VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: lungodrom.org på desember 20, 2010, 19:25:14 pm



Tittel: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 20, 2010, 19:25:14 pm
For ca.1 år tilbake gikk jeg til innkjøp av en 1968 singelkabin. Min kjærlighet for gamle VW hadde vokst så mye på det halve året jeg hadde arbeidet på den andre bilen min "Olga" at jeg ikke kunne motstå denne flotte bilen. Bilen var eu godkjent da jeg kjøpte den og virket veldig godt beholdt til å ha vært arbeidsbil hele sitt liv. Bilen har såvidt jeg vet kun hatt 2 eiere og har gått som firmabil for et graverfirma i drammen frem til 1970 og siden i vestfold. Jeg har ikke gjort så mye research på den enda, men det kan nok hende jeg finner frem litt mer historie  :)

Grunnen til at jeg startet en tråd her nå er at jeg forhåpentligvis kan begynne å arbeide på bilen i det nye året. Da jeg i høst flyttet til København for å studere så det ut som jeg måtte gi slipp på den nye hobbyen, men nå i det siste ser det ut som jeg har funnet en løsning  ::) Jeg har sammen med noen venner fått leie et lokale midt i byen som vi skal bygge om til verksted :) Det er lite og trenger litt kjærlighet, men det har potensiale! Det er ingen garasje men det ser ut som det er nok plass til meg og min følgesvenn Håkon på gårdsplassen! For 3 uker siden kjørte jeg Håkon fra Norge til København, der han forhåpentligvis skal få litt oppmerksomhet i tiden fremover  :)

Ta godt imot Håkon:
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Rikarddesember 20, 2010, 19:29:49 pm
Den var knalltøff ;D
Nå som du la ut denne, så koblet jeg deg! Det var du som slang deg med, på Hurum rundt cruisinga vår i Sommer, når vi kom inn til holmsbu!
Har ikke koblet deg før jeg så pickupen nå ;D hehe


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: vw56desember 20, 2010, 19:33:06 pm
det her jo en knall bil da.. hva er planer for den????

og som rikard sa her så kobla vi deg når vi så bilen med at du hang på oss på hurum landet rundt ..


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 20, 2010, 19:44:34 pm
Ja det var meg ;) Jeg har noen planer, men tror jeg må ta meg av det mest nødvendige først, så får jeg se hvordan resten blir. Jeg har lyst å beholde den tilnærmet original og ratlook. Har også lyst å bygge kapell til den, men det kommer helt an på hvor mye tid jeg får til overs. Rustsveise og få den i teknisk god stand er vel det som står øverst på prioriteringslista.


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: vw56desember 20, 2010, 19:48:54 pm
ja men det hørtes jo som en bra plan det da :)... knalltøfft det da å ha den som den er... bare ta det som trengs på den.. så hvis du er på hurumkanten i vårparten så blir det cruising da oxo, så da er det bare å henge deg på da oxo  vettu :).. hjertelig velkommen skal du være..


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlodesember 20, 2010, 19:50:26 pm
No trenger du berre ein elm green earlybay doka so har du ein av kvar fasong i samme farge :)

Ser fram til meir framgang og bilder


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Rikarddesember 20, 2010, 19:51:31 pm
Kjempemorro ;D Skulle du mot formodning trenge no hjelp, eller bare litt mekkeselskap! Så er det bare å si ifra! nr mitt står i profilen! Bare hyggelig om folk i nærmiljø tar kontakt ;D


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 20, 2010, 19:55:16 pm
En elm grønn doka og panel- så er vi der :P Har tenkt tanken, men en ting av gangen!

Rikard: Takk for det, nå har det seg sånn at bilen bor i København for øyeblikket men skal slå på tråden når bilen er tilbake i norge igjen ;)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 20, 2010, 20:05:40 pm
Og her noen flere bilder:
Ble rammet av et lite snøfall sist vinter
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]
[attachment=7]
[attachment=8]







Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Dewildesember 20, 2010, 20:08:34 pm
Dette var en veldig fin og ryddig bil. Morsomt å få tak i slikt.


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Cherondesember 20, 2010, 20:22:24 pm
Enig med Dewil her. En sånn ønsker jeg meg til jul av fruen  8)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 02, 2011, 21:50:34 pm
Da var juleferien over for denne gang og jeg er tilbake i København. Som jeg nevnte holder jeg og noen venner på å innrette et lite verksted her i byen. I julen har de andre gutta fått isolert tak og ryddet litt i det som skal bli et altmulig verksted. Utenfor verkstedslokalet står bilen min som jeg før jul fikk lirket inn på "gårsplassen". Her er noen bilder fra før jul.
Her stod Håkon en stund. Han prøver å venne seg til bylivet  8)
[attachment=1]

Innest til høyre ligger verkstedslokalet som er på beskjedne 8x3m  :)
[attachment=2]

Godt jeg har smal bil :) Noen mm klaring på begge sider var nok det :)
[attachment=3]

Litt slalom så var vi der
[attachment=4]

og her parkert like bortenfor verkstedet! Bedre kan det jo ikke bli :)
[attachment=5]

Hjulsporene i snøen avslører innkjøringen ;)
[attachment=6]

Og her to bilder fra det ferske verkstedslokalet:
[attachment=7]

Dette blir nok bra når vi får innredet oss og laget arbeidsbenk. Jeg må få hentet noe verktøy fra Norge etter hvert også  :)
[attachment=8]






Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlojanuar 02, 2011, 22:40:34 pm
Ja da var sanneleg ein stor å brei innkjøyring! :) Men ser no bra ut verkstaden, går ut ifrå att da ikkje er mangen alternativ til mekkeplassar i Kjøpeinhavn


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 02, 2011, 22:48:32 pm
Ja tror det kan bli bra om litt. Er ikke lett å finne noe rimelig alternativ her nei, men vi var heldige, og det ligger midt i byen!


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlojanuar 02, 2011, 22:52:32 pm
Midt i byen og dertil med plass :)
Har dei andre som er med bilar(vw) som dei skal skru på og?


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 02, 2011, 22:59:15 pm
Nei, det har de ikke. Litt forskjellige prosjekter på gang ;) Jeg er veldig fornøyd med i det hele tatt å ha muligheten til å mekke litt mens jeg bor her så jeg er happy. Blir spennende å se hvor mye jeg får tid til å gjøre på bilen mellom studiene, men håper på å få til en del før jeg forhåpentligvis kjører ned til 1.mai treff i Hannover Tyskland :)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgjanuar 03, 2011, 16:37:35 pm
Her er en liten liste over ting jeg vet trengs å gjøres på bilen (uten å ha gått løs med skrutrekkeren og lupen):

-Bytte eksos (kommer eksos ut på alle kanter)
-Overhale motor: Ta ut motor. Bytte pakninger, tennplugger, oljeskift, viftereim etc. Og evtuelt dykke dypere.
-Det er for mye slakk på styringen. Styresnekke, centerpin,steering coupling,og evt. hjullagre?? For se hva det er.
-Bremser må overhales/byttes

Rust:
-tectylen under må vekk for å få en bedre oversikt over hva som må gjøres med noen av bjelkene har noen hull :)
-Kanalene på begge sider, dvs luken på ene siden er ganske rustne.
-Det ene hjørne bak
- + masse mer som sikkert kommer til syne etter hvert.

Annet
-Trekke setene.
-Sette inn noen setebelter
-Radio/cd?
-kapell?
++


Jeg kommer nok til å prioritere den tekniske tilstanden + rustsveising fremfor noe annet i første omgang, men alt avhenger av hvor mye tid jeg får til å pusle med dette.





Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 04, 2011, 23:10:03 pm
Ja da har det skjedd litt her også. Ikke med bilen, men verkstedslokalet begynner å ta form!  Vi har delt det opp i to og satt opp en skillevegg for å få en "kontor" avdeling og en verkstedsdel. Foreløpig har vi ikke hatt noen utgifter utenom gipsplater, da alt er gjenbruksmateriale. Her er noen bilder fra forrige helgs innsats:

Inn"kjøring" til verkstedets bakgård:
[attachment=1]

Akkurat nok plass til å snu også:
[attachment=2]

Opp trappen ligger verkstedet. Godt å ha en varebil :):
[attachment=3]

Vi har satt opp gipsplater i taket, det ble den billigste løsningen..:
[attachment=4]

Satt opp skillevegg og bygget dør av noen gamle vinduer vi fikk:
[attachment=5]

Veggen begynner å ta form.
[attachment=6]

Skal se om vi ikke kommer litt videre denne helgen, så skal jeg få se om jeg får tatt noen bilder av bilens svake og sterke sider etter hvert :) God helg


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlofebruar 05, 2011, 00:14:49 am
Håpar ikkje du må opp troppa for å komma inni verkstaden ;D


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 06, 2011, 20:51:28 pm
Jeg har ikke funnet noen annen inngang enda så til nå har jeg brukt trappen :)

Har fått noen timer i verkstedet i dag, der jeg har satt opp resten av platene på skilleveggen. Nå gjestår listverk, sparkling, maling og litt annet småpuss.
Her er veggen fra i dag:
[attachment=1]
Ellers har jeg tatt noen bilder rundt om bilen for å gi et lite innblikk i omfanget av visuell rust..
Hjørne bak har fått seg en trøkk en gang i tiden, siden blitt sparklet over.. kan vel rettes greit opp fra innsiden.
[attachment=3]
Langs kanalene på begge sider er det rust, her bak ved hjulbuen venstre side:
[attachment=4]
Og her på høyre side:
[attachment=5]
Lasteplanet har god patina, er usikker på hva jeg vil gjøre med det, men synes det har utrolig sjarm.
[attachment=6]
trelistene har vel sett sine bedre dager..
[attachment=2]


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 06, 2011, 20:59:42 pm
ble litt surr med bilder, skal se om jeg får lastet det opp på nytt nå.. :)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 06, 2011, 21:10:40 pm
Og så en titt på undersiden:
Rammen tror jeg skal være i ganske god stand, men er klar for overraskelser under tectylen :)
[attachment=1]
[attachment=2]
Synet bakover vekker litt større oppmerksomhet.
[attachment=3]
Varmepottene er det ikke mye igjen av. Litt må man ofre for en god "sound". Er det noen som har et sett varmepotter +eksos til salgs?!?
[attachment=4]
Eksosen kommer også ut på feil side...
[attachment=5]
Er vel et par pakninger som trengs å fornyes også.. ;)
[attachment=6]

For se hvordan det går videre, men foreløpig får jeg ikke gjort så mye da jeg har 150 kg med verktøy som ligger i norge,,.. og jeg er på utkikk etter et sveiseapparat :) :) jeg gleder meg virkelig til å komme i gang..


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlofebruar 07, 2011, 11:23:17 am
Så du må rygga bilen opp troppa for å komma inn i verkstaden? :)

Ser ut som du har litt å ta av ivertfall.. berre vent til du har begynt å plokka litt i den ;) men eit godt utgangspunkt


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: vwsollifebruar 07, 2011, 11:44:55 am
Må vel være en annen inngang,får vel ik bilen inn den doble døra?  :o


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 07, 2011, 12:09:00 pm
Jeg bruker beina for å komme meg opp trappen, det er som sagt et verksted og ingen garasje..


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: vwsollifebruar 07, 2011, 12:28:25 pm
Jeg bruker beina for å komme meg opp trappen, det er som sagt et verksted og ingen garasje..
ahaa  :-[


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 07, 2011, 12:53:56 pm
For ta til takke med den plassen man har :) Er happy for i det hele tatt å ha en mulighet til dette midt i byen


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlofebruar 07, 2011, 12:56:38 pm
Du får setta opp eit telt ute so går da fint som f da :)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 15, 2011, 21:48:19 pm
Da har jeg vært en tur i norge i helgen og fått hentet diverse verktøy og handlet eksos + varmepotter (takk til speed-demon for smertefri handel), så da er det ikke lenge før jeg kan gå i gang med bilen for det trengs! Forhåpentligvis blir det å ta ut motoren i helgen, men det er enda litt uklart :) Ellers begynner verkstedet å ta form nå! Har sparklet gipsvegger, begynt å male, også har jeg bygget en arbeidsbenk. Her er noen bilder, så er det ikke lenge til det blir mere bil :)
Holder på å male, så kommer det karmer osv. Skal også bygges et arbeidsbord til "kontoret".
[attachment=1]
[attachment=2]
Verktøyet på plass, det begynner sakte men sikkert å ligne et verksted
[attachment=3]
Har også fått en ny skruestikke "made in western germany". Denne tror jeg jeg skal bli glad i!
[attachment=4]
Arbeidsbenk bygget gratis av gjenbruksmaterialer :)
[attachment=5]

Jeg har kikket litt mer rundt på bilen og ser at det er myyye å gjøre når det gjelder rust, men har ikke noe å sveise med enda :( :(


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Andersen VW56februar 26, 2011, 01:22:58 am
Gratulerer med fint verksted.
Skjedd noe med Håkon enda da?


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgfebruar 26, 2011, 10:07:16 am
Takk for det :)
Har ikke skjedd så mye enda nei. Men snart går jeg i gang med å ta ut motoren. Vet ikke når dette blir men forhåpentlighvis snart! Satser på at været blir litt milder snart også!
[attachment=1]

 



Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmars 15, 2011, 20:44:02 pm
Nå begynner ting å falle på plass og det begynner å se ut som jeg kan gå i gang med bilen snart! Endelig, men som alle vet tar ting alltid tid! Har fått ordnet meg et sveiseapparat nå, så da må jeg bare skaffe gass og stålplater! -gleder meg til å komme i gang. Den tiden jeg har hatt har gått til å dille med å få ting på plasss i verkstedet .. Så fra nå av satser jeg på å vie tiden til Håkon :)

Før:[attachment=4]
Etter:[attachment=1]
[attachment=2]
Før:[attachment=5]
Etter[attachment=3]



Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlomars 15, 2011, 20:56:47 pm
Har jo vorte ein liten kosleg hybel no ;D


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmars 15, 2011, 21:03:26 pm
Ja ikke sant! Med blomster i vinduskarmen og damer på veggene  :D


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlomars 15, 2011, 21:11:12 pm
Ja då gjenstår da berre å byta ut troppa med nokon kjøyrebruer og so kjøyrer du håkon inn so langt da går og sveiser ein ende om gongen 8)
Ut ifrå bildene so ser da ut som du har akk å vel mykje å ta av, som med alle gamle bussar..


