VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Zezner på september 09, 2009, 19:30:42 pm



Tittel: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerseptember 09, 2009, 19:30:42 pm
Det var i sommer at jeg og en kompis snakket om kompisen min sin boble. Han syens det hadde vært kult om jeg også hadde kjøpt det! Jeg er jo ganske bil intressert men i en alder av 16 år har jeg aldri eid en egen bil  :P. Uansett, jeg begynte å lete frebilsk etter 1303 'er, det er de jeg synes er kulest.
Noen dager senere fikk jeg melding av han kompisen som hadde funnet en boble under Beetle katalogen på Finn.no, det var en gullfarget 1303s BIG orginal, fint interiør. I anonsen sto det (ordrett):
"dette er en fin gamel boble som trenger litt stell noe rust en eierfamilie siden ny og kun gått 95000 km siste oljeskift tatt i 2004 men fortsatt ca 2000 km til neste skift Dette sier jo litt om den årlige kjørelengden bilen er i god kjørbar stand for mer info RING selges til bud over 17000".

Jeg snakket litt med selgeren, hørte med noen verksteder ang hjullager osv. Jeg klarte til og med å dra pappa med meg for å se på den! (Når han var yngre hadde han en 1302 '71 modell og sikla etter en 1303s big som en i gata eide, så han var nok litt intressert han også!) Selgeren kjørte bilen litt frem for at det skulle være lettere å se den, og idet han vred om nøkkelen hadde jeg bestemt meg :) Selgeren kjørte den til å med hjem til meg den 4. august. Da var jeg lykkelig :D Og jeg fikk den for 16000,- ! Er kjempe fornøyd selv om jeg ikke har fått kjørt den enda :P

Noen bilder:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/P8050001uskilt.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/P8050002uskilt.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/P8050003uskilt.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/P8050004uskilt.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/P8050006uskilt.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0118.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0119.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0120.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0121.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0122.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0123.jpg)

På mangellappen står det:
- Morken bremseslange høyre bak
- Parkeringlys mangel høyre foran
- Ulyd og slakk i hjullagerne, bytter alle når jeg først er i gang
- Eksoslekasje (skifte lyddemper)
- Rust: Farlig rust i kanaler, gulv, hjulbrønn høyre + venstre foran, hjulbrønn høyre + vestre bak rust, rust høyre feste støtdemper foran

Andre ting:
- Knapp/føler for lys til kupeen
- Noen lys som må byttes pga knust eller dårlig feste (sideblinklys, baklys)
- stereo anlegg
- Kanskje fikse ryggelys :P
- Teppesett til bagasjerom foran
- nye skjermer foran (og kanskje bak?)
Sikkert noe jeg har planlagt som jeg har glemt...


Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerseptember 09, 2009, 19:44:14 pm
Ting jeg har gjort til nå:

Skiftet horn
Gammel:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0140.jpg)

Ny:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0145.jpg)

Skiftet lyddemper
Den gamle var det litt hull i :P
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0129.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0130.jpg)

Den nye pusset jeg ned, den var litt rusten i utseende..
Før:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0132.jpg)

Etter:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0133.jpg)

Også lakka jeg den med hot paint
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0141.jpg)

Jeg sleit til med å sette denne inn, det viste seg nemlig at den ikke var helt lik som den jeg hadde fra før (ny i sort)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0147.jpg)

Men tilslutt var den på plass med nye rustfrie enderør :)

Jeg har fått på plass en ny lås i det ene håndtaket.
Bilder fra den forrige tråden:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0139.jpg)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0142.jpg)

Har en følelese av at bilen har blitt stjålet pga av at låsen i døra var tukla med også er tenningslåsen byttet...

I det siste har jeg begynt på hjullagrene, de to foran er tatt og har igjen de to bak. Sliter med splinten som sitter utenfor trommelen, har nesten klart å borre den ut nå :P


Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerseptember 09, 2009, 19:54:17 pm
Blir mange poster etter hverandre nå, MEN dette med stereo anlegg!
Har sett på noen pakker fra bilstereo.no:

http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=4103&katid=166&mid=m436&id=&vn=736 (http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=4103&katid=166&mid=m436&id=&vn=736) JBL GTO Power Pack
http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=235&katid=40&mid=m436&id=&vn=736 (http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=235&katid=40&mid=m436&id=&vn=736) Sony / Sound Storm komplett lydpakke

Hva mener dere om disse? Vil helst velge Sony / Sound Storm pakken fordi den inneholder alt, men hvordan er kvaliteten på lyden på disse? Jeg får vel uansett ikke den beste lydopplevelsen i en boble kupee?
Siste spm: Vet noen om bilstereo.no kan sende til oslo området? Eller er det dyr frakt?
Takker for alt av svar som kommer!


Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: RZR-Andyseptember 09, 2009, 21:59:38 pm
Gratulerer med det som ser ut som en kjempefin Big - denne ser veldig original og nærmest urørt ut? Den er kanskje omlakkert siden "Big"-stripen er borte? Disse fås som repro, tror det er en her inne som har dette på programmet.
Er sikkert ikke det du vil høre (men du ville jo ha svar!), men jeg anbefaler i alle fall å gjøre stereomontering til en mest mulig usynlig affære, om du skjønner? Det er nok av bobler som har utskårne dørplater og opphakkede dashbord, fullt av hull borret her og der, ledninger og kabler i øst og vest... Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt med iPod-tilkobling og uttagbart stereo som du kan ta ut når du skal campe ved stranden? Hvis du skal spille musikk for din egen del - og ikke for en masse tilskuere - så er dette plenty godt nok for de fleste behov ;)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerseptember 10, 2009, 11:51:20 am
Hei, takk for svar. Hva er denne BIG stripen du snakker om og hvor sitter den evt. hvor skulle den sittet?

Når det gjelder stereoanlegg så skal det være i "hattehyllen" og det rommet som er der, det skal være mulig å bare ta det ut sånn at den er helt orginal. Altså ingen inngrep! Men jeg kommer nok til å ha et ordentlig stereoanlegg i stede for en vanlig boomblaster e.l.

Så da trenger jeg fortsatt tilbakemeldinger på de to pakkene eller tips om andre pakker.

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Lidseptember 10, 2009, 12:02:46 pm
Hva skal du gjøre med sveisingen?. Så noen bilder av det i den tråden som ble vekk.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerseptember 10, 2009, 12:23:03 pm
Han kompisen som fant bilen for meg skal også "hjelpe" meg med å sveise (han skal gjøre det meste, håper jeg :P). Evt så får jeg noen andre til å gjøre det... En kompis av pappa som har litt peiling.
Hvis du snakker om rusten rundt demperen foran, så har jeg skaffet meg en del rep del. Trenger bare å skjære ut støtdemper feste og sveise inn nytt. Litt vanskelig å forklare, jeg skal ta bilde av det nå jeg kommer hjem :P

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Gullikseptember 10, 2009, 13:23:38 pm
Da kan jeg komme med den gledelig beskjed at det er nettopp dritbra lyd du kan forvente deg om du bygger et skikkelig anlegg , Kupeen er bortimot optimal og det er lite som skramler og lager bi-lyder. Har ikke kikket på de "pakkene" du nevner så de kan jeg ikke uttale meg om. Men skjær istykker så lite som mulig,og gå evt,for kickpaneler som kan fjernes ved en senere anledning.
Bilen ser jo veldig hel og grei ut, Gratulerer!


