VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: KnastenradUndKnotenblech på mars 09, 2008, 00:45:28 am



Tittel: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 09, 2008, 00:45:28 am
Lager en prosjekttråd om min Type 3 Variant.Ligger en del info på vw2you , men legger inn det meste her etterhvert.
Bilen er pr dags dato reltivt ferdig , men som ett skikkelig prosjekt skal være er det alltid noen planer på gang.
Bilen er opprinnelig en 1966 variant 1500 som blei kjøpt som delebil for 2000.- og måtte hentes i en potetåker etter påbegynnt restaurering
og stått ute i maaange år.

Fødselbeviset fra Volkswagen museumet sier dette:
Model 365 vw 1500 Squareback
Colour:L 633 VW-blue
Buildt: 26MArch1966
Left factory:13April1966
Destination:Norway

Extras:
M246 Ebersprecher heater
M267 Additional suspension for rear axle
M286 Rear bumper prepared for numberplate
M265 Welded-in side window panels: center and rear

Så det har vært en varebil da.

Bilder fra starten av restaurering:
(http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00020.jpg)


(http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00008.jpg)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 09, 2008, 00:47:12 am
forrige eier hadde tiltenkt og påbegynnt èn hel siderute så jeg sveiset inn "C" stolpe fra en donorbil + att jeg ville ha den som en "S" modell med Pop-out's +++
BIlen hadde også en liten frontskade


(http://www.tangen.nu/linked/dsc0001622.jpg)

(http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00014.jpg)

(http://www.tangen.nu/linked/dsc00007.jpg)

(http://www.tangen.nu/linked/dsc00008.jpg)

(http://www.tangen.nu/linked/dsc00040.jpg)

(http://www.tangen.nu/linked/dsc00041.jpg)

(http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00003.jpg)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 09, 2008, 00:51:15 am
bilen var ganske bra for rust, men noe var det selvom den var sandblåst og grunnet før den blei satt i åker'n
Kanalene var heldigvis hulromsbeskyttet tidlig og var like hele.
noen rustbilder:

(http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00019.jpg)

(http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00023.jpg)

(http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00024.jpg)

(http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00114.jpg)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 09, 2008, 00:53:53 am
så blei det sandblåsing. leide utstyr og gjorde jobben sjøl... i minus 18° som resulterte i litt sykdom.
Og bilder av grunnet/kit'et skal

(http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00012.jpg)

(http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00006.jpg)



Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 09, 2008, 00:55:31 am
Som de fleste Type 3 karosser som har vært satt på bakken , så var denne bakplata også bulkete .
Valgte å bytte denne kontra å rette.

(http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00004.jpg)

(http://www.tangen.nu/66square/body/dsc00005.jpg)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Tistlomars 09, 2008, 11:29:23 am
deta vette gydd :)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Squarebackmars 11, 2008, 00:55:46 am
Og når skal denne være klar?

Du greier vel denne til sesongen?

Halvard


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: FreddyBmars 11, 2008, 06:30:23 am
Og når skal denne være klar?

Du greier vel denne til sesongen?

Halvard

Trur han greidde den til forrige sesong, eg..


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: anders.mars 11, 2008, 15:18:25 pm
hehe. ja det er ikke en ny en etter hva jeg leser i første post. det er helt konge dette prosjektet her . ja til mer bilder ;D


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Squarebackmars 11, 2008, 18:10:42 pm
Hallo i luken...

Da er jeg på nett igjen...Jeg trodde pinadø at du var på gang med en til....

Vi kjenner jo til din arbeidskapasitet....du pusser jo opp en bil eller to per år...?



Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Rocket-Racingmars 12, 2008, 22:15:44 pm
Artig at du legger ut hele prosjektet selv om bilen er "ferdig" siden tråden på tuju begynte når den var godt i gang. Helt ferdig blir den vel aldri...


