VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Jee på februar 03, 2010, 22:54:05 pm



Tittel: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 03, 2010, 22:54:05 pm
Min første prosjekt tråd. Får håpe jeg kan holde den oppdatert.

Har lenge gått og lekt med tanken om en liten sprett av en motor siden jeg så en Finne kjøre 9ere med en notch... powered by a 1776ccm. Og ettersom nyttårsforsettet i år var å bruke mer tid på meg selv, kikket jeg gjennom restlageret av deler. Og fant noe som kunne ligne noe.
Regner med å måtte bytte ut endel komponenter underveis. Men ettersom jeg ikke benytter fancy greier som engine analyzer eller flowbenk blir dette prøv å feil metoden. Men en flau bismak kan jeg si at målet er å passere 300hk og 15000,- inkl bremsing.
Sist jeg hadde datasprut i bil var i 2001, så jeg er litt rusten. Håper bare sprutet virker nå da. Etter 9 år på hylla.

Korte trekk:
Orginal sveiset veiv med motvekter (wedgemated 8 stift).
Orginalt svinghjul.
God gammel AS 41 blokk
Empi H-beam
Cima/mahle stempler og syl (det svakeste leddet)
044 topper med 40/35 ventiler.
1,4:1 "no brand" Kina vippearmer
Fk-8 Kam std 108 lobesenter
CB tørrsump oljepumpe
BMW 75mm spjellhus
Vannkjølt intercooler
Electromotive Tec-2 med windows-mod. sprut

Motoren skal såklart på stripa SCC 2010. Baki den gamle gode ovalen min.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 03, 2010, 22:56:49 pm
 ;D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Trond Dahlfebruar 03, 2010, 23:02:38 pm
Hehe kult :-)
Blir en del nybygde turbo efi motorer på SCC 2010 gitt.
Gleder meg til å følge med


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 03, 2010, 23:10:41 pm
Lukter WingPhangFoo turbo helt til hokksund??


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 03, 2010, 23:22:09 pm
Blokka fant jeg utenfor garasjen til en kompis for noen år siden. Den hadde stått ute, motoren var komplett, men uten luftfilter.. og den hadde stått der i vær og vind i 2 år. Kroner 100,- så var den min. Ikke trengte den linjeborring engang. Et godt kjøp med andre ord. Fikk med 3 liter vann på kjøpet.

(For de lokale. Den motoren som stod til venstre utenfor garasjen til Jon Georg  :P )

Problemet var bare at den var så forbanna støgg å se på. Så jeg måtte jo bruke den selv. For stygg for salg.

Siden planen er MYE ladetrykk. Ville jeg ha en god forankring av pinneboltene til toppene. Var lenge inne på tanken å bruke stålplater under sylinderne. Men følte det var litt overkill. Så får heller ta det senere om det viser seg å være behov.
Casesavere med 14mm utv. og 10mm innvendig ble gjenget inn.
Satt samtidig inn såkalte shufflepins på midtre bærelager. For å forhindre forskyving. Dette anbefales ikke å gjøre på gamle blokker. Da deformeringen i magnesiumen er så stor at det er umulig og måle det opp 100%. Endte med at lagerbukkene forskjøv seg 3 hundredeler. Og jeg måtte kjøre gjennom linjeborrings staven på 0,5 overdim.
Oljesystemet blir også gjort om noe. Blokkerer ut hele det bakre systemet. Så jeg slipper det orginale stempelet i bakkant på motoren. Det totale oljetrykket vil heller bli styrt eksternt. Og bruke det fremre orginale oljestempelet som overtrykks ventil.
Borret også opp oljekanalene til kamfølgerne for mer olje ut gjennom støtstengene.
Tok så opp herligheten til å ta imot 90,5 sylinderne.

Måtte også lage et verktøy for å sette opp skjærestålet til linjeborreren.. Da de føkkings amerikanerne ikke skjønner at det er forskjell på 0,02 tommer og 0,5mm. Lets cut it 02... Når alle lager man får kjøpt er i 0,5mm.  Yeah right.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: tmbryhnfebruar 04, 2010, 01:24:28 am
Moro med flere tråder der dette med måling og maskinering blir illustrert. Blir moro se hvor dette bærer hen. Er ikke noe fan av tvangsforing, men det er jo der kreftene ligger til syvende og sist. EFI derimot... Fuck yeah! Sikkler på å lodde skvetteboks snart, mest pga. tenningsmulighetene. Det lukter jo tenningsbank til og fra månen av en std.-fordeler sammen med litt fylling av sylinder...

Stå på, og oppdater hyppig! ;)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: BeetleBugfebruar 04, 2010, 09:21:26 am
Spennende, blir morro å se deg ratte dette nedover stripa  :D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 04, 2010, 09:22:32 am
stakkars , stakkars. girkasse....   :(


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: BERGERfebruar 04, 2010, 10:36:24 am
Morro!

Håper stinger`n blir konvertert til å passe på turbo`n  8)



Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Paasanfebruar 04, 2010, 10:46:53 am
stakkars , stakkars. girkasse....   :(
Henger meg på denne :) :)Enda mer pulver og kanskje enda raskere giring (if possible) Hører det knase allerede :)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Hot Owlfebruar 04, 2010, 14:44:10 pm
Du satser på turbo igjen, selv om gassermotoren din går bedre enn den gamle ;) ;D
Rått arbeide på det verktøyet du har laget.... SNYGGT!


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 04, 2010, 22:52:31 pm
Lukter WingPhangFoo turbo helt til hokksund??

