VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: JFP på desember 31, 2009, 16:27:13 pm



Tittel: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPdesember 31, 2009, 16:27:13 pm

En liten tråd om overhaling av forgassere:

Begynner å bli litt kaldt for de store mekkeprosjektene for oss som ikke har oppvarmet verksted, så da kan jo overhaling av forgasser være noe å sysle med…

Utgangspunktet er helt ordinært: Skitne og fæle SOLEX 34 PICT som funker, men ikke optimalt. Vanskelige å justere skikkelig, og slark i gass-spjeldet. Hadde fire stykker liggende, og planen var å stelle i stand tre av dem.

[attachment=1]

[attachment=2]


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPdesember 31, 2009, 16:27:56 pm
Rengjøring: Det viktigste er jo innvending fjerning av skitt fra dyser og kanaler. Utvendig polering er kjekt, men kanskje litt kosmetisk. Jeg la aluminiumsdelene i tennvæske til oppløsning over nattet (sterkt stoff – bruk hansker!). Penslet vekk skitten og tørket dem rene.

Brukte ”CRC Dust Off” boks med trykkluft for å blåse ting rent. Det funket bra!

Så var det en runde i oppvaskmaskinen. Fruen synes ikke noe særlig om dette, kan man si… Men jeg overlevde.

[attachment=1]


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPdesember 31, 2009, 16:28:33 pm
Kjøpte inn pakningssett/repsett: Ikke så mye interessant i disse posene, men greit å få byttet pakninger. Typisk kinesisk kvalitet, så jeg bytter ikke annet enn det som er slitt (de originale SOLEX-membranene er tykkere enn de som ligger i posene).

[attachment=1]


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPdesember 31, 2009, 16:29:45 pm
Hovedproblemet med en gammel forgasser er falsk luft, og særlig gjennom akslingen til gasspjeldet. Originalt sitter det en plastforing rundt akslingen, og den varer ikke lenge. I de fire forgasserne jeg plukket ned var det ikke selve akslingene som var slitt, men foringene og aluminiums-godset i forgasserhusene. Altså var det slark og falsk luft mellom foring og forgasser.

Jeg fikk tak i messingforinger på e-bay etter tips her på forumet. Koster en  hundrelapp+ pr sett.

[attachment=1]

På grunn av slitasjen i godset brukte jeg epoxy-lim mellom foringen og aluminiumen for at det skal være helt tett. Og det ble det. Messing varer lenger enn plast og aluminium.

[attachment=2]


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPdesember 31, 2009, 16:30:23 pm
Fikk tips fra Mags her på forumet om et firma som kunne fikse el-forsinking av delene.

For å fjerne all skitt og gamle rester av coating la jeg delene i et bad med 35% eddik. Ble et vannvittig liv nedi der med syding og bobling, og alle delene var renset ned til metallet etter noen timer. Skyllet av så godt jeg kunne og la dem i white spirit for å unngå at de skulle ruste.

Resultatet fra el-forsinkingen ble bra:

[attachment=1]


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPdesember 31, 2009, 16:30:58 pm
Før montering var det å gå en siste runde med rensevæske og trykkluften for å blåse ting rent i alle kanaler.

[attachment=1]


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPdesember 31, 2009, 16:31:41 pm
Justering av flottørkammeret: Det skal være i underkant av 2 cm fra væskenivået til kanten av bensinkammeret. Toppdekselet monteres, og med trakt og slange gjelder det å fylle bensin på forgasseren til flottørventilen stopper tilførselen. Nivået i beholderen reguleres med å shimse på én eller flere skiver på flottørventilen. Én skive holdt greit her, og bensinen hadde riktig nivå.

[attachment=1]


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPdesember 31, 2009, 16:33:03 pm
Ferdig resultat.
Dette er en SOLEX 34 PICT-4 (kom i 1976). Det er siste versjon forgassere med forsterket akselerasjonspumpe med automatisk temperaturregulering av mengden bensin på kald/varm motor.

[attachment=1]

Og dette er en SOLEX 34 PICT-3, som er standard på 1600:

[attachment=2]

Siste testing på motoren – den gikk helt OK.

[attachment=3]


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Superbeetledesember 31, 2009, 16:47:58 pm
Wow! :)

Imponerende resultat! Gøy lesing! Føler at min egen forgasseroverhaling ble satt litt i skyggen nå.. ::)


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Tistlodesember 31, 2009, 17:01:19 pm
Kjempebra tråd! Mykje god info her! Og resultatet er jo som nytt :)
Er det lov å spørra kor mykje det kosta å el-forsinka dei delane(til 1 forgassar)?? Vart jo veldig flott.

