VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Splitboy på oktober 07, 2009, 21:58:19 pm



Tittel: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyoktober 07, 2009, 21:58:19 pm
I juli 1950 forlot en Bordeaux deluxe-modell boble Wolfsburg retning Sverige. De første år ble tilbrakt i de Värmlandske skoger, en søkerlykt ble ettermontert på taket. En gang ut i "oval-æraen" ble bilen påkjørt fra høyre......kanskje gikk det for fort på de smale grusveiene? Bulkede deler ble byttet med nye originaldeler....søkerlykta forsvant....og bilen ble malt blå.

Antageligvis var bilen nå såpass "b-vare" at den passet mer i det fattige bilhungrige Norge enn i Sverige, og i 1958 kom bilen til Norge. Her gikk den i Indre Østfold helt frem til skiltene ble levert i 1975 (!). Bildet viser den stolte norske eier av bilen "back in the day"  


Tittel: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyoktober 07, 2009, 22:04:17 pm
Spol frem mange år og eiere senere......bilen er rusten, motoren er gåen og hele kjerra har blitt demontert ganske så grundig.....noen deler er som vanlig blitt borte, men bilen er relativt komplett. Sommeren 2006 er året da Sechs volt drar mange splitter til gards. Denne bilen ble først kjøpt av Oval57, men like etter solgt videre da kapteinen ble til salgs..

Slik så den ut når den ble hentet....


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: RuneLoktober 07, 2009, 22:06:26 pm
Gleder meg til å se hvordan dette endte


Tittel: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyoktober 07, 2009, 22:08:45 pm
Mye fantes til bilen, alltid gøy å finne deler. Var lenge siden noe var gjort med denne, og låvestøvet lå tjukt....   ;)


Tittel: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyoktober 07, 2009, 22:13:44 pm
Vi hadde nettopp fått innredet sechs volt fellesgarasjen - og kunne fylle den med bare splitter  ;D

Dette er september 2006 - mange av dere vil sikkert kjenne igjen Knechten's Abarth-trimmede switter og Oval57s 52-kapteinen....som jo er på veien siden dette bildet ble tatt..... ::)


Tittel: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyoktober 07, 2009, 22:16:45 pm
Jeg kan imidlertid skylde litt på at 50-modellen var relativt i molekyler da jeg startet....?? 
uten noe som helst sveiseerfaring, var jeg litt spent med tanke på alt som manglet og var løst...  :o


Tittel: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyoktober 07, 2009, 22:28:24 pm
Før jeg satte igang, var hele sechs volt satt på skolebenken og fikk opplæring av verkstedsmesteren på mysen vgs. i sveis og plåt-arbeid - og det kunne trenges....

Etterpå dro vi alle hjem, og lå med henda på dyna og så "lær att svetsa med Gunde Swan"

Så et bilde som i store trekk beskriver min garasjevirksomhet i perioden 2006-2009......... 8)


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Oval57november 09, 2009, 14:00:04 pm
Vi VEIT at det har skjedd mer med denne hærlige bilen. Her må det oppdateringer til.


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: magnusBnovember 09, 2009, 15:39:56 pm
Mer bilder!


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Oval57november 09, 2009, 15:43:33 pm
Mer bilder!

sjekk ut Splitboy på Sechs volt-bloggen ;D


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 06, 2010, 23:29:33 pm
[attachment=1]

Det går ikke så veldig godt frem av dette bildet...men vi sjekket blåfargen på Knechtens -52 switter og på min -50. De er helt identiske... Gitt at begge bilene ble malt om i det de kom til Norge, og at begge kom over grensa omtrent på samme tid...har disse to bilene nok sett hverandre før....disse har vært innom samme "verksted"....tenk om de kunne ha snakket....


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 06, 2010, 23:33:52 pm
Visste ikke helt hvor jeg skulle starte med denne....men å sette karrosseriet på chassiet, bolte det fast og så prøve å få ting til å henge sammen virket som en god plan.

Dette var min første ordentlige sveis ever...ny plåt som fikk sveiset på deler av den gamle for å få rett profil.



Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 06, 2010, 23:59:59 pm
I henhold til sechs volt's formålsparagrafer, er vi mest glad i vrak som har vært av veien i en mannsalder...jo lengre jo bedre....for denne er det snakk om 35 år...

