småtteri samt TID!!!!! 








Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Ørjan Evensenapril 27, 2009, 18:54:02 pm
 :oDette bler kjekt å følge med på, vett godt ka du e i stand te når d gjelde heftige bygg!
Lykke te med prosjekt og ikkje minst oppussing av hus. Hadde vore sykt kjekt å se deg på Scc-09 med denne!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Hulkenapril 27, 2009, 19:02:12 pm
Mener bestemt jeg har sett et sett CS felger til salgs i det siste? Legger inn en link når jeg finner de igjen...


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: tmatreapril 27, 2009, 21:32:42 pm
Ahh... God å se at du fortsatt har denne...
Husket når den hadde Volvo gasser og sort bakluke  ::)

Ble lite "liv" på Bergenstreffet etter at du flyttet forresten  :'(


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67april 28, 2009, 19:00:51 pm
Stavanger gjengen var alltid et hyggelig innslag på Bergens treffet!!!!!!! ;D

Takk til en forståelsesfull kone som anbefalte meg å jobbe litt på boblen istedet for å sparkle den siste veggen i stuen!!

Fikk satt sammen tom blokk og prøvemontert test-eksosanlegg. Alt ser ut til å funke ut fra det jeg har grovkappet.
Turboen plasseres over gearkassen. Dette for å få korte eksosrør og veldig korte trykkrør
Rørene snor seg rund 911 viftehuset.
Legg merke til det nye HiPO-Hitemp PVC eksosrøret fra Biltema!! Fint å bruke for testing.

Håndbankede 3mm alu trykkbokser over et gammelt bordben.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67april 29, 2009, 21:48:26 pm
Etter en hyggelig tur på A-hus for å ta imot Tuva på 2970 gram i dag, og en hyggelig telefonsamtale med Svein H i kveld fant jeg ut at det er på tide at noen flere av de "gamle" prosjektene fra Krankenhaus i Bergen egentlig fortjener å ble ferdige!!!  :) Det er vel 10 år siden noen av disse prosjektene rullet inn porten for "skal bare sveise litt og bytte motor" 

Så dette er en utfordring spesielt til Svein og Trygve!!!  Venstre siden i garasjen.  Dere har ca like lite/mye som meg igjen! 
Erik Aa du er også med her!  har vel hatt din som prosjekt minst like lenge  ;)

Som en teaser ligger jeg ut bilde fra 2001 tror jeg det er.  (lånt fra vwacb sine sider, håper det går greit.)

Svein; dobbel cabiner, Trygve oval racer.

Håper dette er med på å motivere dere litt!   ;D ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: erikaaapril 29, 2009, 22:16:58 pm
Gratulerer med et lite barn!

69-en min kom ikke inn på kranken før i mai i fjor, men den har riktignok stått i ro siden jeg parkerte den i 1995. Skjer litt nå, Pål og jeg hadde en fin økt i går. Står på din gamle plass.
(http://www.forum.vwacb.com/index.php?action=dlattach;topic=440.0;attach=1873;image)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Sveins Autohausapril 29, 2009, 22:21:52 pm
Ok ok ok.... føler meg truffet nå ja!

Forresten fint av deg å vise meg hvordan kabineren ser ut uten presenning over...

Synes å huske hva jeg holdt på med nå ja...  Får se om jeg kan avdekke den og starte en tråd.


Takk for sparket Carsten! ;)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: nordapril 30, 2009, 14:18:29 pm
Her er noen cs felger som står tilsalgs på finn.no...

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16637281


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67mai 01, 2009, 22:44:56 pm
Bra Svein!!!!  Legg bilen ut, så kan vi hjelpe hverandre med motivasjonen!!  Mangler bare Trygve nå!

Erik:  har fått med meg at du er godt i gang! Blir vel Bergensk Looker denne?  (Fett stuk med kjøreegenskaper?)

Nord, Takk for tipset. jeg har sett de felgene, fornuftig pris, men jeg må prioritere nytt sprut akkurat nå.  Får alltid kjøpe slike senere.


Jeg unnslapp sofa-monsteret og fikk lurt inn noen timer i garasjen etter at nest minste var i seng.  Fikk tilpasset og punktet eksosørene på sylinder 3 og 4. Lager sylinder 1, 3 og 4 på lik lengde, (bare for å se at jeg fikk det til.) disse blir 63cm. Sylinder #2 blir en del lengre pga viftehuset. ca 90 cm. Uten viftehus hadde det gått å få alle like lange.  fint å vite.

Jeg har ingen tro på at likelengde eksos har noen særlig effekt på en turbomotor....   Kortest mulig har jeg tro på.
Kunne laget ferdig ett eller to til, men er litt forsiktig med å fyre igang rørkapperen etter klokken 2200, er tross alt ny i naboelaget...
Jeg punkter med rustfri tråd og mig, og skal få rørene tigget med bakgass.

Kommer til å lage 6 rør, 4 er til god-motoren, og de to siste blir slik at jeg kan bruke samme collector og rør på en wasserboxer jeg har planlagt å sette inn for test av bil og kjøleanlegg.

Bilder kommer når Tuva og fotoapparat kommer hjem fra sykehuset.  :)



Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: RZR-Andymai 02, 2009, 19:11:49 pm
Gratulerer med familieforøkningen!
Så denne bilen da den sto utenfor Krankenhaus en tid - skinnet bedrar er vel en relativt passende beskrivelse ;D Håper som flere å få se denne på SCC i august, sats på fedrekvoten, så er du der!
Ang lengde på rør har jeg fått vite det samme en gang. Du kjenner kanskje til Ove Berg på Nesttun, han bygget en turbomotorisert 03 tidlig på 80-tallet, ble ganske spesiell med Britax tak og sølvmetallic nede på siden som gikk gradert opp til mørk grå metallic.
Grenrøret han sveiste var av desidert korteste mulige vei med to 2-1 kollektorer, og rett rør opp til turboen. Forklaringen mener jeg å huske var at turbinen sørger for at trykket ut er utjevnet, så eksospulsene betyr nada så lenge turbinen spoles opp. Har delene fra dette liggende fortsatt, men må nok sveise litt jeg også for å få det på plass.
Lykke til med bil og familie!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67mai 02, 2009, 23:24:40 pm
Lurte meg ut i garasjen en liten tur.  Fikk laget ferdig de to siste rørene. så nå er eksosen "ferdig".  Ble ganske bra.  Passer fint rundt viftehuset og har fine bøyer.  Har laget det slik at det blir minst mulig sveiser. (9) 

Andy: kjenner ikke Ove men han tenkte nok riktig.  Det er nesten alltid mottrykk i eksosen på en turbo motor, så man får nok ikke den hjelpen som pulsene gir i et skikkelig merged eksos anlegg på en NA motor.
Hadde vært interresant å tatt en test på kort-kort mot langt likelengde turbo anlegg.  tror ikke det er noen som har gjordt det.

bilder kommer


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 02, 2009, 23:31:36 pm
heftig  motor prosjekt!
Er det en type 1 veiv??
hvor mye måtte du frese i blokka for å få plass til rådene på såpass slag?
chevy eller VW journal?

hva slags sprut skal du bruke??

kjør på med bilder! :P


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Sonicmai 03, 2009, 16:21:00 pm
Godt å se du er igang igjen Karsten ..(og ganske heftig og)
Mvh
Erich


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67mai 03, 2009, 20:33:53 pm
Fikk fullt hus i dag! ;D  Trebarnsfar er STORT!

Veieven er T1 med VW lager. må nesten ikke slipe i blokken, kun litt på kulene i bunn av pinneboltene.
Samt kammen må justeres litt.

Fikk tatt litt bilder. Hadde god hjelp av eldste mann på to av rørene!

Dobbel slipjoint (øverste røret) holder tett og gjør at montering av anlegget skal gå greit. skal sveise på ører for fjær eller bolt som holder collectoren stabil mot rørene.



Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67mai 03, 2009, 20:36:28 pm
Godt å se du er igang igjen Karsten ..(og ganske heftig og)
Mvh
Erich

Har hatt en lang dvale!!!  Er veldig deilig å være litt i siget igjen. Pluss at tilgjengelighet med egen garasje er utrolig deilig!
Vi treffes nok igjen på SCC (med eller uten bil)  Eller kanskje på en banekjøring!!! ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67mai 27, 2009, 22:45:27 pm
Fått jobbet litt på bilen innimellom slagene...  Tak og vegger er ferdig malt på huset og noen hyggelige polakker skal legge gulv til uken.  Sparer knærne til skisesongen :-)

Eksosrør er ferdig tigget og tilpasset mot topper og collector.  skal sveises mot flenser og slipjointene så er eksos "ferdig"

Lagt inn vannrør i tunellen 32mmx1.25mm meierirør. letteste jeg fant, 0.9kg pr meter. Det er trangt som f.. inni der.  fikk fjernet litt unødvendige rør til varmeanlegg og bensinrør når jeg først holdt på.  Har noen radiatorer som jeg tester  med, ikke helt fornøyd må nok sveise om litt.

Sway away fjærplater er satt på. trenger dempere og lokk til torosjonen. 

Kammen er dreid ned på trust kragen og diameter.

Holder på å sette opp en handleliste, føler at mye henger på grunn av at man mangler litt her og der...  blir bedre framgang når deler er i hus og kona har fått 55m2 stue ferdig....


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: erikaamai 27, 2009, 23:20:08 pm
Hvordan kommer du til å feste rørene i tunnellen, regner med dette er til intercooler? Har du "hardline" på bensin, eller lagt slange i tunnellen? Funderer litt selv på det med å legge opp en ny bensinledning til innsprut i tunnellen...


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67mai 28, 2009, 08:28:53 am
Hei!
Rørene har jeg festet i med eksos klemmer, (slike U-bøyler) ved innspeksjonsluken under baksetet og i front gjennom dekselet for demontering av girstaget.  Tror dette skal holde. er også mulig å få til et feste ved girspaken.
Rørene er til intercoolerene, men er dimensjonert for å kunne kjøle en hel motor...  en får se hva tiden bringer.

Til bensin har jeg lagt opp rustfritt rør, mener det er 10mm ytterdim. dette er festet på bretten på bunnplaten. Tur på ene siden og retur på andre siden. Returen lar jeg gå opp i tanken. Du klarer nok å legge røret i tunnelen, men det er trangt ... 
Skal du kjøre sprut er det fordel å legge opp gode rør, og ikke bruke originarøret som retur. Kan by på problemer med regulering av bensintrykket dersom du har STOR pumpe.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 08, 2009, 19:58:23 pm
Virker som den ENORMT store mengden oppdateringer jeg gjorde iløpet av sommeren har forsvunnet under serverkrasjen... ???  Eller var det bare en laaaang sommerferie.. ;D.  Litt har blitt gjort i garasjen, mekanisk begynner bilen å bli noenlunde klar.
Kjøling til intercoolerene har vært en liten utfordring da det er trangt om plassen for radiator uten å kutte for mye...  Fant plass foran forstillingen, men der var stabbstaget i veien. hmm. Siden det er gatebil, og jeg har lyst å prøve meg på bane etterhvert ble det noen telefoner til Sellholm og bestilling av nytt knivstabstag byggesett. Dette med 32cm lange kniver og 30mm rør.  Bak har jeg 28cm kniver.
 Ser ut til at staget blir lettere enn det 19mm vanlige staget jeg fjernet. dette er til salgs...


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 08, 2009, 20:08:42 pm
På andre siden av bilen er Intercooler og trykkbokser klart for siste sveising. Skulle hatt AC/DC tig.... må lage en god jigg for å få alt sveist korrekt.
Har også laget vegger til å bygge inn intercooler og turbo. Blir en hylle med rustfritt + varmeisolerende materiale mellom turbo og intercooler. Lakk og fjerning av rester av asfaltmatter blir sikkert gjort en gang det og. 


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: RZR-Andyoktober 15, 2009, 21:22:24 pm
Masse godsaker her ja - en ting er å tenke ut løsninger, en annen å gjøre det! Du klarer tydeligvis begge deler helt fint ;)
Er ladeluftkjølerne hjemmelagde også?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 16, 2009, 21:25:02 pm
Når man har begrenset Garasjetid, så får man brukt litt lengre tid på tenkingen.....  ;)

Intercoolerene er Ebay specials :P.  Er nok ekte Kina produkt! Jeg kjøpte først en for å sjekke kvalitet. Den så bra ut og snakket en del med en kompis som hadde bruke den på en Saab med stort hell.  Registeret ser ut til å være godt og riktig oppbygget. De er oppgitt til 600Hk pr stk så jeg tenkte at trekker man fra 50% for markedsførings skryt, så burde 2 stk fungere fint for effekt nivået jeg jakter på.  Funker ikke de, så kjøper jeg nye Spearco registere og bruker endetankene.
Ser senere at Matt Keene og noen U§ biler har brukt de samme. Kommer til å lage nytt senter, foreløpig har jeg kun kuttet av halve endetankene og pruppet de sammen med mig med alutråd.  Kommer til å legge opp til ganske stor vannkapasitet + litt til...

I morgen er det satt av tid til bilen! ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 19, 2009, 21:15:25 pm
Fant noen ekstra deler liggende på gulvet under fronten av bilen i helgen... det var Sway away sett-skruen og alu-klossen til denne.  gjengene var sprengt. hmmm.  H"#€%#"!  Tok ned forstilingen på søndag kveld. gjengene på nedre var også svært dårlige.  tittet litt på det, og det er ut som at sett-skruen har for lang koning i enden, slik at det er bare noen få gjengerunder som har inngrep.  burde vært kortere spiss!!!! US drit.
Nå blir det Avis adjusters og bygging av ny forstilling.  Denne kommer til å bli kortet, noe som jeg er HELT imot!  ??? Kommer til å ta noen bilder av det så snart ny gammel forstilling er i hus. har en plan...


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 26, 2009, 22:03:10 pm
Da er ny Puma CSP forstilling i bestilling ;D  Kommer vel neste uke. Blir skummelt å sette vinkelkutteren i den!!! (får håpe Jøran ikke ser dette  :P
Tok den gamle Sway Away forstillingen og testet kortingen jeg har planlagt.  Målet er å få mye camber på forhjulene og fremdeles kunne justere caster på stille-eksenterkonen.  Jeg har camber adjuster med ekstra mye camber, men bruker man den til å trekke maks camber, så er det liten justering igjen til geometrien.  Først kuttet jeg av øvre røret 7mm, deretter fjernet jeg original sveisen på nedre rør mot demper tårn. Løsnet dette og sveiste sammen. Tok ut lagrene før dette.   Forstillingen burde nå ha 2,5grader innebygd camber, resten kan jeg hente på Camber adjusteren. (har bestillt digital grademåler så jeg kan kontrollere alle grader.  Dette var bare en test, men ser ut til å kunne funke fint!  kommer til å forsterke øvre røret med stålrør innvendig, både for å være sikker på at det blir rett og for styrke.
Litt bilder fra snekkerbua:


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 26, 2009, 22:06:22 pm
skal du coilovers??


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 26, 2009, 22:12:38 pm
Nei. kommer nok til å kjøre "vanlige" dempere.  Fjærpakken kommer jeg til å snu og lage nye forsenkninger i.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 26, 2009, 22:15:15 pm
ja for fjørpakken vil vel bli "bøyd" på en måte med 2,5grad vinkling?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: JTWEoktober 26, 2009, 22:22:03 pm
Det eneste som skjer er vel at ene bærearmen trekkes lenger inn mot senter av bilen, og derved trekker inn toppen av spindelen.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 26, 2009, 22:26:50 pm
Det eneste som skjer er vel at ene bærearmen trekkes lenger inn mot senter av bilen, og derved trekker inn toppen av spindelen.
Sitat

Det er korrekt. støtdempertårnet er trukket 7mm lengre inn på nedre røret, like mye som øvre røret er kuttet.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 26, 2009, 22:30:05 pm
hva med det øverste røret og fjørpakke.?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 26, 2009, 22:31:36 pm
ahh .. tar litt tid noen ganger
ja nå skjønte jeg det :)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Hot Owloktober 26, 2009, 22:49:17 pm
Skinne har gjort det samme på sin. bare at han har en 1 cm spacer tredd på nedre bærearmen. Nedre røret hans har fått fjernet fjæra og har nå en stabilisator stang i stedet. For å veie opp litt har han myke coilovers.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 26, 2009, 23:07:06 pm
Skinne sin løsning er helt anderledes, men i praksis er det samme funksjon.