Ellers så lurar eg på om du kan forklara dette litt nermare: "Justerte også akselerasjonspumpen ved å måle mengden bensin som sprutes ned i forgasseren for hver pumping (har ikke bilder av denne øvelsen, dessverre)."

Eg reknar med att du justerte det på staget til pumpa med gjennomgåande splint, men korleis målte du mengden bensin, og kor mykje bensin skal det komme for kvart pump? (Ja eg slit med dette på ein motor no..) :)


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPdesember 31, 2009, 17:15:05 pm
Kjempebra tråd! Mykje god info her! Og resultatet er jo som nytt :)
Er det lov å spørra kor mykje det kosta å el-forsinka dei delane(til 1 forgassar)?? Vart jo veldig flott.

Ellers så lurar eg på om du kan forklara dette litt nermare: "Justerte også akselerasjonspumpen ved å måle mengden bensin som sprutes ned i forgasseren for hver pumping (har ikke bilder av denne øvelsen, dessverre)."

Eg reknar med att du justerte det på staget til pumpa med gjennomgåande splint, men korleis målte du mengden bensin, og kor mykje bensin skal det komme for kvart pump? (Ja eg slit med dette på ein motor no..) :)

Edit: Se beskrivelse et par hakk nedenfor, Tistlo.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Tistlodesember 31, 2009, 17:22:08 pm
Takk! :)


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: ovaltjanuar 01, 2010, 11:11:16 am
Fantastisk, denne tråden skal verta brukt til me også kunne dette ;)


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: tmbryhnjanuar 02, 2010, 14:29:51 pm
Flott how-to-tråd! Må si meg enig i alt du har lagt frem her, og flott at dette med messingforinger rundt gasspjellaksling nok en gang kom frem i lyset.
Du har skjønt det!


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPjanuar 10, 2010, 21:53:57 pm

Det er som kjent seks ting å justere på forgasseren:

1. Væskenivået i flottørkammeret (se # 6 over)
2. Akselerasjons-pumpen
3. Choke’en
4. ”Choke”-skruen (Fast Idle Adjuster)
5. Volume Control Screw
6. Bypass Screw

De to siste skulle være velkjente mht justering, og gjøres med motoren i gang. Her er noen kommentarer til ting som kan gjøres ved overhaling:



Choken:

Choken justeres ved å løsne de tre skruene på klemmen som holder rundt mekanismen og skru på choke-huset. Den justeres slik at spjeldet skal være så vidt lukket i kald posisjon.

Choke’en består av et bi-metallisk element. Når strømmen slås på vil elementet varmes opp og bevege spjeldet sakte med sikkert til åpen posisjon. Men mekanismen beveger seg også uten at strømmen er på, siden spiralen er bi-metallisk.

M.a.o.: Avhengig av klimaet må den stilles forskjellig. Hvis ”normal” temperatur er på +4 grader, bør forgasseren legges i kjøleskapet over natten (det blir dessuten litt liv i hverdagen når fruen finner en Solex 34-PICT 4 ved siden av leverposteien om morgenen). Så justeres spjeldet til akkurat riktig posisjon, dvs ”så vidt lukket”-posisjon.  

Justering av choken bør gjentas hver vår og hver høst – da blir innstillingen mest riktig etter klimaet.


Her er justeringen gjort for vinterbruk, dvs kjølt ned ved justering. Når forgasseren varmes opp til romtemperatur ”sklir” spjeldet opp:

[attachment=1]


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPjanuar 10, 2010, 21:56:33 pm
Akselerasjonspumpen
Litt forskjellige måter å gjøre dette på. Her er en step-by-step som jeg fant ut av etter hvert.

1. Gå på apoteket og kjøp engangssprøyte på 20 ml (koster 3 kr pr stk!). Kjøp gjerne et knippe, for dette er engangs .
2. Foruten disse trenger noen biter med plastslanger og et vanlig vannglass.
3. Demontere gasspjeldet i bunn. Tre en plastslange innpå utblåsningen til akselerasjonspumpen inne i forgasseren, og tre en annen slange innpå påfyllingen til flottørkammeret
4. Sug opp bensin i engangssprøyten og fyll på forgasseren. Gjenta øvelsen (da har du 40 ml på forgasseren – det holder)
5. Med en tape-bit eller liknende dras chokespjeldet til åpen posisisjon (viktig, ellers blir det ikke full vandring på aksepumpen).
6. Hold slangen fra dysen over vannglasset og pump fast og bestemt 10 ganger.
7. Bruk engangssprøyten og sug opp bensinen som er i glasset.
8. Les av mengden. På en 34-PICT 3 skal du nå ha 13-16 ml (1.3-1-6 ml per pump).
9. Om nødvendig justeres akselerasjonspumpen med den lille skruen.
10. Press bensinen på engangssprøyten tilbake på forgasseren, og gjenta det hele noen ganger til du har alle målingene innenfor 13-16 ml.

