VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Voltswagen_HiG på mai 03, 2011, 16:56:47 pm



Tittel: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Voltswagen_HiGmai 03, 2011, 16:56:47 pm
Hva synes dere?
http://www.evalbum.com/3602

Vi fikk bilen som et sandblåst skall i september i fjor. En gang var den en stolt 1974 Jeans-boble. Vi har restaurert den opp, montert 8 marine-gel batterier i den, og satt el-motoren fra en Clark elektrisk gaffeltruck inn bak. Januar var den ferdig:) Se også YouTube film her:
http://www.youtube.com/watch?v=43ZTVKHj9GM

Har en drøss med bilder om noen har lyst å se mer:)


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGmai 03, 2011, 17:00:37 pm
Se også http://www.youtube.com/user/magnareikerol


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: JChEmai 03, 2011, 19:21:28 pm
Morsomt og bra prosjekt :)

Fungerer den bra, og får man slikt godkjent?


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGmai 03, 2011, 22:48:07 pm
Vi jobber med å skrive en omfattende teknisk rapport om alt som er gjort med bilen, og vegvesenet vil godkjenne den bare vi får den opp til deres standarder. Nå har de ikke rutiner på godkjenning av ombygd bensinbil til elbil, så vår sak vil i så fall bli førende, har de sagt.
Irriterer oss noe inni granskauen hver gang det dukker opp en el-bil på nyhetene i fyr og flamme fordi en dust har brukt for spinkel kabling for å lade bilen. Problemet er at gutta i 'tilsynet ikke har så voldsom greie på elektriske systemer og dermed stiller krav de ikke nødvendigvis har greie på :P Det skal vi forhåpentligvis få orden på med denne rapporten, da.

Bilen fungerer svært bra. Motoren er kobla direkte til girkassa uten clutch, men da det er omtrent null indre friksjon i en elmotor kan syncroene lett spinne den opp i fart. Alt man behøver å gjøre er å løfte foten av gassen og gire. Ingen stygg skrapelyd eller lignende:)
Motoren er som sagt tatt ut av en gaffeltruck or har et maks turtall på 2300 R.P.M. Dette gjør at bobla ikke når stort mer enn 60 km/t, men det er vi allikevel strålende fornøyd med:) Motoren yter 5,2 kW kontinuerlig (også kalt 60 min rating), men controlleren som styrer den kan sørge for 350 Ampere over 2 minutter, så periodevis, hvis lasten er stor nok, vil motoren kunne yte 16,8 kW. Motoren har et godt moment, og bilen har ingen problemer med å ta løs fra 4. gir.

Batteripakkene gir en samla kapasitet på 220Ah fordelt på serieparallellkoblede 110Ah 12V Gel-batterier. El-systemet er på 48V. I teorien vil bilen kunne kjøre rundt 2 timer før batteriene er tomme, men realistisk sett vil det med varmetap o.l. bli halvannen time tenker jeg, før den er tom.


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: SveinØmai 04, 2011, 01:23:09 am
Tøft prosjekt :)

Hvor lang tid tar det å lade opp igjen da?


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Knechtenmai 04, 2011, 06:29:36 am
Knalltøft  :) :) :)


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: nimemai 04, 2011, 06:37:40 am
Utrolig morsomt og interessant!
Når skal de første godkjente konverteringssettene selges??  ;D


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGmai 04, 2011, 07:47:13 am
Tøft prosjekt :)

Hvor lang tid tar det å lade opp igjen da?
Fra 20% til 80% tar vel rundt 4 timer, mens fra 0 til 100% tar 12 timer. Husker ikke helt regnestykket her. Laderen kjører ut 30 Ampere så i teorien snakker vi om i overkant av 7 timer totalt (220Ah / 30A). I virkeligheten tar de første og siste 20% ofte litt lengre tid pga av ladetekniske greier..


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGmai 04, 2011, 07:50:28 am
Utrolig morsomt og interessant!
Når skal de første godkjente konverteringssettene selges??  ;D

Hehe, interessant at du skulle spørre:P En av mine personlige drømmer har siden prosjektet vært å få typegodkjent batterier/batterikasser/motorer o.l. i samarbeid med vegvesenet, for dermed å starte et ombygningsverksted for alle biler, men blir nok mest med drømmen. Vegvesenet liker rett og slett ikke mennesker som modifiserer bilen sin.


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGmai 04, 2011, 08:13:01 am
(http://www.evalbum.com/img/3602/3602c.jpg)
Slik vi fikk bilen. Uten motor og med girkasse og forstilling plassert på paller ved siden av.

(http://www.evalbum.com/img/3602/3602e.jpg)
De bakre batteriene holdes fast med gjengestag som går gjennom torpedoveggen og en tverrprofil på baksiden. To stag festet til undersiden av dette gulvet er også med på å holde ting i sjakk. Vi har styrkeberegna stagene til å tåle en kollisjon på 60 km/t. Baksete får allikevel plass og bilen ser tilnærmet original ut på innsiden med jeans-seter og hele pakka.

(http://www.evalbum.com/img/3602/3602d.jpg)
De fremre batteriene er montert i den halvveis avsagte bensintanken i tillegg til reservehjulsbrønnen. Laderen er den store røde klossen. Etter dette bildet ble tatt er det også montert vifter i laderen som leder varmluft vekk og inn i kupeen.

(http://www.evalbum.com/img/3602/3602g.jpg)
Adapterplata mot girkassa er av aluminium, er selvdesignet i SolidWorks (CAD-program) og maskinert av en vi kjenner på Raufoss. Koblingen mellom girkasseakslingen og motoren er gjort med en såkalt LoveJoyTM-kobling fra NHS Transmisjoner som lager alskens akslingsoverganger.

(http://www.evalbum.com/img/3602/3602b.jpg)
Øverst til venstre er DCDC-konverteren som fungerer som en dynamo mellom 48V-pakkene og 12V batteriet som styrer lys o.l.
Til høyre ser vi kontrolleren, som styrer elmotoren etter signal fra pot-boksen (potentiometer) som er montert under hylla til venstre. Pot-boksen er en mekanisk fjerbelasta arm som styrer en variabel motstand. Armen er kobla direkte til gassvaieren som kommer ut til venstre for girkassa fra førerposisjon. Motoren er industriell og tåler litt vær og vind, men vi har allikevel beskyttet den med ei balje vi skar av den ene kortenden på. Skrudde så denne balja fast til undersiden av gulvet.

(http://www.evalbum.com/img/3602/3602j.jpg)
Kontrollpanelet til laderen er skåret ut og plassert i "hanskerommet" for lettere oversikt. Her ser man også hovedbryteren hvor man kan velge mellom batteripakke 1 (foran), batteripakke 2 (bak), begge batteripakkene eller OFF.


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGmai 04, 2011, 08:19:46 am
Foreløpig koblingsskjema hentet fra rapporten vi driver å skriver:
(http://localhostr.com/files/mqqidJ4/koblskjm.png)
Dette har vi satt "copyright" på, så spør om du vil bruke skjemaet eller videresende det.


