VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: KnastenradUndKnotenblech på mars 02, 2010, 00:16:16 am



Tittel: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 02, 2010, 00:16:16 am
Skriv under her a!!

http://www.underskrift.no/vis.asp?Kampanje=2555




Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/m
Skrevet av: AndyCandymars 02, 2010, 00:17:10 am
Signert!


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Eirik82mars 02, 2010, 00:23:39 am
Signert :)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Hulkenmars 02, 2010, 00:26:24 am
Selvsagt signert!


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Joachimmars 02, 2010, 00:30:14 am
Singnert:D


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Lars Rosenquistmars 02, 2010, 00:30:24 am
Signert :)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: H-MEKmars 02, 2010, 00:36:34 am
Går ikke akkurat unna denne signeringa her. Jeg signerte for ett par uker siden, og har bare kommet på drøyt 200 etter det..
Men hva kan en slik kampanje gjøre, annet enn å få en haug med navn på en liste?


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Anders Røsåsenmars 02, 2010, 01:15:29 am
signert ;D


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Pålmars 02, 2010, 01:22:42 am
Går ikke akkurat unna denne signeringa her. Jeg signerte for ett par uker siden, og har bare kommet på drøyt 200 etter det..
Men hva kan en slik kampanje gjøre, annet enn å få en haug med navn på en liste?

Det skjer hvertfall ikke noe om man ikke prøver ;) Koster jo så lite


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: surfer56mars 02, 2010, 05:23:27 am
Signert, og sendt til en venn! ;)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Thoresenmars 02, 2010, 07:12:39 am
Signert :)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: 1303SSmars 02, 2010, 07:14:31 am
signert allerede i januar ;)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Martinmars 02, 2010, 07:52:17 am
jada......... ;)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/m
Skrevet av: Torbjørn Ravndalmars 02, 2010, 07:52:46 am
Signert og posta på tryneboka :)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: vw-t1mars 02, 2010, 08:05:43 am
Den er skrevet på og vidresendt alle kjente ;D


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: StarBugs Geirmars 02, 2010, 08:35:03 am
Signert ;D


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: BeetleBugmars 02, 2010, 08:48:59 am
Hvorfor skal en skrive under mot strenge regler?

Ønsker du og familien din å kjøre på samme vei som det kjøres biler som ikke er strengt kontrollert?

Hadde det derimot vært en underskriftskampanje som gikk på dette med forskjellsbehandling og innkonsekvens så skulle jeg med glede ha signert.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Mr. Empiboymars 02, 2010, 08:57:30 am
Hvorfor skal en skrive under mot strenge regler?

Ønsker du og familien din å kjøre på samme vei som det kjøres biler som ikke er strengt kontrollert?

Hadde det derimot vært en underskriftskampanje som gikk på dette med forskjellsbehandling og innkonsekvens så skulle jeg med glede ha signert.

Mvh
BB


Tror du ikke det egentlig er det mannen som har startet opp dette er ute etter?


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: EspenXmars 02, 2010, 09:19:01 am
Hvorfor skal en skrive under mot strenge regler?

Ønsker du og familien din å kjøre på samme vei som det kjøres biler som ikke er strengt kontrollert?

Hadde det derimot vært en underskriftskampanje som gikk på dette med forskjellsbehandling og innkonsekvens så skulle jeg med glede ha signert.

Mvh
BB

Kampanjen ber ikke om mindre strenge kontroller, men endring i regelverket for ombygging/modifisering. Det er vel ikke umulig at en endring i regelverket kan gi et system med mindre forskjellsbehandling og inkonsekvens som du etterlyser heller.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: HansOmars 02, 2010, 09:23:24 am
Hørs ut som en tullekampanje! Hva er egentlig kampanjen imot? Sikkerhet på norske veier?
Dette skriver jeg i alle fall ikke under på!


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Tistlomars 02, 2010, 09:23:59 am
Signert....


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: BeetleBugmars 02, 2010, 09:28:26 am
Kampanjestarter sier;

Skriv under dersom du er uenig i Statens Vegvesens strenge lovgivning ang. ombygging/modifisering av biler. Norges bilentusiaster lider under det unødvendig strenge regelverket som finnes i dag.

Er reglene unødvendig strenge?

Mvh
BB



Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: BeetleBugmars 02, 2010, 09:29:45 am
Hvorfor skal en skrive under mot strenge regler?

Ønsker du og familien din å kjøre på samme vei som det kjøres biler som ikke er strengt kontrollert?

Hadde det derimot vært en underskriftskampanje som gikk på dette med forskjellsbehandling og innkonsekvens så skulle jeg med glede ha signert.

Mvh
BB


Tror du ikke det egentlig er det mannen som har startet opp dette er ute etter?

Nei.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Mr. Empiboymars 02, 2010, 09:39:28 am
Ok. Ser poenget. Vi er med andre ord ute etter en lignende kampanje der det etterlyses klarere regler og INGEN tommelfingelregler med lokale variasjoner. Rett og slett et regelverk som de ansatte på trafikkstasjonene må følge enten de vil eller ikke. Og samtidig passe på at de glemmer alle de gammle "reglene" sine.

I skien krevde BT at det skulle være plass til et spesielt speil (som de bruker til å innspisere trange plasser med) melom dekk og hjulbue. Den gangen jeg fikk problemer med dette og kverulerte meg skakk på at klaring ER klaring enten det er snakk om 1 eller 11 millimeter tok de nesten skiltene av bilen min. Når jeg derimot jekket meg ned fire hakk og spurte saklig og rolig om jeg kunne få se svart på hvitt hvor det står skrevet at denne speilen skal få plass melom hjulbuen og dekket mitt fikk jeg kjøre med videre med godkjent senkesett og breifelger på Opelen..... Slike "regler" burde vært borte for lenge siden.......


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: BeetleBugmars 02, 2010, 09:48:34 am
Ok. Ser poenget. Vi er med andre ord ute etter en lignende kampanje der det etterlyses klarere regler og INGEN tommelfingelregler med lokale variasjoner. Rett og slett et regelverk som de ansatte på trafikkstasjonene må følge enten de vil eller ikke. Og samtidig passe på at de glemmer alle de gammle "reglene" sine.

I skien krevde BT at det skulle være plass til et spesielt speil (som de bruker til å innspisere trange plasser med) melom dekk og hjulbue. Den gangen jeg fikk problemer med dette og kverulerte meg skakk på at klaring ER klaring enten det er snakk om 1 eller 11 millimeter tok de nesten skiltene av bilen min. Når jeg derimot jekket meg ned fire hakk og spurte saklig og rolig om jeg kunne få se svart på hvitt hvor det står skrevet at denne speilen skal få plass melom hjulbuen og dekket mitt fikk jeg kjøre med videre med godkjent senkesett og breifelger på Opelen..... Slike "regler" burde vært borte for lenge siden.......

Et godt eksempel, takk.

Selv ringte jeg til SFOOR (Spesial gruppe for opp, ombygde og reparerte kjøretøy) og fikk som svar at de på generellt grunnlag var skeptiske til endring av biler med pendelaksel. Personen på telefonen anså pendelakselbiler som så farlige at de ikke burde godkjennes for veien.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 02, 2010, 09:58:26 am
Jeg skrev under da jeg syntes det er unødvendig strengt, mildt kommer det aldri til å bli. Så ja til mildere regelverk.

Til dere som tror at det er bilene som er fiksa litt på utgjør den største risikoen så tar dere feil.

Det er hue på den som kjører bilen som bestemmer.