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmars 15, 2011, 21:29:22 pm
Ja det er nok å ta av! Og bare vent, jeg vet det kommer mere! Nå begynner det å bli vår her så satser på å gjøre det meste sveisingen ute i "varmen". Jeg tenker å ta tak i de mest kritiske (rammekonstruksjoner osv) og viktige delene på bilen først, og få det tekniske overhalt med hensyn til EU- kontroll i høst.. Vi får se hvor mye tid det blir ved siden av arkitektstudie.. ;)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmars 19, 2011, 19:53:14 pm
I dag kom jeg endelig i gang med bilen! Etter å ha vært en siste tur med den på fredag for å kjøpe inn plater og sveisegass kan bilen nå ta en velfortjent pause. Fikk ikke tak i noen 2mm plater så det må jeg se å få skaffet på  annet vis.. Jeg har i dag fått fjernet fanger og bakre del og gjort alt klart til å ta ut motor. Så har jeg sprayet inn alle eksos skruer med wd40 i håp om å få det litt lettere når jeg skal bytte den ut. Ellers har jeg prøvd å få et lite overblikk over rust i ramme og sider.

Håkon med baken bar.Bygget meg også en tralle til motoren, som også fungerte fint å ligge på :) (dårlig mobilbilde)
[attachment=1]
God helg :)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmars 20, 2011, 23:11:55 pm
Dagen gikk til å skaffe meg et bedre overblikk over rust på bilen. Det var ikke så ille som jeg en liten stund hadde fryktet, men en del rust er det. Grovt sett kan man si at alt på begge sider av de langsgående bærebjelkene og ut mot kanalene må byttes ut.. Bildene taler for seg  .Har blitt mye rødbrun farge i dag :)
[attachment=1]
Ikke mye metall. Sparkel og rust
[attachment=2]
[attachment=3]
Ikke så mye igjen av varmepottene, godt jeg har noen nye!
[attachment=4]
Under i midten ser alt relativt godt beholdt ut, skrutrekkeren kom i det minste ikke gjennom ;)
[attachment=5]
Utrigger bak. Alle utriggerne må byttes.
[attachment=6]
[attachment=7]
ikke så mye metall igjen her..
[attachment=8]


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmars 20, 2011, 23:22:10 pm
og noen flere bilder:
hmm..
[attachment=1]
[attachment=2]
Gulvet over i bjelken er også hullete. i-bjelkene må også byttes ut.
[attachment=3]
Mere rust i jekkfeste
[attachment=4]
Tror ikke det er meningen at det skal være åpent her..
[attachment=5]
Kanalen på høyre side
[attachment=6]


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmars 20, 2011, 23:28:44 pm
Det har vært noen "annerledes" forsøk på å restaurere bilen før,- har kommet over mye popnagler, sparkel og karosseri kitt..

En enkel måte å reparere et rustent gulv er jo bare å legge en plate ovenpå.. Kanskje lettere enn å knote med de reproplatene.
[attachment=1]
lasteromsgulvet og bærebjelkene under lasteplanet er derimot i topp condition!
[attachment=2]
[attachment=3]
Jeg kikket såvidt uder platen som ligger ovenpå gulvet i lasterommet..
[attachment=4]
Jeg tok også fatt i og rev ut de gamle trelistene som har ligget og samlet fukt og dritt på lasteplanet. Må si de har holdt seg godt i løpet av åra. Er nesten rart når man ser hvor lite det er igjen av metallet! ;)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Eivind Emars 21, 2011, 00:35:07 am
Uff, det er leit med rust.  Du kan jo ta en titt på kjøreskoledokatråden, så ser du hva slags overraskelser som dukket fram når bilen ble sandblåst.
Det er nok det som er veien å gå, sandblåse bilen og ta det derfra.
Da får du jo en veldig bra bil til slutt.


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlomars 21, 2011, 00:45:09 am
såg kjent ut :)
sprengrusta rundt torsionsrøyret bak, morkne ihellappa og sundrusta utriggarar, hjørner med sparkel bulker og rust.. og ETC
Eg trur Håkon har fått bay syndromet ::)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmars 21, 2011, 12:34:01 pm
Jeg hadde jo regnet med rust, så da er det ikke så ille,-baysyndromet har nok rammet håkon også! Jeg gleder meg til å sveise, banke plater og fikse litt, har vært lenge siden sist. Halvparten av å ha en sånn bil er jo gleden ved å reparere den :) Ja det er mye inspirasjon å hente i kjøreskoletråden, det er nok mye av det samme som jeg må gjøre.. Noen sandblåsing blir det nok ikke, selvom det nok hadde vært det beste. Har ikke tid eller mulighet til å gjøre det + at jeg vil ta det litt i etapper. Målet nå er å få den klar til eu kontroll i høst, så får jeg se hvor mye rust jeg finner uten sandblåsing :) Skal nok ha nok å ta fatt i ;)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmars 21, 2011, 20:40:10 pm
Fikk tatt ut motoren idag og satt den i verkstedet. Så da begynner ting å komme i gang, det er deilig. Eksosen smuldret opp som en kjeks bare man rørte ved den.. noen flere bilder kommer en gang, men her et mobilbilde så lenge :)
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Eivind Emars 22, 2011, 18:21:25 pm
Ja det er mye inspirasjon å hente i kjøreskoletråden, det er nok mye av det samme som jeg må gjøre.

Ja, det må du nok regne med, at rusten er på mye de samme stedene.
Alle sveisedelene jeg har kjøpt tror jeg utgjør rundt om tyve tusen kroner i kostnad så langt ;)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmars 28, 2011, 10:47:55 am
Helgen over og jeg har fått satt vinkelsliperen i bilen for første gang!
Har gjort veldig mye forskjellig så jeg kan egentlig bare slenge ut noen bilder som viser noe av det:

Fikk fjernet den gamle eksosen og varmepottene, her kan man godt se at det var på tide med et skift..
[attachment=1]
Har fjernet aluplaten som har ligget over lasteromsgulvet.. ikke rart det har samlet seg fuktighet og rust her..
[attachment=2]
Er litt i tvil om det er mulig å lappe det,. det enkleste blir vel å bytte det hele..
[attachment=8]
skar ut et stykke for å kikke litt på rammen under og se på kvaliteten på gulvet.
[attachment=3]
kvaliteten her så ikke dum ut,- blank metal under tectylen så tenker at jeg kan bruke noe av det som repstykker til andre deler av bilen.
[attachment=4]
Før jeg skar ut stykket tømt og tatt ut tanken:
[attachment=5]
ser ut som litt gravrust på undersiden, den for jeg inspisere siden..
[attachment=6]
Den beste nyheten er vel kanskje at jeg har blitt eier av et sveisapparat for første gang i mitt liv! Fikk kjøpt et brukt kemppi miniarcmig adaptive 180, for 5000,- som kun var brukt 1 gang, altså splitter nytt :D
[attachment=7]


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmars 28, 2011, 13:04:36 pm
Har tatt ut døren til lasterommet for å få litt mere plass, da begynte jeg like så godt med å gjøre den klar til litt sveising
skarkel i opptil 2 cm høyde..
er litt rust langs hele undersiden av døra. Det må tas.
[attachment=1]
[attachment=2]
klassikerern popnagler og sparkel, denne komboen kommer nok til å være en gjenganger på bilen..
[attachment=3]
[attachment=4]
For å bøye noen plater hadde det vært fint med en plateknekke, så jeg tenkte å bygge meg en for å gjøre arbeidet litt enklere fremover. Den fungerte forhodsvis fint men skal ha noe forsterkninger i feste til bordplaten + at jeg skal finne en bedre løsning for å feste den listen som holder platen nede.
[attachment=5]
[attachment=6]
Siden bilen står utendørs må jeg tenke på å konservere litt overflater mens jeg holder på, så lasteplanet har fått seg litt olje.
[attachment=7]
Jeg gikk over rustflekker og sprengrust med stålbørste for å rense litt før jeg oljet inn det hele med ferromax,antikorr og noe annet som trekker inn i porene og danner et vokslignende lag på overflaten. Jeg synes patinaen på lasteplanet er helt konge, så den skal nok få bli!
[attachment=8]
 :)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmars 28, 2011, 13:14:20 pm
Jeg har også begynt å plukke litt i motoren. Har tatt fått av eksos og varmerør uten å knekke noen bolter, ofret heller mutterne, -det tror jeg sparer meg for mye arbeid senere. Får gjenge de opp før jeg monterer det igjen. Har tatt av det meste av blikk som er rundt, tatt av forgasser og viftehus. Tror jeg skal ta av toppene også får å få rengjort litt ordentlig. Motoren ser igrunn veldig godt holdt ut. Er en del pakninger som har godt av å bli byttet ut..
[attachment=1]
[attachment=2]

Det var den helgen. spørs om det blir gjort noe mer før neste helg.. skolen krever myye tid, så er ikke lett å få tid til annet i ukene.


