VWNorge

Forum => Buggy => Emne startet av: BERGER på januar 08, 2010, 08:16:35 am



Tittel: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERjanuar 08, 2010, 08:16:35 am
Siden vi ikke har noe egen Baja & Offroad, havner denne tråden under Buggy som kanskje er det nærmeste.
Har begynt å snuse litt på slike biler, og lurer litt på hva som finnes av tips og triks for å heise bobla.

Ser at Cip1 selger lift kit. Dette heiser karrossen 3" fra bunnplata og gir bedre frigang til hjula. Men hva gjør man med motorrumspakningen?
Finnes vel også omvendt Puma.

Kom med bilder og ideer dere som har :) (for ordens skyld, boblekarross på jeep ramme gjelder ikke her....)

Noen bilder fra Bug-In:
(http://farm4.static.flickr.com/3157/2655793606_8490efbe97.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3271/2654965591_4fd0207d3b.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3157/2654966267_d597a4ed93.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3263/2654964799_7b19887b10.jpg)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERjanuar 08, 2010, 08:20:50 am
Ideen om 4WD på en boble er spennende og noen har jo blitt laget.
Litt info her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20179.0.html

(http://www.ratewall.com/cpics/1942%20VolksWagen%204WD%20Beetle.jpg)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 08, 2010, 15:10:17 pm
Andre triks for å heve:

Hevespindler foran. Det finnes nyproduserte å få kjøpt (men du finner neppe noen som er TÜV-godkjent...) eller du kan forsøke å få tak i type 181/2-spindler og bærearmer. Disse løfter fronten på boblen 2-3" og er bolt-on på type 1 forstilling.

Bak er det vel enklest å vri og "notche" fjærplatene (best i sammenheng med ombygging til IRS), mens et gammelt offroadtriks er å montere reduksjonsbokser fra splittbuss eller type 181/2...

Reduksjonsbokser kan monteres på ulike måter.

Med deler fra type 181/2:

[attachment=1]

Med adaptre fra "Bugzyla" på Samba:

[attachment=2]

Med gamle Johnson "no-hop kit":

[attachment=3]

På Schwimmwagen-/type 82e-måten:

[attachment=4]

På Schwimmwagenmåten men med nyere reduksjonsbokser og hjemmelaget brakett:

[attachment=5]



Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 08, 2010, 15:15:58 pm
For å få mest (mulig heveeffekt...) ut av reduksjonsboksene er det om å gjøre å finne en bra løsning for å montere dem noe i retning av slik de to siste bildene i mitt forrige innlegg viser...

Jeg har vært i kontakt med et par andre her på forumet med Bajaer som enten har montert reduksjonsbokser eller leker med tanken på å gjøre det. Men litt av problemet er vel å få til en godkjenningsvennlig løsning...


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERjanuar 11, 2010, 13:55:00 pm
Spennende løsninger Syncronaut!

Hvor høy kan man få bobla kun med lift kitt og dekk tro? Tenker hvis man har en IRS bil, med maks høyde forran (omvendt puma) og bak (maks justerte fjørplater).


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 11, 2010, 15:45:38 pm
Tror du får den "høy nok" med 2-3" lift-kit på karosseriet og ca samme heving med fjæringen (kanskje mer? Nærmere 4", kanskje?) og i tillegg 30-tommere ++... Orig dekkdiameter tilsvarer vel ca 25"...


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 11, 2010, 16:09:39 pm
kunne tenkt meg en sånn en gang.
her er en fra bugrun 2003



Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERjanuar 11, 2010, 17:16:54 pm
Tøff!!


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: vwmannjanuar 11, 2010, 22:37:01 pm
Den der bajaen var rå tøff. Hvordan er det å få godkjent baja i norge?


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Jallejanuar 12, 2010, 01:49:30 am
kunne tenkt meg en sånn en gang.
her er en fra bugrun 2003



Følgebilen til denne var helt rå oxo. Mange artige detaljer. f.eks oppsplittet jerrykanne som hadde blitt verktøyboks.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 12, 2010, 08:53:02 am
Jeg regner kanskje med mange her inne følger med på Walter Jelineks (The Bug Box) nyeste prosjekt - Sand Scorcher i "10:1 skala"...

Bilder som varmer en gammel Tamiya-fan:

(http://blogsimages.skynet.be/images_v2/002/558/422/20100105/dyn009_original_576_768_pjpeg_2558422_063570850255ea8783606b701f2d4d22.jpg)

(http://blogsimages.skynet.be/images_v2/000/000/000/20100107/dyn002_original_1024_768_pjpeg__16ba6b38f9d796ecc1cc03d566ae28b8.jpg)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERjanuar 12, 2010, 09:01:50 am
Heftig! Tråd på nett?