Når jeg var 18 hadde jeg en 1303 med 1500sp motor, og farligere trafikant skal du lete lenge etter.
Kjørte forbi gjorde jeg staigvekk og sikker 30% av gangene jeg prøvde måtte jeg avbryte og legge meg bak igjen siden bobla var så jævla treg at jeg ikke rakk å kjøre forbi, forbikjøringer ble planlagt lenge før sletter ved å ta fart...

Hva tror dere er farligst?
Jeg som 29åring, som har roet meg ned og klarer å følge trafikkreglene når jeg er ute og kjører ei senka boble med 150hk, som ikke er godkjent ombygd.
eller
Jeg som 18åring, uten trafikkregler og full av idiotkjøring, i den ovenfornevnte 1303'n?

Jeg er som dere skjønner ikke så opptatt av om biler er godkjent eller ikke, jeg er mer opptatt av åssen folk bruker bila sine og hue sitt når de kjører på offentlig vei.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: HansOmars 02, 2010, 10:06:23 am
Du vil rett og slett bli kjørt på av en bil som ikke er forskriftsmessig godkjent i stedet for en godkjent originalbil????????????
Har du lappen har du lov til å kjøre bil!!
Har du godkjent bil har du lov til å kjøre den!!
Har du ikke lappen, har du ikke lov til å kjøre!!
Har du ikke godkjent bil, har du ikke lov til å kjøre den!!


Jeg skrev under da jeg syntes det er unødvendig strengt, mildt kommer det aldri til å bli. Så ja til mildere regelverk.

Til dere som tror at det er bilene som er fiksa litt på utgjør den største risikoen så tar dere feil.

Det er hue på den som kjører bilen som bestemmer.

Når jeg var 18 hadde jeg en 1303 med 1500sp motor, og farligere trafikant skal du lete lenge etter.
Kjørte forbi gjorde jeg staigvekk og sikker 30% av gangene jeg prøvde måtte jeg avbryte og legge meg bak igjen siden bobla var så jævla treg at jeg ikke rakk å kjøre forbi, forbikjøringer ble planlagt lenge før sletter ved å ta fart...

Hva tror dere er farligst?
Jeg som 29åring, som har roet meg ned og klarer å følge trafikkreglene når jeg er ute og kjører ei senka boble med 150hk, som ikke er godkjent ombygd.
eller
Jeg som 18åring, uten trafikkregler og full av idiotkjøring, i den ovenfornevnte 1303'n?

Jeg er som dere skjønner ikke så opptatt av om biler er godkjent eller ikke, jeg er mer opptatt av åssen folk bruker bila sine og hue sitt når de kjører på offentlig vei.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 02, 2010, 10:17:59 am
som Espen X skriver så er det største problemet forskjellsbehandling og inkonsekvens.
+ mangel på kunnskap hos de man skal godkjenne hos.
og at de folka som faktisk er ansatt på disse stedene ikke TØR å gjøre jobben sin
det å signere på ett papir er jo blit helt umulig.
Sverige har strenge regler . men de har ett organ ; SFRO som har KLARE regler for hva man kan og ikke kan gjøre.
f.eks denne: http://www.sfro.com/boken.html
følger du de så kan man bygge en bil helt fra bunnen sjøl og få det godkjent og sikkert.
problemet i norge ar att slike regler finnes ikke slik att det i praksis ikke blir likt for alle.

Biltilsynet har ingen konkurranse på en måte , de gjør som de vil . hadde det vært et alternativ eller "konkurrerende" organ så hadde viljen til samarbeide sikkert blitt bedre.
fått privatisert greiene eller noe  gjerne med godkjenningsvagift 5000.-
største problemet er att de jobber MOT deg ikke MED deg.
selvom man vil gjøre bilen sikrere og bedre ved å montere kraftigere bremser, bedre understell, vektfordeling etc etc.
har selv erfaring med søknader og godkjenning over en periode nå og VET att  svar og resultat er som å spille bingo.
spesielt hvor man havner eller er tvunget til å vise bilen sin pga bosted.
det vet vel du kalle.

På SFRO i sverige koster det ca 4500-5000.- for en slik godkjenning
der har de gitte regler på "Ombygde fordon"  da bruker de en dag på bilen å gå over ting utfører kjøretest , bremsetest etc.
Før dette har man "selfølgelig" levert søknad og fått godkjent byggingen
har bestemte ting som må modifiserers , faste regler på effekt vs vekt krav til vinkler i forstilling ackermann +++

skal man diskutere hva som er sikkert på norske veier så kan det bli en laaang diskusjon.
nevner mopedbiler, 4 hjuls ATV'er,++


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Hot Owlmars 02, 2010, 10:31:53 am
Vi har det nok så bra vi kan få det nå... om 15-20 år vil det stå en ny generasjon på trafikkstasjonene som aldri har skrudd på en sykkel... langt mindre reparert noe.

Se på hengerstroppings debatten her inne... der er det ca 5 stk som skulle jobbet på trafikkstasjon og resten er paragrafryttere uten innsikt i faktiske forhold, som peker på reglene og sier "dette er loven, det må være riktig"...

Viser igjen til min runde med biltilsynet som ikke kunne godkjenne ny totalvekt UNDER opprinnelig totalvekt på hengeren uten at jeg gjorde hengeren dårligere (selv om en henger selvfølgelig er nødt å være godkjent både tom og full).


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: BERGERmars 02, 2010, 10:35:23 am
At vi har et uprofesjonelt biltilsyn med personer som lager sine egen regler og tolkninger er nok det største problemet. Det går å få ting godkjent i Norge hvis man treffer de rette personene. Derfor bør det lages et mer detaljert regelverk slik som svenskene har, hvor det ikke er rom for feiltolkning i den ene eller andre retningen.

At det eksisterende regelverket er unødvendig strengt er jeg også til dels enig i. Dette kan man se på kravene til bremser på en bil som har øket motorstyrken kontra en typegodkjent bil med samme kreftene og vekt.
Billig-billig Kina reprodeler som SER ut som de orginale kan du fint sette på din bil, men kvalitets deler som med bedre virkemåte, nei det er fy-fy så lenge du ikke har godkjenningspapirer....


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Tony Chinamars 02, 2010, 10:38:51 am
Vi har det nok så bra vi kan få det nå... om 15-20 år vil det stå en ny generasjon på trafikkstasjonene som aldri har skrudd på en sykkel... langt mindre reparert noe.

Se på hengerstroppings debatten her inne... der er det ca 5 stk som skulle jobbet på trafikkstasjon og resten er paragrafryttere uten innsikt i faktiske forhold, som peker på reglene og sier "dette er loven, det må være riktig"...

Viser igjen til min runde med biltilsynet som ikke kunne godkjenne ny totalvekt UNDER opprinnelig totalvekt på hengeren uten at jeg gjorde hengeren dårligere (selv om en henger selvfølgelig er nødt å være godkjent både tom og full).

LOL.. HØKT....


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Hot Owlmars 02, 2010, 10:39:44 am
Sverige har strenge regler . men de har ett organ ; SFRO som har KLARE regler for hva man kan og ikke kan gjøre.
f.eks denne: http://www.sfro.com/boken.html
følger du de så kan man bygge en bil helt fra bunnen sjøl og få det godkjent og sikkert.

Det er samlet mer kunnskap i den Svenske boken enn det er i det norske biltilsyn.

Gå til biltilsynet og spør hvordan de bedømmer at man bytter fra godkjente diagonaler, til godkjente radialer...  Man skulle jo tro det var en ganske stor forbedring på sikkerheten?  


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: SplitManmars 02, 2010, 10:44:09 am
Vi har det nok så bra vi kan få det nå... om 15-20 år vil det stå en ny generasjon på trafikkstasjonene som aldri har skrudd på en sykkel... langt mindre reparert noe.