Påfylling av forgasseren med engangssprøyte. 2 x 20 ml holder greit:

[attachment=1]

For å unngå søling er det koblet en plastslange til akse-dysen inni forgasseren og gasspjeldet er tatt av. Gi gass 10 ganger - bensinen spruter oppi glasset:

[attachment=2]

Sug opp bensinen i glasset og les av. Det skal være mellom 13 og 16 ml på en SOLEX 34-PICT 3. Her må det justeres opp litt.

[attachment=3]


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPjanuar 10, 2010, 21:59:33 pm
”Choke-skruen” (Fast Idle Adjuster)

Skru inn skruen til den butter, legg så på 1/4 eller 1/2 turn.

Spjeldet skal ikke tette mot godset i forgasseren, men skal så vidt hvile på choke-skruen. Hvis du skrur inn for mye skaper du en åpning mellom speldet og veggen i forgasseren - nok til å forstyrre tomgangen, du skaper falsk luft.

[attachment=1]

Når skruen er justert riktig kan du glemme den, den er ikke en del av tomgangsjustering - mer om dette senere.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Dallandjanuar 10, 2010, 22:40:28 pm
Regner med at denne blir "sticky", meget bra tråd!

Edit: Skikkelig rask moderator ja ;D


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: ultimatevwjanuar 12, 2010, 20:30:06 pm
Superfin tråd!
Skulle hatt sånne messingforinger til Type 3 forgassere. De er vistnok ikke lik som på 34pict-3.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPjanuar 12, 2010, 23:06:38 pm
Mht foringene, så fant jeg de på e-bay. Ellers er det vel mulig å få maskinert slike foringer for de som har kontakter i de rette miljøer. Plastoriginalene til Solex suger (luft, bokstavlig talt... :))


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Hansjanuar 15, 2010, 01:22:50 am
1.hvor får man fatt i 34% eddik ?  - høres jo morro ut at det syder og bobler litt :D

2.som tistlo spør, elsinking - hvor, hvor mye ?


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPjanuar 15, 2010, 01:45:37 am
1. Eddiken kjøper man i matvarebutikker, faktisk.

2. Mht pris på el-forsinking så fikk jeg avtalt det spesielt, så jeg tror ikke de ønsker at jeg publiserer det her. Foreslår at du bare tar kontakt med et slikt firma og spør. Gule sider. Men uansett - det er ikke veldig dyrt å el-forsinke ting. Det er ikke en veldig kostbar teknisk prosess.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Villminkenjanuar 15, 2010, 17:32:23 pm
Er det lignende overhaling på 30 pict-1?


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPjanuar 16, 2010, 22:10:25 pm
Er det lignende overhaling på 30 pict-1?

Ja.
Overhaling består av rengjøring, skifte pakninger og defekte deler, bytte foringer til gasspjeldet, + justering.
Er ikke så spesielt mye forskjell fra en 30-PICT til en 34-PICT.

Mht rengjøring er det mange metoder. I Endre D sin sticky-tråd om IDF-overhaling er det brukt en annen fremgansmåte: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2546.0.html


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Hansapril 22, 2010, 19:31:03 pm
finner ikke slike messing dingser :( noen tips på  hva jeg skal søke etter ?


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Filip/purityapril 22, 2010, 20:52:29 pm
finner ikke slike messing dingser :( noen tips på  hva jeg skal søke etter ?
De selges av en kar på eBay i alle fall:

http://cgi.ebay.co.uk/vw-camper-beetle-solex-31-34pict-3-carb-repair-bushes_W0QQitemZ270567672105QQihZ017QQcategoryZ9889QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ht_1068wt_1165


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Hansapril 29, 2010, 13:16:38 pm
(http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/carb_sheets/solex_68to74.jpg)

her er sprengskissen funnet på thesamba.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: koppangeriksenapril 29, 2010, 19:12:36 pm
Jeg finner ingen som selger de messingforingene på ebay. Noen som har en link?


