VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: 67356 på desember 01, 2007, 17:30:54 pm



Tittel: Hva kan gjøres med en 1500 motor?
Skrevet av: 67356desember 01, 2007, 17:30:54 pm
Lurer på hva som kan gjøres på en 1500 H motor.
Ønsker å trimme den litt, etter mønster av "how To" til Bråthen på de tekniske sidene til vw2you.com.

Det store spørsmålet mitt er om jeg kan bytte ut toppene til dobbel portede? Og i så fall kan jeg bestille av de typene hvor det står "passer alle 13-1600"?
Hva slags topper er å anbefale til en moderat trimmet motor av denne typen?
Hva slags stempler/sylinder mål er å anbefale? (Gjelder fremdeles 1641ccm, iht artikkel nenvt over?)

Evt hva er forskjell på en H motor kontra en AS/AD motor (utenom sylinderene!), hva må jeg forholde meg til hvis jeg skal gjøre noe med den?


Tittel: Sv: Hva kan gjøres med en 1500 motor?
Skrevet av: JTWEdesember 01, 2007, 18:06:09 pm
H blokka er ikke et godt utgangspunkt sies det pga legering og manglende "case-savers", dvs løsgjenger i blokka.

Bruk som er og bygg med basis i en AB, AD eller AS motor. Da har du en bra blokk å bygge på.


Tittel: Sv: Hva kan gjøres med en 1500 motor?
Skrevet av: Notch67desember 01, 2007, 18:15:31 pm
Her er spec på Empi sin utgave av 1500 motoren.


Tittel: Sv: Hva kan gjøres med en 1500 motor?
Skrevet av: JSdesember 01, 2007, 19:15:30 pm
Hva er det du har tenkt å gjøre?
Hvis du bare har tenkt å bytte sylindere og topper holder H blokka helt fint.
Skal du til med høy komp, dobble gassere, annen kam osv. er det nok bedre å finne et annet utganspunkt.
Det er også større oljekanaler i de nyere blokkene.


Tittel: Sv: Hva kan gjøres med en 1500 motor?
Skrevet av: 67356desember 01, 2007, 20:15:04 pm
Det var vel dette jeg fryktet!

Jeg hadde tenkt å bytte topper, sylindere, stempler og muligens dobble gassere. Hadde tenkt å installere et full flow system også, så større oljekanaler hadde passet bedre.

Da må jeg heller se meg om etter en ny blokk tenker jeg.

Takk for gode svar.