VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Der_Butzelmann på januar 29, 2008, 16:57:11 pm



Tittel: Der_Butzelmann`s "Street Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 29, 2008, 16:57:11 pm
Som noen av dere har fått med seg, så overtok jeg Race Buggy`n til Sonic ifjor, stilt og rolig.
Da uten motor, framhjul og stoler. Felger ( Cookie Cutters ) fikk jeg imidlertid byttet til meg imot bakhjula ( Fuchs kopier med nye dekk ) som følgte med buggyen, også her handel med Sonic.

Buggyen var vel ca 90% (?) ferdig da jeg kjøpte den av Erich, og jeg vet det var tungt for ham å selge den.

Tror heller ikke det hjalp stort at det første jeg gjorde når jeg fikk den hjem, var å sette stikksaga i glassfiberen, å sende bilde av det på mms  ;D

Må jo ha plass til alt mikk makket som skal være baki der! og det "bagasjerommet" er jo ikke brukendes til noe uansett.

Planen med dette prosjektet er å "bygge om litt" på div. smådetaljer, og bruke bilen på alt av "street legal stuff" som både jeg og bilen orker å bli med på, for å utvikle ( manglende ) kjøreferdigheter, og å prøve å få til en bra bil som funker på bane, med svinger, og ett og annet drag en gang i blant, etter prøv og feil ( les mislykkes ) metoden. Har veldig lyst å få dratt den med til SCC i år, å kjøre en lav nier på stripa.

Motor blir Oxyboxeren på 2789ccm.

Girkassen blir en 091/1 kasse som bygges om til "frontshift".

Mer detaljer om motor og gir kommer.

Noen bilder av innledende fase, etter saging og prøvemontering av wbx:

Ang. den lave nieren på stripa, så har jeg ikke sagt noe om hvor mange meter jeg rekker å få kjørt på den tia  ;)


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: vidar eianejanuar 29, 2008, 17:02:11 pm
Fett  ;D

Kjør på, ska heia på deg nerøve Løvenstrasse...


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: 1302Rjanuar 29, 2008, 20:25:57 pm
drit tøft med race buggy:)


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Arild t1januar 29, 2008, 22:11:53 pm
Det er pokker i meg den kuleste Buggyen jeg har sett. Detta blir spennende å følge med på :o
Jeg tenker den kommer til akse noe helt jævelig!!!


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 30, 2008, 00:15:57 am
dette vil bli en Heftig buggy!!
hjuløft på 2500 o/min i 2 gir.!! :D


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 30, 2008, 16:13:59 pm
Hehe, ja, det blir kansje "litt" overkill i en buggy sånn ved første øyekast, men lignende kreasjoner har jo gjort det ritkig så godt rundt om, både her til lands, og i det store utland, så jeg er veldig optimistisk, eller gal som noen påstår. Det er en hårfin balanse der, mener jeg selv da  ;D

Tar sikte på å prøve å få til ett motoroppsett som ikke vil gi maks hk utifra det som er mulig med såpass kubikk, men heller en mer kjørbar motor med bra drag fra kjelleren og opp. Topper har vært det vanskeligste å bestemme seg for, og etter "ditching" av flere idèer, så ser det nå ut til at det løser seg, da fra "over there", igjen, som så ofte før. Denne gang rett og slett fordi at slike topper jeg vil ha, de serieproduseres ikke, eller da ikke i min prisklasse blir vel mer riktig.

Må huske på at dette er et "low budget" prosjekt, slik som alt annet  :P



Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 31, 2008, 03:02:46 am
Her er det foreløpige oppsettet. Denne lista har vært endret utallige ganger, og den er enda ikke helt ferdig. De fleste delene er i hus, men bla.a toppene er i bestilling. Noen deler og faktorer er ikke bestemt eller tatt stilling til enda, og jeg befinner meg veldig ofte i den berømte tenkeboksen ;D


2789 OXYBOXER


Blokk: WBX 2,1 DJ, ombygd til luftkjøling, kam-smørings-mod. og shufflepinning

Pinnbolter:  cr.molys, 8mm med ”case savers”, eller 10mm med ”time serts” for å passe i blokkas 12mm hull. Kanskje 6stk pr. sylinder

Veiv: T1 Type Scat Pro Comp, Super Lite, Knife Edge, T4 Mains, Porsche Journals, Wedgemated, 86mm med adapter lagre

Svinghjul: 200mm Wedgemated

Svinghjulsbolt: Kraftig Scat bolt (?)

Clutch: Ikke bestemt, men Kennedy Stage 2/3 og ei god skive ( hvilken  ? )

Sylindre: 101,6mm med kjøleribber, fra Matt Davis Racing

Stempler: Speed Pro ( Chevy type ) “Coated Hypereutectic Flat Tops” ( nocha for ventiler ). Ca. 35mm kryssbolthøyde

Råder: Lettere friserte Porsche 912 ”616” type ( må muligens lete etter andre lengre råder )

Kam: Engle FK-89

Vipper: 1,4:1 Nålelagrede

Løftere: T1 type Scat Lube-a-lobes i løfterforinger fra Rocky Jennings

Støtstenger: Herda ”cut to lenght” stenger.

Topper: Modifiserte CB Competition Eliminators 46X38, wbx boltmønster, K800 fjærer pluss div.

Statisk komp: Tja, gjetting her, ca. 10-12:1 eller mer ( les, mest mulig )

Vendehøyde: 2,5mm ? ( aner ikke, har ikke kommet så langt enda )

Innsug: Avhenger av hvilke gassere som skal på

Gassere: HPMX 44 i ”samlebokser” / 48 IDF/IDA, med Pipercross skumfiltre og hjemmemekka stagsats

Drivstoff: 98 Blyfri / E-85 / Metanol ( ikke helt bestemt, men Metanol frister voldsomt! )

Girkasse: 4 Trinns 091/1 ( sideshift, ikke midshift ) ombygd til frontshift

Motor / gir oppheng: Urethan i alle bauer og kanter, ekstra støttestag / cup-stag o.l

Giroverføring: Hjemmemekk, over tunnellen

Girspak: Gene Berg T-Spak, flyttet ut til høyre og opp ( står i veien for kneet nå  ::) )

Eksos: Merged Collector med  mc ”full flow” carbonpotte

Tenning: Fra WBX eller stifteløs 009 kopi

Smøring: Tørrsump ( CB 4 gear pump ), eksternt plassert filter

Kjøling: Luftkjøling, mekanisk / elektrisk. ( i tenkeboksen ) 2-3 Eksterne ”strategisk plasserte” oljekjølere

Pluss pluss pluss

VROOOOM!       VROOOOM!