Planen min var å bygge en solid og god bil, så tidsriktig som mulig. Har ikke tenkt at dette skal bli en "Concours de elegance" restaurering. Å få en solid bil på veien er målet. Er også førstereis-gutt når det gjelder sveising...så mye har blitt lært underveis!

Som det går fram av bildene, har jeg i tillegg til woffe og Hookeys, også brukt Veng og JP. Jeg synes at de siste i mange tilfeller slett ikke har verst passform, og jeg har også et relativt beskjedent budsjett....Oval57 har hjulpet godt til der, har fått ganske mye fra hans haug av NOS Veng-deler   ;)


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 07, 2010, 00:07:09 am
Min bedre halvdel har ofte kommentert at sechs volt gjengen legger igjen alt vett ved riksveien når vi svinger inn og bort til 6V låven...JEG skjønner ikke hva hun snakker om.....  ::)



Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 07, 2010, 00:12:52 am
Kanalene var ganske råtne....det vanlige foran og bak, samt underside. I tillegg måtte den ene oversiden byttes.
Mye jobb. Jeg ser fordelene med å sette inn en hel nyere repro-kanal....men her ble det altså valgt å få de rette profiler og sveise inn bit for bit. Mer bilder av dette på www.oval55.blogspot.com

Hjørnene bak fant jeg ikke noe som var rett til 50-modell, så der ble det bøyd til plåt i egnede vinkler..


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 07, 2010, 00:19:48 am
På en 50-modell skal det være H-bakplate, og også høl til sveiva...men den originale var "bent, battered and moth-eaten"

Budsjett igjen, selv om nylagede finnes å få kjøpt, ville jeg lage noe selv. Det var også ønske om å lage bakplata demonterbar, det er i mine øyne en stor feil fra vw å ikke gjøre dette i utgangspunktet....slik som på T2.  ;)

HotShop hadde en rimelig variant, som dog var helt feil til min bil....etter litt fundering, fikk jeg klippet ut det beste fra begge verdener og satt det sammen. 4 bolter og hele greia kan tas av også  ;D



Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Tistlojanuar 07, 2010, 00:29:11 am
Splittboblesveising er medisin for mine auger! Men er du sikker på att veng-deler passer på ein orginalbil? ;)



Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 07, 2010, 00:35:36 am
Splittboblesveising er medisin for mine auger! Men er du sikker på att veng-deler passer på ein orginalbil? ;)



Så bra!
Jeg digger sære originale vw-detaljer...men har aldri bygd en helt original bil. Det blir ikke denne heller. Vintage speed og hot-rod inspirasjon er fortsatt innenfor formålsparagrafene i sechs volt..  ;)

Er bedre med en splitt på veien, enn et vrak og en haug med Vengdeler på låven....dessuten har jeg brukt "rette" deler der "det synes"  :P


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Påljanuar 07, 2010, 00:36:13 am
Artig prosjekt å følge med på, de gangene det kommer en oppdatering ;)

Har du litt mer bilder og info om hvordan du løste det med avtagbar bakplate? Noe sier meg at er det Sechs volt godkjent, så duger en slik løsning for meg :D


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 07, 2010, 00:46:13 am
Artig prosjekt å følge med på, de gangene det kommer en oppdatering ;)

Har du litt mer bilder og info om hvordan du løste det med avtagbar bakplate? Noe sier meg at er det Sechs volt godkjent, så duger en slik løsning for meg :D

Ja, skal skjerpe meg...  :D

Har ingen gode bilder av det her, dessverre. Men jeg borret opp punktsveisene (se bilde) og løsnet den. Sveiset på en avlang plate for å forsterke den noe hullete biten, og sveiset på to stk M8 muttere på denne plata på hver side. Så den sitter dermed i fire bolter, samt at den sitter i skjermskruene seff. Sikkert mange måter å løse det på, men dette ble lite synlig og sitter godt, det jeg kunne se.



Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Påljanuar 07, 2010, 00:51:07 am
Helt klart en god løsning. Har sett diverse andre løsninger der man tar med innerskjermene frem til motorromveggen. Men da får man synlig skjøt utvendig og det blir en stor og tung sak å plukke av og på.

Hva med luker for gasserjustering, er det aktuelt på denne?


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 07, 2010, 00:54:20 am
I tillegg ble det byttet støtfangerfester, deler av venstre og høyre innerskjerm, brønn...+ + +
Skjermer har jeg fått tak tidligere, de trengte også litt stell...i bakskjermene sveiset jeg inn baklysinnsatser fra wolfparts.

