VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Are på november 26, 2007, 18:37:12 pm



Tittel: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Arenovember 26, 2007, 18:37:12 pm
Blir vel nødt til å legge ut prosjektet mitt jeg og da, som alle andre.


Her er da den utrolig stygge (men potensielle) bobla mi:

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/min-73std.jpg)
Bildet var tatt i 2001, rett før den ble satt på vinterlagring på Kvikne....der ble den forøvrig stående til i vår =P

I løpet av sommer og høst 06 overhalte jeg en 1600 motor, som skal bli "dayli driver" motoren.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM0628.jpg)


Den fikk nye stempelringer, og hona sylindre:
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM0822.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM0976.jpg)

Dynamoen fikk nye lager, ble dreid, og fikk nye børster.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM0901.jpg)


Ventilene ble slipt, og ventilsetene fikk seg en oppfriskning. Samtidig fikk portene en lett frisering.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM0899.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM0911.jpg)


Forgasser ble overhalt med nye pakninger og akspumpe, og innsuget ble lakkert.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM0768.jpg)


Alt av deksler ble lakkert i silkematt svart.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM0861.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM0862.jpg)


Så ble hele sullamitten satt sammen etter beste evne.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM0983.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM0984.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM0987.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1062.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1063.jpg)



________________________________________________________________________




Omsider så fikk jeg også hentet bilen i fra sitt skjulested på kvikne.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1301.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1303.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1304.jpg)


Vel hjemme i trondheim ventet et par nye deler....Og en galing med skiftnøkkel :P
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1276.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1274.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1475.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1273.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/grant.jpg)

Så ble det avplukking av diverse....

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1319.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1307-1.jpg)

Det har ikke vært så voldsomt til skruing siden jeg hentet den, men noe er vertfall gjort...

Rusta i hjulbuene er tatt.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1414.jpg)

Framskjerm og kanaler er sveiset.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1438.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1393.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1399.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1493.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1517-1.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1515-1.jpg)


Forstillinga ble erklært død, og ny skulle handles fra statene. Men ny forstilling var ikke på lager hos de jeg handlet til, så denne blir restaurert etter beste evne, med "sway 'a way" senkere.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1556.jpg)

 Bremseskjold, styreledd, styrestag og spindler var reddbare, og har fått seg 2 tjukke strøk med arcanol.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1589.jpg)

For å holde motivasjonen oppe, har det blitt en del prøvemontering av nydelene =P  
Shortshiftern var absolutt verdt pengene. Det ble ordntlig tight giring. Og bare så det er sakt, jeg har nytt gulvteppe og nye setetrekk :lol:
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1484.jpg)
Måtte montere det nye rattet også....turtellern er fra torshov. Den røde knappen på rattet er til vindusspylern
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1579.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1578.jpg)

__________________________________________________

Ordtlig motor må også til. Planen er en 1915cc med turbo. Jeg har så smått begynt å lage hideaway eksosanlegg ( 1-1/2 rør) Og Dellorto 40 gasser er handlet.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/HPIM1870.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/6169_1.jpg)

Skal ikke gå så nøye inn på specs, men det blir vertfall 40x35,5 mm topper og motvektsveiv. Størrelse på kam og turbo finner jeg ut etterhvert. Satser på å lade rundt 1bar.



Det var alt for denne gang.  Jeg venter på en kontainer med deler fra statene, som skal dukke opp til jul, og fram til da har jeg desverre en bmw som trenger litt omsorg. Så en oppdatering vil ikke komme med det første =P

Are.


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Mø...november 28, 2007, 22:52:54 pm
:o

får se om det blir noe turbo da, å om du greier å kjøre raskere enn meg da  :P


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: manicsnovember 29, 2007, 10:01:16 am

Her er da den utrolig stygge (men potensielle) bobla mi:

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/min-73std.jpg)

Uansett hvor slitt og rusten ei Boble er så klarer jeg ikke å se den som STYGG...sorry. Velbrukt og sliten, men med kjempepotensiale! Blir bra denne her!  :)


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: BACnovember 29, 2007, 11:14:21 am
hva slags ratt er det du har satt inn ?


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: JSnovember 29, 2007, 17:22:03 pm
Du skal vel ikke sveise opp den forstillinga der?  :o


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Arenovember 29, 2007, 17:32:18 pm
Sitat
får se om det blir noe turbo da, å om du greier å kjøre raskere enn meg da

Det blir turbo ja, og akkurat nå så går nok min bil fortere enn din  :D

Sitat
hva slags ratt er det du har satt inn ?

