VWNorge

Forum => Rat-look => Emne startet av: Eikstad på august 29, 2011, 07:43:42 am



Tittel: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Eikstadaugust 29, 2011, 07:43:42 am
Etter at jeg yntet frempå at det ville vært tøft og bygget resto bil av splitten til Roger Nilsen så hisset enkete seg litt ekstra opp... Særlig etter at jeg la litt godt på å foreslo å selge bilen ut av landet for å tjene en slant ;D Dette var selvfølgelig bare et stunt jeg dro for å se hvor langt det kunne strekkes før "vintage entisiastene" klikket.
Reaksjonen kom som forventet :)

Det ble yttret ønske om å få flyttet "dette endeløse repetisjonstullpratet til en separat tråd".

Det ble også nevnt at bla jeg har forsøkt å hause opp denne diskusjonen i snart 10 år. Påstanden om at "ingen bryr seg!
Alt er sagt og alt er glemt og alle er enig...til syvende og sist. Så: dropp det" tar jeg med ei klype salt siden MANGE brydde seg.

Derfor lurer jeg på om dette temaet med å senke og bygge om klassiske biler generelt kan diskuteres UTEN at noen kommer å påpeker at de sitter på en fasit for hva som er riktig eller galt?

-Er det feks krise om man senker og bytter felger på den tidligere nevnte splitten til Nilsen?
-Et annet eksempel.... Denne såkalte 38 modellen som det har vært så mye omtale om den siste tiden.... Hva om noen skulle få lyst til å bygge om denne bilen? Er det feil eller helt greit siden bilen uansett ikke er mere orginal enn en roadster bygget av en norsk snekker på 80 tallet? Det å ta mange orginale deler og en brøkdel av et orginalt karoseri for så å sette på ei bunnplate som i utgangspunktet ikke hører til noen av karoseridelene (eller de andre delene for den saks skyld) korekt, eller burde delene vært spart og heller benyttet til en av de få gjennlevende bilene av denne arten?

Jeg lurer også på hvor mangfoldet legger grensen for hva som er riktig eller galt å gjøre med en gammel bil.
Er det feks riktig å feks kappe taket av en gammel splitt eller bygge den om til det ugjenkjennelige selv om utgangspunktet er dårlig?
Bygge om orginalmotoren med repro deler (feks 2 gassere) ?
Senke bilen?
Bytte hjul?



Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Lowlifeaugust 29, 2011, 07:53:49 am
Etter min mening er det riktig å gjøre det eieren selv vil, fordi det er hans bil. Så kan hvem som helst være enige eller uenige, men det kan vel diskuteres i vanlig tone. Jeg er lei av å høre ting som "det kan du ikke gjøre" eller "sånn kan du ikke ha det". Jo det kan jeg, fordi det er min bil som jeg har brukt mine penger på. Det som jeg mener det er lov å si, er "sånn ville ikke jeg gjort" eller "sånn ville ikke jeg hatt det". Ofte sier jeg det selv, og slenger gjerne på "men det er moro at noen gjør det". Lenge leve mangfoldet!


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Formula Veeaugust 29, 2011, 08:08:38 am
Hmm.. hadde jeg hatt en gammel boble med patina, men i god stand, hadde jeg beholdt patinaen.
Jeg ville ikke satt vinkelsliperen i en boble for å bygge en kit car.
Men å kjøpe en boble som allerede er ødelagt som boble, og bygge ville ting av den, synes jeg er helt greit. (Som jeg har gjort)
Det har noe med kulturarv å gjøre. Det blir færre bobler i omløp, og vanskeligere i fremtiden å skaffe seg et stykke historie.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: -Marius-august 29, 2011, 09:00:46 am
Vis noen har så mye følelser for enkelte biler må de jo kjøpe dem selv.
Men ofte er følelsene større en kontoen....

Selv om jeg ikke helt forstår hvorfor denne tråden tilstadighet dukker opp.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Eikstadaugust 29, 2011, 09:06:45 am
Fint med innspill.
Årsaken til at den dukker opp er nok fordi mange har meninger om temaet.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Dragset'naugust 29, 2011, 09:13:51 am
det er jo egentlig en meningsløs diskusjon.. Den som eier bilen gjør jo til syvende og sist hva han eller hun vil med bilen.  ;)


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: SplitManaugust 29, 2011, 09:19:34 am

Takk for at dette blir en egen tråd, og siden jeg er sitert – vil jeg gjerne komme med et par kommentarer...

Jeg elsker ALT som har med luftkjølt VW og gjøre (..og mye annet, for den del). Jeg digger de mange stilartene og tror at nettopp det kombinert med lav inngangsbilett gjør at vi ser god rekruttering til VW-miljøet – og akkurat det er jeg veldig veldig glad for.