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Kjell Roarseptember 10, 2009, 13:36:11 pm
Big- stipene sitter nederst på sidene , er vel i høyde med nederste dørhengsla.

HB4596 her på forumet har laget opp noen sett.

Eller se på :http://www.vvwklubb.no/ og gå inn på kjøp og salg, og deretter salg av vw-deler.
Har du en Big, SKAL den ha disse stripene være på, mener jeg.

Og du har fått ei flott boble, gratulerer!


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerseptember 10, 2009, 17:38:44 pm
Takk skal du ha Gullik! Jeg skal som sagt ikke gjøre noen inngrep!

Big- stipene sitter nederst på sidene , er vel i høyde med nederste dørhengsla.

HB4596 her på forumet har laget opp noen sett.

Eller se på :http://www.vvwklubb.no/ og gå inn på kjøp og salg, og deretter salg av vw-deler.
Har du en Big, SKAL den ha disse stripene være på, mener jeg.

Og du har fått ei flott boble, gratulerer!

Helt enig med deg om de stripene, er det en big skal det se sånn ut! Men da får jeg skaffe meg de stripene!

Andre ting jeg har tenk å skaffe meg:
Alarm som sier ifra om lyset står på når tenningen blir skrudd av http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=465&iItemId=75845 (http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=465&iItemId=75845)
Stort høyt skilt til bobla, det jeg har er avlangt:  http://www.latorskilt.no/index.php?mapping=89 (http://www.latorskilt.no/index.php?mapping=89)
Kanskje turteller, men da må jeg gjøre noen inngrep og det er jeg litt motstander av..http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=460&iItemId=77499 (http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=460&iItemId=77499)
Også har jeg bestilt et par av disse: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2211.0.html (http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2211.0.html) :)

Hvis noen ser dette, så trenger jeg litt hjelp: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17088.0.html (http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17088.0.html)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: røedoktober 23, 2009, 22:32:41 pm
tøff bil men den burde vært blå  ;) ;


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zezneroktober 24, 2009, 11:52:26 am
Takk skal du ha! Blå er jo kult, men nå er ikke dette din bil!

Ps. Håper du kommer å hjelper meg i dag :P

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznernovember 15, 2009, 11:47:13 am
Hei alle!
Som dere sikkert ser har det ikke skjedd noe her på et par månder... Det er fordi det J**** hjullageret sitter godt fast :P Men så tenker jeg litt fremover. Rust. Og jeg bare lurer på hvilke firmaer i Bærum/Oslo som driver med rustsveising? Tror det er best å sende den bort eller så kommer det til å ta lang tid før den er ferdig. Uansett så må jeg finne litt priser og se om det er noe poeng å gjøre det.

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Erlend / bug66november 15, 2009, 11:58:00 am
har sett denne :) på stabekk ikkesant? ser bra ut synes jeg :D bra det er flere i området ;)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Pålnovember 15, 2009, 13:24:34 pm
Om du trenger stereo så får alle forummedlemmer 15% rabatt hos oss.

www.installbay.no


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Bj?rnnovember 15, 2009, 13:26:07 pm
Kjøp sveiseapperat og les på prosjekttrådene til Tistlo, så blir det billigst (forhåpentlig vis)  ;)
Og ikke fått av hjullager enda? ene ringen som sitter fast?


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznernovember 15, 2009, 14:02:41 pm
har sett denne :) på stabekk ikkesant? ser bra ut synes jeg :D bra det er flere i området ;)
Jeg har sett den jeg også, men det er ikke min. Min står på bukker i garasjen :( Har ikke fått kjørt den en gang!!!!

Om du trenger stereo så får alle forummedlemmer 15% rabatt hos oss.

www.installbay.no
Takk for tips!

Kjøp sveiseapperat og les på prosjekttrådene til Tistlo, så blir det billigst (forhåpentlig vis)  ;)
Og ikke fått av hjullager enda? ene ringen som sitter fast?
Takk for tipset, skal lese den. Har sveiseapparatet til en kompis, men jeg er lite keen på å sveise på min egen bil  :-\
Og hjullageret sitter fortsatt fast, eller det er den lange ringen ja... Driver og prøver å varme det opp, klasker til med slegge, men det går ikke... Har fått tak i en kraftigere varmer, men den var det jo selvfølgelig ikke mer gass på.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Bj?rnnovember 15, 2009, 19:11:00 pm
Vanskelig å få varmet skikkelig, uten riktig utstyr. Er herdet stål. Jeg brukte skjærebrenner, varmet til ringen ble rødglødene og banket  inn "stanga" hvor ringen og det sitter på. Da gikk det :D
Lykke til  ;)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznernovember 17, 2009, 08:40:08 am
Får se om jeg kan skaffe noe å varme opp skikkelig med.

Men er det noen som vet om noen firmaer som driver med rustsveising?

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlonovember 17, 2009, 17:08:06 pm
Er sikkert nokon firmaer som kan rustsveise for deg. Spørsmålet er om du vil! Det vert dyrt, og i dei aller fleste tilfeller så er det ikkje spesielt god kvalitet på arbeidet(les: Berre klatta på ei plata, og godt med sparkel over det, basert på eigne erfaringar frå bilverkstad..)

Det beste er å få ein privatperson som veit ka han driv med til å sveise for deg! feks. ein vw entusiast, som i tilleg kjenner bilen bedre!


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Anders Røsåsennovember 17, 2009, 17:12:30 pm
Er sikkert nokon firmaer som kan rustsveise for deg. Spørsmålet er om du vil! Det vert dyrt, og i dei aller fleste tilfeller så er det ikkje spesielt god kvalitet på arbeidet(les: Berre klatta på ei plata, og godt med sparkel over det, basert på eigne erfaringar frå bilverkstad..)

Det beste er å få ein privatperson som veit ka han driv med til å sveise for deg! feks. ein vw entusiast, som i tilleg kjenner bilen bedre!

som f.eks tistlo ;D


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlonovember 17, 2009, 17:21:52 pm
Har ikkje tid til sånt på ei god stund egentlig, sjølv om økonomien seier att eg bør det!


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Superbeetlenovember 17, 2009, 17:34:58 pm
Er sikkert nokon firmaer som kan rustsveise for deg. Spørsmålet er om du vil! Det vert dyrt, og i dei aller fleste tilfeller så er det ikkje spesielt god kvalitet på arbeidet(les: Berre klatta på ei plata, og godt med sparkel over det, basert på eigne erfaringar frå bilverkstad..)

