VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: brm på april 27, 2010, 06:28:36 am



Tittel: 356 motor
Skrevet av: brmapril 27, 2010, 06:28:36 am
Har lenge hatt lyst på ei boble med 356 motor.
Brannpumpa ble handlet inn og TT(Norwegian Hammerworks) er i gang med modifisering/ tilpassing
Her er et bilde av motoren.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 27, 2010, 06:40:51 am
Potta er kappet 5cm i hver ende, øvre eksosutgang er kappet 2cm, SEM har sponset solex innsug, og bugbus har levert solex gasserne.
Gasserne er forøvrig til overhaling


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semapril 27, 2010, 07:51:39 am
Åååååååååååååååååå så fine innsugene mine er  ;)


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semapril 27, 2010, 07:53:30 am
Er jo bare tull at jeg skal modisere xosanlegg og kjøleblekk når TT gjør det så bra.
Tror jeg må kjøre ned 356 kjøleblikk og vw kjøleblikk til han.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 27, 2010, 17:07:50 pm
Jada, det var dine innsug! Thomas er allerede i full gang med å modifisere 30 hk varmepottene og har allerede en plan for kjøleblekkene.
Når motoren er satt inn, blir eksosrør i rustfritt og kjøleblekk permanente.
Det skal vel vanskelig gjøres å konkurrere med thomas dersom man setter en pris på seg selv! For meg er det også viktig med kvalitet på dette motorprosjektet.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 27, 2010, 17:15:24 pm
Bilen får det samme oppsettet som denne! Senkespindler fremme, ikke senket bak, sprintstar felger.
Min bil er en hvit 66 kjøpt av TT.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 29, 2010, 20:50:55 pm
J- tubes fra porsche og tidlig varmepotte fra t1. Skulle tro det var ment for å passe!


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 29, 2010, 20:53:46 pm
Motor på veg ut


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 29, 2010, 20:55:46 pm
356 på veg inn


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenapril 29, 2010, 20:56:21 pm
J- tubes fra porsche og tidlig varmepotte fra t1. Skulle tro det var ment for å passe!

Dælan!

De vamepottene der vokser ikke akkurat på trær. Konge at du fikk tak i den versjonen der :) Ser bra ut dette!


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 29, 2010, 20:58:48 pm
Ja de passet perfekt! Alt av spjell fungerer også spjellet som originalt sitter på industrimotoren.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 29, 2010, 20:59:57 pm
Der varn inne!


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 29, 2010, 21:09:12 pm
Bilen er et bra utgangspunkt!


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semapril 29, 2010, 21:56:27 pm
Egentlig litt kult med den Scincilla'n. Skjønner hvorfor TT vil ha den på T4 sin.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 29, 2010, 22:00:17 pm
Ja, kommer nok til å beholde den! Old School!


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semapril 29, 2010, 22:10:14 pm
Blir lett å stjele bilen din da. For rattlåsen er jo ikke lenger i den bilen og å starte bilen er jo ikke vanskelig med Scincilla  ;)


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 30, 2010, 03:53:51 am
uansett ikke vanskelig?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Notch67april 30, 2010, 06:37:35 am
Har selv et lignende prosjekt på gang. Har du gjort noe med motor? (Stempler, topper ,kam osv) Og vet du noe om tenningskurven på magnet tenningen?

Mvh
Pål


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 30, 2010, 11:00:39 am
Sitat
Har selv et lignende prosjekt på gang. Har du gjort noe med motor? (Stempler, topper ,kam osv) Og vet du noe om tenningskurven på magnet tenningen?

Mvh
Pål

Ingenting er gjort eller kommer til å bli gjort med motor. Når det gjelder magnet tenninga har jeg kun justert turtallsperra!
Dette er en mekanisk sak som originalt bryter når 3500 rpm er oppnådd. Enten så klippes denne bort, eller så kan den strammes.
Blir ikke noe racerbil dette, men en hyggelig old school. Etter å ha montert doble solex sies det at det blir rundt 75Hk.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: tmatreapril 30, 2010, 16:35:59 pm

Flott bil og motor :-)
Den fortjener et oljefilter på vifftehuset også...

Jeg har kjøpt noen til ca $30 på Ebay, det ene fikk jeg med brakett osv også til den prisen..
Men nye slanger koster litt...