Rattet er et billigt grant ratt (også kjent som Falukorv ratt) fra EBAY

 (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Grant-838-classic-foam-13-5-steering-wheel_W0QQitemZ310002320720QQihZ021QQcategoryZ33704QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)
Sitat
Du skal vel ikke sveise opp den forstillinga der?

Blir nok til det ja. Men kommer til å kjøpe en ny ved anledning. Når det først skal sveises inn senkere, så hvorfor ikke sveise i "tårnet"....

For øvrig er det ikke gjort noenting, bortsett fra at "Mø" har tatt turboen min, og at jeg fikk turbomania i posten her om dagen.

Are.


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Jærvanovember 29, 2007, 19:35:17 pm
Hva har du tenkt å gjøre i toppen for å få en 1915 med turbo tett mellom sylinder og topp..?  ???  Det er problemer nok med "blow-by" på 94mm uten turbo..  ::)

Skulle jeg hatt T1-motor med turbo, så tror jeg at jeg ville ha gått for 1680 tykkvegget eller 1776... men,men... dine penger,din motor..  ;)


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Arenovember 29, 2007, 20:46:45 pm
Jeg så for meg at kobberpakninger ville gjøre susen. Tror ikke det kommer til å bli noe problem, jeg er ikke den første som setter turbo på en 1915. En ekstern oljekjøler (i tillegg til den orginale) skal også monteres.


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Asgeirnovember 29, 2007, 22:23:45 pm
Artig prosjekt dette :)

Men, å legge så mye arbeid i den forstillinga der, når en ny puma koster det den gjør... (Rundt et par laken hos Unneberg)
Vel, jeg må si meg uenig i dine prioriteringer her. Å vekke denne til liv etter en fornuftig dødserklæring tror jeg ikke er så lurt.  :-\

Rustsveising i forstillinga synes jeg generelt bør unngås. Husk at med den råta der er sannsynligheten for indre omfattende rustskader svært høy.
Jeg har i hvertfall pensjonert forstillinger som ser betydelig bedre ut enn dette...

Uansett; et brukt eksemplar som er et bedre utgangspunkt enn denne tror jeg vil være både lett og rimelig og oppdrive...

Merk at dette IKKE er ment som et surt oppstøt, men kun en anbefaling jeg tror vil gagne alle.

Lykke til vwidere  :)


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Aredesember 25, 2007, 15:58:55 pm
Hei hå nå er det jul igjenn ^^ 

Bilen står like uferdig som før  ::) men nissen kom innom med et par pakker  :D

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0058.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0057.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0062.jpg)

Han kom også med nye stigtrinn, frontplate og frontrute.

Nå er det bare å få kebab'en ferdig og på veien, så kan jeg endelig begynne på bublan igjenn ;)


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: LOBOdesember 25, 2007, 17:29:14 pm
Og du er 18år... imponerende!!!!

Jeg er 17 jeg da.. har aldri tatt i et sveiseapparat før ;) Så jeg prøver å unngå biler med farlig rust.

Dette blir sikkert drit røfft, og den motoren der har blitt utrolig pen!


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Eddidesember 25, 2007, 20:44:05 pm
Hei hå nå er det jul igjenn ^^ 

Bilen står like uferdig som før  ::) men nissen kom innom med et par pakker  :D


Han kom også med nye stigtrinn, frontplate og frontrute.

Nå er det bare å få kebab'en ferdig og på veien, så kan jeg endelig begynne på bublan igjenn ;)

Du må jammen ha vert snill som har fått så mye fint av nissen ;D

Stå på videre så blir det bra dette!


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: JSdesember 25, 2007, 20:45:11 pm
Da skal du få et tips av meg Nicolai: Lær deg og sveise NÅ.
Det er få ting du kommer til å få så mye bruk for hvis du har tenkt å holde på med hobbybil i årene fremover!  ;)


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: RZR-Andydesember 26, 2007, 10:55:03 am
Vi venter i spenning på fortsettelsen!


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Arejuli 08, 2008, 15:39:34 pm
Hei og hå =)

Etter en serdeles lang vinterdvale, har jeg omsider fått tilbake litt motivasjon til å holde på med bilen.

Har endelig fått bilen ned på hjulene igjenn etter et halvt år. Nå med senket forstilling med nye bærekuler, en ny bærearm og 2 nye styreledd og caster shims på plass.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0665.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0831.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0820.jpg)

Ble ikke så aller værst. Må få den ned et lite hakk bak nå så....
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0867.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0884.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0882.jpg)

Hadde i utgangspunktet bare tenkt å bytte frontplata, men etter å ha kappet den ut, ser det ut til at hele frontstykket må byttes pga. at det er skeivt i alle retninger. Har bestillt fra veng, og får det forhåpentligvis på mandag.....
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0876.jpg)

så ,  "stay tuned"  =P


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: magnusBjuli 08, 2008, 16:25:05 pm
Blir bra det her! Hva har du tenkt å fargelegge bilen din med? Og hvordan felger og stuk blir det?