Det beste er å få ein privatperson som veit ka han driv med til å sveise for deg! feks. ein vw entusiast, som i tilleg kjenner bilen bedre!


Enig her! Det er mange som bare "tetter" med en plate og gjør finarbeidet med sparkel.. ???

Det fungerer jo selvsagt, skal ikke si at min bil ikke er jukset litt med.. Men det optimale(hva jeg iallefall drømmer om) er at det ikke skal gå an å se at bilen er reparert på, selv om sparkel etc er tatt bort.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlonovember 17, 2009, 17:40:01 pm
Sparkel og rustsveising SKAL IKKJE kombinerast! Vist sveisinga ikkje er skikkeleg under sparkelen, så er det vorte ei ny rustfelle, som etter nokon år, tid og stunder vil vera like rusta som den var før du begynte, om ikkje verre.

Zezner: Kva er det du skal sveisa?


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznernovember 18, 2009, 10:07:42 am
Takk for mange svar!

Det som skal sveises er:
Kanaler (de er helt spist opp, og jeg må kanskje kjøpe nye (?)
Feste til ståtdemperen foran (bilde var i den gamle tråden), har kjøpt en sånn ferdig rustsveise del

Tror ikke det er mer, der kun det som står på mangellappen. Gulvet ser bra ut inne og ute.


Dessverre har jeg aldri sveiset før, derfor er jeg litt redd for å gjøre det  :-\

Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: røednovember 18, 2009, 17:05:08 pm
hvis du bytter lagrene og skrur av høyre skjermene og bensintanken son at vi kan rulle den ut å jobbe på den skal jeg sveise den. men gjør det først  ;)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Gulliknovember 18, 2009, 18:38:31 pm
Hva er utfordringen med lagret,er det hele skiten som sitter eller kun inner-ringene ? Legg en sveis på lagerbanen innvendig så ramler den ut når du snur skiva på hodet. Det er selvfølgelig viktig å ikke sveise på noe annet enn lagerbanene som skal kastes uansett. To tre gode heft  med innbyrdes lik avstand vil holde. Varmen vil da krympe de ut for deg


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznernovember 19, 2009, 08:23:24 am
Problemet mitt er forklart her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17088.0.html (http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17088.0.html)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznernovember 25, 2009, 20:11:48 pm
Vil først starte med å si at jeg er ganske skuffet over meg selv... Har gått flere måneder siden jeg hadde noe som helts progresjon på bobla.. Men nå er endelig hjullageret av, og i morgen skal jeg få bytta det og forhåpentligvis få bilen ned fra bukken. Men har jo fortsatt andre siden igjen da :P
Men for å få opp motivasjonen igjen starta jeg den i dag, og det var godt å høre motoren igjen :P

Filmet det også jeg :)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/th_M2U01185.jpg) (http://s597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/?action=view&current=M2U01185.flv)

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznernovember 29, 2009, 13:08:50 pm
Har da fått på plass hjullageret (endelig), men når jeg skulle montere trommelen igjen så jeg at bremsene ikke så så bra ut (skittent, tregt). Det var også justerings skruer som satt bom fast, ikke de hvor selve bremsene sitter fast, men jeg tror de er til å justere når bremsene tar.
Tenkte jeg skulle spørre om hva man burde bytte når det gjelder bremsene bak (kanskje jeg burde gå over de foran også (skiver)). Jeg har ny bremsepumpe (?) og jeg har bestilt nye sånne bremsebånd. Men er det noen andre ting man burde bytte?

Oppdatering over hva jeg har gjort i helgen og bilder kommer i kveld eller i morgen.


Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlonovember 29, 2009, 14:03:36 pm
Bruk ei stor vannpumpetang og få laus justeringsstjernene, er du heldig klarar du det utan å ødeleggja dei(bruk masse rustløysar) vist ikkje må du handle nye, men bruk ivertfall koparpasta så dei ikkje ruster eller setter seg!

Bremsebånda kan du pusse over med smergellerret :)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznernovember 29, 2009, 20:21:14 pm
Da kommer en update!
Helgen er snart over og jeg har fått gjort litt.
Som sagt før så er hjullageret av og her er noen bilder av det:

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0154.jpg)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0155.jpg)

Også glemte jeg å ta bilder av monteringen :P

Her er noen bilder av at jeg renser bakplaten og bytter bremsepumpe:

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0156.jpg)

Litt beskyttelse så det ikke kommer masse ruststøv inn i hjullager greasen..

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0158.jpg)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0159.jpg)

Etter rensing og montering av ny pumpe

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0160.jpg)

Takk Tistlo, prøvde å få dem opp, og den ene løsnet lett mens den andre sitter bom fast..

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0162.jpg)

Brukte verktøy på boks og shock spray og slo med en skrutrekker og hammer, og da flytta den seg en halv gang (den låseren var oppe på en av taggene, også fikk jeg den til å dette ned.) Prøver igjen til uken, men hvis jeg ikke får den løs, hva er det da som må byttes for at jeg skal få en ny? Hele bakplaten? Er den skruen så viktig?

Mvh. Zezner

Ps. Beklager enorme bilder...


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznernovember 29, 2009, 20:30:46 pm
Har oppdatert førstesiden litt ::)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerdesember 03, 2009, 18:00:08 pm
Hei, fikk idag nye bremsebånd fra HotShop. Det fulgte med en slags bruksanvisning der det sto at bremsebånd bare måtte byttes av personer som har riktig kompetanse.

Så spørsmålet er vel egentlig om JEG kan bytte dem? Regner egentlig med at dere vw entusiaster ikke sender bilen til verksted for å skifite noe som helst på bilen...


Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: RuneLdesember 03, 2009, 18:14:38 pm
Hei, fikk idag nye bremsebånd fra HotShop. Det fulgte med en slags bruksanvisning der det sto at bremsebånd bare måtte byttes av personer som har riktig kompetanse.
Så spørsmålet er vel egentlig om JEG kan bytte dem? Regner egentlig med at dere vw entusiaster ikke sender bilen til verksted for å skifite noe som helst på bilen...
Mvh. Zezner
Føler du deg sikker på at du har gjort en god jobb når du skrur på igjen hjulet så bør det gå greit. Er du usikker i starten kan du prøve å få noen til å være med deg slik at du får bekreftet at du gjør det riktig.. Det er ikke no rakketforskning men det skal nå gjøres rett.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Anders Røsåsendesember 03, 2009, 20:19:07 pm
Bremseband fikser du sjøl :) om det er mye du lurer på hadde je råda sei til å kjøpe dei ei slik how to bok eller f.eks vw beetle manual. Da får du svar på mye. Fint lesestoff på sengekanten er det å :)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Stein.Hdesember 03, 2009, 20:51:49 pm
Noe som er greit, er å se hvordan alt er før demontering,(ta eventuelt bilde) og demonter ei side av gangen.
Da har du noe å se etter når du monterer sammen igjen ;)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerdesember 03, 2009, 22:46:27 pm
Takker for svar. Jeg har sett på bildet fra den boka jeg har, og det ser rimelig enkelt ut. Har også sett hvor alle delene jeg har skal. Men da skal jeg gjøre dette i morgen/lørdag.

