VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: perpioneer på april 23, 2010, 22:49:07 pm



Tittel: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneerapril 23, 2010, 22:49:07 pm
Med innspirasjon fra flere prosjekttråder tenkte jeg at jeg kunne starte min egen.

Min første bil var en 70mod bay panel som jeg betalte 8.000,- for i 89 (tror jeg). Den ble bygd om til 8-seter med Pioneer stereo til 45.000,-. Etter å ha brukt opp 4-5 delebiler, så ble den utslitt og parkert. Så kjøpte jeg en 1303 som jeg bare skulle ha mens bussen ble pusset opp. Sånn ble det ikke. Bussen rustet vekk i garasjen til naboen og ble vraket. Etter å ha slitt ut 1303-en også ble det ikke mer luftkjølt. Men nå, hundre år senere begynte jeg å lure på om jeg skulle skaffe meg et buggy prosjekt bare for å ha noe å stelle med. Men etter noen timer på Finn "snublet" jeg over denne
[attachment=2]
[attachment=3]
og lurte egentlig på hvordan jeg skulle fortelle hun jeg deler hus med at jeg ville bruke 50.000,- av pengene vi akkurat hadde lånt til garasje og ombygging av huset. For å spole litt frem så ble det tur-retur Arendal-Molde med henger. Jørgen Botterli (Spet) som til slutt bestemte seg for å selge har jeg kun truffet via e-post og mobil. En kompis stilte opp så vi fikk bilen på henger. Etter 80 mil i et strekk var jeg bare interesert i komme meg avgårde igjen. Det gikk så fort at det kan nesten betegnes som et "usett" kjøp. Et tips: Skal du kjøre lenger enn 100mil, sørg for å få med en passasjer eller monter radio i bilen før avreise. Vel hjemme ble bilen satt under verandaen før snøen kom.
[attachment=1]
Det står en 1200 industrimotor i nå. Orginalmotoren har jeg fått med, men der stikker det deler ut både her og der, så "ny" 1600 AD ble hentet mellom Seljord og Notodden. Denne trenger en liten service før det blir satt inn.

Har nå begynt å lufte bilen litt, og ta den litt i bedre øyesyn, og tror ikke jeg kan klage på utgangspunktet for et prosjekt. Foreløbig blir det bare å få ordna en del småting så jeg kan dra på tur. Så må garasjen bli ferdig først.

Har vel ikke helt bestemt meg for hva det ska bli til slutt, men jeg er redd den blir gul og lav.
Noen har sikkert innsigelser på at jeg ikke beholder den orginal siden den er såpass hel og fin, men de kan spare komentarene for seg selv...


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: K.Hapril 24, 2010, 07:21:54 am
Synes at du skal lakke den gul og grisesenke den. Om to -tre år kommer det til å gå opp for deg at  det verken er morro med selvlysende bil eller at plombene rister ut hver gang du skal ut på tur  ;D.


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: Martinapril 24, 2010, 07:25:42 am
Synes at du skal lakke den gul og grisesenke den. Om to -tre år kommer det til å gå opp for deg at  det verken er morro med selvlysende bil eller at plombene rister ut hver gang du skal ut på tur  ;D.

:D
syns bilen var veldig fin til å gjøre noen drastiske inngrep på, å hvertfall kappe ut til et vindu. flott bay :)


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneerapril 24, 2010, 08:15:02 am
Blir ingen vinduer. Men blir nok aldri lei av gult. Har hatt signalgul tresjekte i 20år....[attachment=1]
Og så har tilfeldigvis bilen vært gul før(!) Men det er langt frem, så det kan godt være jeg har skiftet mening et par ganger før det.


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneermai 09, 2010, 21:08:19 pm
Her skjer det ingenting, men var på posten [attachment=1]og hentet pakke fra Unneberg. Men det var mye i rest så pakka blir liggende i bilen så lenge. Så blir det motorbytte når alt har kommet.