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 12, 2010, 09:30:13 am
http://bugbox.skynetblogs.be/

Her er et par tøffe bilder fra mock-up:

http://bugbox.skynetblogs.be/archive-day/20091127

Og bilder av Acoms radiostyringen også :o ;D

http://bugbox.skynetblogs.be/archive-day/20091230


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERjanuar 12, 2010, 09:48:33 am
Utrolig tøff!

Ser ut som den får grei bakkeklaring :)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 12, 2010, 09:55:37 am
Den har (såvidt jeg har sett av bildene...) forstilling fra type 181/2, dvs samme høyde foran som du får ved å bruke bærearmer og spindler fra type 181/2 på bobleforstilling ;D


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: SplitManjanuar 12, 2010, 11:09:08 am
Artig tema! Jeg skjønner egentlig ikke at det skulle være problemer med godkjenning om man setter "helt vanlige bussaksler" på et "helt vanlig bobleunderstell"... om man tøyer det litt...barndoor-aksler på et boblechassis....for det er jo eksakt det samme som en Kubel...og de er det jo registrert 30-40 av i Norge også.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Bøggymænjanuar 12, 2010, 11:17:31 am
Ahh. endelig en tråd etter min smak  ;D
Jeg driver og heiser bajan min nå i vinter.
Foran bytter jeg nedre bærearm og spindler fra 181 (thing)(kjøpt ifra Syncronaut)  :)
Bak har jeg reduksjonsbokser ifra buss. Der har jeg en kompis som har fatt skjært ut noen
braketter med vannskjærer.
Dette vil vel heise bilen opp en ca 3 tommer (+-)
I tillegg har jeg 31/10.5 dekk bak 215/75 foran, dette heiser jo litt også.
Når det gjelder godkjenning så er det en annen sak.Sendte mail til møller, de sa at jeg måtte snakke med den lokale trafikkstasjonen. Når jeg reiste dit så sa de at jeg måtte snakke med møller  ::)  ???
Så nå står jeg her  :D Skal snakke videre med tilsynet senere.
Når det gjelder dekk er det vel bare å drite i å få godkjent. sendte søknad med referanse på biler jeg vet er godkjent med slike dekk, men nei.
Uansett håper jeg at flere bajaer kommer til SCC til august. Hørte at det var en offroad løype der fjor, men jeg fikk ikke noe mer info. Så det er en ting håper kommer mer av.

André


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Bøggymænjanuar 12, 2010, 11:19:22 am
Splitman:
Helt enig. Dette var noe jeg nevnte i søknaden min også.

André


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERjanuar 12, 2010, 11:45:29 am
Ahh. endelig en tråd etter min smak  ;D
Jeg driver og heiser bajan min nå i vinter.
Foran bytter jeg nedre bærearm og spindler fra 181 (thing)(kjøpt ifra Syncronaut)  :)
Bak har jeg reduksjonsbokser ifra buss. Der har jeg en kompis som har fatt skjært ut noen
braketter med vannskjærer.
Dette vil vel heise bilen opp en ca 3 tommer (+-)
I tillegg har jeg 31/10.5 dekk bak 215/75 foran, dette heiser jo litt også.
Når det gjelder godkjenning så er det en annen sak.Sendte mail til møller, de sa at jeg måtte snakke med den lokale trafikkstasjonen. Når jeg reiste dit så sa de at jeg måtte snakke med møller  ::)  ???
Så nå står jeg her  :D Skal snakke videre med tilsynet senere.
Når det gjelder dekk er det vel bare å drite i å få godkjent. sendte søknad med referanse på biler jeg vet er godkjent med slike dekk, men nei.
Uansett håper jeg at flere bajaer kommer til SCC til august. Hørte at det var en offroad løype der fjor, men jeg fikk ikke noe mer info. Så det er en ting håper kommer mer av.

André

Herlig! En tøff bil blir enda tøffere!! Stå på :)

Offroad løype skulle det ha vært på SCC i fjor, men noen gjorde ikke jobben sin dessverre. Men i år SKAL vi få det til!


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERjanuar 12, 2010, 11:46:24 am
Finnes nedre bærearm og spindler fra 181 å få kjøpt repro?


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 12, 2010, 11:48:40 am
Artig tema! Jeg skjønner egentlig ikke at det skulle være problemer med godkjenning om man setter "helt vanlige bussaksler" på et "helt vanlig bobleunderstell"... om man tøyer det litt...barndoor-aksler på et boblechassis....for det er jo eksakt det samme som en Kubel...og de er det jo registrert 30-40 av i Norge også.