Lukter kun fis jeg..  ;)  Men blir nok en kineser etterhvert. Må bare prøve ut noen av de turboene jeg har på hylla. Må bygge meg opp litt erfaring før jeg begynner å shoppe.

Stingeren blir dessverre pensjonert intill videre. Men får prøve å finne på noe annet gøy  :P

Går til innkjøp av ennå en Weddle-innmat type 1 kasse til sesongen. Med synkro ringer denne gangen. Må lære meg å kjøre bil på nytt. Kjører jo bare automat i jobb og privat. Og lærer ikke å gire med proringer  ::)

NA motorer er gøy. Men blir fort dyrt når det skal yte noe. Pris pr hest over 200hk på en NA type 1 er DYRE... Så da prøver vi turbo igjen.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 06, 2010, 19:37:02 pm
Så var det toppene sin tur.

Kjøpte disse fra CB for noen år siden. "Bare" som det heter i uniten. Det vil si råe og ikke klare til bruk. Et trist syn. Som jeg såklart ikke tok bilde av. Glemmer kamera hele tiden.

Støpen heter 044 som er den beste "orginal" toppen å få. God kjøling og masse gods å jobbe med. Begynte med å skyte ut styringer, før portingen satte i gang. Det var mye å gjøre. Da de råe toppene kun har blitt voldtatt med en fres der ventilsetene skal være. Med kanter opp til 4 mm på det værste.

Bruker luft rett-fil og diverse freser. Går over til slutt med "flapper" disk til samme maskin. Får da en litt finere overflate enn Proffe portere gjør. Men bruker det jeg får tak i.
[attachment=1]
8 Timer senere. Endelig fornøyd. Og duverden hvor iriterende det er med alu svevestøv i øya  :D
[attachment=2]
Styringen var unødvendig butte. Så det ble en runde i dreibenken. Etterpå ble jeg såklart mobbeoffer. "hvorfor" har du puttet patronhylser inni her" ble hørt gjentatte ganger..
[attachment=3]
Ettersom setene ikke var slått helt ned ved montering. Takk for den CB. Måtte full setejobb påberegnes. Fikk da slipt meg helt ned til setene rundt hele. Så det ble null kanter i forbrenningsrummet. Noe som irriterer meg grønn på alle andre topper. Til og med MS230 har kanter rundt setene. Unødvendig.
STOR TAKK TIL PÅL som trekker i de rette snorene, så jeg får gjort jobben som jeg vil. Jeg er utrolig takknemlig.  ;)  Å bruke en Mira fres som dette er porno.
[attachment=4]
[attachment=5]
Og slik ble det.. til slutt.
[attachment=6]




Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 06, 2010, 19:52:41 pm
Så var det sylinderne sin tur. Normale Cima/mahle greier er ikke lagd for det jeg har håp om å utsette det for. Så de forbedringer jeg kan gjøre... Gjør jeg. Stemplene er så langt urørte. Selv om jeg har noen planer der også.
Sylinderne derimot trenger powersleeves. Dvs en stål ring presset utenpå for å hjelpe til med å holde på trykket. Og siden de tøffeste gutta i Norge akkurat nå bruker kobberringer (Les Stian, Roar og Jøran  8) ). Sier jeg OK med litt fårete blikk og gjør det samme.
Problemet er bare... ved så stor borring som jeg nå vil få i toppene. Vil komme godt utpå pinnebolthullene. Og kobberringen kan lekende lett smette ut her ved belasting. Jeg valgte da og legge powersleev'n 1mm over sylinderkanten. Så kobberrringen på 1,2mm har støtte i ytterkant.
[attachment=1]
Ikke heng dere opp i at CB's kobberinger ikke passer til 90,5 borring innvending. Selv om de selger den som det.  :-\  ..Passer sikkert 92mm bor bedre
[attachment=2]
[attachment=3]


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Sonicfebruar 06, 2010, 19:57:52 pm
Flott Erik , synes det er på tide noen påpeker amrikanske deler som ikke alltid er " bolt on "!!
Dette blir spennede ..
Mvh


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 06, 2010, 20:07:32 pm
Når det var gjort. Var det klart for å borre toppene. Og krympe forbrenningsrommet en smule. Mener å huske det var oppimot 70cc når det var klart. Jeg setter nå opp motoren med 7,5 i statisk kompresjon. Får heller øke etterhvert. Målet er jo 3 bar  ::)
Borret de til 1mm større enn en 94 sylinder. Så om jeg ønsker og bruke toppene til noe annet senere, er ikke alle broer brendt. Selv om de mest sannsynlig får en voldsom død dit de skal.
Deilig med stort fresebord. Mye større kontroll på at at begge topper blir like dypt maskinert.
[attachment=1]
Husk briller  8)
[attachment=2]
Siden jeg ikke er ansatt på noe heftig verksted, eller har en skole eller ungdomssenter  ;) i ryggen har jeg ikke råd til noen digitalutrustning. Og stole på graderingene på sveivene er også vanskelig med 30 snurr pr vei. Har da satt opp et mikrometer som kun følger høyden på fresen. Som fint sier ifra når jeg er fremme. ..På hundredelen. Blir ikke bedre enn akkurat.
[attachment=3]
Å så var det neste...
[attachment=4]






Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 06, 2010, 20:14:10 pm
Det er det som er synd... at det er bolt on. Ting passer rett på. Men er dritt. Også klager vi stort etterpå når det ikke gir ønsket effekt  :D
Når det er sagt må jeg si at disse toppene kostet 230 dollar stykke. Latterlig. selv om det er halvfabrikat.
Flott Erik , synes det er på tide noen påpeker amrikanske deler som ikke alltid er " bolt on "!!
Dette blir spennede ..
Mvh