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Arejuli 08, 2008, 23:00:19 pm
takk og takk...

bilen skal lakkeres i den fargen som er på kanal'ene / innerskjermene. Altså baby blue, eller telenor blå om du vil (har mye av den lakken til overs, ettersom far jobbet i televerket en gang i tiden)

Felger blir 8 spoke med koks grå metallic senter, og 145 foran og 165 bak.  Holder meg til litt smale dekk bak, da jeg ikke er så stor fan av traktor stuket som alt for mange kjører....

Ellers blir den lav foran, og litt lav bak (ikke fult så mye som 1 hakk på splines'n)

også skal det gå fort etter hvert, eller ivhertfall spøle =P  Har fått fatt på ny turbo og, da den gamle jeg hadde ikke var noe å ta vare på. Har også fått i en 69mm motvektsveiv, som mest sannsynelig må slipes, og en råtten 40mm dellorto gasser.

Are



Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: magnusBjuli 08, 2008, 23:56:55 pm
Fett. Fin farge. Matcher nok bra til de felgene. Skal vi si 185 bak?


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Tistlojuli 09, 2008, 00:00:22 am
Dette ser jo bra ut!!

Stå På ;D


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: bulljuli 09, 2008, 07:40:51 am
takk og takk...

bilen skal lakkeres i den fargen som er på kanal'ene / innerskjermene. Altså baby blue, eller telenor blå om du vil (har mye av den lakken til overs, ettersom far jobbet i televerket en gang i tiden)

Felger blir 8 spoke med koks grå metallic senter, og 145 foran og 165 bak.  Holder meg til litt smale dekk bak, da jeg ikke er så stor fan av traktor stuket som alt for mange kjører....

Ellers blir den lav foran, og litt lav bak (ikke fult så mye som 1 hakk på splines'n)

også skal det gå fort etter hvert, eller ivhertfall spøle =P  Har fått fatt på ny turbo og, da den gamle jeg hadde ikke var noe å ta vare på. Har også fått i en 69mm motvektsveiv, som mest sannsynelig må slipes, og en råtten 40mm dellorto gasser.

Are


Tror jeg hadde sjekket den malingen nøye før jeg hadde brukt den,er jo en stund siden televerket eksisterte,maling er litt"ferskvare"


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Arejuli 09, 2008, 16:14:58 pm
Skal kun bruke den til å lakkere innvendig i bilen, og på innsiden av panser, motorluke osv. Har lakkert en del småting med den før, og resultatet blir helt fint. Utvendig blir det lakkert med "fersk" 2k lakk. Har en kjenning som jobber på elgeseter billakkering som ordner dette.

I dag har jeg tatt ut stolene og fjernet asfaltplatene som lå i gulvet. Dette var en møkkajobb, fordi platene satt som støpt, selv om jeg brukte varmepistol. Ble forholdsvis lettet av å kun finne overflaterust, og et bittelite hull ved stolfestet. Skal pusse rent å male opp i morra.

stilen på bilen blir vel noe allà dette, muligens med t-bars istedet for fangere:
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/8spokeu-merkeliten.jpg)


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Phantomejuli 10, 2008, 15:44:52 pm
Tøfft prosjetk. Jeg digger 1300S


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: kejoleidaugust 20, 2008, 07:28:19 am
Kjempe bra lesestoff det her!! :)
Nå som ferien er over for de fleste så kommer det vell noen oppdateringer snart??


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Areaugust 20, 2008, 15:58:01 pm
Har gjort en del småting siden sist, men har dabbet av. Fikk et lite kick av scc, så det blir vel en opdatering etterhvert tenker jeg.


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: kejoleidaugust 20, 2008, 16:31:50 pm
Flott flott.
Da er det bare for oss andre å vente;)


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Lasse `65august 20, 2008, 19:24:27 pm
Faen Are, dette blir jo utrolig bra!! Hvor dreier du og slikt? Gelder meg til å se denne bilen i det "store" følget neste år til SCC. Og helst før det men.

Stå på, og hold oss oppdatert.

Lasse


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Areaugust 20, 2008, 20:15:43 pm
Takk takk Lasse. Dreibenk og ventil slipemaskin er jeg så heldig å ha i garasjen. Dreibenken er riktignok fra 50-60 tallet (ventil slipern også) men funker fint til slike småjobber.

Har klart å kappe av fronten nå vertfall. Håper jeg klarer å få den sammen igjen =P


(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0978.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0981.jpg)
 


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Bj?rnaugust 20, 2008, 20:25:21 pm
Bilen din begynner jo å se veldig bra ut!