Det skal gå an å få det godkjent, men problemet er at de fleste løsningene (som jeg la inn bilder av lenger opp i tråden) ser veldig "lite oem" ut, hvis du skjønner... Jeg har fått godkjent søknad for ombygging av min boble med framspindler fra type 181/2 og med bakstilling med reduksjonsbokser fra type 181/2 el splittbuss, men jeg har ikke helt bestemt meg for hvilken type innfesting av reduksjonsbokser ift fjærplater jeg skal satse på...


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 12, 2010, 11:50:49 am
Finnes nedre bærearm og spindler fra 181 å få kjøpt repro?

Tror ikke det, dessverre. Det er imidlertid slik at veldig mange 181-eiere vil senke bilene sine, og da er jo det enkleste for de å bytte til seg tilsvarende deler fra boble :) De dukker opp på Samba og eBay og slikt fra tid til annen...


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: SplitManjanuar 12, 2010, 13:47:46 pm
Hva er forskjellen på 181-spindel/kingbolt og ditto Type 2?

Jeg har forøvrig følgende til salgs i denne forbindelse:

- 1 par helt komplette kingbolter-spindler-tromler-bremser fra til Barndoor - plukket av fra bærearmene, ellers urørt. Har vel forsåvidt Barndoor bærearmer også.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Bøggymænjanuar 12, 2010, 14:04:01 pm
Forskjellen på spindlene er at begge kulene peker nedover på 181. men på bobla
peker de mot hverandre, derfor må man også bytte den nedre bærearmen.

André


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERjanuar 12, 2010, 14:07:45 pm
Den har (såvidt jeg har sett av bildene...) forstilling fra type 181/2, dvs samme høyde foran som du får ved å bruke bærearmer og spindler fra type 181/2 på bobleforstilling ;D

Ser da ut som ball-joint forstilling? Finnes de til 181/2?

Edit; svaret kom i posten føre... ;)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: SplitManjanuar 12, 2010, 14:32:16 pm
Så: Alle Type 181 ble levert med balljoint forstilling?


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Bøggymænjanuar 12, 2010, 14:44:29 pm
Jeg tror det, men er neimen ikke helt sikker.
Jeg har jo sett etter slike deler litt, og ikke sett noe annet.
Men jeg har jo bare sett etter balljoint da  :D
Det er vel noen 181 kjennere her som vet det?

André


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 12, 2010, 14:55:17 pm
Så: Alle Type 181 ble levert med balljoint forstilling?

Ja


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 12, 2010, 15:00:49 pm
Hva er forskjellen på 181-spindel/kingbolt og ditto Type 2?

Jeg har forøvrig følgende til salgs i denne forbindelse:

- 1 par helt komplette kingbolter-spindler-tromler-bremser fra til Barndoor - plukket av fra bærearmene, ellers urørt. Har vel forsåvidt Barndoor bærearmer også.

På en boble med kingboltforstilling passer vel barndoor-delene, eller er det kanskje forskjeller mellom årsmodellene? Kübel og 82e har vel samme framspindler etc som barndoor...?


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: SplitManjanuar 12, 2010, 15:15:45 pm
Hva er forskjellen på 181-spindel/kingbolt og ditto Type 2?

Jeg har forøvrig følgende til salgs i denne forbindelse:

- 1 par helt komplette kingbolter-spindler-tromler-bremser fra til Barndoor - plukket av fra bærearmene, ellers urørt. Har vel forsåvidt Barndoor bærearmer også.

På en boble med kingboltforstilling passer vel barndoor-delene, eller er det kanskje forskjeller mellom årsmodellene? Kübel og 82e har vel samme framspindler etc som barndoor...?

Det stemmer...dette er bolt on på en kingbolt boble.

Spindler og tromler er i prinsippet helt lik på Type 82, 82E og Barndoor....men sistnevnte er litt kraftigere på alle vis enn de fra krigens dager... men det er mange Kubler som er restaurert med BD-deler på.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Hot Owljanuar 12, 2010, 15:19:57 pm
SplitMan, er noen av de litt "kantete"... har en kompis til venstre for Hanover som trenger et par slike...
Bill.mrk. GottTrau 38


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: SplitManjanuar 12, 2010, 15:30:12 pm
SplitMan, er noen av de litt "kantete"... har en kompis til venstre for Hanover som trenger et par slike...
Bill.mrk. GottTrau 38

Jeg har hørt om både drinkmixere og stavmixere.... men maken til trådmixing skal man lete lenge etter...


