VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Anders Peder på november 28, 2007, 21:19:18 pm



Tittel: Bes slettet!
Skrevet av: Anders Pedernovember 28, 2007, 21:19:18 pm
Driver i disse dager å skal plukke ut motoren på min t3 fastback . egentlig for å få sett over eksos for det er en lekkasje en plass. Men når man først har motoren ute tenkte jeg å få av all møkka .evt et nytt strøk med lakk osv. bilen har rullet ca 151000km så kanskje noen nye motordeler kunne vært på sin plass.  Ser mange plasser selger komplette sett med stempel/sylindere . er 1641kubikk noe å satse på . evt hva ellers trenger jeg/er lurt å bytte ut samtidig . Har ikke så peiling akkurat på luftkjølt vw så usikker på hva som passer på min motor. Fant ut at jeg hadde en AD motor i går mener jeg å huske .  dette er en 73 mod. om den er enkel eller dobbelport er jeg usikker på . uansett motortype T et eller annet. 2 stk 32pdsit gassere.

Kan noen hjelpe meg med litt deler ..hva spesefikk jeg trenger osv.?

slik jeg har forstått det så er type 3 motoren egenlig en t1 motor som er bygd om ..så kan disse T1 delene brukes?

our Order
In Stock Items
These parts will be charged for and sent to you right away:
Barrel/piston kit 1641cc/87mm
AC198870          @ £110.60 = £110.60    remove
Shim, 1mm, 1.3-1.6
311-101-387/A          @ £1.66 = £6.64    remove
Rocker cover 1.2-1.6 8/60-
113-101-475/B          @ £4.21 = £8.42    remove
Clip, rocker cover, 1.2-1.6
043-101-487/ /          @ £1.66 = £3.32    remove
Gasket rocker cover -1.6, 61- German Elring or Reinz
113-101-481/F /          @ £0.47 = £0.94    remove
Stud, exhaust, stainless steel
N01-444-312 S/S          @ £2.51 = £20.08    remove
Nut, special for exhaust studs easy removal, will not seize
311-101-463          @ £0.72 = £5.76    remove
Oil change gasket set
113-198-031/ /          @ £0.51 = £0.51    remove
Air Cooled VW Engine Inter- change Manual
000-100-012          @ £15.99 = £15.99    remove
      In Stock Goods Total: £172.26
[approx. $342.81]
Out Of Stock Items
These parts are not currently in stock. They will put on Back Order for you and will be sent and charged for when available - no additional Postage & Packing is charged on Back Order items:
Shim kit, cylinder 85.5-0.010'
AC1986010          @ £6.76 = £6.76    remove
How to rebuild aircool engines
000-100-1033          @ £14.95 = £14.95    remove


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: KFSnovember 28, 2007, 22:57:37 pm
har du tenkt å bestille fra utlandet uten å ha demontert motoren din for å se hva du egentlig trenger ??

en T3 motor som har gått 150 000 km  da ville jeg vurdert nye råde og veivlager, hvis du ønsker litt mere krutt ut av motoren ville jeg også spandert en kam aksel

hvis du ikke har gjort en lignende jobb før er det muligens lurt å lese litt først ?  how to hot rod vw's  er en god begynnelse  ;)

å du, alle de delene du har ramset opp...... de er normalt lager vare  ;)  har du sjekket pris i norge ?? gratis råd og mulig het for å returnere det du feil bestiller/ikke trenger


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Anders Pedernovember 28, 2007, 23:04:44 pm
vel som sagt har jeg liten peiling på luftkjølt vw. så kan ikke du sette opp en pakke på hva som kan være nødvendig for en full overhaling av denne motoren. inkl nye sylindre etc.  toppene er jeg usikker på .men ser det finnes topper for blyfri bensin. uansett greit med nye . evt for meg/prismessig er bedre med en byttemotor som er stort sett ferdig til installasjon . evt om jeg sender motoren til dere så dere kan få jobben .


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: KFSnovember 29, 2007, 00:30:25 am
tror ikke noen leverer T3 byttemotor  :(

vi kan overhale / trime din eksisterende motor


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: BeetleBugdesember 03, 2007, 13:30:23 pm
Trimming av småmotorer er virkelig i vinden for tiden og det syntes jeg er spennende! Fikk nokså nylig greie på at en person skal, med relativt lite budsjett, bygge en 1600ccm motor som i teorien skal gi 176hk!

- Standard veiv
- Standard råder
- 043 topper med 40mm innsugsventil

+ +

Da begynner vi å prate!

Mvh
BB


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: JTWEdesember 03, 2007, 13:42:00 pm
http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=3&TID=66628&P=2&SID=4105528#ID51

http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=3&TID=55568&P=1&SID=4105528

Les disse!

