VWNorge

Forum => Rundt og rundt/bakkeløp => Emne startet av: BERGER på november 19, 2009, 10:26:26 am



Tittel: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: BERGERnovember 19, 2009, 10:26:26 am
Før forumet gikk på trynet her tidligere i høst, hadde vi en tråd for å samle litt erfaringer rundt det å sette opp bobla for banekjøring.
Tar dette opp igjen nå siden alt ble borte :)

Det vi er ute etter her er feks;
-Hvilke støtdempere?
-Dekk og felgvalg
-Hvilke stabiliasatorstag?
-Hvilke foringer?
-Hvilke bremser?
-Høyde/stuk
-Hjulvinkler

For min egen del haster det litt med å finne de rette støtdemperene, så info rundt dette tas veldig gledelig imot  :D


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Jallenovember 19, 2009, 10:38:57 am
Jeg gikk for GAZ dempere med 32 innstillinger, enkelt knepp på en vriknapp for å forandre hardhet. Da burde de jo kunne stilles inn til det meste.


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: BERGERnovember 19, 2009, 10:45:53 am
For min egen del er alt foreløpig teorier, men håper på å samle litt erfaring i 2010.
Ghia`n min settes nå opp for banekjøring, og det skal bli veldig spennende å se hvordan den oppfører seg.

Dekkvalg vil i første omgang bli Hoosier Speedster dekk. Kombinasjonen av klassisk look og funksjonalitet frister :)
Disse ser slik ut:
(https://www.hoosiertire.com/racetires/g_pat_bg.jpg)

Forsøker med 185/65 forran og 205/60 bak.



Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: BERGERnovember 19, 2009, 10:48:45 am
Jeg gikk for GAZ dempere med 32 innstillinger, enkelt knepp på en vriknapp for å forandre hardhet. Da burde de jo kunne stilles inn til det meste.

Spennende! Hvem selger disse?


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: TomRnovember 19, 2009, 10:51:52 am
Unneberg selger disse - men mener de senker mye!

Jeg gikk for GAZ dempere med 32 innstillinger, enkelt knepp på en vriknapp for å forandre hardhet. Da burde de jo kunne stilles inn til det meste.

Spennende! Hvem selger disse?


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Jallenovember 19, 2009, 10:51:58 am
Jeg gikk for GAZ dempere med 32 innstillinger, enkelt knepp på en vriknapp for å forandre hardhet. Da burde de jo kunne stilles inn til det meste.

Spennende! Hvem selger disse?

Unneberg Bil :)


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Roy Grellandnovember 19, 2009, 11:02:06 am
jeg har også de på min, og med droppa spindler foran, er de nok ganske korte ja.

Je har samme planer som deg, Øyvind, og det jeg har gjort så langt er:
-Justerbare gaz dempere
-IRS
-19mm stab bak
-21mm stab foran (noe usikker på dette, men mener det stemmer)
-moderat senket

spissing, camber og caster vinkler har jeg foreløpig ikke rørt, og dette med dekk har jeg heller ikke tatt stilling til enda


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Oval57november 19, 2009, 11:05:44 am
Kult! Hvor er det man kan kjøre løp hen? Hvilke klasser?


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: BERGERnovember 19, 2009, 11:12:21 am
jeg har også de på min, og med droppa spindler foran, er de nok ganske korte ja.

Je har samme planer som deg, Øyvind, og det jeg har gjort så langt er:
-Justerbare gaz dempere
-IRS
-19mm stab bak
-21mm stab foran (noe usikker på dette, men mener det stemmer)
-moderat senket

spissing, camber og caster vinkler har jeg foreløpig ikke rørt, og dette med dekk har jeg heller ikke tatt stilling til enda

Takk for det Roy, stabstag bak, har hørt både for og imot. Hvordan har du vurdert dette?


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: BERGERnovember 19, 2009, 11:14:31 am
Kult! Hvor er det man kan kjøre løp hen? Hvilke klasser?

Sikkert en god del steder, Gatebil feks, og her : http://www.trackday.no/

Kanskje dukker det opp et rent VW alternativ snart også...  ;)


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: BeetleBugnovember 19, 2009, 12:45:37 pm
Regner med at du har lest denne Berger;

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=122849


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Turbo Haraunenovember 19, 2009, 12:52:09 pm
jeg kjører gaz coilovere bak på min bil, men jeg kan ikke si at jeg vil anbefale gaz. rett å slett for dårlig kvalitet. har ødelagt tre stykk allerede. to punkterte og en knakk fordi mutteren inni skrudde seg av.(mulig produksjonsfeil)
Det er mulig jeg har vært uheldig her, men neste gang kjøper jer øhlins for å være sikker...
(har også ødelagt en gul koni forran)

Jeg har whiteline 30mm stabstag bak, og det fungerer mye bedre en det 19mm som var på tidligere.
Doble stag forran.