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Eivind Emars 29, 2011, 00:25:45 am
klassikerern popnagler og sparkel, denne komboen kommer nok til å være en gjenganger på bilen..

Vel, du er jo ikke like heldig som meg. Det viste seg at deler av ramma på min bil var erstattet med aluminiumsplater som var silikonert slik at de holdt seg på plass, og tectylert over ;)
Det er jo som kjent den aller beste måten å fikse rust på ;) så han som har jobbet på din bil har jo åpenbart ikke visst hva han dreiv med... ;)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgapril 04, 2011, 21:39:38 pm
Har ikke skjedd så altfor mye i helgen, men har fått gjort litt småting. Jeg venter stadig på noen deler til sveiseren for å komme igang ordentlig. Jeg har fått utbedret og forsterket plateknekkeren litt og nå fungerer den virkelig bra :)
[attachment=1]
Har skåret ut et passende stykke 4 mm stål som blir klemt oppå platen. Det har en skarp kant med en liten vinkel slik at man kan bøye ca 110 grader.
[attachment=2]
Har begynt å gjøre klar noen plater til lasteromsdøren:
[attachment=3]
Falsen blir bøyd rundt profilen som sitter på baksiden
[attachment=4]
Baksiden. Ca. det samme må gjøres langs hele bunden av døren, på begge sider av låsen.
[attachment=5]
Og her er hjørnet banket til,- det kommer under falsen fra fremsiden og profilen på forrige bilde.
[attachment=6]



Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgapril 04, 2011, 21:48:32 pm
Har også fått sett litt på de "nye" varmepottene. Den ene manglet feste til varmluft vaieren, så jeg byttet spjeldet ut med et fra de gamle pottene. Ble fornøyd med "inngrepet".
Spjelet som satt i, tror festet på høyre siden har knukket av.
[attachment=1]
Her har jeg punktet fast det gamle spjeldet med feste i den "nye" varmpepotta.
[attachment=2]
[attachment=3]
Etter å ha slipt de ned med stålbørste og sandpapir ga jeg de et lag med zinkspray. Begynner å hjelpe :)
[attachment=4]

Håper på å få tatt en god arbeidsøkt til helgen hvis været er fint :) Hvis ikke blir det pusling med motor inne..


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Sevenapril 04, 2011, 21:57:35 pm
Arig tråd.

Må si dette bildet var utrolig stilig !!!! :o 
Skriften på veggen er jo prikken over i'n...... 8)

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=31289.0;attach=125567;image)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgapril 04, 2011, 22:03:49 pm
Takk for det! Skriften på veggen er virkelig beskrivende :)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgapril 09, 2011, 21:42:45 pm
Har fått gjort lite denne uken, men har puslet litt med motor, både egen og hjulpet en venn med å fikse en puch maxi motor :)
Jeg har også begynt å skjære ut lasteromsgulvet i håkon for å komme bedre til når jeg skal sveise utriggere ++ . Gulvet var et lappestykke med tectyl og karrosserikitt over det hele, men noen deler er faktisk i god stand. Nå har fått de siste delene til sveiseren så da er det ingen unnskyldning lenger :) Håper på å få en god økt i morgen da dagen i dag ikke ble helt som planlagt grunnet litt sen aften i går  ::)

Har skåret ut halvparten, men gikk tom for kappskiver..
[attachment=1]
Her er noen rester som kan brukes skal renses og tas vare på:
[attachment=2]
har vist vært et forsøkt å lappe gulvet før, noen steder lå to lag klistret oppå hverandre.
[attachment=3]
Har pusset ned, vasket og lakkert div motordeler.
[attachment=4]
[attachment=5]
Og her litt puch maxi motor, 1 sylinder er dog ikke så vanskelig å holde styr på:)
[attachment=6]



Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgapril 11, 2011, 21:40:41 pm
På søndag gikk jeg såvidt i gang med å pille ut resten av lasterommet og ta av ytterkanal ++ for å komme bedre til.
[attachment=1]
[attachment=2]
Her er kanalstykket jeg skar ut mellom b og c stolpen. Det var et trist syn, lapp på lapp, punktsveiser, aluplater, sparkel, karosserikitt og masse mer.. Jeg fikk av ytterkanalen hel, slik at jeg kan bruke den som mal for å lage en ny en. Tror jeg skal satse på å lage alt av kanaldeler selv.
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=6]
Jeg fikk også slipt ned resten av rusten på lasteplanet og oljet inn med ferromax rustkiller ++. Liker patineringen på planet virkelig godt.
[attachment=5]
I dag fikk jeg begynt å sveise på de platedelene jeg hadde laget til lasteromsdøren. Deilig å sveise litt igjen :)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgapril 11, 2011, 21:45:30 pm
Begynt på venstre siden av lasteromsdøren, det samme må gjøres på andre siden også:
[attachment=1]
Hjørnet bak på plass:
[attachment=2]
Og grunnet og slipt. Døren må også rettes litt opp etter at jeg slipte bort et lag på 2 cm med sparkel. Det for bli en annen dag :)
[attachment=3]


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgapril 17, 2011, 21:29:32 pm
Fikk en god arbeidsøkt i dag hvor jeg fikk sveiset igjen alle hullene på lasteplanet, skåret ut resten av lasteromsgulvet, sveiset motoroppheng ++

[attachment=1]
Et større hull som måtte lappes, brukte deler av lasteromsgulvet som reservedel. slipt og grunnet:
[attachment=2]
[attachment=3]
Håper på at det har blitt tett nå.. tok litt tid å lappe alle disse hullene..
[attachment=4]
Fått ut resten av lasteromsgulvet:
[attachment=5]
Disse gulvbjelkene var ganske spist opp.. Vurderer og bytte de ut med u-bjelker..
[attachment=6]
Har renset og sett litt på dette stykket som er den delen av lasteromsgulvet som går ut mot luka. Kan hende jeg må lage denne selv eller restaurere denne, da jeg ikke har sett noen som har det stykket.
[attachment=7]
Dette var det som var igjen av originale kanalstykker etter å ha fjernet det andre. Tenkte å bruke dette som mal for å lage noen nye.
[attachment=8]


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgapril 17, 2011, 21:36:34 pm
Har også skåret ut litt mer..
[attachment=1]
skjulte seg ikke uventede overraskelser..
[attachment=2]
Da jeg begynte å pusse litt på motoropphenget oppdaget jeg at det ene festet nesten satt løst..
[attachment=3]
Sveiset fast igjen og slipt ned:
[attachment=4]
Og grunnet, skal lakkes svart tenker jeg.
[attachment=5]
Har også laget meg en sandsekk :) Den skal jeg nok få bruk for.
[attachment=6]