Men når det blir turbo baki, bruker du orginale 1300S kassa da?




Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Areaugust 20, 2008, 20:36:09 pm
Tenkte å prøve meg med 1300s kassa ja. Har vertfall hørt mye bra om den. Tenker den holder fint sålenge jeg ikke prøver meg på en skikkelig launch med slicks. Har ingen planer om å kjøre noe serlig aktivt på stripa uansett.

Forsterket kasse koster penger, og som alle andre er jeg på et stramt budsjett. (spesiellt med lærlingelønn) Har fått tak i en ny turbo (type billig kina turbo fra ebay) brukt motvektsveiv som trenger en sliping, og 2 dellorto 40 gassere i shabby tilstand. Skal få de i ok stand med deler fra den midtmonterte dellortoen jeg har. Kjøper gjerne andre billige brukte motordeler om noen har (kam, rettskårne kamdrev, blokk osv)

Restaurering av bilen er førsteprioriteten. Satser på SCC neste år, men mest sannsynelig med restaurert 1600 motor.


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Bj?rnaugust 20, 2008, 20:43:03 pm
Det er fint å få den kjørbar først ivartfall, istedet for å stresse med å gjøre klar turbomotoren.. Blir da som regel noen short cuts, og må gjøre opp igjen alt senere.

Orginal kassa skal nok holde ja, men kanskje ikke så lenge med slicks med godt feste som du sier  :D
Går jo kanskje ann å bruke 091 kassene, tror de skal være noe bedre (?)

Men tror dette blir bra jeg  :)   


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Areseptember 03, 2008, 19:24:45 pm
Da ser det ut til at det blir en grose pause i prosjektet. Jeg stuntet litt med bruksbilen i dag, og det blir verken billigt eller lettvint å fikse. Bobla må nok flyttes ut av garasjen en stund, til jeg får spakla opp bayern...

Are


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: RZR-Andyoktober 25, 2008, 11:04:12 am
Hei Are - har du ny front? Hvis du trenger kan vi kanskje hjelpe deg med en original avkappet 1300S som var rett og fin. (http://www.forum.vwacb.com/index.php?action=dlattach;topic=820.0;attach=2049;image)
Kappet ved A-stolpen og det kan sikkert trimmes etter ditt ønske. Klart å foretrekke fremfor reprogreiene som ikke passer.
Kontakt Erik A. om du trenger! Med norgespakke på til 150 kr. bør dette kunne ordnes greit.


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Areoktober 27, 2008, 18:01:58 pm
Takk for tilbudet, men jeg tror nok jeg ender opp med den repro-delen uansett. Har fått tilpasset den sånn nogenlunde nå. Det viste seg at bilen var litt skjeiv i tillegg, fordi den har hatt en ganske kraftig krasj tidligere.

Fortsatt en pause i boblemekkinga, og bobla må desverre stå ut  :'(  Skrur fortsatt bmw. Ble mer jobb en jeg trodde, da rammevangen hadde flytta seg nok en gang. Har også sveiset litt rust i innerskjermer i samme slengen.

Are.


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: RZR-Andyoktober 28, 2008, 14:44:39 pm
Greit det Are! Forresten fint at du ikke trengte den:
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=831.msg7134#msg7134


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Areapril 06, 2009, 16:12:32 pm
Da er jeg igang igjen. Ble ferdig med bruksbilen for lenge siden, men garasjeplassen har vært opptatt til i forige uke.

I vinter har jeg laget litt småting som bensinpumpe blockoff, og vannkjølt intercooler. Har ikke fått tilbake intercoolern fra sveising enda, så bilder av den kommer senere. Skal bruke elektrisk vannpumpe fra a omega og varmeapparatregister som kjøling, som skal ligge over girboksen.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_1925.jpg)

Har begynt å overhale dellorto 40 gasserne mine. De har vært ofre for litt ukyndig mekking, så den ene spjeldakslingen var knekt. Gikk dog greit å få den ut. Mangler også 1 venturi, og noen dyser.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2283.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2280.jpg)


Selve bilen har stått ut i hele vinter. Det har resultert i litt rust her og der, på flekkene jeg hadde grunnet opp. Men ser ikke noe mørkt på det.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2305.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2309.jpg)

Begynte såvidt i fjor å tilpasse et nytt frontstykke fra veng. Har fått det til å passe ganske så bra utvendig med panser og skjermer, målene fra det gamle frontstykket stemmer også nå. Men på innsiden er saken en helt annen. "Skinnene" som tanken ligger ann på er sveiset på veldig skjeivt på det nye frontstykket.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2320.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2321.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2325.jpg)

Her ser dere hvor skjeivt det er. Har borret opp punkt sveisene og snittet opp og bøyd ned "skinna", så nå passer tanken sånn nogenlunde. Skal få sveiset ihop dette i morgen.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2329.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2330.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2333.jpg)

Hullene til skruene som fester tanken i framkant kommer litt for langt under tanken, så her må det også gjøres en vri.

