VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: JTWE på august 27, 2009, 09:21:52 am



Tittel: Girkasse tråden
Skrevet av: JTWEaugust 27, 2009, 09:21:52 am
Motorbygge tråder er det mange av, men kanskje noen av de som har kunnskap kan dele en girkasse byggetråd med oss også?

Svake punkter, forskjeller på kassene, forbedringer ut i fra hva man ønsker å oppnå etc, i tillegg til vanlige slitasjeskader etc.

Ville vært svært spennende lesing.

(http://www.ranchoperformancetrans.com/images/transswingtype1.gif)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: rallybugsaugust 28, 2009, 21:26:38 pm
http://www.longenterprises.com/


Les litt på denne linken , han er vel en av de som kan VW luftkjølt girkasser , han har holdt på med girkasser like lenge som jeg , i over 40 år, men det som er viktig å lære ligger på CD platene som han selger , jeg har dem alle, det ligger litt om dette på Agder Vw klubbs forum også.

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=877.0


http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=879.0






Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: JFPaugust 28, 2009, 23:34:04 pm
Artig med girkasse-tråd. Vet lite om dette!

Spørsmål: Jeg har en 1302 med 1300-motor. Hvilken girkasse har den? Er det samme kasse som på 1600, eller var 1302 uten S levert med egen kasse med høyere giring? Hvordan leser jeg hvilken kasse som står i bilen?

Har snust opp disse dataene på nettet. Sikkert et dumt spørsmål. Hva betyr egentlig "Final drive ratio"?

1302 - 77mm bore x 69mm stroke, 1285cc
...
44bhp (DIN) at 4100 rpm
Final drive ratio 4.375:1

1302 S/LS - 85.5mm bore x 69mm stroke, 1584cc...
50bhp (DIN) at 4000rpm
60bhp (DIN) at 4400rpm - US 12.70
Final drive ratio 4.125:1


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: rallybugsaugust 29, 2009, 06:43:43 am
http://volkswagens.wikia.com/wiki/Gearbox_codes

her er en link til girkasse nr. på luftkjølt.


Dette finner du ut av ved å lese av nr. som sitter på kassa , final drive er utvekslingen på kronhjul og pinjong  , her i europa hadde de fleste 1302 uten S (1300)  4,125:1 kronhjul og pinjong utveksling og 1303 S (1600) hadde 3,875:1 utveksling , ønsker du lavere turtall og høyere fart så bruker du kassa til 1302 S eller 1303 S på 1303 S er forskjellen kun det fremre sjaltehuset pga av annet feste , men det kan du bytte over på 10 minutter fra 02 kassa.Den siste kassa fra 1974 på 1303 S som har et sidedeksel ved kronhjulet er den som har sterkest hus.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: JTWEaugust 29, 2009, 12:45:35 pm
Takk for flotte linker!

Jeg har vært inne på Longenterprises sider før, og har tenkt å bestille CD`n for å lære litt, man er jo nysjerrig.

Og gjennomgangen til Rallybugs var flott, mye å absorbere, men man får lese det flere ganger.

For de som er helt nye; denne linken forklarer prinsippene bra!

http://www.carbibles.com/transmission_bible.html


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: JFPaugust 29, 2009, 14:42:42 pm
http://volkswagens.wikia.com/wiki/Gearbox_codes

her er en link til girkasse nr. på luftkjølt.


Dette finner du ut av ved å lese av nr. som sitter på kassa , final drive er utvekslingen på kronhjul og pinjong  , her i europa hadde de fleste 1302 uten S (1300)  4,125:1 kronhjul og pinjong utveksling og 1303 S (1600) hadde 3,875:1 utveksling , ønsker du lavere turtall og høyere fart så bruker du kassa til 1302 S eller 1303 S på 1303 S er forskjellen kun det fremre sjaltehuset pga av annet feste , men det kan du bytte over på 10 minutter fra 02 kassa.Den siste kassa fra 1974 på 1303 S som har et sidedeksel ved kronhjulet er den som har sterkest hus.

Tusen takk for svar - du har peiling!

Har en 1303 (1976) med veldig "behagelig" utveksling, så hvis jeg gjør noe med 1300-motoren, skal jeg fikse meg ny kasse.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: rallybugsaugust 30, 2009, 06:58:59 am
Har du en girkasse fra en 1976 modell , så tvihold på denne , det er den sterkeste kassa VW har laget til type 1 bilen , forskjellen ligger på 3-4 gir , hvor kilen som låser inner hubben til sjaltemuffen mot hovedakselen er erstattet med splines og diamateren på sjalte muffen er blitt større mot inngrepet på girdrevene , det som er svakheten er reversen  , har du en gammel girkasse så tapp av oljen , se på hvordan oljen  ser ut + at magneten på tappepluggen forteller deg som regel om hvordan tilstanden er , er det mye spon på magneten så obs.
Det som er hyggelig med VW luftkjølt girkasser er at det fremdeles finnes deler å få tak i etter alle disse åra.

Jeg holder nå på å bygge opp en 1977 Golf Gti å der er det håpløst med deler



http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1553.0


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: JTWEoktober 28, 2009, 12:30:21 pm
En kjekk start for de som er nye på emnet:

http://auto.howstuffworks.com/clutch.htm
http://auto.howstuffworks.com/gears.htm
http://auto.howstuffworks.com/transmission.htm
http://auto.howstuffworks.com/differential.htm


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: JTWEoktober 31, 2009, 13:31:56 pm
Lagde en enkel kalkulator for å se litt på hvordan motoren og girkassen vil samarbeide.

Hastighet som funksjon av turtall i alle gir, samt RPM drop når man girer til neste ved et gitt turtall.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: rallybugsnovember 19, 2009, 07:07:58 am
http://www.quaife.co.uk/Speed-Calculator

Jeg bruker altid denne kalkulatoren som ligger på Qaife til nedlasting , da har du også grafer i forskjellige farger en kan legge opp på hverandre , da er det letter å velge rett utveksling på alle gear.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Jeedesember 23, 2009, 23:00:36 pm
Kan prøve å ta med kamera neste gang jeg står med nesa nedi ei kasse. Men det er som med motorbygging.. mange meninger rundt emnet. Så ikke les deg blind på alt som står rundt på nettet.
Under mitt første girkasse bygge fulgte jeg Gene Berg instrukser om girklaringer osv. Synes det var litt rart med ned mot 3 hundringser klaring på drev. Men regnet med at dette var gull siden kjentfolk hadde satt det på trykk. Resultatet ble skjæring og masse ekstra jobb. Nå legger jeg aldri klaringene under en 1/10 mm. Olja må få plass den også.

Angående meninger. Ikke for å kverulere mot Rallybugs på noen måte. Men kun for å illustrere de forskjellinge meninger vi som holder på med dette har.
1976 IRS 03 kasse. Sterkeste som vw har laget. Ja.. og samtidig definitivt NEI!  Ring/pinion og 1st gir er thumbs up. Definitivt det beste VW laget. Splines på Sjaltemuffen OK. Men her finnes Hardere kiler og sette inn fra før. Så dette ser jeg ikke som noen pluss. Men så er det nedturene på denne kassen. De er flere. Utvendig har den kun lokk på ene siden. Noe som gjør den umulig og bygge om til svingaksel eller reduksjonsbokser. I steden for 4 bolt retainer på pinion. Har denne kassa en stor spesialmutter. Med dimensjon M80x0,75 eller noe. Og denne mutteren er elending som orginal. Men fåes i Crmo. (Eller ta fra en sen T-181. Disse er beefet opp med mer metall i mutteren).
VW fant også ut på disse kassene at de skulle bruke mindre og samtidig flere tenner på 3 og 4de gir. For reduksjon av støy. Støyen ble borte den. Men det ble også styrken. Med seriøst moment opp mot 300nm spruter disse tennene. Inngreps hub'n er også laget slik at det kreves mye maskinering ved sveising. Da de har felt drevet inn bak hub'n. (3 og 4de girs drevene må sveises på alle girkasser fra Type 1. da inngreps kransen kun er presset fast i selve drevet. Litt moment på disse.. og de vrir seg. I værste fall vris de fra hverandre og presser mot feil deler og fremskynder skjæring. Eller de rett og slett løsner.. virker som bilen står i fri)
Men det værste med VW's seneste girkasser er lagerne bak drevene. to og to nåler festet i nylon. Ved belasting får nålene bevege seg dit de selv vil. Og har opplevd kasser med en klump nylon på den ene side av drevet. og en haug med moste nåler på den andre. Stryk karakter! De gamle lagerene er mye stadigere. En og en rulle forankret i et aluminiums hus.
At de seneste 03 kassene også kom med messing skiftegafler, er vel ikke akkurat noe å skrive hjem om.