Og bestem deg for hva du vil med motoren... SKal du kjøre på motorveien, skal du kjøre småturer, på stripa etc.
Har ingen tro på at den motoren BB beskriver vil overleve en langtur på Autobahn der en henter ut en stor andel av de 176 hk, men kan være glimrende til stripa og morsomme småturer.

Bruk dikterer delevalg og oppsett.


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: BeetleBugdesember 03, 2007, 13:45:43 pm
http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=3&TID=66628&P=2&SID=4105528#ID51

http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=3&TID=55568&P=1&SID=4105528

Les disse!

Og bestem deg for hva du vil med motoren... SKal du kjøre på motorveien, skal du kjøre småturer, på stripa etc.
Har ingen tro på at den motoren BB beskriver vil overleve en langtur på Autobahn der en henter ut en stor andel av de 176 hk, men kan være glimrende til stripa og morsomme småturer.

Bruk dikterer delevalg og oppsett.

Da tror du feil - dette er en gatemotor.


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: GeirHdesember 04, 2007, 19:00:29 pm
Hmmm, den toppeffekten der må da dukke opp ved 7000+, blir den kjørbar ved 2-3000 o/min da? Innsprut / programmerbar tening??


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: JSdesember 04, 2007, 19:17:54 pm
Toppeffekten skal i teorien komme på 8000. Det er med IDA gassere. Hvor kjørbar den blir er det ingen som vet før den er ferdig.
Men bygger vet hva han holder på men så det kan hende man blir overrasket.

Jeg var forresten og kjørte på autobahn i sommer, og skjønner ikke at man skal hente ut maks av en motor der? Er det ikke ved stadig aksellerasjon man henter maks ut av motoren? Det kan jo neppe ta all verdens hester å holde en boble i 160km/t?


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Anders Pederdesember 05, 2007, 06:57:27 am
Har tenkt litt på dette og ser ut til jeg ender med følgende:

Full strip av blokka, gjøre rent osv.

få i nytt av lager ,pakkbokser og tettninger. evt ny cam engle 110 elns . evt 1641kubikk eller 1680 . vet ikke helt enda. muligens 041 topper eller 044 . og monza 4tip eksos ,samt nye j-tubes. evt lage noe varmeboks lign utvendig på ene sia , men beholder org 32pdist forgassera inntil videre. mulig det blir slike runde krom filtere istedenfor orginal boksen.

uansett går jeg for mest mulig std untatt kam og syl/topp. Skal bli dagligdags motor , ikke noe råskinn med andre ord.


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Hot Owldesember 05, 2007, 10:58:21 am
Om du velger å gå med W110  kammen, eller en annen som gir godt bunn drag med 1:1.1 vipper (orginale). Så er det greit å vite at disse kammene får til dette ved å lukke ventilene fort opp og igjen, dvs de har bratte akselerasjons ramper på kammen, og original fjærene dine klarer da ikke å forhindre ventilflyt selv på lave turtall. Men fjærer kan spennes opp med shims, og det du sikter på sånn ca er at fjæra presser på ventilen med 120 PSI når ventilen er lukket.
VW folk har som regel ikke ventilfjærtrykktester, så da er sjargongen heller at du trenger "doble fjærer", begge deler får deg til målet ditt.  :)

Lykke til! 


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Anders Pederdesember 05, 2007, 11:09:58 am
men vil jeg ikke få nye fjærer hvis jeg kjøper 2 komplette 041/044 topper? eller duger ikke disse ?


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Hot Owldesember 05, 2007, 11:17:26 am
Det spørs jo det da, om de er av original type eller om det er oppgraderte greier, det er mange som selger disse greiene og de følger ikke akkurat noen "standard"  :)


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: overlanddesember 07, 2007, 08:52:29 am
Det står en 1600 T3 til salgs på tuju.  Billig var den også!  Bare kjørt 50 000 km.  Kan du ikke sette denne inn istedet og så "kose" deg med en total ombygging av den du har i bilen nå??  Da blir det liksom ikkeno' stress.


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Anders Pederdesember 07, 2007, 12:09:26 pm
har jo denna her da? http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=160185670320&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=006

men tror ikke det er lurt å kjøpe noe slikt privat . bedre med orntlig firma . feks ssp tar ca 170GBP for samme settet. og da får man skikkelig firma i ryggen .


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Anders Pederdesember 07, 2007, 12:32:53 pm
forløplig plan er som følger :

Alt skal kjøpes fra SSP :

Chromoly Head Stud kit 8mm
std rocker cover
041 topper
nye veiv og rådelager,pakkbokser og tettninger
nye stempelarmer std utførelse
ny kam std utførelse
nye pushrod tubes std utførelse.
1641kubikk sylinder sett .
syns jeg nesten må få inn orntlig olje system på tralla .så kjøpe en oljekjøler, og filterkit, smat CB Performance maxi pump3 ..den er tur/retur direkte på selve huset.
samt T3 std forgasser foam luftfilter system. få vekk org brasket .. og ny eksos ..har ikke helt bestemt meg om det blir monza 4tip eller "over the head" som jeg prata på i en annen tråd.
og ny clutch når man først har motoren ute og trøstelager

jeg har kjøpt mg bentley manualen og "how to rebuild your vw" og en vw motor er ganske enkelt oppbygd så jeg tror jeg skal få til dette selv ..

