VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: -Marius- på desember 30, 2010, 21:26:09 pm



Tittel: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: -Marius-desember 30, 2010, 21:26:09 pm
Har en motor fra ei gjerdesag som skal på en kompressor.
Det er 1.fase. Hvordan skal den kobles, det er så mange ledninger:)
Det satt jo motorvern på sagen, det har jeg ikke i dag.


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: -Marius-desember 30, 2010, 21:27:33 pm
Et bilde til av det tekniske....


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: Påldesember 31, 2010, 01:05:03 am
Kan ikke hjelpe deg med koblings. Men jeg håper den gjerdesaga var skikkelig sliten, siden du slakter den for motoren. En gjerdeag i god stand er verdt endel på bruktmarkedet.


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: -Marius-desember 31, 2010, 08:06:42 am
Den er bygget om til 3.fase:)


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: Einicdesember 31, 2010, 09:06:32 am
Googlet: Ser ut til å være en enfasemotor med hjelpevikling og kondensator. Håper ledningene er merket, hvis ikke må du "ohme" for å finne ut koblingen.
Se vedlagte tegning. Hvis motoren går feil vei, skal ledningene til den ene viklingen byttes om.

http://www.emgr.de/
[attachment=1]


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: -Marius-desember 31, 2010, 09:46:32 am
Hvordan googler dere slik. Har prøvd det, men får ikke noe relevant:(
Tusen takk for hjelpen, alle ledningene er merket med bokstaver og fargekoder:)


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: Einicdesember 31, 2010, 11:46:51 am
EMGR.DE er leverandørens hjemmeside. Post resultatet av koblingen i tråden. Spent på å høre om den roterer riktig vei med en gang. Tegningen viser høyre rotasjon som er normert retning. Z1-Z2 eller U1-U2 må snus for å endre retning. (Dreiefelt)


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: SveinTdesember 31, 2010, 17:46:24 pm
For meg ser det ut til at ledning 5 og 6 er litt tynnere enn de andre som går inn i motoren. Antar at disse er en termokontakt som brukes til motorbeskyttelse, som ikke behøves for å få den til å svive.

[attachment=1]

Viss du har 3fas 230V i verkstedet bruker du skrue 1, 3 og 4. Viss du skal bruke den på 1fas kobler du sammen 2 og 3, og tar fasene inn på 1 og 4 som på bildet under.
[attachment=2]

EDIT: Husk at jord skal i skruen i bunn av boksen  :)


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: Einicdesember 31, 2010, 19:57:42 pm
Sjekk hjemmesiden hos leverandøren. EBS er angitt å være 1-phase! Eventuelt mål på ledningene for å finne det ut. De tre tykke ledningene skal i så fall ha lik motstandsverdi hvis det er trefase.


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: Endre Sjanuar 01, 2011, 09:39:24 am
Det der må nesten måles hvis det er bygget om. Når en bygger om slikt fra 1 fase til 3 fase fjernes en kondesator. Så finn de 3 ledningene med lik motstandsverdi, da har du viklingene. De 2 tynne hvite som går inn i motoren er mye mulig en termokontakt. Ohm de og hvis du har 0 ohm er det nok det. Denne kan kun brukes på 230V 3 fas, så hvis du har 400v, koble den på 1 fas. Slik som Svein sier


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: perpioneerjanuar 01, 2011, 10:30:27 am
Det der må nesten måles hvis det er bygget om. Når en bygger om slikt fra 1 fase til 3 fase fjernes en kondesator. Så finn de 3 ledningene med lik motstandsverdi, da har du viklingene. De 2 tynne hvite som går inn i motoren er mye mulig en termokontakt. Ohm de og hvis du har 0 ohm er det nok det. Denne kan kun brukes på 230V 3 fas, så hvis du har 400v, koble den på 1 fas. Slik som Svein sier
en 3-fas har tre viklinger. altså 6 ledninger. da kan man velge om man vil koble den i stjerne eller trekant. er dette en trefas med bare 3 ledinger må den være koblet i stjerne nede i motoren. da er det ikke lett å måle seg frem...


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: Endre Sjanuar 01, 2011, 11:23:03 am
Det er ikke vanskelig. Om det er koblet nede i motoren så betyr det i første omgang at den kan gå på 1 spenningstype, som er 230V i dette tilfellet. Det eg er mer spent på er om dette er en ren 3 fase motor. Det står det ingenting om på merkeskiltet. Har vært borti de motorer som har en startkondensator og en driftkondensator. Det er derfor det første som eg ville sjekket det er å ohme ut ledningene og finne hvilke verdier som er.


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: -Marius-januar 01, 2011, 11:31:02 am
Tusen takk for alle svar. Motoren går rettvei og allt er i skjønneste ården:)
Motorværn er ikke tilkoblet.


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: Kjetil Limajanuar 01, 2011, 11:45:15 am
Ny reodor felgen kompressor løsning oppi dirdal altså :-)


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: Einicjanuar 01, 2011, 12:53:28 pm
Er det virkelig en trefasemotor? Skiltet beskriver en enfasemotor med to poler. Gir 3000 omdr. teoretisk, litt sakking gir 2700 som på skiltet. (Kortslutningsmotor)
Interessert i om den gikk med tre faser tilkoblet.


Tittel: Sv: Noen som er flinke med ledninger?
Skrevet av: -Marius-januar 01, 2011, 15:36:35 pm
Nei denne er ikke 3.fase. Sagen den kom fra skulle bytte fra 1.fase til 3. fase. Derav en stk 1. fase motor ekstra.

Og det er ingen ny reodorfelgen løsning, bare en oppgradering. Har kun hatt 1,5kw motor før, denne er på 2kw.
Da kan den gires litt høyere og få mere luft:)