En kompis driver Nor Engros, og i forbindelse med flytting skulle de kaste alle platene som står bak hyllene. Dette er 3-4mm huntonitt. Kjekt å ha hvis jeg skal lage paneler tenkte jeg, så jeg fikk pressa bilen inn i butikken [attachment=2] og putta alle 40stk baki.[attachment=3] Litt smale kanskje til paneler, men får sikkert brukt de til noe...


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: Spetmai 10, 2010, 00:17:30 am
Aiai, så bra det ble med logo:)


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneermai 16, 2010, 20:24:35 pm
Aiai, så bra det ble med logo:)

Fikk arbeidsgiver til å sponse litt deler...
Firma er 40år, så det er nesten autentisk.


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneermai 16, 2010, 20:59:25 pm
Dårlig vær satt en stopper for garasjebygging i dag,
[attachment=1]
så jeg tenkte jeg kunne ta en titt på orginalmotoren som Spet tok knekken på.
Må flytte et par deler over på den andre motoren alikevel, så det er jo på tide å plukke den ned.
Slik så den ut:
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
(Mutteren var løsnet helt)
[attachment=5]
[attachment=6]


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneermai 17, 2010, 15:04:49 pm
Var en tur på loftet og knipsa et bildet av noe som er med i planen for bilen:
[attachment=1]


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: westcostamai 19, 2010, 22:27:59 pm
Den motoren har ekstra luftkjøling..   ;)


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: taigagreenmai 21, 2010, 19:28:11 pm
Har aldri sett en panel med walk-through før.

Fin bil! Så den i Molde i slutten av september i fjor, tror eg :D


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: RZR-Andymai 21, 2010, 20:07:31 pm
Var en tur på loftet og knipsa et bildet av noe som er med i planen for bilen:
[attachment=1]

Flott walkthrough! Den maskinen var det nok laber trekkraft i... fikk reddet en 1600-motor like før det samme skjedde med løse blokkmutre, skal bli artig å kontrollmåle den.  ::)
PS! Nicket ble plutselig veldig åpenbart;) Lykke til med bilen!


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneermai 21, 2010, 23:04:10 pm
Var en tur på loftet og knipsa et bildet av noe som er med i planen for bilen:
[attachment=1]

Flott walkthrough! Den maskinen var det nok laber trekkraft i... fikk reddet en 1600-motor like før det samme skjedde med løse blokkmutre, skal bli artig å kontrollmåle den.  ::)
PS! Nicket ble plutselig veldig åpenbart;) Lykke til med bilen!
Takker.
Hva skjedde med motoren din da? Lite olje? Dårlig kjøling?
Kjørte en gang et par mil uten viftereim med den første panelen min før den ga seg. Plukka ned motoren nesten uten verktøy. Alt var løsnet. Skiftet pakninger og skrudde den sammen igjen. Husker ikke å lenge den varte, men det ble noen hundre mil...


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneermai 24, 2010, 12:05:47 pm
Da det ble vanskeligere og vanskeligere å få kjerra i 3. og 4. gir la jeg meg horisontalt for å se om jeg kunne se noe som kunne være grunnen til det. Da fikk jeg se dette:[attachment=1]Det viste seg at motoren lå å hvilte på en løs bolt på høyre side på motorfeste bak og eksosen på venstre side:[attachment=2][attachment=3]Først prøvde jeg å sette inn den nederste bolten, men med 8mm hull i motorfeste og M10 i motoren så gikk ikke det. Så prøvde jeg med M10 i de øverste hullene[attachment=4]men her virket det som om det det var M12 i blokka. Så egentlig så får jeg ikke festet motoren i motorfestet. Motoren er en industrimotor, så det er kanskje andre størrelser som gjelder der(?). Det ser ut som om de øverste boltene har vært sveiset fast, så motoren har egentlig bare hvilt på boltene.[attachment=5]Så dette setter fart i motorbyttet. Håper bare de siste delene kommer fra Unneberg snart.