Angående reversen. Helt enig. 90% av kassene jeg har åpnet av denne typen, har enten defekt drev. Eller er i ferd med å få det.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: TEHdesember 29, 2009, 15:07:25 pm
Er 1300s kassen litt lengere enn vanlige kasser?
Eller er det chassiet som er anderledes?
Clutch-wiren har forskjellige lengder ser jeg.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Jeejanuar 07, 2010, 17:28:35 pm
1300s er ikke lenger enn en 64 1200 kasse. Den største forskjellen er nesekonet. Om må byttes til eldre type på 1300s kassene for å få de inn i eldre chassi. Skal den inn i pre 60 chassi må nesekon fra splittbuss etter 1960 benyttes. Eller chassi sveises om..


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: rallybugsjanuar 16, 2010, 18:35:26 pm
Til Jee så kan jeg fortelle at det jeg snakket om var kun 02 og 03 kasser og ikke annet , 76  1303 kassa er den beste av dem , når jeg modifiserer den kasse typen så bruker jeg en stål drevsats fra Australia , som har skikkelig stål i 1ste og 2 dre gir , 3dje og 4 de girs stål drev er selvfølgelig automatsveiset til hubbene ,slik at de ikke kan spinne løs , alle nålelager med plast support til rullene blir kastet og erstattet med 100% stålnåler uten medbringere i det hele tatt , det som er bra med 76 kassa er at hubben i skiftemuffa til 3dje og 4de gir sitter med splienes til akselen og ikke kile , selv om denne kan skiftes ut med herdet kile , så er splines mye bedre en kile, skiftemuffa på 3dje og 4de gir i 76 er også den største i type 1 kassene , til reversen bruker jeg altid delene og drevet til 091 kassen , mutteren på pinjonglageret skiftes altid ut med en CM mutter, jeg bruker selvfølgelig også den siste av 181 army kassene ,vist de kan fremskaffes , da disse har et 40% sterkere kassehus i tillegg + at disse har ZF sperre og 4,125 slutt veksel som std , ved bruk av sperre så er 03 kassene med et sidedeksel de sterkeste etter 181 army kassa.Det er slike kasser jeg har brukt i Rally Monte Carlo , også to av mine Norske rally kolegaer med 1303 S kjører med disse 181 army kassene som jeg har laget , men desverre så er de meget vanskelig å fremskaffe .


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Mr.Jackjanuar 18, 2010, 17:43:36 pm
Pm til deg Rallybugs :)

Mvh Atle


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 10, 2010, 15:08:41 pm
Hvis man skal bruke standard hus for 12v svingaksel da er det altså ett fett hvilken kasse man bruker?
Hvilke aksler bør man fremskaffe, altså inne i kassa, ikke drivaksler.
Drev finner jeg ut av selv, men stort sett alle ettermarkeds gir har vel færre tenner enn den nyeste typen?
Skiftegafler hvilke?
Hva mer?
trenger mer tips..


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Jærvamars 10, 2010, 20:56:43 pm
1-Porsche 901-kasse. Helt grei kasse opp til 230-240nm med dogleg førstegir.

2-Porsche 911-kasse.Kasse bygget i dårlig legering(lettere), dette er "styr-unna"-kasse.

3-Porsche 915-kasse. Funker greit opp til ca 400 nm.Noen få kom i firetrinns. Denne krever litt mer ombygging enn 901 og 911-kassa, men er en mye bedre kasse hva angår holdbarhet.

4-Porsche G50-kassa (i 911 uten turbo) fra 87 mod og nyere. Disse kassene er noe helt annet hva anngår å gire. Helt super-presise å gire i motsetning til de tidligere kassene. Hva angår effekt, tja 1500 nm er i hvertfall ingen problem  8) Krever omfattende ombygging for å få inn i boble. Skinne bruker denne kassa..

5-Porsche 930 75-76 mod (3,0 turbokasse) Samme utvendige mål som 915 med samme styrke som G50 kassa = Den ideelle kassa for mycket power i boble. Har samme dim. på innvendige deler som kassa i Porsche 917 (som hadde opp til 1560hk og 1280 nm)  :o

6- Porsche 930 78-88 mod (3,3 turbokasse) Ca, samme utvendige mål som G50-kassa, men da bare 4-trinns. Klarer du å havarere denne kassa, så har du gått inn for det! Original utveksling på denne kassa er ikke ideell for rattlås-racing med mindre du har en brutal motor. En std 3,3 turbo gjør ca. 100 km/t på første gir  ::) og videre rundt 160 på andre og rundt 210-220 på tredje gir....
Dvs. Laaaaangsteget kasse.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Hansapril 09, 2010, 20:37:41 pm
Hvordan er det med busskassene, er ikke de solide ?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 09, 2010, 23:23:41 pm
busskassene er ganske solide originalt ja.
men deter jo flere typer ute å går.
i hoved trekk 002 kasse 68-74 3 rib , -75 5 rib  og omtrenat alle 1600 bay , som er basert på sein boble drevsats som Rallybugs nevner her med splinet hub.
ellers har de mye sterkere hus, spesielt over diffen.og kraftigere Ring og piniong.
091 (2.0l bay) 6 rib. har en lengre drevsats med breiere drev og kraftigere mainshaft.
 for å sitere richie webb med turbomata Cab fra england. "før med type 1 kasse måtte jeg overhale kassa etter 7-8-9 drag.nå etter jeg har satt inn 091 har jeg kjørt over 100 drag og ikke plukket den opp"  var det scc 2006...? tro.

sjøl er jeg på 3 sesongen nå med en 002 5 rib kasse , med forsterket australsk drevsats og ha kjørt en del drag på preppa bane med 500nm og tung variant og den kassa holder enda.

Richie webb:

(http://www.volksworld.com/imageBank/cache/r/richie_-_25.63_300dpi.jpg_e_9f2206e222061eb2de7f27594a10f2c1.jpg)




Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Silver (Kristoffer Lindh)mai 03, 2010, 19:51:38 pm
Hvordan er buss kassene til dagligdags bruk?
Tenker på kjøring til og fra jobb, kjøring til treff, crusing på E6?

Vil gjerne ha en kasse som tåler litt samtidig som den kan brukes til kose kjøring også.



Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Formula Veemai 04, 2010, 09:01:25 am
Har på hånd en 1998 T1 girkasse, fra Brasil, 4 trinn med ett sidedeksel.
Noen som kjenner til denne? Er det en bedre kasse? (Bortsett fra den er nyere)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Formula Veejuli 12, 2010, 23:38:00 pm
Nå er den i hvertfall montert, så får vi se. Skal brukes på turbomotoren i roadsteren.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: JTWEjuli 18, 2010, 16:23:39 pm
20 Transaxle upgrades -

http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.volkspower.nl%2Ftech%2Fcode%2Ftransmission.pdf&ei=MxxDTKznLuCWOKqqldwM&usg=AFQjCNHKwXiik_I-axc0RTGbJmaXBfbdgg&sig2=T5CD5kRVpD4j2P_egk5YSQ


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: BOBLIjuli 18, 2010, 18:08:43 pm
Hei!

Noen som kan fortelle meg hvordan man kan se på forskjellen på en 1300 kasse kontra en 1300s kasse?

Visst noen har tilgang på evt.koder så send meg linken på dette...


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: HansOjuli 19, 2010, 22:23:26 pm
Her står det oversiktlig og greit: http://www.shining-wit.net/rick/buggy/design/transmission/


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: vidar eianejuli 19, 2010, 22:27:01 pm
Hva kan være årsaken når kassen lager litt hvinelyd når eg går av gassen etter et litt kvasst pådrag?
Olje eller noe mer skummelt ?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: BOBLIjuli 21, 2010, 20:49:13 pm
Her står det oversiktlig og greit: http://www.shining-wit.net/rick/buggy/design/transmission/


Takk for den!


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: JTWEaugust 29, 2010, 13:03:34 pm
Så: selv har jeg en 1300s kasse. Til vinteren skal den ut for overhaling rent slitasjemessig, samt lett oppgraderes.

Kort info:
914 2.0 motor med ca 100hk pluss, ca 160Nm.
Dekk: 195/60,15 - disse er mao litt lavere enn standard.

Vil ha et langt 4-gir, men relativt tett på de første fortsatt. Ellers handler oppgraderingene jeg har lyst til å gjøre om å redusere sjansen for havari/skader.
Ser ikke helt behovet for en ZF-diff eller lignende mtp at bilen stort sett brukes til landeveiskjøring.