Er godt i gang nå, men har lært til senere at jeg aldri skal kjøpe sveisedeler fra veng igjen. Iallefall ikke såpass store deler.

kommer mer senere.

Are


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Tistloapril 06, 2009, 16:25:29 pm
Dette ser bra ut!

Men det gjer ikkje den veng-delen... eg skjønnar egentlig ikkje att dei gidd å laga deler som ikkje passer... hadde dei klart å laga tinga sånn att dei faktisk passer, så hadde salget auka deretter... men detta forstår dei ikkje.. ::)


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Aredesember 05, 2009, 02:02:33 am
Her går det unna får'n si! Har ikke noen unskyldning, jeg er bare lat, derfor tar ting tid.

Men, jeg fikk omsider den fronten til å passe ganske så bra. Bildene er fra i sommer.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2454.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2456.jpg)


Siden den gang har det ikke skjedd så mye. Jeg har puslet litt med en intercooler fra audi a4, og handlet en del motordeler.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2004-1.jpg)

Etter litt kapping og sveising var den klar for vannkjøling
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2277.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2624.jpg)

Er ikke helt ferdig med pumpesystemet enda, men bruker et varmeapparatregister som kjøler, og elektrisk vannpumpe fra A Omega.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3041.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2629.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_2600.jpg)

Blir nok litt motorbygging etterhvert , har fått tak i det meste, men venter på steve-tims stage2 topper og veiv fra unaiten. Blokka er ny as41, fullflow, 94mm og stroker klargjort. Eksos er fra cb-performance.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3042.jpg)


Men først må sveisinga gjøres ferdig. Holder på med baksiden av kanalene nå, dette er det eneste av rustsveising som gjenstår på bilen nå  ;D Sleit en del med å få av fjærplatene, men med ters og litt gløding gikk det greit. Den ene siden er ferdigmontert med nye urethanforinger.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3096.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3103.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3106.jpg)

Motor og girboks skal ut neste helg, så stay tuned. Kansje jeg opdaterer igjen om et halvt års tid  :P


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Tistlodesember 05, 2009, 12:13:23 pm
Dette ser voldsomt bra ut!!! Og den motoren der kjem til å gå, GODT! :)


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Areaugust 02, 2011, 20:21:01 pm
Sitat
Kansje jeg opdaterer igjen om et halvt års tid

Jeg er en trææg trønder, så ting tar tid. Kan nevnes at bruksbilen har blitt modifisert noe iløpet av vinteren, så dette har konsumert en del tid og garasjeplass. Havnet på 338whp og 430wNm, og det ga mersmak for turbobygging. Håper jo såklart at den stakkars lille bobla mi skal klare å henge på denne, så nå må det bygges  ;D Har forsåvid gjort endel med bilen, men det er mest småting som ikke vises så godt..

Gromdeler :D Steve tims stage 2 topper
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3218.jpg)

Girboks har vært ute, og fått en del nye pakninger og ny lakk. Alt av understellsdeler ble syrebehandlet og lakkert opp igjen, inklusive skiver og muttre.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3290.jpg)

Har også byttet til gammel type girkassefeste, og laget nytt fremre feste.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0669.jpg)

Har jobbet endel med motorrommet og endelig fått på litt lakk. Ble orginalfargen som har vært på bilen, l54d marina blue. Selgern lurte meg til å prøve vannbasert lakk, men den falt ikke i smak. Synes den var vanskeligere å jobbe med enn "vanlig" lakk, så neste gang blir det løsemiddelbasert, så slipper jeg styret med klarlakk etc. Resultatet ble greit nok forsåvidt, er jo tross alt innvendig.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0656.jpg)

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0662.jpg)

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0665-1.jpg)

Har såvidt begynt på bensinsystemet også. 12mm rør for tur og retur. Irriterer meg at de ikke ble helt rette under loddinga :P
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0667-1.jpg)

Lakkert motorluke innvendig
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0682-1.jpg)

Bensinpumpe av typen aeromotive motert på "torpedoveggen" Står på egen alubrakett som er gummiopphengt. Fortsatt endel jobb igjen på bensinrør og retur i tank etc.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0675.jpg)

Ellers er alt av bremser nå opplakkert overhalt og nytt. Neste post på programet blir montering av matter i motorom og den "overhalte" 1600 motoren fra side 1. Gleder meg til å få sammen litt nå, spesielt når ting begynner å bli blankt og pent. Satser på å få mye god inspirasjon og arbeidslyst etter SCC, så kansje det blir en aldri så liten oppstart før vinter også  :D

Are.



Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: sandvik996ttaugust 02, 2011, 21:35:50 pm
Tøft


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: BABOONaugust 02, 2011, 22:21:35 pm
Hvis girkassen kun sitter fast i de røde urethan festene vil det fremre feste gi etter for vekten av motoren. Fremre feste uten stålforsterkning fungerer dårlig. Motoren begynner å "henge" etter en liten stund.


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Formula Veeaugust 03, 2011, 10:35:01 am
Jeg har satt på samme urethanefester bak på min turbomaskin, men beholdt det originale fremre festet.
Har også laget 2x avstivninger/forsterkning fra brannvegg ned på toppen av girkasse ala "bilcrossmetoden".
Hva tror du om det?


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Areaugust 04, 2011, 00:28:20 am
Det blir avstivning mellom "dempertårnene" etterhvert, da jeg har planer om ganske stive bakdempere, muligens coilovers etterhvert. Har også sett på den bilkrossløsningen, er jo relativt enkelt å lage 2 stag fra brannvegg og ned til bakre girkassefester.

Fremre feste er uten stålforsterkning ja, kan dette løses med gjennomgående bolter på et vis, eller må urethanen byttes ut med massivt stål?


Tittel: Sv: 1300S Turbo prosjekt.
Skrevet av: Areaugust 16, 2011, 20:39:58 pm
Da var motor og matter på plass, nesten hvertfall  ;D Greit å få frigjort litt plass, ettersom motoren har stått på benken siden 2006  :D

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0685.jpg)

Får ikke gjort mer før scc nå, men regner med det blir en del kvelder i garasjen etter det ;)

Are.


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Arenovember 12, 2011, 16:27:58 pm
Fått gjort litt småtteri igjen =) Det overhalte pedalsettet er montert, bremser luftet og clutch fungerende.

Fikk på plass en midlertidig bensintank (oljekanne) og koblet på litt ledninger. Jaggu starta motorn og :D Ved første oppstart fungerte ikke clutchen, den ville ikke løse ut. Måtte ut med motor igjen, og som mistenkt var lamellen rustet fast. Men nå er alt tipp-topp. Har justert tenning bare på feelingen, og pluggene er gamle, men dette skal ordnes senere. Ville bare få start sånn i første omgang.

http://www.youtube.com/watch?v=8TC5b--ijx4

Rakk også å få gjort det værste grunnarbeidet i bagasjerommet før kulda satte inn, så der ser det mye bedre ut enn før hvertfall. Kommer ikke noe lengre her nå, siden det er litt for kaldt til å legge fyller og lakk.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/297316_10150444955349409_702454408_10785635_863252887_n.jpg)

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/301368_10150456777074409_702454408_10859980_1843209055_n.jpg)

Testet med en bakskjerm, og må si meg meget fornøyd med høyde på bil og dekkdimmensjon, men jeg må muligens ha litt smalere dekk, da de stikker utom litt, dette er 205/70 r15 :D

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/444.jpg)

Deksler til innerskjermer under produksjon  8)

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_0872.jpg)

Utrolig motiverende at bilen nå er "kjørbar" med bremser og alt. Neste post blir restaurering av stoler, og opptrekking. Om noen har en grei førerstol med lav rygg til salgs, er jeg intressert.

Are.


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Aredesember 14, 2011, 21:27:39 pm
Juleopdatering :D

Har en plan om å få ferdig intreøret i vinter, derfor passet det bra med en ukes ferie :D

Har begynt, og fått trekt opp bakseter og sittepute til passasjerstol. Med unntak av litt omsying og justering av tmi trekkene, har det vært plankekjøring sålangt. Varierer litt på gjenbruk av de der sagflisgreiene og ny formskjært skumgummi.

Litt dårlig mobilbilde. Det gjenstår litt strekking her og der, men regner med trekkene kommer seg når de får stått i sola en stund. Er en del folder etter lagring i eske osv.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/vwseter.jpg)

Ellers, for den som kansje har sånt liggende, er jeg intressert i å kjøpe en førerstol, som er lik denne;
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/777.jpg)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/555.jpg)
Tilstand på trekk osv spiller ingen rolle, men selve rammeverket må være i orden.

Are.



Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Tistlodesember 15, 2011, 00:33:17 am
Eg meinar eg har ein sånn førarstol på lur, frå ein 1300s.  forsovidt heil og fin, bortimot ivertfall


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Formula Veedesember 15, 2011, 22:38:57 pm
Det er en stor jobb du gjør her. Godt gjort. Skjedd mer med 1915turbo?