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: Tistlomai 24, 2010, 18:56:18 pm
Var ikkje heilt ideell den festinga der nei, men eg meinar å hugsa att det skal vera m12 i blokka? men om det berre er m10 hol i festet so stemmer jo ikkje det..

Ein ting som eg synst var merkeleg var den oljesump plata di?? Har aldri sett det røyret der før, er det ein tappeplugg som er forlenga?


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneermai 24, 2010, 20:40:44 pm
Var ikkje heilt ideell den festinga der nei, men eg meinar å hugsa att det skal vera m12 i blokka? men om det berre er m10 hol i festet so stemmer jo ikkje det..

Ein ting som eg synst var merkeleg var den oljesump plata di?? Har aldri sett det røyret der før, er det ein tappeplugg som er forlenga?
Det er forlenga tappeplugg ja. Ifølge Spet hadde denne industrimotoren blitt brukt til en støvsuger på et idrettsanlegg(!). Den har vel vært montert på en måte som gjorde at det var vanskelig å komme til, men så lenge den er montert i bil ser jeg ikke noen grunn til å beholde den.


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: Spetmai 25, 2010, 21:17:35 pm
motoren skulle vel "egentli" bare være der som bilflyttehjelp til jeg fikk tak på en god motor;)
hvem kunne vel tro at den skulle kjøre fra trafikken så godt som den gjorde:P


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: Spetmai 25, 2010, 21:22:26 pm
Var ikkje heilt ideell den festinga der nei, men eg meinar å hugsa att det skal vera m12 i blokka? men om det berre er m10 hol i festet so stemmer jo ikkje det..

Ein ting som eg synst var merkeleg var den oljesump plata di?? Har aldri sett det røyret der før, er det ein tappeplugg som er forlenga?
Det er forlenga tappeplugg ja. Ifølge Spet hadde denne industrimotoren blitt brukt til en støvsuger på et idrettsanlegg(!). Den har vel vært montert på en måte som gjorde at det var vanskelig å komme til, men så lenge den er montert i bil ser jeg ikke noen grunn til å beholde den.

kunstgress-støvsuger;)
den var visst ikke noe morsomt å bruke, så motoren hadde gått maks 10 timer fikk jeg vite.
dette er en ypperlig nød/reservemotor;)


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneermai 25, 2010, 21:48:52 pm
Jeg mente at jeg ikke trengte å beholde tappedingsebomsen. Motoren blir antageligvis reservemotor ja. Men det er vel ikke riktig forgasser som står på, er det det? Bruker 3l på mila...


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: Spetmai 25, 2010, 22:09:35 pm
Jeg mente at jeg ikke trengte å beholde tappedingsebomsen. Motoren blir antageligvis reservemotor ja. Men det er vel ikke riktig forgasser som står på, er det det? Bruker 3l på mila...

håhå, dæven. har ikke sjekka forbruk:))
forgasseren er den som sto på bussmotoren.
den som sto på industrien var litt sånn "tvers om", da den hadde sentrifugal-regulator som kjempet for å holde turtallet konstant på 3000(eller noe i den dur).


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneerjuni 04, 2010, 22:40:50 pm
Da var det tid for litt mer demontering av motoren:
[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4][attachment=5][attachment=6][attachment=8][attachment=7]Ikke mye å samle på her...


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneerjuni 04, 2010, 22:58:49 pm
Like greit å begynne med motorbytte.
Hadde tenkt å plukke den helt ned, men skal det bli tur til Sjøsanden, så blir det bare en grovrengjøring. Men noe skal byttes med den gamle og noe nytt skal på.
Nå er garasjen 7-8år, og det er første gang jeg har en bil der.[attachment=1] Det blir sikkert siste også da det skal bli to soverom der.
Da er det denne som skal ut:[attachment=2]Og denne som skal inn:[attachment=3]


