VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Ketil S. på oktober 05, 2009, 11:47:05 am



Tittel: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.oktober 05, 2009, 11:47:05 am
Har holdt på litt siden februar i år med min T1. Bilen ble kjørt hele sommeren 2008 før klutsjen røyk i november 2008. Bilen ble kjøpt i Telemark som et ok eksemplar, noe som senere viste seg å ikke være tilfelle. Bilen har vist seg å være rene Pandoras eske. Jo mer du skrur av og leter, jo mer drit finner jeg. Rust rust og atter rust, samt noen hjemmesnekra løsninger.
Se her for mer info. om prosjektet: http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?428.0


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: vidar eianeoktober 05, 2009, 13:50:44 pm
Frekkt bilde av deg Ketil :)
Stå på, bilen kommer til å bli kanon til slutt :)


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.oktober 05, 2009, 14:09:48 pm
Ja du så likheten du og.. He, he. Han og jeg har vel samme fremgangsmåte når vi blir forbanna, så det kan godt hende at bilen blir litt ekstra dyr når ting går på tverke for meg. Det har det gjort før..... Noe drit det der  :-\


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.oktober 14, 2009, 21:59:39 pm
Har kommet litt videre.
Bunn ve.side skal skiftes, hø.side trenger kun "litt" kosmetisk bearbeiding, dvs.lett sveisejobb + pussing.
Har nå demontert gearkasse og diverse i hekken, front er påbegynt demontering.
Se link for bilder etc. Får ikke til å kompe bildene på denne siden her !!!
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?428.0
Resten får dere vel se når bilen er ferdig, tja kanskje til sommeren, hvilket år ? Nei si det. Skal en ha det ordentlig tar det tid.
Karosseri er under kyndig behandling (dvs.sveising) hos medlem i klubben vår.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.desember 02, 2009, 15:18:25 pm
Enda litt videre nå. Bunn er ribbet for alt løst. Har nå fått bunnplatene jeg bestillte samt komplett frontstykke til karosseriet. Nå er det snart igang med sveising, sandblåsing og grunning. Tja, det ser ikke verst ut. Bilder kommer nå veldig snart. Har vært å tittet litt på karosseriet, det blir meget goood. Sveisingen av det skrider sakte fremover. Når bilen er ferdig kan jeg ikke selge den, altfor mye tid og penger blir lagt ned.
Var og kikket på Endre S sin T3 her om kvelden, blir jo inspirert en del av arbeidet hans kan en si.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Tistlodesember 02, 2009, 18:01:53 pm
Gledar meg til bilder! Men dersom det frontstykket ditt er av merket veng, så kan eg på forhånd sei att det ikkje vert så enkelt å få plassert på bilen! Fordi det er eindel profiler som overhode ikkje stemmer overens med resten på bilen, men alt lar seg modde på plass! Meiner å hugsa att det er forsterkingen rundt bensintanken som ikkje liner opp blandt anna


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Kjetil Limadesember 02, 2009, 20:08:49 pm
Ketil S sin sveiser fikser det meste. Det som ikke passer det modder han lett, har sveist bobler siden lenge siden han  ;)

Forøvrig samme person som jeg har brukt til å forsterke selvmordsdørene mine, rustsveist w lokk og reparert panser ++.

Nå er mine deler nesten ferdige så nå er det også mulig at Ketil sitt karrosseri blir raskere ferdig.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Endre Sdesember 02, 2009, 20:25:30 pm
Stå på Ketil. Bare gje en lyd hvis du e på jæren å mekke... Dette ska me få te...


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.februar 22, 2010, 21:10:17 pm
Har nå jobbet noe mer med understellet/bunnen. Har skiftet komplett ve.side og bakre del av hø.bunn, i tillegg til 3 mindre områder i ytterkant av hø.side av bunnen. Fannt 3 små områder med rusthull, disse ble skåret ut og erstattet med nye.
Karosseriet er under kyndig behandling hos en som virkelig kan sveise og få det til. Det har vært mye sveisearbeid på karosseriet og mange kroner lagt ned i sveisedeler og arbeid. MEN, pytt, det går fremover og bil skal det bli. Tar nå avspassering kommende torsdag for å slipe og grunne bunn. Er usikker på hva jeg skal gå for av grunning, Arcanol, Epoxy eller hva ?


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.februar 25, 2010, 23:35:55 pm
Stått 5 timer i strekk idag, krumbøyd over bunnen til bilen. Har slipt nesten hele bunnen, så nå skinner det i metall. Håper å rekke å grunne den i helgen. Må bare sandblåse enkelte steder så er den klar. Satser på å få gjort noe i morgen kveld. Sykt effektiv dag idag. Sleit ut to roterende børster og da er jo ve.side ny og trenger ikke samme behandling. Så ut som en neger når jeg var ferdig. Gammel tectyl og grunning i hele trynet. Masken jeg brukte hjalp noe, men jeg har snytt svart snørr i hele kveld.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.februar 28, 2010, 09:16:02 am
Da var nok en kveld og natt tilbakt i hønsehuset, ja det er der bunnen står. Sitter her nå, kjempetrøtt med to megaopplagte småbarn.
Fikk sandblåst de stedene jeg ikke kom til med sliper. Nå er all løs rust fjernet, slipt/blåst til metall. Driten er at jeg aldri blir fornøyd og hele tiden må slipe eller blåse litt til. Oppdaget et hull foran på ramma. Ser ut som om noen har knallet godt nedi stein eller annet en gang i tiden. Sveiset igjen og slipte, ble bra. Hadde tenkt å grunne bunnen i natt (kl. var 02.00), men fannt ut at jeg vil gjøre grunnarbeidet enda litt bedre. Kanskje får jeg gunnet i løpet av uken. Var så trøtt i natt at jeg ikke fikk tatt bilder ! Må sope opp litt på gulv for å klargjøre til grunning også.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Tistlofebruar 28, 2010, 11:35:35 am
Går unna her ja! Du må få ut meir bilder:) Av grunning ville eg brukt epoxy om du har muligheit til det


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 01, 2010, 11:41:21 am
Sitter med et spann med Offshore grunning. Klarer det Nordsjøen klarer det veiene i Rogaland også. Brukte Epoxy på min forrige bil (1303) og det var gode greier. MEN, jeg sier ikke nei takk til et spann med den grunningen jeg nå har. Liker godt jo flere advarsler, dødningehoder, kryss etc som finnes på spannet ! Dette skal bli bra det.
Nå er det heller ikke så fælt lenge til hele karossen er ferdig sveiset heller. Hookyes delene tar seg bra ut.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Tistlomars 01, 2010, 17:28:08 pm
Ja industriell maling er ofte langt bedre og farlegare enn over disk maling :) Vert nok veldig bra med offshore grunning


