VWNorge

Forum => Krigsmodeller => Emne startet av: Soddli på februar 22, 2008, 11:34:47 am



Tittel: Type 64k10
Skrevet av: Soddlifebruar 22, 2008, 11:34:47 am
http://www.youtube.com/watch?v=ev9B2FoQNls

For en nydelig bil det her er, det var sånn Porsche ville at sportsbilen hans skulle være.
Inspirert av v10 eller type 114 ble det bygd 3 eksemplarer.
Den ene ble vraket av en kdf tester under andre verdenskrig, de to andre tok Porsche familen over.
Den ene brukte Ferdinand Porsche selv og deen andre ble lagret.
Amerikanske soldater fant den som var lagret etter andre verdenskrig, kappet taket av den og kjørte den i filler....huff og huff.
Så dette er den som er igjen, fantastisk bil!

Thomas


Tittel: Sv: Type 64k10
Skrevet av: Panfebruar 22, 2008, 13:43:22 pm
Kult! Har aldri sett filmklipp av denne bilen før, bare bilder.

Meningen var at den skulle delta i et billøp mellom Berlin og Roma, men krigen starta før løpet ble kjørt, og dermed ble hele greia kansellert. Porsche hadde også et annet interessant prosjekt på tegnebrettet før krigen - en lukka variant av Auto Union-raceren med 16-sylindra motor, plass til passasjerer og for bruk på vanlig vei. Det hadde vært noe, det!


Tittel: Sv: Type 64k10
Skrevet av: Soddlifebruar 22, 2008, 14:05:02 pm
Kult! Har aldri sett filmklipp av denne bilen før, bare bilder.

Meningen var at den skulle delta i et billøp mellom Berlin og Roma, men krigen starta før løpet ble kjørt, og dermed ble hele greia kansellert. Porsche hadde også et annet interessant prosjekt på tegnebrettet før krigen - en lukka variant av Auto Union-raceren med 16-sylindra motor, plass til passasjerer og for bruk på vanlig vei. Det hadde vært noe, det!

Den du nevner her er type 114 det :-)
Og type64k10 er influert av denne igjen, men bygd på kdf plattform.

Thomas


Tittel: Sv: Type 64k10
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 22, 2008, 17:57:44 pm
Artig klipp dette av en bil som må være ufattelig morro å ratte rundt!
(Neste gang husker de sikkert kamerastativ også, hehe!)
Hvilken motor står det i denne da? Høres ikke helt ut som en 356 - mer standard boblelyd? Øs av deres viten her, folkens, dette vil jeg gjerne lære mer om!


Tittel: Sv: Type 64k10
Skrevet av: Panfebruar 22, 2008, 18:44:07 pm
I denne satt det ihvertfall originalt en sterkt trimma VW-motor av førkrigsmodell - 985 ccm og kanskje så mye som uhyrlige 40-45 HK DIN eller deromkring, vil jeg tro. Har ei bok som påstår 50 HK, men det tror jeg må være SAE eller noe slikt.

Ellers har bilen samme akselavstand og sporvidde som ei førkrigsboble, karosseri i aluminium, prosjektert topphastighet rundtomkring 150 km/t.

Sist kjente eier jeg vet om, var Otto Mathe.


Tittel: Sv: Type 64k10
Skrevet av: LOBOfebruar 22, 2008, 19:14:22 pm
Lekker!


Tittel: Sv: Type 64k10
Skrevet av: Soddlifebruar 23, 2008, 11:36:18 am
Jepp, den ble kjørt mest med en trimmet kdf motor som var trimmet til ca 35-40hk.
Den er et av Erwin Komendas første mesterverk:
http://www.komenda.at/vwkaef_3_e.htm
Bilen er oppbygd i aliminium med nagler som i fly, veier bare 500kg.
Bilen var som sagt i Otto Mathes eie fram til den ble solgt til en Østerisk samler for noen år siden.
Kjenner nåværende eier og skal se på den i sommer:-)

(http://wikicars.org/images/en/8/80/Porsche_64_1.jpg)


Tittel: Sv: Type 64k10
Skrevet av: Soddlifebruar 23, 2008, 17:17:40 pm
Stilig med kdf speedo til 160  ;D

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/409978.jpg)

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/409982.jpg)

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/409979.jpg)


Tittel: Sv: Type 64k10
Skrevet av: flatfourfebruar 25, 2008, 10:17:56 am
Stilig med kdf speedo til 160  ;D

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/409978.jpg)


Den var ikke gått langt...  :o
200 mil?? eller miles?


Tittel: Sv: Type 64k10
Skrevet av: Panfebruar 25, 2008, 15:47:32 pm
Jeg tror ikke tyskerne var så interessert i britiske eller amerikanske måleenheter ;-) Er nok km, ja.