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: JTWEdesember 04, 2009, 10:01:23 am
Husk at justeringsskruene skal stå en vei - det er en skråkant der skoen tar borti.

Og sørg for at de skruene er løse og går lett og justere - en liten dæsj kobberfett på gjengene etterpå og på alle glideflater rundt om kring er konge.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerdesember 04, 2009, 12:26:59 pm
Husk at justeringsskruene skal stå en vei - det er en skråkant der skoen tar borti.

Og sørg for at de skruene er løse og går lett og justere - en liten dæsj kobberfett på gjengene etterpå og på alle glideflater rundt om kring er konge.
Hei, jobbet med dette igår, og nå er det lett å justere de. :)


Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Golfblaudesember 04, 2009, 15:35:46 pm
Bruk ei stor vannpumpetang og få laus justeringsstjernene,

Eller bruk en dor (eller noe som kan funke som dor) og bank ut fra baksiden - funker også :)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerdesember 04, 2009, 19:00:02 pm
Bruk ei stor vannpumpetang og få laus justeringsstjernene,

Eller bruk en dor (eller noe som kan funke som dor) og bank ut fra baksiden - funker også :)

Vannpumpetang fungerte ikke fordi den justeringsskrua har en sånn låse sak så jeg får ikke klemt rundt .. Men jeg brukte shock spray, skrutrekker og tålmodighet, så gikk det tilslutt!

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlodesember 05, 2009, 01:19:46 am
Låseplata bøyer du opp med eit skrujern den ;)

Men Gulfblau sitt tips var lurt! Ivertfal om du har fått opp eine sida allerede!


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerdesember 05, 2009, 01:37:05 am
Men er det åpent helt igjenom? Mener jeg ikke så noe "skrue" når jeg fikk ut den ene. Men som sagt så er begge ute og i morra skal bremsebåndene byttes, hjulet skal på også er det hjullageret på den andre siden :P

Men burde jeg kjøpe nye bremsebånd til den andre siden også? Da har jeg gått over begge to.. Men er det noe poeng?

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Stein.Hdesember 05, 2009, 01:47:53 am
Bremser byttes parvis,for å unngå skeiv bremseefekt,men den delen med tagger på har du fått den ut.den må nemlig svive fritt i hullet ,for at du skal kunne legge til bremsene.Få den ut puss den fin med ei fil eller lignede smør alt inn med kobberpasta etterpå


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerdesember 05, 2009, 14:33:42 pm
Husk at justeringsskruene skal stå en vei - det er en skråkant der skoen tar borti.

Og sørg for at de skruene er løse og går lett og justere - en liten dæsj kobberfett på gjengene etterpå og på alle glideflater rundt om kring er konge.
Hei, jobbet med dette igår, og nå er det lett å justere de. :)


Mvh. Zezner
Ja, jeg har fått den ut :P


Vel, da har jeg vært ute i garasjen for å montere bremser, MEN (det er jo ALLTID et men) jeg har jo selvfølgelig glemt å bestille den stangen som er til håndbremsen... Så da får jeg ikke gjort noe idag heller...

Dette går ALT for sakte..

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlodesember 05, 2009, 14:40:26 pm
Du har vel den armen ifrå dei gamle bremsane dine vel?? Det er jo berre å flytte over den!


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerdesember 05, 2009, 15:07:33 pm
Jeg har det ja, men det ser ikke ut som om det er meningen at den skal tas av.. Den sitter i allefall fast og den har en tykkere ende sånn at den ikke skal dette igjenom.. Men hvis du vet hvordan man får den ut, så vil jeg gjerne høre!


Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlodesember 05, 2009, 15:16:44 pm
Den er festa med ein nagle eller noko, og bak den sitter det ei låseskiva eller splint/e-skiva. Pirk av låseskiva med skrujern etc og dunk naglen gjennom, vips armen er laus :)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerdesember 05, 2009, 15:21:09 pm
Har fått av den skiven, men den har alikevell en tykkere ende.. Men har den bare rusta litt kanskje? Sånn at den ser større ut enn det den er? Er det meningen at man skal kunne ta den ut?

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlodesember 05, 2009, 15:22:32 pm
Hammar og evt dor hjelper :)

Den går an å få av ja!


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerdesember 05, 2009, 15:26:29 pm
Ok, takk skal du ha! Da skal jeg ut å sjekke!

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerdesember 06, 2009, 00:35:19 am
Oppdatering:
Takket være Tistlo fikk jeg gjort noe i dag!

Bilen er nå på bakken og jeg er ferdig med hjullageret og bremser på venstre side bak. (Er ikke HELT ferdig med bremser, men de er montert. Har ikke koblet bremsene til bremsekabelen)

Noen bilder fra dagen:

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0163.jpg)

Forskjell på orginal og repro....
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0164.jpg)

Ferdig montert
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0166.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0167.jpg)

På bakken:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0168.jpg)

Bare ett spørsmål:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0166-1.jpg)

Må jeg ha på den som trykker fjæren ned? Igjen så er jo ikke repro det samme som orginal og på orginal fjæren så er de to som skal festes til bremsen mye høyere opp, derfor ligger ikke fjæren i spenn. Må jeg ha den der eller spiller det ingen rolle?

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlodesember 06, 2009, 02:21:59 am
Ser bra ut detta! Og den klipsen rundt fjøra gjer sikkert ingenting om tar borti fjøra litt :)

Når du no har fått alle bremsane dine skifta så må du justera dei. Då må du bruka eit skrujern og vri dei stjernene rette vegen, gjennom holet bak på trommelen. Du strammer til hjulet ikkje går rundt lenger, så tilbake 2-3 hakk på stjerna. så må du pumpa pedalen lenge, minst 20 gode trykk, for å få sentrert bremsebånda (krever att du har lufta bremsene som igjen krever att du har bånda relativt stramme) Så må du justera bremsane igjen, pumpa meir, justera, pumpa og sjølvsagt lufta bremsane.

Mao. du må kombinera lufting av bremser og justeringa, men tilslutt får du kjempebra bremser :)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerdesember 06, 2009, 11:46:10 am
Takk igjen! Skal huske dette til jeg skal lufte bremsene, men nå er det først skifte bremser og hjullager på høyreside. Blir spennende å se hvor lang tid jeg bruker på den siden når jeg vet hva jeg skal gjøre!