Se på hengerstroppings debatten her inne... der er det ca 5 stk som skulle jobbet på trafikkstasjon og resten er paragrafryttere uten innsikt i faktiske forhold, som peker på reglene og sier "dette er loven, det må være riktig"...

Viser igjen til min runde med biltilsynet som ikke kunne godkjenne ny totalvekt UNDER opprinnelig totalvekt på hengeren uten at jeg gjorde hengeren dårligere (selv om en henger selvfølgelig er nødt å være godkjent både tom og full).

LOL.. HØKT....

Aldri i verden om jeg ville jobbet på Trafikkstasjon! Da stemmer jeg heller for stropper rundt hjulene.... (korr æ flire...)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: JTWEmars 02, 2010, 11:07:37 am
Kanskje man skulle sende en bok til ombyggingsgruppen i Norge, og be om deres innspill til denne for eventuell adopsjon?

Vi halter jo alltid etter svenskene virker det som...


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 02, 2010, 12:09:51 pm
Du vil rett og slett bli kjørt på av en bil som ikke er forskriftsmessig godkjent i stedet for en godkjent originalbil????????????
Har du lappen har du lov til å kjøre bil!!
Har du godkjent bil har du lov til å kjøre den!!
Har du ikke lappen, har du ikke lov til å kjøre!!
Har du ikke godkjent bil, har du ikke lov til å kjøre den!!


Det er jo samme faen for meg hadde det ikke vært for at forsikringen, til stakkaren som kjører den ugodkjente bilen, kan bli innskrenket.
Ser man bort fra dette ser jeg på det som mye mindre sannsynlig å bli påkjørt av en som bruker hue, enn av en som ikke gjør det. Det er jo ikke bilen jeg er redd for, det er fortsatt sjaføren som styrer bilen. Og av dem så er det mange som ikke burde være godkjent ;)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: BTmars 02, 2010, 13:32:21 pm
Du vil rett og slett bli kjørt på av en bil som ikke er forskriftsmessig godkjent i stedet for en godkjent originalbil????????????
Har du lappen har du lov til å kjøre bil!!
Har du godkjent bil har du lov til å kjøre den!!
Har du ikke lappen, har du ikke lov til å kjøre!!
Har du ikke godkjent bil, har du ikke lov til å kjøre den!!


Det er jo samme faen for meg hadde det ikke vært for at forsikringen, til stakkaren som kjører den ugodkjente bilen, kan bli innskrenket.
Ser man bort fra dette ser jeg på det som mye mindre sannsynlig å bli påkjørt av en som bruker hue, enn av en som ikke gjør det. Det er jo ikke bilen jeg er redd for, det er fortsatt sjaføren som styrer bilen. Og av dem så er det mange som ikke burde være godkjent ;)

Mange definisjoner i dette ganske land, men er dette å bruke hodet?


"Jeg er som dere skjønner ikke så opptatt av om biler er godkjent eller ikke, jeg er mer opptatt av åssen folk bruker bila sine og hue sitt når de kjører på offentlig vei"

Jeg ville i så fall brukt hodet til å tenke gjennom hva som skjer med føreren av den ikke godkjente bobla med 150Hk, rent juridisk etter et uhell..


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Porscheboblamars 02, 2010, 14:10:07 pm
Signert :)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: roarrag57mars 02, 2010, 15:19:16 pm
beklager min avsporing :-\

jeg håper og tror at alle inne her har trygge biler. er de ikke trygge tror jeg de fleste lar de stå.
hva en trygg bil er fins det sikkert 1000 meninger om. bilene er vel egentlig ikke trygge uansett hva vi gjør med dem..
aner ikke noe stattestikk på det men jeg vil tro at de aller fleste uhell er sjåfør skyldt.

jeg var på tur hjem fra barnedåp nå på søndag som var da jeg møtte en svær 4by4 front mot front..tullingen bak rattet var  i 50åra å hadde kjørt denne veien i 20 år. for å spare 5 min kjørte han forbi 3 biler men rakk ikke den siste.. han traff meg isteden.
for min del brakk jeg ryggen, forstuet håndleddet mitt og fikk et vondt kne. uten belte og airbag hadde jeg nok ikke sitti her nå.

problemer skjer når folk ikke kjører etter forholdene. er trøtte. har det travelt. tukler med damer mobiler musikk. eller bare kjører idiot fordi at de syns at det er gøy.

det er dumt at regelverket er litt trangsynt når det kommer til diverse saker. det er nok mange oppegående her inne som tar snarveier og gjør om bilene sine før og etter EU kontroll. noe som er fryktlig synd. men slik regelverket er blir ofte det den letteste løsningen.

kjøper du f eks csp sitt bremsekit med tuw skal det gå fint
kjøper du det fra USA og uten tuw går det ikke..det er jo fortsatt de samme delene og de burde være minst like trygge ???

jeg har en blant annet 57 oval som ikke trenger å på eu. men når våren kommer har jeg alltid hatt den på verksted for og se at bremser og slikt er i orden. vil ikke risikere og skade meg selv eller andre
håper jeg ikke har irritert alt for mange med innlegget mitt :) ble litt terapi for min egen del også:) kjør pent

mvh roar


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Mr. Empiboymars 02, 2010, 15:32:34 pm
Trygg eller utrygg..... Hvem vet. Jeg har fått utrolig mye kritikk for å kjøre med hjemmesveiset forstilling og ikke minst for dempertårnene som flere er skeptiske til (ofte lærere, revisorer osv) , senkespindler kjøpt i butikk men uten TUV, egensveisa felger osv. Ingen av de som har kritisert bilen har prøvd den, men alle har fått tilbudet. Det som er rart er at jeg etter å ha kjørt, testet, justert, kjørt mere, justert og testet ennå mere har fått ei lav boble som er retningsstabil som bare pokker, har presis og fin styring og ikke sporer den nevneverdig heller. Men alikevell mener mange at denne bilen er en fare for samfunnet. De orginale bremsene derimot sier folk ingenting om. De har derimot jeg som sjåfør av bilen mye negativt å si om.
Men det at bilen ikke er godkjent slik den står idag ser jeg kan oppfattes som et problem, men jeg velger alikevell å satse på at dette går bra fremfor å slenge på en spinkel puma og prøve å få bilen godkjent med dekk som subber i hjulbuene. Her mener jeg det er enkelte graverende feil med det norske regelverket. Vi mangler en person/ testorgan som kan gå god for slike forbedringer ( som jeg kaller det )..


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: HansOmars 02, 2010, 16:27:15 pm
Trygg eller utrygg..... Hvem vet. Jeg har fått utrolig mye kritikk for å kjøre med hjemmesveiset forstilling og ikke minst for dempertårnene som flere er skeptiske til (ofte lærere, revisorer osv) , senkespindler kjøpt i butikk men uten TUV, egensveisa felger osv. Ingen av de som har kritisert bilen har prøvd den, men alle har fått tilbudet. Det som er rart er at jeg etter å ha kjørt, testet, justert, kjørt mere, justert og testet ennå mere har fått ei lav boble som er retningsstabil som bare pokker, har presis og fin styring og ikke sporer den nevneverdig heller. Men alikevell mener mange at denne bilen er en fare for samfunnet. De orginale bremsene derimot sier folk ingenting om. De har derimot jeg som sjåfør av bilen mye negativt å si om.
Men det at bilen ikke er godkjent slik den står idag ser jeg kan oppfattes som et problem, men jeg velger alikevell å satse på at dette går bra fremfor å slenge på en spinkel puma og prøve å få bilen godkjent med dekk som subber i hjulbuene. Her mener jeg det er enkelte graverende feil med det norske regelverket. Vi mangler en person/ testorgan som kan gå god for slike forbedringer ( som jeg kaller det )..
Puma er da testet og funnet godkjent den. Ingen får godkjent Puma med hjul som subber i skjermene og som ikke er montert etter fabrikkens monteringsanvisninger.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: 98supermars 02, 2010, 16:43:28 pm
Signert  8)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: TURBOmars 02, 2010, 16:44:06 pm
Signert :)Bra tilltak ;D


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: JTWEmars 02, 2010, 16:53:23 pm
Jeg er litt enig i de "skeptiske" her - folk gjør mye rart uten å vite så mye om temaene nødvendigvis.

