VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Pål på desember 05, 2007, 00:29:40 am



Tittel: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 05, 2007, 00:29:40 am
Jeg har da, i savnet av min tidligere 55', gått til innkjøp av en dønn orginal og uskrudd 61' T1 med svært lite rust.


Litt info om bilen
Volkswagen 113
Førstegang reg.: 22.09.60
Chassisnr.: 3302001
Regnr.: Z-10453
Lakk farge: Jade Green L 349
Interiør farge: Olive/soft beige
Felg farge: L382 Olive / Opal white
Rattstamme, Håndbrekk og Girspak farge: Nepal green
Seteunderstell: Silver beige L466

Bilen har hatt èn eier frem til 99, da ble bilen kjøpt av nevøen til damen som kjøpte bilen ny.
Han har brukt bilen jevnlig frem til 04, da ble skiltene levert inn og bilen satt til lagring hos Unneberg Bil.


Hvordan skal dette bli?
Planene i vinter, om jeg kommer igang, er å løfte karosseriet, sveise inn IRS bakstilling, sandblåse og få pulverlakkert plata. Men der stopper planen forløpig, da det er noen år siden jeg sist bygde boble og er litt rusten i gamet. Så jeg trenger litt tips og forslag til hva jeg skal gjøre med denne bilen hva gjelder understell og hjuloppheng.

Jeg er ute etter så gode kjøreegenskaper som overhode mulig (uten å bruke astronomiske summer).
Skivebremser på alle fire er ønskelig, så får vi se hva mer som kommer til etterhvert.
Karosseriet får vente enn så lenge, men begynner å samle litt goodies så lenge :)

Takknemmelig for alle gode forslag og tips!

(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00032_small.jpg)


Ønskelisten til understellet så langt:
- Droppa spindler (kjøpt og montert)
- CSP korta puma (kjøpt og selges)
- 2" smala CSP puma (kjøpt og montert)
- Ny hovedpumpe for 2-krets (kjøpt og montert)
- Koni rød (kjøpt og montert)

Kosmetisk:
- NOS Delswift mirrors (kjøpt og montert)
- Rader kopier med nye dekk og dekksider


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Martindesember 05, 2007, 16:29:05 pm
Hey takk for sist.  RESTO ja. hmm da snakkær vi.  8)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 05, 2007, 18:25:33 pm
Ja, må ha en resto igjen, men litt usikker på hva og hvordan. Mye nytt som har kommet siden sist jeg var aktiv. Har jo lyst på gromt understell og sprek motor. Karosseri kommer i 2.rekke:)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 15, 2007, 03:08:08 am
må si tipsene til modifikasjon av understellet strømmer på her, blir jo helt overhvelmet av all entusiasmen  :-\


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: JSdesember 15, 2007, 11:15:34 am
Har du lest denne?
http://aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/handling.htm


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Lassedesember 15, 2007, 12:30:18 pm
bilder bilder bilder! :)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 17, 2007, 00:04:49 am
Har du lest denne?
http://aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/handling.htm


Nice, der stod det mye bra. Takk for tipset:)

Er det noen som har tips til bra skivebremssett for 205 boltsirkel? Bør helst kunne godkjennes.


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 17, 2007, 00:08:27 am
bilder bilder bilder! :)

Bilen står nedfrosset utenfor garasjen:( Har litt for mye å gjøre med nytt hus om dagen, men håper å få startet å ribbe bilen for innsveising av IRS og balljoint iløpet av vinteren.


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: magsdesember 17, 2007, 21:37:25 pm
Pål hvem Pulverlakkere ei hel Bunnplate?
Magne


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Roy Grellanddesember 17, 2007, 21:48:31 pm
Jeg har bilde :-)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Roy Grellanddesember 17, 2007, 21:55:28 pm
Mener CSP har 5 bolt bremser med tuv-papirer.

Ellers er vel mye gjort med IRS, justerbare dempere og balljoint forstilling.

Skal du ta den noe lenger enn det, begynner det å bli trøbbel med godkjenninger etc... Jeg har en link et eller annet sted til en dobbel a-arms forstilling til å bolte på rammehodet, men hvordan det da er med tuv, er vel heller uklart. Skal se om jeg finner linken.

Ellers er det jo noen som har bygget om forstillinga på en Ghia bl.a til Porsche 993, men da snakker vi major ombygging, siden innerskjermer etc plutselig blir bærende konstruksjon...

