VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: VW1500 på september 24, 2010, 21:12:00 pm



Tittel: VW1500- motorspørsmål.
Skrevet av: VW1500september 24, 2010, 21:12:00 pm
Hei!
Jeg har en 1500S-1969 modell. Motoren som sitter i nå, lekker en del olje. Denne er antagelig satt inn senere, for denne er kamuflasjefarget. Men da jeg fikk tak i Bobla, fulgte det med en nyoverhalt motor. Selgeren sa at dette var en 1600cc.
Jeg er helt blank når det gjelder dette, og ber selvsagt om forståelse for det ;). Hvordan finner jeg ut at det er en 1600 motor, eller om det er en annen type? Og om det da er en 1600, vil denne da passe rett inn i bilen min uten noen form for modifisering?
Setter pris på alle svar og tips jeg får fra dere :)


Tittel: Sv: VW1500S- motorspørsmål.
Skrevet av: Erlend / bug66september 24, 2010, 21:15:14 pm
Motoren passer rett i girkassen ja.
Hva er motornummeret? (står under dynamofoten)



Tittel: Sv: VW1500S- motorspørsmål.
Skrevet av: VW1500september 24, 2010, 21:20:55 pm
Oi! Takk for raskt svar! :) Dette ser jo lovende ut, om motoren er en 1600. Jeg må ut å sjekke om jeg finner nummeret på motoren. Så skal du få en tilbakemelding.


Tittel: Sv: VW1500S- motorspørsmål.
Skrevet av: Squarebackseptember 24, 2010, 21:37:57 pm
1600 har (ofte) AD eller AS først på motornummeret.

Du kan vel ta et bilde også. Er mange på forumet her som vet nesten alt om dette her.


Tittel: Sv: VW1500S- motorspørsmål.
Skrevet av: VW1500september 24, 2010, 21:47:59 pm
Da har jeg sjekket, så da er det nok en 1600 jeg har fått med da :): AD639593
Det som sitter i bilen har nr: H1175963. Ut i fra dette, vil det da være greit å bytte motoren. Uten noen form for modifisering? Har hørt at det ved noen modeller kan være problemer angående startkrans. Men jeg vet jo som sagt ikke så mye om dette. Men har jo veldig lyst til å få ordnet min vakre boble da  :)


Tittel: Sv: VW1500S- motorspørsmål.
Skrevet av: Panseptember 24, 2010, 22:09:51 pm
1500 er nok 12 volt, og en 1600 er også 12 volt. Er mer overgangen fra 6 volt til 12 volt som kan være problematisk fordi 6 volt har mindre svinghjul.

Derimot mulig du bør passe på dette med støttehylse/ikke støttehylse til clutchwire på girkassa.


Tittel: Sv: VW1500S- motorspørsmål.
Skrevet av: TEHseptember 24, 2010, 22:12:10 pm
Her finner du ut årstall og type http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php


Tittel: Sv: VW1500S- motorspørsmål.
Skrevet av: Kjell Roarseptember 24, 2010, 22:19:03 pm
Vw1500S er en type 3, ikke en boble(t1).
Siden du har ei boble, er det nok en VW1500.  ;)

1500 - motoren er fra juni 69, antagelig bilens originale motor?
Bør være greit å sette inn en 1600 da. Men er faktisk flere som synes 1500 motoren går penere enn en 1600.


Tittel: Sv: VW1500S- motorspørsmål.
Skrevet av: VW1500september 24, 2010, 22:30:37 pm
Vw1500S er en type 3, ikke en boble(t1).
Siden du har ei boble, er det nok en VW1500.  ;)

1500 - motoren er fra juni 69, antagelig bilens originale motor?
Bør være greit å sette inn en 1600 da. Men er faktisk flere som synes 1500 motoren går penere enn en 1600.


Hehe. Vet ikke helt hvorfor jeg har tatt med S`en der men. Sånn er det, når man ikke er helt inne i dette ennå.

Er ikke så sikker på at det er orginalmotoren som sitter der, for den er lakkert kamuflasjegrønn :) Men ikke så farlig heller. Men grunnen til at jeg kunne tenke meg å skifte motoren, er at den lekker noe voldsomt olje. Sannsynligvis simringen, sier de som har sett på det. En annen ting med motoren er at den "skyter" når den blir varm. Men det er vel bare litt tenningsjustering kanskje. Eksosanlegget på motoren er dårlig også.