Noen forslag?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: RZR-Andyseptember 07, 2010, 16:27:55 pm
Ser Jee nevner dette lenger oppe her: Kan noen forklare i korte trekk hva som trengs å gjøre ved bytte fra en sliten svingakselkasse til en 2-lokks IRS? Planen er å bruke IRS-kassen og flytte over aksler og diverse. Antar at kanskje nesekonet må flyttes over også?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Formula Veeseptember 08, 2010, 09:41:46 am
Hva kan være årsaken når kassen lager litt hvinelyd når eg går av gassen etter et litt kvasst pådrag?
Olje eller noe mer skummelt ?
prøv å kjøre på andre gir enn 1.  :P
Tror jeg ville sjekket olja først, men er du sikker på at det er kassen? Er det noen forskjell på de forskjellige girene?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: JTWEseptember 12, 2010, 11:02:00 am
Fra thesamba:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=431522&sid=1a00c75bd39f100e7f34a72b3dd1da65

In the context of this question, a 72 double side cover IRS is not much stronger internally than a 66. The ring gear on the later is held on with 8 bolts instead of 6. The 4.12 of the 72 is stronger than the keyed 4.37 in the 66. On the other hand, the 66 will have a steel 1-2 shift fork instead of brass like the 72 has.


Here's some VW trans history.
The tunnel trans first appeared in a Bug in 61. As the years went on, VW constantly made improvements. So therefore, the newer you get, the better. .......usually. There are a very few exceptions, like the fork I noted above. The following only applies to German made Type 1 gearboxes. Brazilian made ones are their own pile of junk.

*61-63 gearboxes used a ball bearing pinion bearing. These gearboxes are junk and should not be used in any car with more than 40hp.

Another big problem with them is the cantilevered 1-2 shift rod. The fork is hanging waaaay out on the end of this rod, so the bore in the gear carrier is subject to a LOT of wear. Once there's lots of wear, the fork can wobble around. This pulls and pushes on the 1-2 slider, causing it to pop out of gear.

On top of all that, the 1-2 slider is 1mm wider on these early gearboxes, so it has ½mm less engagement than later sliders.

The first gear idler is much narrower than later gears. Weaker.

First gear synchros are not available for these early firsts.

*By about 65 or 66, most of these glaring early problems were fixed. From then on, VW began making the gearboxes stronger. By 67, the ring gear was up to 8 bolts, and the R&P was the stronger 4.12 to better suit the bigger 1500cc engine. The only step backwards was the introduction of the brass 1-2 shift fork. I guess they figured brass would wear better. Problem is, brass is brittle, and they break all the time.

*In 1970, VW changed the pinion bearing again. It has a larger OD so it is better supported in the case. And it is held in by the large ring nut instead of the 4 bolts. The ring nut spreads the clamping load evenly around the bearing, rather than concentrating it in 4 points.

*69 or 70 was also the time when VW changed 3rd and 4th to the fine tooth gears. The individual teeth are weaker than the coarser teeth the early gearboxes have, but there are many more of the fine teeth in contact at any given instant, so the overall strength isn't compromised. Many people will argue the whole gear is way weaker. I disagree. What happens is that when there's a chunk of steel floating around in the oil, when it gets caught between the fine teeth, they chip off. Many times only a corner. This now introduces a second chunk of steel floating around. Then a third......... So if you beat on your gearbox and don't change the oil, you'll likely have trouble with fine tooth gears.

*In 71 VW changed the throw out bearing to a type with integral clips. IMO this is one of the best upgrades they did. If you have a 1970, you can easily upgrade to the later TO bearing.

*73 saw the most changes in one single shot. The obvious is the much stronger single side cover trans case.

Stronger bits in a 73:

First gear : 9 tooth instead of 10
Diff gears : 15 teeth instead of 17
Spiders : 10 instead of 11
IRS side cover : extra reinforcement ring
TO bearing cross shaft : 19mm instead of 16mm
Pinion bearing : 002 type instead of 113 type (both with the ring nut)
Clutch arm : 90mm instead of 73mm (for much less pedal effort)
1-2 shift fork : back to steel, however, some still had brass.
3rd and 4th gears : furnace brazed synchro hubs (no more welding)
3-4 slider: longer dog teeth for deeper engagement
3.88 R&P : Strongest of all

All of these upgrades also happened to swing axle gearboxes (where applicable), so starting with a 73 swing is a very good choice.

*In mid 75, VW again increased the clutch arm for even less pedal effort. The side cover got another upgrade with another reinforcement ring.

*In 76, VW used a bunch of Bus 091 parts in the Bug gearbox.
Pinion bearing
Mainshaft bearing
1-2 shift hub
Reverse idler shaft and reverse idler gear.

The 091 pinion bearing is a big upgrade. Previously, the rollers were the same on each side 11mm wide (for the 002). Some bright engineer then realized that the load is predominantly from the diff side, so they changed the bearing to increase the size of the rollers on the diff side to 13mm to better support the load. The other side was reduced to 10mm, presumably to make it all fit.

Enough rambling for now.....


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: RZR-Andyseptember 12, 2010, 11:13:58 am
Interessant lesning dette! Det er vel sånn med girkassene at det hele tiden var et kompromiss mellom styrke, kvalitet og komfort (brukervennlighet og lydnivå?) og kanskje enda flere momenter. Ingen av disse var beregnet for mer enn 50 HK DIN, så det blir jo strengt tatt ingen grunn til å klage når en setter inn en 2332 og raser girkassen...


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2september 13, 2010, 07:45:04 am
Dette er altså noe jeg ikke har tenkt på før.
Jeg har 2stk 002 liggende hjemme som tar plass, innmaten i disse er altså noe som passer over i ett etter 70 boble hus?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: nobrakesseptember 14, 2010, 21:24:20 pm
henta meg to kasser idag, ene har AF først i nummeret, den andre har AC først i nummeret.. selger trodde de hadde sitti i 1500 bobler sa han.. noen som kan hjelpe meg med dette ?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: RZR-Andyseptember 14, 2010, 21:40:50 pm
Stemmer vel godt det?
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/front/shop_main.cgi?func=htmlserv&tmpl=shop_text_csp.html&content=std_technik_getriebetechnik&wkid=10682355152#unterschied
     
Kode           Kronhjul          1                 2                 3                  4
AC AF AH     4,125(8:33)    3,78(9:34)    2,06(17:35)   1,26(50:63)    0,89(23:26)
AQ DA DB
DC
 
 




Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kjell Roaroktober 15, 2010, 22:50:01 pm
Litt data på T1 splittkasser:

year   (number)                | first | second | third  | top    | rp     | total on top
10.52 - 08.53 (1-0509793) | 3,6  | 1,88    | 1,217 | 0,786 | 4,375 | 3,44
08.53 - 12.53 (1-0575414) | 3,6  | 1,88    | 1,217 | 0,786 | 4,375 | 3,44
12.53 - 05.56 (1193482)    | 3,6  | 1,88    | 1,227 | 0,815 | 4,375 | 3,56
05.56 - 11.57 (1726006)    | 3,6  | 1,88    | 1,227 | 0,815 | 4,429 | 3,61
11.57 - 08.60 (3192506)    | 3,6  | 1,88    | 1,217 | 0,821 | 4,429 | 3,64


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2november 04, 2010, 09:13:24 am
Nå grubler jeg fælt om dagen, 5trinns kasse frister, og dermed har ejg sett litt på T3 kasser, men kan noen fortelle meg som har kjørt disse om hvordan turtall det egentlig er i disse på 5 gir og i ca100km/t? Utvekslingene jeg ser på nettet virker som om turtallet er adskillig høyere enn på boblekassene!!!?? sikkert jeg som ser feil.

OG er det noen som vet om disse tåler mindre enn 4trinnskassene?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2november 04, 2010, 09:26:17 am
Fant en kalkulator.
Det vil si at de vanlige 5trinns kassene til T3 har ca 9km/t lavere hastighet enn ei AS(1300s) ved 3000 omdreininger og 195/65-15 dekk

Bør jo bli vanvittig tett, men det hadde jo vært greit med litt lavere turtall syntes jeg.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 04, 2010, 10:54:28 am
skal du ha 5 trinns T3 i bobla..?? nei?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2november 05, 2010, 09:56:18 am
skal du ha 5 trinns T3 i bobla..?? nei?

Skal og skal!?
Nei? -Jo, kanskje, er det noe poeng?
Andre 5trinns er jo noe dyrt kan man si....

Å du tenker på at det er litt å kappe siden den er "litt" bjønn diger?