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 06, 2010, 20:21:54 pm
Siste oppdatering for dagen.
Toppene måtte tas opp for doble ventilfjærer. Nå kunne jeg spent det hele i fresen og klokket meg inn riktig...brukt masse tid.
Men etter inspirasjon fra Knasten... eller var det Knotenblech som lagde eget verktøy til formålet. Kunne ikke jeg være noe dårligere.
Man tager en gammel avkappet ventil, en 8mm mutter og en knekt bor. Sliper borret flatt som et skjær. Sveiser det fast i mutteren. Mister det hele i gulvet noen ganger fordi det er vankelig å holde en mutter og sveise i den samtidig  ::). Sveiser så fast mutteren i ventilen. Fortsatt vanskelig å holde.. for nå er det varmt i tillegg.  :P

Resultatet er et verktøy jeg IKKE er stolt av. Men du verden... det virket. Inn i søylebormaskinen. Tok omtrent 10 sekunder på ventil. Smilte resten av den dagen.

[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudfebruar 06, 2010, 20:24:05 pm
Flink du Erik :) moro å lese :)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Martinfebruar 06, 2010, 20:34:58 pm
det der er tøft  :o


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Sonicfebruar 06, 2010, 20:40:09 pm
Ser ut som en gammel Bridgeportbenk .. topp vertøy ..


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 06, 2010, 21:00:46 pm
Skulle ønske det var en Bridgeport. Med selve fresemotoren over. Men denne har motoren innebygd. Merke NOVAR. 2,3 tonn. Fraktet hjem på tilhenger bakpå bilen.. i rushen gjennom oslo. Tror det er det mest ulovlige jeg har gjort noen gang. Stod å svaiet... vi la faktisk en slagplan om at vi måtte stikke av hvis den veltet av  ::)    Sånn er det når man stoler på selger om at den ikke veier en kilo mer enn ett tonn.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 06, 2010, 21:33:33 pm
.
(http://members.arstechnica.com/x/freeman/homer-eating-popcorn-small-c7873.jpg)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Sonicfebruar 06, 2010, 22:06:13 pm
 ;D ;D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: tmbryhnfebruar 07, 2010, 03:01:46 am
Gromt med høyt kreativitetsnivå! Likte måleuret på fresen og det improviserte freseverktøyet for dobble fjærer. Det er jo akkurat dette som er å bygge motor! Happy for at du viser til arbeidet ditt med illustrative bilder.

Angående portingen av toppene: Jeg synes det så ut som at du tok mye gods i overkant av porten (er det dette man kaller taket?). Type "line of sight" ned til ventilen. Er dette noe du har god erfaring med? Nå er det kanskje forskjell mellom tvangsforing og sugis på denne biten også?

Stå på, og gleder meg til videre utvikling av prosjektet :D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 07, 2010, 11:51:46 am
Kanalene i toppene er "litt" hemmelige. Ikke fordi jeg er spesialist på område, og redd for kopiering. På ingen måte. Men fordi det finnes så mange internett teorier der ute, og ingen vits å inngå noen diskusjon over dette. Da denne typen porting har funket godt for meg tidligere.

Har ikke bare tatt i "taket" på porten. Men stort sett alle steder. Spesiellt på eksos siden.

Gode kanaler er like viktig på både sug og ladetrykk. Men en turbomotor trenger ikke like store kanaler og ventiler. Ikke så kresen med andre ord. Pluss at en stor innsugsventil kan få problemer med å lukke under voldsomt ladetrykk. Når den må jobbe seg mot trykket.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: tmbryhnfebruar 07, 2010, 15:37:32 pm
Ja. Jeg har jo også gjort meg opp noen teorier om hvordan en innsugs- og eksosport bør se ut, og dette fraviker jeg naturligvis ikke før jeg har testet det ut litt. Første portinga jeg gjorde tok jeg også mye ut av taket, men har følelsen av at det ikke er helt ideelt. Derfor jeg lurte litt på om du hadde god erfaring med å ta mye i taket da dette strider litt med det bilder jeg har gjort meg opp. Klart, vi som bygger sugemotorer må hente ut så mye som mulig med finjusteringer og nøye dimensjonering...

Har aldri tenkt over at høyt ladetrykk kan skape ventilflyt, men det virker jo sannsynlig mtp. kraften (ladetrykket) som fungerer  på arealet til en større innsugsventil.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: pungarfebruar 08, 2010, 19:26:26 pm

 Men en turbomotor trenger ikke like store kanaler og ventiler. Ikke så kresen med andre ord. Pluss at en stor innsugsventil kan få problemer med å lukke under voldsomt ladetrykk. Når den må jobbe seg mot trykket.

Dette hørtes ut som enda en internett-teori..
Ventilen vil få mere hjelp til å lukke ved stort ladetrykk, fordi arealet ,på ventilen, mot sylinderen er større. Summen av trykket i sylinder og innsug er jo tilnærmet like stort når ventilen lukker. Innsuget har mindre tversnitt, enn sylinderen, og dermed høyere hastighet. Dette fører til lavere statisk trykk i innsug enn i sylinder. ;) (Hvis kammen er noenlunde riktig da)

Men motorprosjektet ser utrolig bra ut. Gleder meg til å følge tråden videre.



Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudfebruar 08, 2010, 19:38:54 pm
Det er jeg uenig i....