1600-motoren jeg fikk med, skal være nyoverhalt. Så tenkte at det var like greit å sette inn den. Om det ikke byr på store problemer for de som skal gjøre det for meg  ;)


Tittel: Sv: VW1500S- motorspørsmål.
Skrevet av: Squarebackseptember 24, 2010, 22:45:21 pm
Oljelekkasjen kan være bagateller. Ventildekselpakninger feks. En 1500 er lettere å justere til å gå fint enn en 1600 pga forgasseren m.m. Jeg hadde "satset" litt på 1500 motoren først. Går ofte litt rimeligere også. Litt slappere, men i praksis er forskjellen liten. Max dreiemoment kommer på 2000 omdreininger på en 1500...på en 1600 ved 2800...


Tittel: Sv: VW1500S- motorspørsmål.
Skrevet av: VW1500september 24, 2010, 22:59:16 pm
Ok, takk! Da får jeg høre med de mer bilkyndige, om hva de har lyst til å gjøre. Jeg selv er ikke noe særlig til mekanikeremne :) Har liggende 4 nye skjermer og nye stigtrinn til den også. Så da får vi se om det blir gjort noe med det i løpet av vinteren. Kunne ihvertfall tenkt meg og få ordnet den. Flere som har vært interessert i å kjøpe den, men nei, den er absolutt ikke tilsalgs  ;)


Tittel: Sv: VW1500S- motorspørsmål.
Skrevet av: Squarebackseptember 25, 2010, 07:38:57 am
Simmerringen er grei å bytte, men motoren må ut og svinghjulet må av for å komme til...En liten indikasjon på motorens tilstand kan man få ved å prøve å rikke på det "store" reimhjulet frem og tilbake ("aksialt"). Er det mye slitasje i veivlagrene (rammelagrene) så kan man merke stor klaring her.  Flytter hele veivakselen seg (med tydelige "klonkelyder") så bør du tenke ny motor eller overhaling snart. Forbausende nok kan slike utslitte "oljetrompeter" av noen motorer gå i årevis om en passer på at de har nok motorolje til enhver tid...


Tittel: Sv: VW1500S- motorspørsmål.
Skrevet av: Rikardseptember 25, 2010, 08:55:00 am
Jeg slenger meg på Halvard(squareback) her! Har mye bedre erfaringer med en 1500 motor, enn 1600!
men du kan jo eventuelt sette inn 1600 motoren å bruke den, mens du ser over 1500 motoren litt


Tittel: Sv: VW1500- motorspørsmål.
Skrevet av: VW1500september 25, 2010, 15:23:29 pm
Tusen takk for svar alle mann. :) Men bare får å gjøre alt klinkende klart. Om det blir så jeg bytter motoren, er det da bare å ta ut den gamle 1500 å sette 1600 inn? Uten noen form for slags overganger? Var en som nevnte noe med "støttehylser" i tråden her.


Tittel: Sv: VW1500- motorspørsmål.
Skrevet av: Rikardseptember 25, 2010, 15:31:24 pm
Noen girkasser har en slik "støttehylse" Som utløserlageret sklir inn og ut på! Men det tror jeg ikke det er på 1500!
Og de bilene som har støttehylse, har da ikke en sånn "ring" som sitter på fjærene på trykkplata!
Men dersom du ikke har støttehylse, må du ha en slik ring! Mest sannsynlig så har ike 1600 motoren din en slik ring!


Tittel: Sv: VW1500- motorspørsmål.
Skrevet av: VW1500september 25, 2010, 15:40:52 pm
Hvor får jeg eventuelt tak i en sånn ring, og hva er prisen på en slik en?

Edit: Eller er det enklere å eventuelt få tak i en hylse å ha på girkassa?


Tittel: Sv: VW1500- motorspørsmål.
Skrevet av: Anders Røsåsenseptember 26, 2010, 14:09:13 pm
er jo ikke værre enn å bytte trykkplate??


Tittel: Sv: VW1500- motorspørsmål.
Skrevet av: Rikardseptember 26, 2010, 14:10:45 pm
Nei, akkurat det skulle jeg til å skrive å! Om du får kjøpt en slik ring løst, aner jeg ikke! Men det letteste er bare å bytte trykkplata;)


Tittel: Sv: VW1500- motorspørsmål.
Skrevet av: VW1500september 26, 2010, 16:19:54 pm
Nei, akkurat det skulle jeg til å skrive å! Om du får kjøpt en slik ring løst, aner jeg ikke! Men det letteste er bare å bytte trykkplata;)

Okei! Slik er det når en er en fersking ;) Så da passer altså trykkplatene om hverandre. Det hørtes jo greit ut :)

Takk skal dere ha!