Der har svenskene gjort det bedre; lekfolk kan lese hvordan de skal gjøre det, gjøre det og få det godkjent hvis de har klart å følge instruksjonene.

Som en notis - se på SFROO sidene og les litt om spindlene som de nå underkjenner pga dårlig kvalitet. Morsomt innspill til debatten til de som mener det er ett fett hva de kjøper og bruker siden noen selger dem.
Sveising i forstilling, sveisede spindler, vill bytting av bremser, hjul etc. Alt har en virkning.

Noe så banalt som å skifte til en større felgst - hva har det å si? Jo, det medfører en mye tyngre jobb for bremsene da massen kommer lenger ut fra senter og dermed blir momentet mye større og man ende opp med dårlige bremser. Som en sidenotis - de er tyngre å få i gang også, så man "nedtrimmer" bilen.

Det er en kritisk og stor forskjell på ting som skal gå på offentlig vei, og det som kan brukes i sandkassa og på lukkede områder.

Ja til söta brors løsning...


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: JSmars 02, 2010, 16:57:33 pm
De orginale bremsene derimot sier folk ingenting om. De har derimot jeg som sjåfør av bilen mye negativt å si om.

Riktig justerte trommelbremser har så god bremseeffekt at du klarer å låse hjulene på bilen hvis du vil. Hva mer vil du ha?
Ventilerte skiver for banekjøring?
ABS?


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Tony Chinamars 02, 2010, 17:36:59 pm
De orginale bremsene derimot sier folk ingenting om. De har derimot jeg som sjåfør av bilen mye negativt å si om.

Riktig justerte trommelbremser har så god bremseeffekt at du klarer å låse hjulene på bilen hvis du vil. Hva mer vil du ha?
Ventilerte skiver for banekjøring?
ABS?

Har du kjørt ned aurlandsdalen med trommelbremser? det har jeg...... det er ikke bare på bane man trenger ventilerte bremser...


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Erlend / bug66mars 02, 2010, 17:46:11 pm
ble 3333'dje signatur :)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Daniel Lmars 02, 2010, 19:48:30 pm
Signert!!!


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Tommy.Hmars 02, 2010, 20:10:47 pm
Burde være mulig og fått til noe lignende som de har fått til på motorsykkel noe som faktisk funker ganske bra                            http://www.vegvesen.no/binary?id=15350 (http://www.vegvesen.no/binary?id=15350)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/m
Skrevet av: JSmars 02, 2010, 21:14:32 pm
De orginale bremsene derimot sier folk ingenting om. De har derimot jeg som sjåfør av bilen mye negativt å si om.

Riktig justerte trommelbremser har så god bremseeffekt at du klarer å låse hjulene på bilen hvis du vil. Hva mer vil du ha?
Ventilerte skiver for banekjøring?
ABS?

Har du kjørt ned aurlandsdalen med trommelbremser? det har jeg...... det er ikke bare på bane man trenger ventilerte bremser...

Jeg har egentlig ikke kjørt så mye bil. Men jeg har synset mye på internet...


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/m
Skrevet av: BTmars 02, 2010, 22:22:38 pm
De orginale bremsene derimot sier folk ingenting om. De har derimot jeg som sjåfør av bilen mye negativt å si om.

Riktig justerte trommelbremser har så god bremseeffekt at du klarer å låse hjulene på bilen hvis du vil. Hva mer vil du ha?
Ventilerte skiver for banekjøring?
ABS?

Har du kjørt ned aurlandsdalen med trommelbremser? det har jeg...... det er ikke bare på bane man trenger ventilerte bremser...

Jeg har egentlig ikke kjørt så mye bil. Men jeg har synset mye på internet...

Dagens kommentar  ;D  ;D


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Spetmars 02, 2010, 23:06:48 pm
De orginale bremsene derimot sier folk ingenting om. De har derimot jeg som sjåfør av bilen mye negativt å si om.

Riktig justerte trommelbremser har så god bremseeffekt at du klarer å låse hjulene på bilen hvis du vil. Hva mer vil du ha?
Ventilerte skiver for banekjøring?
ABS?

så dine tanker er altså at hvis bremsene greier å låse hjulene, så stopper de bilen like kjapt som ett sett bedre bremser??


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudmars 02, 2010, 23:20:43 pm
Utført :)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Panmars 02, 2010, 23:36:52 pm
så dine tanker er altså at hvis bremsene greier å låse hjulene, så stopper de bilen like kjapt som ett sett bedre bremser??

Vel - hvis du har gode nok bremser til å låse hjulene, så overgår bremseeffekten mengden grep bilen har. Og du får ikke mer grep av å ha større bremser, så du vil ikke stoppe noe bedre med mindre du også skaffer bilen mer grep. Men større bremser vil f.eks kunne stoppe bilen effektivt gang på gang på gang med korte mellomrom, mens originalbremsene vil gå varme og miste effekten sin. Noe som er grunnen til at jeg foretrekker motorbrems i lange nedoverbakker, så får det heller gå i jevnt sakte fart.

Tilbake til den opprinnelige diskusjonen - problemet slik jeg oppfatter det, er ikke nødvendigvis at regelverket er for stramt, men at det egentlig ikke finnes noe skikkelig regelverk å forholde seg til. I tillegg er det mange i biltilsynet som vegrer seg for å ta ansvar for godkjenninger, og man er i bunn og grunn et offer for regelrett synsing fra kontrollørenes side. En synsing som varierer ettersom hvilken person man er så (u)heldig å måtte forholde seg til. Og det er bare på trynet.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: JTWEmars 02, 2010, 23:38:06 pm
De orginale bremsene derimot sier folk ingenting om. De har derimot jeg som sjåfør av bilen mye negativt å si om.

Riktig justerte trommelbremser har så god bremseeffekt at du klarer å låse hjulene på bilen hvis du vil. Hva mer vil du ha?
Ventilerte skiver for banekjøring?
ABS?

så dine tanker er altså at hvis bremsene greier å låse hjulene, så stopper de bilen like kjapt som ett sett bedre bremser??


Maksimal retardasjon har du i grensepunktet mellom låste hjul og rullende hjul. Hvis bremsene klarer å låse hjulene så gjør de jobben ja.


Bremser består av to deler - bremsemoment og varmeavledning.



Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: RE-tekmars 03, 2010, 00:38:59 am
- Samtlige som har signert , blir påskjønnet med inkallelse til Teknisk kontroll  -

Far out ?   tja , tjo ,



Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Spetmars 03, 2010, 02:22:00 am
så dine tanker er altså at hvis bremsene greier å låse hjulene, så stopper de bilen like kjapt som ett sett bedre bremser??

Vel - hvis du har gode nok bremser til å låse hjulene, så overgår bremseeffekten mengden grep bilen har. Og du får ikke mer grep av å ha større bremser, så du vil ikke stoppe noe bedre med mindre du også skaffer bilen mer grep. Men større bremser vil f.eks kunne stoppe bilen effektivt gang på gang på gang med korte mellomrom, mens originalbremsene vil gå varme og miste effekten sin. Noe som er grunnen til at jeg foretrekker motorbrems i lange nedoverbakker, så får det heller gå i jevnt sakte fart.