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Syncronautmai 04, 2011, 10:53:37 am
Kult :) Ser fram til å vite mer om innholdet i den tekniske rapporten og ikke minst, hva slags premisser som kan komme ut av det ift andre som evt tenker på det samme :)


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: 1303SSmai 04, 2011, 15:38:34 pm
http://www.youtube.com/watch?v=1zhKMzMZ_eM
http://www.youtube.com/watch?v=369h-SEBXd8&NR=1
her er litt mere til inspirasjon ;)


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: eWolfmai 05, 2011, 10:34:52 am
Utrolig morsomt og interessant!
Når skal de første godkjente konverteringssettene selges??  ;D

Hehe, interessant at du skulle spørre:P En av mine personlige drømmer har siden prosjektet vært å få typegodkjent batterier/batterikasser/motorer o.l. i samarbeid med vegvesenet, for dermed å starte et ombygningsverksted for alle biler, men blir nok mest med drømmen. Vegvesenet liker rett og slett ikke mennesker som modifiserer bilen sin.

Hold på den drømmen! Jeg kunne gjerne hatt en elkonvertert VW til bybruk!


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: BeetleBugmai 05, 2011, 10:39:40 am
Litt mer om EL-boble her:

http://www.hvwc.co.uk/Blackcurrent/bc3/bc32.php

Mvh
BB


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Atmobilmai 05, 2011, 18:57:15 pm
Utrolig morsomt og interessant!
Når skal de første godkjente konverteringssettene selges??  ;D

Hehe, interessant at du skulle spørre:P En av mine personlige drømmer har siden prosjektet vært å få typegodkjent batterier/batterikasser/motorer o.l. i samarbeid med vegvesenet, for dermed å starte et ombygningsverksted for alle biler, men blir nok mest med drømmen. Vegvesenet liker rett og slett ikke mennesker som modifiserer bilen sin.

Hold på den drømmen! Jeg kunne gjerne hatt en elkonvertert VW til bybruk!

Sier meg enig her, kunne selv også tenkt meg el-boble om det kunne blitt godkjent. Mye tøffere det enn å kjøre rundt i de stygge el-bilene som selges nye :)


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Roy Grellandmai 05, 2011, 19:25:53 pm
kjempemorsomt

jeg har lekt litt med tanken, og snakket litt med noen i elbilforeningen, og de sier det samme som deg at det er utfordringer med at man aldri har godkjent konverteringer, så det vet ikke helt hvilke krav som skal stilles. Jeg vet man snakket mye på det forumet jeg var innom, at et av de største problemene var å sikre kraft til bremsekraftforsterkeren, men det er jo elegant løst på en boble.

Det jeg så for meg var å bruke LiPo batterier, da de har mye lavere vekt, og etterhvert begynner volumene på denne teknologien å bli såpass store at prisene nærmer seg levelig nivå.

Morsomt at du har en controller som tåler 350 A, jeg kjører litt modellbil på si, og den controlleren jeg har i min 1:10 skala bil, skal tåle 420 A ;)

Stå på, dette blir veldig interessant å følge videre


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagenmai 05, 2011, 20:26:46 pm
Får vel konvertere splitten  ;D. Den skal ikke til EU kontroll, så da bør det ikke bli noe problem?


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGmai 05, 2011, 21:37:34 pm
Takk for gode ord!

Er bare å stikke innom Høgskolen i Gjøvik om dere vil ta en nærmere titt på vogna:)

VeeMan: Holder stadig på drømmen om å bygge om flere biler:)

grelland nevnte bremsekraftforsterker; Ja, Bobla er jo velsignet med å ikke ha noe slikt, men selv ved biler som opprinnelig har vakuum-styrt bremsekraftforsterker kan man benytte seg av elektrisk styrte vakuum-pumper fra enkelte dieselbiler. 400A i en 1:10 skala modellbil? Husker en Tamiya modellbil jeg hadde. Den var 1:10 skala. Batteriet var jo på bare 7200mAh. Med 400A tar det ikke lang tid før noe sånnt er tomt skulle jeg tro.

I det hele tatt er Bobla en fantastisk modell å konvertere. Lav vekt + enkel mekanikk gjør den til en drøm å jobbe på.

Litium/LiFePo/LiPo batterier er blitt billigere, absolutt, men de sliter fortsatt med dårlige syklusegenskaper over tid og en batteriteknologi som fortsatt er litt ustabil med tanke på sprengkraften når noe slikt kortsluttes på "riktig" måte.. Vekta er allikevel utrolig mye lavere i forhold til kapasiteten så det er jo absolutt et alternativ.

I dag har vi hatt med bilen til Eidsiva Energis generalforsamling/årsmøte/et-eller-annet på Radisson-hotellet i Lillehammer, sammen med et knippe andre elbiler (Think, Tesla, Mitsubishi iMIEV, Fiat 500 EV og Toyota Prius plug-in). Vi ble virkelig godt mottatt, spesielt av den litt eldre garde som satte pris på vår innsats med å gi nytt liv til en gammel klassiker. Eidsiva var så begeistret at de gav oss "gavekort" på valgfritt solcellepanel og alt av utstyr som trengs til dette, samt takgrind til montering på bobla. Tenker dette panelet vil være flott på varme dager om vi får kobla det til ei ventilasjonsvifte. Da kan vi motvirke badstu-tilstander inne i bilen om den står parkert en varm sommerdag:)

På vei tilbake til Gjøvik (Voltswagenen vår på henger) møtte vi ei oransje boble som hilste iherdig med lysene. Noen herfra kanskje? Innbiller meg at alle bobleentusiaster i landet henger her på forumet  :)

(http://localhostr.com/files/Rby9QvJ/Bilde1120_640x480.jpg)
På vei fra Lillehammer mot Gjøvik i ettermiddag.


Som sagt bare å stikke innom Høgskolen i Gjøvik om det er noen fra nærområdet som har lyst å ta doningen i nærmere øyesyn og kanskje slå av en prat  :D


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Gullikmai 06, 2011, 23:46:30 pm
Får vel konvertere splitten  ;D. Den skal ikke til EU kontroll, så da bør det ikke bli noe problem?
Statans tvilstilsyn skal uansett konfereres med og godkjenne konvertering av drivstofftype vel?


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGmai 09, 2011, 21:29:24 pm
Får vel konvertere splitten  ;D. Den skal ikke til EU kontroll, så da bør det ikke bli noe problem?
Statans tvilstilsyn skal uansett konfereres med og godkjenne konvertering av drivstofftype vel?
Så vidt meg bekjent må de konfereres med hver gang man gjør endringer på ting som står i vognkortet.


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Kjetil Limamai 09, 2011, 22:37:35 pm
Leste om en kar fra østlandet som har konvertert en 2CV og fått den godkjent. 2EL ble den omdøpt til.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2032.0


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGmai 10, 2011, 17:18:37 pm
Leste om en kar fra østlandet som har konvertert en 2CV og fått den godkjent. 2EL ble den omdøpt til.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2032.0
Ja, har maila med Øyvind. Driver i disse dager og ringer Schabmüller's distributør i Skandinavia, da det viser seg at Schabmüller har laget drivmotorene i Clark-trucken vi henta motoren vår fra. Av dem får vi forhåpentligvis et skriv som sier at motoren er ECE-godkjent, eller i det minste at den er CE-merket, som også betyr at den er ECE-godkjent. Dette vil 'tilsynet ha.
Liker USAs biltilsyn. Der er det "din bil, ditt problem" som gjelder. Jeg skjønner at det med hensyn til bremser og vekt ikke bare er "ditt problem" da disse tingene også kan påvirke andre i trafikken rundt deg, men utover dette synes jeg det er bakstreversk å prøve å slå ned på miljøvennlig kreativitet med regelverk som bare skaper bry, papirmølle og pengesluk..