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 30, 2010, 20:21:24 pm
Sitat
Flott bil og motor :-)
Den fortjener et oljefilter på vifftehuset også...

Jeg har kjøpt noen til ca $30 på Ebay, det ene fikk jeg med brakett osv også til den prisen..
Men nye slanger koster litt...

Jeg skal ha gass staga foran viftehuset, jeg får se om det blir plass til filteret. Ellers er jeg enig med deg at motoren kler dette filteret.
Har kanskje ikke den største misjonen, men det er som sagt absolutt kledelig!


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semapril 30, 2010, 21:33:32 pm

Flott bil og motor :-)
Den fortjener et oljefilter på vifftehuset også...

Jeg har kjøpt noen til ca $30 på Ebay, det ene fikk jeg med brakett osv også til den prisen..
Men nye slanger koster litt...

$30 for en cannister synes jeg var en veldig bra pris.
Virker som om disse er i ferd med å stige i pris. Det er det neste jeg skal kjøpe. Hvilken fordeler var det du brukte på din 356?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semapril 30, 2010, 21:36:48 pm
Hvis du ikke skal bruke den ene 356/ 912 varmepotta tar jeg den gjerne tilbake.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmapril 30, 2010, 21:45:41 pm
mnjaaaaaa ::)


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: tmatreapril 30, 2010, 22:44:35 pm

Hvilken fordeler var det du brukte på din 356?
[/quote]

Jeg kjører Bosh 050


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 01, 2010, 10:35:11 am
En original 050 eller Empi sin 050?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 01, 2010, 10:39:32 am
Kanskje jeg skal begynne å lese alle innleggene før jeg stiller idiotiske spørsmål  ::)


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmmai 01, 2010, 10:52:09 am
På tide du legger ut bilde av motoren sem?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 01, 2010, 11:16:39 am
Skal gjøre litt rent og demontere litt gamle innsug, gassere og bytte ut 6V dynamo først.
Kommer litt bilder i ettermiddag tenker jeg.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmmai 01, 2010, 11:21:20 am
Sitat
Skal gjøre litt rent og demontere litt gamle innsug, gassere og bytte ut 6V dynamo først.
Kommer litt bilder i ettermiddag tenker jeg.
Du kunne jo skrevet litt rundt hva som må til for å kunne tilpasse 356 i en 12V bil? Sikker noen som lurer?
Det har jo vært mange meninger rundt temaet. Såpass mye at jeg nesten skrinla prosjektet.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 01, 2010, 18:23:52 pm
SUPERMEDLEM altså. Endelig. Gratulerer  ;D


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Delmai 01, 2010, 19:23:34 pm
Hm, hva kan en stakkars nybegynner stille opp mot seniorer og supermedlemmer?......


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: JSmai 01, 2010, 20:41:01 pm
En original 050 eller Empi sin 050?

Finnes det en empi versjon?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Nebelbrillemai 01, 2010, 20:57:28 pm
potte


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmmai 01, 2010, 21:40:36 pm
Sitat
Hm, hva kan en stakkars nybegynner stille opp mot seniorer og supermedlemmer?......

Bøye deg i støvet, få Gunnar til å koke kaffe når vi kommer med høye kneløft :D

Se på¨varmepottene som nebelbrille har lagt ut i linken. Er ikke det pottene vi er ute etter Thomas?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Delmai 02, 2010, 09:20:43 am
Både ja og nei. Tror det er riktig varmepotte type på bildet, men den er i ombygget versjon for industrimotor ser det ut for.
Kan sikkert bygge den tilbake til orginal, men har den alle spjeld, stag, osv ?
Hadde vært aller best med en urørt boble varmepotte.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Nebelbrillemai 02, 2010, 10:41:14 am
Har sjekket de og det ser ut som at alle deler er der bortsett fra som du sier er de sveiset om på uttaket.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 02, 2010, 15:08:24 pm
En original 050 eller Empi sin 050?