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerjanuar 20, 2010, 15:56:15 pm
Bitte liten oppdatering...
Som dere sikkert ser er det lenge siden jeg har skrevet noe her... Det er fordi at det som vanlig går veeeeeldig sakte fremover.
Men nå er jeg ferdig med alle hjullagrene og skiftet bremsene bak. Det som mangler med hjul greiene bak er koble til bremserørene igjen, skifte de bremseslangene som er av gummi og lufte bremsene..  Etter det kommer rusten og bytte noen (2-3) skjermer. Vet ikke hvor lang tid det tar å fjerne all rusten i og med at en kompis av meg skal gjøre det, og jeg vet ikke hvor lang tid han bruker på det!

mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: røedjanuar 20, 2010, 16:28:59 pm
det var på tide du satt reva i gir !  :P  skru ut bensintanken så kommer jeg. ps strøk på eu kontrol i dag  >:( hjullager foran, men ikke tro du er no fordet!!!


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerjanuar 20, 2010, 16:31:15 pm
Haha, da sier vi det. Hva var det jeg sa! Du hadde jo ingen manellapp å gå etter! Men hjullager foran er enkle greier. Jeg kan fikse det også tar du rusten min!

Da blir bensintanken tatt ut i kveld eller i morgen, også ser det ut som vi er i gang med rusten ja!

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerjanuar 26, 2010, 19:55:01 pm
Oppdatering

I går var en veldig effektiv dag og det var jo fordi røed her på forumet kom innom en tur og startet med rustsveising!
Før:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/th_IMG_0278.jpg) (http://s597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/?action=view&current=IMG_0278.jpg)

Etter:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/th_IMG_0170.jpg) (http://s597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/?action=view&current=IMG_0170.jpg)

Vi ble veldig fornøyde begge to.

Jeg startet å justere bremsene også.
MEN når vi var ferdig for dagen og hadde puttet diverse greier i bagasjerommet foran, så fant vi ut at det var noe mer som skulle nedi der, og jeg dro i den "snora" for å åpne, men den bare ga etter. Den røk :( Spørsmålet er nå: Hvordan får jeg åpnet bagasjerommet igjen uten å skjære i stykker hele panseret?

Og mitt andre spørsmål: Skal jeg kjøpe repro skjermer fra HotShop eller finne noen brukte orginale?

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Lidjanuar 26, 2010, 20:51:19 pm
Hva er galt med de du har? Skjemene ser jo veldig bra ut de da


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerjanuar 26, 2010, 21:17:06 pm
Den høyre foran er spist opp nederst og vi måtte rive den av fordi noen av festene gikk i stykker og vi fikk derfor ikke skrudd ut alle boltene. Uansett så hadde jeg tenkt til å bytte de for lenge siden.

Men hva er best? Burde jeg kjøpe orginale? Helst vil jeg kjøpe fra HotShop fordi de er "nye".

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlojanuar 26, 2010, 22:09:29 pm
Du burde  ha redda den du har, lause boltar brukar du vinkelslipar på, treng ikkje riva sond skjermen for å få den av, Men du vert nok mest fornøygd med brukt orginalskjerm framfor repro fjattel som er tynt og passar dårleg etc.

Ang panseret, har du prøvd å slita håndtaket kraftig oppover mot ruto? Det kan hende det løysner då.. Eller so kan du ofra handskeromspappen og fiska opp vaieren derifrå, men om du søker på forumet her so finn du eitpar forskjellige oppskrifter på dette


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerjanuar 26, 2010, 22:22:16 pm
Vel, nå er skjermen ødelagt... tror kompisen min har kjøpt fra hotshop.. han har ikke klaget.. men jeg får se.

Ang. bagasjerommet så skal jeg prøve det du sa Tistlo eller så må jeg skjære håndtaket i to og kjøpe ett fra en eller annen på forumet. Det ordner seg nok.

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: ovaltjanuar 27, 2010, 08:38:18 am
Oppdatering
I går var en veldig effektiv dag og det var jo fordi røed her på forumet kom innom en tur og startet med rustsveising!
Før:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/th_IMG_0278.jpg) (http://s597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/?action=view&current=IMG_0278.jpg)
Etter:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/th_IMG_0170.jpg) (http://s597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/?action=view&current=IMG_0170.jpg)
Vi ble veldig fornøyde begge to.
Jeg startet å justere bremsene også.
MEN når vi var ferdig for dagen og hadde puttet diverse greier i bagasjerommet foran, så fant vi ut at det var noe mer som skulle nedi der, og jeg dro i den "snora" for å åpne, men den bare ga etter. Den røk :( Spørsmålet er nå: Hvordan får jeg åpnet bagasjerommet igjen uten å skjære i stykker hele panseret? ----Du må ikkje skjære sundt panseret ditt, du må skjære ut en firkant under reservehjulbrønnen..dersom det ikkje nytter å få tak i "tråden" til åpneren. Da ev. dytter du opp reservehjulet og skruer av fire 10 mm skruer til låsemekanismen. -Håpr du løser dette enklere da.

Og mitt andre spørsmål: Skal jeg kjøpe repro skjermer fra HotShop eller finne noen brukte orginale?

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerjanuar 27, 2010, 09:42:54 am
Takk for svar. Skal se på dette med røed i dag, så får vi se hvordan vi løser det  :P'


Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerfebruar 08, 2010, 22:38:41 pm
Oppdatering

Det har skjedd litt siden sist!

Forrige gang avsluttet med at jeg og røed ikke fikk opp bagasjerommet.
Hvordan vi løste det:
Ja, vi ødelag håndtaket:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0171.jpg)
Og nei, det hjalp ikke...
Røed fant etterpå et slags lokk som bare var festet med silikon, og dermed fikk låst opp rommet med noen skrutrekkere:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0172.jpg)
Det viste seg når vi fikk det opp at den vaieren gikk tvers over bagasjerommet i stede for langs siden, det var derfor det ikke åpnet seg. Grunnen til at det lå sånn var fordi støtdemperen hadde blitt tatt ut.

Noen bilder fra rustsveisingen:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0175.jpg)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0173.jpg)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0174.jpg) :(

Idag har jeg mekka det støtdemperfestet ordentlig, så nå er vi ferdig med det!
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0177.jpg)


Så dagens/kveldens to spørsmål:
Jeg trenger jo helt klart et nytt håndtak foran, kjøpe hos hotshop? Har kjøpt dørhåndtak fra de før, og var ikke veldig fornøyd..

Det andre spørsmålet:
Jeg har to stk kanaler som er gangske bra angrepet av rust. For det meste under og på yttersiden og hvis jeg husker riktig så var det mest foran og til ca slutten av døren. Har dere noe forslag til å få ordna dette greit nok til EU kontroll? Har ikke veldig lyst til å ta av karroseriet i denne kulden..


Takker for svar

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: JTWEfebruar 08, 2010, 22:46:28 pm
Skrotnisse her på forumet har sikkert håndtak til deg! Meget hyggelig herremann å handle hos.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlofebruar 08, 2010, 23:04:27 pm
Skjer litt her ja!
Du bør behandla støtdempartårna med noko maling på begge sider!, vist ikkje ruster den nye plata som aldri før, spesielt i sveisene.......