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Tistloapril 29, 2010, 19:17:18 pm
Tips:

Salgslinken vert stadig fornya, så berre søk etter SOLEX BUSHES i ny og ne.. Selgaren har ikkje fast annonsering på ebay so han legg ut ei ny annonsa innimellom etter kvart som den andre utløpet. Sikkert ikkje mangen dagane til det kjem ny annonsa der!?


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: tempolettjuni 18, 2010, 14:13:49 pm
Hallo! Fikk tak i "carburator cleaner" på torshov i dag. Er det noen som har erfaring med denne ved rens av forgasser?


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Gummiandjuni 28, 2010, 16:36:05 pm
Demonterte forgasseren min  dag og vasket. Når jeg skal sette dette sammen igjen må jeg da fylle opp bensin i det kammeret som flottøren ligger i? eller fyller den opp av seg selv?
Kanskje litt forvirrende.

Fin guide forresten=)


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPjuli 03, 2010, 14:15:50 pm
Demonterte forgasseren min  dag og vasket. Når jeg skal sette dette sammen igjen må jeg da fylle opp bensin i det kammeret som flottøren ligger i? eller fyller den opp av seg selv?
Kanskje litt forvirrende.

Fin guide forresten=)

Takker. Påfyllingen som er beskrevet i tråden gjøres bare når du skal justere aksellerasjonspumpen. Ellers er det bare å montere forgasseren tom for bensin. Etter en del runder på starteren sørger bensinpumpen for å fylle opp flottørkammeret, og motoren starter.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Einicjuli 23, 2010, 09:42:43 am
Den losner alt!! Gjor oppvaskmaskinen overflodig.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Ruggenaugust 24, 2010, 08:26:18 am
Er det lignende overhaling på 30 pict-1?

Ja.
Overhaling består av rengjøring, skifte pakninger og defekte deler, bytte foringer til gasspjeldet, + justering.
Er ikke så spesielt mye forskjell fra en 30-PICT til en 34-PICT.

Mht rengjøring er det mange metoder. I Endre D sin sticky-tråd om IDF-overhaling er det brukt en annen fremgansmåte: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2546.0.html

Og foringene er de samme på 30 til 34-Pict?


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPaugust 24, 2010, 21:46:33 pm
Sitat

    Og foringene er de samme på 30 til 34-Pict?


Ja. I følge han som selger dem på ebay skal de passe til 30-serien (har ikke prøvd selv).


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Knutandredesember 03, 2010, 18:30:16 pm
hei er det noen som har en solex 31 pict 3 å selge ? prøvde å montere en 30 forgasser men d gikk ikke.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPdesember 18, 2010, 10:49:40 am
En erfaring med 34 PICT-4 forgasseren jeg fikset opp: På tross av overhaling og justering etter alle kunstens regler, fikk jeg ikke motoren til å gå skikkelig på tomgang. Hadde småproblemer med at den døde i fuktig vær, og turtallet var ikke helt stabilt på halvvarm motor. Virket som at det var for mager blanding.

Løsningen ble å lodde igjen hullet i gasspjeldet:
(http://www.aircooledtech.com/34pict3_modification/butterfly-finished-bottom.jpg)

Resultatet ble helt 100% perfekt og problemfri tomgang gjennom hele sommerens sesong. Men hvorfor? Hullet i gasspjeldet er jo der originalt, så det er vel en mening bak det?

Sannsynligvis dette: På en helt fabrikkny forgasser tetter gasspjeldet godt mot veggene inne i forgasseren. Det er boret opp et hull i spjeldet for å gi "mer luft" slik at blandingen blir riktig på tomgang. Men når forgasseren etter hvert blir slitt i løpet av 40+ års bruk, vil en del luft passere i slarken mellom spjeldet og forgasser-godset. Du får et inntrykk av dette ved å holde forgasseren opp mot en lampe - da ser du hvor mye lys som "slipper forbi" spjeldet. Det kommer for mye luft = for mager blanding, og dermed også tomgangsproblemer. Har du mye slark bør hullet gjøres mindre eller lukkes helt for at ting skal bli riktig.