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Kjetil Limamars 02, 2010, 08:37:29 am
Var å kikka på karosseriet ditt i går etter medlemsmøtet. Hookeys er bare knall.... Kommer til å bli bra dette.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 02, 2010, 10:13:26 am
Satser på det Kjetil ! Alt blir nok bra til slutt. Idag blir det tur for å klargjøre for grunning av bunnen. Må sope opp en del gammel drit og sand. Føler nå at det går litt fremover.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 06, 2010, 11:12:50 am
På an igjen. I går kveld fikk jeg grunnet undersiden av bunn ++. Brukte Ferobet ...... Fant ut etterpå, etter at jeg tok av masken, at det luktet noe helt forjæ.... sterke saker dette her. Brukte kost men skal ut imorgen for å sprøyte et lagt til. Synes dekkevnen var så som så, sikkert siden alt er slipt til stål. Skiten trakk inn over alt i sprekker/skjøter og sveisesømmer etc. I løpet av uken blir oversiden tatt. Deretter blir det topplag, Bodycoat og lakk. Bør bli bra dette.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 08, 2010, 11:27:25 am
Lag nr.2 med grunning er påført. Tar ett lag til så burde det holde bra. Deretter lakk, bodycoat og litt lakk på toppen.
Deretter er det "toppen" sin tur. Tenkte å beholde de gamle asfaltmattene da de sitter fint som de gjør. Så får jeg begynne å legge opp nye bremserør ol. Tenkte å bytte til to-krets. Har to-krets fra 1303 liggende men lurer på om den kan modifiseres til å passe mine "gamle" bremsetromler. Har fått vite at diameter på utgangsnippelen er annerledes på de nyere modellene. Må jeg bytte bremsesylinder??


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 15, 2010, 13:32:04 pm
Igår ble siste rest av bunn grunnet. Nå skinner den så fint i rødt, skal ut idag for å kjøpe topplakk. Håper å få lagt på lakken iløpet av denne uken. Har litt dårlig med tid da jeg har et VW medlemsblad som også skal lages. Må ut å leke litt reporter igjen ser de ut som. Bilder av bunn legges inn ikveld når unger er lagt og kona sitter og leser, ser på tv eller er ute å trimmer. Jeg trenger jo ikke å trimme, trimma lunger og nesehår igår under grunning. Hadde jeg ikke brukt maske hadde jeg sikkert ikke funnet veien til jobb idag, lukter sterkt som f.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 15, 2010, 21:42:51 pm
Ny runde i hønsehuset igår kveld. Gjorde siste grovarbeid før jeg fikk lagt på et godt lag med grunning. Lurer på om jeg skal ha et til, men skal jo ha på noen lag med topplakk også. Undersiden har 3 lag med grunning, deretter kommer lakk, bodycoat og tilslutt lakk.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 17, 2010, 08:58:38 am
Enda en økt unnagjort. Fått lakket bunn overside igår. Nå er det skikkelig kult å holde på. Synes bunnen ble vanvittig bra. Lakkert med sprøyte og nå har jeg komt inn i det (ikke brukt sprøyte på 20 år).I løpet av et par dager er bunn ferdig lakket, satser på å få tatt undersiden imorgen eller i løpet av helgen. Har ikke gjort noe med forstilling enda da jeg er i tvil om jeg skal montere senkespindler eller gå for Puma. Vil egentlig gå for KUN spindler i første omgang.Uansett så står forstilling for tur med sliping, grunning og lakking.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 18, 2010, 08:51:01 am
Da var hele bunnen ferdig lakket. Ser nice ut. Måtte gjøre et par små sveisejobber på bunnen før jeg gjorde bunnen ferdig igår. Hadde glemt å overføre batterifeste og bolten som en fester jording etc. i !! Kom på det nå jeg satt på jobb igår. Nå står bunnen og herder. Da er det bare å fortsette med montering, senking, forstilling etc. Det blir jo bare kjekt.
 ;D 8)


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Gullikmars 18, 2010, 10:29:02 am
Ser bra ut , leste heletråden din nå og det ser ut som du er blitt dratt litt i nesa, om du trodde du kjøpte en bra bil.
Samme erfaring er blitt meg til del flere ganger ,sist med en 1300 68 mod. 
Men nå ser det jo ut som du har full kontroll og godt tempo , stå på!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 18, 2010, 11:47:05 am
Du kan si det slik at lysten var større enn evnen når jeg kikket på bilen. Ble vel litt hekta siden det var en -63. Tok en bra titt på den, trodde jeg, men det som var av rust var ikke så galt. Det var først når jeg begynte å plukke ned at ting åpenbarte seg. MEN, nå nærmer det seg at karossen er ferdig sveiset. Har blitt noen kroner der, kroner jeg hadde tenkt å bruke til stæsj.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 22, 2010, 10:11:28 am
Ikke komt lenger siden sist uke. Skal til med forstillingen, skifte av gearkasse (den skal renses litt samt skifte mansjetter) og montering av nye bremserør. Går å venter på svar om jeg får kjøpt en ny hovedbremsesylinder av en i klubben. Så er det et stort spørsmål jeg går å surrer med. Skal jeg gå for senkespindler eller Puma, evnt. innsveising av senkesatser. Har ikke lyst å legge så mye penger i senking nå da kronene må gå til litt viktigere ting for å få bilen på veien igjen. Har mest lyst å gå for den rimeligste (godkjente) løsningen og heller gjøre endringer senere en gang. Best er jo å skru bilen sammen med original høyde, for så å senke etter biltilsynet har skrapt i bilen. Går i et lite vakum ift.senking eller ei akkurat nå.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 29, 2010, 19:17:41 pm
Bunn nå flyttet til monteringssted, gammel luftig og tørr låve. Står og koser seg sammen med en -57 (reg. feb.-57). -57`en skulle jeg gjerne hatt, den har stått der nå i litt over 1 år, original og klar for restaurering. Sist jeg snakket med eier ville han ikke selge !! Får prøve igjen.
Har startet rengjøring og sliping av forstilling, må skifte pinnen til ene spindelen,litt mye slark, eventuelt skifte til senkespindler (det jeg helst vil). Sandblåserutstyret røk mens jeg holdt på. Har reservedeler så jeg får tatt det etter påskeferien.
Karosseriet nærmer seg også litt, det verste tatt der. Siste rest blir å skifte litt av bakerste bunn av kanal, samt frontstykket. deretter blir det pussing og lakkering. Motor er nesten klar (1600) må bare få kjøpt forgasserpakninger, så håper jeg skiten sviver. Gearkasse trenger nytt utløserlager, men jeg har en 1600 kasse stående. Den trenger bare nye mansjetter så skulle den være klar. Setene trenger oppussing. Tenkte å ta ut store deler av det slik at jeg sitter igjen med rammma. Deretter bygge opp med nytt skum med sidestøtter og diverse. Får da bedre komfort.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Endre Smars 30, 2010, 21:46:15 pm
Kjøp nytt utløserlager... Nedtur å høre lyd fra det når alt e oppe å går. Koster ikkje mange kroner...