Balljoint, korta forstilling, droppa spindler og et bra skivebremsekit, er vel kanskje det mest realistiske.

Just my $0.02...

Roy


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 17, 2007, 23:04:48 pm
Pål hvem Pulverlakkere ei hel Bunnplate?
Magne

Syns jeg hørte de hadde stor nok ovn hos et firma her i byen, men har ikke skjekke dette noe mer.


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 17, 2007, 23:23:40 pm
Mener CSP har 5 bolt bremser med tuv-papirer.

Ellers er vel mye gjort med IRS, justerbare dempere og balljoint forstilling.

Skal du ta den noe lenger enn det, begynner det å bli trøbbel med godkjenninger etc... Jeg har en link et eller annet sted til en dobbel a-arms forstilling til å bolte på rammehodet, men hvordan det da er med tuv, er vel heller uklart. Skal se om jeg finner linken.

Ellers er det jo noen som har bygget om forstillinga på en Ghia bl.a til Porsche 993, men da snakker vi major ombygging, siden innerskjermer etc plutselig blir bærende konstruksjon...

Balljoint, korta forstilling, droppa spindler og et bra skivebremsekit, er vel kanskje det mest realistiske.

Just my $0.02...

Roy

Ja, det blir nok å følge noen av tipsene til Mr. Ward + korta forstilling og noen gode bremser. Gjerne med noen 17" Fuchs eller Rader felger som prikken over i'en


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Hot Owldesember 18, 2007, 00:59:28 am
Pål hvem Pulverlakkere ei hel Bunnplate?
Magne

Syns jeg hørte de hadde stor nok ovn hos et firma her i byen, men har ikke skjekke dette noe mer.

Hvis ikke har vi stor nok ovn i Sandefjord.


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 18, 2007, 01:07:04 am
Pål hvem Pulverlakkere ei hel Bunnplate?
Magne

Syns jeg hørte de hadde stor nok ovn hos et firma her i byen, men har ikke skjekke dette noe mer.

Hvis ikke har vi stor nok ovn i Sandefjord.

Vet du hva de tar for å sandblåse og pulverlakke en plate?


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Martindesember 18, 2007, 11:22:19 am
pm pål


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Hot Owldesember 18, 2007, 13:27:55 pm
Vet du hva de tar for å sandblåse og pulverlakke en plate?

Jeg kan spørre han jeg.


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Martindesember 18, 2007, 13:40:41 pm
hvem er han, kanskje j kjenner han jeg å. på fokserød eller?


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: erikaadesember 18, 2007, 23:36:43 pm
.......
Takknemmelig for alle gode forslag og gjerne linker til nettbutikker/produsenter er supert.

En annen god skjematisk oversikt over forbedringer til kjøreegenskaper: http://www.clubvw.org.au/Handle%20with%20care.htm

Vet ikke om du har god kontroll på IRS konverteringen, men her er i allefall en link: http://www.blindchickenracing.com/How_to/IRSconversion/IRSconversion.htm

Her er en kjekk link som inspirasjon til prosjektet ditt: http://www.vwbughead.com/bug_index.html


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 19, 2007, 22:56:32 pm
Genial IRS jig, takker for linker!!


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 19, 2007, 23:56:45 pm
Er det noen som har vært borti Randar RDW felgene? De syns jeg var kule

(http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/medium/1268263.jpg)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Lassedesember 20, 2007, 10:30:31 am
robristyle gravelguards sier jeg bare...lokke lokke :D



Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 21, 2007, 00:29:43 am
Ja, da var det de første delene jeg kjøper til bilen :) Takker for handelen Lasse!


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Lassedesember 21, 2007, 00:36:27 am
:)

L


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: LOBOdesember 21, 2007, 00:44:13 am
Er det noen som har vært borti Randar RDW felgene? De syns jeg var kule

(http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/medium/1268263.jpg)

Kjøp slike da! Er svært få som har de. Drit fett med stålkant!


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: RZR-Andydesember 21, 2007, 00:54:38 am
Disse felgene er kanskje både "kule" og "sjeldne", men det er vel ganske ugne copyrightforhold knyttet til designrettighetene... Så lenge den saken står som den gjør tror jeg ikke det blir mange av disse her til lands, med mindre det har skjedd noe siden sist? Kan sikkert utdypes av involverte, evt. søker du litt på vw2you.


