VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Gaffel på juni 21, 2011, 18:33:42 pm



Tittel: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Gaffeljuni 21, 2011, 18:33:42 pm
Som sagt...ved rivstarter hopper bakhjula godt. Hører girkassa griner helt inn i cupe'n.
Har stumt feste i neseparti og har gått til innkjøp av stumt bakre feste også (ikke foringer bare en slags brakett.kjøpt på hotshop)
Skal dette eliminere hjulhopp eller må man stive opp på andre måter også? Bare komme med erfaringer og forslag. Støy i karossen er ikke farlig ;)


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: vidar eianejuni 21, 2011, 18:43:39 pm
csp sine triangelstag vil gjøre susen , men disse er det litt arbeid å montere.


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Gaffeljuni 21, 2011, 19:03:46 pm
Ja har kikket litt på de, men di støtter fra "girkassekrybba" og opp til støtdempertårnene ikke sant? Blir det tight nok? Hva bruker gutta som kjører rallycross eller drag for eksempel.


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Trond Dahljuni 21, 2011, 20:30:16 pm
Enten triangelstag eller traction bar (stag som støtter opp motoren i bakkant). Eller begge.


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Gaffeljuni 21, 2011, 21:34:18 pm
Hvordan ser en sånn traction bar ut?


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Trond Dahljuni 21, 2011, 21:37:51 pm
(http://i144.photobucket.com/albums/r172/oldnslow/186_8687.jpg)


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Trond Dahljuni 21, 2011, 21:49:47 pm
En god tråd på dette på The Lounge

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,11914.0.html


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Gaffeljuni 21, 2011, 23:15:22 pm
Riktig. Men begge gjør vel samme jobben men på forskjellige steder? Lurer på om kanskje den varianten som støtter opp fra gearkassefestet til toppen av demper tårna er den jeg synes ser mest aktuell ut. Noen pros/cons på metodene?


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Finn-Erik DeLuxe60juni 28, 2011, 20:15:25 pm
Riktig. Men begge gjør vel samme jobben men på forskjellige steder? Lurer på om kanskje den varianten som støtter opp fra gearkassefestet til toppen av demper tårna er den jeg synes ser mest aktuell ut. Noen pros/cons på metodene?


Du kan komme en tur i verksted en dag i ferien Espen, så kan du se på disse løsningen "live" hos oss  ;)

Hilsen Finn-Erik


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Gaffeljuni 29, 2011, 07:09:00 am
Hadde vært interessant! Mye ordning før treffet em dagen vel? Akkurat gjort ferdig festene i går, skal mekke et bilde.


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: TomRjuni 29, 2011, 08:54:44 am
Jeg har kun Berg bar under motor og opplever ikke noe hjulhopp. CSP staget hindrer vel i tillegg "flex" i støtdempertårn?


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: BeetleBugjuni 29, 2011, 09:02:16 am
Det bakre staget hindrer kun at motoren beveger seg ned når du dumper clutchen. Flott og fint det. Men har du slark torsjonsforingene, rust i dempertårn osv osv så får du hjulhopp både med og uten det bakre staget.

Begynn med en sjekk og ta det steg for steg.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Espen/VW54juni 29, 2011, 09:55:51 am
Riktig. Men begge gjør vel samme jobben men på forskjellige steder? Lurer på om kanskje den varianten som støtter opp fra gearkassefestet til toppen av demper tårna er den jeg synes ser mest aktuell ut. Noen pros/cons på metodene?

Jeg kan skrive under på at triangelstaget har mye å si! Kjørte noen mnd uten i våres, og merker stor forskjell.


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Dewiljuni 29, 2011, 10:55:13 am
Triangelstag, stivere dempere og mer effekt! ;D kjør på!


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: HansOjuni 29, 2011, 11:39:02 am
Hva sier Palle om dette Espen? De folka kjørte jo mye på grus, men mange av startene forgikk jo på asfalt.


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Gaffeljuni 29, 2011, 13:04:16 pm
Hva sier Palle om dette Espen? De folka kjørte jo mye på grus, men mange av startene forgikk jo på asfalt.