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 31, 2008, 09:10:43 am
ja her var det mye "Low budget" deler ...  ;)


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 31, 2008, 18:01:19 pm
ja her var det mye "Low budget" deler ...  ;)

Tja,....det begynte ihvertfall slik. Så dukka det opp diverse underveis som en bare MÅ ha. Har hørt at dette er en ganske kjent situasjon for de fleste av oss ;D


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Arild t1januar 31, 2008, 18:41:16 pm
Her er det foreløpige oppsettet. Denne lista har vært endret utallige ganger, og den er enda ikke helt ferdig. De fleste delene er i hus, men bla.a toppene er i bestilling. Noen deler og faktorer er ikke bestemt eller tatt stilling til enda, og jeg befinner meg veldig ofte i den berømte tenkeboksen ;D2789 OXYBOXER Blokk: WBX 2,1 DJ, ombygd til luftkjøling, kam-smørings-mod. og shufflepinningPinnbolter:  cr.molys, 8mm med ”case savers”, eller 10mm med ”time serts” for å passe i blokkas 12mm hull. Kanskje 6stk pr. sylinderVeiv: T1 Type Scat Pro Comp, Super Lite, Knife Edge, T4 Mains, Porsche Journals, Wedgemated, 86mm med adapter lagreSvinghjul: 200mm Wedgemated Svinghjulsbolt: Kraftig Scat bolt (?)Clutch: Ikke bestemt, men Kennedy Stage 2/3 og ei god skive ( hvilken  ? )Sylindre: 101,6mm med kjøleribber, fra Matt Davis Racing Stempler: Speed Pro ( Chevy type ) “Coated Hypereutectic Flat Tops” ( nocha for ventiler ). Ca. 35mm kryssbolthøydeRåder: Lettere friserte Porsche 912 ”616” type ( må muligens lete etter andre lengre råder )Kam: Engle FK-89 Vipper: 1,4:1 Nålelagrede Løftere: T1 type Scat Lube-a-lobes i løfterforinger fra Rocky JenningsStøtstenger: Herda ”cut to lenght” stenger. Topper: Modifiserte CB Competition Eliminators 46X38, wbx boltmønster, K800 fjærer pluss div.Statisk komp: Tja, gjetting her, ca. 10-12:1 eller mer ( les, mest mulig )Vendehøyde: 2,5mm ? ( aner ikke, har ikke kommet så langt enda )Innsug: Avhenger av hvilke gassere som skal påGassere: HPMX 44 i ”samlebokser” / 48 IDF/IDA, med Pipercross skumfiltre og hjemmemekka stagsatsDrivstoff: 98 Blyfri / E-85 / Metanol ( ikke helt bestemt, men Metanol frister voldsomt! )Girkasse: 4 Trinns 091/1 ( sideshift, ikke midshift ) ombygd til frontshiftMotor / gir oppheng: Urethan i alle bauer og kanter, ekstra støttestag / cup-stag o.lGiroverføring: Hjemmemekk, over tunnellenGirspak: Gene Berg T-Spak, flyttet ut til høyre og opp ( står i veien for kneet nå  ::) )Eksos: Merged Collector med  mc ”full flow” carbonpotteTenning: Fra WBX eller stifteløs 009 kopiSmøring: Tørrsump ( CB 4 gear pump ), eksternt plassert filterKjøling: Luftkjøling, mekanisk / elektrisk. ( i tenkeboksen ) 2-3 Eksterne ”strategisk plasserte” oljekjølerePluss pluss pluss
VROOOOM!       VROOOOM!
Ååååååååååååååå dette høres helt rått ut!!! Jeg håper det kommer masse bilder + en video snutt med lyd :o når den tid kommer.


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 01, 2008, 18:25:45 pm
Hmmmm.....
Da det til nå har vært heller laber interesse for Auto-Craft 910 40X50 toppene jeg har for salg ( ja, vet det mangler bilde fremdeles i annonsen, hehe ), så kunne kansje disse heller vært modifisert til å passe på oxyen i Buggyen. Mindre "kjørevennlighet", men mer effekt.
Huff. Hater å ta slike vanskelige beslutninger....... ::)

Gubben i USA som skulle hjelpe med de andre toppene har ramla i sirupen ser det ut som, så det tyder på at det vil bli mye venting dersom jeg satser på den løsningen.

hmmm.....tenke tenke..





Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 02, 2008, 12:37:59 pm
En Oxyboxer blir til.
Første steg. Få ut pinnboltene, og kappe bort vannkappene. De som har tilgang på fres, pleier å frese helt ned til anleggsflaten for sylindrene, men da jeg må nøye meg med vinkelsliper, så setter jeg igjen 10-12mm av kanten. som ikke er så dumt da dette er med på å stive opp blokka noe.

Finpussen gjenstår, men grovarbeidet er gjort. Det som er mest plunder med konverteringen av ei WBX blokk til luftkjøling, synes jeg er å få ut de orginale pinnboltene. Disse sitter alltid fast, som i FAST, men etter bruk av krypolje, litt varme, banning og noe slit, så løsner de.

Gjorde det slik denne gangen at værstingene ble sittene igjen i blokka til jeg hadde kappet bort noe av vannkappene for da å komme til helt nede "ved rota" med wisegrip tang, i tillegg til "kontramutter-trikset" på toppen, da disse pinnboltene har lett for å vri seg når motstanden blir for stor.

Her er noen bilder av prosessen:




Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 02, 2008, 12:40:05 pm
Veiv med prøvemontert 912 råde. :



Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 02, 2008, 17:59:54 pm
Noen spørsmål om clutch.