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 21, 2007, 01:04:27 am
ja, hører gjerne mer om dette, men hva skal jeg søke på?? Copyright reglene gjelder ikke om produktet er mer enn 20% endret i forhold til orginalen. Men hvordan måle det, det er jo spørsmålet.


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Eddidesember 21, 2007, 03:14:30 am
Er det noen som har vært borti Randar RDW felgene? De syns jeg var kule

(http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/medium/1268263.jpg)

Dette er absolutt drit fete felger!


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Martindesember 21, 2007, 17:09:47 pm
litt ironcross inspirert. å det er jo ikke negativt, bare cambern blir det så. hehe nice rims


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: JSdesember 21, 2007, 22:50:49 pm
Søk litt om disse på nettet. Jeg hadde ikke kjøpt.


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Trond Dahldesember 21, 2007, 22:53:28 pm
Noen som kan gi den korte versjonen om hvorfor det er så feil å kjøpe disse felgene og hvorfor den vanlige mann i gata som vil ha fete felger skal bry seg om hvem som har rettigheter til disse og hvem som har screwd hvem?
Jeg mener, det er ganske få som klager når det kommer billige 009 kopier osv på markedet...


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 21, 2007, 23:01:18 pm
Har lest litt om saken nå og ser ikke helt problemet. Hvis dette var en ulovlig rip-off så ville vedkommende vært saksøkt for lengst. Det er tross alt USA vi snakker om her:) Og som tidligere nevnt, forandrer man designet med ca 20%, så gjelder ikke copyrighten, selv om man syns de ligner aldri så mye. Men enig i at det er stygt å sko seg på andres kreativitet.

Men finnes "orginalene" til Dave Deal å få kjøpt da?


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: JSdesember 21, 2007, 23:24:03 pm
Teksten nedenfor er sakset fra denne tråden.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=161395&postdays=0&postorder=asc&start=24

Sitat:
"When VW trend Magazine was doing the Meyers Manx Giveaway car, Bruce Meyers mentioned that he was a great friend of Dave Deal, and that he might, as a favor to Bruce, design some artwork for the magazine to use. Bruce gave me the phone number of Dave Deal, and I called, lo and behold, he lived not 15 miles from me! Well, he did the artwork for the Meyers Manx Giveaway car, and I had driven the Oval over to show him that I was actually a VW guy, too. When Dave remarked "nice Raders" I asked him how he knew that, because he was primarily an off-road guy... he then told me he did some design work for Rader, and he thought that he still had a prototype wheel he had designed for them, and they never produced, somewhere in his basement (or attic, I don't really remember that part now)..
Well, of course, me being me, I pestered Dave that day, until we dug around, and actually found the wheel...the aluminum was oxidised badly, as you might expect of aluminum sitting for 30+ years, and the chrome steel outer "barrel" was rusty, as well. The two pieces were NOT together, they had never beenbolted, clamped, riveted, or whatever, together.
Regardless, I dug into my tool box in the Oval, dug out some Mother's, and Simichrome, and after about 1/2 and hour, I had the wheel dummied-up, and looking good enough to photograph... I ran the story of the "Rader wheel that never was" along with another find I had made, and that some NOS EMPI radio's, still in the box, that the OVW Company in Escondido, CA, had unearthed, and were going to sell. I don't remember exactly when that story ran, but I do remember that about 6 months after it ran, there was the "Der Steiner Rad" wheel on the internet... during this time, a guy named Morten Aase, from Norway, had asked me for the contact info for Dave Deal, and he was in the process of engineering the wheel, with Dave's blessing... When I saw the DSR wheel, I got on the phone with Dave Deal right away, and asked if he knew anything about that wheel... he said no, he didn't, and that since it was being made in a foreign country, he didn't think it would be economically feasible to do much about it... and since the wheel was already "out there" Morten from Norway pretty much abandoned his plans for reproducing the Dave Deal approved wheel.
Restojohnny, I know that it isn't the end user that I have the beef with, but every time I see that DSR wheel mentioned, I feel out of respect for my friends (Dave and Morten) to regurgitate the whole, sordid, story, of the DSR wheel.
I have heard rumors that there *COULD* be a Dave Deal-approved, DSR-style, wheel, on the horizon, but I don't know, until I see it, I won't believe it. And believe me, if a DSR style wheel gets made without Dave Deal's approval and blessing, I'll be on the maker of THAT wheel, as well. I have the original photos I took, somewhere buried in my garage, but if you look in the 1998, 1999, or 2000 issues of VW Trends, you'll see the photo of the "Dave Deal Wheel""

"Morten Aase, from Norway" er sikkert kjent for mange som motor/gearkassebygger og moderator på vw2you.