Tok utgangspunkt i prinsippet han brukte på sine biler, ble et litt mere raffinert produkt men samma saken. Monterte girkasse"krybbe" i solid type uten foringer og to stag fra denne og opp til torpedoveggen.
Er mange måter som sikkert er mere riktig i henhold til mange ting, men detta fungerte helt supert. Helt tight og fin hjulholdning ved rivstart og ved sving merker jeg at hekken på bilen ikke slenger etter noe som helst. Skal legge ut bilde i morgen når jeg kommer hjem fra vakt :)


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Gaffeljuni 30, 2011, 08:32:18 am
Valgte å prøve dette, og det fungerte helt perfekt i forhold til hva jeg var ute etter. Hele bakstillinga er helt stum og nydelig å kjøre med. (Lyd fra motor og girkasse er musikk ;))

(http://img39.imageshack.us/img39/8563/girkassefeste.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/39/girkassefeste.jpg/)



Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: HansOjuni 30, 2011, 13:07:06 pm
Ser bra ut!
Hvor mange bolter fester du med i torpedoveggen? Har du forsterket torpedoveggen med evt et flattjern mellom boltene på innsiden?
Godt å høre at rivstartene går godt!  ;D


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Gaffeljuni 30, 2011, 13:32:51 pm
Ser bra ut!
Hvor mange bolter fester du med i torpedoveggen? Har du forsterket torpedoveggen med evt et flattjern mellom boltene på innsiden?
Godt å høre at rivstartene går godt!  ;D

Har festet festene med flattjærn på på baksiden (inne i cupen) så det skal holde trur jeg :) kan jo se det nærmere på kongsten om du har lyst :) men nå er det til Sverige med frua og barn på harrrrrytur!


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Formula Veejuli 02, 2011, 21:41:44 pm
Ser bra ut!
Hvor mange bolter fester du med i torpedoveggen? Har du forsterket torpedoveggen med evt et flattjern mellom boltene på innsiden?
Godt å høre at rivstartene går godt!  ;D
Rivstartene må gå godt om du ikke skal bli dissa av de snørrspisende 14tissene på Spar når du svinger ut av boligfeltet og inn på riksveien.


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: TomRaugust 22, 2011, 14:13:38 pm
Update - NÅ har jeg opplevd hjulhopp med Berg bar!


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Adax (Buskebil)august 22, 2011, 15:05:07 pm
I bilcross bøyde vi en gjengestang rundt skiftehuset som vi skrudde i et vinkeljern under de to "rørene" som kassa sitter i, også laget vi fester i torpedoveggen som vist ovenfor, da ble alt stumt og fint :)


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: Jeeaugust 22, 2011, 15:36:17 pm
Valgte å prøve dette, og det fungerte helt perfekt i forhold til hva jeg var ute etter. Hele bakstillinga er helt stum og nydelig å kjøre med. (Lyd fra motor og girkasse er musikk ;))

(http://img39.imageshack.us/img39/8563/girkassefeste.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/39/girkassefeste.jpg/)



Det du har gjort her fungerer utmerket. Når du fester på denne måten trenger ikke festene være solide og tunge. Bare de ikke slarker. Kan også trygt monteres sammen med orginale og urethan motorfester. Det viktigste er å hindre gaflene fra bevegelse. Normalt legger jeg et 4-kantrør opp-under koffertrommet. Med stag ned til rammegaflene. Og har aldri opplevd problemer.

Det såkalte cup-staget har jeg montert, og kikket på. Men vinklene er jo helt feil til dragrace belasting. Og jeg mener det ikke er beste løsning harde starter.

Berg staget er en enkel løsning, som funker i de fleste situasjoner. Men jeg synes synd på bilens innerskjermer om det er litt mos i motoren. Og ser ikke på dette som en permanent løsning. Mer midlertidig.. Om man virkelig må.

Og det var mine meninger...


Tittel: Sv: Hjulhopp ved rivstart
Skrevet av: TomRaugust 22, 2011, 19:51:47 pm
Enig med Jee her - kommer til å ta bort igjen denne Berg bar løsningen på min i vinter da jeg ser for meg ennå mer hester baki der og opplevde et par starter med alle mødres hjulhopp...Jeg kommer til å gå for en gatevennlig løsning som består seg i et triangelstag.

Det du har gjort her fungerer utmerket. Når du fester på denne måten trenger ikke festene være solide og tunge. Bare de ikke slarker. Kan også trygt monteres sammen med orginale og urethan motorfester. Det viktigste er å hindre gaflene fra bevegelse. Normalt legger jeg et 4-kantrør opp-under koffertrommet. Med stag ned til rammegaflene. Og har aldri opplevd problemer.

Det såkalte cup-staget har jeg montert, og kikket på. Men vinklene er jo helt feil til dragrace belasting. Og jeg mener det ikke er beste løsning harde starter.

Berg staget er en enkel løsning, som funker i de fleste situasjoner. Men jeg synes synd på bilens innerskjermer om det er litt mos i motoren. Og ser ikke på dette som en permanent løsning. Mer midlertidig.. Om man virkelig må.

Og det var mine meninger...