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: BERGERnovember 19, 2009, 13:29:57 pm
Regner med at du har lest denne Berger;

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=122849

Nei, hadde ikke lest den der, men nå har jeg det. Takk :)


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: BERGERnovember 19, 2009, 13:41:29 pm
jeg kjører gaz coilovere bak på min bil, men jeg kan ikke si at jeg vil anbefale gaz. rett å slett for dårlig kvalitet. har ødelagt tre stykk allerede. to punkterte og en knakk fordi mutteren inni skrudde seg av.(mulig produksjonsfeil)
Det er mulig jeg har vært uheldig her, men neste gang kjøper jer øhlins for å være sikker...
(har også ødelagt en gul koni forran)

Jeg har whiteline 30mm stabstag bak, og det fungerer mye bedre en det 19mm som var på tidligere.
Doble stag forran.

Søkte litt etter Øhlins dempere, men fant ingen modeller til gammel VW. Vet du hvilke modeller som kan passe?


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Trond Dahlnovember 19, 2009, 14:49:10 pm
Ser ut til at Bilstein virker meget bra på buggyen til EBB


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Turbo Haraunenovember 19, 2009, 15:17:33 pm
øhlins må/kan bestilles på mål. får de akkurat som du vil. oppgi vekt på bilen, vektfordeling. ønsket lengde/slaglengde og festetype.
får de fra kollevold


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Kjell Roarnovember 19, 2009, 15:29:00 pm
øhlins må/kan bestilles på mål. får de akkurat som du vil. oppgi vekt på bilen, vektfordeling. ønsket lengde/slaglengde og festetype.
får de fra kollevold

Litt avsporing: i 1992 var jeg på IFMA-messa i Køln (mc-messe) og bodde på samme lille hotell i Adenau som en Øhlins-mann, Bengt (teknisk sjef eller noe). På bussen inn til messa fortalte han meg at de hadde begynt å utvikle støtdempere til biler, som blei testet i de dager. De hadde jo før det bare levert til mc.
Og Øhlins kan varmt anbefales. Går jo t.o.m. an å prate med de, hvis det er noe spesielt.


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Roy Grellandnovember 19, 2009, 16:00:47 pm
jeg har også de på min, og med droppa spindler foran, er de nok ganske korte ja.

Je har samme planer som deg, Øyvind, og det jeg har gjort så langt er:
-Justerbare gaz dempere
-IRS
-19mm stab bak
-21mm stab foran (noe usikker på dette, men mener det stemmer)
-moderat senket

spissing, camber og caster vinkler har jeg foreløpig ikke rørt, og dette med dekk har jeg heller ikke tatt stilling til enda

Takk for det Roy, stabstag bak, har hørt både for og imot. Hvordan har du vurdert dette?

har også hørt litt begge deler, men kan ikke si jeg har hørt så mye imot når det gjelder IRS.
Min tilnærming er ganske enkel... Jeg ser for meg at litt friskere kjøring på bane i utgangspunktet fører til at bilen vil krenge mer, men at dekka har best grep når de er mest mulig vinkelrett mot underlaget. derfor ønsker man å redusere denne krengingen, og siden VWn i utgangspunktet bare har krengingshemmere foran, tenker jeg som så, at dersom man bare stiver opp foran, så blir balansen endret, og man kan lett ende opp med en understyrt bil. derfor ser jeg for meg å kompensere ved å også montere krengingshemmer bak, kombinert med stivere foran, vil hele bilen krenge mindre, og man opprettholder en viss balanse. Så kan man fintune seg derfra med stivere/mykere foran/bak.


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Roy Grellandnovember 19, 2009, 16:03:06 pm
Kult! Hvor er det man kan kjøre løp hen? Hvilke klasser?

jeg har i flere år vært medlem i sportsvognklubben, og etter en "søknad" gikk de med på at Ghia kunne defineres som sportsvogn, men ikke bobla... Vet ikke hvor aktive de er på banekjøring nå, men for noen år siden kjørte de noen omganger både på rudskogen og våler så vidt jeg vet.

så da blir det vel bare Berger og meg da ;)


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: holmsennovember 19, 2009, 16:34:23 pm
Kult! Hvor er det man kan kjøre løp hen? Hvilke klasser?