Knasten: Jeg brukte litt tid på å tenke ut løsningen, så det var fint at det tok litt tid før du "tok an"   ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: BeetleBugoktober 28, 2009, 10:09:28 am
Hvordan blir det med selvoppretting med så mye camber som du legger opp til her? Jeg har eksperimentert/lekt litt med eksenterkonen og min erfaring er at jo mer camber - dess mindre retter bilen seg opp. Ved 4 gr (som er maks på eksenterkonen) så må jeg tvinge rattet tilbake og det finner jeg litt ubehagelig.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 28, 2009, 11:13:31 am
Ja det blir vel testing for min del også. Castervinkel vil nok være viktig for selvoppretting. Når man makser eksenterkonen så fjærner man mye caster i justeringen. Hullet er på klokken 3 om de ser ovenfra. Klokken 2-4 er liten justering av caster. klokken 18 har man maks caster og bra med camber.
Dette kan være grunnen til at du mistet selvopprettingen.
Målet mitt er å beholde original justeringsmulighet men med et utgangspunkt med -2.5* camber.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: tmatreoktober 28, 2009, 11:59:39 am
Genialt...
Er redd denne løsningen vil bli kopiert  ::)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Hot Owloktober 28, 2009, 12:24:55 pm
Hvor mye klaring sideveis har kuleleddene vi bruker på boblene? Blir det close eller er det ikke noe problem?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 28, 2009, 12:36:24 pm
Genialt...
Er redd denne løsningen vil bli kopiert  ::)

Det går fint så lenge du setter inn provisjon på mitt kontonummer:  1776.1915.2276 ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 28, 2009, 12:39:26 pm
Hvor mye klaring sideveis har kuleleddene vi bruker på boblene? Blir det close eller er det ikke noe problem?

Tror ikke dette skulle bli noe problem. men vil selvfølgelig sjekke.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 28, 2009, 21:55:28 pm
Juleaften kom tidlig i år ;D  Nordweld TIG 200A AC/DC. Gasspedal og vannkjøling. Et beist av en maskin.
Hadde en liten økt bare med å få det ut av bilen, jekkestropper og taljer og tau...  Var greit å sette det inn i bilen med gaffeltruck men værre ut igjen!  Nå må jeg bare finne en kreativ elektriker som kan fikse 63A kurs...   

Om det er noe som har erfaring med dette eller tips så tar jeg mot det med takk!

Trenger vel egentlig et tig sveise kurs også! :-\

Dette er noe som har stått på listen lenge! Blir deilig å kunne sveise alu hjemme, og ikke bare punkte med miggen for så å få det sveist.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 29, 2009, 00:04:29 am
TIG er DIGG
Tviler på om dey trenger hele 63 A for å sveise normale ting
Er det 3 fas??
jeg har selv ett beist av ett TIG apparat som faktisk er "1fas! , og det trekker ikke så mye strøm som an skulle tro på vanlig sveising
(også sveising av massiv Alu)
Skal prøve å måle faktisk strømforbruk neste gang, men tipper du kommer laaangt med 32A 3 fas stikk.
Litt kjapp utregning:
32A 3 fas , gir deg ca 12,5KW i effekt...
ved 35V sveisespenning har du ca ca 350A sveise strøm tilgjengelig (minus tap10-15%??)
16A 3 fas vil gi deg ca 180A sveisestrøm


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 29, 2009, 09:20:50 am
Støpsel som står på er rundt 63A. Jeg må sjekke taggen på apparatet skikkelig, vannkjølingen henger litt over.  Om jeg husker riktig så var det vel oppgitt rund 55A / 28V ved 100%. dette er veldig fra hukommelsen....

Reagerer litt på at det skulle trenge så mye A sikring.

Takk for innspill Knasten, nå mangler bare tig sveisekurset  :P


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 29, 2009, 15:33:32 pm
Da er elektrikeren booket! han setter opp 3x40amp sikring med 3x32A støpsel. da blir det julekveld i garasjen til uka. han lurte litt på hva som kunne trekke 25KW
Kommer til å bytte inn min 6 kg Acetylen flasken med Argon flaske. Fikk tips om at en kunne bruke Propan i stedet for Acetylen med Oxygen med nesten samme effekt. Grillsesongen er jo over så passer fint!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 29, 2009, 20:03:03 pm
vanligvis så er det ikke lov å ha større sikring enn stikk.
 da 32A stikket ikke skal ha mer enn 32A strøm gjennom seg(32a sikring).


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 29, 2009, 20:32:36 pm
Tanken hans var vel at det ikke vill gå på full belastning over lengre tid, så fare for varmgang var liten. Og at større sikring ville tåle  peakene. Jeg hører med han om event å sette opp 63A stikk. Stikker ut og sjekker strømforbruket på tigen


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 29, 2009, 20:54:18 pm
ved å montere 63A stikk blir det i allefall lovlig.
ellers kan du jo montere en 32  sikring med "C" eller "D" karakteristikk hvis du har strøm peak'er.
de er da tregere enn vanlig sikring som er "B"


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 29, 2009, 22:04:17 pm
Her er lappen på tiggen. Jeg er ikke elektriker. henger ikke alltid helt med når elektrikeren begynner å snakke om stjernekoblinger og slikt.  Hvordan ser dette ut?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Sonicoktober 29, 2009, 23:05:49 pm
Har hatt 63 A , 3-fas i garasjen i 10 år nå uten noe problem .. Stjerne / trekant er en måte å starte en 3-fase
motor/generator på som gjør at ikke all belastningen legges inn med en gang , helt vanlig .
Bytta fra 360 til 400V trefas for 5 år siden, dette gjør at motoren på pressa sviver lettere .. (husk å bytte overlastvernet om du gjør dette). Kjekt med Tig Karsten ,gratulere ..
Mvh
PS ( forsto dette med mer negativ camber , iallefall for oss som kjører bane , trodde du bare skulle rett frem !)
     Tenker på mod. av rammehodet til mer caster og derved bedre retn . stabilitet , hva sier de lærde om det ??  
  


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67oktober 30, 2009, 11:39:00 am

PS ( forsto dette med mer negativ camber , iallefall for oss som kjører bane , trodde du bare skulle rett frem !)
     Tenker på mod. av rammehodet til mer caster og derved bedre retn . stabilitet , hva sier de lærde om det ??  
  
Skal kunne svinge også!!! Bygger bilen som en gate/bane/litt drag bil!  Hadde ikke brukt såpass mye penger på stabbstag mm om ikke den skal funke på gate/bane også. (og all den vekten det medfører.... :-[  )

Er et forsøk på Kinderegg,  blir nok ikke ideelt på alle områder. Vekt er nok en av de største utfordringene.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Sonicoktober 31, 2009, 17:11:50 pm
Kan lyve om mye rart , sjekket sikringene til 3 - fas i dag , 3 x 32 C har jeg visst . Har nå holt til 2 cyl
kompressor 200 Ahmp mig m.m. Gamle apparat er vel større strømforbrukere , veldig gamle for industri
har vel tilskuddsordning fra Staten . ;D ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 01, 2009, 22:57:34 pm
En helg med fokus på å bygge om gammelt kjøkken til nytt barnerom. Rev alt ned til stender, og demonterte og lagt opp nytt vann+avløp.

Tok en liten økt i garasjen og monterte opp bærearmer og spindler. Det ser ut til at teorien stemmer med praksis. Målingene var kun med vater, (digital grademåler er bestillt men ikke kommet enda...) Klokken 2100 på eksenterkonen har jeg ca 0 camber. klokken 1500 har jeg masse! Kommer til å ta en del flere målinger så snart skikkelig måler er i hus.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 02, 2009, 21:55:45 pm
Da fikk jeg målt litt, må teste litt mer. Men målingene er noenlunde slik jeg tenkte. Ikke fullt så mye camber på maks som jeg regnet med. Ut fra min målingen er det ca 3,5* justering i konen. Noe jeg synes virker litt lite. Første bilde er minimum camber, andre bilde er ca maks caster, tredje er maks camber. Mulig jeg tar av noen millimeter til.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 13, 2009, 22:46:11 pm
For første gang noen sinne har jeg bannet over GOD kvalitet på deler.  :P  Fikk levert ny CSP forstilling i forrige uke. (takk for rask og god service Jøran!) Satte kutteren i den i forrige helg og gjorde ene siden ferdig i dag.
Sveisene på denne er vesentlige bedre/tykkere enn original forstilling!! tok litt tid å få brist i sveisene, men det gikk til slutt uten å skade røret. Kortet som planlagt og sveiste sammen med sømmløst rør innvendig(presspassning). Dette forsterket, men gjør det også lettere å få det helt rett. Bilder i morgen da jeg satser på å få tatt andre siden. ...  men kona nevnte noe om kjærestetid, barnevakter  og middag ute så er litt redd for gasrasjeøkten ikke blir så veldig lang.
 