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 12, 2010, 16:20:30 pm
Artig tråd!
Har selv en godkjent ombygget Baja ståendes som skal selges.
Denne er det flipfront på ( som forøvrig ikke er godkjent, men skal gå an med papirer fra Möller ).

Det finnes i tillegg til tidligere nevnte metoder for heving også lengre og kraftigere fremre øvre og nedre bærearmer å få kjøpt. Noen av disse øker også sporvidden en del. IRS armer finnes det også i flere utførelser. Såkalte "boxed in" og forlenga orginale, og komplett nyfabrikkerte innboks armer, og også av cromoly "triangel" forma rørkonstrukjson for den barske. Både lengre og bredere enn std. Vet om en kar i statene som bygger IRS armer etter ønske, med de ønsker du måtte ha av lengde, bredde, hub osv.

Du får fort plass problemer i fremre kant av hjulbuene ved bruk av stooore bakjhul på orginallengde armer, så i tillegg til bedre plass får du selvfølgelig høyere bakkeklaring og evt. bredere sporvidde med aftermarket armer.

Lift kit løfter jo bare karosseriet fra chassiet, så det er bare for utseende sin del. Tjener ingen bakkeklaring på det. Baja baksjermer i glassfiber for å bolte fast over bilens orginale innfestninger finnes også. Flipfront type Baja Race har også høyere skjermer enn andre Baja flipfronter, og ser mye kulere ut også ;D

Stå på, bygg rå Baja!



Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Martinjanuar 12, 2010, 16:21:27 pm
en annen variant  ;D, har lyst til å gjøre dette med 411 min.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Bøggymænjanuar 12, 2010, 18:04:59 pm
Lurer på en ting? Er det noen firebolts bremser som passer på reduksjonsboksene?
har såvidt prøvd vanlig 69 boble, men bremseskjoldet passer ikke, bygger for mye bakover.
Type 3 kanskje?
Ellers må jeg få tak i 8 toms 5/205 bakfelger.
noen som vet?

André


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Tistlojanuar 12, 2010, 18:35:34 pm
Jo høgare jo bedre! :)

Sånn som denne kunne eg godt tenkt meg: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=3601 Det er forøvrig masse info om heving i den tråden!


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 12, 2010, 20:40:20 pm
Jo høgare jo bedre! :)

Sånn som denne kunne eg godt tenkt meg: http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=3601 Det er forøvrig masse info om heving i den tråden!

Denne bobla har reduksjonsbokser fra barndoor. De skal være bolt-on på alle bobler med pendelaksel, men de begynner å bli vanskelig å få tak i/umoralsk å ødelegge (?)... Tøff boble :)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Tistlojanuar 12, 2010, 21:19:38 pm
Red.bokser frå vanleg splittbuss då? kva er problemet med dei?

Men den bobla eg linka til er jo berre rå :)

[attachment=1]


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: vwmannjanuar 12, 2010, 21:42:41 pm
Sitat
Har selv en godkjent ombygget Baja ståendes som skal selges.
Denne er det flipfront på ( som forøvrig ikke er godkjent, men skal gå an med papirer fra Möller ).

Har du noen bilder av denne?


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: -Marius-januar 12, 2010, 21:53:31 pm
Er dette et resultat av at tempraturen de siste ukene har vært høyere i høyden? er det en søkende etter varmere boble?


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 12, 2010, 21:57:23 pm
Sitat
Har selv en godkjent ombygget Baja ståendes som skal selges.
Denne er det flipfront på ( som forøvrig ikke er godkjent, men skal gå an med papirer fra Möller ).

Har du noen bilder av denne?

Hei! Mista desverre bildene jeg hadde i en pc kræsj, og fikk ikke tatt nye sist jeg var i Norge pga snømengdene som satte en stopper for det meste da.

Bilder av denne kommer når den blir lagt ut for salg etter hvert :)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: vwmannjanuar 13, 2010, 00:20:54 am
Sitat
Bilder av denne kommer når den blir lagt ut for salg etter hvert

Okey. Noen prisantydning? :)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 13, 2010, 19:10:58 pm
Sitat
Bilder av denne kommer når den blir lagt ut for salg etter hvert

Okey. Noen prisantydning? :)

Går nok billig, men tror vi tar det i en egen tråd når den tid kommer :)
Pris kommer an på hva som skal følge med av deler osv.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: vwmannjanuar 14, 2010, 00:58:06 am
Okey.       ;D


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERjanuar 14, 2010, 09:01:46 am
Red.bokser frå vanleg splittbuss då? kva er problemet med dei?

Men den bobla eg linka til er jo berre rå :)

[attachment=1]

Ja, den er superheftig!! Når jeg får tid skal jeg lage meg en slik som VinterBug!!!