Sommeren 2009 ble litt hektisk på grunn av baby....det meste var sveiset ferdig før det, men det var et mål for meg å rekke å lakke denne før høsten kom.
Det ble noen intense dager...her fra pussing og sparkling



Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 07, 2010, 00:57:33 am
Helt klart en god løsning. Har sett diverse andre løsninger der man tar med innerskjermene frem til motorromveggen. Men da får man synlig skjøt utvendig og det blir en stor og tung sak å plukke av og på.

Hva med luker for gasserjustering, er det aktuelt på denne?

Nei, ingen planer om det....legger opp til to gassere, men fortsatt fast dynamofot. Gammal fart og alt det der. Mer om det senere  ;)


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Påljanuar 07, 2010, 00:58:40 am
ja, hold spenningen i tråden oppe og lykke til :)


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: H-MEKjanuar 07, 2010, 00:59:05 am

Er bedre med en splitt på veien, enn et vrak og en haug med Vengdeler på låven....


Kunne ikke få sagt det bedre enn dette!
Gruer meg nesten til å få min på veien, mtp kommentarer fra menigheten, men i mitt tilfelle er vel egentlig ingenting etter boka.
Lykke til videre!


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 07, 2010, 01:03:01 am
Pussing og sparkling tar alltid lenger enn man tror....og det var ikke overflod av dager med oppholdsvær i sommer...
Selv om finish skal bli litt av det røffe slaget, valgte jeg å kjøpe skikkelige produkter å sprøyte på. Med vindstille vær blir resultatet ganske ok. Plutselig begynte objektet å ligne en bil igjen også....!!  ;D


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 07, 2010, 01:15:53 am
Når grunning vel var på, gikk til jeg St.hanshaugen fargehandel med motorlokket mitt - det har fortsatt hele innersiden dekket av den originale L51 Bordeaux. De skannet og blandet og tilpasset en farge som ble meget bra match mot originalen.

I det sommer ble til september og lavere temperaturer var spådd....var det bare regn. Hadde en dag tilgjengelig...da var det spådd opphold på kvelden...etter kl 1800....

To intense timer senere, sto det en silkematt årgangsbordeaux i gården  ;D
Døra er ikke malt, bakplata er det, måtte sjekke likhet mellom originallakk og den nye  ;)


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: essjanuar 07, 2010, 21:41:59 pm
ser bra ut


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 07, 2010, 22:43:10 pm
Med farge på karosseri var det "endelig" tid for litt bunnplate.. Denne var faktisk sandblåst, grunnet og innsveiset nye bunnhalvdeler når jeg kjøpte objektet....dette var gjort for en hel del år siden..men gjorde det jo enklere for meg nå.

Imidlertid måtte rette seteskinner til splitt oppdrives...takk til Ole Rune som raskt kom til unnsetning der. Det er opptil flere splitter i garasjen, så det var kurant å ta mål av hvor de skulle være. Sveiset fast og prøvetestet med splittsete i etterkant, og det funka bra. 


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 07, 2010, 22:50:23 pm
Noen ganger er jeg heldig med hjelp i garasjen!  :D

Slipe ned, vaske med tynner, og malte med silkematt bengalakk. Alltid morosamt med helt clean bånnpanne...
Spiriten har vært høy i høst, var godt med litt annet enn sveising å holde på med....
 


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 07, 2010, 23:01:52 pm
Oversiden ble behandlet tilsvarende....når alt var tørket vel og lenge, limte jeg på karosserilisten også....


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 07, 2010, 23:13:17 pm
Det er alltid veldig lekkert å se en clean bunnpanne bli bygd opp helt ferdig for så å matche den til karosseriet...men for at det skulle være litt plass i garasjen til de andre lavspent-kara også, satte jeg (med god hjelp, skal sies...) karosseriet oppå plata istedenfor.
Eller var det rett og slett det at jeg hadde lyst til å se de sammen igjen...?

Glede!

Før juleferie, ble hjul og felger prøvemontert...firestone diagonal 5.60-15 foran og 6.40-15 på 5,5 breddede bakfelger (Breddet med ORIGINALE Lemmertz felgbaner  ;) ) En kombo som er testet og utprøvd av andre i garasjen, med stort hell..

Forlot garasjen med et smil om munnen  ;D ....så langt ser den ut til å bli slik jeg hadde tenkt det..