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGjuni 09, 2011, 16:17:56 pm
Ja, i dag har vi vist fram elbobla på Vålerbanen i forbindelse med Zero Rally. Både Eldar Vågan, Mads Østberg og Henning Solberg fikk prøve vidunderet og likte det vist svært godt:) Vi hadde ikke transport hjem, så bobla står i garasjen til vålerbanen til litt ut i neste uke, om noen vil titte på den:)
I morra skal vi ta med takgrinda vi fikk donert av Eidsiva samt gavekortet vi fikk på solcellepanel og stikke ned og se hva slags paneler som kunne passa til montering på taket.
Forresten noen som vet hvordan man monterer disse grindene på bobletaket? Den har et klistremerke med teksten "Ø-grind" på. Det kom ikke med noen stropper eller noe som helst annet enn det du ser på bildet:

(http://localhostr.com/files/1636Pzp/Bilde1126.jpg)

Forresten fikk vi A på prosjektrapporten som til slutt ble på 83 sider :)
Godt med ferie nå, kjenner jeg.


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: SveinTjuni 09, 2011, 19:24:03 pm
Jeg har også en lignende grind som manglet fester. Jeg laget et par vinkler som på bildet. Da griper vinkelen tak under takrennen når du strammer bolten.


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: prippajuni 09, 2011, 20:02:18 pm
Hva veier detta, og tror du det kunne vært mulig å få til noe lignende i båt?



Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGjuni 13, 2011, 19:53:56 pm
Jeg har også en lignende grind som manglet fester. Jeg laget et par vinkler som på bildet. Da griper vinkelen tak under takrennen når du strammer bolten.

Ok! Må skaffe noen nye gummi-buffere tror jeg. Ellers ser det jo smart nok ut, det der:) Og det holder?


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGjuni 13, 2011, 20:01:22 pm
Hva veier detta, og tror du det kunne vært mulig å få til noe lignende i båt?
Mener å huske at bilen veier i underkant av 980 kg etter konverteringa. Vi har i tillegg Puma-forstilling som stiver opp og hjelper mot krengning foran:) Godt man har myke seter.
Det er absolutt mulig å få til lignende i båt! Finnes en god del elektriske påhengsmotorer å få kjøpt. Batteriene vi bruker i bilen er jo faktisk beregnet til båter, men da som fritidsbatterier for elektriske vannpumper, lys etc. Det viktigste er at de er laget for "dyptrekk" og gjentatte fullstendige utladninger. I en båt blir jo selvsagt isoleringa meget viktig, så lager du en ren el-båt må det gjøres skikkelig. Benytter du deg ikke at påhengsmotor, regner jeg med det skal gå an å ta ut bensin/dieselmotoren og smette nedi en nett elmotor, men også her blir isolering viktig. I tillegg vet jeg ikke hvordan båter har det med utveksling av motoren osv. Vår elmotor fikk vi donert fra en gammel truck, er optimalisert for moment og har maks turtall på 2300 o/min. Dette begrenser jo toppfarten noe (rundt 60 i 4. gir). Men det finnes mange motorer med høyere turtall også.


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: SveinTjuni 13, 2011, 20:02:26 pm
Jeg har også en lignende grind som manglet fester. Jeg laget et par vinkler som på bildet. Da griper vinkelen tak under takrennen når du strammer bolten.

Ok! Må skaffe noen nye gummi-buffere tror jeg. Ellers ser det jo smart nok ut, det der:) Og det holder?
Gummien er bare noen stubber av bensinslange som er kuttet noen spor i og tredd på. En annen type grind jeg har, har originale spinklere fester, så dette har holdt til mitt bruk, ja.  :)


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGjuni 13, 2011, 21:22:04 pm
Jeg har også en lignende grind som manglet fester. Jeg laget et par vinkler som på bildet. Da griper vinkelen tak under takrennen når du strammer bolten.

Ok! Må skaffe noen nye gummi-buffere tror jeg. Ellers ser det jo smart nok ut, det der:) Og det holder?
Gummien er bare noen stubber av bensinslange som er kuttet noen spor i og tredd på. En annen type grind jeg har, har originale spinklere fester, så dette har holdt til mitt bruk, ja.  :)

Ok. Ja, det skal jo holde et solcellepanel eller to. Vet ikke hvor mye slikt veier, men. Skal ta med bildet av din løsning og vise til gutta. Dette må da gå an å få fiksa:)


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: JFPjuni 13, 2011, 22:01:19 pm
Veldig interessant tråd - takk for spennede lesing. Hold denne varm!


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGseptember 26, 2011, 18:37:36 pm
Hei igjen!

Lenge siden sist nå!
Vegvesenet godtok vår forklaring om elmotorers effekt, så dette er ikke viktig med tenke på registreringa lengre. De spurte imidlertid om bedre batterisikkerhet både med tanke på kortslutninger generelt og ved kollisjon.

Vi spurte BatteriCentralen på Gjøvik (vår leverandør av batterier) og han hadde ingen beskyttelseshetter som passet over de batteripolskoene vi brukte (vi har ganske grove ledninger). Til slutt stakk undertegnede en tur til Vazelinas Bilopphøggeri på rekognosering. Etter en masse vandring rundt på området fant jeg at Subaru brukte gummierte og ganske store gummihetter over sine batterier. Etter prøvefitting over batteriskoene på "Voltswagen" fant vi ut at disse måtte duge. Dro da ned til Subaru på Gjøvik og spurte om hettene stadig produsertes. Det gjorde de, men en bestilling på 16 stk måtte gå helt til Japan og der gikk ting stadig treigt etter jordskjelvet tidligere i år.
12. September fikk jeg en telefon, og da var gummidekslene ankommet. Subaru-dekslene har et lite hull i seg (sannsynligvis for tilkobling av ettermontert utstyr), så dette håper jeg Biltilsynet ser gjennom fingrene på. Vi har tross alt pleksiglass over begge batteripakkene i tillegg.
Her er et bilde av gummihettene:
(http://localhostr.com/files/jWv4YvK/Foto0020-800.jpg)
Som dere ser har vi også montert elektrisk spylevæskepumpe.
Nede til venstre ser man også "kollisjonssikringa". Den består av ei sikring på 500A og ei trestake. Trestaken går helt frem til front av bilen. Blir fronten deformert skal den (hvertfall i teorien) skyves inn i sikringen og bryte batterikretsen fysisk.
Over alt dette er det pleksiglass. Får håpe vegvesenet er fornøyd med dette. Det vil være fryktelig vanskelig (og ikke minst dyrt) å lage former og smelte gummi for å lage perfekte batteripoldeksler.

Andre ting vi har gjort:

  • Fjernet baksete og montert ei plate i dets sted (grunnet regler om tillatt totalvekt og sitteplasser i bilen).
  • Konstruert en solid aluminiumsvegg foran de bakre batteriene som er dekka med gummi på batteri-siden og filt på kupésiden

(http://localhostr.com/files/kjoI76x/Foto0022-800.jpg)

  • Laga et mer effektivt luftesystem som baserer seg på ei luftpumpe som gjennom en slange henter luft fra rett ved siden av motoren (for å forhåpentligvis hente et snev av varme fra den) og sender den opp gjennom de originale lufteventilene i hjørnene på frontruta. Bør kunne få vekk dugg, men ikke is på ruta.