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 12, 2008, 22:46:56 pm
:) slapp av det er den gamle varianten ja. 
Legger ut bilder fra det jeg har av prosjektet,sikkert noen som synes det er artig med bilder/info til inspirasjon.
tross alt der jeg får MYE av egen inspirasjon ved å snoke rundt på andres prosjekter.  :P
Blir en liten stund før jeg pusser opp helt lik bil....     :-X


Planen i utgangspunktet var å lage Cruisebil med 3 trinns automat og en lettere  trimmet WBX ,men så blei det en iten pause med oppussinga og i mellomtiden blei jeg lurt inn i strid med dragkjøring/turbo..og da var løpet kjørt.
Varianten måtte også ha TURBO  :P

HEr er den første bunnplata jeg pusset opp (AUtomat)

(http://tangen.nu/66square/pan/bunnplate_pre01.JPG)


(http://tangen.nu/66square/pan/plate_new_paint01.JPG)






Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 12, 2008, 22:49:15 pm
og så den originale manuelle kasse plata:
Skilleveggen under baksete blei fjærnet da det lurte litt rust under der og forsterkninger under bunnplata fra nyere modeller blei montert

(http://tangen.nu/66square/pan/dsc01688.jpg)


(http://tangen.nu/66square/pan/dsc01687.jpg)


(http://tangen.nu/66square/pan/dsc01684.jpg)


(http://tangen.nu/66square/pan/dsc01676.jpg)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 01, 2008, 21:56:03 pm
Videre blei det gått på bakstilling.
Brukte den originale svingakselbakstillinga og sveiste inn IRS braketter.
Ville ha mere motor/girfester enn den som IRS bakstillinga har, som bare er opphengt foran og ett tverrstag bak.
Lagde også ett par extra fester


(http://tangen.nu/66square/pan/dsc00459.jpg)

(http://tangen.nu/66square/pan/dsc00725.jpg)

(http://tangen.nu/66square/pan/dsc00723.jpg)


(http://tangen.nu/66square/pan/dsc01790.jpg)

(http://tangen.nu/66square/pan/dsc01792.jpg)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 01, 2008, 22:05:23 pm
Så var det kjølingens tur.

Kjøleslanger blei lagt inne i tunnelen.
Radiator fra Transporter T-4 med dobble vifter passet veldig fiint inn her.
Disse vifteene er super kraftige på 450w stk.
Sveiste inn riller fra 1303 bakluke i frontplata og i tilleg laget hull under.
Maks kjøling var tanken

(http://tangen.nu/66square/cooling/dsc00003.jpg)

(http://tangen.nu/66square/cooling/dsc00001.jpg)

(http://tangen.nu/66square/cooling/dsc00008.jpg)

(http://tangen.nu/66square/cooling/dsc00007_2.jpg)

(http://tangen.nu/66square/cooling/dsc01519.jpg)

(http://tangen.nu/66square/cooling/dsc01525.jpg)

(http://tangen.nu/66square/cooling/dsc01735.jpg)

(http://tangen.nu/66square/cooling/dsc01755.jpg)







Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 01, 2008, 22:19:25 pm
så kom bunn og karross sammen.

(http://tangen.nu/66square/body/dsc01856.jpg)

(http://tangen.nu/66square/body/dsc01858.jpg)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 01, 2008, 22:26:36 pm
grunnarbeide på deler.
Fikk tak i NOS baskjermer og forskjermer.
Oiginale dørene blei brukt , selvom de var ganske bulkete, + for att de var rustfrie(som er ganske vanlig på type 3).
passformen var bra 

(http://tangen.nu/66square/body/dsc00096.jpg)

(http://tangen.nu/66square/body/dsc00097.jpg)

(http://tangen.nu/66square/body/dsc00129.jpg)

(http://tangen.nu/66square/body/dsc00128.jpg)

(http://tangen.nu/66square/body/dsc00134.jpg)

(http://tangen.nu/66square/body/dsc00135.jpg)

(http://tangen.nu/66square/body/dsc01562.jpg)

(http://tangen.nu/66square/body/dsc01567.jpg)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 01, 2008, 22:36:49 pm
så blei det farge på den etter noen forsøk inkl fargeforskjeller og problemer med vannbasert base/skjolder.