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.april 04, 2010, 14:59:26 pm
Lageret som stod i kassen hadde jeg kjørt med kun kort tid. Det røyk på nytt da det viste seg at klipsen på ene siden hadde falt av, var vel litt uforsiktig da jeg monterte det. Hot Shop leverte nytt lager sist gang på 2 dager. Må i tillegg skifte foringer/pakninger da kassen lekker olje ved drivledd. Får ta høytrykken og blåse rent. Time vill sjove


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.april 07, 2010, 08:39:06 am
Venstre side bak på kaross nesten ferdig. Var å så på det igår kveld og dette ser meget bra ut. Tror jeg drøyer med å få bilen på veien til neste år, da har jeg god tid til puss og ferdigstilling, blir ikke hastverksarbeid da.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mai 16, 2010, 09:04:11 am
Lite gjort siste måneden, blien er fortsatt under sveising og det går fremover. Igår fikk jeg fatt i to nye dører fra en -63 som skal hugges. Dørene var gode, litt rust men ikke rarer greiene, uansett mye bedre enn de som står på bilen. Videre tok jeg med meg en bakskjerm som jeg tror jeg mangler. Husker ikke hvilke skjermer jeg kastet ! ;D Det er sjeldent jeg er borte og ser i haugen av deler som er plukket av.
Har vurdert kostnadene på bilen, og vil gå for en "rat-looker" i starten. Viktigst å få bilen på hjula igjen og godkjent hos Biltilsynet. Har fått tilsendt noen deler nå og neste blir å skifte foringer på forstilling. Må også skifte ene linkpinnen.
Har i mellomtiden kjørt rundt i 1303`en jeg fikk fatt i. Den er så forbaska god og urørt at det er en glede. Spørs om det ikke blir fikset på denne etterhvert også. Litt senk og felger ?


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: RZR-Andymai 16, 2010, 12:29:24 pm
Blir bra dette, Kjetil! Rart med disse urørte 1303-ene, har en selv som er deilig å kjøre - bare å fylle bensin, ingenting som skrangler eller er feilmontert ;)


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mai 16, 2010, 17:22:54 pm
Sant nok. Nå gleder jeg bare til SRVWK treffet, alias Boretreffet. Håper jeg får tid til å teste den på banen, men blir vel nok annen jobb på meg der.
Holder på å lufte bremser etter caliperskifte, gikk tom for bremsevæske, så vi får ta resten på tirsdag.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 04, 2010, 07:35:02 am
Har skjedd lite med -63`en etter innkjøp av 1303. Bilen har ikke blitt sveist på den senere tid grunnet andre prosjekter, men nå ser det ut som om det blir oppstart denne måneden igjen. Ikke all verdens for en nevenyttig sveiser før den er ferdig sveist. Har puslet litt med forstilling. Den er nå helt demontert og påbegynt sliping og sandblåsing. Selvfølgelig oppdaget jeg at sanden var blitt fuktig siden sist runde, slik at sandblåseren tettet seg gang på gang. Gav opp kl.01.00 en kveld. Gadd ikke åpne ny sekk,kjørte hjem. Skal ut en av de første dagene for å ta resten. Da blir det grunning og lakk. Fant ut etter at jeg demonterte resten, at det var mer slark i ledd enn først antatt. Må skifte noen foringer på linkpinnen, tror ikke de går igjennom hos BT, samt at et annet ledd må skiftes ut. Siden 03`en er så genialt bra, har jeg mest lyst å sette i hop -63`en som en rat looker, selge den og heller gå på 03`en med det jeg få av grunker ved salg. -63`en er da sveist av fagkyndig person med en utrolig kunnskap om sveising og bobler. Lagt ned masse penger i den nå. Har forresten fått fatt i 2 dører som er kjempebra, så bilen blir rustfri. Senking etter godkjenning hos BT.
Bilder kommer


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Varjaugust 04, 2010, 09:44:35 am
Sitat
Pedalsett gikk greit, selv om klutsjwaier var sikret med el.tape !!

Helt utrolig hva folk finner på å gjøre.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 04, 2010, 11:26:58 am
Jeg er komt dit hen at ingenting forundrer meg lenger ! 8) Kanal ve.side var jo også blitt sveist en gang, men uppsann, det var lagt på et metallstykke utenpå rust som igjen var sveist sammen med bunnen, hi hi. Ikke rart det var vanskelig å splitte bilen. Var ikke flink nok til å kikke ordentlig etter den gang, men mye var skjult under gammel drit og tectyl. Ble vel litt blendet av modell, små ruter etc.
Bilen jeg nå kjører med, en genial 1303, 74/75 mod, har fått reparert rust under batteri for en del år siden, med glassfiber og herder som er smurt pent over rusten. Er for småting å regne. Gidder ikke ta det nå. Er jo bare å skjære ut og legge inn nytt stykke.
Nå bærer det bare beine veien utover høsten. Kanskje den er kjørbar til sommer 2011?


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 05, 2010, 13:36:02 pm
Ikveld blir det ferdigstillelse av forstilling, forhåpentligvis. Skal blåse resten av overflaterust, ikke mye som gjenstår der. Deretter grunne og lakke. Smådeler blir glassblåst før grunning og lakk. Deretter montering mot bunn/flyndre. Nå kan det se ut som om bilen blir ferdig sveist i løpet av august/september, en gang! Deretter montering. Har byttet til meg noen dører som var i langt bedre tilstand enn de som stop på bilen. Disse trenger kun matting før ny lakk.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.januar 27, 2011, 09:07:07 am
Har skjedd lite med bilen. Har fått den tilbake fra en person i klubben som sveiste på den. Skal nå ta resten selv.
Gjenstår å bytte hø.bakspiss, ytterkant kanal h.side samt skjermfeste. Litt småfiks med sveiseapparatet ellers også.
Har nå kappet ut bakspiss for å tilpasse Hokkeys bakspiss. Håper å få den festet i løpet av helgen. Bruker mye tid på tilpasning da jeg er nøye, samt ikke har kjempekompetanse. Får det til, men det tar litt tid. Blir aldri enig med meg selv om jeg har målt godt nok!
Når alt er sveist blir bilen flekklakkert og blir rullende med shabby lakk. Blir en liten rat av den.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.januar 27, 2011, 15:01:20 pm
Har nå kikket litt på "Rat-forumet".
Har bestemt meg for å sveise det som gjenstår, deretter sette bilen sammen og få en kul rat-looker. Tror jeg bare beholder de gamle dørene på bilen, de er rusten og fine.
Har altid sett på rat-look som sære greier, ikke fine er de heller! MEN NÅ, tror jeg at jeg så lyset. Min -63 skal bli rat-look, med originalt slitt og hullete interiør. Flenger i taktrekk etc. Når bilen er godkjent blir det å fikse noen senkespindler og felger. Litt drit at jeg bytte en takgrind mot to dører !