(http://localhostr.com/files/q8DqRKC/Foto0025-800.jpg)
(http://localhostr.com/files/t5ihvXX/Foto0023-800.jpg)

  • Montert ny og mer solid hovedbryter, da den gamle fikk sotdannelse og halvkobling etter flere av- og påslåinger. Også montert LED-basert voltmeter (batterimåler)

(http://localhostr.com/files/MzHvmqr/Foto0030-800.jpg)Av
(http://localhostr.com/files/dUFzlYY/Foto0031-800.jpg)På

Nå venter vi på at saksbehandleren skal komme tilbake på jobb. Har sendt mail om de endringene vi har gjort, og håper han vil si ifra om det er ting vi må endre på før vi kjøper prøveskilter og tar den med opp på trafikkstasjonen, da det er surt å måtte punge ut for nye prøveskilt.

Solcelle-prosjektet går etter planen og ved siden av registreringsprosessen (vi lar selvfølgelig stativet stå igjen den dagen vi skal godkjenne bilen) og vi har sveist ei ramme i aluminium som panelene skal stå i og som skal monteres på bagasjestativet. Kontrollenheten til disse monterer jeg i disse dager.

-Daniel


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGseptember 26, 2011, 18:42:19 pm
For øvrig lurer jeg på om hvordan reglene for ryggelys er.
Er dette et krav å ha?

Vi aner ikke hvor sensoren til ryggelyset sitter eller hvordan den fungerer eller om vi har en sensor i det hele tatt. Er det lov å ha egen knapp for slikt?
Info om dette er svært ønsket!


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Roy Grellandseptember 26, 2011, 19:24:52 pm
bryteren sitter i girkassa, men jeg tviler på om det er et krav.

veldig interessant å følge med på dette :) Har dere fått positivt svar på den generelle søknaden om å bygge om til elektrisk drift?

Roy


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Pålseptember 26, 2011, 19:33:44 pm
For øvrig lurer jeg på om hvordan reglene for ryggelys er.
Er dette et krav å ha?

Vi aner ikke hvor sensoren til ryggelyset sitter eller hvordan den fungerer eller om vi har en sensor i det hele tatt. Er det lov å ha egen knapp for slikt?
Info om dette er svært ønsket!

Kult prosjekt som jeg håper dere får godkjent.

Hvis dere må ha ryggelys kan dere kjøpe en slik bryter som sitter på speedometerwiren. Den registrerer at wire går "feil vei" og slår da på lyset. Genialt enkelt :)


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGseptember 26, 2011, 20:49:26 pm
bryteren sitter i girkassa, men jeg tviler på om det er et krav.

veldig interessant å følge med på dette :) Har dere fått positivt svar på den generelle søknaden om å bygge om til elektrisk drift?

Roy

De virker faktisk positive! Har kontakt med Henning Svenneby på trafikkstasjonen i Gjøvik (Hunndalen) og selv om første "prøvevisning" i vår naturlig nok ikke endte i godkjenning, virker de medgjørlige og fulle av velvilje selv om de også har et regelverk å forholde seg til. Sist vi prata, var det grubling om batteripolhetter og "defroster". Om det første, sa han at vi helt sikkert fant på en fiks løsning på det og at det bare var å få bilen opp så de fikk se på den. Svarte som så at vi ville gjøre ting litt "orntlig" og han forsto jo selvsagt det.
Defroster er noe han har sagt er viktig, og det også med varme. Her håper vi på velvilje, da motoren ikke genererer mye varmluft og et elektrisk varmeapparat i riktig størrelse til å kunne sammenlignes med tradisjonelle varmeapparat i fossilbiler vil sluke strøm som ingenting annet og vil ta stor plass. Blir de ekstra vrange må vi prøve å lage egne varmetråder/motstander eller noe lignende som vi legger i huset til luftpumpa (den hvite boksen bak førersetet på bilde). Jeg prøvde meg med "varmeapparat i bobler har da aldri vært stort å skryte av", hvor han forklarte at det i enkelte tunneller plutselig vil kunne danne seg dugg og dette måtte bort. For øvrig lurer jeg på hvorvidt varme er viktig til å ha ei duggfri rute? Om de krever at det skal bli riktig varmt i ruta må vi nesten vurdere noe aftermarket-greier med små varmetråder i frontruta slik det er på mange nyere biler. Finnes dette?
Da det regna som verst her på Gjøvik for et par uker siden tok vi bilen ut og prøvde å skape dugg for å teste systemet. Fikk aldri noe dugg, selv ved iherdig pusting og pesing, så vi vet jo ikke om dette her er effektivt. Kan også være at bilen rett og slett ikke er tett nok:P Hvem vet?

Har sendt mail til Svenneby med bilder og håper på positivt svar.

-Daniel


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGseptember 26, 2011, 20:55:25 pm
Tidligere i tråden var det noen som nevnte Li-Po/litium-batterier.
Vegvesenet nevnte faktisk eksplisitt at godkjenning ville være mye strengere med litium enn med vanlige bly/bly-gel batterier med tanke på brannfare ved oppladning av slike.


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: JFPseptember 26, 2011, 21:29:01 pm
Ryggelys: mener regelen er slik at hvis du har hvitt glass bak der, så skal de virke. Det er jo naturlig, andre bilister forventer at en bil med ryggelysene på driver og rygger, og at en som ikke har dem tent ikke skal rygge. Mange bobler har ikke ryggelys, f eks min 72- modell, men jeg tror alle elefantbaklyktene hadde hvitt ryggelysfelt. Jeg tror det er greit å dekke over det hvite glasset, du kan jo høre med Vegstasjonen. Men kan dere ikke bare koble inn en bryter på reversen til motoren?

Varme: Eberspächer? Det koster jo en del, og helst bør det jo være en av nyere modell med varmeregulering. Dieseltypen er greiest, da er det mindre kritisk med brannfare, dere kan jo ikke hente bensin fra tanken lenger. De Eberspächerne som kom med boblene på den tiden (BN2) er bare on/off med 2000 watt, varmen er ikke til å holde ut på normale dager. For å få bilen godkjent, kan dere ikke bare bruke sånne elektriske jalla-vifter og montere mot frontruten? Stadig folk her på forumet som nevner slike, denslags finnes.

Utrolig spennende prosjekt - lykke til videre!


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGseptember 26, 2011, 21:44:59 pm
Ryggelys: mener regelen er slik at hvis du har hvitt glass bak der, så skal de virke. Det er jo naturlig, andre bilister forventer at en bil med ryggelysene på driver og rygger, og at en som ikke har dem tent ikke skal rygge. Mange bobler har ikke ryggelys, f eks min 72- modell, men jeg tror alle elefantbaklyktene hadde hvitt ryggelysfelt. Jeg tror det er greit å dekke over det hvite glasset, du kan jo høre med Vegstasjonen. Men kan dere ikke bare koble inn en bryter på reversen til motoren?
Hmmm... Mulig vi må dekke over det eller bruke rød lyktespray i så fall. Gitt at de er såpass forståelsesfulle.
Motoren går bare én vei slik vi har koblet den. Revers skjer gjennom girskift. Dette for å være snillest mulig med girkassa som sikkert ikke har tannhjul dimensjonert for å bli drevet av et stort moment andre veien.