Tilbake til den opprinnelige diskusjonen - problemet slik jeg oppfatter det, er ikke nødvendigvis at regelverket er for stramt, men at det egentlig ikke finnes noe skikkelig regelverk å forholde seg til. I tillegg er det mange i biltilsynet som vegrer seg for å ta ansvar for godkjenninger, og man er i bunn og grunn et offer for regelrett synsing fra kontrollørenes side. En synsing som varierer ettersom hvilken person man er så (u)heldig å måtte forholde seg til. Og det er bare på trynet.

Maksimal retardasjon har du i grensepunktet mellom låste hjul og rullende hjul. Hvis bremsene klarer å låse hjulene så gjør de jobben ja.


Bremser består av to deler - bremsemoment og varmeavledning.




ser den, men de skal da manøvreres og.
ikke særlig fintfølende disse harde ståpedalene. greit å finne/holde grensepunktet raskest mulig.

ang. emnet: støtter strengt reglement ang. sikkerhet. men hadde nok foretrukket en fasit/regelbok med "klare" regler, fremfor å måtte håpe jeg traff en positiv BT-fusse om jeg skulle brukt tid på en ombygging.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: gussimars 03, 2010, 07:47:21 am
\Da var det gjort ;)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/m
Skrevet av: Tony Chinamars 03, 2010, 08:43:34 am


Jeg har egentlig ikke kjørt så mye bil. Men jeg har synset mye på internet...

Det vet vi, men du burde kansje brukt noe av tiden sammen med fysikkboka....

Mange tror at det er ”trykket” eller friksjonen mellom bremsesko og bremsetrommel som stopper bilen, det er i beste fall en halvsannhet, det bremser  i virkeligheten gjør, er og forandre bevegelses energi til termisk energi. Her kommer termodynamikkens første lov inn: ”Energi kan verken oppstå eller forsvinne”....

Når vi nå vet at engergi ikke kan oppstå eller forsvinne men kun forandres, i dette tilfellet fra bevegelse til varme, kommer termodynamikkens andre lov  inn: ”Varme overføres alltid fra et sted med høy temperatur til et sted med lavere temperatur, aldri omvendt.”

Her lille venn, ser du hvorfor det er VELDIG viktig med kjøltebremser, noe de fleste er enige om ikke er trommelbremsenes sterke side....

All bevegelsesenergi en bil har i 100 km/h  har blitt frigitt til varme gjennom bremsene når når bilen står stille, såfremt du ikke har bremset den på girene eller latt den trille til null.

Hvis ikke denne varmen blir ledet vekk vet vi alle hva som skjer, koking i bremseveske, og gassing fra bindematerialet i bremseskoen, begge deler fører til at pedalen forsvinner ned i gulvet...

been there done that....

Så kan vi være enige om at en kraftig oppbremsing med tromler sansynligvis går bra, men hva med nummer 2, 3, 4..... det er det bare tiden som vil vise.... eller mangel på tid kansje.....

For du mener vel ikke at bremsene skal låses hver gang for å unngå varmgang....


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: perpioneermars 03, 2010, 08:55:45 am
Hva var det denne tråden egentlig startet med...

(kjenner jeg forumet rett, så ber jeg nå om det...)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 03, 2010, 09:04:59 am
Folk har så me bra å komme med, jeg tror jeg trekker meg fra signeringen og, starter en ny med at Ombygde biler er forbudt, vi kaster ikke bort skattebetalernes penger på å sjekke om folk har klart å følge regler og hodet ved ombygging.

Nei til ombygging og bytte  til noe annet enn HELT orginale deler.
Og ja til kun mopedbiler på norske veier.

Til BT og HANS O. tror ikke dere helt skjønner hva jeg mener. Jeg er enig i at man ikke har lov til å kjøre noe som ikke er godkjent, men heldigvis så brukes det skjønn rundt omkring og man går delvis fri, sålenge det ikke er helt vilt det du kjører rundt i og sålenge det ikke er det du har gjort med bilen som er grunnen til det som eventuelt har skjedd. Og hvis ikke dette er tilfelle, ADVOKAT....

Det er sjåørene som er problemet, ikke bilene. Så og si alt hva folk klarer å slenge isammen er tilnærmet ufarlig i 50km/t, i 200Km/t, som av helt forståelige grunner er forbudt og straffbart, er det derimot direkte livsfarlig!

Derfor jeg bruker hue når jeg er ute og kjører, og teknisk kontroll er jeg ikke redd for, bilen min har alt i orden, spesielt lys og bremser og alt annet som kan kalles for sikkerhet i ei boble. Om jeg har en motor som er kapabel til 200km/t pluss har ikke noe å si da jeg følger fartsgrensene.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/m
Skrevet av: JSmars 03, 2010, 09:43:51 am


Jeg har egentlig ikke kjørt så mye bil. Men jeg har synset mye på internet...

Det vet vi, men du burde kansje brukt noe av tiden sammen med fysikkboka....

Mange tror at det er ”trykket” eller friksjonen mellom bremsesko og bremsetrommel som stopper bilen, det er i beste fall en halvsannhet, det bremser  i virkeligheten gjør, er og forandre bevegelses energi til termisk energi. Her kommer termodynamikkens første lov inn: ”Energi kan verken oppstå eller forsvinne”....

Når vi nå vet at engergi ikke kan oppstå eller forsvinne men kun forandres, i dette tilfellet fra bevegelse til varme, kommer termodynamikkens andre lov  inn: ”Varme overføres alltid fra et sted med høy temperatur til et sted med lavere temperatur, aldri omvendt.”

Her lille venn, ser du hvorfor det er VELDIG viktig med kjøltebremser, noe de fleste er enige om ikke er trommelbremsenes sterke side....

All bevegelsesenergi en bil har i 100 km/h  har blitt frigitt til varme gjennom bremsene når når bilen står stille, såfremt du ikke har bremset den på girene eller latt den trille til null.

Hvis ikke denne varmen blir ledet vekk vet vi alle hva som skjer, koking i bremseveske, og gassing fra bindematerialet i bremseskoen, begge deler fører til at pedalen forsvinner ned i gulvet...

been there done that....

Så kan vi være enige om at en kraftig oppbremsing med tromler sansynligvis går bra, men hva med nummer 2, 3, 4..... det er det bare tiden som vil vise.... eller mangel på tid kansje.....

For du mener vel ikke at bremsene skal låses hver gang for å unngå varmgang....

Jeg er litt usikker på hvor du vil...
Om man mener at det ultimate innen bremser fantes billigbiler fra Tyskland på 50 tallet stiller man svakt.
Jeg er derimot av den oppfatning at bobla var(også på 50 tallet) utrustet med godt dimensjonerte bremser som fungerer bra i forhold til bilens vekt, hastigheten det skal bremses ned fra, og hvor ofte.
Her virker det som om jeg og Empiboy(og muligens du?) har litt forskjellige meninger, og det er da bare morro!
Om du ønsker å omskolere deg til fysikklærer på barneskoletrinnet er det nok ikke for sent. Talentet finnes, det er åpenbart.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Tony Chinamars 03, 2010, 10:03:55 am
Det jeg mener er at trommel bremser ikke fungerte berdre på 50 tallet enn i dag....

Fungerte bra iforhold til hva..?? Det var mye ulykker relatert til varme bremser på 50 tallet.
Man kjørte saktere, noe som betyr mye, mindre trafikk, som fører til færre oppbremsinger, og ikke minst, på vei ned fra fjellet måtte man stoppe av og til... Og alikevel var det ulykker relatert til varme bremser.