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Der_Butzelmannnovember 14, 2009, 11:59:13 am
Artig prosjekt. Mer motorbilder er ønskelig :) Forsvant vel litt i kræsjen? Hvor handla du den nette grademåleren forresten? Så veldig grei ut den der.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 14, 2009, 17:20:01 pm
Kan ta litt mer bilder av motor når jeg begynner på siste del av intercooleren.  Grademåleren kjøpte jeg på Finn.no, er beregnet for innstilling av sagblad mm. Er ganske hendig med magnetfot.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Påldesember 12, 2009, 21:03:06 pm
Hvordan er fremgangen her om dagen ?? Utrolig spennende prosjekt. Mix av gammelt med moderne teknikk er bra!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67desember 13, 2009, 22:26:09 pm
Det går fremover!  Men kona har mistet kameraet så dårlig med bilder før nytt er kjøpt inn..
Ny forstilling er ferdig. Klar for montering.  Intercooler og trykksiden er ferdig. Fikk levert en del julegaver i går.. Topplokksbolter, torosjonslager-plater mm, og en fint billet alu dings fra Oberg. Så nå er fokus på å lage ferdig Tørrsump systemet og tank.
Har hatt ganske mye å gjøre på jobben i det siste så blir ikke så mange timene i garasjen.

Tig apparatet funker ;D trenger bare litt mer trening og erfaring med strøm mengde.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67desember 14, 2009, 22:32:19 pm
I garasjen er det bare leking om dagen. fikk testet litt tig. slet litt med at hovedsikringen gikk.. Den er 40 amp, samme som garasje kursen. skal byttes til 63A men elektrikeren tar det som del av en litt større ombygging av el-systemet i huset.
under er bilde av min første alu tig sveis.  Ikke vakkert men ganske fornøyd, fant noenlunde riktig strømstyrke, men her er det nok mengde trening som gjelder! sveiser med 2,4mm "gold" wolfram, 140amp og 2mm tilsatts på 3mm plate. Høres det noenlunde fornuftig ut??

sveiste også litt på noen innsug om jeg har kortet 5-6cm

under der igjen er bilde av ferdig forstilling. klar for montering. dårlige mobilbilder....


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67desember 27, 2009, 23:10:47 pm
Tørrsump tanken er under utvikling. Fikk programmert CNC fresen fra Biltema med riktige koordinater og freste i vei! Bruker kjedespray som smøremiddel og da går det ganske fint. (den er litt drøyere i bruk enn CRC og lignende.)
Har laget topp og bunn. samt skvalpeplater innvendig. Jeg kommer til å ha 2 evakueringskurser inn i et Oberg filter på toppen av tanken. under der blir det skvalpeplater/luft utskillere. Hadde i utgangspunktet tenkt å lage en "transmisjonslinje" tank, en tank som gir lang lengdeflød for oljen fra inn til ut. dette for å skille luften best mulig ut. Men endret planene litt.
Bunn i tanken er senket der pickupen for oljen skal være.
Tar en tur ned til en kompis i morgen som har valse, slik at jeg får laget de siste sideplatene. Samt innkjøp av AN sveise-fittings mm.

Alusveisingen blir bedre, men trenger fremdelses større hovedkurs  >:(  Kona var ikke spesiellt blid etter 4 gangen med mørklagt hus midt i en eller annen serie.......


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: FreddyBdesember 27, 2009, 23:14:11 pm
Likar CNC-fresen din.  ;D Er den stødig?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Superbeetledesember 28, 2009, 00:51:03 am
Likar CNC-fresen din.  ;D Er den stødig?

Den litt dyrere modellen har laserstyring, blir ikke mer stødig enn det ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67desember 28, 2009, 10:35:15 am
Dette er den ekstremt dyre og stødige modellen!  Lazer lys som viser hvor den ikke kommer til å sage. Nøyaktighet på 0,5mm samt minimalt med vibrasjoner!!!  Funker som bare det!  Ripasso i CNC programmet kan ha uheldige innvirkninger på nøyaktigheten! Så maks 2 glass er å anbefale. ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Sveins Autohausdesember 30, 2009, 01:24:31 am
Liker porsche navene dine.... ser skikkelig bra ut!  ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67desember 30, 2009, 14:32:02 pm
Navene er jo noen alu smykker! Men det vet jo du alt om!  Trenger ikke CNC når det finnes så dyktige dreiere som deg Svein!



Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67januar 02, 2010, 22:23:08 pm
Da var Julen over og juletreet kastet på dør. Fikk valset sideveggene i romjulen. 3mm alu i valse som er beregnet for tynnplate er en kraftanstrengelse... Men på den positive siden fikk jeg trimmet vekk litt juleflesk. :D  Sidene er nå sveis på plass. lufting og returnippel til turbo er på plass.  Olje pickuprøret er laget og klart. Det som gjenstår er tilpassing av toppen og sveise inn bafflene innvendig samt å helsveise de stedene som ikke er ferdigsveist.
15 minus i garasjen er ikke perfekt sveise vær.....


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67januar 24, 2010, 21:40:19 pm
Fikk meldt meg ut av familien noen timer i dag. Alle ligger slått ut av omgangssyke, og da er det tryggest i garasjen....

Hadde som mål å lage ferdig tanken...
Innvendig nedre og øvre baffel er ferdig innsveist, men så gikk jeg selvfølgelig tom for gass igjen... må kjøpe/leie meg en større flaske!!!  5 liter flaske funker dårlig, den gir ca 1 time sveisetid.

Nederste baffel er strengt tatt bare en hel plate med 3 hull i. denne ligger "tett" mot veggene, dette hindre at oljen fjerner seg fra pickupen. Oljen henger på vakum og blir ikke slynget så lett sideveis oppover veggene. Dette funker veldig fint i testkjøringen i vasken på kjøkkenet.

Øverste baffel er kun for skvalping/for å separere luften ut av oljen. får håpe den gjør nytten.

Ellers er tanken egentlig ferdig. litt gass og noen timer i så er det klart.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: erikaajanuar 24, 2010, 22:15:50 pm
Kunstnerisk den øvre delen din der Carsten!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67januar 24, 2010, 22:36:19 pm
Jeg kaller verket: "Paranoia med stikksag."

ble litt engstelig for at oljen ikke skulle drenere fort nok igjennom, så jeg lagde litt ekstra hull..


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: geir Fjanuar 25, 2010, 13:55:20 pm
Hvor mange liter går det på tanken? og hvilken oljepumpe skal du bruke.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Sonicjanuar 25, 2010, 17:41:03 pm
Jeg kaller verket: "Paranoia med stikksag."

ble litt engstelig for at oljen ikke skulle drenere fort nok igjennom, så jeg lagde litt ekstra hull..
melding .. Skulle du ha buret eller ikke ? ..
Mvh
Fine Carsten ...


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67januar 25, 2010, 19:31:32 pm
Hvor mange liter går det på tanken? og hvilken oljepumpe skal du bruke.

Er laget for ca 8 liter olje. Da er det ca 2/3 full tank.
Pumpe er 3-stegs Autocraft.

Sonic: se PM.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67mars 04, 2010, 23:11:20 pm
Etter en litt vinterferie med en fantastisk salto på ski og kulderens AC ledd en del ut av stilling fant jeg ut at jeg burde komme litt videre. Fikk i det minste ta noen bilder av hva som har skjedd i garasjen i det siste.
Har begynnt å innstalere bur. bruker 45x3 bak bur med skrudd tilleggskryss og belterør med avstiving ned mot rammegafflene.
Den blå tapen viser røret som skal støtte rørene fra gafflene.
Front delen blir rally size, men venter jeg på noen siste rør for å sveise ferdig.
Jeg valgt å legge front røret oppå kanalen med bolter gjennom kanalen med støttehylser. Dette er et sterkt område på boblen, blir også plate på gulvet. Platen ble formet over bordbeinet mitt.
Hovedbøylen er festet oppå plateknekken i bunnen, dette for styrke og for å få buret mest mulig ut mot karroserriet. Var en del justeing av hovedbøylen for å få dette til...