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Påljanuar 07, 2010, 23:25:22 pm
når alt var tørket vel og lenge, limte jeg på karosserilisten også....

Trodde lista skulle spikres fast, og ikke limes ;)

Blir en lekker bil dette. Er det løse dekksider eller whiteside dekk?


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: SveinØjanuar 07, 2010, 23:26:30 pm
Ser kjempebra ut  8)


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Tistlojanuar 08, 2010, 00:06:28 am
Den bardeux fargen er berre heilt rå! rett og slett!!!

Vert flott bil ut av denne ja, til tross for att det er benytta uorginale delar - utruleg! ;)

Kvitsidedekk gjor seg godt, så no ventar eg på bilde med skjermane på!


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 08, 2010, 07:56:43 am
når alt var tørket vel og lenge, limte jeg på karosserilisten også....

Trodde lista skulle spikres fast, og ikke limes ;)

Blir en lekker bil dette. Er det løse dekksider eller whiteside dekk?

Du kan også dine detaljer!  :) Joda, vurderte det, men kom fram til at det var enklere og ga et tettere resultat med silikon.

Diagonalene er whitesides ja.


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 08, 2010, 07:59:48 am
Takk for hyggelige tilbakemeldinger  :)

Dette er bilen slik den står nå - skjermene kommer neppe på igjen før til våren. Skal til med bremser, hjul, forstilling og girkasse, og da er det lettere adkomst uten.



Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Espen/VW54januar 08, 2010, 10:01:04 am
Ser du har vært "uheldig" å fått hull i taket under prosessen også. Men ser ikke bilder av prosessen.


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Knechtenjanuar 08, 2010, 10:08:22 am
Ser du har vært "uheldig" å fått hull i taket under prosessen også. Men ser ikke bilder av prosessen.

Jeg skulle til å kommentere det samme... Måtte du ta donorplåt til rustsveisinga et sted? Litt som hudtransplantasjon? ::)


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 08, 2010, 12:21:41 pm
Jo dere skjønner, måtte lage mange plåtbiter sjøl, og da var det viktig å bruke original plåt fra 1950…..

Er ikke noen hemmelighet at og hvordan det ble gjort..bildene er allerede ute på sechs volt bloggen.

Kortversjonen er at jeg lenge har ønsket meg soltak…og hadde et komplett, originalt Golde-tak liggende (57-63 versjonen). På vei for å se på Sambaheving i Telemark, pushet Knechten på meg et Ultra VW med en ”how-to” artikkel på hvordan soltaks-transplantasjon kunne gjøres på en god måte….”….ser kurant ut å gjøre, vi har verktøyet i garasjen, og resultatet blir meget bra…”

En kveld jeg var alene i garasjen på sensommeren i fjor, hadde jeg valget mellom å begynne å sparkle/pusse eller å ta sats, følge drømmen og sette inn soltak… valget var tross alt da ganske enkelt….


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 08, 2010, 12:23:19 pm
Jeg holdt på i litt over 10 timer den kvelden/natta, var hjemme igjen nærmere 0330…men fikk jobben gjort før jeg dro.

Jeg målte og demonterte soltaket først, og skar ut den ramma som jo er den interessante delen. Kuttet såpass nærme at eventuelle ujevnheter i etterkant ville komme under duken når taket er igjen.


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 08, 2010, 12:25:13 pm
Målte og tegnet, målte, målte og målte igjen og så enda en gang til på bilen….

Når jeg tilslutt satte kutteren i bilen…tror aldri jeg har vært så stressa!  Kutta bevisst for lite første gangen.

Skar ut hull fire ganger før jeg hadde et hull som matcha soltaket med ca 5mm (? Tror det var det) overlapp.

Etter å ha målt et par ganger til, festet jeg taket med et par sveisetenger og sprayet med litt restgrunning. Dette kun for å se akkurat hvor jeg skulle lage falsen i taket.


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 08, 2010, 12:27:58 pm
Så var det frem med falsetanga og lage en fals rundt hele. Slipe ned til bart stål.

Måle alt fire-fem ganger til….Festet taket med alle de sveisetenger vi hadde. Punktsveise. (var ikke ferdig med det når bildet ble tatt). Sveiset også inn de originale forsterkningene som satt på undersiden av taket, dog noe modifisert.