(http://kustomcoachwerks.com/drop_box/frn/monsterbug/snow.jpg)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERjanuar 14, 2010, 09:04:34 am
Lift kit løfter jo bare karosseriet fra chassiet, så det er bare for utseende sin del. Tjener ingen bakkeklaring på det.

Ikke helt enig, lift kit er viktig for å få bedre klaring mellom dekk og skjerm, dermed kan man sette på større hjul og få bedre bakkeklaring. ;)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 14, 2010, 09:14:36 am
Men hvordan stiller bt seg til (body) lift-kit, tro? Jeg tviler på at du finner noe med TÜV-papirer...

Smaken er jo som kjent forskjellig, men jeg synes denne rett og slett er litt for høy og brutal. Sikkert kult til sitt bruk, men jeg har lyst til å bygge noe som kan brukes til vanlig også...

(http://kustomcoachwerks.com/drop_box/frn/monsterbug/snow.jpg)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERjanuar 14, 2010, 09:20:09 am
Jeg tror at med body lift kit, omvent puma på maks, maks høyde på IRS bak og så store hjul som det er plass til gir en fin kombinasjonshøyde. Kan ikke forstå at BT skal kunne si noe på lift kit, endrer ingenting på bilens bærekonstruksjon.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Hot Owljanuar 14, 2010, 09:25:03 am
Grunnen til at folk i offroad miljøet (ikke VW) benytter seg av lift kits, er pga fjæringsvei, skal en bil duge i skog og kratt, må den ha mulighet til å ha alle fire hjulene plantet uansett om et hjul står på en stubbe. 


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 14, 2010, 09:33:13 am
Det går jo an å tenke på annet enn type 1 som basis også ;D

(http://neil.us/type3/bajaT3/327277.jpg)

(http://img199.imageshack.us/img199/8971/29870677.jpg)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 14, 2010, 09:43:39 am
Jeg tror at med body lift kit, omvent puma på maks, maks høyde på IRS bak og så store hjul som det er plass til gir en fin kombinasjonshøyde. Kan ikke forstå at BT skal kunne si noe på lift kit, endrer ingenting på bilens bærekonstruksjon.

Det er vel dette belgierne og franskmennene gjør, er det ikke? Han Pat driver vel med slikt i butikken sin (www.pat.be)?

Og de bilene ser vel stort sett omtrent slik ut 8)

(http://blogsimages.skynet.be/images_v2/002/641/403/20091009/dyn009_original_640_480_jpeg_2641403_dbfbdb02b1fe00f7416cc1713240d8fb.jpg)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: EspenXjanuar 14, 2010, 09:47:11 am
Det går jo an å tenke på annet enn type 1 som basis også ;D

Ja, type 2 for eksempel :) Og da er det få som er fetere enn Rolands gamle:
(http://i35.photobucket.com/albums/d152/Goldetop/other%20buses/baja4.jpg)
(http://blogsimages.skynet.be/images_v2/002/505/735/20060509/dyn006_original_375_500_jpeg_2505735_de4298e63cdfa65e90cc4f6bab359c3a.jpg)
(http://blogsimages.skynet.be/images_v2/002/505/735/20060509/dyn006_original_500_366_jpeg_2505735_8066c73c1ae3be2bc294acb69d15249a.jpg)
(http://blogsimages.skynet.be/images_v2/002/505/735/20060509/dyn006_original_512_384_jpeg_2505735_19e4c6e195aaf73e7d7e8df9993b66d9.jpg)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 14, 2010, 10:07:02 am
Jepp, den var utrolig kul. Synd han kvittet seg med den, men den var vel litt sliten? Så bedre ut enn den egentlig var, mener jeg å huske å ha hørt...?

Denne er jo også pen:

(http://blogsimages.skynet.be/images_v2/002/585/886/20071130/dyn004_original_1200_797_pjpeg_2585886_18556e31dfd8be28bf85a005b07cb688.jpg)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: JSjanuar 14, 2010, 10:33:41 am
Var på expresscruise i Brussel med den røde bussen i fjorsommer. Spesiell opplevelse!!!
Bortsett fra en eksoslekkasje fungerte den helt ok. Forøvrig Kobus som eier den i dag.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Bjørnarjanuar 14, 2010, 13:25:24 pm
Baja type2, hvis man kan kalle de det... er bare knall tøfft! Jeg har lenge gått med en plan om å lage en slags "replica" av denne bussen med 4wd...

