VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: ksl på september 22, 2011, 16:10:05 pm



Tittel: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslseptember 22, 2011, 16:10:05 pm
Hei, tenkte det kansje var på tide med en liten prosjekttråd, har jobbet i rykk og napp noen år nå.

Bilen er en chinchilla grey 68-modell boble 1300, med dobbelportet 1600-motor.
Kjøpte den halvveis nedpusset og demontert på Sjøholt (Sunnmøre) i 2006.
Bilen har gått der i området siden den var ny, men vet lite om historien til bilen.
Kansje noen kan fylle inn det jeg mangler? Kjøpte den av en her på forumet, så om vedkommende er innom, hadde det vert hyggelig å få vite litt mer av bilens historie.
Har vært heldig å fått holde til i en nedlagt skjortefabrikk, med god plass, dessverre en times kjøring fra der jeg bor, derfor har dette tatt lang tid.
Etter å ha pugget Tistlo`s bildeinnleggingsanvisning skal jeg nå prøve å legge inn litt bilder og tekst av restaureringen fram til nå.
Kommer sikkert med litt spørsmål av diverse slag når bilen skal sammenmonteres igjen etter desse åra :-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslseptember 22, 2011, 16:22:26 pm
Først ble jobben å ta karosseriet av ramma, for å se hvor ille det stod til.
Dørken hadde fått innsveist noen lapper, som ikke var sveist under, før det var lagt zink-grunning oppå.
Så der måtte det pusses rent, en innsats måtte også til på undersiden for å ta bort gammel tectyl, lakk og litt rust.
Motor ble skrudd løs, så startet jeg med roterende stålbørste på oversiden.
Undersiden ble i stor grad skrapet ren med sparkelskje og flatt skrujern, før finpuss.
Karosseriet ble satt til siden så lenge, mens bunnen ble ferdigsveist.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslseptember 22, 2011, 16:30:01 pm
Fremre girkassefeste var knekt.
Takk til Tistlo for hyggelig handel av ny (brukt) nesetipp til kassa.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslseptember 22, 2011, 16:38:17 pm
Etter at all rust var sveist og hele bunnen var rengjort, la jeg to strøk owatrol, under og over.
Videre ble to strøk sort blank lakk med litt owatrol iblandet.
Har i etterkant angret litt på at valget ikke falt på to-komponentlakk, men har tro på at også dette skal fungere bra. Noen som har erfaringer fra lignende?
Har også fundert på om jeg skal ha understellsmasse på, eller om jeg skal ha ren lakkert overflate, slik at jeg lettere kan følge med hvordan det egentlig ser ut.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslseptember 22, 2011, 17:10:12 pm
Tøffe felger?
Passet fint inn i tiden på den bilen de hørte til på 80/90-tallet (1303S i samme farge som felgene)
Ser jo i ettertid at den bilen kanskje lignet mer på et drops enn på en bil :-P
Med karosseriet på en palle ble det spekulert mye i høyde, felger, skjermer, stil etc.
Men jeg kommer nok ikke til å gå for noe i denne retningen.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: kslseptember 22, 2011, 17:44:36 pm
Da jeg kjøpte den, var planen at den skulle bli senegal-rød, som min første bil, en 73-modell Boble 1200L.
Tenkte å lage en "kopi" av den, med de ekstra tingene som jeg den gang ikke hadde råd til.
I hovedsak ny originallakk, sportratt, porscheseter, puma og empi-8.
Etter masse nett-surfing og spekulering, har tankene rundt stil, farge og felgvalg variert litt.
Har jo hatt seks år å forandre mening på :-D
Dessuten oppdaget jeg fort at 68 og 73 ikke var heeeelt like likevel, så da hadde det ikke blitt kopi av den gamle uansett, Derfor er det like greit å tenke nytt.

Brukt puma ble innkjøpt og prøvemontert på ramma.
En del sveising må til før det er relevant å tenke lakk uansett.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: kslseptember 22, 2011, 18:21:06 pm
Det som må gjøres på karosseriet er å bytte bakplate, de to "spissene" som bakplata er fast i, noe lapping ved begge jekkfester, som jeg har bestemt meg for å ikke montere på igjen.
Høyre kanal trenger å lappes helt bak, samt at jeg må bytte ut hele dørterskel på passasjerside.
Har på dette tidspunkt sveiset noen hull innenfor fremre støtfangerfester.
Ellers er det en del finsparkling, samt at jeg kommer til å bytte dørene, de er egentlig i fin stand, men begge har et lite rusthull midt på plata.
Ikke så mye, men har to rimelig strøkne dører liggende, så da blir det bytte.
Fikk karosseriet opp fra golvet, så det ble letter å jobbe.
Legger også ved et bilde av felger som nærmest stod til pynt i leiligheta ei stund.
Kan desse bli det endelige valget? ::)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: kslseptember 22, 2011, 19:51:05 pm
Har tatt bort de rustne partia på hekken, brukte de gamle delene som mal for å banke til nye, med kulehammer og ambolt. Kunne nok kjøpt ferdige sveisedeler her, men valgte å gjøre det slik, da jeg hadde en hel volvo tilgjengelig som ståldonor. Skader sikkert ikke med litt svensk panserstål  ;)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: GraffsT1september 22, 2011, 20:22:48 pm
Hvordan gjør du det med støtfangerfestene bak ?


