VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Holmen på desember 04, 2007, 22:47:37 pm



Tittel: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmendesember 04, 2007, 22:47:37 pm
Etter 10 år med Boble i Bilcross og Rallycross har  interessen for dette gått ned,
mens interessen for restaurerte Bobler og VW-treff gått opp.
Har en forkjærlighet for 1303 da denne har vært min redskap i 10 år med fart og moro.

Holder på å restaurer en 1303S fra -73 som min kone skal ha som “konebil”.
Dette “Gull-egget” ble avskiltet i 1984 og har blitt lagret innendørs siden.
Men de elleve årene den var på veien har satt sine spor.
Rust i kanaler og innerskjermer er en selvfølge….

Bilen ble reddet fra en tilværelse som rallycross bil, men var et påbegynt prosjekt.
Takluke var kappet ut og bakparten var kappet av. Alt av interiør var gått på fyllinga.
Ikke det beste utgangspunktet å begynne på, men det var det jeg fikk tak i den gangen.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmendesember 04, 2007, 23:46:04 pm
Bilen ble totalt demontert og jeg bestemte meg for å skifte ut bunnplaten med en annen jeg hadde på "lager".
Denne var med enda mindre rust og lettere å reparere på de stedene det trengtes.
Tectyl var det rikelig på denne andre bunnen, men med en proff høytrykkspyler var det bare å ta tiden til hjelp og steame det bort.
Gjesdal Sandblåsing fikk oppdraget med å få bort rusten, noe som ble utført raskt, proffesjonelt og rimelig.
De få plassene som måtte sveises ble gjordt skikkelig, og rustbeskyttelse middel ble brukt før hulrom ble sveiset igjen.
Alle utsatte plateskjøter er blitt helsveisede for å forhindre inntrenging av vann som igjen fører til rustangrep.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmendesember 04, 2007, 23:52:32 pm
Da jeg er en perfeksjonist (uhelbredelig sykdom), legger jeg nok mer arbeid ned i dette prosjektet enn det som er nødvendig.
En del glatting av sveiser, runding av skarpe kanter og generelt finish arbeid er gjordt for å få et perfekt resultat.
Hele bunnen er polert med roterende stålbørste for å få kontrollert hver kvadrat-millimeter,
slik at alt er perfekt før bunnen går til lakkering.
Denne bunnen er bedre en da den var ny i 1973.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmendesember 05, 2007, 00:04:30 am
Skadesenteret på Bil & Maskin tar seg av lakkeringsjobben.
Dette er VW sitt merkeverksted i Sandnes.
To lag med syregrunning og et lag med rødgrunning er blitt sprøytet på.
Bunnen er blitt fuget med Wurth sin strukturmasse i alle skjøter innvendig og utvendig,
samt et heldekkende lag av samme masse på de mest utsatte stedene for salt og steinsprut.

Bilde fra garasje som begynner å nærme seg ferdig.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmendesember 05, 2007, 08:22:20 am
Alle deler har blitt glassblåst. Alt fra IRS-armer til små låseringer.
Et tidkrevende arbeid og uten å overdrive har jeg hatt hodet i glassblåsemaskinen i over 100 timer.
Vil tro at en fjerdedel av alle deler har blitt kassert da de ikke holdt mine kvalitet/finish krav.

En slik boks med smådeler tar ca 4 timer å glassblåse.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmendesember 05, 2007, 08:23:48 am
Etter glassblåsingen bærer det rett til elforsinking.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmendesember 05, 2007, 08:26:04 am
Etter at alle delene er behandlet med en spesialolje for beskytte og holde på glansen, blir delene montert.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: JFPdesember 05, 2007, 21:08:53 pm
Trodde min nyresturerte 1303 Cab var strøken - til jeg ser dette her! Helt utrolig fantastisk flott opplegg.

Hvordan skal bilen bli? Original, eller skal du gjøre noe med den? Planlagt farge, osv?


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: JonBdesember 05, 2007, 21:13:07 pm
Du vet at dette er PERVERST, Holmen?? :o


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: VW1303desember 05, 2007, 21:30:55 pm
Dette er veldig bra. godt at det er flere en meg som liker 1303 bedere en noe annet. Tror det må vere en sykdom jeg gitt ( Heldigvis så finnes det ingen medisiner for denne sykdomen) Du gjør en utrolig bra jobb med denne bilen.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmendesember 05, 2007, 22:29:24 pm
Bilen skal bli mest mulig original angående utseende, farge og interiør.
Senket med polerte EMPI Eightspoke felger.
Motoren blir en 1641 med to doble 40 mm Dellorto.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Vegardesember 05, 2007, 22:42:21 pm
I like...  ;D Godt å se at det er flere som er "litt" opphengt i detaljer... ;)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: VW1303desember 06, 2007, 20:45:59 pm
Ja det er artig med detaljer. Jeg er jo nesten sykt nøye selv så da er det artig å se at det er flere.