Jeg var fornøyd med resultatet. Var ganske vrak dagen derpå, men det var uaktuelt å gå fra denne når jeg først var i gang…

Etter å både ha sparklet og lakket over denne sveisen, må jeg si at det faktisk fungerte fint – fin og slett overflate nå.


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 08, 2010, 12:29:51 pm
Sikkert en del meninger om tofolder i splitt….som alle vil prelle av på meg :)
Det viktigste er at det er slik jeg vil ha den, og det er et originalt tak til T1 som er brukt. 

I tillegg så vet vi at denne bilen ble krasjet i 56/57…og den fikk da masse NOS oval-deler satt på…panser, framskjermer, 1 innerskjerm, brønn, framplate….det er helt plausibelt at en slik innsetting av et soltak som dette kunne ha blitt gjort samtidig…og det fantes også flere leverandører av tilsvarende soltak som ble ettermontert på disse bilene..webasto + + finnes også reklamer for slike i den danske utgaven av ”kjør bedre”..

Så konklusjonen; Originalt? NEI! Tidsriktig? JA!

Og det er det siste jeg har som mål…. ikke-strøken men mest mulig riktig og slitt look på bilen… :)


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splittbussjanuar 08, 2010, 14:02:53 pm
Sikkert en del meninger om tofolder i splitt….som alle vil prelle av på meg :)
Det viktigste er at det er slik jeg vil ha den, og det er et originalt tak til T1 som er brukt. 

I tillegg så vet vi at denne bilen ble krasjet i 56/57…og den fikk da masse NOS oval-deler satt på…panser, framskjermer, 1 innerskjerm, brønn, framplate….det er helt plausibelt at en slik innsetting av et soltak som dette kunne ha blitt gjort samtidig…og det fantes også flere leverandører av tilsvarende soltak som ble ettermontert på disse bilene..webasto + + finnes også reklamer for slike i den danske utgaven av ”kjør bedre”..

Så konklusjonen; Originalt? NEI! Tidsriktig? JA!

Og det er det siste jeg har som mål…. ikke-strøken men mest mulig riktig og slitt look på bilen… :)



Ser veldig bra ut, godt jobba.....gidder du å gjøre det en gang til? på min bil...
hehe


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Espen/VW54januar 08, 2010, 16:15:42 pm
Bra jobb, og du kommer ikke til å angre. Rag er deilig. :D


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 17, 2010, 20:30:09 pm
vw54 - det tror jeg på! Gleder meg  :D

Så var tiden kommet til girkassa....som alt annet, kom denne også ganske så demontert. Akselrør manglet, men fikk heldigvis tak i rett type. De kom fra et skogsvrak - men etter vask, skrubbing, grunning og lakk ble de som nye! Solid stål dette...
Kassa ble også vasket, og nye gummiforinger satt på.

Spent på hvordan splittkassa blir å kjøre....og så får vi håpe den fortsatt funker.....time will show  ;)


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 17, 2010, 20:42:13 pm
Fjærplatene på bilen var demontert når bilen ble kjøpt inn. Jeg har grunnet litt på hvordan jeg skulle få rett vinkel og dermed høyde på bilen første gang. Jeg har vært så heldig å få låne et originalverktøy, vw245a, fra "crazy" M. Etter å ha vatret opp selve bilen, var det bare å sjekke originalvinkel på fjærstav etter verkstedhåndboka, og feste fjærstaven på splines'ene i rett vinkel.

Levershocks dempere skal også på...men de trenger litt jobb først!

Rakk bare ene siden denne gangen - resten av kvelden gikk med til å skru fast alle disse 14 mm Kamax'ene oppi undenifra sånn at karosseriet henger sammen med plata...DET var ikke gjort på en time, akkurat...


Tittel: Sv: "Dead man's ride" - type 1 1950
Skrevet av: vw56januar 17, 2010, 20:43:05 pm
blir knall denne her gitt :P.
fin farge er det på den bobla oxo


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Oval57januar 19, 2010, 12:41:56 pm
Morsomt å følge deg her også SplitBoy. Mildt sagt imponerende progresjon med tanke på den tiden du har til rådighet i løpet av uka.

Her er et lite tilbakeblikk.


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 19, 2010, 14:23:27 pm

Moro! godt å være kommet lengre enn dette ja  ;)
Angående det siste bildet der…det var en reprodel som ikke passet overhodet….var rett og slett til for ny bil…..så det ble egentilverkning av plåt i stedet  :)


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Hot Owljanuar 19, 2010, 14:41:53 pm
Du er virkelig en Outlaw Outlaw!!  :)
Morsom hobby du har!