Lurte på hvilken styrke trykkplate jeg bør gå for. Tenkte på stage 3. eller blir det overkill?

https://secure.cbperformance.com/catalog.asp?productid=600

Og denne lamellen, med fjærende senter for lengre girkasseliv?

https://secure.cbperformance.com/catalog.asp?productid=608

Er denne "racing" bolten brukendes?
https://secure.cbperformance.com/catalog.asp?productid=1079

eller bør jeg satse på en Scat bolt istedet?




Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: JSfebruar 02, 2008, 18:33:24 pm
Jeg tenker at det ikke er noe poeng i å kjøpe veldig mye større trykkplate enn det motoren din klarer å spinne løs pga. belastningen på shims/veivlager. Men går ut fra at du satser friskt på 240+hk med den komboen du legger opp til!
Jeg har satset friskt med 150hk og ikke klart å ta livet av min orginale 1300S kasse på stripa. Jeg tror mye av skylden er clutch med fjærende  senter.
Har kun erfaring med scat bolt, men cb sin er sikkert helt fin. Om det ER deres egen da. ;)


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Hot Owlfebruar 02, 2008, 18:45:56 pm
Er ikke vitsen med WBX blokk at man kan bruke den fine WBX veiva med fembolters svinghjuls feste?
Egentlig er det bare å få stroket en slik så har man det beste av begge verdener?

Vendehøyden hadde jeg lagt mellom 1mm og 1,2mm,  stor vendehøyde er en uting på alle måter.

Ser ut som du får det mye morro fremover! :)


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 02, 2008, 18:47:54 pm
Jeg tenker at det ikke er noe poeng i å kjøpe veldig mye større trykkplate enn det motoren din klarer å spinne løs pga. belastningen på shims/veivlager. Men går ut fra at du satser friskt på 240+hk med den komboen du legger opp til!
Jeg har satset friskt med 150hk og ikke klart å ta livet av min orginale 1300S kasse på stripa. Jeg tror mye av skylden er clutch med fjærende  senter.
Har kun erfaring med scat bolt, men cb sin er sikkert helt fin. Om det ER deres egen da. ;)

Det er litt det jeg tenker på, at det ikke er vits med ei altfor kraftig trykkplate pga. større aksial belastning enn nødvendig. Finnes det noen oversikt på ca. hvor mye effekt de ulike trykkplatene takler? Evt. eksempler på oppsett som funker med den ene eller den andre plata, og oppsett som ikke har funka da det har blitt for svakt?

En annen ting er jo det faktum at jeg ikke aner hvor mye effekt jeg ender opp med til slutt.  ::)



Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: JSfebruar 02, 2008, 18:56:11 pm
Om man leser litt på nettet får man svar på dette med trykkplate i SAMTLIGE retninger!  ;)
Mao. vanskelig å bli veldig mye klokere. Jeg hadde kanskje kjøpt en stage 2 og prøvd. En nesten ny trykkplate kan umulig være noen stort problem å bli kvitt om man skulle finne ut at den ble for svak.


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 02, 2008, 18:59:58 pm
Er ikke vitsen med WBX blokk at man kan bruke den fine WBX veiva med fembolters svinghjuls feste?
Egentlig er det bare å få stroket en slik så har man det beste av begge verdener?

Vendehøyden hadde jeg lagt mellom 1mm og 1,2mm,  stor vendehøyde er en uting på alle måter.

Ser ut som du får det mye morro fremover! :)

Vel, planen i utgangspunktet var jo å stroke ei wasser veiv til ca. 80mm, ved å samtidig gå ned til chevy journaler, men, så hadde jo Sonic denne Scat veiva til overs, så da ble det bare slik  ;D

Det er noen andre fordeler med wbx blokka også da, enn bare det at den orginalt har ei veiv med bra svinghjulsinnfestning.

Tenker på alu-legeringa, "T4" styrke i lagerbukker og blokk generelt ( påstander som at dette er den sterkeste boxer blokka vw noen gang har laget er jo heller ikke feil ), større "innebygd" sump, større boltsirkel på pinnbolter som passer perfect til bruk av 101,6 sylindre, flere muligheter med tilkobling av oljeslanger / filter m. filter rett på blokka , med eller uten sandwich plate, eller klabbe på ei adapterplate med slanger på for eksternt bruk osv. I tillegg så er dem billige i innkjøp, da en "skrota" wbx motor ofte blir skrota pga. lekkende topper. Blokkene er som regel alltid i god stand, så lenge  det ikke har skjedd noe spesielt da.

Takker for innspill på vendehøyde. Har "hørt" at det kunne være en fordel med litt mer vendehøyde enn "vanlig" pga store og tunge stempler. Derfor står det at jeg ikke har tatt stilling til dette enda. Dess mindre jeg tør ha, desto bedre er det i alle tilfeller.

Håper på moro til sommeren ja! ;D


Edit: Glemte å nevne det at det er mer plass i wasser blokka innvendig for langslag, så det blir mindre fresing ( les svekking ) av blokka enn ved T1 blokk.


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 02, 2008, 19:03:37 pm
Om man leser litt på nettet får man svar på dette med trykkplate i SAMTLIGE retninger!  ;)
Mao. vanskelig å bli veldig mye klokere. Jeg hadde kanskje kjøpt en stage 2 og prøvd. En nesten ny trykkplate kan umulig være noen stort problem å bli kvitt om man skulle finne ut at den ble for svak.

Det meste finnes på nettet ja, men tenker du på ett spesielt sted det står noe nyttig? Har sett noen idiot diskusjoner om emnet før, men ikke noe til å bli klok av desverre, hehe.


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: JSfebruar 02, 2008, 21:18:23 pm
Gå på cal-look.com eller thesamba forumet og søk på "pressure plate" så har du litt å gjøre i kveld.   ;)
Spørsmålet er om man egentlig blir så masse klokere.


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Hot Owlfebruar 03, 2008, 02:44:40 am
Du kommer aldri i verden til å behøve eller ville ha mer enn en Stage 1 Kep og en cushlock lamell.
Er bilen din skikkelig lett kan det være litt mye også.


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 03, 2008, 10:59:41 am
en grunn til for å bruke WBX blokk er jo att de aldri trengs å linjeborres.
Det finnes sikkert unntak men da har det skjedd noe heil vilt.
har kikket på maange blokker nå og ikke funnet ÈN ennå som trengs.