Finnes det en empi versjon?
Ja i følge Egil Sletner på Hot Shop så selger han Empi sine kopier av Bosch 050.
Han har selv en slik på 356'n i Zwitteren sin.
Mener å huske at han tok 700.-
( Da er sikkert ikke MVA medregnet)


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmmai 11, 2010, 20:01:56 pm
Idag var det prøvekjøring! Ble faktisk litt imponert over bunndraget! Motoren gikk som ei klokke, og det blir artig å få denne i hus.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 11, 2010, 21:10:22 pm
Ser jo dritkult ut. Du har fylt opp motorrommet nå?
Er det i brannveggen/ torpedoveggen Knecht filtrene butter imot?
Gleder meg til å få delene mine i posten.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmmai 11, 2010, 21:12:41 pm
Kun det venstre filteret


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 11, 2010, 21:15:17 pm
Hvor mye butter det i og hvordan løste du problemet?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Delmai 11, 2010, 21:53:12 pm
Hvor mye butter det i og hvordan løste du problemet?


Ca 2,5 cm buttings på venstre. Kappet Knechten rett av i bakkant og foldet filteret tilbake på plass, og nestet sammen igjen med sveis.
Alternativet  ( og som neppe er særlig pent), er å bulke brannveggen.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: alaskmai 11, 2010, 22:07:45 pm
Er det lov åspørre hva det koster åbygge om denne til bruk i boble?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: JSmai 12, 2010, 21:30:42 pm
Har sett på denne installasjonen i dag, utrolig ryddig jobb. Ser ut som om motoren har vært i bilen siden den var ny!  :o


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 13, 2010, 00:44:59 am
Er det lov åspørre hva det koster åbygge om denne til bruk i boble?
Kjøp deg en 616 33 1 pumpemotor. I tillegg må du ha gassere, innsug, stag til gassere og luftfilter. På e bay har jeg betalt ca 3 - 4 000.-
for dette.
Pumpemotorene ligger fra ca 7000.- og oppover, alt etter hvem du handler med. Resten av kjøleblikket fabrikerer du selv.
Bygger du om til 12v må du modifisere foten( frese ut) og bruke en vanlig vw 12V eller få tak i en small case 12v dynamo(90 mm). Trikset her er å få tak i en dynamo fra 1600 cc pumpemotor. Den er bolt on. Noen her i landet tar opp til 3500.- bare for denne dynamoen.
Ringer du Håvard fra Biri kan du handle fra han. Nr er 906 84 757. Han har tatt 1000.- for en slik dynamo tidligere. ( jeg har to ;-)  )
Husk å få med det originale xhaustanlegget fra pumpa. Det modifiserer du slik BRM gjorde det lengre opp i linken.
Skal du ha varme i bilen. Ikke gjør som brodern å bruk split varmepotter. Det koster skjorta. Kjøp de som kommer etter -55. De er nesten bolt on.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 13, 2010, 01:08:30 am
Poengterte kanskje ikke godt nok, men kjøp et komplett aggregat som fungerer. Alt blir dyrt når det selges stykkevis og delt!
Jeg betalte for den ene motoren kr 800, og kr 1500 for den andre. Det bør ikke koste "det hvite"
Leter du litt og har tid koster det ikke mye.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 13, 2010, 01:22:57 am
Litt mer;
Svinghjulet som sitter på aggregatet/motoren samt trykkplata beholdes. Ny 180mm lamell kjøpes ny. Sammenligner vi trykkplata til aggregatet med vws vil vi se at aggregatets er 1mm ellr 2 tykkere. Dvs at dersom vi benytter vws trykkplate vil vi kunne oppleve at clutch vil slure "litt før". Har du en 12 v bil, bytter du til 6v starter. 6 V starter går lenge på 12V anlegg.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: tmatremai 14, 2010, 09:16:18 am
Ser bra ut med modifisert brannpumpe eksos hos deg :-)
Hvordan er lyden i denne.... Kan den sammenlignes med orignal boble eksos og endestusser uten innmat?

Blir for lav med potta jeg laget laget til under venstre skjerm, subber i alle fartshumper da den er senket et hakk bak
Splitboy sin Glaspack såg mye bedre ut, men den henger noe lavt den også dersom en senker.. og min erfaring er at de bråker for mye.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 14, 2010, 10:16:50 am
Eksosrøra til brodern er i bånn av selve xhaustanlegget. Det er også sveiset 2,5 cm nærmere motoren og kappet 5 cm på hver side av anlegget. Xhaustanlegget er i flukt med bunn av bakplata til bilen. Bilen er ikke senket bak.
Det er fin lyd i anlegget. Det er noe grommere enn i en vanlig boble men det er mindre enn i et effektanlegg synes jeg.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: tmatremai 14, 2010, 11:00:49 am
Det er fin lyd i anlegget. Det er noe grommere enn i en vanlig boble men det er mindre enn i et effektanlegg synes jeg.