Tittel: Bremser og sånn...
Skrevet av: Splitboyfebruar 28, 2010, 19:31:24 pm
Har skjedd en del i garasjen selv om det ikke har vært publisert noe. Har jobbet med å demontere originalmotoren. Mye å ta tak, men den er reddbar..på sikt.

Ellers; pussing, sliping og grunning av gamle deler, montering av nye slitedeler bremser- her illustrert ved bakre venstre hjul....

Ikke det mest spennende å vise i en prosjekttråd...men det må gjøres  ;)


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: JLHfebruar 28, 2010, 19:36:35 pm
Dette ser bra ut split boy, veldig inspirerende tråd :)
Du skulle ha bygget en 1835ccm til denne vettu hehe ;) ;D


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyfebruar 28, 2010, 23:11:00 pm
Dette ser bra ut split boy, veldig inspirerende tråd :)
Du skulle ha bygget en 1835ccm til denne vettu hehe ;) ;D

Ja jeg vet....
Men ser at motordelene fikk et meget godt hjem....  ;)


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Dewilmars 01, 2010, 01:44:16 am
Kul bil. Håper på å få sett denne live!
Flott tråd.


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mars 01, 2010, 08:19:09 am
På alle måder et projekt efter mit hovede.
Original nej, tidsrigtig JA! Så går det jo også an at bruge bilen med god samvittighed i al slags vejr  :)

stå på!


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyapril 15, 2010, 21:24:06 pm
Lenge siden siste oppdatering...men noe har da skjedd for det.
Bremserør og hovedpumpe er montert, samme med pedalsett (alltid en glede....  :P )



Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyapril 15, 2010, 21:42:55 pm
Neste post vil vel ikke gi noen halvkramme verken hos originalfolket eller hos Cal-look believers....en urestaurert 30-hester.

Målet mitt er å kjøre bilen på treff for første gang @ SCC 2010.

Er et stykke dit, så tar vi enkleste veien i denne omgang. Ligger en del morsomme motordeler på hylla, de får bare ligge der inntil videre - så får jeg ha fokus på veien. Noe må jeg jo ha å gjøre også neste vinter... ;)

Motoren/kassa har uansett fått nytt utløserlager, ny clutch, nye pluggledninger, gasser overhalt med repsett, overhalt bensinpumpe...

Avtagbar bakplate var himmelrike......Motoren var på plass på kassa i løpet av et snaut minutt.




Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Tistloapril 15, 2010, 23:08:55 pm
Denna gledar eg meg til å sjå på scc !


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Knechtenapril 16, 2010, 08:39:50 am
De eneste som får en halvkram av denne motorn er vel trafikkstasjonen, og dit skal den vel først åkkesom :D
Morsomt når det begynner å dra seg ihop å ligne en bil igjen, og for en bil   8)


Tittel: Rollin', Rollin'
Skrevet av: Splitboyjuni 22, 2010, 13:06:50 pm
Mye småting som har blitt gjort siden sist...nye bremsedeler fremre tromler, nye hjullager, overhalt bensinpumpe, flyttet over fjærpakke og spindler fra donorforstilling...

I går kveld, etter en bedre grillmiddag og litt opprydning i låven, ble nyoverhalte tromler og bakplater fremme satt på. Bilen var omsider på fire egne hjul etter ganske så mange år i smådeler....! :)

Måtte bare prøvemontere en skjerm for å se hvordan hvitsidene satt med Pumaen passe justert ;)


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Frodejuni 22, 2010, 22:11:15 pm
Dette blir jo helt konge  8)


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: LOBOjuni 22, 2010, 22:14:42 pm
Nydelig :)


Tittel: "Ratten i min bil e' fin..."
Skrevet av: Splitboyjuli 23, 2010, 07:32:19 am
"....Men dina rattar er f**n meg ta nonting special!"
(Ronny og Ragges sjekkereplikk...)