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.januar 28, 2011, 08:07:30 am
Hø.bakspiss punktet på. Skal bare kontrollmåle med skjerm at hull passer. Fikk ikke en fullgod tilpasning,så før jeg fester den helt må jeg være sikker på at den sitter riktig. Nærmer seg litt mer fullstendig bil.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Tistlojanuar 28, 2011, 18:37:17 pm
Lurt å skru på støtfangaren og legga ein vater over festa(forutsatt att bilen ellers er ca i vater då)


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.januar 30, 2011, 09:41:34 am
Ikke lett å vatre av noe som helst Tistlo. Bilen står godt skjev på bruskasser for å komme til området som sveises. Skal prøvemontere skjerm idag for å se at ting passer før jeg gjør ferdig sveisen. Har satt av noen mål før jeg skar av gammelt feste, så det bør passe greit.
Tror bilen blir lav etterpå, må senkes. Skal ha på originale felger i standard bredde på både felg og dekk!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.februar 02, 2011, 12:01:07 pm
Da er bakspiss behørig festet. Litt måling og prøving av skjerm viser at dette er bra (nok). Kun litt småfiks på et par punkter, så er det på med grunning og dermed gyve løs på neste område.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 02, 2011, 15:12:21 pm
3 nye skjermfester på plass. Nå er det hjørnet foran baksjerm sin tur. Har vært lappet noe vederstyggelig en gang her! Den som har sveist har nok ikke brukt maske, bare lukket øynene og latt det stå til. Slik ser det ut.
Sakte fremgang hele tiden. Er jeg heldig kan bilen være ferdig sveist i løpet av forsommeren.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.juli 06, 2011, 13:40:42 pm
Mjaaaa, har stått stille lenge nå ! Har holdt på med -03`en istedenfor.
Igår gikk jeg til pers igjen. Har fått tilpasset ytterkanal, så den blir muligens punktet på ikveld. Deretter skal nedre del av hjørnet foran baksjerm til pers. Deretter litt finsveising på tiligere utført arbeid.
Da er det vel bare å hive på karossen igjen tror jeg.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.juli 06, 2011, 13:47:54 pm
Så er det den greia at når jeg er så nærme at bilen er ferdig sveist, så hadde det vært kult å gjort den strøken også! Klarer aldeles ikke å bestemme meg !!!! Står å ser på bilen og prøver å forestille meg bilen som rat look, deretter som strøken senket ! Begge deler er like fristende. Billigst å lage den til rat look, finest som strøken. POKKER!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 08, 2011, 07:20:47 am
Lørdag kveld(og deler av natten) ble brukt til innrykk på prosjektet. Fikk sveist fast ytterkanal og nedre hjørne foran bakskjerm. Ble noe dårlig sveis grunnet dårlig metall, måtte rense og styre før sveisen satt slik den skal. Ytterkanal gikk fint bortsett fra en del koking av gammel grunning/smørje som lå på innsiden. Det rant ned på sveiseområdet, så jeg må til med litt opprenskning. Gjenstår litt småpunkter + sliping så er det helt og fint. Godt å komme nærmere målet.
Når dette er slipt og grunnet, må jeg tette noen områder som tidligere sveiser ikke gjorde ferdig. Deretter gjenstår fangerfeste hø.side foran. Da tror jeg jeg gir meg!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Formula Veeaugust 08, 2011, 08:48:30 am
Hva mener du med at du gir deg? At du runder av prosjektet og monterer sammen, eller gir deg for dagen, eller gir du opp?  :)


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 08, 2011, 09:51:22 am
Kunne sikkert sveist på andre ting også for å få bilen enda bedre, men da blir det manisk!
Jeg mener at jeg da begynner med montering! Ville vært fint å få den ferdig til neste sesong.Tror jeg går for "Rat look".
 Da blir det salg for så å bruke penger på 03` en. Den må også ha en oppshining!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 10, 2011, 12:22:33 pm
Var ute igår og grovslipte sveis, samt fjernet et lite stykke til av ytterkanal. Stod igjen 10cm med boltfeste, slik at en hadde referansepunkt.
Innvendig må det tettes noen steder. Ikke mye sveis det.
Før jeg begynte arbeidet igår kveld var jeg og kjøpte små rundeller/slipeskiver (3 cm i diameter) slik at jeg ikke skulle slipe for mye med flapdisk. Selfølgelig var det feil innfestning, fikk derfor ikke gjort meg helt ferdig.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 23, 2011, 07:36:09 am
Siste stykke sveist inn ved skjermbue, måtte lage ny del med profiler. Ble bra det. Nå kun litt småsveis på ytterkanal og siste slipefinish. Deretter går jeg løs på noen få områder innvendig som ikke er fullført.
Bilen er så innmari møkkete etter 3 år i garasje, med sveising og sliping etc. Den skal ikke vaskes eller noe når den settes sammen. Skal bli en møkkete rat look.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Tistloaugust 27, 2011, 22:59:25 pm
kahen vart da tå bildena då?? 8)


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.september 19, 2011, 10:13:07 am
Er dårlig til å ta bilder! Glemmer kamera osv.
Det går fremover nå, snart ferdig med sveising. Hadde en runde igår med litt arbeid.
Ytterkanal ferdig!
Kappet ut invendig ved skjerm begge sider, kun overgangen mellom bunn og innerskjerm bak baksete. Ve.side er det et stykke på 4x25 cm, andre siden 10x4cm.
Fikke sveist på ene stykket, men dårlig metall i området, eller urent, for det var som å skyte med AG3. Det smallt og hoppet. Sliper ned og tar det på nytt for å få det godt nok.
Skal ut denne uken å gjøre ferdig disse to områdene, tar vel 30 min inkl. sliping. Deretter lage til nytt stykke under kanal, ca.10x15 cm som skal felles inn. Rust er kappet ut.
Deretter blir det montering. Kanskje jeg får hentet bunnen neste uke slik at jeg får den hjem i garasjen. Må legge opp alt nytt av bremser etc. Forstilling er klar til montering. Er litt usikker på om jeg skal skifte foring i ene siden, er en liten slark i opphenget der. Får se om EU godkjenner det!
Uansett satser jeg på å være ferdig med sveising denne uken.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.oktober 20, 2011, 09:16:13 am
Da var nye ting gjort med bilen. Sveising unnagjort, skal kun punkte på 4 nye boltfester til skjermene, de har jeg funnet idag, så er det kun litt smågrunning og lett sparkling før karosseriet kan pares med bunnen. "Ny" motor funnet (1300) som blir brukt i bilen. 1200 motoren må igjennom en reparasjon for å kunne fungere tilfredsstillende.
Hadde fri igår for å sveise ferdig og jeg fikk gjort masse, tom grunnet store områder som var slipt grunnet sveising. Satser på en tur ut i helgen for å grunne ferdig + hive på litt karosseri tetning histen og pisten!
Bilder er det dårlig med, fikk tatt noen få men ikke fått lagt de ut som en ser!
Dette skal bli en "rat looker" så jeg skal kun punkt lakkere/male.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Kjetil Limaoktober 20, 2011, 09:29:31 am
Ser Steinar på Dalhems selger senkespindler til 1100,- Dette i kombinasjon med smalere puma og gisesenk bak samt blanke felger hadde vært noe.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.oktober 20, 2011, 14:34:04 pm
Har tenkt spindler lenge og mye senk bak, MEN, skal ha på de originale, rustne og stygge hjula jeg har til bilen. Dekkdim 155. HA HA. Skal være stygt på denne, ihvertfall foreløpig!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.oktober 20, 2011, 19:46:18 pm
Senkespindler bestillt!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.oktober 23, 2011, 10:55:43 am
Påbegynt sparkling av begge sider bak foran baksjerm. Rengjort/slipt og grunnet alle innerskjermer, klar for tectyl/steinsprutbeskyttelse. Lagt på karosserifug på alle sveiseskjøter innvendig ved innerskjerm bak.
Bilder? Ja endelig!
Må punkte fast 3 boltfester foran, så drar jeg karosseriet hjem i garasjen for å sparkle/pusse ferdig.
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Tistlooktober 23, 2011, 19:33:21 pm
tips: puss vekk all den svarte malingen på sveisedelane. det lønner seg i lengden!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.oktober 24, 2011, 07:01:03 am
Synes den fungerer fint som underlag for grunning med Hagmanns! Vet at det ikke er spandert beste grunning på de delene!
Denne bilen var det meningen skulle bli en rat looker, men tok meg i går kveld i å helsparkle sidepaneler! Fa..... Nå er jeg i gang igjen med å ikke klare å la være å la ting ikke se fint ut! Nytt dilemma! Skal jeg pusse ned all den gamle lakken og lakke hele bilen slik at den blir strøken. Var jo aldeles ikke meningen.
Eller kanskje la fantasien løpe løpsk å finne en helt syk fargekombo?