Kjøp i vei, sier bare at JEG ikke gjør det og håper å at jeg aldri ser disse hjulene på en Norsk bil.


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 21, 2007, 23:37:39 pm
At det finnes en kopi som alle påstår er dårligere enn orginalen bør hvertfall ikke sette lokk på prosjektet til Morten, snarere tvert imot. Hvis han hadde produsert et mye bedre hjul med finere finish så ville sikkert veldig mange av de som har kopien byttet ut disse med "orginalen" og kopien ville ettersigende død ut av seg selv. Så på en måte er disse kopiene bare med på å øke etterspørselen og generer enormt mye gratis reklame for et evt orginalhjul.

Aldri glem at konkurranse er sunt for oss sluttbrukere. Men selvfølgelig er det veldig trist at noen må bruke skittene triks for å oppnå noe.


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Hot Owldesember 21, 2007, 23:46:33 pm
Før man vurderer disse felgene i hele tatt bør man se dem i virkeligheten, de er dødstøffe rett fra siden. Men i andre vinkler... ikke så tøffe...  pluss at på bobler blir de ikke tøffe siden offseten gir for lite kant på disse felgene.

Copyright biten:

Dave Deal laget 1! prototype felg på 70/80 tallet. Det verserer ET eneste bilde av denne felgen på Internett, rett forfra.

Der Steiner Rad
Et par tyskere freser frem en form og støper felger og selger uten å ha spurt Dave Deal, rundt år 2000. Siden tyskerne nok aldri har sett Deal's felg fra siden kan man nok anta at den er mye mer en 20% ulik. Siden tyskere er tyskere er felgen driiit strøken i finishen.

Randar RDW
I år har Randar satt i gang produksjon av felgene, med godkjennelse av Dave Deal. De rapporteres å være røffere i finishen enn de tyske.

Så det politisk korrekte svaret er at man bør kjøpe Randar.

Selv lurer jeg nå litt på hvordan de amerikanske ble så røffe? Formen er vel freset med CNC?
Hvis det ikke er en sand avstøpning av en annen felg da...?? Håper de brukte riktig felg som mal...



Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 21, 2007, 23:57:01 pm
Ja, men da er det vel ikke noe problem da :) De som jeg la ut bilde av er jo godkjent av opphavsmannen, ikke sant?

Er det noen da som kan fortelle meg noen andre enn de på the samba som selger disse?


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 22, 2007, 00:14:14 am
Holdt på å kjøpe 7x17" Fuchs, men så hadde en kamerat av selger kommentert at boltsirkelen så litt liten ut og etter nærmere undersøkelse, så viser det seg at de er til 5x100, altså Golf, Bora osv  >:(


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Hot Owldesember 22, 2007, 03:08:13 am
De du la ut er de godkjente ja....

Men her har du "fuchs" i 17"
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=470099


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 22, 2007, 04:20:04 am
De du la ut er de godkjente ja....

Men her har du "fuchs" i 17"
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=470099

Syns det hadde vært kult med 17" "fuchs", men de andre er jo mye finere. Vet du hvor jeg kan kjøpe disse godkjente felgene da? bortsett fra the samba


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Hot Owldesember 27, 2007, 12:10:40 pm
Nei det aner jeg ikke, men direkte er nok det sikreste:

Slik ser de ut litt fra siden? Tøft?

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=55.0;attach=3543;image)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 27, 2007, 14:23:37 pm
Det kunne godt vært flatere i midten ja, var ikke spesielt pene. Er det bilde av de amerikanske eller tyske??

Edit: De er sansynligvis like i form, men forskjellige i finish. Om de er så støgge som dette fra siden, så dropper vi det.