(http://www.fotoknudsen.no/archive220/19052006121816rk9D6N9Jirs51vJeROctuE/medium/140120101111e778c6d5d4914d6b91.jpg?4)

Dette er en av 8 busser som 2 av ingeniørene til vw utviklet på midten av 70 tallet. Tanken i utgangspunktet var at de skulle fungere som hjelpekjøretøy under ørkenrally. Ildsjelene som jobbet med dette prosjektet mente også at dette var noe vw burde satse på og som kunne bli salgbart. Ledelsen mente at tidspunktet var feil og la hele greia på is. Det ble ikke laget flere en 8 prototyper av bay med trekk på alle 4 hjul. Den på bildet er fra museet i Wolfsburg. I 1986 kom type2 T3 med SYNCRO, en buss det ble solgt i bøtter og spann av i skandinavia, både til sivile og militære. Norge er etter Finnland, landet hvor det er solgt flest T3 syncro'er.

Her er et bilde av syncrokassa oppunder min 72 bay, her ser vi hvor mye lengre den er. Et av problemene med denne er at midten av torsjonsrøret må kappes bort, ellers passer kassa i de originale festene oppe i "ramma". Pga at torsjonsrøret må fjernes må man også bygge om til uniball og coilover dempere bak. Absolutt gjennomførbart, i teorien og før biltilsynet kommer inn i bildet :D

(http://www.fotoknudsen.no/archive220/19052006121816rk9D6N9Jirs51vJeROctuE/medium/1401201011224addb1b42f2949aa87.jpg?41)

Utfordringen kommer foran, med tanke på plassering av fremdiff og ikke minst hvilke spindler som kunne vært brukt. En tanke har vært å brukt ramma til fremdiffen som sitter på T3'n og modifisert den til å passe i bayen. Ulempen med dette er at da blir man nødt til å bygge en helt ny forstilling og at sporvidden økes for mye.
Løsningen tror jeg må være å prøve å gjøre det slik vw gjorde det, og bruke den originale forstillinga. Så da gjennstår det bare å finne ut av hvilke spindler som kunne brukes til noe slikt... :)

Største utfordringen med et slikt prosjekt er nok uansett hvordan man skal gå frem til biltilsynet... :D








Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Hot Owljanuar 14, 2010, 13:33:53 pm
Pga at torsjonsrøret må fjernes må man også bygge om til uniball og coilover dempere bak.

Folk som sier slikt har ikke sett SCC filmen....


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Bjørnarjanuar 14, 2010, 13:44:15 pm
Pga at torsjonsrøret må fjernes må man også bygge om til uniball og coilover dempere bak.

Folk som sier slikt har ikke sett SCC filmen....
Jeg har sett filmen, men du må gjerne fortelle!  :)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Hot Owljanuar 14, 2010, 13:46:59 pm
På Skinne biten forteller han at han måtte kappe bort senter av torsjonsrøret pga girkassen. Da delte han den indre innfestingen av stavene og flyttet de og stavene ut til hver side. Ytterst fikses det på boble IRS måten. 


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Bjørnarjanuar 14, 2010, 13:51:09 pm
Jo, men det vil vel bli en del kortere vandring pga den korte/stive torsjonsstaven?


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautjanuar 14, 2010, 14:47:56 pm
Fjærplatens splinesinnfesting mot torsjonsstaven er flyttet lenger ut på IRS pga de lengre torsjonsstavene

(http://homepage.eircom.net/~veewrx/VWRX-engine-gearbox/4-7-04gearbox28.jpg)

Dermed går det sikkert å slippe ulempene med å sette på kortere torsjonsstaver...

I et eller annet VW-blad leste jeg forresten nylig om en splittbuss med P911-motor og WBX-girkasse, og han hadde jo også kappet i torsjonsrøret, såvidt jeg husker... Du kan jo få ta en titt på det.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: JTWEjanuar 14, 2010, 17:21:37 pm
Jeg tror at med body lift kit, omvent puma på maks, maks høyde på IRS bak og så store hjul som det er plass til gir en fin kombinasjonshøyde. Kan ikke forstå at BT skal kunne si noe på lift kit, endrer ingenting på bilens bærekonstruksjon.

Du flytter jo tyngdepunkt - noe som BT godt kan finne på å reagere på.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Bjørnarjanuar 14, 2010, 19:52:06 pm
JHU/Syncronaut: ok, da lærte jeg litt om boble i dag også:) Da er det bare ut å måle på 03'n og se hvor mye som kan fjernes. Redd det er for lite, men et alternativ i tillegg til å fjerne midten av røret kan være å flytte de fremre festene på kassa.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Hot Owljanuar 14, 2010, 23:42:07 pm
Pluss, at man kan flytte den ytre innfestingen i fjærplaten lengre ut...