Fine, da er det bare å gå igang med ombygging av eksos...
Potta er kortet, men vil ta av et par cm til for å få litt mer klaring - så må røret kortes litt for å få det litt mer frem ja.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: røinaasmai 15, 2010, 15:50:53 pm
her er det noen pumper til salgs.. :) kan kanskje være noen som har riktig nummer også.


http://www.auksjon.no/images/AuksjonsListe.pdf


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: eWolfmai 16, 2010, 08:33:21 am
Noen som vet om disse er 616331? ???



Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: alaskmai 16, 2010, 09:18:56 am
jeg har ogs tittet litt på disse...
Men de er vel ganske nye?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: alaskmai 16, 2010, 09:19:46 am
noen som har bilde av disse "avkledd"?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmmai 16, 2010, 10:06:29 am
Skal vel være et skilt på motoren, tror det sitter på toppen av viftehuset.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmmai 16, 2010, 10:12:59 am
Har også lagt merke til at bensinpumpa på 331 motoren ligger, mens bensinpumpa på 33 står.
Gå opp til bildet av motoren min på side en så ser du hva jeg mener med "ligger"


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 10:43:15 am
Her er et bilde av 616 33 1 motor før jeg plukker av kjøleblikk og det gamle innsuget. Du ser info skiltet på toppen av viftehuset.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 10:45:40 am
Her er blikk og dynamo plukket av. Klar til rengjøring av motor. ( Den var ikke noe særlig møkkete )


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 10:49:04 am
Måtte bare sjekke ventilene og fargen på olja. Den så helt ny ut, så vedlikeholdet er det ikke noe å si på.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 10:51:24 am
Motoren ble veldig ren. Tørket bare av med en klut. Morsom restaurering.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 10:54:52 am
Jeg synes det her blir kult. Her har jeg innsug til Webere og 36 Dellortoere. Har et sett NOS 40 Solexere med fast aksel samt Knechtfiltere også. Er usikker på hvem av oppsettene jeg skal ha. Motoren skal få 12v dynamo.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Delmai 16, 2010, 14:20:41 pm
Jeg synes du er flink til å vaske med klut Svein. Vil du vaske understellet mitt også?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 15:37:42 pm
TT da. Husk det er mindreåringer her på nettet. Noen under 18 år kan lese det her  :D


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 15:41:25 pm
Ok. Løy litt. Brukte litt diesel og tannbørsten til kjæresten. Hun har fått en ny nå.
( Ny kjæreste altså )


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Delmai 16, 2010, 15:44:32 pm
TT da. Husk det er mindreåringer her på nettet. Noen under 18 år kan lese det her  :D
Hva tenker du på da? Jeg trenger bare noen klutkyndige til å vaske girkassa til splitten min jeg?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: pummamai 16, 2010, 17:23:35 pm
kom over en p87175 motor har denne 50 hk ?veldig taknemlig for svar ;D konge motor du har der


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmmai 16, 2010, 18:21:30 pm
Sitat
kom over en p87175 motor har denne 50 hk ?veldig taknemlig for svar, konge motor du har der
Er ikke så "bevandret i nr", men er det en vw 1600 singelport? Fra et aggregat?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmmai 16, 2010, 18:24:00 pm
Sitat
Hva tenker du på da? Jeg trenger bare noen klutkyndige til å vaske girkassa til splitten min jeg?
Den "kassa" har jeg sett sem! Den er virkelig grisete, holder ikke med en klut!


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Delmai 16, 2010, 19:08:34 pm
 ???


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 19:08:57 pm
Nå er jeg veldig forvirra her  ;)


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 19:20:19 pm
kom over en p87175 motor har denne 50 hk ?veldig taknemlig for svar ;D konge motor du har der
616 33 og 616 33 1 motorene har vel samme hk. 54 hk. En av hovedforskjellen ligger i toppene. 33 1 er å foretrekke.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 19:23:59 pm
PS til TT
Tar utfordringen.
Kommer gjerne å hjelper til.
Det er bare å si ifra.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmmai 16, 2010, 20:27:19 pm
Sitat
PS til TT
Tar utfordringen.
Kommer gjerne å hjelper til.
Det er bare å si ifra.