For og imot?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 05, 2010, 10:01:36 am
jeg mener styr unna.
1 giret er jo bare tull. er veldig lavt.
flere som har hatt T3 5 trinns har startet i 2 gir..
dessuten er kassa veldig stor + sideskift.
så eneste + er att du kan si " 5 trinns kasse"  :)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2november 05, 2010, 10:10:19 am
Kjempe fint å få blitt kvitt den tanken fra hodet.
Den har liggi å rota i huet noen dager nå.
Og det er ikke mulig og bytte R/P håper jeg?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 05, 2010, 10:21:05 am
de fleste er av den laveste typen 4.57 R/P, mulig man får kjøpt en ettermarkeds R/P til $$$$$$ men du vil uansett ikke få noe gunstig 1 gir.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: JTWEdesember 07, 2010, 19:01:17 pm
Så: selv har jeg en 1300s kasse. Til vinteren skal den ut for overhaling rent slitasjemessig, samt lett oppgraderes.

Kort info:
914 2.0 motor med ca 100hk pluss, ca 160Nm.
Dekk: 195/60,15 - disse er mao litt lavere enn standard.

Vil ha et langt 4-gir, men relativt tett på de første fortsatt. Ellers handler oppgraderingene jeg har lyst til å gjøre om å redusere sjansen for havari/skader.
Ser ikke helt behovet for en ZF-diff eller lignende mtp at bilen stort sett brukes til landeveiskjøring.

Noen forslag?

`Tanker nå som vinteren har kommet?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Tommy.Hdesember 13, 2010, 11:15:20 am
Noen som vet åssen legering det er i girkassehuset?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 13, 2010, 13:22:21 pm
er vel en Magnsesium legering av noe slag.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Erik hoåsjanuar 04, 2011, 20:13:49 pm
ikke tips å få her nei ;D


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: gautnfebruar 01, 2011, 21:10:39 pm
Er det nokon som har erfaring med å bygge om IRS kasse til stive akslingar/sving akslingar?
Har ei AT kasse frå 1973 1303 (IRS), er ikkje så lysten på å bygge om bakstillinga til IRS, men ynskjer samtidig den utvekslinga eg får frå denne kassa.
Er det i det heile tatt mulig å bygge om til svingakslinger?
Planen er å ha den i ei -75 1200 "spareboble" med 1600 motor. går det an å bruke akslingane frå den originale 1200 kassa?

Idear om dette hadde eg satt pris på sidan eg ikkje klarar å finne noko særleg info om emnet!

 


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: H-MEKfebruar 02, 2011, 10:59:02 am
Er det nokon som har erfaring med å bygge om IRS kasse til stive akslingar/sving akslingar?
Har ei AT kasse frå 1973 1303 (IRS), er ikkje så lysten på å bygge om bakstillinga til IRS, men ynskjer samtidig den utvekslinga eg får frå denne kassa.
Er det i det heile tatt mulig å bygge om til svingakslinger?
Planen er å ha den i ei -75 1200 "spareboble" med 1600 motor. går det an å bruke akslingane frå den originale 1200 kassa?

Idear om dette hadde eg satt pris på sidan eg ikkje klarar å finne noko særleg info om emnet!

 

Går helt fint å bygge om så lenge irs-kassa har løse lokk på begge sider av diffen.
Du må flytte over diff fra svingkasse, og bruke ring som sitter i irs-kassa.
Shimsing for å få riktig inngrepp mellom ring og pinion må påregnes.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: gautnfebruar 02, 2011, 21:37:38 pm
 :)Takkar så mykje for info!
Då veit eg i allefall at det er mulig!
Boblegirkasse er litt nytt for meg, men
skal nok finne ut av det.
Kassen har lokk på begge sider, så det er jo ein start.
Finnes det noko meir detaliert info om dette emnet kansje?
Og veit du om 1200 akslinger passar i denne kassa? 


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: H-MEKfebruar 03, 2011, 00:20:05 am
Og veit du om 1200 akslinger passar i denne kassa? 

Det skal gå fint. Eneste jeg vet om som kan være forskjellig er antall skruer på kronhjul/ring. Disse finnes med 6 og 8 bolter, og jeg har ikke greid å finne ut hvilke kasser som har hva. Irs kassene jeg har tatt opp har hatt 8 bolter, men mange av svingkassene har hatt bare 6.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: gautnfebruar 03, 2011, 09:33:35 am
Ok, får undersøke litt nermare!
Takk for hjelpa!


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: justandyfebruar 04, 2011, 16:42:38 pm
lurer fælt på hva slags girkasse jeg har på bobla? finner ikke ut med å se i listene noe sted

står 00 istede for bøkstavene

noen som vet?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: gautnfebruar 15, 2011, 00:06:25 am
Hei,
eg har eit par spørsmål til ang ombygging av irskasse til svingaksel.
Har no fått tak i ein svingaksel kasse, men når eg opna kassen oppdaga eg
,som du sa(H-mek), at det var 6 boltar på kronhjul/ring og 35 tenner.
irs kassen derimot har 8 boltar på kronhjul/ring, og 31 tenner.
Eg går ut i frå at Kronhjulet frå irskassa måflyttast over på svingaksel diffen, sidan pinjong og
kronhjul helst skal gå i par.( er irs kassen som skal få svingaksel diff)

Spørsmål: er det nokon som veit kva svingaksel kassar som har diff med 8 boltar for kronhjul, skik at ein kan skru over kronhjul frå irskasse på svingaksel diff?!

Gaute

   


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: H-MEKfebruar 15, 2011, 00:13:18 am
Spørsmål: er det nokon som veit kva svingaksel kassar som har diff med 8 boltar for kronhjul, skik at ein kan skru over kronhjul frå irskasse på svingaksel diff?!
  

Har sett mye rundt på nettet uten å finne noe info om dette. Hadde vært greit å funnet ut, slik at man slipper all denna unødvendige skruinga...
S-Irs kasser er jo nesten gratis sammenlignet med 1300s-kassa, så det er jo verdt jobben.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: gautnfebruar 15, 2011, 00:25:40 am
Er akkuratt det eg har tenkt og! billig godkasse ;D
Men finn lite info om dette på nettet ja..
Håpar nokon kan komme med meir info om emnet!


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: H-MEKfebruar 15, 2011, 00:30:40 am
Er akkuratt det eg har tenkt og! billig godkasse ;D
Men finn lite info om dette på nettet ja..
Håpar nokon kan komme med meir info om emnet!

Sjekka litt rundt på csp-shop nå, og fant ut at superdiffene de selger kommer med begge boltsirkler på en og samme diff. Spole kun med 8bolt..
Noe annet relevant finner jeg ikke der heller..


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: gautnfebruar 19, 2011, 19:42:11 pm
Her er litt info som rzr andy snusa opp, mykje info om emnet her:

Google er vår venn.
http://mostlymyvw.18.forumer.com/index.php?s=36329d1b05b529f1ad712a7439ff7ddf&showtopic=1307&st=0
"The most common is 4.37 (4.375 in actual) for the 1200 and 1300 cc.
Next is the 4.12 for the 1600 cc and all SEMI AUTO Beetle. The STRONGEST and
the Best for HIGHWAY is the 3.88 (3.875 in actual) It is also suitable for Hill
climbing because of the3.78 1st Gear Ratio as compare to the 3.80 on Normal
GearBox. The 3.88 R & P is HARD to find because it is mostly on the 1973 Up for
SuperBeetle and Convertible and mostly IRS.
For those Swing Axle Owners who want this Ratio, Actually can just
" Transfer " all the Internal from this IRS to a SWING AXLE LATE CASING (the
one Using a Large Round Pinion NUT). And NOT the OLD Case using the 4 Bolts
Nut type. The Only major changes is to Unbolt the 8 Ring Gear NUTS holding the
RING GEAR to the IRS Spool & Differential and BOLTING IT Back to the Swing
Axle Differential. You MUST USE the SHIMS from the IRS PINION and Not the
old swing Axle Shims. In other word, the IRS GEAR CARRIER and its content is ALL
Transfered to your Swing Axle Gear Casing, Plus the RING GEAR bolted to the
Swing Axle Differential.
Normally, the PINION depth have to be checked with Special Tool. BUT if
you USE THE ORIGINAL SHIMS from the IRS, you are safe.VW GEARBOX Internal, whether SWING AXLE OR IRS are the SAME.
The only Difference is the Differential and SIDE COVER. IRS 73 Up have
even the Single Sided SIDE COVER and you cannot convert to Swing Axle.
BUT the Swing Axle Casing can be used and converted to IRS by changing the
Differential and SIDE COVER.
The 3.88 R & P is by far the STRONGEST STOCK. its Ring Gear has
31 Tooths compared to a 4.37 of 35 Tooths.
But it doesn't mean that by using a 3.88 Ratio GearBox on a 1200 cc can make
the Car go Fastest. In reality, you 1200 or 1300 will " Run out of breath " at the
Top Speed because of the small Engine power.
The 3.88 Ratio is ideal for 1600 and above and that is where Speed is gained. For the 1200 and 1300, just stick to the 4.37 or 4.12 Ratio.
I have mine from an IRS Gearbox with Code Number AT (73 Ups) IRS with 1
sided Side Cover Which I will use on my IRS set up.
For more info on Gearing, you can log to www.longenterprises.com and www.bugtrans.com or www.geocities.com/baja/dunes/9702/ and Click Tips and
Tricks * Trans Talk etc....for more Technical Information about VW Gearing"

http://www.volksrods.com/forum/archive/index.php/t-101.html

"this is the set up i ran in my bug... 72 trans with 67 guts. it was easy"


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: ted67mai 02, 2011, 22:21:40 pm
i


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: p.mjuni 08, 2011, 21:19:10 pm
Tila alle som driv med girkasser.... Jeg har en megiko ::) og den virker veldig lavt giret... Har kode PE og det må være helt Spansk .... Noen som vet utveksling på denne? 
Har en DC irs fra Type 3 jeg tenkte å prøve. Skulle vel gå an å få den konvertert til swing og få den til å passe ???  Skal bare brukes til kjøring mellom treff 8)

Setter pris på kommentarer.



Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: oyvinlajuli 11, 2011, 18:03:22 pm
Noen som vet om en side hvor jeg finner utvekslinga til forskjellige busskasser? Jeg har en 091 301 103 kasse som jeg gjerne skulle visst utvekslingen på.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: rofferenaugust 16, 2011, 21:54:56 pm
hei.bobla mi sto parkert i nedoverbakke i dag noen timer.når jeg kom ut fra jobb hva det rent girolje ned på asvalten fra v stikkaksel.noen som har anelse på hva som e galt?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: justandyaugust 16, 2011, 22:39:16 pm
det renner jo olje ut i stikkaksel rørene så hjullagerene får smøring. men hvis du har hull i moffene ut av girkassa renner det ut derifra, eller om skjøtene på moffene er vendt nedover.

men kan jo alltids skamsenke bilen så holder jo olja seg i girkassa, siden det ikke kommer olje ut til lagerene ;D ;D ;D


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Formula Veeaugust 17, 2011, 11:43:50 am
Oii.. Det har jeg aldri tenkt på.. Ved negativ camber får ikke lagrene smøring? Eller vil nivåforskjellen være nok til å presse olja i "oppoverbakke"?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: rofferenaugust 17, 2011, 21:11:25 pm
ah så med andre ord kansje pakning til lageret på innsida tromlen e gåent.bilen har vært skammsenka men biltilsynet stoppa meg.så nå e den høy og lekker.men har levert skiltene nå.skal gå gjennom pakninger til girkassa og bremser.bestiller nye bremsesko og alt av bremser nytt.skiltene skal på til våren igjen og ned skal den uansett og de sier.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: justandyaugust 17, 2011, 21:47:16 pm
@formula vee. olje renner dårlig oppover gitt  ;D er vel derfor mange kjøper lokket lager, eller som mange senke pøbbeler gjør, bytter lager hvert år  ;D


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Formula Veeaugust 18, 2011, 12:55:21 pm
Godt jeg har IRS på den jeg satser på. Men greit å vite.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: rofferenaugust 18, 2011, 14:51:21 pm
ah da må e bytte lager snart da


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kenneth Johnsendesember 17, 2011, 22:33:36 pm
Fin tråd dette her. Trenger noen tips og råd om hvordan kasse jeg skal bruke i min 02. Skal ha inn en 2332 t4 (182hk/220ish nm), i løpet av vinteren å har ei irs kasse som sitter i som jeg tenkte jeg skulle bruke for å kjøre inn motoren. Men regner med at denne ikke vil være noe særlig holdbar når jeg skal "tullkjøre".  Har satt 15-20k som maks pris på kasse. Selv er jeg fan av nytt og shiny, men dette regner jeg med koster både mi å resten ta nabolaget sine skjorter..  Forslag?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Formula Veedesember 18, 2011, 10:08:20 am
Har samme bil, effekt, girkasse og problem. En løsning er å kontakte Unneberg og få et forslag til kasse ut fra et budsjett. Tommy har sikkert prøvd ut noen typer på egen bil.. Jeg har ikke kommet lengre enn deg, men har lest litt og funnet ut at det er vanlig å sette inn superdiff, forsterket sidedeksel, og sveise 3. og 4. giret fast i akslingen. (mener de er presset/krympet på originalt)
Og så er det viktig at kassen sitter fast. Der har jeg montert HD fester og ekstra fremre feste. Når du oppgraderer til hardere trykkplate, bør du også montere en sterkere skiftegaffel. Det har jeg også gjort.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kenneth Johnsendesember 19, 2011, 21:35:18 pm
Hvordan fungerer det til vanlig kjøring med kassa si med de modifikasjonene du har gjort da? Har selv lest litt å fundert på 901 porsche kasse men vet ikke om i det hele tatt denne passer eller vil fungere til litt røffere bruk. Såklart kan jeg få den til å passe, men vil ikke skjære i filler bil min.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kenneth Johnsendesember 19, 2011, 22:33:57 pm
 Er dette noe som kan passe i min 02?
http://www.ebay.com/itm/VW-BUS-TYPE-2-PRO-IRS-Bus-002-Style-Transmission-3-Rib-/300451017664?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item45f446b3c0


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: jimmidesember 28, 2011, 14:33:43 pm
091 kasse med frontskift(T2 bay) V.S 091 med sideskift(T3 buss), hvilken kasse er sterkes? Har 091 sideskift noen andre bakdeler enn at den er sideskift?  har sideskift svakheter som ikke frontskift har, eller omvent?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: tmatremars 04, 2012, 16:07:32 pm
Jeg liker denne tråden med mye bilder om montering av buss kasse i boble og informasjon om de ulike kassene.
Sticky under offroad på thesamba.....
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=143138&start=120&postdays=0&postorder=asc&highlight=091+002

Jeg antar det er wbs kasse du tenker å benytte.. Den er vel ikke sideshift men mid shift tror jeg - 094?
Mener det er kraftigere revers og main shaft på den, men at det var noe svakheter med hub på de to øverste gir (som kan oppgraderes)
1 giret er lavgir, så det er egentlig ikke en 5 trinn men 4 trinn kasse



Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Gaffelmars 04, 2012, 16:28:33 pm
Jeg liker denne tråden med mye bilder om montering av buss kasse i boble og informasjon om de ulike kassene.
Sticky under offroad på thesamba.....
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=143138&start=120&postdays=0&postorder=asc&highlight=091+002

Jeg antar det er wbs kasse du tenker å benytte.. Den er vel ikke sideshift men mid shift tror jeg - 094?
Mener det er kraftigere revers og main shaft på den, men at det var noe svakheter med hub på de to øverste gir (som kan oppgraderes)
1 giret er lavgir, så det er egentlig ikke en 5 trinn men 4 trinn kasse



TAKK!!! tråden som svarer på alt jeg lurte på =)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: vinjumai 19, 2012, 13:35:51 pm
Jeg har ei girkasse som det står 113301103 på , den D.en er eneste bokstaven jeg finner, kan noen si meg hvilken kasse dette er                       D
                                                       

                      Trond                             


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kjell Roarmai 26, 2012, 18:35:28 pm
Jeg har ei girkasse som det står 113301103 på , den D.en er eneste bokstaven jeg finner, kan noen si meg hvilken kasse dette er                       D
                                                       

                      Trond                             

Tror det nummeret er delenummeret på kassa, muligens uten innmat.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Cheronmai 26, 2012, 18:48:11 pm
Aha, nå dukka denne tråden opp :) Søkte etter den men fant mye annet rart..

Prøver igjen! :)

Har fått ei girkasse i dag som for meg ser ut har påmontert gamle akslinger mens synes kassa ser nyere ut en "vanlig 60 talls" boble..

Noen som vet hva dette er for noe?