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 15, 2010, 07:49:29 am
Og jeg som trodde orginale bobler var forgjengeren til dagens SUV'er ;D


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Hot Owljanuar 15, 2010, 10:41:32 am
Det er de ikke... før i tiden gikk barn til skolen...


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Mr. Empiboyjanuar 15, 2010, 11:27:52 am
Det er de ikke... før i tiden gikk barn til skolen...

Aha.....


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Bjørnarjanuar 15, 2010, 16:43:46 pm
Pluss, at man kan flytte den ytre innfestingen i fjærplaten lengre ut...
og beholde den originale plasseringen til fjærplata?


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: JTWEjanuar 15, 2010, 18:40:09 pm
Pluss, at man kan flytte den ytre innfestingen i fjærplaten lengre ut...
og beholde den originale plasseringen til fjærplata?

JHU mener vel å flytte rørbiten av fjærplata lenger ut / skjøte den for å beholde indre opplagringen og flytte ut ytre festet mot fjærstaven. Dvs dele dem og sveise dem.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Hot Owljanuar 15, 2010, 19:20:19 pm
Correctamundo


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Bjørnarjanuar 15, 2010, 19:37:04 pm
Pluss, at man kan flytte den ytre innfestingen i fjærplaten lengre ut...
og beholde den originale plasseringen til fjærplata?

JHU mener vel å flytte rørbiten av fjærplata lenger ut / skjøte den for å beholde indre opplagringen og flytte ut ytre festet mot fjærstaven. Dvs dele dem og sveise dem.
OK det var det jeg trodde. Må vel måle litt da, og se hvor mye man kan hente.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 24, 2010, 01:50:25 am
Baja, med slik "Race" type flippfront som tidligere nevnt. Skjønner at det ikke er akkurat dette Berger tenkte på, men en tøff BAJA er det uansett :)

http://www.youtube.com/watch?v=9o1evs79roo&feature=related


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: perjanuar 24, 2010, 19:03:00 pm
 8)

Per.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERjanuar 26, 2010, 23:14:30 pm
Fant et par bilder jeg tok i Belgia i 08


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: K.Hfebruar 01, 2010, 09:44:29 am
Fant en søt Baja med 31'' foran og 35 '' bak

Og en bus(h)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Tistlofebruar 01, 2010, 15:29:09 pm
Vakker buss!!! :o


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Martinfebruar 06, 2010, 18:23:42 pm
dette er rått  :o

(http://i48.tinypic.com/ndr9ev.jpg)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Bøggymænfebruar 07, 2010, 19:44:45 pm
vurderer slike bakskjermer, de er ganske heftige.
er vel ikke allverdens pris på de heller


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudfebruar 22, 2010, 21:22:45 pm
http://www.youtube.com/watch?v=CRL6nVCHghc

til inspirasjon i vinterkulda :)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Jallefebruar 22, 2010, 21:34:13 pm
http://www.youtube.com/watch?v=sRamWga0eGc

tøffere :)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: EspenXfebruar 22, 2010, 22:13:31 pm
http://www.youtube.com/watch?v=jpjR4uriEu8

...tøffest  :P


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: RødeBaronfebruar 28, 2010, 11:11:32 am
kul tråd
denne er fet


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: dennikmars 06, 2010, 12:43:57 pm
Den var perfekt  :o Men hvor lenge hadde skiltene vart i Norge? hehe


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Jallemars 06, 2010, 21:36:05 pm
:)


http://www.youtube.com/watch?v=3wk0HezUaQg&feature=grec


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Furnesningmars 28, 2010, 21:03:31 pm
Klar til scc ;)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERapril 02, 2010, 10:17:19 am
Heftig!!  8)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Vibrambuggyaugust 25, 2010, 08:49:24 am
Da er vi et langt steg videre på modifiseringen av bærearmene for å få ny girkasse og reduksjonsbokser på plass :-)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Martinseptember 04, 2010, 18:56:49 pm
Klar til scc ;)
noen som har sånne hjul til meg?


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: nordseptember 04, 2010, 19:32:31 pm
Tro hvilken dim det er på de dekkene der..?
Ser Eiker har veterandekk til millitækjøretøy med noe lignende utseende.
 http://www.eiker.no/default.asp?ItemID=1233

Ideen om 4WD på en boble er spennende og noen har jo blitt laget.
Litt info her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20179.0.html

(http://www.ratewall.com/cpics/1942%20VolksWagen%204WD%20Beetle.jpg)



Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Hot Owlseptember 04, 2010, 19:44:39 pm
Da er vi et langt steg videre på modifiseringen av bærearmene for å få ny girkasse og reduksjonsbokser på plass :-)

Hadde sikkert vært lurt med en vegg inne i firkantrøret.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Martinseptember 04, 2010, 19:47:25 pm
Tro hvilken dim det er på de dekkene der..?
Ser Eiker har veterandekk til millitækjøretøy med noe lignende utseende.
 http://www.eiker.no/default.asp?ItemID=1233

Ideen om 4WD på en boble er spennende og noen har jo blitt laget.
Litt info her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20179.0.html

(http://www.ratewall.com/cpics/1942%20VolksWagen%204WD%20Beetle.jpg)


litt tynne.