Eg vil ikkje oppfordra til å ta nokon snarvegar når det gjeld rustsveising! Gjer det skikkeleg med ein gong, og du er kvitt rusta i maange år, i tilleg så slepp du kjøyre rundt i ein bil som er lappa og herja med, dette er spesielt hyggeleg for evt nye eigarar på ein bil..

Håndtak har eg heilt sikkert liggande om du treng ellers har Skrotnissen på lager.

Så mitt tips er å sveisa ferdig no som dekan er igang, og ikkje stoppa opp pga den rusta i innerskjermane.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerfebruar 09, 2010, 13:46:45 pm
Hei, takk for svar! Støtdempertårnet skal behandles, har kjøpt noe rustbeskyttende greier, men det kan bare påføres mellom 10-30 grader eller noe sånt.

Ang rustsveisingen: Bilen må være ferdig til 1. april og "min" rustsveiser Røed har litt å gjøre for tiden. Men om jeg har forstått det riktig så må karroseriet av for å fikse kanalen ordentlig, right? Å det er klart jeg vil ha en rustfri bil, men jeg er så klar for å kjøre nå! Har ennå ikke prøvd å kjøre den. Kanalene hadde jeg tenkt til å få fiksa om et års tid, og den gangen ordentlig!
Uansett, den kan være at far har fått tak i en fyr i Tønsberg som kunne rustsveise den, og jeg må høre priser fra han før jeg vet hva vi skal gjøre videre.

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlofebruar 09, 2010, 14:22:56 pm
Skal du skifta kanalen som eit element so må du dela bilen ja,, ikkje att det er så allltfor mykje arbeid, men du kan fint fiksa kanalane om du skal berre skifta ut deler av den


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: tunoldenfebruar 09, 2010, 17:30:43 pm

Oppdatering

Det har skjedd litt siden sist!

Forrige gang avsluttet med at jeg og røed ikke fikk opp bagasjerommet.
Hvordan vi løste det:
Ja, vi ødelag håndtaket:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0171.jpg)
Og nei, det hjalp ikke...
Røed fant etterpå et slags lokk som bare var festet med silikon, og dermed fikk låst opp rommet med noen skrutrekkere:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0172.jpg)
Det viste seg når vi fikk det opp at den vaieren gikk tvers over bagasjerommet i stede for langs siden, det var derfor det ikke åpnet seg. Grunnen til at det lå sånn var fordi støtdemperen hadde blitt tatt ut.

Noen bilder fra rustsveisingen:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0175.jpg)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0173.jpg)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0174.jpg) :(

Idag har jeg mekka det støtdemperfestet ordentlig, så nå er vi ferdig med det!
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0177.jpg)


Så dagens/kveldens to spørsmål:
Jeg trenger jo helt klart et nytt håndtak foran, kjøpe hos hotshop? Har kjøpt dørhåndtak fra de før, og var ikke veldig fornøyd..

Det andre spørsmålet:
Jeg har to stk kanaler som er gangske bra angrepet av rust. For det meste under og på yttersiden og hvis jeg husker riktig så var det mest foran og til ca slutten av døren. Har dere noe forslag til å få ordna dette greit nok til EU kontroll? Har ikke veldig lyst til å ta av karroseriet i denne kulden..


Takker for svar

Mvh. Zezner




har  panser hantak liggande komm med bud  viss du vill ha det ;) 47769638


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerfebruar 15, 2010, 22:14:30 pm
Oppdatering!

Røed var innom igjen og startet med rustsveising av kanalene, og det var en del mer enn vi trodde.....

Etter å ha dratt av denne biten med stål og silikon...
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0180.jpg)

Fant vi dette...
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0181.jpg)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0182.jpg)

Det var ganske ille...

Etter en rask tur på biltema for å kjøpe mer stål, og et par timer senere var vi her!:
(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0183.jpg)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0184.jpg)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0185.jpg)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0186.jpg)

(http://i597.photobucket.com/albums/tt55/Zezner/Boble/IMG_0187.jpg)

Jeg er veldig fornøyd, Røed er ganske fornøyd.. Men han ønsker tilbakemelding fra dere!

PS. han ble ikke helt ferdig, men det er lite igjen på denne siden. Etter det er det KUN den andre igjen :P

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: 1303SSfebruar 15, 2010, 22:41:26 pm
nå har du skaffa deg jobb visst karosseriet må av har jo sveist fast kanalen til bunnplata ???


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: røedfebruar 15, 2010, 22:53:30 pm
ja men det vi lurer på er vel om dette er bærende og om detter er bra nokk, dette er den metoden vi fandt uten å løfte av karoseriet,
som du ser på noen av bildene var det ret og slett ikke noe igjen av kanalene, alt var rusta:(


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: SveinØfebruar 16, 2010, 07:41:14 am
Det er bærende ja.. nettopp derfor det burde vært gjort skikkelig med en gang  :-\

Det eneste dere har gjort der er å utsette og vanskeliggjøre arbeidet med å få gjort det skikkelig, noe som sannsynligvis må gjøres igjen innen få år.

Karosseriet trenger jo ikke å heves mye fra bunnpanna for å få skifta kanalene.. så det hadde ikke vært all verdens arbeid heller..

Men men.. dette er bare min mening


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerfebruar 16, 2010, 08:03:34 am
Vi har jo kappa av alt av rust og lagt nye plater, skjønner ikke hvordan dette ikke er ordentlig...

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 12:03:33 pm
Det er ikkje gjort på den beste måten, men det er heilt klart bedre enn det som var der!
Men det som er gløymt ser eg, er fester til stigtrinnet. Det er jo festa på kanalsida med nokon boltar. Men det er mulig dekan kan henga opp stigtrinnet på ein an måte? Isofall so kan du ikkje trakka på det, om du feks berre fester det i skjermane.

Uansett, det viktigaste å gjera no, OM du ikkje ønsker lika mykje rust som sist, er å behandla stålet! Puss vekk alt belegg frå sveisinga, og få på noko skikkeleg rustbeskyttelse! Og det er Minst lika viktig å få beskytta inni kanalen! Det skal vera nokon pluggar under kanalen, enten framme eller heilt i enden bak kanalen. Der kan du få inn ei sprøyta med slange på(biltema)  Som du kan spyla inn hulromsbeskyttelse med.