Hvor ofte skjer det i dag på personbiler?

Trommelremsene har aldri vært gode, men før tok man mere hensyn til det, gjør vi det i dag når vi er ute å kjører med trommelbremser..??

Poenget mitt er at om du leser mitt forrige innlegg er det varmeavleding fra bremsene som stopper bilen, ingenting annet...

Og da skulle det vært en selfølge og få godkjent skivebremser på gamle biler..

Det var det jeg mente..


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: perpioneermars 03, 2010, 10:24:06 am
Hva var det denne tråden egentlig startet med...

(kjenner jeg forumet rett, så ber jeg nå om det...)

Mye mer spennende å diskutere trommelbrems, det er sikkert...


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Tommy.Hmars 03, 2010, 10:58:07 am
 Om jeg har en motor som er kapabel til 200km/t pluss har ikke noe å si da jeg følger fartsgrensene.
[/quote]

Prøv og si det når du krasjer i 10 Km i ei 30 sone at ikke stor motor har noe og si fordi du holdt fartsgrensa.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: HansOmars 03, 2010, 11:12:28 am
Om jeg har en motor som er kapabel til 200km/t pluss har ikke noe å si da jeg følger fartsgrensene.

Prøv og si det når du krasjer i 10 Km i ei 30 sone at ikke stor motor har noe og si fordi du holdt fartsgrensa.
[/quote]

NETTOPP!!


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: tørrismars 03, 2010, 11:25:48 am
signert....


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: JSmars 03, 2010, 12:01:36 pm
Det jeg mener er at trommel bremser ikke fungerte berdre på 50 tallet enn i dag....

Fungerte bra iforhold til hva..?? Det var mye ulykker relatert til varme bremser på 50 tallet.
Man kjørte saktere, noe som betyr mye, mindre trafikk, som fører til færre oppbremsinger, og ikke minst, på vei ned fra fjellet måtte man stoppe av og til... Og alikevel var det ulykker relatert til varme bremser.

Hvor ofte skjer det i dag på personbiler?

Trommelremsene har aldri vært gode, men før tok man mere hensyn til det, gjør vi det i dag når vi er ute å kjører med trommelbremser..??

Poenget mitt er at om du leser mitt forrige innlegg er det varmeavleding fra bremsene som stopper bilen, ingenting annet...

Og da skulle det vært en selfølge og få godkjent skivebremser på gamle biler..

Det var det jeg mente..

Enig i alt som står over...
Om noen ikke tar hensyn til at bilen deres har trommelbremser bør de la den stå i garasjen. Det er kanskje litt på grunn av at jeg tar det hensynet at jeg ikke har vært plaget av fading på bremsene mine?
Å få godkjent bedre bremser er det mange som har klart meg bekjent, det er vel mer effektøkning i forbindelse med det som kan være litt vanskelig å få godkjent?


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: BTmars 03, 2010, 12:50:53 pm
Derfor jeg bruker hue når jeg er ute og kjører, og teknisk kontroll er jeg ikke redd for, bilen min har alt i orden, spesielt lys og bremser og alt annet som kan kalles for sikkerhet i ei boble. Om jeg har en motor som er kapabel til 200km/t pluss har ikke noe å si da jeg følger fartsgrensene.

Bilen din er uansett ikke godkjent, og siden du nå har brukt "hue" såpass kraftig og laget et dokument på det åpne internett som sier at du var fullt klar over dette, burde du kjøre ekstremt forsiktig..

Denne tråden/kampanjen handler vel om at de som prøver å drive seriøst med bil har lyst til å kunne godkjenne bilene uten for mye knot, med klare retningslinjer om hva som er lov og ikke, slik at det ikke går for mye på synsing og trynefaktor. Selvsagt hadde det vært fint om vi kunne bygget "amatörfordon" som i Sverige, men det blir vel nesten som å tro på julenissen.

At folk kjører rundt i ”livsfarlige” ikke-godkjent ombygde biler, tror du det innvirker positivt eller negativt for fremtidige godkjenninger?

Når det er sagt er min erfaring at i de tilfeller man er tidlig ute med søknader og dokumentasjon, er det mest utrolige mulig. SFOOR, som anbefaler/ikke anbefaler ombygginger for Vegvesenet i Norge har gitt klare og saklige tilbakemeldinger i de tilfellene jeg vet om.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Tistlomars 03, 2010, 20:03:13 pm
Korhen kjem du i kontakt med SFOOR? eg finn ikkje noko på nettet!?..


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: BeetleBugmars 03, 2010, 22:16:01 pm
Korhen kjem du i kontakt med SFOOR? eg finn ikkje noko på nettet!?..

SFOOR har representanter i hvert trafikkdistrikt. Du hører vel til Vestlandet og da tror jeg du har din representant i Rogaland. Og tar jeg ikke helt feil er han også en VW entusiast.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Tistlomars 03, 2010, 22:27:18 pm
Takk, men eg tenkte på telefonnr, email etc? eg finn ikkje noko på vegvesenet sine sider


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Tommy.Hmars 03, 2010, 22:30:29 pm
Takk, men eg tenkte på telefonnr, email etc? eg finn ikkje noko på vegvesenet sine sider
Ring ditt lokale biltilsyn ;)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 03, 2010, 22:35:32 pm
Man må henvende seg til lokalt biltislyn først
så vurderer de om den må sendes SFOOR
min søknad havnet hos han SFOOR vw mannen på vestlandet .


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: magsmars 03, 2010, 22:45:48 pm
Er ikke rart at det blir krig i Verden :o
Heia Gunde Svan.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Tommy.Hmars 03, 2010, 22:51:06 pm
Er ikke rart at det blir krig i Verden :o
Heia Gunde Svan.
  :D LOL


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 03, 2010, 22:51:27 pm
Ja til Union med Sverige igjen

Fråtse hos SFRO
Billig Bacon
og Gøta kanal


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: vw56mars 05, 2010, 00:17:52 am
da har jeg oxo signert :)...............


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Daniel Lmars 05, 2010, 17:16:23 pm
Ja til Union med Sverige igjen

Fråtse hos SFRO
Billig Bacon
og Gøta kanal

Helt enig, Norges biltilsyn har jo et meget spessielt syn på hva som er sikkert og godkjent. >:(


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: semmars 05, 2010, 17:22:54 pm
Jeg har og signert


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: -Marius-mars 05, 2010, 19:24:56 pm
Det må være ganske mange her som er litt overkant ivrge etter å dømme andre. Tenkte en gang jeg skulle lage en egen tråd om hvordan dems biler ser ut. Noen som hele veien er ute med pekefingeren og meninger om allt hele veien.

Med den holdingen mange her har tar dere snart livet av hele hobbyen.
Det er kranglig og bråk hele veien.

Ha en god helg, jeg går og lager ei forstilling.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: RødeBaronmars 05, 2010, 21:35:46 pm

Ha en god helg, jeg går og lager ei forstilling.
:D
signert og sendt til et annet forum.

en oppgradering av en bil må jo få en rettferdig vurdering, ikke bli dømt ved fødselen.   mange seriøse byggere i norge som burde bli hørt,


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/m
Skrevet av: BTmars 06, 2010, 13:41:14 pm
Det må være ganske mange her som er litt overkant ivrge etter å dømme andre. Tenkte en gang jeg skulle lage en egen tråd om hvordan dems biler ser ut. Noen som hele veien er ute med pekefingeren og meninger om allt hele veien.