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneerjuni 04, 2010, 23:15:33 pm
Med sommervær var det like greit å stå ute å grise:[attachment=1]
Plukket av litt blikk for å vaske litt og for å banke det litt rett.
Plukket av viftehuset for å bytte den ene "lukke/stenge-for-luft-duppedingsen" [attachment=2]da denne også er koblet til luftfilteret på bayen. Fikk da renset opp i kjøleribbene på sylinderene også.[attachment=3]
Nok for i dag...[attachment=4]


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneerjuni 06, 2010, 00:12:53 am
Lørdag og tidlig opp. Fikk ut "støvsugeren":[attachment=1]Brukte anledningen til å vaske motorrommet litt:[attachment=2]Så måtte jeg ha på braketten til det bakre motorfeste.[attachment=3] Det ble bare tull. Andre som har montert dette? Dårlig monteringsanvisning forvirret meg. Først så trodde jeg at jeg skulle ta vekk den orginale platen ved oljepumpa, men med de pinnboltene som fulgte med så ble det ikke gjenger nok til å stramme driten. Og da medfølgende plate passet i den orginale monterte jeg alt på. Det så på en måte greit ut helt til jeg skulle sette på reimhjulet. Da viste det seg at pinnboltene var så langt ute at blikket bak reimhjulet presset imot. [attachment=4]Så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne bruke bolter. Da klarte jeg å ødelegge gjengene i det ene hullet. Av med alt igjen. Ut med pumpa. Kappa opp en gjengestang jeg hadde i 4 lange pinnbolter. Skrudde de inn så langt at jeg kunne kjenne de på innsiden. Målte og sjekket på "støvsugeren" plassering på boltfester. Fant da ut at første plan var riktig, Medfølgende plate erstatter gammel. Men da fikk jeg et nytt problem. Den delen av braketten som er til bolten som går igjennom i bunnen gikk i mot blokka. [attachment=5]Måtte slipe vegg litt gods for å få alt på plass. Skrudde fast og kappet stengene. Monterte på motorfeste, blikk og reimhjul.

Ny overraskelse: Hadde ikke tenkt på det.[attachment=6] Men etter en omgang med vinkelsliper ordnet det seg.

Så var det problemet med varmepottene. Fikk tak i bra potter til T1. Tenkte ikke på at feste til wire er anderledes. Borret og gjenget opp et 4mm hull i akslingene.[attachment=7] Kappet en rustfri (for at ikke dette skal ruste fas) 8mm bolt og borret et 4mm i den. Kappet en metallbit og skrudde dette i sammen. Må først sjekke plassering på wirefeste før jeg monterer alt sammen med litt Loctite.

Fikk gjort mye i dag, men trodde jeg skulle rukket å få den inn. Må tidlig opp i morgen hvis det skal bli noen tur til Mandal.


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneerjuni 06, 2010, 11:07:25 am
Søndag. I gang 7:30. Litt plunder. Motoren inne 11:30, men tomgangsdysa er smeltet kan jeg se, så ingen tur til Mandal i dag. Stresser ned...


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: Tistlojuni 06, 2010, 12:01:52 pm
Den der motorfeste adaptertingen skal monterast omtrent sånn;

-Av med orginalt lokk etc.
-Rensa vekk gammal pakning rundt oljepompo.
-Skru ut orginale pinneboltar, med to muttrar som du klemmer saman..
-Setta inn nye pinneboltar
-På med ny pakning som du foktar i olja
-På med den plato som fylger med adapteret.
-På med adapterplato og so skrur du den fast med 4 medfølgande låsemuttrar, bruk gjerne permatex på pinneboltane før montering
-Skru igjennom bolten i blokka og du er fiks ferdig!
-Prøvemonter kjøleblekk bak reimhjul, tek boltane borti so sagar du berre av dei litt.


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneerjuni 06, 2010, 20:07:31 pm
Den der motorfeste adaptertingen skal monterast omtrent sånn;

-Av med orginalt lokk etc.
-Rensa vekk gammal pakning rundt oljepompo.
-Skru ut orginale pinneboltar, med to muttrar som du klemmer saman..
-Setta inn nye pinneboltar
-På med ny pakning som du foktar i olja
-På med den plato som fylger med adapteret.
-På med adapterplato og so skrur du den fast med 4 medfølgande låsemuttrar, bruk gjerne permatex på pinneboltane før montering
-Skru igjennom bolten i blokka og du er fiks ferdig!
-Prøvemonter kjøleblekk bak reimhjul, tek boltane borti so sagar du berre av dei litt.