Jeg kan trampe takta?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: pummamai 16, 2010, 20:58:31 pm
faktisk e den dobbelportet ja .Reknermed at det e en agregat motor ja for den har det runde gitterer bak på viftehuset 


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 21:32:18 pm
Sitat
PS til TT
Tar utfordringen.
Kommer gjerne å hjelper til.
Det er bare å si ifra.

Jeg kan trampe takta?
Som vanlig med andre ord.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 21:34:33 pm
faktisk e den dobbelportet ja .Reknermed at det e en agregat motor ja for den har det runde gitterer bak på viftehuset 

I og med at det står P er det en Porsche. Begge har dobbeltport. Sjekk om bensinpumpa er stående eller liggende. Liggende bensinpumpe er
33 1.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: SveinØmai 16, 2010, 21:59:46 pm
kom over en p87175 motor har denne 50 hk ?veldig taknemlig for svar ;D konge motor du har der
616 33 og 616 33 1 motorene har vel samme hk. 54 hk. En av hovedforskjellen ligger i toppene. 33 1 er å foretrekke.

Hva er forskjellen på toppene? Har fått kloa i en 616 33 1  ;D


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: pummamai 16, 2010, 22:04:55 pm
e dette noe for meg å sette inni en 1300 68 da en del ombygging må til ser jeg  .den har dobble gassere  beklager å bryte inn i tråden din


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 23:40:49 pm
Jeg skal sette inn i en 1300 -69


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 16, 2010, 23:59:31 pm
kom over en p87175 motor har denne 50 hk ?veldig taknemlig for svar ;D konge motor du har der
616 33 og 616 33 1 motorene har vel samme hk. 54 hk. En av hovedforskjellen ligger i toppene. 33 1 er å foretrekke.

Hva er forskjellen på toppene? Har fått kloa i en 616 33 1  ;D
Toppene er nyere og så skal det være større ventiler enn i 33 motorene.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Notch67mai 17, 2010, 00:11:48 am
Håper du får kjørt bilen på ruller. Så får vi sett en gang for alle hvor mye disse motorene gir. Planen for de to jeg har kjøpt er å plukke de ned til blokken for å måle ventilene, sjekke stempler, vendehøyde, komp, råder osv. Så har jeg fått overhalt og dyset et sett 40 dellorto i italia som skal på. Satser på å få en dravillig motor  med lang levetid til ghiaen min.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 17, 2010, 00:37:34 am
Enig. Det skal vi gjøre. Fint å få fram harde facts om disse motorene.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Notch67mai 17, 2010, 01:30:24 am
Kommer tilbake med de facts vi finner ut når vi peller motorene. Har "leid inn" Sonic i stavanger til å dissektere motorene. Bare morro prosjekt dette.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Pål Ruimai 17, 2010, 03:15:40 am
Det som skiller 33 og 33-1 er portinga. De er større på sistnevnte....mer 912 med andre ord.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmmai 17, 2010, 08:03:27 am
Sitat
Det som skiller 33 og 33-1 er portinga. De er større på sistnevnte....mer 912 med andre ord.
Det er en aldeles knall motor, på linje med den 62n som du leverte til meg for 100 år siden!
 


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Pål Ruimai 17, 2010, 09:02:47 am
Hyggelig å høre, Rune :)

Hva skjedde egentlig med den bilen...lever den fortsatt?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmmai 17, 2010, 09:10:46 am
Sitat
Hva skjedde egentlig med den bilen...lever den fortsatt?
Som med alt annet jeg har eid, tok bror min over bilen. Jeg vet rett og slett ikke. Husker du reg nummeret?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semmai 17, 2010, 10:01:15 am
Ove Rekdal kjøpte den av meg igjen Pål. Det var faktisk en varm bil, og en av de jeg husker best.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmjuni 12, 2010, 19:50:00 pm
Fikk endelig dekkene levert denne uka!
Fornøyd med stålfelgene til Jøran!
Bilen går utrolig godt!


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmjuni 12, 2010, 20:15:52 pm
Da er det bare rullene igjen! Noen som tør å være bastante og mene hva hk det blir?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Sonicjuni 12, 2010, 20:21:34 pm
Holder på med demont av en 616 -33 så får vi se hva forskjellen er (in real life ) på kam , topper osv. på denne og en SC , 912 motor . 30 HK blir ikke borte av seg selv ...

