VWNorge

Forum => German/Euro-look => Emne startet av: scardeep på juli 16, 2011, 12:16:06 pm



Tittel: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: scardeepjuli 16, 2011, 12:16:06 pm
Er i gang å oppgradere 1303s'en min ('74 mod.). Tanken er å gå gjennom for/bakstilling og oppgradere mot banekjøring men bilen skal være godkjent for ofentlig vei.

Så lenge har jeg handlet inn:

Polyurethane foringer
Stab. stag 22mm
Kerscher ventilerte bremseskiver
Tversoverstag (tvers og kryss)

Mangler fortsatt bremseslanger og skal se gjennom bremserør om jegmp bytte de...

Videre lurer jeg på hva skal jeg gjøre med endeleddene? Skal jeg bytte i det som er fra før (originale) eller fins det noen som selger "sport" endeledd for Bobler? Hva brukes i "race" biler? Noen som har erfaring?

Først vil jeg bli ferdig med forstilling så går jeg videre mot bakstilling. Der har jeg handlet skivebrems så lenge men resten får vente til jeg er ferdig med forstillingen.


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: Bahnrennenjuli 16, 2011, 12:34:06 pm
Hei
Topline selger en god del oppgraderinger til din forstilling. Caster+,camber+,flip it bushings og lignende.
Ellers så er også shoptalkforums en grei side å bruke. Bare noen forslag :) :).


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: Jærvajuli 16, 2011, 22:53:59 pm
Stive opp bobla mye foran er ikke veldig mye vits. Selv for banekjøring har mange av Käafercup-boblene std. stab.stag. Har prøvd selv + snakket en del med Käafercup-folka i bla. sverige. Resultat er et fremhjul i lufta, og som de fleste skjønner , gir ikke et hjul i lufta mye veigrep..  ;)

Stiv opp det du trenger bak og prövd deg frem foran etterhvert.  Stivere stabstag foran gjør ikke bare at den vifter med fremhjulet i lufta, men den blir VELDIG sporete ved ujevn vegbane les grusomme kjøregenskaper + at det vil føre til ujevn bremsevirkning foran.

Litt stivere dempere og fjørier er ok.+ urethan-foringer og eventuellt fjørbeinstag, men .. men.. du kan godt prøve selv   ;)

Bak derimot er det viktig med stivere stabstag og noe stivere torsjonsfjører. Det sier seg selv at det er her det er viktig , da som kjennt bobla har tyngda si bak. Bilstein sine dempere er gull bak , eventuellt gule koni.Har prøvd boble med uni-ball-løsning bak, og jeg kan ikke si at jeg merket den helt store forbedringen ved bruk av det. Synes det koster mer enn det smaker.

944-bakstilling med stabstag fra turbo-utgaven er bra bak. En ting er HELT sikkert, at hvis du bare har stivere stag foran og null bak blir bilen HELT grusom! Det har jeg prørvd. ::)


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: Fredericooktober 26, 2011, 14:46:04 pm
Bra tips Jærva kommer med. :)

Finnes en bra artikkel her: http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/handling.htm

Denne artikkelen er basert på mange år med erfaring. Gir mye bra tips og fullstendig oppsett på hjulvinkler og alt.

eneste minuset i dette tilfellet er at det er snakk om balljoint forstilling. Men jeg tror det er mye der som er overførbart til mcpherson.


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: scardeepoktober 27, 2011, 09:01:32 am
Takk for tips.
Jeg har kjøpt stabstag forran fra kerscher. Må vel montere alt sammen før jeg kan teste eller si noe formening om staget. det blir vel ikke før 2012 sesong...

Det jeg mangler for å få montert alt sammen er endeledd for styring samt styringsdemper...

Skal jeg gå for originale? har prøvd å leite hos CSP men fant ikke, det fins en del endeledd men kan ikke se at det er noe foskjell mellom de. Noen som har erfaring med kjøp ev endeledd med rett og slett bra kvalitet?

Styredemper, bra nok med original?


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: magsoktober 27, 2011, 14:33:22 pm
sau få montert tannstang ;)
du kan bruke det fra audi 80,og det korte leddet (Ca 20cm lang med ledd)i begge ender) fra ratt stammen bruker du fra Fod Taunus.
å kutte litt i reservebrønnen for å få plass til tannstangen.
jeg har noen tegner på det jeg gjorde en gang på 80tallet :D

M


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: BeetleBugoktober 27, 2011, 14:39:16 pm
Jeg har noen tegner på det jeg gjorde en gang på 80tallet :D

M

På en gul 1303?


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: magsoktober 27, 2011, 15:45:38 pm
Svart  ::)


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: scardeepoktober 27, 2011, 17:49:08 pm
sau

M

Hadde vi ikke avtale at du klarer til slutt å huske navnet mitt med resterende 4 bokstaver???  ;)

Ellers så tror jeg at bobler etter 74 mod. hadde tannstang. Jeg mener jeg har lest/sett i en av USA forum om en som gjorde en slik modd...

Er det vits? blir styringen virkelig bedre????


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: scardeepoktober 28, 2011, 10:50:15 am
sau få montert tannstang ;)
du kan bruke det fra audi 80,og det korte leddet (Ca 20cm lang med ledd)i begge ender) fra ratt stammen bruker du fra Fod Taunus.
å kutte litt i reservebrønnen for å få plass til tannstangen.
jeg har noen tegner på det jeg gjorde en gang på 80tallet :D

M

det er det du snakker om, ikker sant?

[attachment=1]


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: magsoktober 29, 2011, 20:34:20 pm
yes saulus ;)


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: scardeepoktober 29, 2011, 21:21:15 pm
yes saulus ;)

He he, mangler "i"men godkjent blir det ;) det som gjelder tanstang så vil jeg beholde samme type utstyr i bilen som fins fra fabrikken.

Men hjelper tanstang? Blir styringen mer komortabel? Lettere? Kunne nesten lage en separat tråd om det...

Saulius


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2oktober 30, 2011, 08:03:19 am
Turbo Haraune har tråd om dette alt.

Tror jeg ville kjørt litt som den er først og så eventuelt fått prøve en bil med tannstang og kjent etter om det er noe du vil gjøre. det er en del ombygging for å få det til.

Beste typen tannstang å bytte til ser jeg for meg må være Opel Astra fra 92-98, eller tilsvarende., for den er ganske lik den typen som sitter på 1303 75 modell.


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: Hot Owlnovember 08, 2011, 10:49:57 am
"Ganske lik", går det på utseendet eller er lengden fra knute til knute lik?


Tittel: Sv: Forstilling - ppgradering mot banekjøring
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2november 12, 2011, 21:29:01 pm
Det kan jeg måle opp en dag, så får vi se.