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: kslseptember 22, 2011, 20:30:11 pm
Hvordan gjør du det med støtfangerfestene bak ?

Hei, de gjorde jeg rene, borret hull langs kanten for punktsveising, samt at jeg sveiste langs kanten i bakkant og framkant, ikke så ulikt slik de var festet i utgangspunktet. Hengte på bakplate, skjermer og motorluke for litt finjustering før de ble ferig sveist.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: kslseptember 22, 2011, 20:34:30 pm
Greit å se at alt passet sammen før point of no return.
Støttet opp fangeren med tilhørende braketter for å se at det ble rett. Et lite sammensurium av tvinger, plankebiter og krakker.
Så var det å merke, plukke ned, sveise, slipe og fjerne rester av det gule volvoklistermerket inni på høyre side :-)
Så ble bakplaten montert etterpå.
Sveisingen er nok ikke av det peneste slaget, siden jeg ellers har sveiset mest på offshorefartøy tidligere, og de er ofte en dimensjon eller to tykkere i platen  ::)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: kslseptember 28, 2011, 19:14:42 pm
Nå er platen på plass, grunnet, og første sparkling er unnagjort.
Har også sveist ferdig begge bakre kanalhjørner, samt dørterskel på passasjersiden.
Har grunnet hele undersiden av karooseriet pluss kanaler og rundt skjermkanter der det er pusset litt her og der.
Som dere ser har jeg routet meg inn på en annen type felger, Det som står på nå er originale sprint stars, jeg fikk de sanblåst på jobb og har gitt et strøk lakk.
Skal det sorte være blank eller matt? Jeg prøvde en felg med silkematt, men gjekk over til blank.
Har 155 R15 på 4,5" felg foran, og 195.65.15 på 5,5" felg bak. Ser ut til å være dette som blir det endelige valget.
Har også bestemt farge på bilen.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: ksloktober 06, 2011, 17:40:18 pm
Noen bilder innvending etter å ha blitt grunnet.
(Var litt dårlig med bilder en periode da jeg var uten fotoapparat)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: ksloktober 06, 2011, 17:47:42 pm
Har også kommet en "storebror" i lokalet. Den har 39000km på telleren :-D
Kan være 139000, men da den kun var i drift i ca 10 år, kan det være at den ikke har rundet null igjen.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: ksloktober 06, 2011, 17:58:28 pm
Bunnen er nå maskert, og bilen er klar for finsparkling og nedmatting. (noe som var halveis påstartet da jeg kjøpte den) Den skal en rask tur hjem i garasjen, før den drar til lakk.
Valget av farge endet opp med en farge som bilen kunne ha blitt bestilt med det året den ble levert.
Synes den ble utrolig høy når jeg satte karosseriet ned på igjen, har trillet den litt fram og tilbake, samt gynget litt, men det ser ut til at den har bestemt seg før den høyden der... Nesten All-road...
Skal det være så ekstremt? Prøvde å henge på både originale og uoriginale skjermer.
Motoren er jo ikke i da, men tenkte kansje at fronten skulle være omtrent som den blir.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: ksloktober 06, 2011, 18:02:06 pm
Da skal den hjem i garasjen en tur, skal lakkere innvendig dashbord, dørkarmer og innsiden av dørene selv.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: Tistlooktober 06, 2011, 18:04:23 pm
Kjekt å sjå prosjekt tråd på bilen din!! arbeidet ser jo veldig veldig bra ut :)

Eg tippar fronten sig lenger ned når du får brukt bilen litt meir. skal jo endå nokon kilo til med deler på an og.

dokaen din er jo råflott, synd med den svarte "sorgranden" nede. var da ikkje sånn at det er orginallakk den raude og kvite?


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: ksloktober 06, 2011, 18:10:55 pm
Kjekt å sjå prosjekt tråd på bilen din!! arbeidet ser jo veldig veldig bra ut :)

Eg tippar fronten sig lenger ned når du får brukt bilen litt meir. skal jo endå nokon kilo til med deler på an og.

dokaen din er jo råflott, synd med den svarte "sorgranden" nede. var da ikkje sånn at det er orginallakk den raude og kvite?