Og om du skal løfta opp karosseriet seinare, so er da ikkje so altfor mykje arbeid med å ta ein vinkelslipar å snitta opp den nye botnen de har laga.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Lidfebruar 16, 2010, 12:18:53 pm
Bare vær snill og ikke si at kanalene er fikset når du selger den igjen noen gang.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Bj?rnfebruar 16, 2010, 13:45:08 pm
Som tistlo sier, må du behandle dette.
Borr hull der festene til stigtrinnet skal være, spray inn tectyl eller lignende og sett inn /nagle inn løsgjenger.
Da får du et behandlet det bare stålet og få fester til stigtrinn.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerfebruar 16, 2010, 14:24:53 pm
Takk for svar selv om det ikke var helt de svarene jeg håpet på  :-\ :P

Stigbrettet var glemt når vi holdt på med dette, men kom på det i natt og sov ikke så veldig godt etter det. Jeg tenkte at jeg må enten kjøre uten eller gjøre som du sier og feste de i skjermen med en bolt i midten på siden eller noe sånt. Bjørn sin ide er ganske god og det er mulig jeg går for den. Stigtrinnet er ikke det viktigste akkurat nå, det viktigste er å få den godkjent.

Jeg regner også med at jeg må ta opp det vi har gjort om to år og lage kanalene ordentlige (kjøpe nye, ta av karosseri osv). Men jeg kan vel kjøre rundt med dette i to år? Det ruster ikke i stykker sånn som de som sto på? Har kanskje ikke sagt det, men dette er ment som en midlertidig løsning sånn at bilen blir godkjent før 1. april (da blir skiltene makulert) pluss at jeg ikke har plass til bunnplaten og karosseriet hver for seg. Har funnet ut at vintermåndene ikke er den beste tiden å mekke ute på..

Så da regner jeg med at dette holder i 2 år.
Så kommer dagens spørsmål: kan jeg ta tectyl rett på eller skal jeg ta på noe rust beskytter spray jeg har? Den må forresten påføres ved 10 grader og oppover... Hva med silikon?

Igjen, takker for all hjelp jeg får her! Ikke lett for en som ikke har holdt på med boble så lenge :P

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Hot Owlfebruar 16, 2010, 14:44:01 pm
Silikon har ikke noe å gjøre på en bil, det gjør livet surt for eventuelle lakkerer for "all fremtid"... Men du finner masse "kleb&tett" i handelen som ikke inneholder silikon. Det er mulig at du kommer gjennom Eu med denne hulltettingen, selv om det ikke er likeverdig med det som er fjernet. Du trenger ikke nødvendigvis å oppbevare karossen vedsiden av bilen ved kanalbytte, er nok å løfte 30 cm, men en 03 blir vanskelig å flytte pga fjærbeinene foran som må løsnes fra karossen.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: JSfebruar 16, 2010, 15:02:54 pm
Jeg og Finn-Erik gjorde faktisk noe lignende på min bil noen år tilbake. Det var ment som en "nødutbedring" og bilen ble kjørt med ene kanalbunnen sveiset fast i bunnplata i et år eller to før det ble fikset skikkelig. Fungerte helt greit.
Som en permanent løsning er det selvfølgelig noe dødfødt.
Stigbrettet kan du jo bare skru på med en haug selvborrende karosseriskruer i tillegg til feste i skjerm foran og bak.
Du skal jo uansett bytte ut biten du skrur dem fast i om 2 år.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 15:09:48 pm
Du må ha på noko rustbeskyttelse Før tectyl!

Stikk på ein sånn rekvisita butikk og kjøp noko rustbeskyttelsemaling, ikkje nødvendigvis sprayboks.. Rostoleum eller arcanol fungerar bra. Det har dei på jernia.

Når dette er behandla kan du ha på tectyl!


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerfebruar 16, 2010, 15:29:02 pm
Jeg og Finn-Erik gjorde faktisk noe lignende på min bil noen år tilbake. Det var ment som en "nødutbedring" og bilen ble kjørt med ene kanalbunnen sveiset fast i bunnplata i et år eller to før det ble fikset skikkelig. Fungerte helt greit.
Som en permanent løsning er det selvfølgelig noe dødfødt.
Stigbrettet kan du jo bare skru på med en haug selvborrende karosseriskruer i tillegg til feste i skjerm foran og bak.
Du skal jo uansett bytte ut biten du skrur dem fast i om 2 år.

Supert at noen andre har gjort det før meg :)

Ok, så droppe silikon (i skøter også?), ta på noe form for rustbeskyttelse og så tectyl. Riktig?

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlofebruar 16, 2010, 15:41:28 pm
Silikon skal du som nevnt over, ikkje bruka på bil! Skal du lima noko eller liknande, so bruk TEC7 eller Sikaflex 11C eller noko sånt..

Det er mange som har gjort dette før deg,, her er ein av dei: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12621.0.html

Tectyl skal ikkje brukast på bart stål, derfor må du beskytta før tectyl, utan så får du ei rustfella du ikkje har sett maken til


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Ketil S.februar 18, 2010, 12:08:16 pm
Nødløsninger er altid greit så lenge de ikke blir varige. Jeg gav blaffen i EU kontroll, skilt ble levert inn mens arbeid ble påbegynt. Det viste seg at jobben skulle bli mye større enn antatt. Bil ble påbegynt i jan- 09, skilt ble makulert i nov- 09 og bilen er fortsatt langt fra ferdig. Jeg tenkte dit hen at det er bedre å ta den store jobben først, få bilen så perfekt som mulig for så å få den gjennom biltilsynet senere. Det er noe herk å ta raske løsninger som på sikt bare blir dyrere og skaffer en selv mer arbeid. Da er det bedre å være uten bil et års tid eller to, for en vet hvor kjekt det blir når alt er ferdig.
Jeg håper dere får bilen gjennom EU og at ingen oppdager det som er gjort. Min T1 -63 var lappet på samme måte i kanalene som det dere gjør, jeg bannet en god del når jeg oppdaget det. Skulle ha fyrt typen jeg kjøpte bilen av hadde jeg oppdaget det tidligere.
Lykke til, 1303 er fet bil det.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerfebruar 18, 2010, 15:08:59 pm
Heihei, takk for innspill. Er også klar over at løsningen ikke er perfekt, og den skal heller ikke være permanent. Jeg ble litt forbanna (egentlig lo jeg, men jeg var sint) når jeg så all rusten bak den platen. Skal ringen fyren som solgte den til meg og høre med han. Men han hadde bare hatt den stående på gårdsplassen en liten stund, og hadde ikke fått tid til å titte ordentlig på den. Jeg skulle selvfølgelig tatt en nøyere titt, men kanalene virket veldig solide fra siden, var bare under det var ordentlig rust.. Men det er sånt som skjer når man kjøper en gammel bil brukt. Har også funnet ut at jeg burde hatt bilden på EU kontroll før jeg startet. Tror nemlig noen har fått kontroløren til å skrive på et par ekstra ting som egentlig ikke skulle stått der. Det var f.eks ikke NOE lyd fra hjullagrene.. Men jeg er litt god troende og tror at alle sier ting som det er uten å skjule noe. Men det er mitt første bilkjøp, og jeg har derfor lært mye til en eventuell neste gang.

Mvh. Zezner

PS. min venn røed fikk lappen i dag, grattis til han! Bare 219 dager til min 18årsdag.....