Hvis noen har noen innsigelser mot oppsettet over så skrik ut. jeg synes det høres fornuftig ut .

alt blir jo standard innvendig i motoren ..untatt sylindere,stempel og topper . men hvor mye effekt kan man få ut av dette sånn ca ?


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: JSdesember 07, 2007, 16:06:20 pm
55hk kanskje?


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Anders Pederdesember 07, 2007, 16:24:34 pm
55????? hva er poenget å gjøra jobben da når det er 54hk orginalt . er det ikke mere å hente fra 1641?  hva hvis jeg slenger i en ny litt vassere kam da?


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Anders Pederdesember 07, 2007, 17:12:13 pm
har nå plukket div godsaker opp i handlekurven ..og prismessig er det egentlig billigere å kjøpe en ferdig motor da .evt bytte ut småtteri man vil ha annerledes.  Hva hvis man kjøper en remtec motor til t1 og bygger om til t3. skulle vel fungere det.


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: JSdesember 07, 2007, 17:18:43 pm
Det er vel litt etter hvilken standard hestene blir målt. Er det ikke noe DIN/SAE forskjeller ute og går da?

Hva angår økning i hk:
Det meste du skal ha er som du sier standard deler. Ettersom du sier at du ikke har spesiell kunnskap om vektjustering/balansering/blueprinting henter du vel neppe noen hk der. Jeg vet ikke om å øke volumet fra 1584ccm eller hva det er til 1641 gir deg så masse mer enn 5hk jeg. En annen ting er jo om du klarer å bygge en motor hjemme på verkstedbenken uten spesiell erfaring like bra som vw gjorde på fabrikken. Hva vet jeg? ;)


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: H-MEKdesember 07, 2007, 17:21:43 pm
55????? hva er poenget å gjøra jobben da når det er 54hk orginalt . er det ikke mere å hente fra 1641?  hva hvis jeg slenger i en ny litt vassere kam da?

Sett inn type4!


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: SASdesember 07, 2007, 19:15:28 pm
55????? hva er poenget å gjøra jobben da når det er 54hk orginalt . er det ikke mere å hente fra 1641?  hva hvis jeg slenger i en ny litt vassere kam da?

Sett inn type4!

http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=9&TID=41296&SID=4168603 (http://forum.vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=9&TID=41296&SID=4168603)

Nå øker du ikke slagvolumet mer enn ca en moped, og ellers stort sett std deler. Ta det som en erfaring. Neste gang bygger du større. Greit å ikke bruke en formue på ens første motorbygge(/montering) :)


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: HansOdesember 07, 2007, 20:15:03 pm
Hva med 1:1,25 vipper??


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Anders Pederdesember 08, 2007, 14:34:54 pm
ser ssp selger remtec motorer .kan noen av disse benyttes i type3 med lettere tilpassning?  hva med å kjøpe en remtec tilpasset t1 ... ???? og hva med en vw mexico motor?


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: EspenXdesember 08, 2007, 20:58:31 pm
Unneberg selger Remtec-motorer, de kan sikkert både gi deg et godt tilbud og svare på spørsmålene dine. Tlf 33330606


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Anders Pederdesember 09, 2007, 11:54:56 am
har snakka med KFS fra unneberg. han har gitt meg et tilbud. men det er på overhaling og lett trimming. Og iflg han selger ikke remtec motorer til type3. men jeg tenkte at hvis man kjøpte en T1 motor kunne man bygge den om selv ...


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: stickandesember 09, 2007, 18:15:53 pm
I stort sett alla vevhus måste arborras om det ska vara nån ide att byta lager och trimma.


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: KFSdesember 09, 2007, 21:51:14 pm
hvis du vill bygge om en T1 motor til T3 må motoren være bygd på en universal blokk ! dvs. att den enten har hull til olje på fylling eller har korekt støpning som gjør det mulig å ta opp olje på fyllings hullet

det er ingen god i de å kjøpe en ferdig motor for så å lage hull i ''bunnpanna'' for å få olje inn i motoren  :-[
du ender opp med å måtte rive ned hele motoren får å rein gjøre den innvendig
dette vil sette en effektiv stopp for REMTEC sin 2 års garanti


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Anders Pederdesember 10, 2007, 02:50:39 am
lar dette med her ligget dødt en stund til lommeboka er full av gryn ..men tilbudet jeg fikk av deg KFS var absolutt bra.