Sitat
Varme: Eberspächer? Det koster jo en del, og helst bør det jo være en av nyere modell med varmeregulering. Dieseltypen er greiest, da er det mindre kritisk med brannfare, dere kan jo ikke hente bensin fra tanken lenger. De Eberspächerne som kom med boblene på den tiden (BN2) er bare on/off med 2000 watt, varmen er ikke til å holde ut på normale dager. For å få bilen godkjent, kan dere ikke bare bruke sånne elektriske jalla-vifter og montere mot frontruten? Stadig folk her på forumet som nevner slike, denslags finnes.

Utrolig spennende prosjekt - lykke til videre!

Jallavifter ville Vegvesenet ikke ha noe av. "Ikke noe sånn slarv som bare monteres i dashbordet og peker mot ruta". Bilen skal jo godkjennes fra bunnen av, mer eller mindre. Hadde det originale varmeapparatet vært der, hvor enn dårlig det måtte være, hadde det gått greit:P
Men som sagt har vi jo lufting så det holder. Varmen derimot.. De 12V varmeviftene man får på Torshov/BilXtra/Biltema er håpløse. Vi har én slik en i dashbordet som peker ut i kupéen, og selv om det blir varmt rett ved vifta, er det ingen futt i dem, rent viftemessig.
Fossilbrennstoffvarme har vi vurdert, men de koster litt, og budsjettet er blitt stramt etterhvert. Ingen som trodde vi skulle komme så langt som vi kom:P 2000w bør jo holde i massevis. Får jeg ikke svar fra Vegvesenet i morra formiddag, ringer jeg opp, tenker jeg.


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: SveinØseptember 27, 2011, 01:47:23 am
Finnes både front og bakrute å få kjøpt med varmetråder til boble  ;)


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Ivarseptember 27, 2011, 07:39:53 am
IFT ryggelys, så bør ikkje det bli noko problem.
Har nett forevist -75 Pickup, med ryggelys integrert i baklyset.
Ingen pære, ingen ledning, ingen bryter, ingen kommentar :)

Om de skal montere fossilvarmer, så gå for ein dieselutgave.
Lettare å få godkjent brennstoffsystem.

Slenger slike (brukte) i 24v utgave på finn, rimelig. Spør om sponsing hos ein større forhandler!


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 02, 2011, 10:57:17 am
Bilen står for øyeblikket på trafikkstasjonen i Gjøvik (Hunndalen). Fikk telefon fra bilsakkyndig som kun hadde gode ord å melde, bortsett fra for mye vekt over framakslingen (som for øvrig er Puma-forstilling). Uten sjåfør i bilen var den akkurat på maks-grensa, men med sjåfør ble det for mye.
Ryggelys var ikke noe problem, da bilen kunne fåes både med og uten da den var ny.
Det eneste vi nå må gjøre er å flytte det fremste batteriet (som nå er i reservehjulsbrønnen) til inni bilen, på andre siden av girtunnellen fra det standard 12V batteriet i bilen og så felle det ned i "bakseteplata" vi har satt der, bak forsetene. Gjør vi det, sa han, så skulle han "skrive under på bilen med god samvittighet"
Så dette er jo gode nyheter! Det BLIR skilt på "Voltswagen"  :D


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: eWolfoktober 02, 2011, 13:57:03 pm
Fantastisk kult! ;D


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: vw56oktober 02, 2011, 19:37:48 pm
NICE ;D ;D. det liker vi..


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Gullikoktober 02, 2011, 19:52:21 pm
Morro å se at det nok blir norske skilter på denne , artig om det kan bli flere el-drevne bobler på veien i tiden fremover.


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: 1303S73oktober 03, 2011, 22:34:08 pm
Gratulerer!

Hilsen Geir.


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: StarBugs Geiroktober 07, 2011, 08:23:51 am
I tillegg til solcelle-panel skulle Dere hatt en nedfellbar/demonterbar (hurtigkobling) "seilbåt-vindmølle". Vet ikke om det gir så mye effekt, men ikke tvil om at det vil trekke til seg oppmerksomhet når Dere parkerer :).

Når det gjelder toppfarten kan Dere jo endre utvekslingen på kassen? Hvis den ligger rundt 60 nå, bør man greit komme opp i 70-80 med et høyere 4. gir. Har dere målt rekkevidden ved "normal" bruk? Ser Dere antyder 1,5 - 2 timer. Det bør gi en rekkevidde som ikke er langt unna andre elbiler som har vært i handelen frem til nå ;).

Gratulerer med godkjenning! ;D


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 08, 2011, 09:59:34 am
Nå har vi fått flytta det fremre batteriet i bobla til bak førersetet, og alt ser bra ut! Vi har også ordna en ny og forbedret kollisjonssikring foran. På mandag skulle bilsakkyndig komme ned til Høgskolen med vekter slik at vi slapp å drasse oss helt opp dit for å få prøveskilter for så å kjøre ned igjen, hente bobla og kjøre denne opp. Blir spennende dette her! Kanskje han tar med skilter også? Håper de husket å bestille kvadratisk skilt for bakluka :-\ Har sett et par bobler med rektangulære bakskilter, og dette blir jo litt rart. Kan selvfølgelig montere det på bakfangeren men da ser det rart ut med hull i bakluka og lys der skiltet egentlig skulle være.

Geir sier at vi kan øke utvekslinga i 4. gir? How? Høres ut som en ganske komplisert jobb.
For øvrig vet vi at elmotoren (som jo ble donert) ikke er 100% optimal for formålet da den har lavt maksturtall og liker seg best på lave sådan. Den drar helt ok opp gjennom girene til 30-40, men raskere enn dette samt i oppoverbakker er det ikke like mye futt selv om den ikke bruker lang tid opp til 60. Det er klart at om den får gå sakte nok, kommer den seg lett opp alle slags bakker, på tross av dette hadde jo ikke noe sterkere/raskere vært å forakte.
Er det noen som kommer over en sterk 48V motor til en billig penge så slå for all del på tråden  ;)

Vi har enda ikke fått målt rekkevidden skikkelig, nei. Dette gjør vi når vi får skilter på den. I all hovedsak vil dette uansett være en bybil til ærender og lignende hvor lav fart og hyppig kommunal gratisparkering er gjeldene:P
Vindmølle er jo fancy, men den genererer vel ganske lite i forhold til solcellepanelene. Det er klart begge deler er gimmicker til en viss grad så så ille er det ikke, men vi har hverken tid eller økonomi til å kjøre flere prosjekter nå:P
Må finne meg/oss bacheloroppgave snart også... *sukk*
Moro å bygge bil.

Skal prøve å huske å oppdatere dere på hva dommen blir på mandag.

-Daniel


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 10, 2011, 16:49:08 pm
Bilsakkyndig kommer i morra. Han sa forresten at regelverket var slik at vi kun får vanlige skilter på bilen da det i følge han kun er typegodkjente elbiler som skal ha EL-skilter. Dette er jo dritteit. Flere andre godkjente elbiler som er blitt ombygd har jo fått EL-skilter (som Øyvind Holst's Citroën 2CV, Andreas Haveland's Peugeot 205, med flere), men dette har vist vært utenfor regelverket..
Da får vi sikkert ikke gratisparkering eller lignende heller... Må snakke med han om dette i morra.

-Daniel


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 10, 2011, 20:00:08 pm
Har nå vært nedom garasjen og vi har festa dette batteriet

(http://localhostr.com/files/BpdxBWC/Foto0048.jpg)
bedre, samt lagt pleksiglass over det i tillegg til den filtdekte treplata.

(http://localhostr.com/files/68gvii6/Foto0053.jpg)


Nå må det vel snart holde.