Radiator til intercoolerene er også kommet og har fått sin plass.

går saaakte fremover..


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67mars 19, 2010, 11:55:14 am
mini oppdatering.
Siste ukene er brukt til ferdiggjøring av trykkbokser , eksosanlegg og fiksing av radiator. denne er sveist om, og blir festet i forstillingen. blir trangt, men all klaring er klaring....
må lage noen 90* bend for vannet, så er denne klar for bruk..
Fikk bestillt noen små deler slik at forstillingen kan monteres for siste gang...



Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67mai 11, 2010, 22:44:27 pm
Har vært en ekstremt kald vinter men med egentlig grei aktivitet i garasjen, mye godt arbeid har blitt ferdig, selv om rødvinen frøs når det var -17 i garasjen..  blitt dårlig med oppdateringer her, mye er småting.
Deilig med vår i luften!! Hjuloppheng-forstilling og radiator med slanger er montert, JayCee torosjons lokk er på plass sammen med Sway away armer. Motorfester, clutch master og slave er på plass. bruker wilwood master med CNC slave, litt testing med geometrien får å få det til, men tror det skal stemme nå...
 
Eldste gutten var med å skrudde på felgene i helgen og boblen ble trillet ut for første gang på leeenge. Garasjen ble brått stor så da fikk jeg lakkert buret.
Toppene er på feriekoloni i Skjeberg, og jeg håper de legger på seg litt i løpet av ferien der.
Ny turbo er endelig kommet seg gjennom asken og ligger klar for henting i morgen!! ;D
Har satt litt ekstra press på meg for å bli ferdig i år, så bilen har både booket depot til SCC og jeg har tatt lisens... Risikoen for at depotet blir tomt og lisensen blir kjekt å ha er stor, med jeg prøver å få gjort en ting på listen om dagen.... Problemet er bare at listen er veeeldig lang......

noen bilder som ble tatt før kameraet gikk tom for strøm.:



Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: JSmai 12, 2010, 21:41:48 pm
Imponerende arbeide. En av bilene jeg gleder meg stort til å se på SCC!!! Keep up the good work!  :)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Beetlemaniacmai 12, 2010, 22:16:57 pm
Detta ser ordentlig artig ut, hvis man ikke får sett det på SCC håper jeg det blir laget en liten filmsnutt lagt til i denne tråden....stå på og få det gjort, dette er spennende å følge med på  ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67mai 16, 2010, 22:01:47 pm
Fikk hentet turboen i dag.  Passe stor og skal være rapp og fin.
blir deilig å tilpasse wastegaten og eksosanlegget til denne  ;D
Den skal matche topper og kam og planlagt ladetrykk fint.
Fikk også gjenget opp alle oljekanaler og laget tørrsump pickuper og tilpasset lager til blokken. det går med 3 lagersett på denne blokken pga hovedlager er +1 +1 trust. samt midt lageret er std T1 og resten er WBX.
Kam sensor er svinghjulssensor er også klare.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Notch67mai 16, 2010, 23:49:21 pm
Blir bra dette. Gleder meg til å se den gamle beige på veien igjen.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67juli 29, 2010, 22:27:45 pm
Kanskje på tide med en liten oppdatering... Holder på i bua ganske mye i det siste. Prøver å bli klar til SCC, men det skal holde hardt!

Planen var å sette sammen longblokken i kveld.
Stakk litt tidlig fra jobb i dag og stakk ned til T.Ø Skinne som har fikset på toppene mine, vi fikk satt opp fjærerne med riktig trykk og klaring til coil-bind. Fjærene ble en kombinasjon av 2 sett med modifierte titan retainere. (Takk til Andersen Racing for levering av retainerene i går! )
Toppene mine er satt opp med litt korte ventiler, så det var en skikkelig utfordring å finne korrekt kombinasjon! Vi hadde vel fremme 6-8 sett og testet kombinasjoner av disse.

Topppene ble ferdig montert og jeg var klar for montering da jeg kom hjem.. stempelring klaring var sjekket og jeg skulle bare teste klaring i stempel.. H&%?€#%te! 2. ringen var feil tykkelse! Så er det noen som har 2. ring  for 94mm i tykkelse 1,2 og ikke 1,5 som JE har levert så kjøper jeg gjerne disse!!!!

Bilen begynner å se ut som en bil igjen. Fikk stor pakke fra Summit her om dagen, så mesteparten skal være på plass. bensinpumpe brakett er laget og jeg tror jeg har funnet plass til den jævlig store bensinstrykks regulatoren. bensinsystemet går i AN 10 og AN8.

Nå er det bare å melde seg ut av familien i 3 uker så kanskje dette går veien! Takk til Trine for at hun støtter prosjektet!

tar sikkert noen bilder av bilen når det har sluttet å regne..





Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjuli 29, 2010, 22:47:02 pm
nice!

lykke til! håper å seg nærmere på denna.   8)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Sonicjuli 29, 2010, 23:02:28 pm
Bensin inn og ut pumpe AN 12 , retur AN10 , Turbos for pussys ;D ;D

Godt med alt som går fremover Karsten ....

Erich


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67juli 30, 2010, 17:03:21 pm
Den er ikke mye å se på om dagen, har prioritert å bli noenlunde ferdig. så lakk og finish bli til neste år eller neste..

Ser ut som om SCC utgår med kjøring. JE har 10 dagers produksjonstid på stempel ringene. Jeg jobber med å få disse frem raskere..
Har et lite halmstrå som jeg får bekreftet/avkreftet på mandag.

legge noen unger så er det rett i garasjen!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Hot Owljuli 30, 2010, 17:41:47 pm
Sjekk med summit på de ringene, jeg bestilte slike ringer på JE for syv år siden og fikk de på tre dager $$$.
Har ringer forsatt, men ingen nye. Du kan også sjekke hos JPM om han har ringer.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67juli 30, 2010, 19:27:07 pm
Problemet er at JE har satt opp stemplene mine for 1,2mm høyde ringer med 0.147" radial tykkelse. De ringene som JE og Summit har på lager er 0.158" radial tykkelse... Har dobbel sjekket.
Virker som om JE har kødda litt til for seg på stemplene.   

Så stempel fjørene mine blir custom order, og de er det 10 dager produksjonstid på ...

ikke særlig blid akkurat nå.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67juli 30, 2010, 19:38:09 pm
men sjekker med JPM i morgen.
Takk for tipset.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67juli 31, 2010, 14:44:45 pm
Planen er som følger... :
1) Avvente tilbakemelding fra JE på eksakt leveringstid.
2) Håpe på at ringsettet om skal sjekkes på mandag stemmer..
3) Dreie opp stemplene til 1.5mm spor.

Jeg og eldstegutten på 10 hadde en økt i garasjen i går. Vi fikk montert ny frontrute. og lagt opp noen flere slanger på bensinsystemet. Nå er det kun 2 slanger til fuelrailene som gjenstår.
I dag er planen at han skal montere Autometer måler og at siste oljeslangene skal på plass.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Sonicaugust 03, 2010, 21:26:31 pm
Sjekker lageret i morgen Karsten ..

Erich



Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67august 03, 2010, 22:38:39 pm
Flott Erich!
Jeg har sporet opp 2 stk ringer hos SSRT så jeg er halvveis. (som også hadde samme problemet)
Ordre personen hos JE svarer ikke på mail... så jeg må purre ytterligere. (Teknisk assistanse der var super, han svarte på rappen!)

jeg har giret ned jobbingen på bilen litt. ser at jeg ikke får tid til bremsing mm før SCC, så det blir nok til at jeg tar den med for show and no go.... :'(


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Sonicaugust 03, 2010, 23:12:13 pm
Ja Ja , da er i du selskap med 4 Rogalendingen som heller ikke blir klar ?????



Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 03, 2010, 23:07:54 pm
Børster litt støv av prosjektet..  :P
Sommeren er vist over og jeg jobber litt på bilen innimellom. mistet litt driven når jeg så at jeg ikke ble ferdig til SCC..
Motor har vært sammen men har tatt av toppene for ombygging av kjølesystemet slik at Porsche viften fordeler luften likt til alle sylindere. dette skal nå være i rute.

Tok en liten økt og lagde nye fuel rail som jeg smidde sammen av noen litt for lange jeg hadde liggende. samt noen store dyser er også kommet på plass. Legger ved et bilde av dette.