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Aredesember 15, 2011, 23:43:02 pm
Takk for tilbakemeldinger =)

Fikk tak i en stol i dag. Kjekt med onkler som har ting liggende :D Det er en passasjerstol, men skal nok få modifisert den for bruk på førersiden ;)

Når det gjelder motorbygging så står det på vent. Må ha ferdig bil først, og det er fortsatt mye jobb igjen, men jeg begynner å se enden på ting nå. Kan vel også nevne at jeg begynner å bli usikker på om 1915 blir nok, har lyst på hvertfall 250whp  ;D


Are.


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Formula Veedesember 16, 2011, 09:39:39 am
Har studert litt optimalisering av turbomotor, sett et eksempel på en 2L 16V som ga 200hk. De fikk den til å yte rundt 700hk kun ved å gi mer oktan, mer trykk og mer bensin.
Men det er jo holdbarheten som er det store spørsmålet. Det er det som koster i kvalitetsdeler og sammensetning om du vil at noe skal vare...
Tror jeg skulle klart å skremme 250whp ut av min og, men det hadde redusert levetiden for mye. Der er det for mye standard deler i blokka..


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Arejuni 17, 2013, 20:34:02 pm
Går tid mellom oppdateringene, har litt for mange prosjekter  ;D

Intreøret er nå ferdig og klart for montering.
Bremser og understell ferdig og bilen er prøvekjørt.
Fått tak i 4 bra orginalskjermer og førerdør.
Det som gjenstår er grunnarbreid, lakk og montering. Har det ikke travelt, men hadde jo vert godt å få den lakkert i løpet av sommern =)

Gjort opp litt gammelt grunnarbeid, punktsandblåsing og syrebehandling. Det verste grunnarbeidet er fronten, resten av bilen er forholdsvis strak og fin.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_1716_zpsaf1416c9.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_1716_zpsaf1416c9.jpg.html)

Panser ferdig rettet og epoxygrunning lakt. Klart for fyller.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_1812_zps1454980c.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_1812_zps1454980c.jpg.html)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_1814_zpsa29d2735.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_1814_zpsa29d2735.jpg.html)

Skjerm rettet og klar for epoxy.
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_1817_zps5b8dd46d.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_1817_zps5b8dd46d.jpg.html)


Are


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Areaugust 05, 2013, 11:27:31 am
Omsider blitt ferdig med å sandblåse/sparkle alle løsdelene. Tar lang tid pga all smårusten i hver eneste kant/skjøt. Har fått på epoxy på alt untatt motorluka og bilen. Er ganske væravhengig når jeg står ute i hagen  :)

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_1880_zpsb1aa4581.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_1880_zpsb1aa4581.jpg.html)

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_1891_zpsb39a5ce2.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_1891_zpsb39a5ce2.jpg.html)

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_1898_zps294e9bee.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_1898_zps294e9bee.jpg.html)

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_1901_zps6c20a59c.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_1901_zps6c20a59c.jpg.html)

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_1894_zps375fc818.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_1894_zps375fc818.jpg.html)

Ved neste opdatering er bilen forhåpentligvis ferdigslipt med fyller og klar for levering til lakkerer =)


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Arefebruar 16, 2016, 15:16:00 pm
Sitat
Ved neste opdatering er bilen forhåpentligvis ferdigslipt med fyller og klar for levering til lakkerer =)
  ::)

Kom aldri lengre enn straking og epoxyprimer på bilen før den mistet garasjeplassen pga. et vannsølprosjekt.

Et bilde før den ble satt på lager =)
(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_200_zpspjjxfeds.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_200_zpspjjxfeds.jpg.html)

I påvente av at det skal bli plass i garasjen, fant jeg ut at jeg skulle sette igang med motorbygging i vinter.
Har ikke så mye bilder, men er shortblokk er nå klar.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3436_zpsjpikqzc2.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_3436_zpsjpikqzc2.jpg.html)

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3519%202_zpsklzu0nnc.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_3519%202_zpsklzu0nnc.jpg.html)

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3523%202_zps9zk8jno5.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_3523%202_zps9zk8jno5.jpg.html)

Mangler pinnbolter til topp/sylindre før jeg kommer noe lengre. Usikker på om jeg skal gå for orginalt eller om det fins noe ARP greier.


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Formula Veefebruar 17, 2016, 10:04:39 am
Hadde glemt vekk denne tråden. Artig å se at jeg kommenterte turbomotoren din for 5 år siden. Jeg har litt mer erfaring nå  :)
Fint det skjer noe, flott prosjekt!