Med den holdingen mange her har tar dere snart livet av hele hobbyen.
Det er kranglig og bråk hele veien.

Ha en god helg, jeg går og lager ei forstilling.

Nei, lag heller den tråden :P



Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Der_Butzelmannmars 06, 2010, 15:41:11 pm
Uten å kommentere noe av det som allerede er skrevet i denne tråden, for å på den måten ikke trå i et allerede oppjaget jordvepsbol, så stiller jeg meg bare litt undrende til det denne tråden egentlig handler om.

Spørsmålet mitt lyder da: Hvilken nytte vil en underskrifts-kampanje til / mot  Statens Vegvesen - Biltilsynet`s regelverk og dems måte å drive sin "hellige" virksomhet ha av effekt, når dem ikke tar TÜV papirer og annen seriøs dokumentasjon og søknader alvorlig i flere tilfeller?


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Jeemars 06, 2010, 16:36:06 pm
Med Tüv papirer på justerbart senkesett, Papirer fra Møller om at min bil ble levert med 16" vinterhjul (selv om det kun står 15" i vognkortet), Ferskt 4 hjuls kontroll dokument og lysjusterings dokument... dro jeg på biltilsynet for å få dette inn i vognkortet.. Alt var etter regelverket.

Første som skjer vel oppe på 4 søyleren er en blank avvisning. Da alle biler skal være over 11cm på laveste chassi punkt. Min var 10,5cm. Jeg spør da om å få låne luftpåfylleren for å få den opp de siste 5mm. Men da får jeg kun en kald skulder.

Jeg krangler meg da videre om at de kan starte prossessen med ombyggings papirer. SÅ jeg kun kan ta en etterkontroll på høyden. Noe kontrollanten gjør motvillig da han ikke kan tysk. Men løsner litt da en kollega sier han skal hjelpe. Vel ferdig med tüv papirene går den "hjelpsomme" kollegaen. Og tiden er inne for felger og dekk. Skriver jeg har med fra Møller dekker over det meste fra 15" til 17" og jeg vil ha inn alt. Det får jeg såklart ikke. Kun det jeg har på bilen. Etter mye om og men får han kopiert all dokumentasjon. Og skal så "belære" meg en del ting, på en måte som kun en offentlig tjenestemann kan. Nedtalende og små sarkastisk, uten rom for innvendinger. "Jag er Kungen"

Først. Jeg må ha ny 4 hjuls- og lyskontroll. Etter å ha hevet bilen 0,5mm!!!! (Nye biler er jo SÅÅÅ mye bump steer a gett...)

Nummer 2. Når jeg kom tilbake ville høyden fra senter av hjulet opp til skjermen bli notert i vognkortet. (Hva om  fjærene setter seg. Eller en skjerm blir byttet!!! Ny kontroll??)

Nummer 3. Det var ikke sikkert han ville godkjenne ombyggingen. Da jeg hadde endret for mange faktorer!!! Senkesettet alene, eller hjulene alene kunne bli godkjent. Men ikke begge på en gang. FOR MANGE FAKTORER!!!!

Håper noen fra biltilsynet leser dette og reflekterer over hvordan det blir jobbet. Herremannen jeg traff har vel samme tekniske kunnskap om bil som en 60 år gammel regnskapskjerring. Reglene sier at han kan oppføre seg slik. Derfor gjør han det. "Ha en rævva" dag videre. Jeg skal ødlegge dagen til alle jeg treffer på jobben i dag. Og til helgen knekker jeg lilletå neglen og må ha 4 måneders sykmelding" er kroppspråket han gir meg da han vinker meg ut av hallen..

Fuckers!!


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Mr. Empiboymars 06, 2010, 19:51:02 pm
Typisk!!
Ikke rart at folk heller kjører ulovlig når det skal være slik.....
Jeg har det siste året hatt en brevdialog med BT om å bygge en 5" forstilling til bobla mi... Allt så lyst ut og det eneste jeg manglet var papirer fra en sertifisert sveiser på sveisejobben som var gjort. ALLT annet (og da mener jeg ALLT) var i følge papirene jeg har greit og hvis jeg fikk dette papiret fra sveiseren som skulle gjøre jobben så ville det "bare" være å få bygget greiene, justere ned bilen til ønsket høyde, sette på hjula med ulike bredder og rulleomkrets, få papirer fra en hjulstillingskontroll etc. Når derimot papirer på sveiser var klart og videresendt så feiget de ut. Så nå har jeg fått blankt avslag på hele greia. Kom ikke å si at jeg ikke har prøvd! Siden det skal være slik så kan de heller ikke forvente annet enn at folk leker egen herre over hobbyen sin. Det gjør jeg ;D
Var hos BT i skien på torsdag for å vise en 77 modell polo. Først var planen å droppe godkjenning etter at nye dempere ble montert, men siden det sto i vognkortet at bilen var godkjent med senkefjærer og gule koni dempere valgte jeg å ringe for å høre om de mente det bare var å kjøre eller om bilen burde vises med de nye demperene. De mente jeg måtte vise den. Så jeg tok fri fra jobben å kjørte ut med nye oljedempere med NØYAKTIG lik lengde som de gammle konidemperene. Nei dette så ikke bra ut. For felgene var ikke orginale 5x13 ET 55 orginalt og 5,5x13 ET 38 nå...... Dekka som sto på var gikk akkurat utenfor de 5% med mindre rulleomkrets som de orginale og at jeg ikke hadde hjulstillingspapirer etter demperbytte..... Greit for meg. Jeg kjører uten godkjenning på de nye demperene! Basta. Makan til vriompeiser.
Det som Jee nevner over her med minimum 110mm bakkeklaring tror jeg er en slik tommelfingerregel som de har funnet på. Dette har jeg aldri hørt om andre som har hatt problemer med.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: RZR-Andymars 06, 2010, 21:38:57 pm
Løsningen her må jo være enkel: kjøp ny originalbil (helst Toyota siden det er de "beste" bilene) og for all del - ikke rør en eneste skrue eller bolt... Da kan du få den sjekket regelmessig ved et privateid EU-verksted så du slipper å forstyrre disse arbeidsfolkene midt i arbeidstiden. Får da være måte på vanskelige kunder ::)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: vwsollimars 06, 2010, 21:50:37 pm
signert


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: tezermars 06, 2010, 21:58:57 pm
signert fra meg også!


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 08, 2010, 10:29:29 am
Jeg gidder rett og slett ikke forholde meg til slike brødhuer... Tviler også på at nye biler har 110mm høyde på alle plasser. Høyden opp til skjermen er det dummeste jeg har hørt om, hvis du full tank den ene dagen og tom den andre så er ikke bilen godkjent.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Jeemars 08, 2010, 11:25:38 am
Bilen kan aldri kjøres med personer inni.. Da den vil bli for lav  ;D Ikke engang sjåføren får sitte på.. Da det ikke var noen i bilen under måling.

Håper dette sier litt om hvor lavmål det norske biltilsynet egentlig kan være..


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Tomasomars 08, 2010, 12:36:03 pm
Typisk!!
Ikke rart at folk heller kjører ulovlig når det skal være slik.....
Jeg har det siste året hatt en brevdialog med BT om å bygge en 5" forstilling til bobla mi... Allt så lyst ut og det eneste jeg manglet var papirer fra en sertifisert sveiser på sveisejobben som var gjort. ALLT annet (og da mener jeg ALLT) var i følge papirene jeg har greit og hvis jeg fikk dette papiret fra sveiseren som skulle gjøre jobben så ville det "bare" være å få bygget greiene, justere ned bilen til ønsket høyde, sette på hjula med ulike bredder og rulleomkrets, få papirer fra en hjulstillingskontroll etc. Når derimot papirer på sveiser var klart og videresendt så feiget de ut. Så nå har jeg fått blankt avslag på hele greia. Kom ikke å si at jeg ikke har prøvd! Siden det skal være slik så kan de heller ikke forvente annet enn at folk leker egen herre over hobbyen sin. Det gjør jeg ;D.