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 03, 2008, 12:35:48 pm
Du kommer aldri i verden til å behøve eller ville ha mer enn en Stage 1 Kep og en cushlock lamell.
Er bilen din skikkelig lett kan det være litt mye også.

Hmmm. Intressant. Buggyen veier pr. nå ca. 600kg, og med det jeg skal pakke i den av tyngre kasse, motor, stag og stål, pluss meg da ( huff ), så runder jeg nok 800kg før jeg vet ordet av det.

Nå tyder alt på at jeg kommer til å "glemme" filosofien om å ha mindre topper enn hva denne motoren kunne takla for bedre kjørevennlighet, så Auto-Craft 910 toppene med Titan 40X50 ventiler skal på. Har ingen flow data på disse toppene, men dem er tilnærmet urørte med tanke på porting ( store som fy orginalt da ), og kansje det nå hadde vært tiden for å begynne å gjette effekt på denne motoren? Kansje lettere å forholde seg til bla.a clutch valg osv. da tenkte jeg?

Kjapp oppsummering av de grove faktorene: 101,6 X 86 ( 697,23ccm pr. sylinder / 2789ccm samlet )
FK-89, hvis en tar utgangspunkt i 1,5mm vendehøyde, blir det 17ccm tilsammen med stempelet ( ventil notcha ). 1,4:1 vipper

Kammerne i toppene er ikke målt enda ( satser på få gjort det idag ), men tipper ca. 50-60ccm

Eksos og gassere / evt. sprut vil etter hvert bli satt på det som blir "nødvendig" for motoren, da mye forandrer seg nå med andre topper.

Grovt gjettet effekt med "nødvendig" matning og eksosanlegg???



Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 03, 2008, 14:44:12 pm
Fikk målt ett kammer nå, sånn ca. helt nøyaktig ble det ikke( har ikke plate til å legge oppi ), men ca. 70ccm ser det ut til å være.
Altså noe større enn fryktet. >:(

Etter litt kjapp regning, så ender jeg vel opp på ca. 8:1 i statisk kompforhold (?)
Noen som har mulighet / kunnskap til å bruke "dataene" ovenfor til å gjette effekt???



Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 03, 2008, 16:46:11 pm
Passe komp for turbo..  ;)


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 03, 2008, 17:14:37 pm
Passe komp for turbo..  ;)
Du sier noe der gitt.
Hmmm... ::)


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Holmenfebruar 03, 2008, 18:00:46 pm
Stikker du innom meg kan jeg lage plate til deg i plexi.


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 03, 2008, 20:22:59 pm
Stikker du innom meg kan jeg lage plate til deg i plexi.

Det høres ut som en plan :)
Må innom deg en tur uansett.
Ser det an til uka (?)





Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 03, 2008, 20:30:42 pm
Sitter på jobben nå og tukler litt med 910 toppene, samt veiv og blokk som ikke liker hverandre så godt alikevel  ::)
Lite skritt tilbake, da det viser seg at veiva ikke passer som "teoretisk planlagt" i blokka.

( Sonic, vi var begge enige om at dette skulle gå med adapterlagre, men det er praktisk bare 0,5mm plass til lager mellom blokka og veivtappen )

Enten må blokka freses eller veiva slipes. Begge deler blir ca. like kostbart, men denne veiva vil jeg ikke kødde med, så da må det bli blokka som må tilpasses veiva.

Det er mulig at versting-motor-planene legges på hylla ei lita stund til jeg har sittet i tenkeboksen en runde til, og at det heller satses på den snille / milde "street" Oxyen på 2594 / 2724ccm istedet, for å kansje ha EN motor startklar i buggyen når våren er her  ;D





Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Holmenfebruar 03, 2008, 20:45:09 pm
( Sonic, vi var begge enige om at dette skulle gå med adapterlagre, men det er praktisk bare 0,5mm plass til lager mellom blokka og veivtappen )

[/quote]

Det var så lite at jeg hadde ikke brydd meg om å bruke lager engang.
Litt fleksing i veiven gjør at den bruker lagerbanen som lager så det går nok bra :P


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 03, 2008, 20:55:56 pm
( Sonic, vi var begge enige om at dette skulle gå med adapterlagre, men det er praktisk bare 0,5mm plass til lager mellom blokka og veivtappen )


Det var så lite at jeg hadde ikke brydd meg om å bruke lager engang.
Litt fleksing i veiven gjør at den bruker lagerbanen som lager så det går nok bra :P
[/quote]

Ja, du er innepå noe her. Mener jeg så noe graut-tjukt grease ett sted som kan brukes for å dempe bankinga noe ;D


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Sonicfebruar 03, 2008, 22:39:46 pm
Gikk vi for fort frem når vi sjekka bøkene ??
123 er like 55 på T-1 , 4 er 40
23 er like på T-3  55 , 4 er 40 , 1 er 60
123 er 60  på T-4 , 4 er 40 . !!

Kjører med t-4 midtre rammelager (60)på T-1 blokk  m/adapterlager
Du skal ha t-4 rammelager på WBX (55)= t-1 blokk ...

Noe som ikke stemmer her ...
Morsomt er det ..
Mvh

Er vel bare et svar ,  lagrene på 2 og 3 rammelager må være tynnere i WBX blokka ! 10 år siden jeg demonterte en , husker faktisk ikke .
De blokkene har vel bankesensor ?? kutt ledningen ... ::)
 
.




Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 04, 2008, 00:37:20 am
Gikk vi for fort frem når vi sjekka bøkene ??
123 er like 55 på T-1 , 4 er 40
23 er like på T-3  55 , 4 er 40 , 1 er 60
123 er 60  på T-4 , 4 er 40 . !!

Kjører med t-4 midtre rammelager (60)på T-1 blokk  m/adapterlager
Du skal ha t-4 rammelager på WBX (55)= t-1 blokk ...

Noe som ikke stemmer her ...
Morsomt er det ..
Mvh

Er vel bare et svar ,  lagrene på 2 og 3 rammelager må være tynnere i WBX blokka ! 10 år siden jeg demonterte en , husker faktisk ikke .
De blokkene har vel bankesensor ?? kutt ledningen ... ::)
 
.