Her er så langt vi har kommet med solcelle-prosjektet:

(http://localhostr.com/files/XYOGOOL/Foto0044.jpg)

(http://localhostr.com/files/VonaFwg/Foto0045.jpg)

(http://localhostr.com/files/MoOWJns/Foto0046.jpg)

(http://localhostr.com/files/LEd8lp5/Foto0047.jpg)


Her er ny og forbedret kollisjonssikring:

(http://localhostr.com/files/m13zH0u/Foto0052.jpg)



Må si jeg synes det er utrolig rart at vi ikke skal få EL-skilter på bilen. Den er da en elbil som alle andre? Kanskje vi må betale mere avgifter i tillegg nå?
Om bilen ikke blir "skikkelig" elbil kunne vi jo like gjerne syna bilen på de originale skiltene, for så å bytta fremdriftsteknologi i skjul og ikke fortalt noen.
Skuffa over at et så nært samarbeid med vegvesenet ikke skulle lønne seg.
Både
http://evalbum.com/632
http://evalbum.com/2703
http://evalbum.com/1512
og til og med http://evalbum.com/2894
er privatombygde biler med EL-skilter.

Har følelsen av at han har fått beskjed fra høyere hold om at bilen ikke får godkjennes som elbil og at "det skal folk kjøpe sjøl!" selv om det er mye mer miljøvennlig å bygge om en brukt bil isteden for å kjøpe ny elbil. Dette er selvsagt bare spekulasjoner, men kjenner jeg er litt snurt nå..


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 11, 2011, 08:32:29 am
Hei igjen

Etter undertegnede sendte litt småirritert mail til vegvesenet i morges, sa bilsakkkyndig at hadde tatt kontakt med de “der oppe” og at det var de som hadde tolka regelverket på en merkelig måte.
Han var akkurat innom garasjen og var enig med våre grunner for EL-skilter, sa at alt så bra ut og at vi nå FÅR EL-SKILTER!!! :D
Må bare innom vegstasjonen, betale visningsgebyr, få papirer på godkjennelse og få bilen gjennom EU-kontroll først.


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Roy Grellandoktober 11, 2011, 09:48:03 am
det var jo gode nyheter :)

Håper du kan oppsummere litt til slutt om hvordan denne søknadsprosessen har foregått, siden det tydligvis er flere av oss som sitter i kulissene og verker etter å komme i gang med et tilsvarende prosjekt. Håper også du er villig til å bruke denne bilen som referanse for oss andre.

Stå på :)


Tittel: Sv: "Voltswagen" laga av maskiningeniørstudenter ved HiG
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 11, 2011, 10:38:39 am
Klart vi kan være referanse!

Oppsummering av søknadsprosessen.. Tja..
Da vi var godt i gang med oppussingen av bilen (rundt November i fjort) sendte vi mail til vegstasjonen om hva vi tenkte å gjøre:
Sitat
Hei!

Vi er en prosjektgruppe fra Høgskolen i Gjøvik som alle går Industriell Design og Teknologiledelse (maskiningeniør).
Vi har en Volkswagen Type 1 (aka. "boble") "Jeans Edition" fra 1974 (regnr SN 58825, understellsnummer 1142570875), som vi bygger om til elektrisk drift.
Vi har fått donert en elektrisk motor (5,2 kW), inkl. kontrollere, fra en Clark gaffeltruck. Systemet går på 48V.
Vi vil koble el-motoren direkte til girkassa, uten clutch, for så å ha girkassa fast i ett gir. Etter våre beregninger med
hensyn til maksimum turtall på el-motoren, gir-forhold og hjulstørrelse vil bilen få en toppfart på 49 km/t i 3. gir.
Vi vil gjerne få godkjent bilen til kjøring på offentlig veg, og her trenger vi veiledning. Er det i det hele tatt mulig å få dette godkjent i Norge, slik vi ser de har gjort det i USA?

Vi vil enten bruke 8 eller 4 stk 12V dyptrekksbatterier med GEL (ikke-lekkasje) teknologi. 200Ah vil gi oss rundt 2 timers driftstid ved fullt strømtrekk ("full gass").
Med 8 batterier, vil hvert batteri ha omlag 100Ah. Vi vil seriekoble 4 batterier (4*12V = 48V) for så å parallellkoble disse for å gi oss rundt 200Ah totalt. Dette er en relativt fleksibel løsning med henhold til plass i bilen.
Alternativet er å bruke 4 store 12V batterier med samme teknologi, på om lag 200Ah i hver. Da vil vi kun seriekoble batteriene og samtidig oppnå nok rekkevidde. Dette vil gi færre ledninger, men er mindre fleksibelt med hht plass.
Skal vi benytte oss av 4 store batterier, må vi kunne ta ut baksetene. Er bilen vanskeligere å få godkjent uten baksete?
Batteriene vil bli festet godt i kasser laget av stålbjelker, hvorav noen vil være i bilens kupé, mens andre vil være der bensintanken originalt var.
Vi vil også ha konstant el-dreven utlufting av disse kassene, både under lading og kjøring.
Styring, bremser og andre systemer vil være som standard i bilen og vi benytter et 9. batteri til bilens vanlige 12V system (lys, vindusviskere osv).
Hva må til for å få bilen godkjent?
Kunne vi kommet i kontakt med noen i nærområdet som kunne hjulpet oss med godkjenning av bilen?

NB! Vi ber om deres tilbakemelding så snart som ovderhode mulig, da vi snart ønsker å kjøpe batterier, og vi har som mål å avslutte prosjektet før jul.

Mvh

Daniel Ålien
Industriell Design og Teknologiledelse, Høgskolen i Gjøvik.

Fikk svar:
Sitat
http://localhostr.com/files/tDYOBQm/Signert%20svarbrev%20Vegv.pdf

og

Sitat
Hei

Jeg får noen avklaringer i løpet av dagen fra Ombyggingsgruppa i Oslo, så jeg tar kontakt med deg i morgen,
og at vi blir enige om et tidspunkt for "møte" da.

Mvh

H. Svenneby

Så var det stille fram til Januar/Februar 2011. Fikk beskjed at vi bare måtte få bilen opp så de kunne ta en titt på den. Den var nå mer eller mindre ferdig, men enda ikke vist for vegvesenet annet enn ved filmklipp og bilder.

En mail til fra når bilen sto på trafikkstasjonen:

Sitat
Fra: Daniel H. Ålien [mailto:daniel.alien@hig.no]
Sendt: 16. februar 2011 11:37
Til: Svenneby H.
Emne: Elektisk folkevogn

Hei og takk for sist
 
Hvordan er ståa med bilen? Dette er ikke noen purring eller klaging på noen måte. Vi har mye å drive med og Bobla er det ikke noe umiddelbart stress med. Flere i gruppa har spurt om hvordan det går med “godkjenninga”, så sender derfor en uformell mail for å spørre:)
Har dere skrevet ei liste over ting som må gjøres noe med, for å få den godkjent, eller avventer dere dokumentasjon fra oss? Dokumentasjon og beregnede kræsj-krefter på batteri-innfestningene vi har bygget osv, har vi ennå ikke fått satt sammen, men er noe vi kommer til å ordne i løpet av våren eller tidligere avhengig av øvrig arbeid ved Høgskolen. Ved kollisjonsberegninger har vi gått ut i fra en kollisjon i 60 km/t hvor bilen deselererer til 0 på 50 millisekunder, og batterifestene skal i følge beregningene våre, tåle slik deselerasjon. Dette tar vi også med i rapporten når vi omsider kommer i gang med den. Er det andre verdier vi bør bruke?
For øvrig, er det andre ting som må ordnes med bilen før denne rapporten lages? Vi setter pris på deres “goodwill” og interesse i prosjektet vårt:)
 
Mvh
 
Daniel Ålien
Industriell Design og Teknologiledelse
Høgskolen i Gjøvik

Sitat
From: Svenneby H.
Sent: Wednesday, February 16, 2011 12:29 PM
To: 'Daniel H. Ålien'
Subject: SV: Elektisk folkevogn
 
HEI
 
Vi har hatt en del dialog med SFOOR og OM-  og Oppbyggingsgruppa  i Oslo.
De har jo forsåvidt svart dere i brevs form ,og vi kommer nok til å  videreformilde og gjenta dette svaret videre tilbake til dere.
.. med noen flere spesifikke detaljer.
 