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Sonicfebruar 08, 2010, 19:56:13 pm

 Men en turbomotor trenger ikke like store kanaler og ventiler. Ikke så kresen med andre ord. Pluss at en stor innsugsventil kan få problemer med å lukke under voldsomt ladetrykk. Når den må jobbe seg mot trykket.

Dette hørtes ut som enda en internett-teori..
Ventilen vil få mere hjelp til å lukke ved stort ladetrykk, fordi arealet ,på ventilen, mot sylinderen er større. Summen av trykket i sylinder og innsug er jo tilnærmet like stort når ventilen lukker. Innsuget har mindre tversnitt, enn sylinderen, og dermed høyere hastighet. Dette fører til lavere statisk trykk i innsug enn i sylinder. ;) (Hvis kammen er noenlunde riktig da)

Men motorprosjektet ser utrolig bra ut. Gleder meg til å følge tråden videre.


Det er jeg enig i .
Mvh


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 08, 2010, 20:27:33 pm
Det er ingen internett teori for min del. Logisk tanke fra meg. Men er jo ingen gud  :P


Min kam er en normal FK-8 i dette tilfelle. Så det vil gå endel effekt rett ut i eksosen dessverre.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: JTWEfebruar 08, 2010, 20:46:40 pm
Hvis det er lavere trykk i innsuget enn sylinderen så vil jo gassen strømme fra sylinder til innsug.
Det er jo undertrykket som skapes i sylinderen som suger inn luften og så har du litt treghet i luften som "turbolader" sylinderen selv på en vanlig sugemotor.

Med en turbo har du jo overtrykk hele veien ned, og trykket må jo igjen være høyest lengst opp i systemet for å sette ting i bevegelse riktig vei.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 08, 2010, 20:59:53 pm
Dette fikk meg til å tenke. Stenger innsugsventilen før eller når stempelet snur i bunn mon tro. Dette må jeg sjekke opp. Mente den stengte før stempelet nådde bunnen.. isåfall vil jo ikke trykket være likt på begge sider av ventilen. Stempelet lager jo fortsatt undertrykk på sin vei nedover.

Godt jeg fikk redigert innlegget over her. Stod på jobben å tenkte ut en teori som var helt kul helt til jeg leste hva jeg egentlig hadde skrevet   ::) :o ;D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: JTWEfebruar 08, 2010, 21:05:11 pm
Litt tipping - hastigheten til stemplet er jo lav i det det snur - så man kan nok utnytte hastigheten til luften (tregheten) og holde ventilen åpen litt etter stempler snur og fortsatt få økt fylling.

Balansegangen er jo avhengig av mange ting - og det er jo defor vi ikke får i pose og sekk med tanke på optimalt turtallsområde og ventiltider.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 08, 2010, 21:24:12 pm
ja dette har jeg "hørt" også , men aldrig merket noe forskjell
t.om. skrotemotor varver til 5400 med 0.8 i ladtreykk, org gamle fjører ;alt std
vekt på delene i løfter/vippestell/ventiler derimot...det gjør forskjell.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Sonicfebruar 08, 2010, 21:26:05 pm
En kam med mye durasjon her jobber motsatt av det du vil . FK 8 er disidert ikke godt egnet her ..men det er jo lov å prøve !!
Mvh


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 08, 2010, 21:38:02 pm
hvilket turtallsområde planlegger du action?


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 08, 2010, 23:12:00 pm
Vet at ikke FK-8 er det optimale. Men prøver med den først. Da mange svensker på 90 tallet kjørte meget fort med fk kammene against all odds. Det dreier seg litt om å bruke opp noen deler som ligger rundt i hyllene. Har noen TCS kammer også. Men disse gir litt for høyt løft med 1,4 vippene. Så vil ikke begynne med de.

Turtall.. Tja. Setter opp ventilene med 170 psi i sete. Så 8500-9000 burde gå fint med så lette ventiler.

..Orginal ventiler, fjærer og støtstenger henger med til 6200rpm med en w-100 kam. Gjorde ihvertfall det på en tidligere motor.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: pungarfebruar 09, 2010, 01:10:21 am
Hvis ventilen lukker før sylinderen er fylt, har du ikke noen optimal kam....
Men ikke la meg ødelegge med teorisnakk. Om folk mener luften går den ene eller andre veien, så spiller vel ikke det noen rolle? Du har jo vist før at du kan bygge motorer, så tipper det går greit ;D



 


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Hot Owlfebruar 09, 2010, 09:37:00 am
Hva er turbo trykk.... jo en eller to atmosfærer mer.

Ta en sugemotor til en fremmed planet hvor det ER 2 bar.... gir motoren da høyere effekt?

Noen trykksetter gassere... dette ville vært å trykksette hele motoren... god tur! ;)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: tmbryhnfebruar 09, 2010, 09:54:13 am
Alt over én ATM på jordoverflaten regnes som "tvangsforing" i en motor. Om en sugemotor som oppererer i 2 bars atmosfæretrykk vil yte mer er jeg usikker på. Dette fordi at trykket fungerer jevnt over hele motoren, også inni sylinderen (selvom vi har statisk undertrykk her, som per definisjon er et trykk lavere enn atmosfæren). En sugemotor kan kun fremstille en gitt trykkforskjell som igjen fører til fylling. Det jeg skal frem til er at trykkpotensialet inni og utenfor motoren blir det samme, mens med en turbo får en en større differanse på toppen av det sugemotoren greier å lage selv.
Det eneste en ønsker å oppnå er økt differanse i trykk mellom sylinder og omgivelsene. Dette oppnås med en turbo som lader mer trykk enn atmosfæren. Da vil vel potensialet bli større?