Tror det er så enkelt Erich, at når vi så på dette i bøkene, så gikk vi nok utfra det at siden wbx`n og T1 hadde samme diameter på rammetappene 2 og 3, og at det går å sette veiv med T4 dim. i T1 blokk med adapterlagre på disse, så skulle forholdene ble like i wbx blokka også.

Vi glemte nok bare i iveren å sjekke hvilke mål det er i lagerhusene i wbx blokka kontra T1. Var nok litt ivrige begge to tror jeg, hehe.
Orginallagrene i wbx`n er ganske tynne i godset orginalt ja, og lagerhuset måler 61mm i diameter, opp imot veivas 60mm T4 dim. så blir det enkelt regnet 0,5mm plass igjen til lager, som er litt i minste laget.

At jeg hadde oversett dette var en kamel jeg sleit litt med å svelge idag. Stor var den, og tørr som fy var den og :D



Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Sonicfebruar 04, 2008, 09:55:05 am
Ah
Full returrett sef , men jeg tror du beholder denne !!
Mvh


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Trond Dahlfebruar 04, 2008, 09:59:17 am
Hvis det er veiva vi snakker om så kan du godt ta den med til meg hvis du ikke vil ha den :-D


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Hot Owlfebruar 04, 2008, 10:08:21 am
Nå har du jo en glimrende mulighet til å få deg bedre veiv. Gode unnskyldninger kommer noen ganger godt forkledd.  ;) 


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 04, 2008, 13:24:05 pm
Nå har du jo en glimrende mulighet til å få deg bedre veiv. Gode unnskyldninger kommer noen ganger godt forkledd.  ;) 

Hmmmm... Har du ei veiv for salg kansje? ;D
Nei, jeg tror nok denne veiva blir i hus enn så lenge ihvertfall.  ::)


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: EBBfebruar 04, 2008, 20:18:20 pm
@Buzelman
Jeg gleder meg stort til denne kreasjonen trer frem ifra støvet og ut i lyset hvor den fortjener å være.
Galne mann med helvill buggy :)


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 04, 2008, 22:54:24 pm
@Buzelman
Jeg gleder meg stort til denne kreasjonen trer frem ifra støvet og ut i lyset hvor den fortjener å være.
Galne mann med helvill buggy :)

Hau!

Hjertelig velkommen til mannen som herved har frie tøyler i prosjekttråden min  ;D
Pøs gjerne på med tips, meninger, innvendinger, forslag, do`s and dont`s osv EBB.
Det er tross alt "din feil" at jeg holder på med dette "buggygreiene" i det heletatt, hehe. ( posetivt ment, dersom det hersket noen tvil )

Joda, gleder meg selv til det blir "tut å kjør"!

"Galne mann med helvill buggy" , vel, jeg har aldri selv påstått at jeg har vært helt god, men vet om en og annen som er hakket værre ( eller var det omvendt? )

Håper buggyen blir "helvill", men samtidig kontrollerbar og kjørbar. Det værste så kan skje i prosessen er jo at alt går til blokksberg, men da får man jo muligheten til begynne på nytt igjen  :D


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 07, 2008, 16:52:39 pm
Etter mer fintenking og ankomst av div. lagre, så skimtes noe lys i enden av tunnellen ved å få inn "super" veiva.
Skulle fått rammelagerbukk / lagerhus nr. 2 og 3 linjeborret opp ett par mm. i så tilfelle.

Finnes det noen erfaringer med lokale ressurser her i Vest som kan gjøre dette, eller må blokka evt. ( utrolig nok ? ) sendes til Østlandet for denne jobben? Nilsen motor? Jonassen? EBB???




Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 07, 2008, 17:02:19 pm
slipe ned veiva da```?


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 07, 2008, 17:04:10 pm
Alternativet som frister litt å bruke er denne "cheap ass" CB veiva. Smidd 84mm, motvekter, "balansert" ut av eska,  Chevy Journals med T1 mains.

Denne blir "drop in" med riktig lagerkombo, i motsetning til Scat veiva jeg helst skulle hatt i.
For de som lurer, så vil det si ved bruk av rammelager #1 fra T1, type 1mm linjeborret og 1mm thrust-maskinert, resten av lagrene bruker du fra WBX settet.


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 07, 2008, 17:09:07 pm
slipe ned veiva da```?

Det går veldig fint det, men "hakke lyst"  ;D
Blir for galt å slipe ned denne "dyre" veiva synes jeg. T4 mains er jo ikke feil det med tanke på styrke og stabiliteten i veiva heller da.


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 07, 2008, 17:22:36 pm
Jo.. delvis enig. men er det ikke bedre å slipe veiv enn å linjeborre?
Std lageropplegget er jo "sterkt nok" eller?


:)


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 07, 2008, 23:03:07 pm
Jo.. delvis enig. men er det ikke bedre å slipe veiv enn å linjeborre?
Std lageropplegget er jo "sterkt nok" eller?


:)

Tja, bedre å slipe enn å linjeborre? Det kommer vel an på hvordan en ser på det. Det må i tilfellet slipes ganske mye av veiva, eller en må ta ut tilsvartende av blokka, alt etter hvilke lager en går for, men sjansene for at linjeborringen ikke blir 100% er større enn ved veivslipingen, tror jeg.

Std. wbx lageropplegget er sterkt ja, men det er mer det at jeg synes det er direkte synd å "svekke" veiva, når den heller kansje er noe overdimensjonert slik den er nå.

"Always modify the cheapest part" er det vel også noe som heter :D

Tja....


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 07, 2008, 23:23:41 pm
blir nok bra uansett!


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 07, 2008, 23:27:24 pm
blir nok bra uansett!

Hehe, joa, det blir nok det, til slutt, en gang, til SCC???? ::)

Hmmmm.......


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 13, 2008, 19:37:58 pm
Det har ikke skjedd så mye med dette prosjektet i det siste, men bla.a en ringerunde til flere motorverksteder i Norges land er unnagjort.

De "eneste" som kunne linjeborre wbx blokka etter mitt ønske var Motorteknikk i Oslo. Etter hyggelig samtale med dem kom det frem at dette var noe kronglete og nok ville ta lengre tid enn vanlig. Ingen pris kunne gis på forhånd, forståelig nok, men ved gjetting så trodde dem ca 4-5000 pluss mva.