Hei!
Jeg har snoket rundt her inne på forumet en stund uten å gjort annet enn å suge til meg info (my bra her info her). Jeg har ingen luftkjølt så jeg har ikke hatt så mye å bidra med, men klarer ikke å holde kjeft lengre når jeg hører Mr. Empiboys avslag på forstilling og dekk/felg kombinajon. FAN!

Når de/trangsynet har gjort et avslag så kan dette påklages etter forvaltningsloven. Klagen skal oppover i systemet. Det høres jo ut som om de nesten foretatt en forhåndsgodkjenning av forstillinga ut fra dialogen som har foregått. Ta med all skriftlig dokumentasjon/dialog fra/til dem og KLAG! Klagen må jo selvfølgelig være saklig og inneholde mest mulig tørre fakta og dokumantasjon på ting og tang.

Det hadde jo vært flott om det kunne kommet til en oppskrift på godkjenningsordning med senking og innkorta forstilling. Hot Rod gutta får jo godkjent ganske mye når det gjelder chassi/felg og dekk, så det kan vel ikke (i teorien) være umulig å få dette til? Tror også det er noen svensker som har fått godkjent korta forstilling.

Stå på!

Tomaso....








Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: BERGERmars 08, 2010, 12:46:50 pm
Det er selvsagt "skummelt" å skrive noe om egne biler på et åpent forum, men på en annen side kan det kanskje få noen til å tenke seg om også så;
Min hovedgrunn til at jeg ikke gidder å legge ned mye energi i å få alle ombygninger godkjent i vognkort er at jeg har opplevd at lokalt biltilsyn har underkjent alerede godkjente ombygninger! Så hva hjelper det å ha det i vognkortet da, hvis man alikevell får masse trøbbel i en kontroll hos en lokal småkonge!?
Min konklusjon har blitt at det er enklere å bygge tilbake i tilfellene hvor det måtte være nødvendig. Sorry, men sånn er dustenorge...


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'mars 08, 2010, 13:39:28 pm
Har "signert" på denne...


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Dewilmars 08, 2010, 18:28:27 pm
Et fornuftig førsteinlegg Tomaso. Velkommen.

@Berger: Det du nevner er omtrent slik jeg tenker også. Hvorfor prøve å få godkjent noe som mest sannsynlig er forhåndsdømt.
Jeg synes helt klart det skulle være et regelverk som omhandlet ombygging og kanskje et eget organ som kan godkjenne (som TUF?). 

Elektrikere får jo lov å legge opp strøm, snekkere får lov å sette opp hus, så hvorfor kan ikke en faglært bilmekaniker bygge en bil hvis den kan dokumenteres sikker og forsvarlig bygget på lik linje med serieproduserte biler?

Utrykket BT gir er at de ikke har folk som innehar et snev av teknisk innsikt.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 12, 2010, 17:30:21 pm
Da har jeg fått mitt eksemplar av  SFRO boken og for folk som er litt customizer , er dette ett MUST. 250 sider fullspekket med forklaringer,bilder , konkrete eksempler, how to , styrke tabeller +++ WOW!!
http://www.sfro.com/boken.html




Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 12, 2010, 17:44:03 pm
Da spørs det bare om du må flytte til sverige for å få skikkelig bruk for den  ;D


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 12, 2010, 17:48:00 pm
kjekt å få greie på hvordan ting bør gjøres ;)
 uansett om man bor i norge, sverige eller kosovo
og man KAN være heldig...kanskje norge følger etter etterhvert og bruker denne boka som grunnlag for sin egen norske variant.
denne burde være obligatorisk på de fleste toalett.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Der_Butzelmannmars 13, 2010, 13:46:13 pm
Da har jeg fått mitt eksemplar av  SFRO boken og for folk som er litt customizer , er dette ett MUST. 250 sider fullspekket med forklaringer,bilder , konkrete eksempler, how to , styrke tabeller +++ WOW!!
http://www.sfro.com/boken.html





Tror dette kan være en veldig fin veilednings og tips-bok uansett ja. Har selv prøvd å finne ut om det finnes noe slikt fra f.eks TÜV, men har til nå ikke funnet noe.


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 24, 2010, 23:25:14 pm
denne er vel mere intressant... :P



http://www.facebook.com/group.php?gid=105489559482524



Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: 1968 roadsterdesember 27, 2011, 16:44:36 pm
Signert , håper det ikke er for seint :)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 22, 2012, 11:59:21 am
http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=313&MenuID=418&DocID=13188&Order=2



Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 22, 2012, 12:00:33 pm
http://mobil.tv2.no/underholdning/broom/tusen-takk-til-stortinget-3248775.html


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Dewiljanuar 22, 2012, 13:21:46 pm
Vi får håpe det skjer noe mer snart da ;D


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Tistlojanuar 22, 2012, 14:10:19 pm
I mine auger ser da ut som vegvesenet har lagt lista for høgt, igjen. mtp kvote for antall amatørbil registreringar i året og strenge merklige krav og søknadar etc. vert spennande å sjå om detta systemet vil fungera i praksis eller om da likavel endar opp med å verta nesten da samma som dagens system.

og kva legg dei i eit amatørbygge? er da då snakk om ein hotrod med 30tals ramma og karosseri + store hjul og stor motor som vert bygd opp frå grunn av, eller kan ein bruka dette systemet/regelverket på å godkjenna feks større motor og bremser og senk i feks ein 50tals splittbuss, eller for den sak skyld i ei bobla. eg ser fø meg at dette amatørbyggeprosjektet vil hjelpa folk som bygger den fyrstnevnte hotrodden, men kanskje ikkje gjera da lettare for dei som skal godkjenna kun småting og endringar på ein allerede oppegåande bil ? Kanskje Knasten kan få godkjent sin ambulanse? 8)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 22, 2012, 09:17:34 am
http://www.tv2.no/play/nyheter/innenriks/faar-kjoere-hjemmebygd-bil-617598.html


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: RødeBaronmai 22, 2012, 09:24:51 am
Dette går i rett retning... :)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: janhmai 22, 2012, 19:04:33 pm
Signert. Selv om jeg ønsker meg en tilnærmet-original og aldri kommer til å bygge om eller modifisere noe som helst. Men etter årets jomfrutripp på SCC har vi ingen problemer med å sympatisere med saken :-)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Sonicmai 22, 2012, 21:50:50 pm
Ønsker alle Normenn lykke til ..tror det er enklere å flytte utenlands , enn at dette blir realitet i Norge desverre .
Bil er og blir ei melkeku og ikke et transportkjøretøy som i andre land ..
Hadde uansett vært kult om flere hot rods kom på veiene i Norge ...veien er jo byggd for dette ....
Og ikke for min Porsche  ;D,

Mvh


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: nikmai 23, 2012, 15:06:10 pm
signert


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: Tommy og tigermai 23, 2012, 18:23:28 pm
Signert  :)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: rubenthorsenmai 26, 2012, 16:55:06 pm
Signert


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: rusthaugmai 26, 2012, 20:43:58 pm
Signert her åsså  :)


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: rockfordkongenmai 26, 2012, 21:05:51 pm
signert!!!


Tittel: Sv: Underskriftskampanje mot Statens Vegvesens strenge regelverk mot ombygging/mod
Skrevet av: vkmai 26, 2012, 21:49:09 pm
Signert