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Kjetil Limaoktober 24, 2011, 07:18:28 am
Jeg ville tatt hele bilen.

sparke, pusse, sparkle, pusse, sparkle, pusse, sparkle, pusse, ølpause, sparkle, pusse, grunning, våtslipe, lakk, montere, ferdig, ølpause igjen.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.oktober 24, 2011, 07:40:29 am
Er redd for at det er det som kan skje nå Kjetil! Fikk bestillt senkespindler av Steinar forresten!
Synes jo ølpausene er kjekkeste jeg da!
Driten er jo at tar jeg hele bilen må jeg skifte innertak osv. Det var jo aldeles ikke planen! Spørs om ikke 03 må gå nå for å drifte innkjøp av masse deler etc!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Formula Veeoktober 24, 2011, 11:18:36 am
Jeg ville tatt hele bilen.

sparke, pusse, sparkle, pusse, sparkle, pusse, sparkle, pusse, ølpause, sparkle, pusse, grunning, våtslipe, lakk, montere, ferdig, ølpause igjen.
Gi beskjed om du trenger hjelp i pausene.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.oktober 24, 2011, 11:23:31 am
Sender sms på det du!
Trenger ikke ta med drikke, jeg har! Altid kjekt med drikkekompiser.  ;D


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Tistlooktober 25, 2011, 22:09:49 pm
Synes den fungerer fint som underlag for grunning med Hagmanns! Vet at det ikke er spandert beste grunning på de delene!

Det er faktisk spandert ein ekstremt DÅRLIG grunning på sveisedeler,type billig. uansett kor god maling du har på toppen so nyttar da ikkje når bunnstrøket er ubrukelig. etter noko tid kanskje 1år eller meir so vil ting begynna å flassa vekk. dessutan tolar da ikkje litt skraping. eg malte ei bunnplata med nye golv(den raude typen) golva var ikkje pussa reine før lakk, kun matta ned den dårlige grunninga. etter lakking i fleire strøk god svart farge so såg bunnplata dønn strøkent ut. men etter montering av karosseri og prøvesitting i stolen etterkvart. so oppdaga eg att lett bevegelse på skoen mot bunnplata var nok til å løysa malingen.. flassa av utan spørsmål.

dersom du har orginallakk på bilen so treng du vel igrunn ikkje slipa vekk all lakken.du kan berre matta den ned


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.oktober 25, 2011, 22:14:12 pm
Sveisedelene (ikke Hookey`s) er grovslipt, deretter grunnet. Alt annet rundt sveiseområder/-skjøter blir mattet og sparklet. Se bilde av panelside ve.bak! Der metallet har trukket seg i nærheten av sveiser, blir det kun mattet ned for deretter å sparkles. Gammel lakk uten rust er jo en kjempebra grunning. har det oldt siden 1963, holder det den tiden jeg kommer til å ha bilen.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: RIN94oktober 26, 2011, 14:50:09 pm
Lag bilen strøken Ketil! tenk alt av penger som har gått med til sveising osv.. blir dumt og bare gjør ferdig resten fort og gale for og så selge den med store tap.  Ta deg god tid og kos deg med arbeidet for og få en STRØKEN bil du vil bli virkelig godt fornøyd med! ;-)


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.oktober 29, 2011, 23:59:37 pm
Jeg går for Rat look!
Har vært ute å jobbet nå. Sparklet, pusset og lakkert ve.side bak, samt grunnet og fått på "Body coat" på innerskjerm foran og bak ve.side, samt foran hø.side. Sparklet hø.side bak, men gadd ikke pusse mer ikveld. Tenker et lag til skal gi god finish! Deretter fyller primer og lakk. Kjøpte på slump en lakkboks men traff aldeles ikke fargen, drit på, ble litt vel lyst!
Jeg kommer til å kjøre bilen som er Rat looker. Dersom den blir solgt ved en senere anledning, er det null problem å få den strøken. Kun å matte ned lakk og gi den et nytt strøk all over!
Bilder kommer men gidder ikke legge dem inn nå.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.oktober 31, 2011, 13:18:59 pm
Nå er jeg igang igjen. Klarte jo ikke å la være å sparkle noen sveiseskjøter, og måtte da også lakkerer litt. Jeg må på liv og død altid ha det så innmari perfekt og da bare baller det på seg. Sitter nå å tenker om jeg bare skal gi gass og skifte ene fangerfeste foran, frontplate og bunnplate front (rep.deler har jeg) for så å gjøre bilen helt fin! Valgets kvaler dette her. Bilen er jo ikke akkurat rat look lenger etter at jeg bare måtte sparkle og lakke litt, og litt til og litt til og ....!!!
Lurer på om jeg bare skal levere bilen bort for å få gjort dette her! FAA.........