Det skal vere 100 % Eller ikke no


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmendesember 12, 2007, 08:03:38 am
Prosjektetarbeidet går litt hit og dit.
Veksler litt på arbeidsoppgaver for å få litt variasjon i arbeidet slik at jeg ikke går dritlei.
Har nå begynt å bruke litt krefter og tid på girkassen.
Det er en vanlig 1303 AT kasse som skal brukes i bilen.
Denne er totalt demontert og huset er blitt glassblåst.
Polerer nå huset med messingbørste for å få en jevn overflate og få vekk ujevnheter.
Støpeskjøter og diverse rask blir pusset bort før den atter en gang skal glassblåst og satt inn i Polytrol olje.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: hazdesember 12, 2007, 08:26:36 am
Kirurgisk inngrep, anyone?  :) 

Blir moro å følge med på!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: 1303SSdesember 14, 2007, 13:10:37 pm
det er bra att det er nøye men her sleppe me vel å ta av oss på beina når me komme på besøk i garasjen :D.Hos broderen må alle ta av seg på beina når det komme besøk Har vel og en av norges mest strøkne escort mk1.har hatt mye deler med fra vestlandet og over til eiker overflateteknikk for behandling.http://norskescortregister.net/index.php?act=garage&CODE=12&CID=181


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmendesember 19, 2007, 21:25:53 pm
Girkassedelene blir planslipt før montering. Tett skal være tett.....
Ja, girkassen er glassblåst innvendig også.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: RZR-Andydesember 21, 2007, 00:55:52 am
Bevare meg vel - vakkert!!! ;D


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: larrizzdesember 26, 2007, 02:11:10 am
Får jo nesten dårlig samvittighet når man leser dette :P
Er jo så sinnsykt forsegjort :)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Eddidesember 26, 2007, 04:22:11 am
Hvis eg nogen gang ska ha ein 1303, så må d ver når denne ska sellast. For dette e porno.
Gleder meg til fortsettelsen.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: EBjørklidesember 27, 2007, 14:48:24 pm
Ja, hvis denne skal selges en gang i fremtiden..... ;)
Dette tror jeg blir en nydelig bil!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmendesember 27, 2007, 20:24:09 pm
Alt er til salgs om man får den prisen man forlanger, men jeg ikke tenkt å selge den med det første.
Tenkte å reise litt rundt på treff i inn og utland før den eventuelt blir solgt.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Turbo Haraunedesember 30, 2007, 19:35:35 pm
Det som er virkelig artig med å se dette er at man vet det tar vanvittig mye tid, og det meste må gjøres manuellt,og med handholte verktøy. som å polere girhuset feks.

Jeg er så glad for at jeg jobber en plass som gir meg tilgang på all verdens magiske stoffer som forenkler og forkorter mange av disse operasjonene. Greit å legge en rustet del i et bad, og få opp noe helt blankt igjen!

Imponert over innsatsen, skulle ønske jeg hadde like mye fritid....


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Påldesember 30, 2007, 20:19:42 pm
Jeg skal igang med full restaurering av bunnplata på bilen min og må si jeg dette var inspirerende å se hvor perverst nøye du går til verks :) Kan ikke du fortelle hvem du bruker på elforsinking?


Og ja, jeg ble relativt missunnelig på garasjen din, så rimelig strøkent ut der også!!!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Påldesember 30, 2007, 20:23:10 pm
Jeg er så glad for at jeg jobber en plass som gir meg tilgang på all verdens magiske stoffer som forenkler og forkorter mange av disse operasjonene. Greit å legge en rustet del i et bad, og få opp noe helt blankt igjen!

Hvor slikt kan kjøpes for vanlige folk hadde vært kjekt å vite :) Vel verdt å sveise et bad i rustfritt for å bruke til dette, da det fort blir endel deler som skal behandles iløpet av en restaurering


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Turbo Haraunedesember 30, 2007, 22:43:26 pm
Jeg er så glad for at jeg jobber en plass som gir meg tilgang på all verdens magiske stoffer som forenkler og forkorter mange av disse operasjonene. Greit å legge en rustet del i et bad, og få opp noe helt blankt igjen!