Da ser det ut som at denne løsningen også utgår. De modifiserte CB Comp Eliminatorene fra USA ser nå ut til at er innen rekkevidde, igjen.

Uansett så er "Bruks Oxyen" in the works, og i denne sammenheng lurer jeg litt på hvilken sideklaring jeg skal gå for på rådene. Dette er ei billig CB smidd veiv ( ikke nitrit bahandla ), med Chevy journaler. Skal bruke Scat Chevy 5,7" I beams på den.

Kan få rådene maskinert i cnc maskin på tusendelen via en kjenning. Nå er dem over 1mm for breie til å i det heletatt gå på veiva, så det må maskineres uansett.

Hva bør sideklaringen være?


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Sonicfebruar 13, 2008, 20:05:30 pm
25 til 30 hundredels (0,25-0,30) millimeter må være greit ( el 0.010 til 0,012 ")
Jeg prøver å komme i øvre delen her så olja kan slippe fri ..
Mvh


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Håkonfebruar 13, 2008, 20:50:38 pm
Det har ikke skjedd så mye med dette prosjektet i det siste, men bla.a en ringerunde til flere motorverksteder i Norges land er unnagjort.

De "eneste" som kunne linjeborre wbx blokka etter mitt ønske var Motorteknikk i Oslo. Etter hyggelig samtale med dem kom det frem at dette var noe kronglete og nok ville ta lengre tid enn vanlig. Ingen pris kunne gis på forhånd, forståelig nok, men ved gjetting så trodde dem ca 4-5000 pluss mva.

Da ser det ut som at denne løsningen også utgår. De modifiserte CB Comp Eliminatorene fra USA ser nå ut til at er innen rekkevidde, igjen.

Uansett så er "Bruks Oxyen" in the works, og i denne sammenheng lurer jeg litt på hvilken sideklaring jeg skal gå for på rådene. Dette er ei billig CB smidd veiv ( ikke nitrit bahandla ), med Chevy journaler. Skal bruke Scat Chevy 5,7" I beams på den.

Kan få rådene maskinert i cnc maskin på tusendelen via en kjenning. Nå er dem over 1mm for breie til å i det heletatt gå på veiva, så det må maskineres uansett.

Hva bør sideklaringen være?



Nitrid behandling kan Brødrene Bauer Nilsen i Haugesund utføre. Ring dem


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 14, 2008, 00:18:14 am
25 til 30 hundredels (0,25-0,30) millimeter må være greit ( el 0.010 til 0,012 ")
Jeg prøver å komme i øvre delen her så olja kan slippe fri ..
Mvh

Takker!


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannfebruar 14, 2008, 00:19:09 am
Det har ikke skjedd så mye med dette prosjektet i det siste, men bla.a en ringerunde til flere motorverksteder i Norges land er unnagjort.

De "eneste" som kunne linjeborre wbx blokka etter mitt ønske var Motorteknikk i Oslo. Etter hyggelig samtale med dem kom det frem at dette var noe kronglete og nok ville ta lengre tid enn vanlig. Ingen pris kunne gis på forhånd, forståelig nok, men ved gjetting så trodde dem ca 4-5000 pluss mva.

Da ser det ut som at denne løsningen også utgår. De modifiserte CB Comp Eliminatorene fra USA ser nå ut til at er innen rekkevidde, igjen.

Uansett så er "Bruks Oxyen" in the works, og i denne sammenheng lurer jeg litt på hvilken sideklaring jeg skal gå for på rådene. Dette er ei billig CB smidd veiv ( ikke nitrit bahandla ), med Chevy journaler. Skal bruke Scat Chevy 5,7" I beams på den.

Kan få rådene maskinert i cnc maskin på tusendelen via en kjenning. Nå er dem over 1mm for breie til å i det heletatt gå på veiva, så det må maskineres uansett.

Hva bør sideklaringen være?



Nitrid behandling kan Brødrene Bauer Nilsen i Haugesund utføre. Ring dem

Hørtes dyrt ut, men kansje vært ett ring. Takk for tipset.



Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannapril 07, 2008, 22:59:11 pm
25 til 30 hundredels (0,25-0,30) millimeter må være greit ( el 0.010 til 0,012 ")
Jeg prøver å komme i øvre delen her så olja kan slippe fri ..
Mvh

Takker!

Rådene ble idag levert til maskinering. Satser på at det blir bra. Klaringen blir lagt på 0,3mm etter anbefaling fra Erich her.

Trenger bare finne nye bolter med muttre til disse rådene, da rådene jeg fikk var feilvare fra Scat  >:(, og hadde bolter som er skrudd fast i selve råden fra undersiden med ei styrehylse for posisjonering, istedetfor dem jeg egentlig bestilte, som man enkelt kunne snu bolt/mutter oppsettet på. DOUGH!



Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannapril 07, 2008, 23:00:51 pm
Det har ikke skjedd så mye med dette prosjektet i det siste, men bla.a en ringerunde til flere motorverksteder i Norges land er unnagjort.

De "eneste" som kunne linjeborre wbx blokka etter mitt ønske var Motorteknikk i Oslo. Etter hyggelig samtale med dem kom det frem at dette var noe kronglete og nok ville ta lengre tid enn vanlig. Ingen pris kunne gis på forhånd, forståelig nok, men ved gjetting så trodde dem ca 4-5000 pluss mva.

Da ser det ut som at denne løsningen også utgår. De modifiserte CB Comp Eliminatorene fra USA ser nå ut til at er innen rekkevidde, igjen.

Uansett så er "Bruks Oxyen" in the works, og i denne sammenheng lurer jeg litt på hvilken sideklaring jeg skal gå for på rådene. Dette er ei billig CB smidd veiv ( ikke nitrit bahandla ), med Chevy journaler. Skal bruke Scat Chevy 5,7" I beams på den.

Kan få rådene maskinert i cnc maskin på tusendelen via en kjenning. Nå er dem over 1mm for breie til å i det heletatt gå på veiva, så det må maskineres uansett.

Hva bør sideklaringen være?