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudfebruar 18, 2010, 18:43:21 pm
Nå ser jeg ikke sveisene så tydelig på de bildene som er lagt ut, men om de har så dårlig gjennombrenning som det ser ut som ville jeg ikke godkjent dem om jeg skulle utføre kontroll på bilen...  Bærende deler skal være reparert på fagmessig vis...  nesten bedre å ikke gjøre noe enn å gjøre dårlig jobb.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Martinfebruar 18, 2010, 20:41:40 pm
har dere brukt galva plater? elle er det sveisa med pinner/elektroder


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Stein.Hfebruar 18, 2010, 21:03:26 pm
har dere brukt galva plater? elle er det sveisa med pinner/elektroder
Synes det er synd og skam og kalle det sveising,stå ute er det samme som at dekkgassen forsvinner og da blir det bare dritt.
Take it or leave it det er bare fakta.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: VW1303februar 18, 2010, 21:10:10 pm
Dette er det verste jeg har sett ??? Det er rett å slett forferdelig å gjøre sånt med en vetteranbil, det er ødelagt mer en å reparere!!!!
Dette kan IKKE kalles for restaurering! Herking, er navnet her!

Man bør ikke gjøre ting man ikke kan, det kommer tydelig frem her!


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerfebruar 18, 2010, 21:20:33 pm
Nå var det veldig mye negativt her! Kan virkelig ikke forstå at det er så veldig ille... Skal jo byttes om ett-to år da...  :-\

Nå ble jeg veldig redd her!!

mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Rikardfebruar 18, 2010, 21:28:49 pm
Dette er det verste jeg har sett ??? Det er rett å slett forferdelig å gjøre sånt med en vetteranbil, det er ødelagt mer en å reparere!!!!
Dette kan IKKE kalles for restaurering! Herking, er navnet her!

Man bør ikke gjøre ting man ikke kan, det kommer tydelig frem her!

Nonsens! Det er da mye bedre at man tar vare på bilen og utbedrer så langt man kan, istedenfor at man lar dette ruste! Om det ikke er den proffeste sveiser'n, hva så? Han holder ihvertfall bilen HEL og fri for rust!
Så får det utbedres videre etterhvert som lommebok og tiden strekker til!


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Anders Røsåsenfebruar 18, 2010, 21:34:11 pm
Nå skal je itte si noe som virker negativt eller sårende på noen....MEN detta er vel itte av den beste kvaliteten.
Som sagt før mei her så er det bare å laga mer arbeid for den stakkaren som skal kjøre og skru på denne bilen...
Her burde det vert kjøpt en ny ordentli kanal og sveist inn igjen på rette måten. Sjå på arbe til tistlo så skjønner du å je meiner.
Angående EU-Kontrollen så hadde itte je slept igjenom den bobla...desverre. Er jo bærende konstruksjon vi prater på her og dette vil aldri i verden gå gjennom.
Kjøp dei en ny kanal og et skikkelig sveiseapparat og litt tålmodighet. Også sover du bedre om natta og ;)

Resten ser veldig bra ut så stå på!!

Gratulerer til Røed med førerkort ;)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlofebruar 18, 2010, 21:43:58 pm
Det skal ikkje by på noko problem å få bilen godkjent med den kanalen. Arbeidet gjer vondt verre på sikt - ja, men eigaren presiserar jo att dette IKKJE er permanent, og då er eg heilt med på det arbeidet som er gjort. Kanalen er uansett ikkje so berande og viktig. Det er snakk om bil med sjølvberande ramma. Kanalane er viktige ja, men denne bilen knekk ikkje saman pga kanalane, garantert!
Det eg heller kan stilla meg meir tvilande til er sveisinga på støtdempartårnet. Det er nok meir berande enn den rusta kanalen! Om kontrolløren kan litt om sveising så spørst det om han godkjenner den,, men når det er sagt så er det vel ikkje so mange kontrollørar som er har so veldig greia på sveising no til dags?!


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: røedfebruar 18, 2010, 22:26:44 pm
sveisen på støtdemper hodet er bra, det kan jeg garantere, vi var sinsykt nøye med å tilpasse og sveise fra begge sider osv..
men utifra bilde skjøner jeg du er skeptisk.  ;)


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerfebruar 18, 2010, 22:35:45 pm
Tistlo reddet nattsøvnen min :P Som sagt, det er ikke permanent, skal være på i maks 2 år.

Nå har jo ikke jeg så mye peiling, men det som vi fiksa på støtdemperen var bare en overflate biten på oversiden, altså ikke selve den bærende delen(?) Mulig jeg tar heelt feil!

Mvh. Zezner


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudfebruar 18, 2010, 23:11:36 pm
Det jeg mente med innlegget mitt er at sveisene må ha god gjennombrenning... om ikke kunne du likegodt ha brukt popnagler... ;)  for meningen med å sveise rust er ikke å få ting til å se pent ut, med å forsterke komponenter som er svekket pga rustskader...  dårlige sveiser gjør bilen dårligere enn den var da man har fjernet masse stål for å sette dit nytt.   Om sveisene er bra så er det "bare" utseendet som er svekket ;)  ikke verre enn det.


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: torino 76februar 18, 2010, 23:13:34 pm
dette ordner seg :) var ikke det beste arbeidsstykket! men guttene har vertfall prøvd å det synest jeg dem skal ha kred for :) alt skal leres og neste gang blir det bedre ;) har demontert biler som har vert reparert på meir tvilsomt vis en dette.. usa import ;D


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Tistlofebruar 18, 2010, 23:44:05 pm
Ja tumbs opp for arbeidslysta! Eg veit det er mange her inne som hadde solgt bilen som delebil om dei hadde oppdaga den skjulte rusta på ei boble dei har kjøpt..


Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Hot Owlfebruar 19, 2010, 00:53:56 am
Når bilen går gjennom EU, for det gjør den, så kan den selges EU godkjenning....  som feilaktig blir oppfattet som et kvalitets stempel...
Bare ment som et eksempel fra min side, jeg mener ikke at dette er et forsøk på svindel.

Men for å ha sagt det, kanalene på bobla ER viktige strukturelt... å bli påkjørt fra siden med denne er ikke nødvendigvis et lykketreff...
Husk at slik rust gnager overalt, selv om det ikke er hull ennå... 

Selv hadde jeg byttet kanaler FØR jeg fikk lappen... stå på videre!



Tittel: Sv: Zezner's 1303 S BIG
Skrevet av: Zeznerjuni 24, 2010, 14:05:06 pm
Halloen! Leeenge siden jeg har skrevet noe her! Uansett, idag ble Bobla sendt på EU-kontroll...... Den kom igjenom med NULL feil  ;D ;D Så dere i Bærum kommer nok til å se meg av og til, men får ikke lappen før i september så det blir med rød L så lenge  ;)

Kommer muligens til å oppdatere tråden med hva som har skjedd i vinter med bilen, vi får se!

Mvh. Zezner