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 27, 2007, 17:20:08 pm
Da er ragtop tak i boks, må bare hente det så fort som mulig  :)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Roy Grellanddesember 27, 2007, 17:49:13 pm
grattis, begynner å fylle garasjen nå skjønner jeg :-)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 27, 2007, 18:21:13 pm
Går litt i gal rekkefølge her, for planen var å rydde garasjen helt, før jeg begynner å fylle den med nytt "skrot", men det ble vist en plan med modifikasjoner. Men hva kan man forlange når jeg går fra hus med 100kvm uthus til hus med normal dobbel garasje  ??? Kan hverfall skilte med full kjeller og smøregraver i den nye garasjen da ;D


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Gaute (alutig)desember 27, 2007, 18:44:43 pm
John jones på kcw brukte også disse hjulene på sin 23w barndoor for ikke lenge siden
tøffe på type 2 i hvertfall
har ikke sett de på type1 enda. kule hjul syns jeg
(http://i180.photobucket.com/albums/x113/gitula/johnjoneskcw.jpg)
(http://i180.photobucket.com/albums/x113/gitula/johnjoneskcw2.jpg)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 27, 2007, 19:32:46 pm
Ser ut som senteret i felgen går like langt ut som felgkanten og det ser litt noldus ut syns jeg, men vanskelig å dømme utifra et bilde


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 27, 2007, 20:57:38 pm
Da har jeg vært ute å rydda litt plass i garasjen, slik at jeg fikk bilen inn. Ikke så god plass til å skru der ennå, men får rydde litt mer underveis.

Har endelig fått tatt noen bilder (tatt med mobilkamera)

Ser ikke så ille ut dette
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00032_small.jpg)

Har vært flekket litt på bakskjerm og byttet baklykter en gang på 80-tallet
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00033_small.jpg)

Setene er veldig slitene, men skal nok beholdes og trekkes opp igjen av Tor
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00034_small.jpg)

Dørsidene er i ok stand, så de blir nok som de er, om jeg får tak i vinyl/hud i samme farge til setene.
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00035_small.jpg)

Orginal instruksjonsbok  :)
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00036_small.jpg)

Ikke mye rust under batteriet  :)
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00037_small.jpg)

Ikke på førersiden heller...
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00038_small.jpg)

Et flott lite klistremerke som står på bakruta
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00044_small.jpg)

Vi fant to rusthull i bilen og her er det ene...
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00046_small.jpg)

Og her er det andre....ikke mye rust mao ;D
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00047_small.jpg)

I første omgang skal karosseriet av plata og plata skal få nytt rammehode til balljoint og IRS bakstilling. Så blir den nok pulverlakkert og påmontert alt nytt.

Forløpig ser det ut som det blir CSP smalet puma, CSP drop spindler, CSP ventilerte skiver rund baut og bilstein gassdempere. Hvis ikke noen har noen mye bedre forslag??



Selve garasjen er litt av et prosjekt i seg selv, før den holder tilfredstillende standard. All kledning skal av, garasjen skal heises opp og ett lag med 25x10cm leca skal legges i bunn for å få større porthøyde. Så skal det på en runde med windy, utlekting og kledning slås på igjen. Så isolasjon, fukstsperre og gips på veggene inne. Så blir nye isolerte porter kremen på kaka. Det finnes heller ikke strøm eller vann i garasjen, så det skal også graves inn 3-fas, vann og avløp. Skal også drenere rundt garasjen, for det er litt mye fuktighet nede i smøregravene/kjeller. Så iløpet av sommeren håper jeg den er ferdig og klar for en ny vinter med mekking. Men enn så lenge får vi håpe på mildvær, så jeg kan få gjort litt.


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Roy Grellanddesember 27, 2007, 23:16:26 pm
stå på :-)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Martindesember 28, 2007, 08:52:28 am
hei sann. har en pm til deg som er sendt.  ;D


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 28, 2007, 09:48:45 am
hei sann. har en pm til deg som er sendt.  ;D

Jepp, takker for det  ;D


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Anders Pederdesember 28, 2007, 22:25:25 pm
Nei det aner jeg ikke, men direkte er nok det sikreste:

Slik ser de ut litt fra siden? Tøft?

(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=55.0;attach=3543;image)

den bussen der ..er dette orntlig rust eller lakk?


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: LOBOdesember 29, 2007, 00:37:19 am
Utifra det jeg ser så er jeg 90% sikker på at det er ekte rust :)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 29, 2007, 00:57:05 am
Det som slår meg er at alle delene på hele bilen er så jevnt rustet. Vil tro denne bilen er sprytet med saltvann eller no for å få til den patinaen der :)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Hot Owldesember 29, 2007, 02:08:21 am
Jeg må bare si at jeg ikke helt skjønner hvorfor du vil ha en Balljoint på den bilen. Det er jo så mye deiligere å kjøre med en senket linkpin i forhold?!. Kan jo bruke samme bremser osv... men du må smøre en gang sesongen da.
Klart, det blir ikke så mye jobb da... ;)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 29, 2007, 02:18:51 am
ok, har fått forståelsen av at balljoint er en bedre forsilling jeg da. Er jeg helt på jorde??