(http://img.photobucket.com/albums/v221/cheron75/IMAG0133.jpg)

Fant denne koden;

(http://img.photobucket.com/albums/v221/cheron75/IMAG0134.jpg)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: oyvinlamai 27, 2012, 11:49:33 am
Er det noen her som har prøvd Cableshift her? Jeg kunne godt tenkt meg å montere en kasse fra T3 buss i bayen og cableshift ser veldig greit ut.

hvordan passer T3 busskasse fra 2.1L wbx på en type 4 motor?
passer starteren?
Er det samme girkassefeste rett over svinghjulet som på en 091 kasse?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: sleggemekkmars 30, 2013, 12:34:22 pm
Hei,
eg har eit par spørsmål til ang ombygging av irskasse til svingaksel.
Har no fått tak i ein svingaksel kasse, men når eg opna kassen oppdaga eg
,som du sa(H-mek), at det var 6 boltar på kronhjul/ring og 35 tenner.
irs kassen derimot har 8 boltar på kronhjul/ring, og 31 tenner.
Eg går ut i frå at Kronhjulet frå irskassa måflyttast over på svingaksel diffen, sidan pinjong og
kronhjul helst skal gå i par.( er irs kassen som skal få svingaksel diff)

Spørsmål: er det nokon som veit kva svingaksel kassar som har diff med 8 boltar for kronhjul, skik at ein kan skru over kronhjul frå irskasse på svingaksel diff?!
etter hva jeg har lest, kom 8 bolter i '67
Gaute

   


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Erik hoåsapril 11, 2013, 10:33:36 am
 ;D ;D


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: 57T1juli 01, 2013, 12:36:40 pm
Sat inn en 1300 kasse i min oval (1200 30hk). Fantastisk forvandling til det bedre. Mye bedre utvekslig på 3 og 4 gir. Anbefales for de som ikke må ha alt originalt. Må bytte nesekonet selvfølgelig.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: pWolfseptember 13, 2013, 22:51:02 pm
Jeg bytter til 1915 motor til neste sesong og har ei 1300s kasse jeg vurderer å overhale/ oppgradere i vinter.

Har noen forslag til oppgraderinger og eventuelt tips om noen som kan ta på seg en slik jobb? Jee, Jørn Tangen ?

Setter stoor pris på tips  :)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: pWolfnovember 13, 2013, 16:51:11 pm
Hei! Noen som har oversikt over hvilke kodenr det er på 1300s kassene?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: kajadesember 07, 2013, 16:39:31 pm
skal hugge ei 1300 variomatic. Noen som vet noe om den girkassa?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Endre Sjanuar 18, 2014, 21:13:46 pm
Eg skal ha meg ny girkasse i ghiaen. Forstår at det er ei lett modifisert  1300S kasse som gjelder. Hvor vil du handlet?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Formula Veejanuar 18, 2014, 22:37:24 pm
Vwnorge forum, Unneberg, Finn.no
I den rekkefølgen.
Kjøpte en forsterker IRS i fjor for 15t på Vw Norge.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: stjerneladafebruar 27, 2014, 20:37:41 pm
Har en gearkasse med kode 1039743.

Noen som kan fortelle hva dette er ???

Tror det er en T3.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Larsrfebruar 27, 2014, 23:26:48 pm
Hei, jeg har en 74mod 1303S 1,6L med orginalkasse. Har fått tilbud om å kjøpe en 73mod 1300s 1,6L med orginalkasse for vrakpant...

Er det forskjell på utveksling på disse kassene? Har ikke noe girkassenr desverre.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: pWolffebruar 28, 2014, 00:00:05 am
Hei, jeg har en 74mod 1303S 1,6L med orginalkasse. Har fått tilbud om å kjøpe en 73mod 1300s 1,6L med orginalkasse for vrakpant...

Er det forskjell på utveksling på disse kassene? Har ikke noe girkassenr desverre.

Slå til på den! Motor og girkasse er fort verdt mer enn vrakpantem uansett !  :)
Men klarer du å finne Nr til kassa så er det litt lettere å gi deg svar  ;)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kjell Roarmars 01, 2014, 20:47:51 pm
Girkassemerking:

Utgått: http://www.partsemporium.co.uk/Gearboxcodes.htm

Edit:

http://www.volksworld.com/tech-guides/technical-information/volkswagen-gearbox-codes-9444


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kjell Roarmars 01, 2014, 21:10:21 pm
Girkassemerking:

http://www.partsemporium.co.uk/Gearboxcodes.htm

1303S og 1300S kasser er ikke like, Svingarm kontra IRS) men de har nok samme utveksling


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Larsrmars 02, 2014, 00:00:45 am
Okei, og det er ikke mulig å bygge om 1300s kasse til IRS ved å flytte over noe fra 1303s kassa heller? Uten alt for store inngrepner. Hvis det er verdt det da, (med samme utveksling så er det jo ikke vits)

Hva får man solgt ei 1300s girkasse for da? (selger sa den fungerte bra, men det har jeg jo ingen garanti for)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Larsrmars 02, 2014, 15:17:35 pm
Da har jeg sjekka opp girkasse koden på 1300s kassa. = AS  24043
Min 1303s kasse hadde jeg problemer med å lese koden pga påmontert bil + tectyl, men tror det sto AT.



Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Larsrmars 11, 2014, 07:39:26 am
Hvordan skrur jeg av stikkakslingene på girkassa? Skrudde av gummimansjettene igår, men der så jeg ikke noe løsning under...  ;D
Må du åpne girkassen og løsne de fra innsiden, eller er det et triks fra utsiden?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Formula Veemars 11, 2014, 09:32:46 am
Det er lite stoff den veien, veldig mye motsatt :-)
Men her er en video som kanskje kan hjelpe:
http://www.youtube.com/watch?v=1ZmgF875lGA


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Jeemars 11, 2014, 10:18:07 am
Verkstedhåndbok er tingen. Mansjettene hadde du ikke trengt å demontere.

Ta av trommel og bremskjold. Vipp av pakkboks som holder hjullageret (trenger ikke.. men er lettere å ha kontroll på delene) Løsne de 6 m8 mutterne som sitter rundt akselrør inn mot kassa. IKKE fjern de 8 i den større sirkelen.

Sett så på en avdrager og dra akselrøret av drivakselen. Sitter ikke voldsomt, Men hamring er ikke å anbefale om hjullager skal brukes om igjen.

Med akselrøret av vil du se en diger seegring rundt foten av drivakselen. Fjern denne og løft akselen rett ut. Fullcrumplater vil falle ut. Merk deg hva som skal sitte hvor.

Hvordan skrur jeg av stikkakslingene på girkassa? Skrudde av gummimansjettene igår, men der så jeg ikke noe løsning under...  ;D
Må du åpne girkassen og løsne de fra innsiden, eller er det et triks fra utsiden?


Tittel: Sv: Girkasse tråden - 3 "hull" - se bilder
Skrevet av: Squarebackmars 24, 2014, 00:36:56 am
Disse 3 hullene i girkassehuset- se bilder.

Hvilken funksjoner har disse?

Alle 3 burde vel ha plastplugger?

I kassen på bildet så finnes det kun en "plugg" i den øvre...



Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Jeemars 24, 2014, 09:28:27 am
Disse hullene må tettes hvis kassen skal holde på oljen.. alle tre. Er rett inn til shiftegaffel akslene..


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Squarebackmars 24, 2014, 09:41:26 am
Disse hullene må tettes hvis kassen skal holde på oljen.. alle tre. Er rett inn til shiftegaffel akslene..

Som jeg trodde. Da bør jeg skaffe nye plugger. Noen som har delenummer eller nye slike liggende?

Finnes i handelen i alle fall http://www.sandparts.com/servlet/the-12013/Transaxle-Detent-Plug-Kit/Detail

Og problemet er ikke ukjent ser det ut til :

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=459605&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Og her litt mer...http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=445216&start=20&postdays=0&postorder=asc&highlight=







Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Squarebackmars 25, 2014, 18:46:21 pm
og Stor Takk til Unneberg Bil som hadde " girkasse-propper" på lager!


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Bubblejuli 01, 2014, 21:22:00 pm
Hei

Har en 61 mod boble , har skaffet meg en 69 AC kasse med aksler og tromler. har 5x205 felger idag   og ønsker og beholde det. Hva må jeg bytte for å få kassa til å passe på bilen min?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: BOBLIaugust 02, 2014, 16:26:35 pm
Noen som kan komme med tips på hvilke gearkasse jeg bør vurdere til min 68 T2?
Skal inn en T4-1776 motor i den..


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2august 12, 2014, 18:36:43 pm
Dårlig med svar her,
Bubble du må bytte Akselerasjonspumpa og akselrør fra den gamle kassa di.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2august 12, 2014, 18:38:41 pm
Bobli, t4 1700 eller t1 1776?

Har du 1700t4 så passer vel den rett i girkassa di da 1700 har samme strl på svinghjul og kultursjef som T1


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Colagarasjenoktober 06, 2014, 22:51:21 pm
Har en vw splittbuss 1965 modell som vil ha ny girkasse å reduksjonsbokser vekk... Har funnet en girkasse fra boble med IRS (AM 4042407) men er det stor jobb og bygge om disse kassene eller skal man bygge om bilen til IRS heller?? Alle tips mottas med takk :-)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Solerødfebruar 24, 2015, 07:38:10 am
Har en girkasse med nr AB 120093, noe som vet hva det er?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Formula Veefebruar 25, 2015, 15:38:24 pm
Har en girkasse med nr AB 120093, noe som vet hva det er?
Første post sier det er en vanlig svingaksel?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Solerødfebruar 25, 2015, 19:07:02 pm
Og resten? Sier den noe om modell eller noe?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 25, 2015, 20:32:28 pm
Og resten? Sier den noe om modell eller noe?