Det var akkurat slik jeg trodde, men pinnboltene som fulgte med var av den typen som ikke har gjenger hele veien, og med bare plate og adapter stod fremdeles midtfeltet uten gjenger på utsiden. Derfor ble jeg "lurt" til å tro at orginalplaten også skulle være med. Nå når jeg vet bedre kunne jeg sikkert bare lagt på skiver og kappet av, men nå ble det til at jeg lagne egne pinnbolter som er skrudd helt inn. Men jeg dyppet ikke de nye pakningene i olje. Er det vanlig prosedyre eller et godt gammelt triks?


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel HJELP!!!
Skrevet av: perpioneerjuni 15, 2010, 22:38:43 pm
Bestemte meg for å gjøre noe med slarken i overføringen mellom girstang og girkasse. Jeg hadde 25cm på girkula fra 1. til 2.gir. Fikk den bakre koblingen fra Unneberg. Jeg merket ingenting når jeg tok av den gamle, men jeg skjønte jo fort hvorfor jeg hadde mye slark:[attachment=1][attachment=2]Dette var alt som var igjen i tillegg til bolten selvsagt. ]Den gamle bolten var av typen som ekspanderer ved hjelp av skruen. Den nye var en "hylse" med bolt igjennom. Denne "hylsa" skulle vise seg å bli dagens mareritt. Den var veldig trang, men da jeg fikk den nesten igjennom ville den verken ut eller inn. Det var da jeg merket at noe kanskje var litt skjevt. Fikk til slutt boret ut "hylsa" og satt inn den gamle. Da så jeg at denne ikke stod i 90 grader i forhold til aksling i girkasse. Først trodde jeg at jeg hadde boret skjevt, men det er altså den delen av akslingen som kommer forfra som er bøyd. Jeg måtte løsne denne fremme slik at jeg kunne få på koblingen. Så måtte jeg presse den sideveis for å få den på:[attachment=3]Men det kan vel ikke være greit å ha det slik? Er det mulig å dra denne akslingen ut fremover?


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: Tistlojuni 15, 2010, 23:06:14 pm
Sånn går det når ein truer og presser den i gir. Ikkje nett til hjelp for slarken nei. Men overføringen frå spaken og bak, trur eg ikkje er mulig å dra frammover, meir enn når du sett spaken i 2,4 giret.
Skal du ha vekk all slark(nesten all, då..) so må du ut med motor og girkassa, so kan du trekka ut overføringen bakover, og skifta foringane som er på den. det sitt vel ein 2 plastforingar på den meinar eg.


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneerjuni 16, 2010, 06:09:19 am
Sånn går det når ein truer og presser den i gir. Ikkje nett til hjelp for slarken nei. Men overføringen frå spaken og bak, trur eg ikkje er mulig å dra frammover, meir enn når du sett spaken i 2,4 giret.
Skal du ha vekk all slark(nesten all, då..) so må du ut med motor og girkassa, so kan du trekka ut overføringen bakover, og skifta foringane som er på den. det sitt vel ein 2 plastforingar på den meinar eg.
Den ble fin og tait med ny kobling bak, men jeg liker ikke at det er så mye press på den sidelengs pga den bøyde enden på stanga som kommer forfra. Den må jo ha vært sånn fra bilen var ny, men dette må slite veldig på gummien i koblingen. Kommer ikke til å ta ut motor og girkasse nå for å ordne dette nå...