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Arefebruar 17, 2016, 16:50:31 pm
En av fordelene med å bruke lang tid, og ha andre prosjekter er at du har får mer erfaring :D Dette er nå min 4. turbo motor, dog den første med forgassere og uten vann. Har lært meg hva som fungerer, og ikke hvertfall. Det nyeste bygget mitt er en helsmidd 3L bmw motor med stor precision turbo, som skal passere 500whp med god margin  :)

Har justert ned litt forventninger til vw motoren. Fokuserer heller på å få det til å fungere med de delene jeg allerede har kjøpt. Det blir forgassere, men jeg dropper intercooler. Hadde også planer om map styrt tenningsanlegg, men magneto er jo mye kulere  ;D Dette blir uansett ikke noe daily driver, men med et par timer i dynapacken så blir den sikkert kjørbar nok for mitt bruk.


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Aremars 15, 2016, 12:07:46 pm
Sjeldent det er så fun med Funlight :D  Målte alle til 61cc og sammen med 1mm vendehøyde havner jeg på ca 8,0:1 i komp, som var det jeg håpte på. Herlig å slippe å styre noe med maskinering eller shimsing  :)

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3541_zpspxpnzo30.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_3541_zpspxpnzo30.jpg.html)

Ikke så mye spennende ellers. Montert sump og oljepumpe. Venter på pinnbolter fra CB før sylindre og topper kommer på.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3545_zpsxd2tkzer.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_3545_zpsxd2tkzer.jpg.html)

Et lite spørsmål om moment på blokkhalvdelene på slutten. Bentley manualen skriver to forskjellige momenter på hovedboltene, utifra early (18ft/lbs) eller late style (25ft/lbs) nuts. Hvilken er riktig? Har dratt til med 18 foreløpig.


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Erlend / bug66mars 15, 2016, 13:37:36 pm
1mm vendehøyde hørtes lite ut. Hva slags turtall og veiv/råder har motoren?

Den filterholderen, ser EMPI merket er rett vei, men er det uttak til filter på trykksiden når den står sånn?



Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Aremars 15, 2016, 13:59:50 pm
Faktisk klaring mellom topp og stempel blir nok noe større, siden forbrenningskammerene er hemicut helt ut mot anleggsflatene. Regner med maks effekt kommer før 6000 rpm på denne. Veiv er oem vw 69mm med påsveiste motvekter fra dpr. Råder er CB unitech. Alt er balansert. Hva regnes som safe vendehøyde på vw?

Pumpa er riktig montert, har dobbeltsjekket dette. Tar ikke bilder av alt, men pumpa er "blueprinted" og tilpasset oljekanaler i blokka. Gammel sak fra 60-70 tallet, så både selve pumpa og filterholderen har en litt spesiell konstruksjon. Ser at alle andre lokk plasserer filteret på motsatt side.


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Erlend / bug66mars 15, 2016, 16:47:27 pm
Jeg ville ikke montert en motor med noe mindre enn 1.2mm vendehøyde. Ned mot 1mm går, men da en motor som har bra veiv råder og som går på f .eks E85 (soter mindre)



Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Areapril 10, 2016, 14:09:28 pm
Tar ikke så veldig mye bilder, men topper og sylindre er nå montert.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3552_zpspnaw70fe.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_3552_zpspnaw70fe.jpg.html)

Litt prøvemontering av eksos. Passformen er ok, men litt justeringer må til før lakk og wrapping.

(http://i9.photobucket.com/albums/a85/are-mnja/vwprosjekt/IMG_3553_zpsm1dy1s4p.jpg) (http://s9.photobucket.com/user/are-mnja/media/vwprosjekt/IMG_3553_zpsm1dy1s4p.jpg.html)

Are.


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Formula Veeapril 11, 2016, 14:18:43 pm
Det der blir gode greier  :)


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Erlend / bug66april 11, 2016, 14:27:30 pm
Kult. Må vel fjerne fordeler..  ::)

Og du bør prøve å flytte wastegate-uttaket til kollektoren. Nå har du alt utslipp fra én sylinder..


Tittel: Sv: Are's 1300s prosjekt.
Skrevet av: Areapril 11, 2016, 17:12:37 pm
Tenker å kjøre trykkrøret rundt på baksiden av fordeleren i første omgang  ;) Skal ikke se bort ifra at det plutselig blir fordelerløs tenning heller, det avhenger litt av hvor kjørbart det blir med magneto :)

Hadde egentlig tenkt å ha wastegaten der flensen står nå, men siden den kommer i konflikt med oljefilteret skal den flyttes til kollektoren. Så da slipper jeg å bekymre meg for boostcreep også  :) Skjønner egentlig ikke hvorfor det ikke er laget slik i utgangspunket.