Denne bilen var på veien helt frem til 1975, så denne har det blitt rattet mye med...og det synes. Rattet er nok litt slitent. men det får gjøre nytten inntil videre. Koblet sammen ratt/rattstamme og endeledd i går, så nå kan bilen rattes også. Forstillingsspissing kan nå gjøres med to fingre mens man drikker kaffe - er litt digg når nye deler kommer sammen  :)

Ellers ble det litt re-svesing av seteskinner, samt gå over et par lekkasjer av girkasseolje....kan ikke få til alt på første forsøk....eller?  ;)




Tittel: Soltaksrestaurering.
Skrevet av: Splitboyjuli 23, 2010, 07:39:59 am
Soltaket har stått ute i noen år....så det trenger nok litt bløt og kjærlig omsorg...

Har begynt å demontere og restaurere opp dette også


Tittel: Soltak
Skrevet av: Splitboyjuli 23, 2010, 07:45:28 am
En effektiv og god dag i går - mens jeg var i garasjen, satt min bedre halvdel hjemme og sydde opp nytt innertrekk til soltaket.  ;D
Kom hjem til dette synet :)

Det nye velourtrekket ble kjøpt inn på Hessich Oldendorff i fjor, kom over en dude som hadde en liten rull..


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Knechtenjuli 23, 2010, 08:45:02 am
Det vil jeg kalle ekstra service  :) Very nice!!
(Har du forpliktet deg til å vaske badet et år fremover, eller hva er catchen?)


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjuli 23, 2010, 09:41:39 am
Time will show.....?  ;)

Mor får blomster i dag. Det er jo mer som trenger å sys senere....  :D


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenjuli 23, 2010, 11:24:05 am
Time will show.....?  ;)

Mor får blomster i dag. Det er jo mer som trenger å sys senere....  :D

Hi hi:-)


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Tistlojuli 25, 2010, 10:02:45 am
Du faar deg ein raa crusar her, Splitboy! Godt jobba solangt! Var ein viss forsjell paa nytt og gammalt soltaktrekk og :)
Gammle byen(vintage village) i 2010 faar ein tru?


Tittel: Soltak
Skrevet av: Splitboyaugust 04, 2010, 06:44:16 am
Takk, Tistlo! Jeg hadde håpet, men ser nok at håpet for årets SCC svinner hen....blir nok billøs der i år :-[

Men det går ihvertfall framover! Hadde en god kveld i 6V låven i går, dro ikke hjem før det begynte å lysne  ;)

Soltaket er nå satt sammen. Går litt "tregere" enn jeg kunne ønske meg, samt at duken var trang. Men da får den jo et fint spenn. Blir sikkert litt småjusteringer etterhvert.


Tittel: Dempere
Skrevet av: Splitboyaugust 04, 2010, 06:54:16 am
En av gledene ved å bygge opp en hønngammal boble er at den ikke har vanlige teleskopdempere bak....og de "levershocks'ene" som har
sitti på bilen er litt slitne etter 25 år på veien...og gode slike er ikke til salgs hver dag..

Det ordnet seg veldig fint til slutt, jeg fikk tak i et meget bra sett kun 5 minutter hjemmefra. Etter litt febrilsk roting i delekassene fant jeg også de spesielle festeboltene til disse. Morsomt å endelig se de på  :)



Tittel: Sv: Dempere
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenaugust 05, 2010, 12:31:07 pm
En av gledene ved å bygge opp en hønngammal boble er at den ikke har vanlige teleskopdempere bak....og de "levershocks'ene" som har
sitti på bilen er litt slitne etter 25 år på veien...og gode slike er ikke til salgs hver dag..

Det ordnet seg veldig fint til slutt, jeg fikk tak i et meget bra sett kun 5 minutter hjemmefra. Etter litt febrilsk roting i delekassene fant jeg også de spesielle festeboltene til disse. Morsomt å endelig se de på  :)



Stiiilig:-)


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Dewilaugust 15, 2010, 22:31:09 pm
Sånne har jeg ikke sett før. Stilig. Skulle gjerne tittet nærmere på de der. Detta blir en flott bil!


Tittel: Sv: Dempere
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenaugust 16, 2010, 07:01:50 am
En av gledene ved å bygge opp en hønngammal boble er at den ikke har vanlige teleskopdempere bak....og de "levershocks'ene" som har
sitti på bilen er litt slitne etter 25 år på veien...og gode slike er ikke til salgs hver dag..

Det ordnet seg veldig fint til slutt, jeg fikk tak i et meget bra sett kun 5 minutter hjemmefra. Etter litt febrilsk roting i delekassene fant jeg også de spesielle festeboltene til disse. Morsomt å endelig se de på  :)



Er det virkelig så langt unna som 5 minutter????? Trodde mer det var snakk om et realistisk steinkast av jentetypen ;)


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Wheeleraugust 16, 2010, 10:59:18 am
Hvorfor er bremsene montert oppned bak ?