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: Tistlojuni 16, 2010, 13:35:12 pm
Trur neppe att den har vert sånn frå den var ny, men funkar det, so funkar det, men vert det verre so veit du no kor feilen ligg :)


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneerjuni 16, 2010, 13:52:22 pm
Trur neppe att den har vert sånn frå den var ny, men funkar det, so funkar det, men vert det verre so veit du no kor feilen ligg :)
Men tror du enden på denne stanga/akslingen kan bøye seg uten videre. Det er jo ikke snakk om at jeg klarer å bøye den tilbake der den ligger nå. Må nok ha ut hele greia å sette den i en stikke for¨å klare det.


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: Tistlojuni 16, 2010, 14:01:50 pm
Det skal vel ganske mykje krefter til for å vri røyret so mykje, trur ikkje det er giring med spaken som har gjort det. har du sett under bilen på røyret? kan da henda da har fått seg ein kakk under einplass?


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneerjuni 16, 2010, 21:51:47 pm
Det skal vel ganske mykje krefter til for å vri røyret so mykje, trur ikkje det er giring med spaken som har gjort det. har du sett under bilen på røyret? kan da henda da har fått seg ein kakk under einplass?
Må nok sjekke dette nærmere ja, for jeg sliter med å få inn 1. og 2. gir. Jeg kan også høre at et eller annet slår i gulvet baki. Litt rart, for det er ikke problem å få den i revers.


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel (Parkert)
Skrevet av: perpioneeraugust 19, 2010, 21:38:39 pm
Da er bilen parkert i garasjen igjen på ubestemt tid.
Har gjort litt småting inne i mellom garasjebygging og andre ting, men har hatt mye problemer med motoren:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26039.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26067.msg262260.html#msg262260

Har tatt litt bilder mens jeg har holdt på for å dokumentere litt, men har ikke helt given nå.
Får ta det senere.

Det var jo planen å tå en tur til SCC, men det må bli med Outlanderen. Den har tross alt en VW-motor...
Har ikke vært på SCC før, så jeg tar en liten tur inn på lørdag for å få et inntrykk.


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneerseptember 17, 2011, 15:54:29 pm
Da er det kanskje tid for en liten oppdatering. Dagene flyr som timer, så med tusen andre ting som tar det meste av tiden er det gjort veldig lite på kjerra. Planen var SCC i år også, men ble det ikke. Det siste som skjedde i fjor var jo at jeg oppdaget dårlig kompresjon i den ene sylinderen.
[attachment=1]
Nå har jeg fått ut motoren og fant løsningen på problemet håper jeg jeg.
[attachment=2]
Løse muttere på den aktuelle sylindere. Som bildet viser er to helt av. Muttern tl venstre var også veldig løs.
Mutterene inne i toppen satt bedre. Men når jeg alikavel er kommet så langt tar jeg av toppene for å sjekke
ventiler osv.
Tok et par bilder for å sjekke rust når jeg hadde den på bukken. Ikke så værst...
[attachment=3][attachment=4][attachment=5][attachment=6][attachment=7][attachment=8]



Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel (trenger expertråd)
Skrevet av: perpioneerseptember 17, 2011, 20:46:10 pm
Litt resyme:
Prøvd alt for å få motor til å gå riktig. Fant til slutt ut at jeg manglet komp.
2-3 løse muttere på toppen på den aktuelle sylinderen.
Hvorfor ser eksosventilen på denne sylinderen slik ut?
[attachment=1]


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneeroktober 03, 2011, 22:06:53 pm
ut med ventiler. i mangel på garasje må man improvisere litt...


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneeroktober 11, 2011, 20:32:30 pm
litt trøbbel med boltene til eksos...


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneeroktober 11, 2011, 20:41:34 pm
litt sliping:[attachment=1][attachment=2][attachment=3]
montering:[attachment=4]


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneeroktober 11, 2011, 21:23:41 pm
litt problemer...

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,39638.msg391021.html#msg391021

men de kom da på til slutt:[attachment=1]


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel ___HJELP!!!
Skrevet av: perpioneeroktober 11, 2011, 22:20:16 pm
Da endelig alt gikk på skinner og alt var bare fryd og gammen...