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: EspenXdesember 12, 2007, 03:49:45 am
Det er alltid verdt å sjekke med Unneberg før man kjøper noe på nettet. Ofte har de bedre priser når man regner med fraktkostnader og momsen man må betale uansett. Er lett å glemme det når man sjekker utenlandske nettbutikker.

Og så er det ekstra sikkerhet å kjøpe en del eller en motor fra et norsk firma, da har du noen å klage til.


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: HansOdesember 12, 2007, 11:00:59 am
toll og ikke moms, mener du vel.


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Trond Dahldesember 12, 2007, 11:37:45 am
Nei han mente nok moms da det ikke er toll på bildeler, men moms...


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: HansOdesember 12, 2007, 12:00:43 pm
bamsemoms mellom øra i dag jeg. Burde jo vite det når jeg betalte det på no deler for et par uker siden. He he...


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: OveFdesember 12, 2007, 12:35:32 pm
Trimming av småmotorer er virkelig i vinden for tiden og det syntes jeg er spennende! Fikk nokså nylig greie på at en person skal, med relativt lite budsjett, bygge en 1600ccm motor som i teorien skal gi 176hk!

- Standard veiv
- Standard råder
- 043 topper med 40mm innsugsventil

+ +

Da begynner vi å prate!

Mvh
BB


Dette kunne vært morro å høre mer om....

Ove


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Anders Pederdesember 12, 2007, 15:09:33 pm
Hva morro kan man få ut av en AS41 blokk uten at det koster skjorta da?


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: JSdesember 12, 2007, 18:08:34 pm
Skjorter finnes i alle prisklasser. ;)
Jeg lurer på om ikke man skulle laget en sticky om dette...
"Bolt-On trimming av 1600ccm" JHU hva mener du?


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: Anders Pederdesember 12, 2007, 22:54:11 pm
hvis dette skal bli sticky ..da foreslår jeg å slette denne tråden jeg har laget da denne er noe rotete siden jeg er en newbie på området.  Men hvorfor ikke lage et eget "rom" for trimming av motorer som du igjen deler opp i 1300-1600kubikk og 1200 for seg selv. siden den er helt annerledes.


Tittel: Sv: trimming av 1600
Skrevet av: HansOdesember 13, 2007, 13:00:24 pm
Støtter siste innlegg!


Tittel: Sv: Bes slettet!
Skrevet av: Vilhelmdesember 31, 2007, 00:02:47 am
DEt er riktig at du bør overhale en t-3 motor som har gått 150 000km, og du bør åpne den før du bestiller deler. Ønsker du å øke effekten så har du 4 problem. 1. Forgassere, dårlig med plass til doble dells eller webere med normal høyde luft-filter under motorlokket. 2 Eksosanlegget orginalt er helt tragisk, stjeler omtrent 10 hk, så her må du kjøpe et riktig grenrør med Potte, ikke noe 4-tip greier.
3, Orginalforgassere kan brukes opp til 90hk, men det beste er om disse er typen med ekstra tilskudd på fullgass, da kan du få 2-3 kg ekstra moment også. Og så må du bruke uorginale luft-filtre da det orginale er like tragisk som eksosanlegget. 4. Fordeleren, går greit å bruke orginalfordeleren om denne har sentrifugalregulering, hvis ikke bytt ut med 009 fordeler. Når det gjelder økning av volum med et større sylindersett så er det å anbefale gir fra 5-15hk avhengig av hvor store du bruker, men hold deg langt unna 92mm ( 1835) da dette er det dårligste som har vært produsert til VW. Bruk 87-88-90.5 eller 94mm. 90.5 og 94 krever bearbeidig av blokk og topper og 94 trenger i tillegg en blokk som orginalt har 8mm topplokksbolter. Kamaksel ville jeg være forsiktig med, mulig at den snilleste engle kammen kan brukes, men ofte gir kamakselbytte store problemer for motorens gange på lavt turtall når dette kombineres med 2 enkle forgassere. ER kamakselen din OK så ville jeg heller anbefale høytløftene vippearmer, 1.25 eller 1.40-1 funker greit med orginalkam og gir fra 5-10hk ekstra. Er topplokkene dine det minste defekte, slitte styringer, sprekker, knekte pinnebolter, kjøp nye lokk, det vil betale seg mange ganger og du får en motor som går som en kule på blyfritt også, og som har mye bedre kjøling . Selv nye orginal-lokk har i dag mye større kanaler en dine gamle. Velger du større ventiler så stopp ved 40-35. Litt mere kompresjon skader heller ikke, men ikke ta mere en 1 mm av lokkene. Større oljepumpe er heller ikke dumt ,men stopp på 30mm. Går du til 94mm sylindre kan det være at du må ha en sump for å holde temperaturen nede.