Det er også litt forskjellig størrelse på disse hullene originalt avhengig av forgasser, så SOLEX-folkene har nok beregnet og testet på dette. Her er det meget små marginer. Hvis man har "uforklarlige" tomgangsproblemer kan man prøve trikset med å tette hullet. Lodde igjen hullet og bor opp et mindre hull eller la det være helt tett. Hjelper ikke dette kan man jo bare fjerne loddingen igjen.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: rofferenaugust 10, 2011, 12:21:36 pm
hei.e har en 34 pic forgasser på 1600 motor.har veldig problemer med og få den ned på tomgang.får den ikke toil og svive lavere enn 1500 omdr m.hva kan det være som e galt.hva kan e sjekke? leste noe om gasspjeldet og lodde igjen ett hull.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: tmbryhnaugust 10, 2011, 16:36:40 pm
hei.e har en 34 pic forgasser på 1600 motor.har veldig problemer med og få den ned på tomgang.får den ikke toil og svive lavere enn 1500 omdr m.hva kan det være som e galt.hva kan e sjekke? leste noe om gasspjeldet og lodde igjen ett hull.

Har du sørget for at gasspjellets statiske åpning er satt til 100% lukket? Spjellet på disse gasserne skal stå helt igjen (så og si for flisespikkerne der ute). Luft og bensin kommer fra en egen justérbar krets under selve spjellet.

Uavhengig av dette faktum, kan også altfor høy tenning gi høy tomgang.

Jeg veit ikke hvor bevandret du er rundt dette, ei heller hvor mye du har sjekket og fått på stell i utgangspunktet, så jeg slenger bare ut noen forslag.

Lykke til ;)


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: rofferenaugust 11, 2011, 09:38:03 am
gasspjeldet har stått helt igjen.så har slått meg en liten tanke om att kansje det e en lekasje en eller anna plass på innsuget.e også 2 ledige vacum intak på gasseren.vet ikke hvor dissa helt skal gå.e en som sikkert skal til fordeler.men vilken av de 2?


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: tmbryhnaugust 11, 2011, 10:08:33 am
Ta et bilde av gasseren din og last opp, så kan jeg peke ut hva som skal hvor, og hva som ev. må blendes igjen hvis du kjører std.-fordeler til 1600DP (Kun én vakumport)


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: rofferenaugust 11, 2011, 14:45:42 pm
hmm.e på ferie enda oppe i mo i rana hos dama.e ikje hjemme før lørdag.så litt vanskelig og få send bilde.men e det vacum intaket på h side på gasser jeg skal bruke.kjøre helt vanlig fordeler med stifttenning og vacumklokke


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: tmbryhnaugust 11, 2011, 23:06:01 pm
Du bruker vakumporten på venstre side til fordeleren ja. Den midt på som peker mot fartsretningen (om den skulle være der) skal blendes igjen. Finnes det andre vakumporter mot formodning, skal også disse blendes.

Har du justert tenninga etter riktig prosedyre? 7.5 grader BTDC på tomgang uten vakum tilkoblet. Dette er også en viktig faktor for at tomgangen skal stemme med noen lunde riktig basic gasser-justering.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: rofferenaugust 12, 2011, 06:49:07 am
ah skjønner da skal jeg prøve og blende den ellers skal det stemme ganske bra med resten.skal gjøre ett forsøk når jeg kommer hjem.akk for tips


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: rofferenaugust 15, 2011, 21:20:50 pm
hei takk for gode råd fikk forgasseren til.men mista bremsene.nesten helt også rett før jeg skal vise han hos tilsynet.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: SveinToktober 05, 2011, 11:34:52 am
Sitat

    Og foringene er de samme på 30 til 34-Pict?


Ja. I følge han som selger dem på ebay skal de passe til 30-serien (har ikke prøvd selv).

Nå også tilgjengelig i Norge  ::)
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,39509.0.html


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: 181oktober 25, 2011, 21:32:01 pm
Hei
Har overhalt min solex pict 34 forgasser. Jeg monterte tilbake i bilen og prøvde å starte motoren. Den vil ikke starte ordenlig og det er masse bensin som renner ut fra det som ser ut som en overflow port til bensin kammeret (midt i åpningen sett ovenfra). Dette ser rett før motoren fyrer ordenlig. Når dette skjer drunker motoren. Hva er feilen? ( byttet ikke stopp ventilen til bensin kammeret, kan det være at den gamle sitter fast?

Alex


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: perpioneeroktober 25, 2011, 23:11:26 pm
Hei
Har overhalt min solex pict 34 forgasser. Jeg monterte tilbake i bilen og prøvde å starte motoren. Den vil ikke starte ordenlig og det er masse bensin som renner ut fra det som ser ut som en overflow port til bensin kammeret (midt i åpningen sett ovenfra). Dette ser rett før motoren fyrer ordenlig. Når dette skjer drunker motoren. Hva er feilen? ( byttet ikke stopp ventilen til bensin kammeret, kan det være at den gamle sitter fast?