Hvor slikt kan kjøpes for vanlige folk hadde vært kjekt å vite :) Vel verdt å sveise et bad i rustfritt for å bruke til dette, da det fort blir endel deler som skal behandles iløpet av en restaurering

Industrial use only! må varmes til 90-100 grader for å fungere. Spesialimporteres og brukes kun på flydeler. Tror ikke det er tilgjengelig for "vanlige dødelige"


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Påldesember 31, 2007, 02:22:55 am
100 grader, det løser vi fint med en kulegrill  ;D


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Fisk1januar 01, 2008, 17:31:36 pm
Industrial use only! må varmes til 90-100 grader for å fungere. Spesialimporteres og brukes kun på flydeler. Tror ikke det er tilgjengelig for "vanlige dødelige"

Er det noe jeg har lært av Internettet er at det at det meste kan skaffes, på en eller annen måte, under et eller annet navn. ;)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Vw1302sjanuar 01, 2008, 20:11:31 pm
Meget god tråd du har :)

Og Ang magiske produkter så har stripall.no et veldig godt produkt. Syrebad.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 05, 2008, 13:56:49 pm
Da var karosseriet på plass i garasjen.
Dette har blitt påsmurt syre og gått over med roterende stålbørste for så å bli steamet med kokende vann.
Ingen lakk eller fugemasse er igjen men skal sandblåses før lakkering.
Emnet er ikke det beste men "man tager hva man haver" og får gjøre så godt man kan.
Rust i kanaler og innerskjermer bak er en selvfølge.....


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 05, 2008, 14:02:49 pm
Innerskjermer bak er byttet på begge sider.
Helsveising av alle plateskjøter forhindrer vanninntrengning som igjen fører til rustangrep.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: FreddyBjanuar 05, 2008, 18:45:47 pm
Tar du imot adoptivbarn..?  ;D

Imponert her.. Fy fanker'n.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 08, 2008, 20:17:19 pm
Rustskader i innerskjermer foran er obligatorisk.
Har her skiftet fremre del av kanalen.
Det var rust fremfor kanalen, så en plate på ca 5 X 15 cm er innsveiset.
Arbeidet her var å få erstatningsplaten til å stemme med de originale profilene som både er rette og buede.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 08, 2008, 20:19:32 pm
Har aldri gått i speideren men er alltid beredt
Her er mine arbeidskamerater ;D


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Eidejanuar 09, 2008, 17:44:50 pm
Har aldri gått i speideren men er alltid beredt
Her er mine arbeidskamerater ;D

Jøss.Ja det får en si.ein til kvart bruk.nice :)
Blir lenge til eg opplever noko slikt :)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 09, 2008, 18:17:57 pm
4 vinkelslipere på Clas Ohlson koster under 1000 lappen.
Den forvokste Dremelen koster nok noe mer.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 10, 2008, 19:09:19 pm
Denne innsveiste platen var sikkert god nok men jeg skulle bare fikse litt......


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 10, 2008, 19:10:20 pm
Så endte jeg opp med dette.......


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Tistlojanuar 10, 2008, 19:33:08 pm
Skaple Arbeid!!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Eddijanuar 10, 2008, 19:53:02 pm
Perfeksjonisme er en sykdom som er venskelig å kurere. Synd at den ikkje er mer smitsom :P
Dette blir topp!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: EBjørklijanuar 10, 2008, 23:25:08 pm
Alt er til salgs om man får den prisen man forlanger, men jeg ikke tenkt å selge den med det første.
Tenkte å reise litt rundt på treff i inn og utland før den eventuelt blir solgt.

Jeg venter jeg, og betaler godt for gode biler!! ;)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 11, 2008, 08:06:42 am
Alt er til salgs om man får den prisen man forlanger, men jeg ikke tenkt å selge den med det første.
Tenkte å reise litt rundt på treff i inn og utland før den eventuelt blir solgt.

Jeg venter jeg, og betaler godt for gode biler!! ;)

Forvent deg et sekssifret beløp ;D


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Dollenjanuar 14, 2008, 08:36:22 am
Rått arbeid du driver med her. Det er meget inponerenes og for og ikke snakke om innspirerende og se folk som er så nøyen med ting som dette, lykke til gleder meg til flere bilder :)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 15, 2008, 14:30:03 pm
Dagens økt innebar å fikse rustskader under baksetet/innerskjerm. Dette er en standard plass rusten får godt tak.
Valgte å kappe bort mye blekk for å så sveise inn en del jeg hadde liggende fra en donorbil.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 15, 2008, 14:33:28 pm
Her er delen ferdig inn sveiset. Jeg er ikke av typen "popnagler og fugemasse" Alt helsveises fra begge sider.
Nå står det igjen noen timer med nedsliping av sveiser.
Målet er at man ikke skal se at noe er inn sveiset.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 15, 2008, 14:59:54 pm
Blir jo veldig solid dette her! Du kan jo vurdere tinning og filing i stedet for sparkel så er du fritatt fra alt som kan føre til rustangrep!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 15, 2008, 15:04:02 pm
Tinnsparkling er en selvfølge :)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 20, 2008, 15:47:58 pm
Alle som har skrudd litt i Boble vet at støtfangerfestene er veldig utsatt for rustangrep.
Foran ruster det innenfra da det kommer vann mellom platen og forsterkningsbjelken.
Her er det blitt helsveist for å hindre dette.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Arild t1januar 20, 2008, 17:50:00 pm
Fytte rakkern Holmen. Dette er noe av det beste jeg har sett.
Det må være morro å være så dyktig.
Keep up the insane good work!!!!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 20, 2008, 22:08:44 pm
Tror ikke jeg er dyktigere enn andre her inne,
men høye krav til finish og en usedvanlig tolmodighet gjør at resultatet blir som det blir. ;)



Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Dollenjanuar 21, 2008, 08:02:20 am
Må bare spørre, når du elokserte alle delene dine leverte du de bort til noen eller gjorde du det selv?


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Hot Owljanuar 21, 2008, 10:50:34 am
Du blir ikke kvitt kondensen ved å sveise rundt platene Holmen, du må ha noe lurium mellom platene for å unngå det. Doble plater med kondens mellom eser ut fortere enn svint :(


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: holmsenjanuar 21, 2008, 14:52:04 pm
Blir det kondens mellom to plater med samme temperatur??
Trodde det måtte en temp. forskjell på ca.7 grader, for at det skal oppstå kondens?


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Hot Owljanuar 21, 2008, 14:56:02 pm
Det kan du nok ha rett i, om det er kondens eller hva det er aner jeg ikke, men doble plater ruster innenfra.
Det vet nok dessverre nesten alle som har sveiset noen timer rust.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Doka64januar 21, 2008, 15:35:25 pm
En ting jeg lurer på.. Hvor lurt er det egentlig å helsveise plater i karosseriet der man ikke kommer til med lakk på baksiden? Min erfaring er at der det er sveisa uten å legge lakk på baksida kommer rusta veldig fort tilbake..


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 21, 2008, 15:37:32 pm
hulroms beskyttelse er like viktig ja. men det har sikkert hålmen kontroll på.
PS hvorfor ikke bare bruke Karosserikit i skjøter?


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 21, 2008, 15:48:26 pm
Det blir brukt hulromsbeskyttelse der det er mulig.
Alt blir helsveist og så tinnsparklet.
Wurth sin strukturmasse blir sprøytet på alt som er under bilen inkl. underside av skjermer og hjulbuer.
Bilen vil bli lakket i roterbart stativ slik at man kommer til med lakksprøyten alle steder.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Jon Tjanuar 21, 2008, 19:26:44 pm
Du er en sykt herlig mann for vw bestanden og det er artig å følge med prosjektet ditt...


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Arild t1januar 21, 2008, 20:16:10 pm
Zinkspray er tingen! Jeg fikk ett tips om dette når jeg sveiste rust på min 69 T1.
Det har ikke skjedd noe enda.
Jeg er ingen expert, men jeg vet det er karer på dette forumet som har bra peiling på dette!!!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: -Marius-januar 21, 2008, 23:00:16 pm
Ser det er flere som reagerer på det med helsveising. Må si jeg støtter de, ser heller ikke noe poeng i det. Man utsetter også platene for unødvendig røff behandling. Sveisegrunning, pungtsveising og en god strukturmasse er jo faktisk det beste. Blir jo tettere det.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Tistlojanuar 21, 2008, 23:17:16 pm
Skolle tru han kan sakene sine ;)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: tovwairjanuar 21, 2008, 23:41:41 pm
Tar du på deg jobber...? ;D


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 22, 2008, 07:46:23 am
Ja, jeg tar på meg jobber av og til.
Bygging av løpsbiler og bilstereo.
Men nå vil kona snart ha bilen sin, så hun har satt foten ned for større oppdrag.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: tovwairjanuar 22, 2008, 21:59:37 pm
Du var jo en j...l til å sveise da så det ut som.Kan nok få en del sånne jobber regner jeg med.Er artig å se noen som lager noe så gjennomført!Stå på! ;)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenfebruar 04, 2008, 20:02:59 pm
Det går fremover, men ingen hast. Hastverk er lastverk.
Det var meningen å kjøpe nye skjermer og panser,
men på grunn av tvilsom kvalitet og passform, legger jeg ned noe arbeid i 35 år gamle originale deler.

Nye hjørnespisser og frontplate er ferdig sveist, skjermer og panser tilpasset.
Nå blir delene syrevasket for å få av lakk, for å så bli lettere sandblåst.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: tovwairfebruar 04, 2008, 20:11:07 pm
Det er absolutt best å prøve å redde originaldela!Veng bl.a. er vel ikke akkurat kjent for å sitta som et skudd..Bestemt deg for farge på 03'n?