1300


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Solerødfebruar 26, 2015, 08:06:28 am
1200 sier at det er en 1300, fantastisk:-) Har en 60' splittkasse i nå. Passer da girspaken og den veksler delen helt fremme over på denne kassa?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 26, 2015, 09:21:30 am
Tror det framme er likt, men er forskjellig girkassefeste foran på biler med splitkasse -60 og de med tunnelkasse.

1200 og 1300 tunnelkasser har samme utveksling, dvs mer eller mindre like. Du vil få litt høyere turtall i forhold til splittkassa.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Solerødfebruar 26, 2015, 09:29:31 am
Feste må byttes det har jeg fått bekreftet. Høyere turtall er litt ufint, kunne egentlig tenke meg litt lavere turtall og høyere toppfart.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 26, 2015, 09:36:06 am
Hva slags motor har du? Synes folk flest er litt for negative til turtall, litt høyere turtall er jo den enkleste måten å få bobla litt piggere på  ;)

Har du en 30hk, er nok ei 1500-kasse mest lik originalutvekslingen på 4.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Solerødfebruar 26, 2015, 09:48:46 am
Skal ha i en 1641, 80-90hk.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Solerødfebruar 27, 2015, 06:15:30 am
Kan jeg bare sette over 5 bolt trommler på den?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 27, 2015, 19:18:28 pm
Kan jeg bare sette over 5 bolt trommler på den?

Ja, så lenge du kjøper de riktige tromlene. Sjekk med Unneberg bil, de skaffer de riktige fra CSP.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Solerødfebruar 27, 2015, 19:27:42 pm
Har et par nesten nye trommler derfra se, håpe de går da:-)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Larsrjuni 09, 2015, 17:42:13 pm
Hei. Har ei AT girkasse fra en 1974 mod 1303S som jeg skal selge. Hva kan jeg få for den? km 50k km. Den har ikke vært kjørt på 3-4 år nå.
Men la ikke merke til noe ulyder da den var i bruk..

Solgte ei AS girkasse fra en 1300s for 3000kr, lurer på om AT kassa er like attraktiv?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Ølleaugust 25, 2015, 06:43:04 am
1-Porsche 901-kasse. Helt grei kasse opp til 230-240nm med dogleg førstegir.

2-Porsche 911-kasse.Kasse bygget i dårlig legering(lettere), dette er "styr-unna"-kasse.

3-Porsche 915-kasse. Funker greit opp til ca 400 nm.Noen få kom i firetrinns. Denne krever litt mer ombygging enn 901 og 911-kassa, men er en mye bedre kasse hva angår holdbarhet.

4-Porsche G50-kassa (i 911 uten turbo) fra 87 mod og nyere. Disse kassene er noe helt annet hva anngår å gire. Helt super-presise å gire i motsetning til de tidligere kassene. Hva angår effekt, tja 1500 nm er i hvertfall ingen problem  8) Krever omfattende ombygging for å få inn i boble. Skinne bruker denne kassa..

5-Porsche 930 75-76 mod (3,0 turbokasse) Samme utvendige mål som 915 med samme styrke som G50 kassa = Den ideelle kassa for mycket power i boble. Har samme dim. på innvendige deler som kassa i Porsche 917 (som hadde opp til 1560hk og 1280 nm)  :o

6- Porsche 930 78-88 mod (3,3 turbokasse) Ca, samme utvendige mål som G50-kassa, men da bare 4-trinns. Klarer du å havarere denne kassa, så har du gått inn for det! Original utveksling på denne kassa er ikke ideell for rattlås-racing med mindre du har en brutal motor. En std 3,3 turbo gjør ca. 100 km/t på første gir  ::) og videre rundt 160 på andre og rundt 210-220 på tredje gir....
Dvs. Laaaaangsteget kasse.


Hei,

Fin liste!

Hvilke av disse kassene vil trenge adapterplate mellom kasse og en folkevogns-motorblokk?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: vw61september 20, 2015, 19:54:15 pm
Noen som vet hvor mye den store spesialmutteren som sitter på/fester pinion`en i en nyere IRS kasse skal skrues til med  ???
(I boka mi står det bare moment på den eldre typen med 4 bolter)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 20, 2015, 20:39:16 pm
091 busskassene bruker samme mutter og den skal ha 160 ft/lbs


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 20, 2015, 20:47:30 pm
edit.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: vw61september 20, 2015, 22:28:02 pm
Flott! da satser jeg på det. Tror jeg legger på litt loctite også så jeg er sikker, det kan vel ikke skade


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 20, 2015, 22:30:55 pm
blir bare litt mere utfordring når det skal demonteres igjen


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Hulkenfebruar 19, 2016, 12:24:11 pm
091 kasse fra Transporter T3 diesel, er denne i hovedsak lik 091 til bensin men med annet clutchhus? Ser jo at utvekslinger osv. er forskjellig men det lar seg jo endre på.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: JKmai 02, 2016, 19:52:24 pm
Noen som kan si meg hva slags girkasse dette er??

[attachment=1]


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: pWolfmai 02, 2016, 21:57:08 pm
Noen som kan si meg hva slags girkasse dette er??

[attachment=1]

[attachment=1]


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: JKmai 02, 2016, 22:44:09 pm
Mulig jeg er dum, men hvordan finner du ut hva slags kasse det er utifra det bilde der pWolf??


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: nobrakesmai 02, 2016, 22:51:58 pm
har ikke du AT kasse da JK ?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: JKmai 02, 2016, 22:57:12 pm
har ikke du AT kasse da JK ?
Denne kassa sitter i ei boble jeg henta i går.. De andre kassene jeg har hatt har det stått bokstaver på. Denne her fant jeg bare tall på.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: pWolfmai 02, 2016, 23:04:07 pm
Ut ifra det jeg kan lese på bilde så står AT , evt AL etter tallene.

AT = 1600 kasse fra feks 1303.
AL = Kasse fra thing(181)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: JKmai 02, 2016, 23:12:44 pm
Jeg syntes det stod 47 til slutt.. Skal vaske reint litt mere i morra. Kassa sitter i bil og det er ei svingaksel kasse. Tror bilen er en 67 modell..


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kjell Roarmai 03, 2016, 18:24:13 pm
Jeg syntes det stod 47 til slutt.. Skal vaske reint litt mere i morra. Kassa sitter i bil og det er ei svingaksel kasse. Tror bilen er en 67 modell..

Er en 1200 eller 1300 kasse før 68 hvis det ikke er bokstaver foran.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Matshegmai 21, 2016, 10:58:23 am
Her var det enormt med girkasse kunnskap :o

Jeg sitter nå på randen av å sette inn en 1776 eller 2165 motor i min 1960 boble.
1776 yter ca 110, mens 2165 motoren er bygget for bunndrag så den yter ikke mer en 95hk(benket).

De fleste forteller meg at den girkassen jeg har i bilen min takler dette fint så lenge jeg ikke slipper clutchen brått og drar av gårde. Stemmer dette?
Jeg skal ikke bruke bilen på stripa eller slikt.

Hvis jeg skulle byttet, hva kan dere anbefale? Vil ha en holdbar bil som jeg kan bruke som vanlig uten å være redd for så alt for mye...


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: BeetleBugmai 21, 2016, 16:53:44 pm
Her var det enormt med girkasse kunnskap :o

Jeg sitter nå på randen av å sette inn en 1776 eller 2165 motor i min 1960 boble.
1776 yter ca 110, mens 2165 motoren er bygget for bunndrag så den yter ikke mer en 95hk(benket).

De fleste forteller meg at den girkassen jeg har i bilen min takler dette fint så lenge jeg ikke slipper clutchen brått og drar av gårde. Stemmer dette?
Jeg skal ikke bruke bilen på stripa eller slikt.

Hvis jeg skulle byttet, hva kan dere anbefale? Vil ha en holdbar bil som jeg kan bruke som vanlig uten å være redd for så alt for mye...

Alle girkasser holder så lenge du selv vil og selv den aller beste girkasse ryker med for hard gass og clutchfot. Med trimma motor så vil du raskt oppdage hvor morsomme og startraske våre biler er og dermed så er du i gang. En annen ting du vil oppdage er at du raskt går tom for gir med trimma motor og dette er ofte grunnen for at folk gjerne benytter den girkasse som originalt har lengst ben, nemlig en 1300S kasse. Da går turtallet, støyen og forbruket ned. Gode 1300S kasser begynner å bli temmelig vanskelig å få tak men ikke umulig.