Alex
Jepp


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPjanuar 21, 2012, 00:38:35 am
.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPjanuar 21, 2012, 00:42:53 am
,


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPjanuar 21, 2012, 00:47:55 am
,


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPfebruar 16, 2012, 19:43:17 pm
.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: VonZumars 14, 2012, 22:17:35 pm
Tenkte jeg kunne legge til disse to videoene her. De var veldig nyttige for meg, om ikke annet.

http://www.youtube.com/watch?v=XOxxS1EMphU&list=LLT1I1XUkQSazNTrqvhKhdjw&index=2&feature=plpp_video http://www.youtube.com/watch?v=KWdZSr7x81w&list=LLT1I1XUkQSazNTrqvhKhdjw&index=1&feature=plpp_video


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Skaugapril 17, 2012, 18:00:11 pm
Bra tråd. Skal følge beskrivelsen på tråden din nå. Skal sette i stand 3 gassere.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPjanuar 18, 2014, 02:35:29 am
Tomgangsproblemer med 34 PICT-3:

Siden det hele startet med tomgangsproblemer og mange sliter med det samme, tenkte jeg bare skulle legge til forklaring på hvordan tomgangen egentlig virker på 34 PICT-3:

Når gasspedalen er helt ute skal spjeldet lukke helt. Da trekker motoren bensingass gjennom tomgangskretsen og bare derfra. Kretsen har to justeringsskruer:

- Èn for luftmengden "Air Bypass Screw"
- Èn for bensinmengden "Volume Control Screw"

Altså: Jo mer Bypass Screw er skrudd ut, jo mer mengde bensingass tillates å suges ned i sylindrene = tomgangsturtallet øker. Volume Control Screw justerer bensinmengden. Jo mer den er skrudd ut, jo fetere blanding. Hvis den er helt ute, så gis det 100% derfra.

Det er noen andre dyser som påvirker tomgangen også (nr 4,5,6 og 7 på tegningen nedenfor), men disse er det ikke justering på. NB! Hvis noen av disse er tette får det selvfølgelig innvirking på tomgangen.

[attachment=1]

Det sitter tre små hull i veggen på forgasseren like over spjeldet når det er i lukket stilling. De er der for å hindre dødpunkt når spjeldet såvidt åpnes. Er spjeldet 100% helt tett vil det ikke være undertrykk for å suge bensingass ut her. Disse hullene er ikke påvirket av Volume Control Screw og gir bensindamp direkte så snart det blir undertrykk.


Justering av tomgangskretsen:

1. Skru Bypass Screw helt inn, skru den deretter ut 2,5 omdreininger. Gjør det samme med og Volume Control Screw
2. Start opp og kjør en tur så du får varm motor
3. Justere Bypass Screw til du får 850-900 RPM
4. Skru deretter Volume Control Screw ut til tomgangen ikke øker mer. Skru tilbake til tomgangen faller så vidt merkbart
5. Etterjuster Bypass Screw til tomgangen er 850-900 RPM igjen

[attachment=2]

NB! Ikke skru Volume Control Screw inn for mye, da blir det for mager blanding. Bedre med litt fetere blanding på tomgang. Har du gjort dette riktig skal du ikke behøve å justere på Volume Control Screw mer.


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: Kjell Roarapril 19, 2017, 21:26:04 pm
Tar meg friheten til å kopiere inn dette innlegget her, så det er lett å finne seinere.  La inn en kommentar i rødt. :)

Jeg har strevd så mye med å få motorene til å gå perfekt, spesielt på tomgang, at jeg har laget meg en "sjekkliste". Helt subjektivt vil jeg si at det nesten alltid er ett eller annet med forgasseren som er trøbbelet når motoren ikke går som en drøm.

JUSTERING:

1. VENTILER: 0.15 mm på kald motor  Ventiler må være riktig stilt for å få justert forgasser riktig.

2. TENNING:
   Stiftåpning 0.40 mm
   Tenningstidspunkt (stroboskoplampe, "V" hakket på reimhulet i flukt med senter av blokken)
   Tennplugger (åpning på pluggstiften, avhenger av type plugg)

3. FORGASSER :
   Fast Idle Adjuster (sku inn til den berører kammen, deretter ½ omdreining til)
   Bypass Screw (tomgangsskruen, 850-900 RPM)
   Volume Control Screw (sku ut til turtallet ikke øker mer, deretter inn til det så vidt synker. Tomgang til 850-900 RPM igjen)
   Choke (speldet så vidt lukket på kald motor ved normal lufttemperatur for årstiden)
   Flottørkammer (veskenivå 18-20 mm fra øvre kant)
   Akselerasjonspumpen (34PICT-3 = 1.3-1.6 ml pr pump)