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistloapril 17, 2011, 22:33:43 pm
Dette ser bra ut!.........eg meiner, dette ser ikkje ut :D

Litt å ta tak i ja. eit tips er å ikkje kappa endane av golvbjelkane samtidig. dvs ha igjen ein eller fleire til å ha som mal på kor langt ut den skal og sånt. om du skal byta heile greia må du jo få ut den røyra til girvelgaren usikker på om den berre ligg laus eller om den er kona i enden så den ikkje går ut

Kanskje du kan bruka lukebeslag frå splitbuss? gerson lagar jo det. men det er vel ikkje lenge før han har fått eit ganske respektabelt utvalg i bay deler.
feks: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1060396

og følg med her so får du med deg nyheiter. som feks hondabein til earlybay:)
http://www.thesamba.com/vw/forum/album_search.php?search_author=Gerson



Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgapril 18, 2011, 07:28:26 am
Ja det er litt å gjøre, men er ikke like ille som på dokaen ser det ut til. to av gulvbjelkene (u-bjelkene) er i god stand så de har riktig lengde, det er kun I-bjelkene som har rustet.. Takk for tips, jeg har ikke kappet de enda, den lengden har rusten tatt seg av  :P  Jeg får tenke på en løsning til lasteromsgulvet.. tror det kan være mulig å  restaurere det stykket og bare legge repplater over resten.. får se. Skal på 1.mai treff i Hannover (ikke med håkon desverre) så satser på å få det meste av deler (som kan tas med) der.. så frem til da blir det mest klargjøring og småfiks. ta av gamle utriggere osv. Vil alltid være noe å gjøre, motoren står jo også ute :)


Tittel: Sv: 1968 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistloapril 18, 2011, 12:00:00 pm
Kanskje ein ide å byta ut i-bjelkane til U bjelkar ja. ingen grunn til att da skal vera i bjelkar der. trur faktisk att det er VW som ville bruka opp det gamle lageret med I-Bjelkar og spe dei ut i earlybayane. dei fant vel ut at da var ein dårleg patent..?



Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgapril 18, 2011, 12:22:26 pm
Ja det tror jeg er riktig! i-bjelkene er jo den ultimate rustfellen egentlig  :-\ Kan jo hende jeg kan dele u bjelkene i midten og sveise de sammen igjen rundt røret til girvelgeren. Vet ikke hvordan jeg ellers skulle få det til..


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmai 10, 2011, 14:08:33 pm
Tja, her skjer det ikke så mye for tiden. Det har desverre ikke vært mye tid til rådighet. Jeg var på 1. mai treff i Hannover og fikk fatt på noen smådeler til bilen. Har fått renset motoren ganske greit nå, den lekker ikke og går fint så jeg kommer ikke til å pille den mer fra hverandre. Det gjenstår å rengjøre (helst sandblåse) og lakkere motorblikk og sette det hele sammen. Har også en god sveisejobb forann meg :) Får se om det ikke blir noen timer nå til helgen. Begynte såvidt å pusse frem litt historie på lemmen bak. Tenkte det var dumt å kjøpe en "N" når jeg hadde en gammel en under lakken ;) Noe annet med historien er at jeg encodet m-platen i bilen og fikk vite at det er en 1970, mens i vognkortet står det at den ble registrert i 1969 ??? Merkelig..(i tilegg hadde jeg skrevet 1968 her i forumet.- snakk om forvirring!)

Motoren begynner å bli klar
[attachment=1]
[attachment=2]
Og her kom det til syne en N, under sto det nøtterøy :)
[attachment=3]




Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Syncronautmai 10, 2011, 14:30:45 pm
...Noe annet med historien er at jeg encodet m-platen i bilen og fikk vite at det er en 1970, mens i vognkortet står det at den ble registrert i 1969 ??? Merkelig...

Ikke så veldig merkelig, egentlig! Biler for modellåret 1970 ble produsert etter sommerferien 1969, altså fra ca 01.08.69. Dersom bilen din skulle vært en -69 måtte den altså vært produsert enten høsten -68 eller våren -69 :)

Fint prosjekt du holder på med :)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmai 10, 2011, 14:55:23 pm
Ok, takk for den oppklaringen :) Det virket bare litt forvirrende men når du sier det sånn ser jeg logikken i det :) Takk for det.


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmai 25, 2011, 18:20:24 pm
Her skjer det desverre nesten ingen ting.. Jeg har så mye å gjøre på skolen at det ikke er tid og overskudd til så mye annet.. :( Satser på å få en skikkelig økt når skolen er ferdig, før jeg drar til norge for sommeren. Satser på en 14 dager med intensivskruing i slutten av juni.. Håpet var å få den ferdig sånn at jeg kunne kjøre med den til norge, men det håpet begynner å forsvinne.. småting blir gjort og stadig nye ting dukker opp som må gjøres..

Har fått pusset og lakkert opp det meste av deler som skal sitte rundt motor
[attachment=1][attachment=2]

børstet litt på tanken og fant en del hull rundt uttaket og noen små i det ene hjørnet :( Var nok på tide med en liten inspeksjon på bilen nå ja.. Er det noen som har gode tips til tankfiks? har ligget ute i 3 mnd nå og luftet..
[attachment=3]
[attachment=4]


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Martinmai 25, 2011, 19:25:31 pm
fyll den med vann og sveis i vei ;)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagenmai 25, 2011, 20:16:20 pm
Det må jo være noe å sveise i. Det er nok tynt gods i området rundt også. Sjekk om det er noen i området som kan reparere den. Prøv f.eks et radiatorverksted.


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Golfblaumai 25, 2011, 21:17:10 pm
Finn deg en flink blikkenslager - han lodder´n lett.
Funka som snus på min  :)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmai 25, 2011, 21:25:20 pm
Ja takk for tips dere, skal forhøre meg litt rundt. Kan nok bli vanskelig å få den 100 % tett med sveis.. går jo kanskje å kombinere sveis med kjemisk metall, eller lodding? Har loddeutstyr med vet ikke hvor krevende jobb det er å få det tett? Er det noen som erfaring med dette:  http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25&products_id=973

-David


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlomai 25, 2011, 22:36:37 pm
Var ein dårleg tank du hadde der. men da bør jo gå bra å sveisa den igjen. solenge du vert kvitt alle plassar med gravrust og hol so vert den bra igjen. om du ikkje har tru på att sveisinga vert 100% tett so går da vel bra å slaglodda over sveisesaumen etterpå som ein forsegling. og deretter bruka tanksealer inni.

sånn ville eg ha gjort da.dvs erstatta innramma problem med nytt stål.
[attachment=1]

å fylla i hola med sveis er nok håplaust. enklaste er jo å finna ein bedre tank, men den er jo reddbar den du har med litt arbeid


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmai 25, 2011, 22:43:17 pm
Takk for det tistlo. fin illustrasjon ;) jeg får tenke litt på hva jeg gjør og hva som lønner seg.. plusteslig finner man ut at det nesten er billigere å kjøpe en ny. Arbeid har jeg jo nok av ellers så kanskje jeg kunne spart meg litt tid her. Da har jeg fått en oversikt over muligheter hvertfall! takk for svar.