Nye støtstenger ligger og venter på å bli hentet. de er fiiiine  ;D

Ellers er fritiden full av jobb, unger og litt husoppussing...


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Roy Grellandnovember 03, 2010, 23:11:17 pm
Motor har vært sammen men har tatt av toppene for ombygging av kjølesystemet slik at Porsche viften fordeler luften likt til alle sylindere. dette skal nå være i rute.


Har du noen bilder av dette? Jeg vurderer sterkt å konvertere til T1 kjøling, men dersom du har noen innspill, kan jeg kanskje avverge det ;)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 03, 2010, 23:13:06 pm
nice.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: BeetleBugnovember 04, 2010, 07:34:15 am
Kjekk update, men hvor mange injectorer skal du ha? 3 pr sylinder?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 04, 2010, 09:32:07 am
Kjekk update, men hvor mange injectorer skal du ha? 3 pr sylinder?

Kommer nok bare til å bruke de som er montert på bildet. 1600cc Bosch.
Har muligheten til å montere flere. TBene har 2 dysehull pr sylinder, noe som gir litt muligheter.
Men starter med å bruke den i innsugene som spruter rett mot ventilen.

Om jeg skulle få god tid, så er det mulig å teste de andre dyse plasseringene for å se om det er noen endring.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 04, 2010, 09:34:34 am
Motor har vært sammen men har tatt av toppene for ombygging av kjølesystemet slik at Porsche viften fordeler luften likt til alle sylindere. dette skal nå være i rute.


Har du noen bilder av dette? Jeg vurderer sterkt å konvertere til T1 kjøling, men dersom du har noen innspill, kan jeg kanskje avverge det ;)

Kan sikker sende deg noen bilder så snart jeg er litt mer ferdig med dette. Har bestillt noen greier som jeg venter på.



Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 14, 2010, 22:03:50 pm
Så har jeg endelig fått hentet de nye aluminium støtstengene.  8)
De ser meget bra ut! Super finish og kvalitet. vekt ca 65 gram med ender. Har fått redusert vekten ganske mye med disse samt lettvektsløfterene jeg har.

Made in Norway av Tor Øyvind Skinne Racing.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: BeetleBugnovember 14, 2010, 22:21:04 pm
Ser temmelig like ut dem jeg har liggende hjemme.

Hvor mye fjørtrykk tåler disse? Og kan dem benyttes sammen med teleskopiske/fjør pushrod tubes?

Mvh
BB


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 14, 2010, 22:56:10 pm
Ser temmelig like ut dem jeg har liggende hjemme.

Hvor mye fjørtrykk tåler disse? Og kan dem benyttes sammen med teleskopiske/fjør pushrod tubes?

Mvh
BB

Skulle tro at alle støtstenger ser ganske like ut. Er liksom bare en stang.

Disse måler ca 12mm på senter.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 14, 2010, 23:00:46 pm
snygga stenger
er sjøl på jakt etteer noe lette støtstenger.
send gjerne PM med kostnad på noe slikt.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: BeetleBugnovember 14, 2010, 23:18:45 pm
Ser temmelig like ut dem jeg har liggende hjemme.

Hvor mye fjørtrykk tåler disse? Og kan dem benyttes sammen med teleskopiske/fjør pushrod tubes?

Mvh
BB

Skulle tro at alle støtstenger ser ganske like ut. Er liksom bare en stang.

Disse måler ca 12mm på senter.


Mine er utprøvd med K800 fjører og de er 10mm på senter. Dem går ikke å benytte sammen med teleskoprørene som er på markedet idag. Kun ment som en tilleggsopplysning.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 14, 2010, 23:21:01 pm
Hvilke stenger er det?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: BeetleBugnovember 14, 2010, 23:25:06 pm
Hvilke stenger er det?

JPM - Alu.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 14, 2010, 23:32:46 pm
Ja ja.
Satser litt på made in Norway jeg. Tror ikke fjørtrykket blir noen utfordring.
Oppbygging av stengene og tuppene er veldig riktig slik jeg ser det.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 23, 2010, 21:59:01 pm
Da var motoren sammen igjen etter en liten demontering for å lage nye kjøledeksler under motoren.
Brukte T3 deksler som jeg kortet inn en del og laget flens for å skru mot Porsche huset.
Innvendig i Porsche huset har jeg laget en kon tilsvarende noen Porscher benytter,Takk til SSRT for flotte MMS bilder som jeg brukte til å se på.

Største feilen med Porsche kjøling på T1 er at viften dytter mesteparten av lyften mot sylinder 1. denne får nesten alt, mens sylinder 3 og 4 får ikke no. Og sylinder nr 2 ligger egentlig foran vifta. Luften forlater viften i en "vortex" som går med uret.

Konen er skrudd mot baksiden av dynamoen. på denne har jeg laget luftvinger som leder luften mot sylinderrekke 3-4 og hjelper sylinder 2. Nå har jeg god luftstrøm til 3-4 siden og syl 2 får også mengder. Kommer nok til å måtte lage noen varianter, men jeg ser at dette burde fungere bra med finjusteringer.

Brukte noen gamle alu skilt for test.
Litt saging med CNC fresen, banking, banning, kutting og sliping så passet de.
foreløpige tester virker positive.

OBS!!! ikke putt fingeren inn i en vifte som går på full musikk.... Kona måtte leke sykepleier... men ikke slik noen foretrekker  :D





Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Roy Grellandnovember 23, 2010, 22:37:20 pm
interessant, har du planer om å monitorere tempen på toppene for å sjekke at dette funker? Du nevner at du kommer til å lage noen varianter, og da er det vel lurt å sjekke endringene?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 23, 2010, 22:53:53 pm
Jeg har ikke bestemt meg for det. Tror all hjelp innvendig i huset hjelper på luftfordelingen så lenge man ikke skaper restriksjoner.
om tiden strekker til så blir det skikkelig testing.



Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: BeetleBugnovember 23, 2010, 22:56:37 pm
Kjempebra info Savanna! Takk for at du deler.

Grelland, Jake Raby har all info du behøver, han har i en årrekke hevdet at Porsche vifta er ubrukelig uten modifikasjoner lik dem som er gjort her og han har gjort flere grundige tester som jeg mener lå (ligger) fritt på nettet.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 23, 2010, 22:57:03 pm
vil ikke en såpass stor vifte lage ett lite overtrykk inne i viftehuset slik  att fordelingen av luften blir tilnærmet lik "all over" ?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Roy Grellandnovember 23, 2010, 23:12:18 pm
Kjempebra info Savanna! Takk for at du deler.

Grelland, Jake Raby har all info du behøver, han har i en årrekke hevdet at Porsche vifta er ubrukelig uten modifikasjoner lik dem som er gjort her og han har gjort flere grundige tester som jeg mener lå (ligger) fritt på nettet.

Mvh
BB

Har hørt om disse dataene, men aldri sett de... derfor jeg lurte på om Savanna hadde planer om å gjøre noe tilsvarende. Dette er grunnen til at jeg vurderer sterkt T1-kjøling, siden jeg ikke har tid og kunnskap til å gjøre det Savanna her er i gang med. Veldig bra, og flott at du deler med oss andre


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 23, 2010, 23:15:13 pm
På fullt turtall så vil nok trykket utligne seg en del i huset. Det er derfor luftlederene ikke går tett helt ned mot blokka.
men på tomgang-lavturtall er fordelingen viktig. er stort sett der man operer.
Men dersom Porsche mente at dette var nødvendig, så er det nok nødvendig hos oss også. Man trenger ikke finne opp hjulet på nytt, bare videreutvikle det.

BB: Raby testet vel kun et Porsche hus uten modifikasjoner, dømte det nord og ned, for så å legge masse tid i modifisering-justering og testing for å få DTM huset til å fungere.......


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: BeetleBugnovember 24, 2010, 09:55:59 am
BB: Raby testet vel kun et Porsche hus uten modifikasjoner, dømte det nord og ned, for så å legge masse tid i modifisering-justering og testing for å få DTM huset til å fungere.......