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Hot Owldesember 29, 2007, 02:35:58 am
Den store fordelen er vel at den har "styrekuler" som er vedlikeholdsfrie, og noen så forskjeller på fjærings geometrien, som går rett ut vinduet når du senker. Og den kan smales av litt mer, men hvor smalt skal man ha det liksom?
Du gjør som du vil, jeg sier bare at jeg ikke ser vitsen...


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 29, 2007, 02:52:22 am
Har ikke tenkt å smale mer enn jeg må. Planen var å ha 185 dekk foran også syns jeg det er fint når hjula ligger litt innafor, men ikke mye. Bilen skal selvfølgelig senkes reelt med spindler og puma. Detta har du mye mer greie på enn meg, så ditt råd blir tatt videre til grundig vurdering ;D


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 31, 2007, 11:17:00 am
Da er IRS bakstilling kjøpt inn, sammen med komplett rag top tak :)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: LOBOdesember 31, 2007, 12:49:48 pm
Linkpin er MYE bedre mht senking enn balljoint. En senka balljoint forstilling blir så stiv at du får vondt i hodet etter en liten tur i butikken :P


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påldesember 31, 2007, 15:31:29 pm
Grunnen til at jeg velger balljoint fremfor kingbolt er at CSP ikke leverer gokjente skivebremser til kingbolt. Geometrien i de to er ikke så forskjellige, så hvor stiv bilen blir har like mye med støtdemperne å gjøre. Må jo ikke ha gule koni eller bilstein :)

Hadde balljoint på 55' ovalen min og det fungerte helt supert, men smak og behag


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Roy Grellanddesember 31, 2007, 16:27:52 pm
Linkpin er MYE bedre mht senking enn balljoint. En senka balljoint forstilling blir så stiv at du får vondt i hodet etter en liten tur i butikken :P

Det er jeg ikke ubetinget enig i, og som Pål sier over her, skal ma ha senkespindler og skivebremser, og atpåtil ha det godkjent, er det nok enklere med balljoint, ja. Kommer også litt an på hvor mye man skal senke, senker man en VW forstilling for mye, blir det helt feil med alle vinkler uansett, men med senkespindler og "normal" senking funker begge like bra er min erfaring


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Hot Owljanuar 02, 2008, 10:55:00 am
Grunnen til at jeg velger balljoint fremfor kingbolt er at CSP ikke leverer gokjente skivebremser til kingbolt.

DET er et meget godt poeng.
Men samtidig, du vil bruke biltilsynets "skjønn" for å bytte ramehode til en nyere type. Skulle man da ikke også få biltilsynet til ved "skjønn" å godkjenne en Linkpin senkespindel?

Hadde balljoint på 55' ovalen min og det fungerte helt supert, men smak og behag

Det kan ikke være tvil om at å kjøre en senket linkpin er som sveve på en sky i forhold til å kjøre rundt i en senket balljoint. Det er ikke lik geometri på en linkpin og en balljoint, og det kan godt være at det er grunnen til at de blir så voldsomt stive.


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påljanuar 02, 2008, 15:30:50 pm
Jeg skjøter rammehode i orginalskjøten, men drar skjøten i underdelen av tunellen lenger bakover, så ikke skjøten blir rett av. Samme gjør jeg bak. På 55'en så vinklet jeg også rammehode litt oppover. Det ga nok ikke senkeeffekt som tilsvarte merjobben det var men.

At det fungerte så bra på 55'en kan jo være at jeg hadde hjemmemekka dropspindler med boble innderdel og 944 ytterdel, som jeg droppa nesten 50mm. Da slapp jeg å juster puma'n på bunn. Klart bilen var stiv, men IKKE værre enn mye annet jeg har humpa rundt i :)


Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Påljanuar 05, 2008, 19:36:54 pm
Nå er prosessen igang og innkjøpene kan begynne :)

Vært en tur hos Even å hentet tak med soltak og IRS bakstilling i dag. Meget fornøyd med handelen.

Taket ser ut til å være helt komplett og i meget god forfattning. Riktig type i forhold til bil er det også.
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00049_small.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00058_small.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00051_small.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00059_small.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00066_small.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00057_small.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00052_small.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00055_small.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00056_small.jpg)

Hvis noen har et strøkent håndtak til soltaket liggende, så er jeg interessert!!!!!