jeg har i flere år vært medlem i sportsvognklubben, og etter en "søknad" gikk de med på at Ghia kunne defineres som sportsvogn, men ikke bobla... Vet ikke hvor aktive de er på banekjøring nå, men for noen år siden kjørte de noen omganger både på rudskogen og våler så vidt jeg vet.

så da blir det vel bare Berger og meg da ;)
Kanskje eieren av denne vil??
(http://i96.photobucket.com/albums/l187/holmsen_2006/finnskogenogbremsing056.jpg)


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Roy Grellandnovember 21, 2009, 23:55:09 pm
se der ja :)

Her har du link til en kar som har en del erfaring med baneracing og Ghia:
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619

Mye fornuftig der :)


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Roy Grellandnovember 21, 2009, 23:58:00 pm
og her har vi litt inspirasjon mens vi skrur:

(http://ll.speedhunters.com/u/f/eagames/NFS/speedhunters.com/Images/Mike%20Garrett/1May/snap/ghia1.jpg)


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: BERGERnovember 22, 2009, 10:00:13 am
se der ja :)

Her har du link til en kar som har en del erfaring med baneracing og Ghia:
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=127619

Mye fornuftig der :)

Her var det utrolig mye bra info ja!! Bare å løpe i garasjen og fortsette byggingen  :D


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Superbeetlenovember 22, 2009, 19:24:57 pm
Dette er noe jeg også er interessert i å lære mer om..!

Jeg har kjøpt FK Coilovere med justerbare koni dempere(trinnløs justering 720grader), har org 19mm stabstag foran med Powerflex foringer. Kjører 17" Porsche Cup med Michelin Pilot sport.

Bak er det standard irs som jeg ikke har begynt på ennå.

Er hovedsaklig interessert i lære mer om hvilken høyde bilen bør ha og hvordan den bør senkes foran vs bak. Pluss hvordan den bør stives av foran og bak evt stiver bak el foran.

Jeg har planer om å montere tårnstag foran og bak.


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: pernovember 22, 2009, 20:28:02 pm
hva med ett slikt ? Tror det er Heigo.

Per.


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Superbeetlenovember 22, 2009, 23:23:32 pm
Gromt!!

Burde jo nesten la seg gjøre å lage noe slikt selv..(frykter nok en våken-natt med ville konstruksjons ideer ;D)


Men, har lest et sted at det ikke var anbefalt å ha boblen så veldig stiv foran, at den burde være stivere bak.. Men så leser jeg andre steder det stikk motsatte.. Og selvsagt kommer det noen å skriver at den bør være stiv begge steder... ::)


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: GeirJBnovember 22, 2009, 23:44:00 pm
Hmmm!!! Når jeg ser sånne bilder, så får jeg bare enda mere lyst på en 1303 for gate/banekjøring...  :D
Ovalen er vel ikke egna for annet enn god-cruising...  8)


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Ed Némethnovember 23, 2009, 12:56:34 pm
KW har avanserte komplette justerbare senkesett beregnet for Motorsport. KW var først ute med justerbare senkesett
i rustfritt stål, som egner seg spesielt godt til våre forhold i Norden.

Se link: http://senk.no/4daction/WA_Webshop/?Model=Boble&Year=&ASP=980308&Type=VW


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Roy Grellandnovember 23, 2009, 13:05:17 pm
hmmm

er vi i ferd med å spore litt av her nå???

Min ide med å leke med tanken om å kjøre på bane går mer i retning av hva kan gjøres innen rimlighetens grenser for å kunne ha det moro på banen. Og det inkluderer å kjøre fra en hel del andre mer påkostede ekvipasjer. Det å lesse på med coilovers, fjørbein, avstivere og alskens saker, gjør jo bare at bilen blir enda mindre brukervennlig enn den oprinnelig er.

"Alle" kan jo kjøpe komplett rallycross/racing understell til en 1303 og få en racerbil som ser ut som en boble...

Jeg kunne tenke meg å høre om fler som har ideer/erfaringer med hvilke enkle modifiseringer som virkelig bidrar til å øke kjøreegenskapene, og da synes jeg den linken jeg hadde lenger opp her, var et bra utgangspunkt.

bare mine 2 cent, altså.. ikke meningen å hijacke tråden til Øyvind :)


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: BERGERnovember 23, 2009, 13:25:24 pm
Joda Roy, det var vel utgangspunktet det, men kan jo være greit å få litt erfaring fra hvordan svært påkostede biler fungerer også. For det er nettopp erfaring vi er ute etter i tråden her. Hva fungerer og hva fungerer ikke?
At man har en bil påkostet allverdens dyre racingdeler, men ikke har testet hvordan det fungerer i praksis gir ingen erfaring.