Korrekt, beklager hvis jeg ga inntrykk av noe annet. Jake Raby testet flere Porsche hus fra forskjellige leverandører og samtlige fikk stryk. Forståelig når dem egentlig bare er et stort, tomt glassfiberskall uten de modifikasjonene du har gjort.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 24, 2010, 11:25:04 am
Stemmer nok at han testet flere. Jeg fulgte med litt på den tråden mener det var for noen år siden..
Det morsomste var vel at han påstod at Tyskerene hadde startet med modifiserte Posrche hus-med bedre luft distribusjon ETTER at han hadde "bevist" at det ikke funket.  Mens Tyskerene hadde laget de nye husene i en årrekke før hans tester. (Klaus- Remmele m flere.)

MEN: jeg vet jo ikke om mine modifiseringer fungerer. Så jeg er veldig åpen for innspill.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2november 24, 2010, 17:57:49 pm
oi faen...
Dette med ducting har gått meg hus forbi.
Har dere noen linker til dette problemet?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: BeetleBugnovember 24, 2010, 19:02:53 pm
Mulig dette er bare om hans eget viftehus men dere kan kanskje begynne der så finner dere muligens de andre viftehusene også.

http://www.aircooledtechnology.com/type1/dtm/index.htm


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Dallandnovember 25, 2010, 21:59:56 pm
Fant dette bilde på pauter nettsia: http://www.pauter.com/images/shroud1b.jpg


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 26, 2010, 10:48:06 am
Har sett Don sin løsning.
Men det jeg ikke helt er enig med, er at den er symetrisk for 1-2 siden og 3-4 siden.

Vifta leder luften mot 1-2 siden, se på bildet av viften bakfra, der ser man de 4 vingene og rettningen som er i Porsche-vifteringen. Min tanke er da at man må hjelpe litt ekstra mot side 3-4, siden 1-2 er allerede forfordelt av rotasjonen i luften samt disse vingene.

De 2 ledeblekkene mine på 3-4 siden henter luften helt inni ringen. så i praksis (teori) henter de 1/2 parten av all luften viften leverer, og fordeler denne mot side 3-4.

Ledeblekket på side 1-2 står i et områden med mye luftstrøm, så dette blekket endrer bare retningen på luften slik at det går mer mot sylinder 2 og ikke bare rett mot sylinder 1.

Dette er bare mine tanker rundt løsningen, jeg sier ikke at dette er riktig. Testing vil vel strengt tatt vise om det er det.




Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Dallandnovember 26, 2010, 18:00:36 pm
Personlig så har jeg mye mer troen på din variant! ;)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2november 29, 2010, 09:32:58 am
Dessverre er DTM viftehuset til mr Raby, unnskyld meg, GRISESTYGT!
Og de enkle alublekka inne i porschekjølinga må da jaggu gjøre susen noe annet skjønner ikke jeg.

Takk for bildene, håper du ikke har noe imot at jeg lagret dem for å ha noe å se på selv senere.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67november 29, 2010, 10:54:02 am
Porsche vifte er jo egentlig nesten vakker. spesielt i forhold til DTM...

Jeg tror alle endriger inne i huset hjelper.

Bare lagrebildene, Er ikke patent på løsningen   ;)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67desember 13, 2010, 23:15:52 pm
Har endelig startet testmontering av alt utenpå motoren. En del av delene er laget litt i luften uten test på motoren, så det er alltid interresant å skru tingene på for første gang.
Det heimelagde kulelagrede gass-staget, med deler både fra Ikea og kopimaskin gikk ikke helt klar viftehuset, så på det måtte jeg snu armene til oversiden. Men nå virker det fint, veldig presist og tight og.

Eksosen passer fint, og går klar der det må. Det er til og med plass til bensinpumpen. :-)
Litt An-fittings så er resten av olje og bensinsystemet klart. ligger noen meter ferdig i bilen også..

Intercoolerene er testkjørt med vannsystemet i bilen og det pusher bra med vann.

Så det går fremover... Litt deilig å skru ting på, uten å måtte skru de av igjen!

Fikk noen feil deler til tiggen, så den er ikke i drift, så sveising blir det først til helgen, da skal Wastegate og eksos-demper monteres.



Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 13, 2010, 23:23:38 pm
nice!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Trond Dahldesember 13, 2010, 23:28:14 pm
Ser hardcore heftig ut :-)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Roy Grellanddesember 13, 2010, 23:30:25 pm
ooooh-yeah


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Tistlodesember 13, 2010, 23:41:32 pm
Den kan jo rammast inn og hengast over kjøkkenbordet!

Grommm


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67desember 14, 2010, 19:14:58 pm
takk for hyggelige tilbakemeldinger! 


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'desember 14, 2010, 19:34:47 pm
Det der er jo direkte motor-porno  :o

VELDIG fint arbejde! ;D Skal glede mig til at se og høre denne i aktion.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Herbiedesember 14, 2010, 20:32:36 pm
 :o :o


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: BeetleBugdesember 20, 2010, 19:05:41 pm
Innmari kult med reimdreven bensinpumpe. Pussig at ikke flere går en slik ordning. Hvor mange hester duger den til og hvor mange hester drar den? Pris? Og hvordan gjør du det med reima?

Mvh
BB


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67desember 21, 2010, 10:23:37 am
Hei. Ja er egentlig rart at ikke flere bruker remdrevet pumpe, en fordel er at den leverer lite bensin på tomgang-lavturtall og mer og mer ved høyere turtall.

Denne pumpen leverer en del bensin og krever en SVÆR regulator:
Supports up to 3600 HP gas, 1800 HP methanol.

Har ikke sjekket hvor mange hk den eventuelt drar, men den drar ikke 20-45 ampere som tilsvarende elektriske pumper. Noe som burde være fordel nok.

Reimen blir tannreim, med lite tannhjul utenpå det vanlige reimhjulet på veiven.  tenkte å bytte ut reimhjulene til milimeter rem, og da har vi utstyr på jobben som kan lage remmer i ønsket lengde.
Innfestingen til pumpa gjør at jeg strammer remmen på samme måte som en dynamo.

Pris havner vel rundt 10 med alt.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67desember 21, 2010, 10:46:14 am
Her er bilde av hvordan det blir i bilen.

dårlig mobil bilde....


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67desember 26, 2010, 23:50:36 pm
Fikk lurt meg ned i kjelleren etter en runde med ribbe hos familien.
Eksosanlegget -demper hadde jeg laget for lenge siden. Men det var tilpasset vanlig 4 bolt flens, og nye turboen har V-bånd, så dette måtte bygges om.
Wastegaten hadde heller ikke noe plass, så den måtte få litt rør og plassering. Etter noen kjappe mål i garasjen og litt bøyd sveisepinner for plassering, var det bare å borre og kutte...
Ble ganske tight og fint. Får håpe det passer i bilen.... Lager resten av eksosen når motoren er i bilen.

Bildene er etter punkting. Punkter med Mig, og sveiste det med tig etterpå. Synest det er det enkleste.

God Romjul!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: erikaamars 01, 2014, 13:51:43 pm
Ikke lenge til det er vår i luften Carsten - satt her og leste gjennom tråden din i formiddag. Hadde vært morsomt om denne kom på veien til sesongen!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: SSRTmars 01, 2014, 23:06:57 pm
Tipper Carsten blir en av de friske pustene som kommer på SCC i år!!!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67mars 04, 2014, 14:17:08 pm
Børstet støvet av bobla i helgen som var.
Hadde vært morro å kjørt litt i år ser jeg!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 05, 2014, 12:51:30 pm
Stå på! Finn frem arbeidslyst til dette prosjektet!!!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67juni 24, 2014, 20:53:26 pm
Jeg fant jeg fant....
Etter en lang vinterdvale fant jeg en boble i garasjen!
Driver litt med ledninger....


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Dallandjuli 10, 2015, 09:15:17 am
Klar for SCC i år da?  ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: BeetleBugjuli 10, 2015, 10:44:17 am
Endelig en oppdatering! Takk Carsten. Enda en versting på gang som igjen betyr at vi har noe å glede oss til i sesongen som kommer.

Keep on with the good work!

Mvh
BB


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Dallandjuli 10, 2015, 11:22:46 am
Endelig en oppdatering! Takk Carsten. Enda en versting på gang som igjen betyr at vi har noe å glede oss til i sesongen som kommer.

Keep on with the good work!

Mvh
BB

Beklager BB, det var jeg som trakk denne frem igjen, oppdateringen hans er fra 2014.. ::)
Så den burde jo være klar til SCC mener nå jeg...


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67juli 10, 2015, 19:02:37 pm
 ;D ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67juli 10, 2015, 19:04:09 pm
Klar for montering..