(http://tangen.nu/66square/body/dsc01440.jpg)


(http://tangen.nu/66square/body/dsc01450.jpg)


(http://tangen.nu/66square/body/dsc01455.jpg)


(http://tangen.nu/66square/body/dsc01453.jpg)


(http://tangen.nu/66square/body/dsc03342.jpg)

(http://tangen.nu/66square/body/dsc01413_2.jpg)





Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 01, 2008, 22:38:56 pm
alle inneskjermer og inv. skjermer blei sprøytet med sprøytekit fra Innotec for beskyttelse og støydemping

(http://tangen.nu/66square/body/dsc02122.jpg)

(http://tangen.nu/66square/body/dsc02123.jpg)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 01, 2008, 22:52:08 pm
Motor
2,2 WBX turbo.PWR vannkjølt intercooler og Megasquirt datasprut og Megajolt fordelerløs tenning.
Wiseco 96mm smidd syl sats ellers er det en std WBX  med original  topper(noe dekomprimert)/ventiler/veiv/råder og tilnærmet org kam.
Bremset 260HK/356NM v/1 bar.
Intercoolerene har eget kjølesystem bygd inn i høyre innerskjerm
Wastegateløsning er bygget om etter disse bildene.

(http://tangen.nu/66square/engine/dsc00031.jpg)


(http://tangen.nu/66square/engine/dsc01930.jpg)


(http://tangen.nu/66square/engine/dsc02230.jpg)


(http://tangen.nu/66square/engine/dsc02007.jpg)


(http://tangen.nu/66square/engine/dsc02021.jpg)

(http://tangen.nu/66square/engine/dsc03606.jpg)

(http://tangen.nu/66square/engine/dsc02518.jpg)

(http://tangen.nu/66square/engine/dsc03736.jpg)




Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: OASmai 01, 2008, 22:56:15 pm
Meget bra. :) :)
Ser ut te og vere veldig godt gjennomtenkt og godt gjennomført arbeid.


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Tistlomai 02, 2008, 20:02:37 pm
Detta ser kjempeflott ut :)
Endå ein dele/åker-bil er reddet ;)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: taigagreenseptember 13, 2008, 22:45:51 pm
Ble du ferdig med tråden? Vet jo at bilen er ferdig men dette er gromgod lesning....


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 15, 2008, 17:41:10 pm
tjo
Som du sier er bilen jo "ferdig" eller ferdig blir den vel aldri da det er alltid noe som skal ordnes/fixes/forbedres/testes  :)
har brukt sommeren på å teste et par motorløsniger. og funnet felgløsning jeg er fornøyd med.
Havnet på 6x16" Fuchs foran og bak.
Skal til JPMotorsport og måle effekten på motoren neste helg.'
kommer en liten oppdatering da  :D

Ellers vært og kjørt på ett par stevner
Beste tid 12.20@185Km/t  på 402m
her noen action bilder fra SCC2008  :P

(http://foto.flagstad.org/files/2008/SCC/Sunday_17_08/Small__MG_7898.jpg)


(http://foto.flagstad.org/files/2008/SCC/Saturday_16_08/Small__MG_7301.jpg)

(http://foto.flagstad.org/files/2008/SCC/Saturday_16_08/Small_IMG_1082.jpg)

(http://foto.flagstad.org/files/2008/SCC/Sunday_17_08/Small__MG_7901.jpg)



Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Bj?rnseptember 15, 2008, 18:54:18 pm
Knalltøff bil!!
Fet motor, fet lakk, fet bil osv osv  ;)

Likte spesielt luftrillene fra boblelokket, utrolig kult!  ;D


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 28, 2008, 20:49:36 pm
phu.. akkurat kommet hjem fra JPM i sverige nå og målt effekten  i motoren
Resultatet blei litt over forventet   ;D
Hadde tippet mellom 300-330hk /400+NM på en god dag
slik blei lappen:
343HK/506NM i moment. alt under 6000.
(332HK på hjula)

de originale toppene/ventilene og det originale plenumkammeret/runners må strupe motoren på høyt turtall utifra momentkurven
 da den bare gjør en peak og faller . og att toppeffekten er såpass lavt i turtallet(tror jeg)
med den kam'en jeg har nå skulle momentet vært mere flatt lenger opp i turtallet+maks effekt høyere opp i turtallet
har levert topper for bearbeiding og montere større ventiler og skal bygge om til separate spjeldhus i vinter + litt mere ladetrykk.
men med de tallene som utganspunkt håper jeg på 100-150 hk til etter ombygging


:P


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Tistloseptember 28, 2008, 20:55:50 pm
Oi! Gratulerar :)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: BABOONseptember 28, 2008, 20:56:27 pm
Utrolig bra Jørn. Gratulerer. Var festen bra??