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenfebruar 04, 2008, 20:55:06 pm
Bilen blir den originale Gull fargen som er på panseret, og for å ha ting originalt blir bilen lakkert på VW verksted ;)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: VW1303februar 04, 2008, 21:04:14 pm
Det panseret ser da utrulig bra ut. Ittno vits i å itte bruke det vist det er så bra som det ser ut.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Toolmanfebruar 04, 2008, 21:18:03 pm
Hva er denne syren du bruker for å fjerne lakk og ulumskheter??
Noe vi vanlige ,dødelige får kjøpt??

Må si du har en flott garasje, skulle ønske jeg hadde slik orden i min!!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: bullfebruar 04, 2008, 21:40:59 pm
Bilen blir den originale Gull fargen som er på panseret, og for å ha ting originalt blir bilen lakkert på VW verksted ;)
ikke for å väre stygg mot deg,men det er noe forskjell på et vw lakkverksted eller noe annet merkeverksted ;D


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: MortenNfebruar 05, 2008, 22:34:28 pm
Bilen blir den originale Gull fargen som er på panseret, og for å ha ting originalt blir bilen lakkert på VW verksted ;)
ikke for å väre stygg mot deg,men det er noe forskjell på et vw lakkverksted eller noe annet merkeverksted ;D

Jeg skal ALDRI bruke vw (Møller) sitt lakkverksted i Bergen hvertfall..  Vil faktisk påstå at de er dårligere enn andre lakkverksteder i byen..


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: HansOfebruar 05, 2008, 22:41:57 pm
Bilen blir den originale Gull fargen som er på panseret, og for å ha ting originalt blir bilen lakkert på VW verksted ;)
ikke for å väre stygg mot deg,men det er noe forskjell på et vw lakkverksted eller noe annet merkeverksted ;D

Jeg skal ALDRI bruke vw (Møller) sitt lakkverksted i Bergen hvertfall..  Vil faktisk påstå at de er dårligere enn andre lakkverksteder i byen..

Ikke for å forpeste tråden, men Møller er vel ikke brukendes til noe spør du meg!! Både verksted og bilsalgsavdelinger over det ganske land får strykkarakter på kunnskap og service.


Men: Dette blir en nydelig bil med grunnarbeid av høyeste kvalitet!!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: EBjørklifebruar 06, 2008, 09:18:55 am
Er vel sikkert derfor VW selger desidert mest her i landet sikkert, for at folk rundt omkring på avdelingene ikke har peiling?!
Slutt å kødde med tråden her, og snakk heller om ting dere har greie på, nemlig gamle VW`s... ;D
Denne bilen tror jeg blir helt suveren! :)



"Ikke for å forpeste tråden, men Møller er vel ikke brukendes til noe spør du meg!! Både verksted og bilsalgsavdelinger over det ganske land får strykkarakter på kunnskap og service."


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenfebruar 07, 2008, 19:57:14 pm
Her et utklipp fre NBF sine sider:

"Skadesenteret Sandnes, en underavdeling av Bil & Maskin AS i Sandnes. Med sine 3500 kvm og 40 medarbeidere har det nye skadesenteret kapasitet til å reparere 5000 bilskader pr. år i det som trolig er Norges største og mest avanserte karosseri- og lakkeringsverksted."

Tror de er kvalifisert til å ta på seg jobben ;)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: vidar eianefebruar 07, 2008, 22:35:47 pm
Har hatt 3 klager på disse, alle ganger måtte di inrømme feil å mangler. Den ene gangen hadde di lakkert panseret på S2`en min å parkert bilen ute i regnet uten panser. Fannt en hall liter vann inne i luftmengdemåleren. lakkråk på hele siden av en annen bil.
Men for all del, alle kan drida seg ut...


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: SLOWLYMANfebruar 08, 2008, 22:22:28 pm
Etter 10 år med Boble i Bilcross og Rallycross har  interessen for dette gått ned,
mens interessen for restaurerte Bobler og VW-treff gått opp.
Har en forkjærlighet for 1303 da denne har vært min redskap i 10 år med fart og moro.

Holder på å restaurer en 1303S fra -73 som min kone skal ha som “konebil”.
Dette “Gull-egget” ble avskiltet i 1984 og har blitt lagret innendørs siden.
Men de elleve årene den var på veien har satt sine spor.
Rust i kanaler og innerskjermer er en selvfølge….