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67april 06, 2016, 22:20:59 pm
IT LIVES!

I dag ble det endelig oppstart.  Deilig følelse å endelig starte denne motoren. Virker frisk og fin.
Startet på første forsøk. Ganske artig.  I morgen blir det kosejobbing med mappet.

Yess!!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: BeetleBugapril 07, 2016, 06:03:29 am
Wow!! Endelig. Gratulerer så mye. Nok en gateturbobil jeg gleder meg til å se i aksjon.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Trond Dahlapril 07, 2016, 06:43:12 am
Grattis! En av de kjekkeste milepælene i et hvert prosjekt :-)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Dallandapril 07, 2016, 07:01:37 am
Gratulere, håper denne blir å se og høre på SCC! ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Erlend / bug66april 07, 2016, 07:52:58 am
Kult! Gratulerer.

Jeg er ikke der helt enda, men skjer vel om ikke altfor lenge :)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Svein.april 07, 2016, 12:00:26 pm
Wow ;D 8).
Det var på tide Karsten :P.
Det er vel dette man kaller et langtids prosjekt.
Blir spennende og få se denne på veien..


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67april 08, 2016, 10:30:23 am
Ja, det var virkelig på tide! :D

Største utfordringen nå er at dynamo ikke lader..  Trenger en ny eksternt laderegulator. (Håper jeg)
Noen som vet hvem som har slikt over disk, eller kan låne meg en som virker? Vekselstrøm.



Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: BeetleBugapril 08, 2016, 10:59:58 am
Pokker... jeg kom akkurat på;

PICTURES - OR IT DID NOT HAPPEN!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67april 08, 2016, 11:37:32 am
Beviset  ;D

Bensinsystemet er det eldste gutten min som har designet. Hans argument var at det var den løsningen som hadde minst motstand og minst vinkler på fittings og lengst borte fra varme. Jeg stoler på han.




Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67april 08, 2016, 11:43:05 am
snu skjermen 180 grader om nødvendig. ::)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Roy Grellandapril 08, 2016, 12:07:06 pm
hehe. Moro når neste generasjon er involvert ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: OveFapril 08, 2016, 12:08:17 pm
Ser meget bra ut!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: erikaaapril 09, 2016, 23:16:13 pm
Gratulerer Carsten - tørre veier nå!

Pål og jeg har gått videre her i Vest, kun gamle porscher som gjelder... ;)


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67april 11, 2016, 14:42:44 pm
Gratulerer Carsten - tørre veier nå!

Pål og jeg har gått videre her i Vest, kun gamle porscher som gjelder... ;)

Kult med gammel Porsche!!  Men jeg er litt skeptisk  ;D. Jeg har EN Porsche del på motoren min, og det er den eneste som ikke virker.......


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Dallandapril 12, 2016, 07:19:26 am
Gratulerer Carsten - tørre veier nå!

Pål og jeg har gått videre her i Vest, kun gamle porscher som gjelder... ;)

Kult med gammel Porsche!!  Men jeg er litt skeptisk  ;D. Jeg har EN Porsche del på motoren min, og det er den eneste som ikke virker.......

Jeg kan se fire porsche deler som klemmer på fire runde porsche deler... ::)
Erik er nok bare misunnelig da du har større bremser enn han! ;D


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 20, 2016, 22:15:13 pm
grattis med oppstart.! alltid en liten milepæl det
får vi se den på SCC?


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67april 21, 2016, 19:03:18 pm
Målet er SCC.

Men nå er garasjen/furtebua revet, og jeg er i gang med å bygge ny. Så er fokus på 2x6" om dagen.
 :-\


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: SSRTaugust 17, 2016, 15:41:00 pm
Vi sees på SCC


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67august 17, 2016, 18:04:37 pm
Yes!  Litt småfiks nå, så er vel kanskje bilen klar💀


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: erikaaaugust 23, 2016, 16:48:27 pm
Grattis Carsten!
Hørte rykter om at du kjørte lav 11er med slurete clutch på SCC - og målte 500HK på hjulenene på 67-en!

Respekt!


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67august 23, 2016, 20:10:16 pm
Takk Erik !

Motoren funker veldig bra. Clutchen er i svakeste laget😄
Fine bremsetall og en livlig og turtallsvillig motor. Er en del småting som skal forbedres, men det er deilig å kjørt den over stripen noen ganger.
Ny clutch lamell er bestilt!





Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67desember 04, 2016, 19:16:24 pm
Bilen har stått og støvet litt ned siden SCC, fokus har vært å få ferdig ny garasje.
Ble en ganske hektisk innspurt før SCC, med bremsing av motoren noen dager før, og ferdig montering av diverse seler og alu timene før jeg dro opp.
Motoren bremset fine tall hos Jonus Racing på rullene det. Jonus var flink med innstillingen og det var ikke så mange pullene vi gjennomførte. Litt små ting ble forbedret etter bremsingen.

På SCC skrudde jeg opp trykket littegrann og tok noen testturer på stripen. Jeg skrudde av all trykk bygging på start, siden jeg kun hadde vanlige gate dekk. Målet var å teste bilen og at clutch systemet mitt fungerte noenlunde.
Resultatet var enkelt:
Motor funket.
Clutch system funket
Dekk funket absolutt ikke
Clutch holder kun til ca 450 whp

Startene var dritt dårlige, sikkert både dekk og sjåfør. Når jeg begynte å få litt fart og trykk, så slurte clutchen... lå stort sett på turtallssperren hele veien...
Skrudde ladetrykket helt ned da fungerte det litt bedre. Med ca 210 km/t i mål.
Veldig fornøyd med at det fungerte som det gjorde.

Fikk endelig skrudd litt i dag. Motor ute for oppgradering av clutch. Listen med forbedringer er litt lang, men mange småting.


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Sonicdesember 04, 2016, 22:10:08 pm
Lykke til Carsten , skal du også bruke timesvis på en bil som ikke fungerer mer enn 400-800-1200 m nå  :)

MVh
Erich
 


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67desember 04, 2016, 23:18:29 pm
Nei Erich  :)
Denne skal fungere på gaten også. Er bygget som en gatebil. Store bremser og stabstag mm
Men den skal på sikt fungere på stripen også. ;D

Mvh
Carsten


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Sonicdesember 05, 2016, 11:00:19 am
 :) Supert om du får det til .. (ha en fin mekkevinter iaf)

mvh


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67desember 17, 2016, 23:39:59 pm
Lager nytt viftehus til Porsche viften. Tanken er å kunne bruke resterende originale deksler.
Byggskum, glassfiber og gammel Biltema sparkel funker fint til formen.
Litt anderledes form enn det gamle..


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: VwSplitdesember 18, 2016, 19:27:09 pm
Herregud, du er jo rene smeden. Blir nok bra dette


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Savanna67februar 02, 2020, 00:23:37 am
Dags for oppdatering kanskje....
 ::)

2,1literen har fått en liten velfortjent overhaling.
Har oppgradert til nye topper med litt større ventiler og litt turbo porting. Gamle toppene var 43,5 mm ventiler, nå 46mm inn. Blitt mange timer med portefilen!
Nye, litt sterkere sylindere er også installert.
Oppgradert nytt svinghjul med 2-skivet clutch. Svinghjulet var et std Kina 200mm wbx svinghjul. Dette var skeivt i nesten alle retninger ::) etter diverse runder i fres og dreiebenk hos Tor Øyvind er det nå nesten klart for installering. Må kun rette av anleggsflaten mot svinghjulet og justere trust dybden....  


Tittel: Sv: Back in beige...
Skrevet av: Erlend / bug66februar 02, 2020, 02:49:32 am
Dags for oppdatering kanskje....
 ::)

2,1literen har fått en liten velfortjent overhaling.
Har oppgradert til nye topper med litt større ventiler og litt turbo porting. Gamle toppene var 43,5 mm ventiler, nå 46mm inn. Blitt mange timer med portefilen!
Nye, litt sterkere sylindere er også installert.
Oppgradert nytt svinghjul med 2-skivet clutch. Svinghjulet var et std Kina 200mm wbx svinghjul. Dette var skeivt i nesten alle retninger ::) etter diverse runder i fres og dreiebenk hos Tor Øyvind er det nå nesten klart for installering. Må kun rette av anleggsflaten mot svinghjulet og justere trust dybden....  

Godt du klargjør motoren før den bytter garasje  ;)  ;D