PS; jeg hadde valgt den 1776 motoren  :)

Mvh
BB


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kjell Roarmai 21, 2016, 18:54:30 pm
Her var det enormt med girkasse kunnskap :o

Jeg sitter nå på randen av å sette inn en 1776 eller 2165 motor i min 1960 boble.
1776 yter ca 110, mens 2165 motoren er bygget for bunndrag så den yter ikke mer en 95hk(benket).

De fleste forteller meg at den girkassen jeg har i bilen min takler dette fint så lenge jeg ikke slipper clutchen brått og drar av gårde. Stemmer dette?
Jeg skal ikke bruke bilen på stripa eller slikt.

Hvis jeg skulle byttet, hva kan dere anbefale? Vil ha en holdbar bil som jeg kan bruke som vanlig uten å være redd for så alt for mye...

Det er egentlig ikke bare antall hk på topp som betyr noe for girkassa, men Nm pr omdreining på akslinger og drev i kassa.
Derfor vil samme girkasse holde fint hvis den får kreftene på høyere turtall, spredt jevnt utover, men ryke fortere hvis den får mye Nm på lavt turtall.
Derfor tror jeg 1776-motoren er mer skånsom mot kassa ved vanlig og småfrisk kjøring , pga lavere Nm på lavt turtall. Selv om den er sprekere på toppen.

Men hva slags kasse har du i bilen din? Originalkassa i en 60-modell er en splittkasse med usynkronisert 1. gir. Den har omtrent samme utveksling som en 1500-kasse, dvs nær en 1300S kasse. Men den tåler ikke masse hk.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Matshegmai 22, 2016, 20:25:52 pm
Takker for svarene jeg har fått her! :)

Den er vilt sterk den 2165 så jeg tror også 1776 er motoren jeg velger. Litt morsommere motor også:)

Jeg har ikke sjekket nummeret på kassen min, men skal sitte original 1200 kasse der.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Matshegmai 22, 2016, 23:32:03 pm
Kan girkasse fra nye boble(irs) passe i min?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: ædolfjuni 07, 2016, 09:31:36 am
Har en cu kasse på ein t4 1800,sko ønske og fått ned turtall ved lengre kjøring,noen så har en ide.er det enklest og få tak i en 091 kasse eller.passer final drive fra t3 inn i cu kassa,og har dette noe for seg.ble noen spørsmål her.håper noen kan hjelpe 😃


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Formula Veejuni 07, 2016, 10:07:36 am
Kan girkasse fra nye boble(irs) passe i min?
Ja, hvis du får tak i en med to sidedeksler og bygger den om til svingaksel.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: SSRTjuni 14, 2016, 18:16:14 pm
Er så heldig at jeg har ei AW girkasse, men finner ikke utvekslingene til denne i farta. Noen som har tilfeldigvis?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: MortenAjuli 29, 2016, 19:54:00 pm
Hva er forskjellen på 1300s ab og as? På forhånd takk  ;)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: StarBugs Geiraugust 01, 2016, 22:56:03 pm
Er alle 091 kassene til buss like med samme utveksling?

EDIT: Fant info! :-)

http://www.type2.com/library/drivetra/091data.htm



Tittel: Hvordan kasse er dette?
Skrevet av: Nic1983august 29, 2016, 17:07:18 pm
Nå har jeg søkt og søkt, men blir ikke noe klokere >:(. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvordan kasse dette er???


Tittel: Sv: Hvordan kasse er dette?
Skrevet av: Kjell Roaraugust 29, 2016, 18:47:30 pm
Nå har jeg søkt og søkt, men blir ikke noe klokere >:(. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvordan kasse dette er???

Antar det er ei 1200/1300 kasse fra første halvdel av 1966, men er ikke helt sikker.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Leifmars 20, 2017, 17:57:08 pm
Hei.
Har stående en kasse med nr. 9985446 antar utifra lest tidligere i tråden her at det er en 1200/1300 kasse fra før 67(eller noe sånt)
Hvordan er det å putte den sammen med en 1641 motor? Noe forskjell på hva denne tåler og en 1300s kasse tåler? Eller er det bare at man får høyere turtall?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Amzochjuli 06, 2017, 08:39:55 am
Noen som vet hvordan girkasse som står i en 73 mod 1303S ?



Edit: fant ut trur jeg.. irs kasse..


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Korfittsjuli 21, 2017, 09:53:54 am
Utfordring som jeg sårt trenger hjelp til!!

Satt inn en 1300 s kasse med T2 nesekon i min boble. Når jeg nå skal finne girene, så finner jeg kun et lavt gir og kun et høyt, har prøvd å justere spak, men føler at det står bom.

Har koblet av giroverføringen under baksetet og prøvd å gire der, men klarer kun å dra den frem og tilbake ( hører at den går i gir når jeg treffer det laveste giret) Finner ikke flere gir og når den står i hva jeg tror er et høyt gir så får jeg vridd hokeystikken rem og tilbake akkurat som om den skulle vært i fri?! Har jeg montert hokeystikken feil og kan dette evt endres uten å ta alt ut av bilen igjen??

Vil gjerne få kjørt litt bil nå, så all info er jeg takknemlig for!


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: nobrakesjuni 07, 2018, 23:01:23 pm
nesten ett år siden siste innlegg her, men, jeg spør alikevel . jeg har en 30 hp motor, og tre girkassevalg til bobla. eneten, orginal 55 modell kasse, eller ei fra en 64modell, evt ei fra ei jenns-boble .. hvilken kasse er det best å bruke ift en slik std motor ? jeg har dessverre ikke noen girkassekoder her nå.. setter stor pris på litt innførsel i dette emmnet her


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kjell Roarjuni 08, 2018, 07:14:11 am
30hk motoren går på lavere turtall enn 34hk, så med en girkasse fra 34hk vil du få ca 250 omdreininger mer i hundre, husker jeg rett. En kasse fra 1500 vil ha omtrent samme utveksling som en splitkasse (opp til 1960).
Så utvekslingsmessig vil originalkassafra 55 passe best av de du har. Men de 2 nyere vil gå litt stillere, og være helsynkroniserte.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: nobrakesjuni 09, 2018, 00:52:38 am
da ser det ut til at 55 kassa "vinner" her , takk for oppklaring og godt svar  :)


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: BobleKatrineseptember 13, 2018, 19:38:16 pm
Trenger litt hjelp med valg av girkasse.

Har en 1500 1970 boble som girkassa nå har gått på. Har i grunn vært fornøyd med den girkassa, bila har gått fort (110-120km/t) uten problem, men har vært litt treg i akselerasjon, og vært spesielt treg i oppoverbakker. Har funnet en 1300 S som jeg kunne ha satt inn, men hva slags forskjell vil det egentlig gjøre med opplevelsen? Vet den gir lavere turtall, men blir den ikke da også litt svakere i bakker og litte granne tregere i akselerasjon? Lurer på om det er best å sette inn en girkasse tilsvarende den originale, eller å sette inn en helt annen kasse?

Dette er til en bil som brukes til hverdags forresten.

Hvis det er noen som har en god kasse å anbefale liggende på lur så er det bare å si ifra..


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kjell Roarseptember 14, 2018, 11:52:43 am
Hei! Det er liten forskjell på utvekslingen mellom 1300S og 1500-kassene, tror det er ca 40 omdreininger i 100km.
Fordelen med 1500 kassa er at den generelt er rimeligere å få tak i, da 1300S er mer ettertraktet. Sistnevnte skal tåle mer trimming.
Du vil ikke merke stor forskjell. Dog er nok 1500-kassa litt piggere i en original 1500 i aks og oppoverbakker.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: BobleKatrineseptember 19, 2018, 20:26:27 pm
Takk for godt svar Kjell Roar!

Har funnet en 1300 S for 3500 kr, og en 1500 for 4000. Så da ender jeg nok opp med å "oppgradere" til en 1300 S.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: SteinarEseptember 16, 2019, 15:36:32 pm
Hei, er det noen som kan anbefales til overhaling og forsterking av en IRS girkasse som skal inn i en Ghia?


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: pWolfseptember 16, 2019, 15:52:17 pm
Olav Høisveen og Jørn Tangen.


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: SteinarEseptember 16, 2019, 20:15:00 pm
Takker 👍


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Jonehseptember 25, 2019, 08:36:33 am
Hei,  

Noen som vet hva forskjellen på en As og en At kasse er ?

er den ene bedre en den andre og hva hvorfor,


Tittel: Sv: Girkasse tråden
Skrevet av: Kjell Roarseptember 25, 2019, 09:57:32 am
AS er svingaksel, AT er IRS, er vel samme utveksling i de.