Bilen ble reddet fra en tilværelse som rallycross bil, men var et påbegynt prosjekt.
Takluke var kappet ut og bakparten var kappet av. Alt av interiør var gått på fyllinga.
Ikke det beste utgangspunktet å begynne på, men det var det jeg fikk tak i den gangen.

hvordan ska man klare å tangere dette :o bare helt rått


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenfebruar 18, 2008, 12:35:12 pm
Den siste uken har det ikke blitt gjordt noen ting med prosjektet.
Gnisten har ikke vært der.
Det skal være gøy å være i garasjen og ikke stress, da holder jeg meg heller borte.

Men i dag var gnisten tilbake og jeg fikk byttet ut høyre hjørnespiss bak og gjordt diverse annet nødvendig.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Tistlofebruar 18, 2008, 15:28:03 pm
Sandblåser du dei bakfangar festene før du sveise dei på eller pusser du dei ned etterpå?


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenfebruar 18, 2008, 15:55:31 pm
Hele karosseriet er behandlet med Duxola.
Nye deler blir også behandlet på samme måte før de blir sveiset på karosseriet.
Når all sveising og sliping er gjennomført skal karosseriet sandblåses.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Tistlofebruar 18, 2008, 16:29:10 pm
Duxola du bruka ja...men da har me massevis av :)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenfebruar 26, 2008, 12:11:57 pm
De største rustskadene var selvfølgelig under baksetet, der gulv og hjulbue møtes.
Har nå fått fikset dette på best mulig måte og for at rusten ikke skal få tak å ødelegge igjen er alle skjøter blitt helsveiset.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Lars Johansenfebruar 26, 2008, 12:23:58 pm
Knall prosjekt! Skikkelig inspirasjon dette :)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: 1302Rfebruar 26, 2008, 19:42:07 pm
perverst... PERVERST BRA!!! ;)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: riskyerfebruar 26, 2008, 20:21:08 pm
Helt enig med deg holmen,helsveist der det er mulig er best! ;D


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenmars 08, 2008, 11:42:36 am
Har ikke sett at det har vært rustskader her før.
Er dette også en kjent rustfelle?

Før jeg sveiset i nytt blekk sprayet jeg rikelig med hulromsbeskyttele i disse hulrommene.
Når bilen er ferdig lakkert skal alt av hulrom behandles.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Turbo Haraunemars 08, 2008, 12:33:19 pm
Ja min var også rusten der. må lage delen selv da den ikke finnes å få kjøpt


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Hot Owlmars 08, 2008, 13:39:57 pm
Delen finnes å få kjøpt her: http://www.feine-cabrios.com/cms/front_content.php?idcat=42 (http://www.feine-cabrios.com/cms/front_content.php?idcat=42)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Vw1302smars 08, 2008, 16:47:42 pm
Det er ikke ukjent det der nei. Var rust det og helt ned til de 2 forreste skruehulla til kanalen på min 1302. ;)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Tistloapril 07, 2008, 19:56:12 pm
Har arbeidet eller oppdateringen stoppa opp?


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenapril 21, 2008, 11:05:04 am
Hverken arbeid eller oppdatering er stoppet opp.
Er i sluttfasen av sveising på karosseri og en del slipearbeid og filearbeid gjenstår før sandblåsing.
Har en del andre prosjekter også på gang, samt at hus og familie krever sitt. Alt tar tid.
Bilen blir ikke ferdig i 2008 som var en plan langt tilbake.
Trenger en ny frist og den er satt til Volksworld 2009 (dvs Påsketider 2009)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Bj?rnapril 21, 2008, 15:23:41 pm
Dette kaller eg grundig arbeid!

Det lønner seg ikke alltid å stresse, blir kanskje da bare drit lei hele prosjektet (i noen tilfeller ivartfall!)

Men du må ha god tålodighet  :D
Krever litt å gå så grundig til verks, og holde en så høy standard!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenmai 09, 2008, 06:51:19 am
Det skjer ikke mye i garasjen for tiden.
Fungerer som praktikant (les dagmamma) for min sønn fram til 15. August,
så tiden i garasjen er "lettere" redusert.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: HaraldLmai 09, 2008, 21:56:48 pm
Litt av en tråd du har her :) Men gikk det mye Duxola malingsfjerner på å strippe karosseriet? Produktet koster jo nærmere 250 kroner literen på Maxbo..


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenmai 10, 2008, 06:58:11 am
Duxola fåes også som 3 liter dunker.
Regner med at jeg har nok brukt ca 1500 på dette stoffet for å strippe all lakk, inkl dører, skjermer panser osv.

Gikk også en del roterende stålbørster til vinkelsliperen, men disse er ikke så dyre på Biltema.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenmai 28, 2008, 22:17:14 pm
Som nevnt tidligere var denne bilen et påbegynt rallycross prosjekt.
Bakenden var kappet av helt inne ved brannveggen, samt all blekk som omkranser motoren var borte.