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautseptember 05, 2010, 19:57:09 pm
Tro hvilken dim det er på de dekkene der..?
Ser Eiker har veterandekk til millitækjøretøy med noe lignende utseende.
 http://www.eiker.no/default.asp?ItemID=1233

Ideen om 4WD på en boble er spennende og noen har jo blitt laget.
Litt info her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20179.0.html

(http://www.ratewall.com/cpics/1942%20VolksWagen%204WD%20Beetle.jpg)



Dekkdimensjonen på Schwimm (og Kommandeurwagen, såvidt jeg vet...) er vel 525/16, hvis jeg ikke husker feil. Og de finnes å få kjøpt som repro :)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Vibrambuggyoktober 22, 2010, 18:25:18 pm
Da er vi et langt steg videre på modifiseringen av bærearmene for å få ny girkasse og reduksjonsbokser på plass :-)

Hadde sikkert vært lurt med en vegg inne i firkantrøret.

Så ikke denne før nå.... Hvorfor det?


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Hot Owloktober 25, 2010, 07:32:23 am
Da er vi et langt steg videre på modifiseringen av bærearmene for å få ny girkasse og reduksjonsbokser på plass :-)

Hadde sikkert vært lurt med en vegg inne i firkantrøret.

Så ikke denne før nå.... Hvorfor det?
For at røret skal bli umulig å deformere under påkjenninger. 


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Vibrambuggyoktober 25, 2010, 09:02:47 am
Med det godset vi brukte på røret så skal det mye til, men det skader jo selvsagt ikke å lage det helt panzer :-)

Er vel mest redd for 12mm bolten som vi måtte bruke for å få coiloveren til å passe...


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Tistlonovember 21, 2010, 03:13:23 am
Da ekje tvil


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Zeroseptember 16, 2011, 06:02:39 am
 ;D


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Zeroseptember 16, 2011, 06:03:45 am
 8)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Syncronautseptember 16, 2011, 10:41:22 am
Hmmmm, verken Baja eller offroad den buggyen der ::)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Bøggymænseptember 16, 2011, 10:50:30 am
Den står på grasset da :D


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: Hansaugust 27, 2012, 11:12:03 am
(http://static.skynetblogs.be/media/75960/dyn006_original_640_370_jpeg_2585886_274fdfa4541cd58a428b58f8da27fde2.jpg)

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/173848.jpg)

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/173849.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v260/toxicar/bug4.jpg)
(er et skall på en jeep frame eller noe men var så tøff ... )



Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: scardeepoktober 03, 2014, 15:02:27 pm
https://www.youtube.com/watch?v=p6gmxcAjg-c

Bare det skulle vært like lett å kjøpe enn baja bag her i Norge :)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: ragazzataoktober 03, 2014, 20:37:26 pm
https://www.youtube.com/watch?v=p6gmxcAjg-c

Bare det skulle vært like lett å kjøpe enn baja bag her i Norge :)


Dette så kjempegøy ut!!

Har du lyst på Baja?
 Hvis du ikke finner en bra til salgs får du bygge deg en.

Så flere kule Baja'er på årets SCC enn jeg har sett på lenge.
Håper det kan være et tegn på hva som kommer.

En Baja er en praktisk bruksboble som ikke er vanskelig å bygge.
Man kan ha gøy med den hele året. (Selv når det regner på SCC :):) )




Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: TrettenNullTooktober 03, 2014, 20:49:14 pm
Har du oppdaget alle de fete skogsveiene i nabolaget nå, Berger? Siden du er hypp på en Baja


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: TrettenNullTooktober 03, 2014, 20:51:44 pm
Eh så nå at det var en fire år gammel tråd  ::)


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: FooZoktober 04, 2014, 12:47:26 pm
kunne tenkt meg en sånn en gang.
her er en fra bugrun 2003



Lekkert!  ;D


Tittel: Sv: Baja & OffRoad
Skrevet av: BERGERoktober 06, 2014, 07:25:24 am
Eh så nå at det var en fire år gammel tråd  ::)

Hehe, lysten på Baja har ikke blitt mindre nei ;)
Men det drøyer nok noen år til..