Å trykksette en gasser blir etter mitt skjønn på samme måte som tvangsforing med en turbo. Eller?

Mulig jeg glemmer noen viktige faktorer her, men det er hva jeg kom frem til på sparket.



Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 09, 2010, 10:18:20 am
høyre atmosfærisk trykk gir mere luft inn i motor.
man trenger ikke reise lenger enn til en tur over tregrensa for å merke forskjell på en motor da det er lavere atmosfærisk trykk der  :)
så man skal alltid bremse motor når det er Lavtrykk , husk å sjekke YR.no før bremsing. ;D
anng FK8 så fungerer den fint med turbo den. spm blir om den henger med så langt opp som du ønsker erik??
eller er det ikke høyt turtall du sikter deg inpå , men MASSE trykk på medium turtall.
ser for meg maks fyllinggrad mellom 4-6000 med denne kam'en. mulig litt lenger opp pga tvangsforing.
avghengig av eksos størrelse på turbo.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: vwfreakfebruar 09, 2010, 10:30:26 am
Har selv blitt anbefalt av Matt Davis (Død eller levende???) at turbokammene tcs var "too weak". Han anbefalte meg fk10. Jeg har ingen selverfaring samt ikke teoretisk motorkunnskaper til annet enn å tro på det han sa. En beach buggy i sverige hadde 1915 turbo og berg 308 graders kam og gikk meget bra, om det er optimalt vites ikke.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Hot Owlfebruar 09, 2010, 10:35:51 am
Hvor høyt trykk må man ha i eksosen for å få til en 1 bar? Og hva pleier trykk differansen å være? Skinne pratet litt om viktigheten av dette, men han nevnte ingen forholdstall.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 09, 2010, 10:39:41 am
men man kommer til ett punkt hvor mot trykket i eksosen blir for stort. da synker fyllingsgraden drastiskt.
hvor mye veier en hest?
det er veldig avhengig av str på både compressor og turbin hjul
og A/R forhold og flow i både eksos og innsugssiden.

turbotrykk er jo bare en målenehet for "motstanden" på innsugs siden.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Hot Owlfebruar 09, 2010, 11:10:32 am
men man kommer til ett punkt hvor mot trykket i eksosen blir for stort. da synker fyllingsgraden drastiskt.
Pga kavitasjon eller annet?

hvor mye veier en hest?

En "normal" hest pleier å ligge på 500kg pluss/minus -alt ettersom.

turbotrykk er jo bare en målenehet for "motstanden" på innsugs siden.

Vet du hvor mye motstand det er på eksos siden....?  er det slik at ventilene opplever "nordavind fra alle kanter"
Var det slik ville fjærene ikke merke noe til trykket.



Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 09, 2010, 11:10:55 am
Hvor høyt trykk må man ha i eksosen for å få til en 1 bar? Og hva pleier trykk differansen å være? Skinne pratet litt om viktigheten av dette, men han nevnte ingen forholdstall.

Hva den pleier å være er jo helt opp til hver enkelt motor. Men jo nærmere du kommer 1:1.. jo bedre er det. Om motoren trenger 6 bar i eksosen for å produsere 1 bar trykk i innsuget... da har du brukt feil deler  ::)

Har jusertbart kamdrev Jørn.. så kan hente litt turtall der også  :P. Men min erfaring på lite volum, er at FK-8 fint henger med til 8000


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 09, 2010, 12:25:44 pm
har logget litt motrykk i eksos og så da når mottrykket i eksos oversteg ladtrykket og fortsatte og stige. så raste momentet/fyllingsgraden.hvorfor det blir mottrykk? det er jo en turbin som skal drives og igjen drive kompressoren. dette krever energi som må hentes ett sted . eksosen. da blir det mottrykk. 1 bar i eksosen vil jo skape motstand for luft som skal ut og inn pga overlapp på kam etc påvirker det inn luft
sånn jeg fortstår det. høyt motrykk kan. være fint hvis man vil ha responsiv turbo og kjapp oppspoling.mottrykk vil det vil alltid være.
da kommer kamvalg med mindre overlapp inn i bildet
sånn jeg har forstått det så langt, men får aha opplevelser hele tiden


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Hot Owlfebruar 09, 2010, 12:34:40 pm
Takker for fine svar... nå har man litt å suge på til kvelds!


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 09, 2010, 12:48:24 pm
appropos Hest som som regel er best på brødsvkiva eller sammen med fløtegratinerte poteter og peppersaus så var aldri normal vekt nevnt.
nå er vi så heldige å ha vår egen hestexpert på dette forumet
kanskje han kan fylle inn litt....??


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Hot Owlfebruar 09, 2010, 12:59:50 pm
Her har de svar på alt du lurer på Knotenhov&Dølablech:
http://www.hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.sid=9579&temasider.tid=&eksperter_brukere.ebid=#question (http://www.hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.sid=9579&temasider.tid=&eksperter_brukere.ebid=#question)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 09, 2010, 13:06:19 pm
wow ! ett internettsvar. med tillegsinfo "alt ettersom"
ja der er fasiten

takk til "Ruslebiffen"


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeefebruar 09, 2010, 13:10:36 pm
Uff. Hester er stor og skumle. Jeg liker det bedre pakket inn en motorblokk.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: TomRfebruar 09, 2010, 13:16:09 pm
Jeg foretrekker en motorblokk på tærne i stedet for en hestehov tilhørende en hest ja!!