Erich


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmjuni 12, 2010, 21:15:15 pm
Artig!


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Elwoodjuni 13, 2010, 10:08:11 am
Er det noen som har sett noen oversikt over grader på kam som er brukt i pumpe-motorer? Alle mener det er forskjell i gradene, men jeg har ennå ikke sett noe oversikt på det?  ;)

Regner med at porsche har dokumentert dette på et eller annet vis? De er jo flinke til å dokumentere alt annet. En eller annen forskjell er det helt sikkert. De var så og si identiske de 2 short motorene(en bil og en pumpe motor) jeg plukket fra hverandre. Kammen fikk jeg ikke målt, så det er jeg litt spent på. Toppene på 912 motoren var riktignok tatt ned 2mm. Litt uvisst om det er gjort i ettertid, da det også satt 1720 syl.sats på denne motoren.  :)

Leste t.o.m et sted at det ble brukt B-vare deler og dårligere metall til alt som hadde med industrimotorer og gjøre. Noe jeg betviler sterkt da det sikkert må være en kvalitets kontroll på disse motorene også. Det vil jo også være et kostnadsspørsmål hvis de forandrer produksjonen vesentlig.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semjuni 13, 2010, 10:32:20 am
Fikk endelig dekkene levert denne uka!
Fornøyd med stålfelgene til Jøran!
Bilen går utrolig godt!


Bilen ble kjempekul. Gammel racer look.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semjuni 13, 2010, 10:39:38 am
Da er det bare rullene igjen! Noen som tør å være bastante og mene hva hk det blir?

Det er ihvertfall ikke 60 hk. Det er flere hk enn det. Jeg tror det heller ikke er 90 hk. Jeg har kjørt en Speedster med 75hk og den synes jeg ikke gikk noe spesielt fortere enn en boble med 1680 cc
pumpemotor. Jeg tipper 80hk hvis du setter på et mindre reimhjul på motoren din.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Deljuni 13, 2010, 10:55:28 am
Jeg tipper 70.34 hk på bakhjula.
Når skal du på rulla?
-TT


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmjuni 13, 2010, 11:02:19 am
Innen 14 dager burde alt være "avslørt", kanskje 3 uker.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Sonicjuni 13, 2010, 17:49:35 pm
Stemningsbilder fra garasjen før demontering ;
2 stk 1964 modell 1680 cc idustrimotor 616/33-1 , 110kg , PS: 54/3600 o/min
P # P-0110085 og P-011054 .gangtid h.h.v. 86 og 126 timer  

Gasser 28 mm , stort reimhjul / se 912 hjul og Solex P11-4 40mm fra 1965 912 /90 PS .Overhalte en 912 motor for 8 år siden , blir artig å se forskjellene her .Det morsomme med disse er jo at kvaliteten på delene er på topp.. (legger ved et bilde av ceramisk eksos og full flow modifisering.)
  


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semjuni 13, 2010, 18:45:50 pm
Hvor kjøpte du det lille reimhjulet Sonic? Og hvor mye kostet det?
Jeg er blitt lei av å handle på ebay. Tollen og frakt drar opp prisene.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Sonicjuni 13, 2010, 19:55:23 pm
Reimjulet er fra std 912 , hadde liggende ettersom jeg bruker G.Berg hjul på 912 motoren nå.
Disse ligger da ofte t.s på the samba . Scat selger fine hjul til disse .

Erich


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semjuni 14, 2010, 07:44:53 am
Ok. Da skal jeg sjekke opp med hjul der.
Thanx.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: tmatrejuni 14, 2010, 18:40:24 pm

Hvem leverer/produserer grenrøret?
Er passe vinklet ser det ut til....Passe bra på 356 motor i boble?


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Sonicjuni 16, 2010, 18:22:11 pm
Torgeir , Grenrøret er fra Kymco i USA .
Fått demontert og vasket longblock i dag , Alle nr stemmer på block 468x 3 , stempel i block 616/33-1
Ser ut til å være veldig lik 912 motor . Forskjellig dynamofot pga oljepåfylling (1964 mod). Målt kamløft og det ligger faktisk på hele 9,6 (  dette er faktisk midt mellom 912 og Super 90 ) Skulle ikke være nødv. å bytte denne . Svinghjul er 6V og 108 tenner , her må 6V starter brukes eller sette på et 12 V hjul, splinsen er sef forskjellig fra VW til Porsche og lamell fra VW må brukes .
Ellers er toppene sortlakkert ! . Oljepumpe har plugget uttak for turteller og blokka har plugget hull for olje -filterboks . Ventilene så langt ser ut til å være std 1600 , støpte 1680 cyl ., alu kjøler og .