Har sveiset inn blekket under brannveggen, men er ikke fornøyd med resultatet.
Det vil bli enklere å få alle målene korrekt om de tre delene som mangler blir sveiset inn som en enhet.

Har en donorbil stående som dette er hentet fra.
Blekket er nå ferdig glassblåst og klar til å sveises inn.



Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Tistlojuni 14, 2008, 19:38:44 pm
Ja, eg venter i spenning ;D

PS: Utrulig bra inspirasjon for ein sveise-lærling :D


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenaugust 26, 2008, 12:21:03 pm
Da er det fulle dager for Martin i barnehagen og jeg får endelig gjordt noe i garasjen.

Disse Gull-boblene har originalt soltak
og et kjent problem er at de av en eller annen grunn ruster i venstre C-stolpe.
Denne bilen er intet unntak så her måtte det kappes utav og fikses.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenaugust 26, 2008, 12:22:13 pm
Har da fått sveiset i to plater og slipt ned overflødig sveis.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenaugust 26, 2008, 12:26:42 pm
Har fått slipt av noen "meter" med overflødig sveis.
Da er dette klart for sandblåsing for å så bli tinnsparkles.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: JTWEaugust 26, 2008, 17:34:09 pm
Da er det fulle dager for Martin i barnehagen og jeg får endelig gjordt noe i garasjen.

Disse Gull-boblene har originalt soltak
og et kjent problem er at de av en eller annen grunn ruster i venstre C-stolpe.
Denne bilen er intet unntak så her måtte det kappes utav og fikses.


De sene boblene generelt ruster vel her pga luft-spalten og skummet som ligger inni hele bakre siden.
Veldig mange av de jeg har sett ruster innenfra, man kan se det som små bobler i lakken før det bryter gjennom.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenaugust 26, 2008, 19:16:48 pm
Her hadde det nok boblet lenge siden hele blekket var kokt bort ;D
Det var en kjempe god ide av VAG a bruke dette svampaktige skummet på 70 tallet......


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Tistloaugust 26, 2008, 20:17:26 pm
Dette ser supert ut!!

Like greitt å gjere det grundig, når ein fyrst er igang 8)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: RZR-Andyaugust 27, 2008, 08:56:00 am
Det ble vel ikke bedre av tette/morkne dreneringsslanger fra soltaket... men det ser jo flott ut nå!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: taigagreenseptember 14, 2008, 17:40:32 pm
Favorittråd!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: OPseptember 22, 2008, 10:53:57 am
Som helt fersk nykommer på forumet, må jeg si at jeg er meget fasinert av den jobben som utføres av Holmen her.
Holder selv på med en 1303 (74) og har brukt forumet som oppslagsverk, noe som er til stor hjelp.
Men Holmen, har du tatt høstferie. Venter i åndeløs spenning på fortsettelsen.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenseptember 22, 2008, 20:21:39 pm
Høstferie og høstferie....
Ting tar tid. Venter på de siste delene som skal sveises før bilen skal til sandblåsing.
Går og småretter og banker litt hver dag.
Driver med for mye utenom også.
Overhaler nå et par Dellorto DRLA 48 TriJet. Dette opptar mye tid da jeg kanskje er for nøye.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: 1303S73september 24, 2008, 21:53:37 pm
Fantastisk jobb !!!!!

Hilsen Geir.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Tistlonovember 16, 2008, 13:30:11 pm
Skjedd noko meir??

Skal jo vera ferdig til påsken 2009 ;)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmennovember 16, 2008, 15:09:06 pm
I vente på noe donordeler er jeg igang med bygging av motoren.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,9400.0.html


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Tistlonovember 16, 2008, 20:31:47 pm
åja sjølvsagt :-[

Men det stopper ivertfall ikkje opp!! :)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 30, 2009, 19:41:29 pm
Legger ikke skjul på at jeg sliter med motivasjonen iblandt.
Etter tre og et halvt år med arbeid og ikke kommet lenger enn dette
kan vell slukke gnisten i noen og en hver.
Vil tro en arbeidsdag står igjen før sandblåsing


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Tistlojanuar 30, 2009, 20:25:24 pm
Eg synst det er bra att du forsatt driver på etter alle dei uheldige utanlandshandlane dine...

STÅ PÅ!!! :)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: FreddyBjanuar 30, 2009, 20:31:57 pm
Veit om folk som har brukt meir enn 3 og eit halvt år på å bygge seg ein ny bil.. for det er jo det du har gjort. Er vel ikkje noko på denne bilen som IKKJE har blitt gått over. Forstår at du er drita lei, men fy faen for eit resultat du får når du er ferdig.