Uff. Hester er stor og skumle. Jeg liker det bedre pakket inn en motorblokk.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: BERGERfebruar 09, 2010, 13:26:26 pm
De er ikke så gode å få i annsiktet heller de hovene, så jeg holder med deg, heller en blokk ;)

Jeg foretrekker en motorblokk på tærne i stedet for en hestehov tilhørende en hest ja!!

Uff. Hester er stor og skumle. Jeg liker det bedre pakket inn en motorblokk.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: RE-tekfebruar 09, 2010, 21:45:02 pm
 










                                                                                                                                                         -


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 13, 2010, 22:24:58 pm
hestehoven er i anmarsj.
sjer det noe her elller?



Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeemars 13, 2010, 22:38:37 pm
Skjer og skjer. Motoren er ferdig satt sammen som midlertidig longblokk, og står i bilen. Eksosen jeg skulle bruke ble solgt til fordel for hjemmemekk. Da det jeg hadde var beregnet for gasser og fordeler så det bare FOR dumt ut.. når jeg ikke har noen av delene. Turboen sto unødvendig langt ute og u-sentrert i motorrommet. Jeg liker symmetri i et motorrom.

Det nye anlegget må vente litt på seg da Summit var tomme for de J-bendene jeg ville ha. Håper å komme i gang snart. Vil ikke begynne på innsugs og "vann"-kjølerne før jeg vet hvor turboen blir sittende. Det blir fort trangt baki der. Og håper på å få igjen lokket...

Skulle absolutt hatt internett tilgang på verksted.. samt et kamera tilgjengelig til enhver tid.

Fant jo forøvrig ut hva turboen jeg skal teste først kom fra. 1975 3,0 911 turbo... Med andre ord den er 2 år yngre enn meg. Snakker om nyteknologi  ;D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: forBaustseptember 14, 2011, 13:00:19 pm
Erik....Erik....våkn opp....jeg vil ha mer av dette!

JAB


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeeseptember 14, 2011, 23:09:33 pm
Uff. Håpet denne tråden var glemt.

Motoren står der ennå. Og flere deler har kommet til etterhvert  8)
Det er tiden jeg sliter med..  Tobarns far med gammelt hus. Need I say more.   

Du vet hvordan det er JAB  :D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Eikstadseptember 15, 2011, 12:37:23 pm
Bare MÅ skrive noe for å forsikre meg om at oppdateringer i tråden kommer med når jeg trykker på "Vis nye svar på dine innlegg" feltet!

Dette er spennende og interesant lesning for en som har maur i fingrene og begyner å bli lei av å kun senke :)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeeapril 16, 2012, 10:48:10 am
Nå må jeg bare.. Og fant ut at kamvalget jeg tenkte å bruke blir litt i slappeste laget.

Kikket lenge ned i lommaboka for å få JPM til å lage en kam til meg. Men den ble aldri enig. Så en forespørsel ble sendt til Engle. Og jo da. De kunne slipe en custom kam til meg. Med matching kamfølgere skulle de ha $154 for jobben. Valget ble da enkelt.

Denne er nå på vei over dammen med TNT av alle ting. Velger å holde specs litt hemmelig før alt er testet ut. Men det går i en relativ normale kamprofil med 112graders lobe senter.

På tide å få satt sammen denne motoren  :D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Erlend / bug66april 16, 2012, 11:04:31 am
LIKE :)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: tmbryhnapril 16, 2012, 11:27:07 am
Dette var en lur og rasjonell approach! Er dog veldig synd at du ikke kan skryte på deg en "JPM-kam" i motoren din...
Synes du går på kraftig kompromiss med kulhetsfaktoren nå, Erik :D
But hey, du bygger fortsatt mopedmotorer^2 slik som alle andre VW-byggere på internasjonal basis gjør...

Love it! ;D

Hva slags kamfølgere er det du får med i det matchede kitet?
Kult med 112* i lobeseparasjon. Kan virke som at du ønsker å flytte fyllingen nedover spekteret ved å ha en mer medgjørlig overlapp.
Kan det stemme med tankesettet ditt rundt turbobruk?

Jeg har ordnet emner til deg btw. Står en 25cm lang "stokk" her på rundt 100mm i diameter ;)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: BeetleBugapril 16, 2012, 11:56:59 am
Er det ikke noe slikt som dette:

Lobe separasjon:

Mindre                                                             Mer

Flytter momentet ned i spekteret                         Flytter momentet opp i turtall
Øker maks moment                                            Reduserer maks moment
Smalere spekter                                                Bredere spekter
Høyere sylinderstrykk                                         Mindre sylindertrykk
Øker sjansen for tenningsbank                             Reduserer sjansen for tenningsbank
Øker komp                                                       Reduserer komp
Mindre vakumsignal                                           Økt vakumsignal
Ventil overlap øker                                            Ventil overlap reduseres
Ventil til stempel avstand reduseres                     Ventil til stempel avstand øker

Mvh
BB


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: tmbryhnapril 16, 2012, 12:15:49 pm
Separer eksos- og innsugslobe mer fra hverandre (høyere LC) = snillere og mer medgjørlig overlapp. Fører til at en ikke setter den sammen mengde innsugsluft i bevegelse ved overlapp, hvor det er større sjanse for at en ikke blåser like mye luft opp i innsugskanalen før stemplet vender.
Da slipper luftstrømmen å reversere når stemplet er på vei nedover. Dette må selvsagt også times med gradering av kammen. Mer forskud flytter jo effekten oppover, men gir en dårligere gange på lavere turtall av samme årsak - reverseing av flow på innsugssiden.