Så får vi se om KFS får tid til å sveise inn for- og bakstilling og taket iløpet av vinteren.




Tittel: Sv: 60' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Pålfebruar 21, 2008, 01:12:31 am
Dette er blitt en svært kjedelig tråd. For hvem gidder å lese om planer. Dere vil se bilder og det skjønner jeg godt.

Så til uka går nok bestillingen på nye bremser og diverse avgårde. Så skal jeg få tatt bilder og legge ut, så snart monteringen begynner.


Det ble en liten endring i prosjekt tittelen også. Da bilen, i følge understellsnummer, er en 61', men registrert i 60 :)


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Pålseptember 14, 2008, 01:01:31 am
Fremgangen i dette prosjektet går sakte, veldig sakte. Vi fikk en liten gutt i april og har vært litt opptatt med han siden. Også har den lille fritiden som var igjen gått med til å bygge på huset og diverse andre forefallene jobber på eiendomen her. Men litt har jeg fått gjort da.

Har fått plukka ut ei siderute og pussa halvparten av rusta på bilen. Som ikke akkurat var mye :)
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00203.jpg)

Har satt på riktige snowflake baklamper, fått tak i blinklyshendel med 6 ledninger og begynt oppkobling av dette, samt å få bremselyset til å virke. Har en dårlig kontakt en eller annen plass som ikke jeg finner ut av. Men har ikke gitt helt opp ennå.

Så hentet jeg et lass med deler i kongsberg for noen måneder siden. Bla ny forstilling og bremser i alle fire hjørner. Bak er alt ferdig med nye tromler, bremseband, pumper, slanger og rør. Foran var jeg godt igang. Men det viser seg at 2" smala forstilling ikke er nok i kombinasjon med CSP ventilerte wide-5 skiver, droppa spindler og felger med ET20. Så denne forstillinga selges nå og ny 4" smala forstilling er bestilt fra "over there".

(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00397_small.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00386_small.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00387.jpg)

En kompis har fått lakkert felgene og jeg ble meget fornøyd med resultatet. Men kunne tenkt meg slikematt finish på de.
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00385small.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00391.jpg)

Har også fått tak i en litt artig sak til å henge under dashbordet. Det er en air condition. Men jeg mangler pumpa, så spørs om ikke den skal brukes som en ren vifte. Den trenger også en skikkelig omgang med glassfiber og polyester. Men jeg syns den var artig siden dette blir en resto looker :)
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00107small.jpg)

Jeg har også montert Delswift speiler på bilen. Av den typen som sitter oppå skjermene foran. Bilde kommer


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Martinseptember 14, 2008, 08:07:00 am
team restopeople vestfold. hehe åsså de speilaer jo bare helt konge. kjører du bobla til tirsdag pål? eller er den langt fra klar ennå


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Tistloseptember 14, 2008, 08:36:20 am
Steike!
Tøffe hjul !!

Men du har ikkje noko meir erfaring rundt det å skifte blinkhendel?? som du vil dele med meg :)


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Pålseptember 14, 2008, 10:01:08 am
Steike!
Tøffe hjul !!

Men du har ikkje noko meir erfaring rundt det å skifte blinkhendel?? som du vil dele med meg :)

takker. Felgene ble lakkert etter insirasjon fra en viss 90-talls looker med lignende hjul og jeg syns det ble veldig tøft også på en resto.

Har du mekkebok for din bil? Jeg har bare fulgt koblingssjema som sto i heyns boka.


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Pålseptember 14, 2008, 10:02:23 am
team restopeople vestfold. hehe åsså de speilaer jo bare helt konge. kjører du bobla til tirsdag pål? eller er den langt fra klar ennå

Ganske langt fra klar ennå. Hjula stikker 15mm på utsiden foran og bilen startet ikke skikkelig. Så denne blir nok ikke luftet før snøen har vært her og gått igjen :)


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Tistloseptember 14, 2008, 10:07:05 am
Har du mekkebok for din bil? Jeg har bare fulgt koblingssjema som sto i heyns boka.

Har det ja :)

Er sånn hendel med 6 ledninger vanskeleg å få tak i ??


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Pålseptember 14, 2008, 10:14:18 am
Har du mekkebok for din bil? Jeg har bare fulgt koblingssjema som sto i heyns boka.