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Trond Dahlseptember 28, 2008, 20:57:38 pm
Herlige tall, gratulerer :-) alltid kjekt når ting går forbi forventninger :-)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 28, 2008, 21:01:23 pm
*tak*
Festen var fin , men mere action i fjor.
DE tørsteste var hjemme i norge   ;)



Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: California Blueseptember 28, 2008, 21:56:56 pm
Gikk vi ikke glipp av no da Vegard ::)
Grattis Jørn.  :o


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: BABOONseptember 28, 2008, 21:58:16 pm
Sorry, skal love å skjerpe meg neste år.


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Jeeseptember 28, 2008, 22:11:50 pm
Wow.. grattis. Helt villt dette her.

Hvilken motor var det denne gangen? Og hvilket ladetrykk? Eller lik som på SCC.


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 28, 2008, 22:14:45 pm
samme som på SCC men bare justert litt magrere. 


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Der_Butzelmannseptember 29, 2008, 00:53:07 am
samme som på SCC men bare justert litt magrere. 

Ifølge speakeren(e) på SCC, så kjørte du med forskjellig motor hver gang du var utpå stripa ;D
Gratulerer med gode resultater Jørn! Kan se for meg at å glise fra øre til øre fikk en ny betydning når du fikk se tallene ;)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Kormiseptember 29, 2008, 08:27:45 am
Oioi.. heftig! Gratulerer... detta var morro!


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: manicsseptember 29, 2008, 08:56:10 am
Tror dette må være en av de RÅESTE VWene i landet. At den ser så snill og PEN ut, men samtidig er rett og slett GIFTIG....rått. :D


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: BeetleBugseptember 29, 2008, 09:09:38 am
Gratulerer med fine tall Jørn!

343 + potensielt 150 = 493hk + 7 skrytehester = 500hk

Oi oi oi...........   :D



Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Jøran Larssenseptember 29, 2008, 09:16:30 am
Imponerende!!!


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Trond Dahlseptember 29, 2008, 09:39:57 am
Gratulerer med fine tall Jørn!

343 + potensielt 150 = 493hk + 7 skrytehester = 500hk

Oi oi oi...........   :D

Ja det drar i turboflettene dine nå ja ;-)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Rabbenseptember 29, 2008, 10:27:59 am
Gratulerer med meget fine tall Jørn. Hva i alle dager skal folk med dyr M5 stasjonsvogn sier bare jeg  :D


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Rabbenseptember 29, 2008, 10:28:28 am
Gratulerer med fine tall Jørn!

343 + potensielt 150 = 493hk + 7 skrytehester = 500hk

Oi oi oi...........   :D

Ja det drar i turboflettene dine nå ja ;-)


;D


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: 1303SSseptember 29, 2008, 11:18:12 am
gratulerer.få samme effekt i lett notchback nå så kommer det til å gå fort


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Squarebackseptember 29, 2008, 22:41:29 pm
Gratulasjoner fra meg også, Jørn!..ca 280 hester mer enn i min røde...

Hva er 0-100 km/t sånn cirka...

Halvard


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 29, 2008, 22:52:40 pm
vet ikke 0-100 men sammenligner man med denne lista:

http://www.tangen.nu/quartermilerivals.htm

hvor jeg kjører 12.2 på 1/4 Mile , så ligger den vel mellom  4-5 sek  ett sted.
60 miles/t er vel bare 96km/t


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Roy Grellandseptember 29, 2008, 23:00:05 pm
Grattis  ;D


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Pålseptember 29, 2008, 23:05:37 pm
Dette er mildt sagt imponerende og sikksykt heftig. Var veldig moro å se bilen på SCC og ennå mer moro å høre den. For makan til stillferdig og "uskyldig" monster skal man lete lenge etter :D


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechseptember 29, 2008, 23:07:16 pm
 :P


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: holmsenseptember 29, 2008, 23:44:08 pm
Imponerende, ;D  Ett øyeblikk over her, tenkte jeg det var sjåføren det ble snakket om. :D
Passer på og takker for godt "naboskap" på Scc 08 samtidig.