Her er det tydeligvis flere teorier ute og går ::)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2april 16, 2012, 18:46:09 pm
Bra Erik, dette er moro prosjekt.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeeapril 17, 2012, 09:00:19 am
Er ingen ekspert på alle endringer høyere LC gir. Men det er jeg er ute etter, som jeg vet. Er mindre uforbrent bensin i eksosen p.ga kortere felles åpningstid på ventilene. Fordeler med dette er høyere eksostemp og bedre drifstoff økonomi. Vil også gi noe høyere effektiv kompresjon p.ga det samme. Om registeret i kammen endres har jeg rett og slett ikke peiling på  :D. Jeg får ta det som det kommer. Motoren kommer sannsynligvis til å jobbe i område 4000-8500rpm etter kamvalg og turbostr.

Synes det er vel så kult med en spesialkam fra et så gammelt firma som Engle. Hva som er spesiellt med Kamfølgerne er jeg usikker på. Sikkert ingenting  :D. Men kunne likesågodt kjøpe de sammen med kammen når pakken var på vei over dammen. Synes det bare var så kult at de ville gjøre det... Og prisen var det absolutt ingenting å si noe på.

Har kun dårlig erfaring med dyrere kamfølgere som Scat lube a lobe. Og synes JPM sine har alt for liten "hatt" til anlegg mot kam. Så putter inn det som er nærmest hånden som regel. Er umulig å si holdbarhet ved visuell og hardhetstest. Kommer mer ann på olje kvalitet og fjærtrykk.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Erlend / bug66april 17, 2012, 09:03:10 am
Er ingen ekspert på alle endringer høyere LC gir. Men det er jeg er ute etter, som jeg vet. Er mindre uforbrent bensin i eksosen p.ga kortere felles åpningstid på ventilene. Fordeler med dette er høyere eksostemp og bedre drifstoff økonomi. Vil også gi noe høyere effektiv kompresjon p.ga det samme. Om registeret i kammen endres har jeg rett og slett ikke peiling på  :D. Jeg får ta det som det kommer. Motoren kommer sannsynligvis til å jobbe i område 4000-8500rpm etter kamvalg og turbostr.

Synes det er vel så kult med en spesialkam fra et så gammelt firma som Engle. Hva som er spesiellt med Kamfølgerne er jeg usikker på. Sikkert ingenting  :D. Men kunne likesågodt kjøpe de sammen med kammen når pakken var på vei over dammen. Synes det bare var så kult at de ville gjøre det... Og prisen var det absolutt ingenting å si noe på.

Har kun dårlig erfaring med dyrere kamfølgere som Scat lube a lobe. Og synes JPM sine har alt for liten "hatt" til anlegg mot kam. Så putter inn det som er nærmest hånden som regel. Er umulig å si holdbarhet ved visuell og hardhetstest. Kommer mer ann på olje kvalitet og fjærtrykk.

 ;D Skarr'u bry deg om forbruk altså?


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: BERGERapril 17, 2012, 09:29:42 am
Ang løftere så er det jo av en viss betydning at Engle bare går god for sine egne løftere mener nå jeg. Så jeg har også begynt å bruke Engle sine sammen med Engle kam. Så får tiden vise om det er lurt..  ;)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeeapril 17, 2012, 09:51:19 am
;D Skarr'u bry deg om forbruk altså?

Dårlig rå vettu  :D

Motoren jeg bruker i dag forbrenner jo ca 5 liter på 10 drag.. Og allerede der er budsjettet sprengt  8)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeejanuar 23, 2013, 10:49:59 am
Nå måtte jeg gjøre noe for meg selv til en forandring. Har jo helt glemt at dette egentlig er en hobby. Og er redd jeg fort kan bli lei.

Og fikk da gjort litt på dette prosjektet som nå er to år på overtid. Og budsjettet er sprengt da doble vannkjøte IC er handlet inn. Holset HX35 og MS3 MX med 4 coils setup.

Shortblokken er nå endelig satt sammen for siste gang. Blokka fikk en runde til i fresen da jeg ikke ville dreie sylinderne for å få ønsket vendehøyde. Kan nå montere stock sylindre rett på om det blir noe brekkasje. Vendehøyde 1,25 på alle 4 sylindre.

[attachment=1]

Stempelen fikk en runde i dreibenken for litt kopiering av Wisecos design. Gjør dette for at det skal være mindre gods å ta tak i om det skulle bli for trangt og varmt. Referer til rillene på toppen av stemplene.

[attachment=2]

Har alltid irritert meg over designen på sumplokket på type 1. Får jo aldri ut all oljen. Og blir masse klin hver gang lokket skal av. La det derfor i pressa og sveiset på nye gjenger til tappeplugg.

[attachment=3]

Siden jeg ikke har bestemt meg for design på øvre del av innsug. Ble disse kappet i to og nedre del matchet til toppene. Jeg kan nå montere toppene og vite at matchingen er 100%

[attachment=4]

Nå skal sylinderne og topper på for siste gang før den startes. Men jeg står og lurer på hvilke kryssbolter jeg skal bruke. Lette og tynne eller tykke og tunge. De tynne er cb's lightweight 1213. Noen erfaringer?

[attachment=5]

Toppene ble satt opp med 170 psi i sete etter matching av forskjellige brukte sett med ventilfjærer. Det positive med at de er brukt er at de vil holde dette fjærtrykket litt lenger enn ett nytt sett.