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Wheeleraugust 16, 2010, 11:26:45 am
http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=653558


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyaugust 16, 2010, 11:50:10 am
Bra spotta!

Fordi det ikke er splittbremser på denne, men fra en -61 modell. Da er dette rette veien.
Vurderte å "snu" bakplatene for å få "rett" look, men håndbrekkvaieren ble liggende litt ugreit, og i tillegg så synes jeg det er greitt å ha de stive bremserøra over torsjonsfjærene som på de nyere modellene, og ikke under slik som originalt. Lengre unna bakken...  ;)


Tittel: Dead mans ride......
Skrevet av: Splitboynovember 09, 2010, 19:57:45 pm
Lenge siden oppdatering nå....kort om hvorfor bilen fikk prosjektnavnet "Dead mans ride":

Bilen kom til Norge i 1958, og var da blå. Hvorfor den hadde byttet farge?

Den hadde blitt malt om etter en seriøs kræsj i fronten/inn fra høyre.
Panser, begge framskjermer, res.hjulsbrønn og høyre side frem til A-stolpen er byttet til ovaldeler. (Delene har fortsatt rester av NOS-lakk, så de må ha vært nye den gangen). Vet ikke hva som skjedde med de som satt i bilen, men det er en stor bulk over frontruta på passasjersiden innvendig - og søkerlykten som satt i taket over føreren, ser ut til å ha blitt "bøyd vekk". Bilen ser ikke ut til å ha hatt belter, så noen har nok slått seg....

Bildet er av bilen min mens den var hos denne samme eieren.



Tittel: Dead mans ride...
Skrevet av: Splitboynovember 09, 2010, 20:16:17 pm
En dag fikk eier en telefon fra den lokale landhandelen:
"Du må komme, det har skjedd noe med faren din"

Da han ankom landhandelen, viste det seg at faren hadde fått et illebefinnende og falt død om mens han fylte bensin på bobla...

Jeg var og besøkte den samme landhandelen i sommer. Det er lenge siden siste gang døren ble stengt og lyset slukket i den butikken...men huset står der fortsatt. Den gamle bensinpumpa også =)



Tittel: Dead mans ride...
Skrevet av: Splitboynovember 09, 2010, 20:41:21 pm
Detaljene rundt hva som skjedde med bilen i Sverige, får jeg nok aldri vite. Men fra tiden i Norge fra den kom i 1958 og til den ble avskiltet i 1975 er mange historier kjent, har også flere bilder i tillegg til det over. Bilen hadde deretter en rekke eiere, som dog heldigvis solgte den videre som "hel bil".
Takk til Oval57 som besøkte gamle eieren og fikk mange historier og bilder...Bilens originale 16" reservedekk ble også gjenfunnet i karens låve i 2006(!).

Jeg syntes bilen hadde en interessant og litt annerledes historie - og gitt historien falt navnet på "dead mans ride"...

Den gamle eieren var gammel, men fortsatt frisk og rask, og vi hadde håp om å besøke ham med nyrestaurert bil. Dessverre endte han selv livet sitt før tiden for et par år siden...

Jeg får ta med meg firkløver og harelabb når jeg en gang skal ut og kjøre......



Tittel: Dead mans ride
Skrevet av: Splitboynovember 09, 2010, 20:51:04 pm
Med bilen går det sakte framover...alle skjermer er nå tilpasset og montert på...  ;)


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: 91jomoenovember 09, 2010, 23:33:35 pm
denne blei utrolig tøff i den fargen. dette må bli en ferdig bil:)


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: LOBOnovember 09, 2010, 23:48:27 pm
Ser veldig lovende ut :) Hvor har du kjøpt ytterduken til soltaket? Hvilken farge er det? "Tan"? Driver å funderer på hvilken farge jeg skal gå for selv...


Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Splitboyjanuar 15, 2011, 18:39:02 pm
No gamle 6V greier får litt spa om dagen..  ;)



Tittel: Sv: "Dead mans ride" - type 1 1950
Skrevet av: Tistlojanuar 15, 2011, 20:10:10 pm
Ser ut som dei to klompane skal fort ront ja :) Er det brunox du har behandla med?