Ved tiltrekking av toppene dro jeg opp den ene pinnbolten i blokka:[attachment=1]
Hvis ikke jeg tar helt feil så skal de vel trekkes med 32Nm til slutt.
Denne bolten "slapp" ved ca 25Nm tenker jeg.

Hva er godt nok?
Nå må jeg bare få motoren inn i kjerra så jeg kan få den mobil, så blir det heller et litt
mer alvorlig motorprosjekt når garasje er ferdig.

Er dette en løsning som vil holde?
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Gjengereparasjonssett-mm-21-deler-med-110-innsatser/

eller er dette en bedre løsning:
http://www.unneberg-bil.no/product/9426
http://www.unneberg-bil.no/product/10064

Det kan jo være jeg vil ha i litt større sylindre senere og da må vel dette gjøres alikevel?

Men jeg må klare å ordne det uten å dele blokka...


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: perpioneermai 25, 2012, 08:17:42 am
Da er kjerra ut av vinterdvalen.
[attachment=1][attachment=2]

Har ingen store planer enda, men må få inn en motor så den kan luftes litt.
Garasjen er blitt soverom, og den nye garasjen blir ikke ferdig på lenge,
så vi får se hva tiden bringer.

Men aller først må skuta på vannet:
http://www.facebook.com/pages/MS-Mimre/142649932451736 (http://www.facebook.com/pages/MS-Mimre/142649932451736)


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel. Begynner på motoren. Hva slags motor?
Skrevet av: perpioneerjuni 24, 2012, 00:09:09 am
Har da tenkt å få inn en motor i kjerra. Ingen store planer. Plukker litt fra den "forrige"...

Men hva slags motor er dette (1600)? Motornummer er veldig utydelig:
[attachment=1]

Kan dette være til hjelp:
[attachment=2]
har ikke sett dette "feste" før...


[attachment=3]
har bare en stripe med skumgummi. på de andre jeg har så er hele bredden skumgummi...


[attachment=4]
T2...

[attachment=5]
Kan ha hatt vekselstrøm? pga pumpe?

En annen ting. Reguleringen til lufta var fjernet på viftehuset.  ???
[attachment=6]




Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel. Begynner på motoren. Hva slags motor?
Skrevet av: perpioneerjuni 27, 2012, 08:24:08 am
Har da tenkt å få inn en motor i kjerra. Ingen store planer. Plukker litt fra den "forrige"...

Men hva slags motor er dette (1600)? Motornummer er veldig utydelig:
[attachment=1]

Kan dette være til hjelp:
[attachment=2]
har ikke sett dette "feste" før...


[attachment=3]
har bare en stripe med skumgummi. på de andre jeg har så er hele bredden skumgummi...


[attachment=4]
T2...

[attachment=5]
Kan ha hatt vekselstrøm? pga pumpe?

En annen ting. Reguleringen til lufta var fjernet på viftehuset.  ???
[attachment=6]



den ene toppen er merket MEXICO...
8mm bolter i blokka...


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel
Skrevet av: Tistlojuni 27, 2012, 20:12:25 pm
er da ikkje AS kode på han då? da eller AD, begge 1600 dp
koffø skomgommien er smal må du spørra nokon på fabrikken om:) motoren har trulig hatt vekselstraumsdynamo ja
spjelda i viftehuset må på plass for å få korekt funkskjon av kjølinga!!


Tittel: Sv: Perpioneers 69mod bay panel BYTTET SVINGHJUL. OLJELEKASJE?
Skrevet av: perpioneerjuli 15, 2012, 22:07:01 pm
[attachment=1]
Med en liten rørbit løsnet det ganske lett...

[attachment=2]
Men ble litt oppgitt at hva som kom til syne. Ved første øyekast ser det ut som at det lekker olje fra "proppen".

[attachment=4]
Men i motsetning til donormotor

[attachment=3]
så er proppen satt inn motsatt vei. Så jeg satser på å montere ny simmerring ved svinghjulet og håper på det beste...