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Trond Dahloktober 31, 2011, 17:36:57 pm
Gjør det skikkelig istedet for å ta snarveir. Du blir nok glad etterpå for at du gjorde det.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Endre Soktober 31, 2011, 23:44:33 pm
Hvis du sliter med å bestemme deg så sett det vekk ei stund å finn ut hva du vil. Kjenner eg deg rett så har ikkje du meir fritid enn oss andre. Bruk tia fornuftig. Å ta en beslutning om å gjør det på din måte. Men husk at du skal kose deg, å det skal ikkje være på bekostning av noe. Nå syns eg du har vært en "vinglepetter" lenge nok! Sorry men har vært der sjøl og måtte få den i trynet før eg våknet :-) Stå på Ketil, gjer jobben skikkelig :-) eg håper at eg ikkje ser den bilen før i 2013...... Tidligst :-)


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.november 01, 2011, 08:18:35 am
Tok beslutning igår kveld ! Sa til kona at den bilen blir nok stående en stund til og vil koste enda noen kroner, ha ha.
Er egentlig ikke så mye å gjøre, kun sveise inn nytt fangerfeste foran, evnt. skifte hele/deler av frontstykket. Delen står jo klar så det er bare å måle opp og kappe og sveise. Deretter matte ned karosseri + litt sparkling av ene sidepanelet. Innertak må bort, ruter ut, nye lister ++. Skal ut imorgen for å begynne med rensliping av frontstykke, måle og kappe. Etter det skal du ikke kunne finne rust på kjerra! Satser på å ha sveist ferdig og slipt i løpet av kommende helg!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.november 02, 2011, 15:10:54 pm
Ikveld blir det fjerning av ny tectyl, deretter oppmåling, kapping og innsveising av nytt fangerfeste hø.side, samt bytte av plate under frontstykke. Er jeg gal nok tar jeg og fjerner hele driten bit for bit.

Nå er jeg lei !!!!!!!  >:(


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Kjetil Limanovember 02, 2011, 15:47:29 pm
Slapp av, det blir værre....  :D


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Trond Dahlnovember 02, 2011, 16:53:02 pm
Hehe, og jeg trodde jeg hadde mistet motivasjonen? :-D


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.november 03, 2011, 08:06:10 am
Ha ha. Takk for støtten!
Neida, er jo ikke så ille egentlig.
Endre S. var oppom med litt god støtte og tips. Gikk noen runder rundt bilen, kikket og klødde meg i huet, la inn på en ny snus og to, OG fa... heller, slipte reint for å kunne kappe ut hele frontstykke (har komplett nytt stykke liggende), men for å unngå hastverksarbeid kappet jeg ingenting igår kveld, kun oppmålinger og klargjøring. Frontstykket ryker til helgen. Passformen er heller ikke gal, tatt i betraktning at reprodeler sjeldent har god passform. Skilte kun 5mm på totalbredden mellom bredde på bilen og rep.stykke.
Er jo helt på trynet egentlig å ikke gjøre bilen 100% rustfri når en har mulighet til det. Alt annet er jo skiftet så hvorfor ikke fronten også! Satser på å fortsette med resten av sparklingen til uken igjen. Siden jeg hadde lagt på topplakk på områdene så jeg bedre nå at det ikke var helt jevnt.
Masse sveising er noe dritt, men sparkling osv synes jeg er helt ok.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.november 05, 2011, 20:03:08 pm
Da er det lørdag kveld og på tide med en tur ut i "verkstedet". Ikveld/natt skal gammelt frontstykke fjernes og ny festes på.
Har gjort klar for kapping, oppmålinger foretatt, og da er det bare å gi jernet!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.november 06, 2011, 08:44:44 am
Da er nytt frontstykke punktet fast. Brukte en del tid på å finne gode referansepunkter og måle opp reprodel, slik at alt skulle komme på rett plass. Å bruke bunnen for å treffe festene riktig er nok best, men det går fint å bruke andre punkter også. Jeg målte med opp mot gulv og mot skillevegg mot kupè. Brukte fremre fester som målepunkter. Viktig at en bruker samme målebånd/tommestokk hele tiden! Etter å ha funnet rette kapplinje på karosseriet, markerte jeg opp med markeringspenn, men brukte tape for å ha en god linje å kappe etter. Jeg hadde en overlapp på ca.3,5 cm på reprodel som gjorde at jeg kunne legge den utenpå bilen, da fikk jeg markert godt opp, samt at jeg fant rette vinkler som igjen kunne kappes etter. Etter noe kikking og grubling var det bare å la det stå til, kappe bort gammal drit. Å tilpasse reprodelen tok litt tid da jeg brukte en del tid på kontrollmålinger, samt at jeg kappet litt og litt.
Da jeg hadde glemt karosseriverktøyet hjemme, ble det kun punktet i natt, resten av sveisingen tar vi en annen dag.
Faktisk passet reprodelen utrolig bra. Brukte noe tid på å sette inntil gammel del for å kontrollmåle.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Kjetil Limanovember 06, 2011, 09:00:39 am
Det der kommer du nok aldri til å trege på. Ser bra ut dette.

Anbefaler som tistlo sier å dra over med en sliperondell eller noe for å fjerne den sorte drittlakken. Biltema har billig 2K epoxy grunning i båtavdelingen. Den er et helvete å slipe men du skal vel ha på annen grunning/filler/sparkel oppå uansett. Eventuellt koster andre 2K epoxy grunninger så utrolig mye de heller.

Husker ikke helt hvordan det så ut før men syntes å huske at bunnen på reservehjulsbrønnen var fikset men så helt jalla ut. Du har brukt 2-3 kvelder på å fikse noe som absolutt så ut til å trenges. Koster penger og tid men man lærer mye og får et bra resultat etterpå.

Produktiv lørdagskveld dette, husk å kjøpe en liten blomsterkvast til kona også nå sånn hun ikke bruker dette mot deg :-)


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.november 06, 2011, 09:31:33 am
Skal slipe over reprodel. Har noe skit god grunning stående, helsefarlig til de grader! Gammelt fronstykke har vært fikset før, fant plater som var sveist utenpå gammel rust osv!
Brukte 3-4 timer på dette! Kona er så grei så, har full forståelse for at jeg bruker lørdagskveld til hobbyen! Heldig der!  ;D


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.november 11, 2011, 08:58:22 am
På an igjen!
Sjekket form på frontstykke igår ved å feste ene forskjerm. Buen på hele frontstykket mot skjerm er fin men skjermfestene passer ikke ! Mangler 5 mm på å treffe boltfeste på repro stykket! Feilen ligger i reprodelen ved at målene ikke stemmer. Målepunktene jeg har brukt stemmer overens med gammel front, slik at reprodel står der den må stå for å passe mot karosserifester + + + +. Fant tilslutt ut at jeg rett og slett må modde hullene i skjerm noe for at det skal passe bra.
Prøvemonterte panserlås og det går rett i, så frontstykke står riktig!
Avsluttet med å punkte meg videre samt modde litt her og der for å få fin søm! Sveiser ferdig i løpet av helgen da det tilslutt ble litt sent igår også!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Arenovember 12, 2011, 00:36:42 am
Ser veldig bra ut  ;)

Jeg har også byttet frontstykke på min bil, og den hadde enda dårligere passform enn din. Bla. feil vinkel på annlegget til bensintanken. Skruehull stemte heller ikke, og buen fulgte skjermene dårlig. Tok lang tid, men den ble grei nok til slutt. Neste gang kjøper jeg avkapp fra en delebil isteden.