Sorry for å ha kuppet litt i tråden her , men tråden var god ,er vel ikke feil å forlenge den . Er vel av  almenn interesse etterhvert .

Erich  


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: brmjuni 16, 2010, 20:31:34 pm
Sitat
Sorry for å ha kuppet litt i tråden her , men tråden var god ,er vel ikke feil å forlenge den . Er vel av  almenn interesse etterhvert .

Erich   

Denne hører absolutt til her!


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Notch67juni 17, 2010, 19:21:20 pm
Ser bra ut dette Erich. Blir å passe godt i ghiaen denne ;)


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Sonicjuni 17, 2010, 19:25:50 pm
Takk !
Uhyggelig spent på veiv og råder ... Er hele motoren 616 føler jeg at dette ser godt ut . (husk at Porsche oppga denne til 54 HK v/3600 o/min . Ha med 5400 o/min .??

Dette blir gøy ..

Erich


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Sonicjuni 19, 2010, 13:02:06 pm
Da har jeg hatt en ny økt i garasjen og har følende dokumentert :

Råder er de beste nemlig R 616 råden og ikke den svakere 502.
Boring /slag 74 x 85 , stempelfjærer 2 x 2 x 2 x 5 .
Ventilstørrelse 34 ex og 39 inn.  Toppen er merk 61 cc , + 0 i vendehøyde +2cc i lommer og fas
gir dette et cyl volum på 1679 og en statisk kompresjon på 7,9 .

Som bildene viser er dette topp kvalitet , legg mrk til toppbolter , støtstangrør osv.
"vindage tubes støtstangsrør , -velkommen etter vw ".
Veiva ,så langt jeg kan se , er ikke en type SC /912 men faktisk en "Racers choise" C veiv. Dette stemmer med årstallet . Dratt rett fra C model 356 hylla . Super veiv til trimming da den er vesentlig lettere enn SC veiva . Folk foretrukk denne på 60-tallet .

Forslag til trim /oppbygging av denne;

1.Demontere stempel for veiing og vask
2.Overhale topper med ca 1mm nedreiing (for comp på ca 9:1) event nye stempler /sett .
3 Hone cylindre med nye fjærer på stempel
4 Nytt pakn.sett
5 Nye 36/40 mm forgassere og innsug
6 Nytt grenrør
7 Dreiing av svinghjul og ny cluchpakke

Dette bør gi oppmot 80 HK/ 5400 o/min  og holder på dette nivået /prisleiet føler jeg . Går ikke mer i dybden på denne nå , håper det har vært informativt iallefall .

Erich
      


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semjuni 19, 2010, 13:52:16 pm
Kjempe bra Erich. Utrolig bra med denne informasjonen. Jeg er også rimelig sikker på at denne motoren leverer ca 80 hk.


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Notch67juni 19, 2010, 18:17:59 pm
Da har vi fått svar på en hel del av det vi har lurt på ang. disse industrimotorene. Takker Erich. Tommel opp!


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: RZR-Andyjuni 22, 2010, 07:23:52 am
Ser veldig lovende ut dette!
Siden mange grubler på dette med dynamo er det en mulighet å sjekke ut dette kit'et:
http://www.emorymotorsports.com/store
[attachment=1]


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: SplitManjuni 22, 2010, 10:40:21 am
Kjempeinfo Sonic - tusen takk!

To spm:
- Disse ventilstørrelsene - hvordan er de i forhold til bilmotorene?
- Har du noen følelse/måling på gradene på kammen?



Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Sonicjuli 18, 2010, 20:28:46 pm
For å dra denne opp igjen .. Ventilløfterne i disse motorene er i støpegods så her må blokka deles . Disse holder ikke mange km med
turall over 4000....
(Så får du jo bytta kammen isamme øvelsen !!)