Dette er den første bilen i sitt slag vi har til slik type godkjenning, og vårt svar blir da føring for videre avgjørelser i slike saker.
 
Vårt svar som dere snart får i posten, kan selvfølgelig påklages (forvaltningsloven), og dermed er det opp til vegdirektoratet å sette lista så og si, i ved slike ombygginger.
 
Her må det avgjøres en del prinsipper og krav rundt dette med EL bil, og det er det ikke opp til hver enkelt trafikkstasjon å gjøre.
 
Dette høres sikkert " tung - rodd " ut men slik må det bli når forvaltningspraksis ikke er opparbeidet.
 
Allikevel , et spennende prosjekt er det.
 
All ære til driftige og kunnskapsrike elever ved skolen. Den skal dere ha... Vi må jo si vi har blitt litt fasinert av dette kjøretøyet. Det blir nok uansett et et historisk prosjekt både for dere og for oss.
 
Som sagt, det kommer et brev snart med mer spesifikk informasjon..
 
mvh
 
H. Svenneby

Innimellom her ble bilen offisielt avduket i mars og vi sendte Vegvesenet prosjektrapporten vår som ble ferdig i mai. Denne omhandler alle aspektene ved hele prosjektet i detalj og jeg kan sende denne til de som vil ha den uten å spre den til alle de kjenner.
Det var bl.a. mye tull med effekt og vekt.
Her er registreringskapittelet fra denne rapporten: http://localhostr.com/files/CSGiToi/Kapittel%208.pdf som også inneholder svarbrevet fra vegvesenet.

En del problemer var det med motoreffekten som er på fattige 5,2 kW. Motoren er sterk fra 0 omdreininger i minuttet og kan trekke mer strøm enn 60min-ratinga på 5,2 kw om den får nok motstand (opp mot 22 kW faktisk), men for et regelverk som kun leste det tallet som om det var fra en bensinmotor, ble det for lite. Et annet moment var totalvekta på bilen. Så lenge den ikke veier under 1200 kg (som er maksimalt tillatt vekt på ei boble) skulle alt gå greit. Vår bil veide uokkupert rett i underkant av 1000 kg og dermed ville registrering for 5 passasjerer overskride totalvekta. Dette løste vi med å jobbe videre med bilen som en toseter. Fikk også kontakt med motorprodusent Schabmüller som sendte oss et generelt skriv på at motoren var "godkjent" og produsert av dem innenfor de krav som de har til slikt.
Fikk svar fra vegvesenet: http://localhostr.com/files/Abfy4KK/Svarbrev%20Statens%20Vegvesen.zip

Etter dette monterte vi en filtdekket vegg foran de bakre batteriene, la ei tykk treplate over der bakseteputa ville vært, la ledninger i støvsugerslange, monterte kollisjonssikring i framkant, monterte "defroster" (som bare er ei motorromsvifte for båt kobla med støvsugerslanger opp til de originale lufteventilene i frontruta), var oppom vegstasjonen for å få godkjent den, fikk vite at den var for tung foran, flyttet det fremste batteriet til rommet innunder treplata bak sjåføren for å bedre vektfordelingen (vekt over framakslingen var akkurat for stor), fikk bilsakkyndig til å komme ned og godkjenne denne siste modifikasjonen og fikk tatt han skikkelig i handa og si tusen takk for all velvillighet. Var nå oppom vegstasjonen og fikk betalt såkalt "visningsgebyr" og sendt bestilling på EL-skilter (med ett stort høyt skilt bak, som seg hør og bør). Før vi får skiltene må vi også innom EU-kontroll.
Fikk gratis (! :D !) EU-kontroll av Möller Volkwagen på Gjøvik i morra den dag. Så kommer vel skiltene om en drøy uke.




Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Trond Dahloktober 11, 2011, 11:28:20 am
Utrolig kult! Gratulerer så mye!


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: westcostaoktober 11, 2011, 21:03:25 pm
Grattis med Voltswagen.  ;D
Kanon prosjekt som viser vei....  ;D

Var det diskutert noe om bremser på bilen eller var vekt/kw avgjørende for dette?
Dere fikk også godkjent bil:
Med hastighet på 60km/t og beregninger på innfesting av batterier osv.

Ev. ved bruk av større motor på 144 volt, og hastighet på ca 90++km/t er ikke denne fremgangs metoden godkjent?
(andre krav til festing av batterier osv.)


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: JFPoktober 11, 2011, 21:36:27 pm
Gratulerer!!!

Vil dere fortelle hva prosjektet har kostet totalt (eksklusive bilen)?


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 11, 2011, 22:45:36 pm
Grattis med Voltswagen.  ;D
Kanon prosjekt som viser vei....  ;D

Var det diskutert noe om bremser på bilen eller var vekt/kw avgjørende for dette?
Dere fikk også godkjent bil:
Med hastighet på 60km/t og beregninger på innfesting av batterier osv.

Ev. ved bruk av større motor på 144 volt, og hastighet på ca 90++km/t er ikke denne fremgangs metoden godkjent?
(andre krav til festing av batterier osv.)

kw pr. tonn totalvekt var absolutt avgjørende, men vår motor som lå under minimumsgrensa fikk vi senere dispensasjon for da elmotorer har en helt annen effektkurve enn bensinsmotorer samt at de kan øke effekten etter belastning. Bremsene kunne være som de var så lenge vekta var under totalvekta (1200 kg).

ECE-reglene er slik at alle systemer med en arbeidsspenning under 60 Volt (tror jeg det var?) blir fritatt fra en haug av de punktene som står i direktivet. Derfor vil 144 Volt være mye vanskeligere (men sikkert heller ikke umulig med riktig dokumentasjon og tilstrekkelig elsikkerhet). Det viktigste er å være i dialog med Vegvesenet. Det hjelper noe voldsomt.
Hastigheten kunne vi nok fått opp ved større spenning over motoren (og selvsagt tilstrekkelig kjøling) men 2270 R.P.M. fra gaffeltruckmotoren er det lave tallet som holder farten nede. Når motoren nærmer seg topphastighet blir den mye svakere. De fleste nye, skikkelige elmotorer har mye bedre turtall så vidt meg bekjent. Og dette kan også være med 48V. Klart 48 V er litt lavt, men det var denne motoren vi fikk donert og vi er egentlig veldig fornøyd med bilen.
Ellers kan vekter være som de vil, bare bilen ikke overskrider totalvekta (i boblas tilfelle 1200 kg) eller maksimale akselvekter. Bygger du en bil med tørrvekt på 1100 kg, f.eks. kan du bare ha ett sete i den. Det skal ikke være mulig å overskride totalvekta med passasjerer.
Krav til festing av batterier hadde de ikke. Dette er en ombyggingsverden foreløpig uten reglement. Vi regnet allikevel på stagene som holder batteriene fast i lengderetning og kom fram til at de vil tåle å holde fast de bakre batteriene gjennom en 50 millisekund kollisjon fra 60 km/t til 0. Disse utregningene var vel nok. Med høyere arbeidsspenning vil nok ikke festekravene være så mye større, men beskyttelseskravene vil nok være det.