Are.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.november 17, 2011, 14:59:39 pm
Må tilpasse panserlås med to nye hull for å få feste i nytt frontstykke. Gjorde det nettopp her på jobb og klarte faa..... meg å prestere å glassblåse skiten. Måtte prøve meg med litt fint sandpapir også og det ble jo blankt !  ::)
Klarer jo ikke å la være å tenke finish !
Fortsetter det slik blir vel hele bilen fornikla tilslutt !


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.januar 08, 2012, 11:15:43 am
Frontstykke ferdig sveist, slipt og grunnet sveiseskjøter.
Sidepanel har fått et lag til med sparkel så nå likner det noe. Fortsatt usikker på hvor mye mer penger jeg skal legge i finish.
Ser ut til at bil blir sparklet ferdig og lakkert med billig lakk av noe slag, tja tja tja.........!
Har veldig lyst til å lage den strøken, men til det er ikke lysten helt til stede for tiden. Satster på å gjøre en god jobb med grunnarbeide slik at fin lakk evnt kan påføres senere.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.januar 13, 2012, 23:24:58 pm
Blankslipt frontstykke +++ i hele frontområdet. Deretter grunnet. Sparklet litt mer for finishen sin del. Nå begynner videre pussearbeide, ser frem til det.
Går rundt med noen teite tanker mtp taktrekket. Det er jo råttent og jæv....
Får se hva jeg hiver opp istedet! Kanskje blir det ikke noe trekk i det hele tatt!
Må nå hive ut 03`fra garasjen slik at jeg får -63`en hjem. Kjedelig å kjøre 15 min for å pusse. Mye kjekker å gå gjennom vaskerommet og ut i garasjen. En øl og to og god musikk gjør arbeidet kjekkere.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: RIN94januar 14, 2012, 22:08:05 pm
med tanke på lakk Ketil. Har noen kompiser som selv har byggd seg lakkboks på Nærbø. og går på lakk skole nå, dem har vist hatt en del arbeid nå og har forstått det som at resultatet ble meget bra! Dem er ikke så dyre, bare og gi beskjed om dette skulle være av intresse! ;-)


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.januar 15, 2012, 13:58:21 pm
Kunne vært kjekt det, men mine lakkeringskunnskaper holder til prosjektet mitt!
Holdt på fra 20.30 til 02.30 igår kveld!
Pusser og sparkler, lakker og sliper!
Panser passer dårlig på ve.side foran. Hø.side er perfekt så lurer på om panser er skjevt, blir ikke mye bedre av å justere innfestning. Vet at bilen har hatt seg en trøkk en gang i tiden så det kan nok være årsaken. Frontstykke passer perfekt ut fra mål på gammel del. Så?????
Usikker på lakk! Kanskje blir det matt svart eller noe.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.januar 31, 2012, 21:40:04 pm
Fortsettelsen er at begge innerskjermer foran + frontstykke er ferdig slipt til stål, grunnet, sparklet og grunnet. Har tilpasset skjerm hø.side bak samt slipt ned/mattet hele sidepanel. Neste blir finsparkling av noen få området der det var lett lakkrust. Deretter blir det litt retting rundt låsen til motorlokk da stykket her har fått seg en liten trøkk en gang. Deretter rundt til ve.bakre innerskjerm for blanksliping og grunning. Videre nedmatting av sidepanel, motorlokk, panser og tak. Deretter blir det vel lakk.
Lurer på om jeg går for matt svart eller grå. Sysler med tanken på å rive alt av taktrekk ++ da dette er stygt som fanden sjøl, hullete og revnet. Mattslipe alt for deretter å lakke, enten originalfarge eller matt svart el. Lurer på å gå for en clean cupe uten trekk av noe slag.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mai 18, 2012, 23:43:53 pm
Hatt en del økter siden sist innlegg. Det meste av bilen er mattet ned, ruter fjernet rundt om. Sveist noen småhull i nedre renne ved frontruta. Da jeg skulle ta ut bakruta ser jeg at det er noe rart ved trekket under ruta. Tar ut ruta og fjerner trekket som går fra ruta og ned mot motorveggen, hva finner vi da? Jo masse rust grunnet en utett pakning!!!!! Etter en del grubling ble det streket opp og fjernet et stykke på 40X8cm. Et sant helvete å komme til uten å måtte demontere rubbel og bit av paneler.
Idag laget nytt stykke og profiler, sveist inn, men grunnet sein kveld tar jeg resten av sveisingen en annen dag. Ikke alt som er mulig å komme til å få slipt i etterkant, så jeg prøver å gjøre meg flid med sveisesømmen. Det tok litt fyr i taktrekket, så det ryker ut og et eller annet blir hivd opp igjen senere, eller kanskje det ikke blir taktrekk, men lakkering?


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mai 28, 2012, 20:47:18 pm
Ny runde idag. Nytt stykke under bakvindu ferdig sveist. Sømmen som kan sees fra motorrommet ser ikke fin ut, da jeg ikke kommer til med noe som helst slipemaskin! I tillegg var det noe urent da det var vanskelig å få slipt rent, samt klin umulig å få slipt etterpå, så det ser ikke best ut, men det henger som fy.
Nå er det kun lett puss så kan vi fortsette morroa. Dro ned noe mer av taktrekk, men klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for "rent" tak eller hva. Nå henger det litt her og der.
Slipte og grunnet ellers litt rundt om, litt sluttfinish her og der.
Nå blir det snart gjort siste rest før en eller annen lakk.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 03, 2012, 07:09:00 am
Nå er bilen ferdig slipt og grunnet! Endelig.
Etter å ha vært i tvil hvor mye jeg ville gjøre ut av dette prosjektet, og ikke minst hvilken stil jeg skulle følge, bestemte jeg meg, etter å ha lest artikkelen om "Luftwaffe" bobla, at pokker ta, slik skal min og bli. Bilen er derfor påført et lag med Ferro farge Bengalakk, som deretter skal toppes med et lag med grå (les flyblå) Bengalakk. Deretter slipes alt ned igjen for å få et slitt utseende. Så en tidlig -60 taller på MIB som hadde gjort noe av det samme, men denne hadde en eller annen nyanse av gusje brun farge. Utrolig stilig. Intet trekk hverken i tak eller sider.
Bilde av bil etter grunning kan sees her, nederst i tråden.
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?428.140