Har det ja :)

Er sånn hendel med 6 ledninger vanskeleg å få tak i ??

Ikke spesielt. Jeg bare la ut ønskes kjøpt her på forumet, så gikk det greit.


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Tistloseptember 14, 2008, 10:14:54 am
takk :)


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Pålseptember 14, 2008, 19:51:08 pm
Et bilde av bilen med riktige baklykter. Disse ble lakkert med en sprayboks og det ser helt ok ut. Ikke syns det noe særlig falmemerker etter de store baklmapene heller :)
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00409_small.jpg)


Bilder av de nye speilene jeg har satt på. Syns igrunn det ble ganske kult og litt mer spesielt nå som albert og talbot er såpass "vanlig" :)
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00404.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v691/EarthquakeAudio/DSC00405.jpg)



Går nå bare å venter på ny forstilling, så jeg endelig kan komme igang med monteringen igjen. Når det er gjort så begynner ombygging til 12V.


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Tistloseptember 14, 2008, 20:07:04 pm
Stilige speglar og flott baklys!

Eg gledar meg til eg får sånne lampar :)


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Pålapril 15, 2009, 23:19:27 pm
Da har jeg fått gjort litt på denne igjen også. Hadde den på EU kontroll i dag, og det var noen anmerkninger om lav pedal og litt annet småtteri. Så det ble ikke skilter på den ennå.

Har allerede fiksa noen av småfeilene fra EU kontrollen.
Har bestilt nye 155SR15 dekk til foran, og skal legge de på i morgen, om de kommer.
Har bestilt en haug med deler fra BFY....men som aldri kommer. (ambefales over hode ikke!!!)

Går alt i orden, så kjører jeg den på blikktreffet


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: JonBapril 15, 2009, 23:36:54 pm
Hmmm...spørs om ikke denne bilen får nytt yttertak til ragen til helga....


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Pålapril 15, 2009, 23:56:01 pm
Hmmm...spørs om ikke denne bilen får nytt yttertak til ragen til helga....

Mangler bare å få sveisa inn hullet i taket da jo :D


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: JonBapril 15, 2009, 23:57:32 pm
Sett igang!!


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Pålapril 19, 2009, 17:10:17 pm
Jeg lurer på om denne bilen er en bastard, hva gjelder lakk.

Bilen er L349, det er 100% sikkert, og den har ikke vært omlakkert. Men ratt, rattstamme og håndbrekket er i en mørkegrønn farge. Misstenker det er Nepal Green. Men er ikke sikker.

Ifølge oversikten på thesamba.com og chassisnummer på bilen, så stemmer ikke bilens farge med fargen på detaljene inni bilen. Bilen har chassisnummer 3302001. Ifølge oversikten, så finnes ikke bilen min med fargen L349 Jade grønn. Den skulle vært L478 Beryl grønn.

Jeg skal bestille teppesett og taktrekk snart, og det er greit å få det riktig.


Noen skal kan bistå???


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Pålmai 07, 2009, 22:28:07 pm
(http://i541.photobucket.com/albums/gg393/Hum_Bug/Prosjekt_59001-1.jpg)

Da er bilen EU-ok og registrert. Nye skilter er bestilt fra Lator, og kommer til mandag :)


Forøvrig vurderer jeg å selge bilen, da jeg har et par andre prosjekter som kunne trenge både mer tid og penger. Så om noen er interessert, send en mail eller PM

Om bilen:
Absolutt alt av slitedeler er nytt. Røde konidempere i alle hjørner, 2" smala CSP forstilling, droppa spindler, nye kingbolter, nye bremsetromler bak, band og pumper rundt hele, alle bremserør nye, ny hovedpumpe, stålomspunnede slanger foran, gummislanger bak, alle dekk er nye, Empi girspak. Motor går som en klokke, og bilen er 99,5% rustfri.

Kom med bud


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Tistlomai 08, 2009, 12:18:29 pm
Dei hjula er jo heilt vilt tøffe!!! :o

Grattis med eu og snart skilt!! (var leveringstida frå lator kun 4 dagar?)


Tittel: Sv: 61' T1 resto prosjekt
Skrevet av: Pålmai 08, 2009, 18:10:46 pm
Dei hjula er jo heilt vilt tøffe!!! :o

Grattis med eu og snart skilt!! (var leveringstida frå lator kun 4 dagar?)

De skulle lage de i går og poste de i dag, eller mandag. Så ikke langt unna vil jeg tro.