Selv har jeg bla en superoriginal, eneiers Mars-52 modell som jeg nyter i helt originalform – jeg har den gamle lensmannsbilen fra Røros full av historie – men med senkeforstilling og aluminiumsfelger på. Og – jeg har en bra, norsk Split – som jeg kappet taket av og bygde om. Jeg har blank bil og jeg har patinert bil. Jeg har ingenting imot de mange stilartene og mangfoldet – alt (helst fra før 1960) synes jeg er helt konge!

Og jeg liker debatten...enten det handler om hengerstropping eller stilarter eller hva det er...men – når man til stadighet trykker på ”repeat”-knappen på en diskusjon som ingen kan vinne....det synes jeg bare er så utrolig ”kjedelig”..om og om igjen....litt omskrevet:

Debattant E: Om jeg får råd en gang, skal jeg kjøpe meg ei boble og lakke den blå – det er opp til eieren og bestemme hva slags farge man skal ha.

Debattant X: Min bil er rød og den synes jeg er finere enn blå – men det er opp til eieren og bestemme over sin egen bil.

Debattant E: Blå er mye kulere enn rød, og om man skal selge den, så får man mer for den også – men det er opp til eieren å bestemme over sin egen bil.

Debattant X: Uansett, så synes jeg røde biler er det beste og alle bør lakke den rød – men det er opp til eieren å bestemme over sin egen bil.

Debattant E: Rød er stygt, og jeg bestemmer selv over min egen bil.



...jeg ser bare ikke poenget....i den tiende tråden. Men igjen: Det har ingenting med stilen og gjøre...jeg liker høydejustering og jeg liker uoriginale felger.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Hot Owlaugust 29, 2011, 09:41:58 am
Det er nok et spørsmål om tid før du ikke bestemmer selv over veteran bilen din... slik det har blitt med hus og eiendom... selv om det er du som må betale og holde eiendommen i stand kommer kommunen eller riksantikvaren å freder huset ditt.

Noen gleder seg til at bilene skal fredes... andre gjør det ikke...

Og for øvrig synes jeg rød er finere enn blå...  :-*


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Formula Veeaugust 29, 2011, 11:04:52 am
Jeg synes hvit er finere enn svart, men bilen min ble svart fordi jeg spurte om de lakkerte "svart" (Ikke veldig interressert i farger, hvit/rød/blå/svart...  ;D )


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: -Marius-august 29, 2011, 11:35:21 am
Svart eller ikke, din bil hadde vel ikke blitt slik om du hadde spurt folket hva de ønsket ;D


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Eikstadaugust 29, 2011, 11:54:40 am
Diskusjonen har flere vinklinger. Feks den tidligere nevnte splitten..... og jeg stiller spørsmålet til dere som vet hva slikt koster i flere land enn bare i norge. Hvor mye selges en slik bil for i England? Og vil egentlig verdien (salgssummen) på bilen foringes av om bilen er helt orginal eller om den er senket kortet og utrustet med feks fuchs hjul (uavhengig av land)?

Når bilen er orginal har den jo et bredt, men begrenset spekter av potensielle kjøpere, ofte over 50 år gammle, og med tykk lommebok. Hvis bilen blir senket kan selvfølgelig dette påvirke prisen fordi "kundegruppen" blir mindre og ofte vil bilen apelere til yngre kjøpere. Men så får også bilen en ny grein på historien sin...... Påvirker det egentlig prisen om bilen er høy eller lav? Direkte lettsolgt er vel ikke en slik bil uansett.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: vwsolliaugust 29, 2011, 12:00:27 pm
Ta feks den nydelige splitten på finn til 150 k. Tror nok ikke verdien ville gått ned med senk og bredda felger. Og da vekker den nok mer oppmerksomhet på treff og på gata. Folk bør få gjøre som dem vil :-) di fleste tåler à høre hva andre mener.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: torivaraugust 29, 2011, 12:29:15 pm
Folks luftkjølte er vel litt som folks bikkjer. Dvs at de gjenspeiler eier.
Jeg elsker litt stuk, tøffe felger og resto-look, samtidig som jeg skulle ønske at bilen min var brun...meeen bilen min er ikke senket og fargen er fortsatt sort.
Den er liksom meg og sånn skal den forbli til JEG føler for noe annet.
Er av den oppfattelse av at om jeg har kjøpt meg noe, så er det jeg som styrer med det:)

Vi må ha mangfold! Aller stiler og oppfatninger burde vel være velkomne?