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 11, 2011, 22:52:25 pm
Gratulerer!!!

Vil dere fortelle hva prosjektet har kostet totalt (eksklusive bilen)?

Mener budsjettet var på 75 000 (inkl. bilen). Bilen (les: det sandblåste skallet uten motor) kostet 5000 tror jeg.. Denne ble kjøpt inn sommeren før vi visste om eller hadde starta på prosjektet. Leia av verkstedet vi jobba i var på 7500.
I de 75 000 ligger også restaureringskostnader, nye dekk, ny lakk osv.
Motoren var gratis fra den gamle kasserte trucken. Batteriene fikk vi litt rabatt på (BatteriCentralen på Gjøvik er absolutt å anbefale! For sjefen der, Larssen, er ingenting umulig og han har gitt oss en masse el-råd i forhold til batteriplassering, ledninger, etc) men fakturaen herfra var allikevel den største. Kontroller kostet også en del penger.

Med en i utgangspunktet hel og fin bil, vil prosjektet ta mye mindre tid og sannsynligvis koste mye mindre i tillegg.


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 12, 2011, 13:17:52 pm
Der var vi gjennom EU-kontrollen! Alt var i orden bortsett fra manglende varseltrekant og et horn vi enda ikke har fått til å virke.
Fikk hele VW-verkstedet til å stoppe opp:P
(http://localhostr.com/files/xcmiZc6/Foto0059.jpg)
(http://localhostr.com/files/5ftqx1T/Foto0060.jpg)

Nå er det bare å vente på skilter!


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: hazoktober 12, 2011, 14:31:53 pm
Det er bare å bøye seg i støvet i ydmykhet, bra jobba!! En liten flisespikkerkommentar, men lakkeren må hatt dårlig knær, for han har jo glemt under fronten der! :D


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 12, 2011, 14:35:08 pm
Lakkeren var en kollega fra høgskolen som gjorde jobben så billig som overhode mulig, men enig der ;)
Kan trøste seg med at det ikke synes når bilen står på bakken:P


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Kjetiloktober 12, 2011, 14:42:39 pm
Det er bare å bøye seg i støvet i ydmykhet, bra jobba!! En liten flisespikkerkommentar, men lakkeren må hatt dårlig knær, for han har jo glemt under fronten der! :D

Apropos flisespikkeri..  Gutta har bygd en ELBIL, men fikk ikke hornet til å virke?  :D
Men godt jobba, gleder meg til å møte denne i nærområdet.  :)


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 12, 2011, 15:06:49 pm
Ja, det er trasig:P

Hornet hadde blitt glemt og vi forsøkte først orntlig i morges å fikse det. Selve hornet fungerer greit, men vi klarer ikke finne hvor det er brudd på ledningen:p Har sporet det såpass at vi vet at det er minuslederen som det er noe galt med. Nå er det denne som er mest kronglete, da:/ Skal vedde på at det er noe snurr langt INNI rattstammen et sted:P Man er fristet til å sette ny bryter i dashbordet, og det hadde jo ikke vært vanskelig, men så vil man jo samtidig prøve å holde ting så originalt som mulig, ironisk nok:P


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 25, 2011, 16:37:25 pm
Hornet er nå fiksa, men dette her er enda større!:

(http://localhostr.com/files/x6pbOX1/DSC00965-1200.jpg)

(http://localhostr.com/files/QYffdLh/DSC00968-1200.jpg)

(http://localhostr.com/files/hhTQhGh/Foto0081.jpg)

(http://localhostr.com/files/zhu60hY/Foto0082.jpg)


Da er bilen offiselt ferdig!


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Kalleoktober 25, 2011, 16:40:50 pm
Gratulerer  :)


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: slowbugoktober 25, 2011, 16:42:46 pm
Grattis, bra jobbet  :)
Edit: søt dame som jobber på tilsynet også jo  ;D


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Odd-Einar Johansenoktober 25, 2011, 16:49:52 pm
Gratulerer! :)


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 25, 2011, 17:01:24 pm
Forresten forsto vi det slik at skiltrammer til "høye bakskilt" knapt er å oppdrive, så vi boret forsiktig hull gjennom skiltet så vi fikk festa det. 'Tilsynet sa at skiltene hadde lett for å sprekke, men vi får håpe de holder ei stund  ::)


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: eWolfoktober 25, 2011, 22:01:56 pm
Gratulerer!
Jeg skulle gjerne hatt EL skilter på min oval...  Tenke, tenke... ;D


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: hazoktober 26, 2011, 11:56:58 am
dødstøft, hva er planen videre?


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: holmsenoktober 26, 2011, 12:29:22 pm
http://www.youtube.com/watch?v=tay2jfHsfZo&feature=related
 ;D


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Voltswagen_HiGoktober 26, 2011, 12:54:17 pm
dødstøft, hva er planen videre?

Vi har ikke vinterdekk, så setter den vel inn i studenttorget til vinteren. Sånn ellers bygger vi to solcellepanel inn i ei ramme fastmontert i takgrinda. Denne ramma og grinda skal pulverlakkeres, noe som koster penger. Så det står litt stille på den fronten. Panelene og kontrolleren til å lade 12V aux-batteriet er i orden og kunne blitt tatt i bruk idag, men pga lakkering og spesialbygging av festedeler har vi ikke montert det enda.


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: StarBugs Geiroktober 26, 2011, 12:56:26 pm
Gratulerer! Selv om det er EL-registrering er det (sannsynligvis) lov å kjøre med tidsriktige skilt :). De er bare å bestille fra Lator eller lignende hvis dere ønsker det.


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: TURBOoktober 26, 2011, 18:43:14 pm
Grattis,kjempekuult at Tilsynet godkjenner dette :)


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Tistlooktober 27, 2011, 21:03:25 pm
Veldig bra! Pionerar i norge ;)
støtter Geir sitt forslag, veteranbilar kler best skilt i aluminium!


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Voltswagen_HiGnovember 23, 2011, 12:23:03 pm
Driver med å sakte men sikkert legge ut rapporten på ElbilWiki drevet av Norsk Elbilforening: http://www.elbil.no/wiki/Voltswagen
Dette er arbeid som tar litt tid, men litt etter litt kommer rapporten inn her. Si ifra om dere finner noen faktafeil med tanke på Bobla! Regner med dere er flinkere enn som så med dette.
Aluminiumsskilt får vi se på med tida:P

-Daniel


Tittel: Sv: "Voltswagen" av maskiningeniørstudenter ved HiG - edit: GODKJENT AV VEGVESENET!
Skrevet av: Rune54mai 21, 2014, 13:19:31 pm
Nå blir det børstet støv av denne tråden og noen må ta stafettpinnen videre. Bilen blir å se på Bug Camp 26 i helga