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 07, 2012, 07:02:09 am
Toppstrøk lagt på og nå gjenstår bare panser, motorlokk og skjermer. Deretter starter nedsliping for å få et slitt utseende. Skulle hatt et merke eller noe på døra, men klarer ikke å finne ut hva jeg skal ha. Kan ikke ha noe dødningeskaller eller slikt ræl, men noe må det være.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 09, 2012, 07:49:35 am
Nå er slitt takgrind handlet inn. Idag blir det maling av motorlokk og skjermer. Prøvde med litt puss på karosseri igår og dette kan bli bra ser jeg. Noen sier at Bengalakk er vanskelig og hardt å slipe på, men det var ikke mye som skulle til før jeg kom igjennom til nedre lag.
Skal på posten idag og hente nye bremserør fra Unneberg. Må få hjem flyndra snart slik at montering kan starte. Må vel gå igjennom alle kasser med deler og ta en oversikt på hva jeg har liggende. Få samlet dette slik at jobben blir lettere.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 10, 2012, 07:00:19 am
Nå er hele karosseriet slipt. Ble ikke dumt dette her. Ingen bilder da det ikke var mer lagringsplass på mobilen!
Dørene er ikke slipt enda da jeg først må finne noe merke/emblem el å ha på døra. Klarer ikke å finne ut hva jeg skal ha.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 13, 2012, 07:20:37 am
Startet med å lage et bilde på dørene igår. Har forstørret et bilde av "Clay Smith cams" fuglen, som igjen er tegnet over på kontaktpapir. Sprøytet på "hue" igår så nå er nebbet og resten av linjene klare for å legges på. Bilder kommer.
Nå er jeg bare i beit for hø.forskjerm!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 21, 2012, 07:17:35 am
Skulle bare sprøyte på nebbet med en sjablon jeg hadde laget, det gikk til hælv.... da sjablonen klistret seg for mye ihop og da det kom renning inn under sjablon. Så ikke ut i det hele tatt på den ene døren. Slipte driten ned igjen og er nå igang med nytt merke som skal på døra. Blir "norske bobla" dette! Er fortsatt på leit etter hø.forskjerm. Takgrind kjøpt inn, må bare hentes, samt at jeg har trålet litt drit som skal på takgrinda. Den skal fylles opp med gammal drit fra loft og uthus.
Må etterhvert kjøpe inn ny frotrute, vinduslister, list mellom skjerm og kaross, nye foringer til Linkpin`en + en del annet smånips.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: boble MGaugust 21, 2012, 13:09:48 pm
har et sett med gamle treski og bambus staver om du er interesert? opptil flere par faktisk hehe


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 23, 2012, 12:29:01 pm
Har ski med rette staver fra 1952! Har også en fungerende 6V radio fra 50 tallet som skal inn i bilen.
Nå har jeg holdt på hver kveld siden sist helg med sliping og diverse. Har hatt god fremgang siste uken.
Nye fremskritt kan sees her: http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?428.160


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 26, 2012, 19:16:43 pm
Nå er det bare hø.forskjerm jeg mangler før jeg kan si meg ferdig med karosseriet!
Fikk noen gode timer i går kveld/natt. Slipt ned gamle limrester innvendig, tørket ut 49 år gammel drit i bagasjen foran. Så lenge bilen (foreløpig) skal kjøres ribbet innvendig, ser jeg ikke behovet for å gjøre mer der. Skal nå hente hjem flyndre (som har vært ferdig i over 1 år) for å starte montering av bremserør, forstilling etc. Tromler blir tatt med på jobb for glassblåsing/rengjøring, deretter lakkes. Må smelle inn nye linkpinner og foringer da det er noe slark, før senkespindler blir montert. Gearkasse skal rengjøres og der må det nok skiftes noen O-ringer og muffer.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: sveinhelgeaugust 27, 2012, 16:37:58 pm

Blir bra dette Kjetil :) Stå på.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: jalokoeyaugust 27, 2012, 22:11:39 pm
BILDE!! tror du har den prosjekt tråden med minst bilde :P

men blir nok tøff til slutt:P


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.august 28, 2012, 11:34:13 am
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?428.160


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.september 10, 2012, 07:20:29 am
Hø.fremskjerm anskaffet, hovedbremsesylindre på vei.
Så snart begynner montering av bilen.
Må ha fatt i motor da den gamle 1200`en er finito. Tenkte å gå for en 1200 igjen da dette ikke skal bli en racer!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.september 11, 2012, 07:16:49 am
Henta flyndra igår, etter over 1 års lagring. Nå starter montering av bremser etc.Ser den har fått litt grums på seg under lagring, men det går fint. Står trygt i garasjen nå, dessverre måtte 03`en ut og står nå fritt vilt for elementene! Bilder kommer.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.september 13, 2012, 13:35:19 pm
Sortert deler igår + senket 1 hakk bak. Har visst kjøpt mer underveis enn hva jeg var klar over!


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: RIN94september 14, 2012, 21:43:28 pm
Bedre med for mye en for lite ;)


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.september 15, 2012, 01:19:24 am
Fant to kalippere for tromler + annet småsnask.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.september 18, 2012, 11:56:44 am
Litt nye bilder her: http://www.srvwk.com/e107_files/public/1347873027_7_FT428_imag0714.jpg
og her: http://www.srvwk.com/e107_files/public/1347873027_7_FT428_imag0718.jpg
Guttungen fikk lov å montere forstillingsrør, jeg tok siste tilstramming.
Neste han skal til med er montering av gearkasse, han skal bare slipe rent litt overflaterust! Gearkassen har hatt 49 år på seg til å samle opp drit. Muffene er blitt skiftet for noen få år siden.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.januar 01, 2013, 17:43:03 pm
Har skjedd litt siden sist notat her. Det meste på bunnen er montert, gearkasse m/akslinger, nye bremserør og slanger, tromler renovert og lakkert svarte igjen. Må nå bare innom et eller annet verksted for få montert senkespindler slik at tromler foran kan monteres. Bilen blir et hakk lavere bak enn org + senkespindler foran. Karosseri står klart for parring med flyndre.


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Kjetil Limafebruar 04, 2013, 12:14:34 pm
Solgte akkurat mine senkespindler komplett, du skulle vært rask da så hadde du hatt bolt-on kombo.... Men sånn går no dagan....


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: johanlienfebruar 08, 2013, 12:08:41 pm
Tøft prosjekt følger med her :)


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 02, 2014, 21:56:41 pm
Lenge siden jeg har oppdatert tråden har, men det meste skjer lokalt på siden til srvwk.com
Her er slik den ser ut nå: http://www.srvwk.com/e107_files/public/1393617058_7_FT428_imag1132.jpg


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Ketil S.mars 02, 2014, 21:58:23 pm
Et bilde til:
http://www.srvwk.com/e107_files/public/1393617058_7_FT428_imag1134.jpg


Tittel: Sv: 1963 T1. Full rest.
Skrevet av: Formula Veemars 03, 2014, 13:18:45 pm
Tøft! Min blir ganske lik. 58 med samme farge. Ett ekstralys fremme, takgrind med stæsj..