GJØR SOM DU VIL om du har penger eller råd, men ikke ship bilene ut av landet.
Det er få nok her som det er:)


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Oval57august 29, 2011, 12:52:55 pm
Ta feks den nydelige splitten på finn til 150 k. Tror nok ikke verdien ville gått ned med senk og bredda felger. Og da vekker den nok mer oppmerksomhet på treff og på gata. Folk bør få gjøre som dem vil :-) di fleste tåler à høre hva andre mener.
Etter hva jeg erfarer har Roger sin splitt fått MASSE oppmerksomhet helt siden den første gang ble restaurert her i landet. Om den hadde fått mer oppmerksomhet med senking og andre hjul tror jeg ikke. Kanskje på treff som SCC og BugRun, men absolutt ikke på gata blandt lekfolk. Jeg tror heller at vi i lille VW-Norge har blitt blaserte og er vant med å se det meste, og vil ha ting ekstremt slik vi blir pådyttet det i Ultra og VolksWorld. Mannen i gata er sulteforet på gamle originale folkevogner - og setter stor pris på det. Om Roger hadde sagt til mannen i gata at bilen ville blitt tøffere med senk, felger og motor hadde han fått ett spørsmålstegn til svar.

Hvor mange originalutseende splitter møter DU i løpet av en sommer?

Hvorfor diskuteres dette til stadighet? I bunn og grunn tror jeg ganske mange her inne ville ha sett seg selv som eier av en flott og temmelig original splitt eller oval. Men på nett kan man skrive, og trenger ikke å fullføre noe som helst.

En annen ting, det er OVER 10 år siden jeg lot meg provosere av at alt skal herpes bare fordi det er originalt.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Eikstadaugust 29, 2011, 13:22:55 pm
Meningen med tråden er heller ikke å provosere noen.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Formula Veeaugust 29, 2011, 13:52:03 pm
Svart eller ikke, din bil hadde vel ikke blitt slik om du hadde spurt folket hva de ønsket ;D
Nope  ;D


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: justandyaugust 29, 2011, 14:26:49 pm
tror de fleste som driver med bil som hobby mener det skal være mangfold i miljøet, men det vil vel alltid være noen som kommer til å klage på at bilen er "ødelagt" med senk,felger eller med repro deler.

jeg gjør akkurat hva jeg føler for med min egen bil. får å holde bilen i gang, og for å få bilen til å igjenspeile meg og min "stil" uavhengig av biltype eller års modell. de siste årene er det resto som har vært stilen, neste år blir det "resto-racing" som jeg vil kalle det. er fortsatt resto med utseende og løsninger tatt fra racing,hot rod/rat-rod. min stil på min bil med mine penger



Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Kjetil Limaaugust 29, 2011, 15:32:45 pm
Hva er værst, å slenge på senkeforstilling og andre felger på en 1949 split enn å bruke en original heb som drag bil  :D


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: anders.august 29, 2011, 16:25:33 pm
Fint med innspill.
Årsaken til at den dukker opp er nok fordi mange har meninger om temaet.
Ååååå trodde det var for det DU lurte jeg , forsto det sån ut fra første post . Men ting kan jo forandre seg hehe. tror lilla er inn i år.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Eikstadaugust 29, 2011, 18:42:05 pm
Det ryktes om rosa viftehus i nabobyen Porsgrunn.....


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: nimeaugust 29, 2011, 20:08:11 pm
-


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagenaugust 29, 2011, 21:13:52 pm
PS: 49 modellen som er til salgs kommer fra Sverige som mange andre biler. Hvis det var en av Møllerbilene ville det vært krise hvis den ble eksportert, men dette er jo en "bruktimport". Håper selvfølgelig at bilen blir i Norge som originalbil. Det er mange meninger på forumet men ingen med 150.000 kr.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Boblehueaugust 29, 2011, 21:43:47 pm
Det er mange meninger på forumet men ingen med 150.000 kr.

Spikeren på hodet!!




Hvis folk bare hadde latt være å fortelle hva de ville gjort med biler de aldri kommer til å kjøpe.....

Kjøp 49'en Babelfish og senk den, kjøp felger av Jøran og gjør den helt unik akkurat som du liker den......  hvis ikke blir det bare tomt og uinteressant prat.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Eikstadaugust 29, 2011, 23:52:57 pm
Det er mange meninger på forumet men ingen med 150.000 kr.

Spikeren på hodet!!




Hvis folk bare hadde latt være å fortelle hva de ville gjort med biler de aldri kommer til å kjøpe.....

Kjøp 49'en Babelfish og senk den, kjøp felger av Jøran og gjør den helt unik akkurat som du liker den......  hvis ikke blir det bare tomt og uinteressant prat.