Regner ikke med at denne motoren blir fullført innen kort tid ennå. Men har da kommet litt lenger ;)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Speed-Demonjanuar 23, 2013, 12:26:54 pm
steike dette blir moro erik. ang kryssbolter så er vel lettere=bedre sålenge de ikke går i stykker? har noen hørt om noen som har ødelagt kryssboltene sine?


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeejanuar 23, 2013, 12:58:16 pm
Er brekkasje jeg er redd for. Pat på CB får ha siste ordet.

Ellers var det ett step tilbake her nå. Kun 1mm fra coilbind med nye kammen. Så da får det bli nye fjærer også..


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: BeetleBugjanuar 23, 2013, 13:07:44 pm
Pssst: et lite tips fra denne kanten: motorvarmer!


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeejanuar 23, 2013, 13:13:39 pm
Psst! Tørrsump.  :D

Også har de motorvarmerlokkene gjengene opp i lokkene på de jeg har. Blir en kant der også.. Nå har jeg ingen kant. Men om oljen renner ut av den flate sumpen er ett helt annet problem. Vurderte en stund og støpe igjen sumpkantene i blokka. Men lot det være for nå..


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: BeetleBugjanuar 23, 2013, 13:16:34 pm
Psst! Tørrsump.  :D

Ah... du er en av de  :)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Speed-Demonjanuar 23, 2013, 14:07:36 pm
pssst: logmech har oteva fjærer til en rimelig penge


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: rofferenjanuar 23, 2013, 16:37:03 pm
tøft detta


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Dewiljanuar 23, 2013, 19:03:37 pm
Jeg har hørt det er kult å kappe fjærer ;D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: el meccojanuar 24, 2013, 10:57:47 am
Jeg har tydelig vis ikke brukt nok tid til å se på prosjekt trådene, denne hadde jeg ikke sett før!

Blir moro se deg med turbo motor Jee!! Til sommeren??  ;D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeejanuar 25, 2013, 00:18:07 am
Dagens kveldsøkt resulterte i "gas ports" bak øvre stempelring. Det som oppnås, er bedre stempelringtetting over 6500 rpm. [attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Dewiljanuar 25, 2013, 00:25:06 am
Dette har jeg ikke sett noen gjøre før. Kult


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeejanuar 25, 2013, 01:01:54 am
Gammelt dragrace triks som visstnok skal fungere ifølge stempelprodusentene... Funker ikke på en daily driver. Da kanalene soter igjen.

Gjorde dette mest fordi jeg kunne. Har ingen aning om jeg trenger eller ikke  :D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: BeetleBugjanuar 25, 2013, 07:10:11 am
Gammelt dragrace triks som visstnok skal fungere ifølge stempelprodusentene... Funker ikke på en daily driver. Da kanalene soter igjen.

Sot er ikke et problem med E85


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Ed Némethjanuar 25, 2013, 07:26:59 am
Meget imponert Erik!


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Dewiljanuar 25, 2013, 09:51:26 am
Gammelt dragrace triks som visstnok skal fungere ifølge stempelprodusentene... Funker ikke på en daily driver. Da kanalene soter igjen.

Gjorde dette mest fordi jeg kunne. Har ingen aning om jeg trenger eller ikke  :D
Spørs hvordan man kjører "daily drivern" det ;D

Kult triks. Kanskje jeg må finne en drill og frese over mine stempler også  ;D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeejanuar 25, 2013, 10:55:51 am
Vil ikke anbefale frihånd. Prøv på ett gammelt stempel først isåfall. Borrer med 1,5mm bor. Og deler inn med deleskive. Viktig med rett dybde også. Men absolutt doable... Om det har noen hensikt er en annen sak :)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: TrettenNullTojanuar 25, 2013, 22:50:32 pm
 8)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Dewiljanuar 25, 2013, 23:53:05 pm
Vil ikke anbefale frihånd. Prøv på ett gammelt stempel først isåfall. Borrer med 1,5mm bor. Og deler inn med deleskive. Viktig med rett dybde også. Men absolutt doable... Om det har noen hensikt er en annen sak :)

Spørs vel om det blir noe av.
Har søkt litt rundt ang polering av stempeltoppen og finner fint lite. Hva er hensikten?


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeejanuar 26, 2013, 12:52:11 pm
Kun for at sot og møkk ikke skal sette seg så fort... Lettere å rengjøre.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: el meccomars 23, 2013, 18:23:07 pm
Oppdatering? Startet den enda?  ;D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeemars 23, 2013, 21:34:57 pm
Nei gitt... Må prioritere andre en stund igjen.


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: pWolfmai 30, 2016, 22:32:17 pm
Tilater meg å dra opp igjen denne .. (Beklager Erik 😬)
På stedet hvil ?


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeemai 31, 2016, 11:06:28 am
Motoren står her den. Så og si ferdigstillt. Men rekker dessverre ikke drive noe med egne biler for tiden.

Pensjonerte jo gamlebilen i fjor. Så nå må det bygges ny bil i tillegg. Rekker sikkert ikke teste noe som helst før det er forbudt å kjøre dragrace i Norge.. ::)

Pussig. Men begynte på denne da e85 ble tilgjengelig. Og rakk ikke engang starte den opp før e85 var borte fra pumpene  :D

En dag....



Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Jeemai 31, 2016, 11:33:36 am
Blir dere litt lei av Carl's Jr reklame nå?  8)


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: pWolfmai 31, 2016, 13:03:47 pm
Neida, kul den  :D


Tittel: Sv: Budget motor bygd på restlager og godvilje. Turbo, EFI, 1776
Skrevet av: Dewiljuli 20, 2016, 19:20:42 pm
Hey :D Erre no action?