Splitman ; et par mm på innsug betyr ikke allverden , kammen er fullt godkjent til gate . (leit med løfterne da )

Erich


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: SplitManapril 26, 2011, 11:24:24 am
Gammel og hyggelig tråd dette... Jeg er iferd med å gjøre et liknende stunt - derfor to spm:

- Hvilken fordeler brukte du brm? Hvordan fungerer det? Jeg tolker det nesten som du kjører med manettenningen fra stasjonærmotoren...er det tilfelle? Hva ble gjort med den?

- Hvilke "vanlige" fordelere har folk erfaring med å bruke i bil på slike industrimotorer? Jeg ser "050" nevnt i tråden...fra hvilken motor er den? er det andre erfaringer rundt bruk av fordeler på en slik motor?

Et bonusspørsmål også:
Om man beholder enkel forgasser og innsug...hvilken forgasser ville de erfarne benyttet da?
(1700 ccm / 54HK / 616-31-3 type industrimotor...urørt rett inn i bil altså)


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: tmatreapril 26, 2011, 18:35:21 pm
Jeg brukte en del tid på dette med fordeler da jeg bygget min...
Du trenger en Porsche fordeler som gir 32 grader, eksempel BR18 eller 022
VW fordelere (009, 010) gir bare 22 grader

Jeg kjøpte en 050 fordi det var det jeg fikk tak i....
Denne forklarer en del
http://www.912bbs.org/index.php?a=thread&p=248924

Ellers er vel Glenn Ring på 356 forumet en å spør om fordeler

Hadde jeg kjøpt ny nå hadde jeg jeg kjøpt denne tror jeg
http://classicandspeedparts.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=161&category_id=73&option=com_virtuemart&Itemid=129



Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: semapril 26, 2011, 20:24:35 pm
Gammel og hyggelig tråd dette... Jeg er iferd med å gjøre et liknende stunt - derfor to spm:

- Hvilken fordeler brukte du brm? Hvordan fungerer det? Jeg tolker det nesten som du kjører med manettenningen fra stasjonærmotoren...er det tilfelle? Hva ble gjort med den?

- Hvilke "vanlige" fordelere har folk erfaring med å bruke i bil på slike industrimotorer? Jeg ser "050" nevnt i tråden...fra hvilken motor er den? er det andre erfaringer rundt bruk av fordeler på en slik motor?

Et bonusspørsmål også:
Om man beholder enkel forgasser og innsug...hvilken forgasser ville de erfarne benyttet da?
(1700 ccm / 54HK / 616-31-3 type industrimotor...urørt rett inn i bil altså)


Brm bruker magnet tenningen som fulgte med motoren. Jeg husker ikke hva han gjorde med den, men det vet Thomas Tørjesen 954 81 856 ( TT). Det var han som utførte jobben for brodern. Selv har jeg kjøpt og blitt anbefalt å bruke en 022 fordeler, som ble handlet på ebay. Jeg har to doble 40 Solexer. Motoren er ikke klar i bilen min ennå.
Brodern er mega fornøyd med sin i alle fall.
Egil på Hot Shop i Trøgstad har en single vw gasser på sin 356. Han har sveiset på en flens så en 34 Solex passer( Tror det var det)
Sjekk denne linken og velg "prosjekt split cal" fra menyen på venstre side:
http://www.hotshop.as/


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: RZR-Andymai 12, 2011, 10:45:00 am
Tilpasset 1720 av "The Maestro"
(http://forums.pelicanparts.com/uploads18/Weber+44+IDF+pair1303398306.jpg)
http://forums.pelicanparts.com/porsche-356-used-parts-sale-wanted/604209-maestro-massaged-weber-44-idf-carbs-356-912-a.html


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: A.Holedesember 29, 2012, 16:26:57 pm
Jeg bare elsker at pengesugne , gjennom kjøp av prosjekter, ødlegger gleden for en stakkars ekte entusiast...... (Warning: Ironi....) Klapp for penga du tjente, kompis.....


Tittel: Sv: 356 motor
Skrevet av: Notch67desember 30, 2012, 23:11:07 pm
Som en liten update på de to motorene sonic holder på med mellom husrenovering og annet så har vi skaffet smidde løftere og et sett med nye støtstangrør fra vår favorittleverandør: ebay. Alt skal nå være på plass så nær som valg av kam. Hva forgassere angår, så må det finnes bedre alternativ enn maestrotunede overprisete idf. Det beste valget ser ut til å være rett oppsatte 36 dells.forsettelse følger.