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: magsmai 26, 2011, 08:03:21 am
Er jo ikke noe problem å sveise denne tanken da,
Men du burde bruke da Tig Sveis,(Fyll tanken med gass deretter er det bare blåse i vei)
Er ikke noe for Amatører :o
Men trenger du hjælp så kan vi ordne det ;)
M


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgmai 26, 2011, 09:17:16 am
Takk for tilbudet mags. Kunne vært fint å få det gjort, men det er sånn at det hele befinner seg i København hvor jeg studerer for tiden så blir nok litt langt å gå veien om norge ;)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgjuni 11, 2011, 13:03:47 pm
nå er det ikke lenge igjen til sommerferie, 5 dager til så går jeg igang for fullt. Jeg har fått et lass med sveisedeler og annet småtteri i hus nå så det meste skulle være klart til å gå i gang! Jeg rekker ikke å lage like mye plat som jeg hadde håpet på så ble nødt til å kjøpe det meste for å ha sjans til å bli ferdig. Mye som skal gjøres på kort tid men jeg håper på å få bilen opp å kjøre igjen mot slutten av juni/starten av juli. Fant ut i dag at jeg må ha den på eu-kontroll i august så det haster litt.. -dvs. gjøres ferdig her i københavn og kjøres til norge :)

har fått utriggere + jekkfester forann og bak, gulvbjelker U-profil, innerkanal begge sider, ytterkanal begge sider, stykke mellom hjulbue og lasterom høyre side. Har også fått meg en boks volvo sveisgrunning som jeg gleder meg til å bruke :)
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlojuni 11, 2011, 18:32:09 pm
Ja då vil eg ønska deg lykke til;)

ps: om dei bakre utriggerane er av merket genuine vw frå mexico/brasil, forvent ikkje att dei ska passa :P


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgjuni 11, 2011, 21:50:16 pm
Jo takk det trenger jeg :)
Utriggerne bak ser greie ut, men man vet jo aldri. Det gjenstår å se.. de er fra csp, stod ikke noe om mexico, men kan godt være de kommer derfra :p


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlojuni 11, 2011, 22:25:24 pm
CSP ja.. då bør da vel nesten passa :)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgjuni 11, 2011, 23:01:44 pm
håper på det ja, så jeg slipper å modde altfor mye. slipper jo tollavgift her i danmark så det er digg  ::)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgjuni 17, 2011, 09:02:52 am
Da er jeg igang, og har begynt på fremre utrigger.. :)

Jeg lurer litt på hvordan ting egentlig skal se ut forann i hjulbuen og hvordan utrigger, hjulbuevegg og gulvbjelke henger sammen? Er det samme som på latebay?
Mangler litt referanser til hvordan det kan ha sett ut engang da bilen var ny.. :)
[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Ruggenjuni 17, 2011, 10:56:53 am
Fant ut i dag at jeg må ha den på eu-kontroll i august

Da passer det jo fint å sette av helgen 19-21 aug på SCC  ;D


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlojuni 17, 2011, 18:49:34 pm
Ja der har du mykje godt knask!!! :)

er sovidt meg bekjent likt som på seinare bayar. legger med nokon bilder, som viser litt halvdårlig korleis da funkar. men prinsippielt; golvbjelke med utrigger under. innerskjerm(skillevegg) sveist på sida av golvbjelke. plata foran b-stolpe som dannar lokk foran kanal, med fals på 3 sider sveist i utrigger og innerskjerm. du ser meir i doka tråden til Eivind


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgjuni 17, 2011, 19:31:11 pm
takk tistlo-
Ja fy ... det er mye dritt rundt, i, over og under en utrigger.. 4 lag med plater som avsluttes med en 2 mm plate som er sveiset rundt det hele.. men i dag har jeg fått renset ganske ok.

ang. veggen så tror jeg ikke at den buen inn i hjulbuen er tilstede på bilen, jeg har sett på originalplaten som sitter innerst mot lasterommet (på bildet) at den bare går rett ned og på utsiden av gulvbjelken. tror også dette blir enklere å lage..

kommer noen flere bilder fra dagen idag.


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgjuni 17, 2011, 19:57:01 pm
Ja dagen idag har gått til å få renset opp i gammelt rust, og klargjøre for noe nytt stål. Har laget til en del deler også så håper på at dette kan sveises sammen snart (skal regne i morgen og siden bilen står ute..) Alle motorblikk har fått litt matt sort lakk og jeg har begynt å sette sammen motoren igjen. Har også fått justert ventiler i dag. Noen bilder sier litt om rusten i området :P

Lappeteppe av de sjeldne. Man kan skimte den gamle utriggeren i midten av det hele..
[attachment=1]
Kan knapt sammenlignes.. Utriggere forann er veldig fin kvalitet, autocraft uk.
[attachment=2]
Etter en ordentlig rens. rusten gikk litt lenger inn enn jeg hadde forventet, men tror det skal gå fint.
[attachment=3]
Har laget meg et stykke u bjelke til å sjøte på den nåværende. tror det nesten er enklere å lage selv enn å streve med passform fra dårlige fabrikanter..
[attachment=4]
Laget noen stykker av ytterkanal. trenger nok noen bank etter sveis, men skal nok gå.
[attachment=5]
[attachment=6]
Motorblikk klar til å monteres.
[attachment=7]
Og her litt tilskudd av friskt stål:
[attachment=8]


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistlojuni 17, 2011, 20:50:49 pm
Ser moro ut! detta fixer du baggis 8)

utruleg ka folk tilatar seg av blindt lappverk på gamle bilar forresten...


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgjuni 19, 2011, 20:33:06 pm
Har ikke fått gjort så mye i helgen da været har vært litt dårlig vær til å sveise utendørs..  Har fått samlet motoren igjen og renset forgasseren. Har også fått gjort ferdig den ene siden på lasteromsdøren.

Før
[attachment=1]
Etter:
[attachment=2]
Jeg synes motoren har blitt ganske bra nå. Mangler å bytte olje og montere eksos og varmepotter så er denne klar til å kjøre litt igjen :)
[attachment=3]
Fikk sveiset det siste stykke på den ene siden av lasteromsdøren:
[attachment=4][attachment=5]
Fikk også rettet opp litt og fått på litt farge.
[attachment=7][attachment=6]

Satser på litt sveis i morgen :)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgjuni 20, 2011, 23:28:18 pm
dagen i dag:

fjerning av gammel lappverk og skrot!
[attachment=1]
Klargjøring av overflater til ny sveis
[attachment=2]
og tettet igjen
[attachment=4]
denne stolpen trengte også litt tilskudd
[attachment=3]
Begynner å ligne noe forann her nå. er ikke helt sikker på rekkefølgen med den skilleveggen og stolpen enda..
[attachment=5]
håper det snart kan se sånn ut
[attachment=6]

Har begynt å gå i gang med utriggeren bak og klargjort til sveising.


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgseptember 02, 2011, 17:02:52 pm
Da har det endelig skjedd noe her! Jeg har hatt en uke nå hvor jeg og min venn christian har fått gjort en god del. Bilen har stått hele sommeren her i københavn, mens jeg har hatt ferie. Siden bilen fortsatt står utendørs ved værkstedet måtte vi improvisere litt med en "takløsning". Været har ikke vært på lag hele uka for å si det sånn..

Vi fikk gjort unna en god del sveisearbeid på høyre siden og fikk samlet motoren igjen og satt den inn. Det har vært passe (tid)krevende å få høyre siden til til å passe sammen igjen, pga. sideluken og diverse dårlige repro blikk, men det gikk til slutt. Bildene får fortelle om uken som har gått..