Nitrid behandling kan Brødrene Bauer Nilsen i Haugesund utføre. Ring dem

Hørtes dyrt ut, men kansje vært ett ring. Takk for tipset.



Ringte forresten til disse karene ang. nitritbehandling. Dem trodde ca. 1400,- for å behandle ei veiv. Ikke så alldeles avskrekkende det synes jeg.
Bra tips! ;)


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannapril 07, 2008, 23:20:11 pm
Fikk en gladmelding og to bilder av Rocky Jennings idag. "Halv-fabrikat" CE toppene ankom han idag, endelig!  ;D

Regnet med han kunne shippe dem avgårde til steinrøysa i slutten av uka en gang.

"uborra" CE`s tatt ut fra produksjonen noen arbeidsstasjoner før ferdig produkt, med 46X38 rustfrie "Racemaster" ventiler, K800 fjærer og med "three angle valve job" done by Rocky Jennings, er det jeg skal jobbe videre på. Snitter opp til 101,6 ( 111 OD ) og borrer pinnbolthulla selv for å spare litt pæng, da dette var noe tidkrevende for Rocky, og time is money "over there" som her. Toppene må også gåes over å fjerne litt støpeflesk og glatte ut kanaler under setene. Mulig dem må portes noe i tillegg.






Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 07, 2008, 23:27:34 pm
såpass ja! fremmed batteridrillen da og drille pinnehull  ;)

bør være grei åpning for luft inn og exsos ut der ja.!


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannapril 08, 2008, 22:31:31 pm
såpass ja! fremmed batteridrillen da og drille pinnehull  ;)

bør være grei åpning for luft inn og exsos ut der ja.!

Nei her blir det håndsveiva drill, slegge og spett som vil gjelde ;)
Satser på at de 2789 købbikka får puste sånn tålig greit via disse toppene på sikt. Kunne ha gått for enda litt større ventiler, men da hadde prisen gått opp noen hakk også, og en klok mann sa en gang at "når en driver med trimming, er det viktig å kunne holde litt tilbake, og ikke gå for alt det værste for da å oppnå bedre bruksvennlighet og krefter som kommer ned i bakken".

Ikke heeelt sikker på om det er sant, men jeg velger nå å ha det som unnskyldning, eller kansje heller trøst for valget av ventiler ;D

Time will show ::)


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: JSapril 08, 2008, 22:37:14 pm
Vakkert! Er ventilguidene kappet? Hold oss oppdatert.


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannapril 08, 2008, 23:10:44 pm
Vakkert! Er ventilguidene kappet? Hold oss oppdatert.

Ble brått litt usikker ang. ventilstyringene der gitt. Ser litt slik ut for meg nå når du først sier det.
Hva mener de som har sett mye ned i CE topper? Erich?

Det "galna" med dette ( som vi sier her vestpå ) er nok det at jeg vet ikke så mye mer om disse toppene enn de få orda jeg har skriblet om dem i posten med bildene. Rocky Jennings er en hyggelig, flink og stressa kar, men han er også en " man of few words", og når orda første kommer på mail etter mye om og men, som betyr venting i lange tider, så blir "goddag mann økseskaft" bare halvlunken barnemat i forhold.

Litt spendt på hva som faktisk dukker opp i posten etter hvert ja :)


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannapril 12, 2008, 01:00:51 am
Fant noen bilder jeg tok etter ei lita arbeidsøkt tidligere, for de som kan være intressert i det. Montering av div. urethanfester bla.a. Noen bolter må "stusses" i etterkant. Karossen var ikke helt sentrert på chassiet, så alle bolter måtte løsnes og karossen vris litt på.

Det midtre girkassefesetet er fra CIP1.com. Dette er noe tynnere i godset enn andre fester jeg har sett, men er sikkert tjukkt nok. Sveisinga var noe dårlig. Det var lagt noen få "larver" her og der, men det beste var at dem hadde bomma godt på fugene, så jeg gikk liksågodt løs med MIG / MAG`n å helsveiste plata til firkantrøren.

Passformen på disse CIP festene har jeg hørt og lest at skulle være dårlig, men mitt var bolt on. Billig var det i innkjøp og etter litt sveis og kjapp lakk så ble det helt greit. Sitter godt i klem oppunder rammehorna.

Fant en grill i garasjen som jeg på impuls hadde kjøpt på ebay for ei stund siden, bare fordi den var så billig, og sikker va kjekk å ha til noe en gang :D, som jeg lurer på å ha foran oljekjøleren(e). Passet på bredde å form ( jada, den er skjeiv på mockupen ), og fylte på en måte litt igjen tomrommet i fronten. Syntes ikke det ble så værst. "Mock up" bilde der underlagsskrotet er "diskret" fjernet i paint :P

Cookie Cuttersene bak ble litt sjenerte der de sto langt inni hjulhusa, så dem måtte pushes ut i lyset med noen aluskiver som dukka opp i posten forleden.

Skiltet på veggen var ett must ;D


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: patrickaugust 21, 2008, 08:08:34 am
hei! følger spent mer her, da jeg har 2 DJ motorer liggende og kunne kanskje tenke meg en oxyboxer til å sette inn i bayen min.

har det skjedd noe mer siden sist?


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannaugust 29, 2008, 12:35:37 pm
hei! følger spent mer her, da jeg har 2 DJ motorer liggende og kunne kanskje tenke meg en oxyboxer til å sette inn i bayen min.

har det skjedd noe mer siden sist?

Hei Patrick.