FEIL PÅ KOMPONENTER:

1. FORGASSER:
   Skitt i forgasseren (rens)
   Tomgangssolenoiden (test og eventuelt bytt den. Kan være ustabil)
   Slitte pakninger i forgasseren (kjøp reparasjonssett og bytt pakningene)
   Blanding: Ikke for mager (se på pluggene. Skal være litt sot bare. Bytte til litt større hoveddyse?)
   Dyser: Er de riktige for denne forgassertypen?
   Falsk luft 1: Slark i spjeldene (overhaling, sett inn messingforinger)
   Falsk luft 2: Forgasseren er ikke festet, løse bolter, slitt pakning
   Falsk luft 3: Sjekk gummipakningene på inntaksmanifolden
   Falsk luft 4: Sjekk festingen av inntaksmanifold mot toppene
   Falsk luft 5: Vakuumslangen opp til luftfilteret (1302/1303)

2. BENSINTILFØRSEL:
   Bensinpumpen (membranen OK? Evt bytt pumpe)
   Bensin-gummislanger (servicepunkt, kinaslanger morkner)
   Separat bensinfilter under tanken (servicepunkt, bytt)
   Integrert bensinfilter (hvis VW orginalpumpe, rens silen)
   Skitt i tanken (rens)
   Tette bensinrør (blås rent)
   Gammel bensin fra i fjor, vann/kondens på tanken

3. TENNING:
   Plugger (nye plugger blir aldri feil)
   Kondensator (indikator: det bygger seg opp grader på stiftene. Bytt)
   Fordeler (slitt eller feil type i forhold til forgasseren?)
   Fordelerlokk/rotor (rens og puss kontaktpunktene, evt bytt)
   Vakuum-klokken (sug i slangen: OK? Sjekk vakuum-slangene)
   Pluggledninger (gamle, bytt til dyreste Bosch eller annet ikke-kinesisk merke)
   Coil (blir den glovarm? bytt)
   Tenningsrekkefølge: Går pluggledningene til riktig sylinder?

4. LUFTFILTER:
   Papir-typen (bytt filterinnsats hvis den er skitten)
   Oljebad-typen (bytt olje)
   1302/1303 Thermostatic Valve: Sjekk på kald/varm motor at den virker
   1302/1303 Vakuum-klaffen i innsuget til luftfilteret, virker den?

5. FORVARMING:
   Forvarmingsrør OK? (det venstre skal bli raskt varmt. Hvis ikke, rens ut koksen i rørene med vaier og drill)
   Luftslangen opp til forgasseren (er den hel og tett?)

6. KJØLESYSTEMET:
   Fungerer termostaten?
   Beveger speldene inne i "doghouse" seg lett?
   Er alt kjøleblekket riktig montert? Tetter gummipakningen i motorrommet godt?

7. EKSOSANLEGG:
   Er det tett? (hvis ikke påvirker det gangen på motoren, feil motstand)
   Eksosrørene (står de for langt inn, feil motstand)


Hvis alt dette her er i orden og den fremdeles ikke går ganske greit kan det være mer alvorlige saker, f eks ødelagte stempelringer=dårlig kompresjon, slitt oljepumpe, brente ventiler, slarkete motor, sprekte topper, osv, osv, osv.



Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPseptember 12, 2019, 22:36:11 pm
Luftfilteret - temperaturregulering

Forgasseren kan justeres etter alle kunstens regler, men hvis forvarmingen ikke fungerer sliter du med å få den til å gå pent på tomgang.

Luftfilterne på de seneste boblene har temperaturregulering. I kaldt vær suges varm luft opp fra sylinderne til luftfilteret. Når motoren har blitt varm, eller på varme dager, stenges varmluften av og forgasseren trekker kald luft direkte.


Mekanisk regulering av forvarmet luft (opp til 1971):

Frem til 71 er luftfilteret koblet mekanisk med en wire til spjeldene nede i viftehuset. Disse står igjen i forbindelse med termometeret på undersiden av motoren. Etter hvert som temperaturen i motoren stiger blir varmluften stengt av.