Vi begynte med å tilpasse gulvbjelkene (byttet de to midterste).
[attachment=1]

Vi valgte å beholde den midtre delen og skjøte de nye med de gamle, da de gamle stadig var i god behold og utrolig solide i forhold til de nye bjelkene..
[attachment=2]
klargjøring for utskiftning av bakre jekkfeste.
[attachment=3]
Nye sveiset inn og grunnet. Ytterste del av gulvbjelken er også skiftet ut.
Jeg valgte å utelate jekkfestene på de bakerste utriggerne.
[attachment=4]
Jeg laget en ny bit til d-stolpen og bakerste vegg mot hjulbuen.
[attachment=5]
[attachment=6]
Sveiset igjen et hull i motorrom:
[attachment=7]
og slipt
[attachment=8]

flere bilder kommer..


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgseptember 02, 2011, 18:01:05 pm
Videre arbeidet med tilpassing av innerkanalen.
[attachment=1]
Litt solskinn en gang i mellom hjalp på motivasjonen.
[attachment=2]
Innerkanalen på vei inn.
[attachment=3]
liten pause.
[attachment=4]
sveiset inn:
[attachment=5]
begynnende tilpasning av døråpning..
[attachment=7]
og grunnet, sveisgrunning der mellomkanalen går.
[attachment=6]
[attachment=8]


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgseptember 02, 2011, 18:16:48 pm
Jeg laget til mellomkanalen selv. Improviserte med en platebukker av noen lange stålprofiler for å lage knekken på mellomkanalen.
[attachment=1]
Her er mellomkanalen ferdig formet og hull til punksveis borret.
[attachment=2]
Jeg valgte å dele opp mellomkanalen fra d-stolpen til hjulbuen for å gjøre monteringen litt enklere + få en drenering i bunnen av d-stolpen. ble punktet fast til innerkanal, gulv, hjulbue og d-stolpe.
[attachment=3]
[attachment=4]
Deretter ble stykket mellom hjulbue og lasterom sveiset for å kunne begynne å tilpasse ytterkanalen under lasteromsdøren. Vi valgte å beholde det orginale stykket fra hjulbuen for å få best passform og bue.. se selv.
[attachment=5]
repro blikket ble skåret opp og tilpasset.. vi måtte lage falsen mot lasterom selv, da denne ikke eksisterte.
[attachment=6]
Tilpasning! kritisk punkt der alt skal stemme. her er ytterkanalen holdt opp for å få riktig bue og linjer + høyde til lasteromsdør.
[attachment=7]
Etter maange runder med måling og tilpasning er stykket mellom hjulbue og lastrumsdør sveiset inn.
[attachment=8]
 


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgseptember 02, 2011, 18:36:38 pm
og slipt ned. Med litt tålmodig sveising fikk vi en tilnærmet perfekt bue
[attachment=1]
Videre arbeidet gikk arbeidet med å sveise inn mellomkanalen.
[attachment=2]
[attachment=3]
Falsen på mellomkanalen ble ikke så værst til å være hjemmebenka. Her med grunning + sveisgrunning.
[attachment=4]
Litt vekslende vær- men teltet holdt tett.
[attachment=5]
Vi var allerede lei av dårlig passform, så bestemte oss for å lappe ytterkanalen under lasterumsdøren:
[attachment=6]
[attachment=7]
[attachment=8]


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgseptember 02, 2011, 18:53:19 pm
Ble bra etter noen timer. Patinering på begge sider :)
[attachment=1]
Og her er kanalen sveiset inn etter mye tilpasning med dør og falser. Sveiset hjørnene fra innsiden for å få en jevn kant på utsiden. Ikke alt for god plass inni der  ;)
[attachment=2]
Og her med helheten. Begynner å bli mer å mer motiverende arbeid.. Er synd at det arbeidet som tar lengst tid og er mest krevende blir lukket inne..
[attachment=3]
Og ferdig grunnet (høyre side av lasterumsdøren er ikke ferdig sveiset.)
[attachment=4]
Falsen på venstre side:
[attachment=5]
Inner,-mellom, -og ytterkanal sett ovenifra.
[attachment=6]
nederste del av B-stolpen byttet ut.
[attachment=7]


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgseptember 02, 2011, 19:12:22 pm
Laget til et nytt stykke med fals på begge sider. Sveiset falsen for best resultat.
[attachment=1]
Grunnet og klart til å sveises inn.
[attachment=2]
Og sveiset inn:
[attachment=3]
Flere huller begynner å fylles igjen.
[attachment=4]
[attachment=5]
Med det lille hjørne forann gjorde jeg det samme som bak, beholdt den originale formen fra hjulbuen og sveiset inn litt friskt stål der det gamle var rustet vekk.
[attachment=6]
Og sveiset inn:
[attachment=7]
endelig var høyre siden sammen igjen! Det har vært en kamp å få alt til å passe igjen, men er meget fornøyd med å ha vunnet kampen mot rusten på en side!
[attachment=8]


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgseptember 02, 2011, 19:39:27 pm
Innsiden av hjulbue:
[attachment=1]
Motoren ute og klar til montering av eksos. Dette tok litt lenger tid enn forventet da vi måtte sveise om hele eksosen, fordi den var 2 cm for kort.. Trodde denne skulle passe som fot i hose, er jo tross alt original vw..
[attachment=2]
Skar noen steder for å få bøyd den til.
[attachment=3]
Og etter en del modifisering og sveising passet det omsider.
[attachment=4]
[attachment=5]
Deilig syn å se den i bilen igjen. Fikk startet den opp med en ekstern tank da min tank trenger å tettes litt før den skal inn igjen. Gikk bra og lød godt. Deilig følelse. Skal se om jeg ikke får lagt ut en video av oppstart.
[attachment=6]
Litt slitne etter en ukes intesiv skruing.
[attachment=7]
Jeg får jeg se hva som blir neste steg, det er nok å gå videre med, men først blir det en liten pause for denne gang! Håkon kommer sterkt tilbake!
[attachment=8]




Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistloseptember 02, 2011, 20:25:53 pm
 :) :) :) ser bra ut, veldig!

[attachment=1]


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgseptember 02, 2011, 20:49:22 pm
takk! det varmer  :)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: RZR-Andyseptember 03, 2011, 05:54:49 am
Enda en luftkjølt reddet for fremtiden, topp jobb! :)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: erikaaseptember 04, 2011, 22:18:26 pm
Imponert over at dere går igang med dette og kommer i mål, når dere står ute!


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgseptember 08, 2011, 11:09:19 am
jo takk. når man ikke har noe valg er det ikke vanskelig å være motivert.

Kjøpte et kapell til Håkon i sommer. Duken er i god stand, trenger bare å sy på bakluka + noen småting. Gleder meg til å se denne på bilen. Bilen i danmark og kapellet i Norge, så får vente litt til..