Jan.


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: tekkenoktober 06, 2008, 19:57:05 pm
Dete var meget imponerende Jørn,og vel fortjent!Målte du mottrykket i grenrøret når du bremset?


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechoktober 06, 2008, 22:04:38 pm
Dete var meget imponerende Jørn,og vel fortjent!Målte du mottrykket i grenrøret når du bremset?

tak  :)

Nei har ikke mekket til mplinger av exostrykk enda. men må nesten gjøre det for å få oversikt.


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2oktober 07, 2008, 07:03:31 am
Kult. Digger at resultatene blir så bra, for da regner jeg med at du fortsetter å ha det gøy. Og dermed blir det flere artige ting for oss andre å se på.


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Sonicoktober 09, 2008, 22:11:00 pm
Sinnsyke tall Jørn , gratulerer. Dette har du virkelig fått til å stemme bra.
Mvh


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Syncronautoktober 10, 2008, 17:42:22 pm
Morsomt å se hva du får til, Jørn. Grattis med de flotte tallene  ;D Gleder meg til å se "dere" på stripa i 2009...


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 25, 2009, 22:21:06 pm
snart på påske og da skal motoren ut for en liten oppdatering
har fått mekket til nye topper.
Kjøpte noen brukte Titanventiler som har sin historie fra Ett løp i NASCAR  hehe..
fikk en amerikaner til å dreie disse på mål og fikk JPM i sverige til å lage seter og sette inn disse
Toppene er av spanske ettermarkeds typen AMC.
ventilstr er 43 inn og 38 ut.
grunnen til titan var tilfeldig da de er kurante å maskinere til rette lengden og jeg snublet over en kiis som gjorde jobben for en go pris. ellers ville jeg hatt Sodium fylte på exsos...
håper på min 20% effektøkning med dette
+ att den ny kam som er mere egnet for turbo skal inn.(rakk ikke dette i fjor da kammen var forsinket)
skal også inn med sensor for motrykk i exsos og exsos temp for å litt ovesikt i Megasquirt.
Skulle egentelig ha oppgradert exsos anlegget også, men ser hvordan dette fungerer først... også var det det med tiden da...
(http://tangen.nu/linked/DSC05370_crop.JPG)

(http://tangen.nu/linked/dsc07015.jpg)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Kormifebruar 25, 2009, 22:52:35 pm
Nei, du ligger ikke på latsia akkurat..  Får vi kanskje se en god wheelie på herregårds-vogna til sommeren?? Håper!  :D


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 25, 2009, 22:53:40 pm
kjøpte meg toyo 888 gateslicks her om dagen å  så håper..... ::)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Squarebackfebruar 26, 2009, 00:52:10 am
Da får vi se!


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Gaute (alutig)februar 26, 2009, 01:01:23 am
Hadde ikke du ca 340 hk sånn som den var? :o


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechfebruar 26, 2009, 01:03:30 am
joda. :) men det var med originale topper/ventiler.. også er jeg ikke helt fornøyd med momentkurven i motoren   ::) +

mye vil ha mer  :P 


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Gaute (alutig)februar 26, 2009, 01:05:36 am
Ond sirkel det der..
Ser frem til hjulløft på SCC :-*


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 09, 2009, 08:57:15 am
Fy fa.. skikkelig imponert, for de som ikke har fått det med seg, Jørn Kjørte høy 11 sekunder på Mantorp i helga, er ikke sikker på akkurat hva det ble men, det fyller sikkert Jørn inn selv.