(https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1948581.png)


I en periode var det også en mekanisk termostat som regulerte spjeldet i luftfilterinntaket:

(https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1888597.jpg)



Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPseptember 12, 2019, 22:37:45 pm
Vakuumregulering av forvarmet luft (fra 1972):

Den mekaniske reguleringen fungerte ikke spesielt godt, og fra 1972 kommer en smart dings som løser problemet. Spjeldet inne i luftfilteret styres med vakuum som hentes nede fra innsuget eller fra selve forgasseren. En liten termostatventil regulerer når speldet lukker og åpner.

Fungerer slik:

Når temperaturen inne i luftfilteret er kald er ventilen åpen. Vakuum slipper da helt frem til klaffen, som suges opp til øvre stilling. Dermed kommer forvarmet luft til i forgasseren:

(https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1940190.png)



Når temperaturen inne i luftfilteret blir varm, åpnes en kuleventil i Thermostatic Valve. Det gjør at klaffen i innsuget mister vakuum og faller tilbake til nedre stilling. Da stenges varmluften av og motoren trekker kald luft fra utsiden:

(https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1940189.png)


Tittel: Sv: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)
Skrevet av: JFPseptember 12, 2019, 22:45:27 pm
Thermostatic Valve:

Termostatventilen er fiffig laget. Den har to ventiler, en kuleventil og en stempelventil, og to bimetalliske fjærer som styrer disse. Det er viktig at slangene er koblet riktig, her er vakuumflyten:

(https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1948436.png)


Det interessante er at Thermostatic Valve faktisk ikke stenger eller åpner for vakuum, den slippen inn luft for å regulere undertrykket.

I kald luft er den øverste bi-metalliske fjæren rett. Den presser da kulen opp i ventilhuset slik at den tetter. Når den blir varm, ved ca 21-27 grader Celsius, bøyes fjæren nedover slik at kulen frigjøres. Vakuumtrykket bløs av, som igjen fører til at klaffen i luftfilteråpningen faller ned.

(https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1948435.png)



Det er en ventil til, en stempelventil i messingrøret. Det er en returventil, når stempelet er i nedre stilling stenger den hvis det er undertrykk i messingrøret, dvs i slangen som er i forbindelse med klaffen i luftfilteret. Men dette gjelder bare i kaldt vær. Når enheten blir varm løfter den nederste bi-metalliske fjæren stempelet opp og den åpner og klarer dermed ikke lenger å holde på undertrykket.

(https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1948434.png)

Hva er greien med dette? Jo, hvis den ikke hadde vært der hadde klaffen ‘hengt’ på vakuumtrykket, som følger omdreiningene på motoren - på tomgang er det nesten ikke vakuum. Da ville forgasseren ha trukket kald luft på tomgang, ikke bra.



Test og justering:

For at forgasseren skal fungere optimalt på tomgang og på kald motor må Termostatic Valve fungere 100%. Det er mye oljesprut og skitt inni luftfilterhuset og ventilen har vært der i 40-50 år. Anbefaler en liten runde med test og justering:

1. Demontere Thermostatic Valve fra luftfilteret

2. Stempelventilen: Kjøl enheten ned til godt under 20 grader (i kjøleskapet, lenge). Sug i messingrøret slik at stempelventilen lukker. Den skal holde på vakuumet. Hvis den lekker, bruk WD40 eller 5.56 eller noe annet og rens røret.

3. Kuleventilen: Enheten skal fortsatt være kald. Sug i tuten oppå enheten. Er det tett? Det skal det være. Hvis ikke er det skitt nedi der og da må det renses. Skru ut ventilen og kulen og bruke en Q-tips eller liknende til å få ut skitt. Egentlig, gjør det uansett, det er garantert skittent der.

4. Justering: Nå må ventilen bli varmet opp til mellom 21 og 27 grader, dvs god romtemperatur. La den ligge i flere timer så du er sikker på at begge fjærene er varmet opp. Skru inn kuleventilen igjen til den tetter så vidt. Blås og sug. Prøv frem og tilbake med 1/4 og 1/8  omdreininger til du finner punktet. Da er den justert.

5. Test: Varm opp enheten til godt over romtemperatur (bruk hårføner, lenge). Nå skal begge ventilene være åpne når du suger, både stempelventilen og kuleventilen. Deretter monterer du den i bilen og starter den på kald motor på en kald dag. Spjeldet inne i luftfilteret skal nå åpne seg. Det er litt vanskelig å sjekke, men hvis du har papirfilter er du heldig, det en liten indikator på plastakslingen som forteller deg hvordan spjeldet står. Kjør en god tur så motoren blir varm og sjekk igjen at klaffen er kommet i nedre stilling.