Ja ikke sant... Får bare beklage at jeg driver med uinteresant tomprat :P
I mitt tilfelle er det slik at barn må adopteres fra utlandet (fordi ennå en ting i kroppen min ikke virker som vår herre har planlagt.....) for den nette sum av ca. kroner 150-200000 pr stk og midt oppi dette koster man på huset sitt tett opp mot det Nilsen ville forlangt for 3 stk. slike 49 splitter :)
Da er det ikke rom for å blåse ut mere penger på drømmebilen desverre. Får håpe den kommer ut for salg igjen ved en senere anledning.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Kenneth Johnsenseptember 06, 2011, 13:24:37 pm
Det jeg mener er at folk kan gjøre hva de vil med bilen sin, uansett modell. I mine øyne gjør det f.eks ingenting om den splitten på finn blir mye senka å satt på "breifelger". Det er jo fortsatt mulig å få den tilbake i orginal stand/utseende. Min bil (en 02 jubileum med porsche plast) får jeg mye oppmerksomhet rundt. Mange mener at bilen er ødelagt å mange sier den er dritkul. Men det som betyr noe for meg er at JEG som eier av bilen er fornøyd med MIN bil. Selv om den er bra ombygget, er det gjort på en sånn måte at hvis jeg vil, kan den settes tilbake til orginalstand. Hadde jo vært kjett om alle kjørte samme stil, hadde det ikke? Da hadde vel det vært gæli å..


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: vw1961september 06, 2011, 18:14:16 pm
Lurer på om noen ville malt med vannfarger på maleriet av Mona Lisa ........ Bare for å trekke litt sammenligninger.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: Kjetil Limaseptember 06, 2011, 18:22:24 pm
Litt av en sammenlikning. Bobla her stiller ikke akkurat i samme kategori.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: vw1961september 06, 2011, 18:24:45 pm
Litt av en sammenlikning. Bobla her stiller ikke akkurat i samme kategori.


begge to er unikum for å si det sånn:)


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: JonBseptember 06, 2011, 18:29:40 pm
Bobler er ikke spesielt enestående! 22 millioner kontra et mesterverk som kun finnes i ett eneste eksemplar.


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: VwSplitseptember 06, 2011, 18:46:42 pm
Bobler er ikke spesielt enestående! 22 millioner kontra et mesterverk som kun finnes i ett eneste eksemplar.

Du er inne på noe der  :)


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: vw1961september 06, 2011, 18:57:16 pm
Bobler er ikke spesielt enestående! 22 millioner kontra et mesterverk som kun finnes i ett eneste eksemplar.

Du er inne på noe der  :)

finnes det 22 mill 1949 modeller?


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: torivarseptember 06, 2011, 19:00:12 pm
Bobler er ikke spesielt enestående! 22 millioner kontra et mesterverk som kun finnes i ett eneste eksemplar.

Du er inne på noe der  :)

finnes det 22 mill 1949 modeller?

Hehe. Ja, tror det var 49-modellen som solgte best:)


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: vw1961september 06, 2011, 19:04:47 pm
Bobler er ikke spesielt enestående! 22 millioner kontra et mesterverk som kun finnes i ett eneste eksemplar.

Du er inne på noe der  :)

finnes det 22 mill 1949 modeller?

Hehe. Ja, tror det var 49-modellen som solgte best:)

i hvertfall her i landet hvor det var kjøpsbegrensinger fram til ...... hvilket år?


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: justandyseptember 06, 2011, 19:50:55 pm
det er jo en kjent sak at vi kjøper brukt import da  ;D masse 49modeller  :P


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: VwSplitseptember 08, 2011, 11:36:27 am
Bobler er ikke spesielt enestående! 22 millioner kontra et mesterverk som kun finnes i ett eneste eksemplar.

Du er inne på noe der  :)

finnes det 22 mill 1949 modeller?

Jeg vet ikke hvor du fikk 49 modellen fra, men på generell basis, så er vel dette en av verdens mest serieproduserte bil?
Hvorfor skal ikke da folk gjøre hva man vil med dem? Forstår godt folk ville reagert om noen bygde om en sjelden bil med
ekstrem lave produksjonstall. Det som er så fint med dette merket er mangfoldet og de ulike stilartene. Man er like
velkommen om man har en rusten boble/buss eller om man har en dønn strøken bil. Likte meg godt på SCC. Der fant man
alt, og alt var helt OK  :) Jeg overhørte en samtale hvor en sa til den andre at den bussen der var skikkelig rusten. Da
kom det fra han andre, nei nei, den er fin, den skal være slik. Den er helt strøken!


Tittel: Sv: Skikk og bruk for folkevognen...
Skrevet av: torivarseptember 08, 2011, 18:21:11 pm
Det sitatet på slutten der er akkurat hva det handler om.