Tenker litt på den sølvfargede 03`n over her. Hva er hensikten med det staget mellom støtdempertårnene? Har det noen effekt på bilens kjøreegenskaper i praksis? Ikke minst det kryss staget over reservehjulsbrønnen? Har det noen effekt eller er det bare ekstra vekt?


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: JTWEnovember 23, 2009, 13:33:29 pm
Et godt hjuloppheng er et forutsigbart hjuloppheng. Neste delen er å sørge for at det beveger seg på en hensiktsmessig måte.

Når de to elementene er på plass så er meste gjort egentlig.

Så det første man kan starte med er forutsigbarheten -

1) Gummiforinger deformeres relativt kraftig = endringer i hvordan bæarearmer etc står i forholt til andre deler i hjuloppheng/understell.

2) Karosseriet/understellet deformeres - endringer i hvor hjulopphenget faktisk står. Her er grunnen til staget på bilen over - det knytter sammen tårnene og øker torsjonsstivheten til karosseriet. Stagene ned i hjulbrønn kan være knytt ned i rammehodet, men ellers er jeg ingen stor hensikt med dem. Tilsvarene er stagene fra balljoint/linkpin forstilligen ned i understellet - de hinder at forstillingen bøyer seg bakover ved kraft oppbremsing.

3) Bevegelsen bør aldri bråstoppes - det gir sjokklaster og plutselige nye "føringer" for hjulopphenget = IKKE forutsigbart. Derav bør ting som limiter-straps etc for å hindre positiv camber bak forkastes i mine øyne. Heller bruke en bladfjær på tvers. Og at fjærstoppere lar seg deformere littegrann hvertfall før det smeller. Bør heller ikke være vanvittig harde i mine øyne - det er fjæringen som skal fjære, ikke gummiklossene som skal hindre at delene tar borti karosseriet.

Det var noe, og det er masse mer...





Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Hot Owlnovember 23, 2009, 13:41:46 pm
Hva med å gjøre det vanskelig? Hvordan bygge bobla lav uten å senke den...  flytte innfestinger og endre selve designet på opphenget, alt annet enn bolt on.
Hvorfor skal din bil bli bedre enn alle andres bobler når du gjør alt likt? Tror jeg må handle meg noe bøker om chassis design.
Hvordan skal girkassen være giret? Lange gir 2000 rpm i turtalls fall mellom girene eller mer rundt 1000rpm?


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Savanna67november 23, 2009, 14:13:38 pm
Jeg snakket med Mobeck (Bilstein forhandler)for en stund tilbake, og han sa at mange av de tingene folk gjør med chassi, stivere torosjonsstaver, bussgummier mm er for å kompensere for "dårlige" støtdempere. Han anbefalte å starte med de beste demperene en hadde råd til, for så å bygge videre derfra.
Mye i vår hobby er nok basert på low budget innfallsvinkelen, men det setter nok litt begrensninger, og at man forsetter med løsninger som har "fungert i alle år".


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: NilsRnovember 23, 2009, 14:28:26 pm
Tydeligvis andre som også bruker Mobeck og Bilstein

http://www.mobeck.com/MT/ErikBjorvik.asp


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: Superbeetlenovember 23, 2009, 14:41:22 pm
Jeg er vel forsåvidt litt enig med Grelland, er bare så lett å spore av ;D


Er veldig giret på å få understellet så bra som mulig, men uten å bygge om hele bilen..



Ang det staget som går på tvers så stiver det av tårnene under krengning? MEN, tårnene på boblen er jo sveist fast ute i karosseriet, på mange biler så står de mer fritt.. Da er det ofte vanlig å sveise en forsterkning mellom tårnet og sidevangen.

(http://i11.photobucket.com/albums/a153/Oyvindlarsen/6wliddc8mqsx692io871.jpg)


Kryss-staget tror jeg er unødvendig pga dempertårnet er ganske bra stivet av i lengderetningen..


Jeg har planer om å montere et stag på tvers i min bil, men hvor merkbart det egentlig vil bli kan jeg ikke uttale meg om..


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: GeirJBdesember 18, 2009, 17:11:51 pm
Har lurt litt på det her med ett banevennlig oppsett av ovalen min...
Men forutsetningene på den er vel ikke akkurat helt optimalt!  :-\
Er sugen på og komme meg ut og få kjørt litt igjen, da det har vært noen år uten kjøring...  :'(


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: semdesember 30, 2009, 21:07:46 pm
Kan vi ikke kjøre litt go cart da Geir? ;)


Tittel: Sv: Oppsett for banekjøring
Skrevet av: 1300Ldesember 12, 2010, 20:58:04 pm
Hvem selger Hoosier Speedster dekk?  :)