Rått. ta en titt her for sammenligning, stemmer sikkert ikke helt men helt galt er det sikkert ikke!http://www.fastestlaps.com/index.php?what=cars&page_id=lists&cat=qmile&size=all (http://www.fastestlaps.com/index.php?what=cars&page_id=lists&cat=qmile&size=all)


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 12, 2010, 21:52:35 pm
siden det er så poppis med å fyre om dagen har jeg holdt på litt med å få litt lunk i varianten i kjølige vår, sommer,høst og vinter døgn
har aldri fått surret meg til dette , men nu var det tida.
planen var egentelig å bygge varmeapparet inn oppunder dashbord sammen med friskluft opplegget , men det utgikk
plan "B" var da å lage noe under baksete og kople seg på de originale varmerøra i kanalene.

som donor, tillegsvarmeapparat fra T3 caravelle. alt i ett med vifte, register og kran.
laget til en aluminiums boks foran apparatet og dreide ett par stusser til dette.
har laget ett par sånne varmapparat før og synes det fungerer best med ett lite "kammer" mellom vifta og uttaket.
PITT donerte ett sett originale spaker for varme regulering "takk takk" :)
planen er å kople bryter og stengeventil inn på dette .


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 26, 2010, 22:11:53 pm
fått ferdig varme styring av bryter og kran og opplegget fungerer bra.
får ikke like høy temp på ruta som på en bil med varmeapparat i front av bilen da noe varme forsvinner i alurøra+ varmetap i kanalen
, men kupèen blir  god og varm og det blåser varmt på ruta og ved beina.
målet var litt lunk i bilen

vifta har 3 trinn :)

noen mobilbilder


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: -Marius-januar 26, 2010, 23:58:27 pm
Hvor tar du luften inn til vifta?


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 27, 2010, 00:00:54 am
det er ikke tilkoplet direkte friskluft , så den bare suger luft fra kupèen gjennom hulla i sparkeplata under baksete som egentelig blåser ut på beina bak .
friskluft inn i bilen får jeg via trekant vindu eller friskluft apparat.


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: BERGERjanuar 27, 2010, 09:30:59 am
Genialt bra !!


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 27, 2010, 09:53:52 am
:)
blei den "enkleste" løsningen da det hadde vært mest optimalt og fått montert det foran og helst integrert det med friskluftanlegget.
da jeg bygde bilen så blei dette ikke prioritert.
har 80 graders termostat kom jeg til å tenke på så vannet er vel ac 10-15 grader kaldere enn vanlig så det utgjør vel også bitelitt på varmen fra apparatet.
nå skal jeg ikke fryse hjem fra Zita lenger  :D


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Squarebackjanuar 27, 2010, 20:36:35 pm
Tøft!


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Hulkenapril 27, 2010, 00:02:04 am
Motor
2,2 WBX turbo.PWR vannkjølt intercooler og Megasquirt datasprut og Megajolt fordelerløs tenning.
Wiseco 96mm smidd syl sats ellers er det en std WBX  med original  topper(noe dekomprimert)/ventiler/veiv/råder og tilnærmet org kam.
Bremset 260HK/356NM v/1 bar.
Intercoolerene har eget kjølesystem bygd inn i høyre innerskjerm
Wastegateløsning er bygget om etter disse bildene.


(http://tangen.nu/66square/engine/dsc02230.jpg)

Den runde "boksen" øverst på bildet på røret fra turbo'n og til spjellhuset, hva er det?


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 27, 2010, 00:04:20 am
vannkjølt intercooler


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Hulkenapril 27, 2010, 00:17:30 am
Okie dookie! Lurer litt på om det kunne vært like greit og bygge en 2.0 med megasquirt og turbo, som og bygge 2.5 med MS og uten turbo. Har kikket paa turboen du solgte tidligere. Lavere komp, ellers er det ikke saa mye og ta hensyn til?


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechapril 27, 2010, 06:15:33 am
hva er komp?? tenker du på std type 4 2.0L??


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: Hulkenmai 16, 2010, 21:42:45 pm
Tenker bortimot std 2.0 type 4 i første omgang ja. Men det blir 71x98 etter hvert, med Porsche 914 2.0 topper.


Tittel: Sv: -66 Type 3 Variant Prosjekt
Skrevet av: FreddyBaugust 16, 2010, 04:18:40 am
Blei det nokon sinne 500 gamp i denne her..?