Det har skjedd litt siden sist, men ting tar alltid lengre tid enn først antatt, og det hjelper nok heller ikke på at det blir forandring i planene kontinuerlig underveis ::)

Har nå fått i en std. 091 kasse med tilpassede T1 aksler ( Transporter T3 knuter inne ved kassa ). Dette skal etter gode kilder fungere helt fint med tanke på "spillerom" for leddene. Buss kassa er noe breiere mellom øra enn T1 kassen, så akslene blir nesten for lange, men det går, bare spør Holmen :)

Giroverføringen går over tunellen, og Berg spaken kommer tett opp mot rattet, i tillegg til at den er flyttet litt ut mot høyre for å gi plass til førerens kne :)

På motorsiden, så er det nå blitt ikke mindre enn fire (!) Oxyboxere som krangler om oppmerksomhet på ferdigstillelse. 2789 "Race" motoren ble lagt på hylla da veiva ikke passet i blokka som beskrevet tidligere i tråden, i tillegg til at det manglet noen hovedkomponenter i oppsettet, slik som f.eks gassere. Ny blokk som "skal" passe er på gang. Satser på å ha denne motoren ferdig neste år, med da en litt preppet 091 kasse med bla.a 40% LSD ZF Diff

Det har imidlertid ankommet sårt etterlengtede nye Spanske 48 IDA`s med "the third progression hole done" for bedre kjørevennlighet (?). Enda ett sett topper ble også innhandlet spontant via o store USA, da disse var helt ferdig tilpasset oxybruk med std wbx boltsirkel - Ubrukte CB Comptition Eliminators med 48X40 rustfrie ventiler fra ett oppgitt prosjekt "over there". Manglet bare fresing av ventilseter, som ble gjort i en fei av Nilsen Motor, som forøvrig var en meget hyggelig plass å sette bort arbeid.

Den mye mindre 2724 "kose" motoren med snill kam ( W-110 ), "små" topper ( Sauer 40X35 m. wbx boltsirkel ) og "små" gassere ( HPMX 44 ) er nok den motoren som er nærmest ferdigstilling, og som har blitt prioritert foran de andre.

Blokka er 95% ferdig, toppene er ferdigstilte for montering og har fått nye ventiler, sylindre er ferdig lengdejusterte og tilpasset for kranglende råder fra motsatt side av motoren ( did`nt see that coming! ), rådene er tilpasset Chevy stemplenes kryssbolter og svinghjulets simring i "dimensjon som ikke finnes" ifølge flere aktører er innkjøpt etter litt om og men. Var faktisk hyllevare hos Alf I. Larsen på Forus. Dimensjonen på denne blir litt "uvanlig" pga. T1 veiv i wbx blokk, men den finnes altså, slik at halv spooky "adapterhylse" som flere lager da ikke trengs. Dim. på simring: 95X70X10

Venting på deler, venting på lønn for å få kjøpt flere deler  ;D, venting på maskinering av deler som ikke passer rett ut av eska, men som skal tilpasses formålet osv. er også med på å trekke ut tiden, i tillegg til alt det "vanlige" som kommer i veien for hobbyen, slik som ferie osv. ;) Ting kunne nok blitt gjort enda fortere ved å sette bort mer arbeid og bruke mer penger på prosjektet, men, det er det jeg synes er mest givene, å gjøre "alt" selv så lenge jeg har verktøy til å få det til, og at det skal koste så lite som mulig. En tidkrevende kombinasjon med andre ord.

Legger ved noen bilder av diverse. Mer bilder kommer når jeg finner dem igjen ;D




Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannaugust 29, 2008, 12:49:33 pm
Spanjolene fra the US og viftehuset fra "Baboon" for sentermontert dynamo/vifte


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannaugust 30, 2008, 14:50:29 pm
Ifølge andre ihuga Buggy entusiaster, så blir fort de bakre torsjonsfjærene for myke ved hardt bruk ( bane, drag osv. ) til og med på en "lett" Buggy, så disse har jeg blitt tipset om å bytte ut med noen sterkere. Da dette også koster penger, har jeg sett på ett alternativ til dette som en prøveløsning om ikke annet, og også istedetfor å evt. gå over til Coil overs å kaste Torsjonsstavene. Tilleggsfjærer, eller Support Coil overs om en vil, som kan justeres etter ønske. Sammen med Torsjonsfjæra så blir dette en slags progressiv fjærløsning, på ett vis.  ::)

Når en ser på IRS armenes utforming ved støtdemperfestet, så minner denne om ei fjærskål. ( Hadde VW noen planer med dette tro? ) To passende sterke " drop in " fjærer hadde jeg tilfeldigvis liggende i kjelleren. Greit å lide av samlemani til tider ;D

Ved bruk av en rørstump og annet rask så ble det plutselig en "Coil Over" av den Røde Koni`n. Venter med å lage den andre til bilen er ferdig med motor montert, slik at jeg da får se å føle hvor langt ned bilen synker. Har imidlertid veldig god tro på dette "cheap ass" trikset for å unngå for mye hengerumpe tendenser ved pådrag :)

Forsterkninger av støtdempertårna blir det også på sikt i sammenheng med cup-stag lignendes opplegg, og siden ikke hele tyngden kommer på disse tilleggs-fjærene siden jeg beholder torsjonsstavne, så frykter jeg ikke så store belastningsproblemer på disse uansett.

Gikk på en smell i ryggen, igjen, så det blir nok en uønsket mekke pause noen dager >:(
Bilder av "Support Coilovers" er fra ei tidligere mekkeøkt, den gang det var langt frem til SCC og en trodde en hadde god tid til å få bilen klar i tide :D


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Street Race Buggy"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechaugust 31, 2008, 00:32:49 am
kuul ide!
skal du forsterke selve "beskyttelses røret " på demperen som du fester øvre fjørholder i ??

Hva kommer fjørene fra?


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Street Race Buggy"
Skrevet av: Der_Butzelmannaugust 31, 2008, 22:14:47 pm
kuul ide!
skal du forsterke selve "beskyttelses røret " på demperen som du fester øvre fjørholder i ??

Hva kommer fjørene fra?


Kul ide, ja, men om det funker i praksis, det vil tiden vise. Kan ikke huske å ha sett dette "gjort før", så jeg har ikke noe å sammenligne med.

Litt usikker på hva du tenker på Jørn, men om det er det røret som er på selve demperen du sikter til, så kommer ikke dette i kontakt med noen krefter i utgangspunktet, da det er den øvre fjærskåla som igjen går imot den flotte eksosrørbiten som igjen er skrudd fast i dempertårnet som tar opp kreftene.

Fjærene kommer fra røysa med diverse MC deler jeg har samla iløpet av de 11 åra jeg har jobbet med slikt.
Kjekt å ha tenkte jeg den gang da, og det var dem jaggu å ;D


Tittel: Sv: Der_Butzelmann`s "Street Race Buggy"
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechaugust 31, 2008, 23:56:17 pm
aha... nå skjønner jeg patenten.
smart.