Har vasket og pakket vekk duken. Her er den bare slengt over stellet:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgseptember 17, 2011, 10:01:26 am
I går fikk jeg endelig tettet tanken. Bestemte meg for å sveise hullene selv (tanken har ligget og luftet utendørs siden mars). Det fungerte egentlig helt fint. Jeg sveiset en liten ring rundt hvert hull med lav strøm først, slipte ned og smeltet hele ringen sammen med mere strøm etterpå. Tok to runder og fikk lyst gjennom og sjekket at det ikke var noen flere hull. Etter det gikk jeg over sveisningene, og der tanken var blitt litt tynn i skallet, med kjemisk metall og la et godt lag oppå og slipte ned når den var herdet. Tenkte det som en ekstre sikkerhet og beskyttelse. Så ble tanken grunnet en gang. Nå venter jeg på tanksealer som jeg skal ha på innsiden. tror det blir tett og bra. Her noen bilder fra gårsdagen:
Hullene rundt uttaket i bunnen.
[attachment=1]
Og noen flere hull i det ene hjørnet.
[attachment=2]
Første runde med sveising
[attachment=3]
Og fylling av huller med sterkere strøm
[attachment=4]
Og slipt ned igjen
[attachment=5]
Kjemisk metall påført på utsatte steder. samme konsistens som sparkel men får samme egenskaper som metall når den herder. Er også resistent mot bensin.
[attachment=6]
Og slipt ned
[attachment=7]
Her grundert med første strøk i bunnen. ser nesten ny ut!
[attachment=8]

satser på å kunne kjøre en tur snart :)



Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Tistloseptember 17, 2011, 12:16:10 pm
alt kan fiksast :)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgseptember 26, 2011, 20:24:42 pm
Lakkert tanken sort i dag, nå mangler den bare tank sealer på innsiden så er den good to go!
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgnovember 06, 2011, 19:41:04 pm
Etter en lang pause med reise til India og diverse skoleprosjekter har jeg fått sveiset litt igjen. Håper på å få en jevn flyt i arbeidet fremover slik at Håkon kan være klar til EU en gang til våren.

I dag gikk jeg igang med å reparere gulvstykket med låsen til lasterumsdøren. Ble ikke helt ferdig, men de største stykkene er byttet ut. Her er noen bilder.
 
Dette var utgangspunktet
[attachment=1]
Og her fra dagens økt:
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]

 :)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 10, 2011, 19:24:08 pm
Jeg har hatt lite tid den siste tiden til å arbeide med bilen, men har fått noen timer i helgene. I dag fikk jeg endelig ferdig det stykket med låsen til lasteromsdøren. Det har tatt mye tid å fikse stykket, men ble fornøyd med det til slutt. Tilpassing i forhold til lukking av døren gikk egentlig ganske smertefritt. Her er noen bilder ..  :)
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]
[attachment=7]
[attachment=8]


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Andersen VW56juni 07, 2012, 11:42:31 am
Hvordan går det med Håkon? Lenge siden det har blitt skrevet noe her nå.


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgoktober 24, 2012, 08:54:46 am
Ja nå er det leenge siden!!
Jeg har hatt en lang pause her fra forumet,- og fra bilen. Det har skjedd litt, men ikke alt for mye i mellomtiden, jeg har blandt annet skiftet  verksted her i københavn og flyttet bilen før sommerferien. Nå har jeg gått i gang med å sveise kanalen, utriggere og gulvbjelker på førersiden av bilen. Myyye rust. Skal se om jeg får lagt opp noen bilder i løpet av de neste dagene.

Nå har jeg fått vite at våres "nye" verksted skal rives i løpet av våren så jeg har blitt sagt opp fra 1- januar... Med et halvt år igjen av Arkitektstudiet her i København har jeg derfor tenkt meg å flytte Håkon tilbake til Norge igjen. Jeg er på utkikk etter et lagringssted for Håkon i tiden fremover, så hvis det er noen som vet om noe, en låve eller annet i Hurum/røyken området (eneste krav er under tak), så tar jeg med glede imot tips!!

Her er et bilde fra der bilen står nå.- og snart noen oppdateringer av arbeidet med bilder ;)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Thoresenoktober 24, 2012, 09:19:16 am
Hør med Krølle på forumet her, han har muligens plass igjen på låven  ;)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgoktober 31, 2012, 09:48:31 am
Takk for tips Thoresen,
låven til Krølle er desverre full så jeg holder øyne og øre oppe for andre alternativer..

og snart kommer det noen bilder av arbeidet på bilen ;)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Ruggenoktober 31, 2012, 10:37:48 am
Noe lengere vei, men har ikke Rub1 noe plass da?


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Gastonoktober 31, 2012, 10:40:47 am
Konge, David! Følger med. Ser bra ut!


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 01, 2012, 23:59:38 pm
Da kommer det endelig en liten oppdatering med bilder! Jeg har arbeidet på førersiden i den siste tiden når jeg har hatt litt tid.. Har skiftet gulvbjelker, utrigger og stolpe bak- ++- Arbeider meg fremover og holder på med utrigger og område foran i hjulbuen nå.

Her står bilen godt innpakket intil videre..
[attachment=1]
Rust og gammelt "stål" som jeg har fjernet...begynner å bli en god haug:
[attachment=2]
Begynner å se bedre ut her inne nå:
[attachment=3]
to gulvbjelker er skiftet ut, og noen er delvis byttet ut:
[attachment=4]
Begynner å bli litt mer clean på førersiden nå også.. deilig å få fjernet de gamle rustne kanalene og få nye bjelker på.
[attachment=5]
stolpe og deler av vegg mot bakre hjulbue er også nytt.
[attachment=6]
bakre utrigger+ deler av gulvbjelken byttet ut. dropper jekkfester bak.
[attachment=7]
Dagens økt gikk med på å fjerne mye rust forann..
[attachment=8]




Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 02, 2012, 00:04:02 am
og.. gammel og ny..
[attachment=1]
[attachment=2]
endel som skal fylles igjen her.
[attachment=3]
Har begynt å lage til en del biter som skal sveises inn-
[attachment=4]

Planen videre er å få på utrigger forann++, så mellom og innerkanal. så skulle den siden være mer eller mindre ferdig også..

:)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: johanliendesember 02, 2012, 11:42:39 am
blir bra dette følger med her :P


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Daniel Ldesember 03, 2012, 07:58:59 am
Imponerende prosjektråd!! Stå på videre!  ;)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgdesember 10, 2012, 14:39:27 pm
Takk for hyggelig kommentarer.
Har kommet litt videre- fikk jobbet noen timer i går. Jobber med å få inn utrigger og u-bjelke forann. Har fått på plass en del biter nå, og jobbet mye med å få det hele til å passe. Laget u-bjelke og begynt å punktsveise. Satser på å å få det på plass i neste arbeidsøkt.

litt arbeid med å finne ut av puslespillet med skjøter, stolper og falser..
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
Laget til en ubjelke som skal inn over utriggeren.
[attachment=4]
Mye oppmåling og tilpasningsarbeide for å få det mest mulig presist.
[attachment=5]
begynt å punkte noen steder. Håper på å få tettet igjen området her snart..
[attachment=6]

Håper litt på å avsutte dette området før jul.. Så mangler det bare litt ytterkanal, inner og midtkanal. :)


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: Andersen VW56desember 10, 2012, 15:40:56 pm
Ser jo veldig fint ut dette, du er flink. Lykke til videre.


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgaugust 10, 2019, 08:15:51 am
Lenge siden sist. Bilene lever fortsatt!! dog har jeg ikke hatt tiden til å gjøre noe de siste årenen! Bilene står i norge og jeg bor i danmark..Litt vedlikehold og oppstaet av motor blir det ved årlig inspeksjon. Fant ut at bensisledningen mellom tank og metallrøret til innsprøytning var morken. Noen som vet dimenter på den og hvor man kan få tak i ny? Mangler også en ny pakning til tanklokk.
Mvh. David

[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: 1969 Sikaen Håkon
Skrevet av: lungodrom.orgaugust 10, 2019, 08:22:20 am
Håkon og Olga. Side om side. Håper på å få en av dem på veien igjen om ikke alt for lenge!  ;)
[attachment=1][attachment=2]