Og kva er vel ein arbeidsdag til, i så måte? Get to work! Garasjen din innbyr i tillegg til lange kveldar med kos og hygge, så her er det berre å brette opp og gå på.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: -Marius-januar 30, 2009, 21:33:41 pm
hmmmm 3,5 år...mye det


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 30, 2009, 22:10:57 pm
Hadde jeg bare hatt Lindas bil å konsentrere meg om hadde det nok godt fortere.
Hjelper mange innen motorsport med alt fra skaffing av deler til bygging av biler.
På det værste pendlet jeg til Sørlandet for å få bygget ferdig en bil.
Har bygget hele garasjen min selv og sånt tar tid.
Og ikke minst å det å bli far.
På toppen av det hele har jeg med en sykdom (depresjon), noe jeg har slitt de siste 14 årene.

Bilde viser det gamle lokalet hvor jeg hadde 4 biler jeg holdt på med samtidig.
Linda's bil står helt inderst i lokalet. Dette var helt i startfasen på denne bilen.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Bj?rnjanuar 31, 2009, 01:08:13 am
Virker som du har nok å drive med ja!!
Men arbeidet ditt er imponerende, mange her inkludert meg som misunner det arbeidet du gjør og kunnskapen!

mye fin boble på siste bilde der.!
kult med cossie-vinga bak på rallycrossbobla  :D  Drømmer egentlig litt om en rallycrossboble selv ::)  ;D

Stå på  ;)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: 1303 hotjanuar 31, 2009, 12:37:14 pm
Kan ikke si meg annet enn søkk imponert av arb ditt!! Stå på videre,når vogna er ferdig og ute på veien så er det vært alle timene m slit og svette ;D


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: HKEjanuar 31, 2009, 17:39:06 pm
Dette blir Norges mest strøkne 1303!!

Stå på Holmen! Du er en inspirasjon for oss alle, både når det gjelder bil og ikke minst innredning av garasje!  :) :)

Respect!!

HK


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Påljanuar 31, 2009, 17:40:39 pm
Det står respekt av alle som går så grundig til verks som, Holmen. På en annen side, så er det ikke så mange av det kaliberet. Stå på!!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 31, 2009, 17:41:38 pm
RESPEKT! :)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Berglundfebruar 06, 2009, 16:59:32 pm
Dette ser veldig bra ut!!

Lykke til videre  :)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Frodrikmars 07, 2009, 18:17:46 pm
Hei !
Har det hendt noko nytt på Linda`s 1303 i det siste.
Kjempekjekt å følge prosjektet.
Garasjen din ser eg på som et forbilde under garasjebygginga mi!


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: HansOmars 08, 2009, 13:29:53 pm
Garasjen er vel ikke bare et forbilde...

Her tror jeg ikke mattilsynet hadde hatt motforestillinger om å bruke garasjen til restaurantkjøkken en gang. ;D


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Frodrikmars 09, 2009, 20:53:17 pm
Det er sjølvsagt heilt sant. dårleg formulering frå min side.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: 1303S73mai 02, 2009, 23:10:03 pm
Noe framgang her?

Kjempe bra tråd.

Hilsen Geir.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenmai 04, 2009, 08:06:11 am
Skade, sykdom, motivasjonssvikt, etc
Jeg kan skylde på mye, men fakta er at det har ikke blitt gjordt så mye de siste månedene, dessverre.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: 1302mai 06, 2009, 06:58:14 am
Hei!

Fikk av deg for en stund siden hjulvinkelgeometri for mitt oppsett på min 1302. Dette skal vi prøve denne uken. Takk for data og lykke til på tråden.  :)

Vh 1302


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 20, 2011, 14:36:52 pm
Grunnen til at mine prosjekter går så sakte fremover er at jeg påtar meg altfor mye arbeid utenom.
Har det siste året overhalt mange par med forgassere.
Men det er på denne måten jeg får råd til å drive med VW hobbyen/livstilen.

Her er det fire par med Dellorto DRLA 48 TriJet som nærmere seg ferdige.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: VegarSkjulestadjanuar 20, 2011, 15:27:16 pm
artig prosjekt :)


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Hetlandjanuar 26, 2011, 12:44:22 pm
Hei  Holmen  var det du som hadde golf 3 gt med masse anlegg  for en del år siden?

Mvh Petter


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: Holmenjanuar 26, 2011, 17:27:59 pm
Hei  Holmen  var det du som hadde golf 3 gt med masse anlegg  for en del år siden?

Mvh Petter

Stemmer det. Hadde en "noe" påkostet Golf i mine yngre dager.


Tittel: Sv: Linda's 1303S
Skrevet av: OldBugoktober 14, 2011, 18:14:51 pm
hvodan går det med disse planene? :)
http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=9480