Hei, takk for det, kjekt med litt tilbakemelding :)
Ja der va gjort noke begredelig sveising og lakkering på 70-talet på dokaen, den raudbrunefargen er komen på i ettertid, det var lagt på då den var rustsveisa, så har dei prøvd å fikse i ettertid med det svarte, uten vidare hell ::) Litt frynsete i kantane, men faktisk rimelig bra under. Den har stått lagra sida rundt 1975/1977 en gong.
Treng litt deler til den på sikt, så kansje det blir et stop hvis enn skulle passere voss en gong ;-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt (Snart i mål nå...)
Skrevet av: MariusRoktober 06, 2011, 19:34:11 pm
Har også kommet en "storebror" i lokalet. Den har 39000km på telleren :-D
Kan være 139000, men da den kun var i drift i ca 10 år, kan det være at den ikke har rundet null igjen.

Ser ut som et godt utgangspunkt...


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 06, 2011, 19:57:06 pm
Ja har inntrykk av det, så langt jeg har sett på den.
Det var en kompis av meg som stod for handelen der, men etterhvert ble jeg medeier.
Får se etterhvert om det blir et fellesprosjekt eller om en av oss kjøper ut den andre.
Mulig at lagring blir et problem snart, da han vurderer å selge eigendomen der verkstedet er.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: MariusRoktober 06, 2011, 20:03:08 pm
Ja har inntrykk av det, så langt jeg har sett på den.
Det var en kompis av meg som stod for handelen der, men etterhvert ble jeg medeier.
Får se etterhvert om det blir et fellesprosjekt eller om en av oss kjøper ut den andre.
Mulig at lagring blir et problem snart, da han vurderer å selge eigendomen der verkstedet er.

Hvor holder dere til?


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 06, 2011, 21:58:45 pm
Jeg bor i Ulsteinvik, men bilen/verkstedet er en times tid unna, i vanylven.
Han kompisen min er samboer med ei fra bergen, så de vurderer å slå seg ned der. Så håper på å finne meg en god garasje etterhvert så alt får plass :-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: westcostaoktober 09, 2011, 21:01:19 pm
Kjempe bra, kjør på med oppdatering og bilder...
Finn ett lokale sammen så kommer vi på garasje treff..  ;D

Det er flere fra Ulsteinvik med Vw som ikke setter spor her inne på forumet.(Trur eg)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 11, 2011, 19:10:43 pm
Kjempe bra, kjør på med oppdatering og bilder...
Finn ett lokale sammen så kommer vi på garasje treff..  ;D

Det er flere fra Ulsteinvik med Vw som ikke setter spor her inne på forumet.(Trur eg)

Flere bilder kommer :-)
Ja garasjetreff hadde gjort seg, sjelden enn får slå av en prat med andre som har samme interesse her, så får satse på at jeg finner lokale etter hvert. Har funne noen få entusiaster her i området, men har ikke funnet så mye fra de her på forumet.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 11, 2011, 19:19:09 pm
La på 2komp-grunning på alle bare flekker, så startet jobben med å matte ned igjen.
Alle bulker tatt, så da er det bare å håpe at blank lakk ikke leter frem noen store ujevnheter.
Har forberedt meg på det verste hehe....


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 11, 2011, 19:29:32 pm
Grunning av dashbord, dørkarmer og innside av dører utført :)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 11, 2011, 19:31:04 pm
Innvendig...
Siden det er dårlig kontakt her og der ved tenningslås, blink-bryter etc. har jeg klippet ledningene ved rattstammen.
Skal bytte ut den ut med en annen stamme, som har alle ledninger komplett hengende på, så da blir det bare å bytte over ledningene når den blir montert.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 11, 2011, 19:47:32 pm
Etter lakkering innvendig, ble det seende slik ut :)
Fargevalget ble L282 Lotus White :)
Har nå sendt bilen til lakk, først blir karosseriet tatt inkludert dører + under panser og i motorrom.
Etterpå blir skjermer, motorluke og panser lakkert. I utgangspunktet hadde jeg tenkt at jeg skulle lakkere under panser og i motorrom også selv, men da lakkerer plutselig hadde en "luke" i timeplanen, ble det delt opp slik.
Alt av lakk kommer fra samme blande, så jeg slipper nyanseforskjell.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: rofferenoktober 11, 2011, 20:01:56 pm
må jo ikke selge ett så flott prosjekt hvorfor ikke gjøre ferdig


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: rofferenoktober 11, 2011, 20:03:14 pm
unskyld bomma litt med teksten detta ser jo ut som ett veldig flott prosjekt.flott jobba.hilsen en gammel opretter


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 11, 2011, 20:36:22 pm
unskyld bomma litt med teksten detta ser jo ut som ett veldig flott prosjekt.flott jobba.hilsen en gammel opretter

Hei, ingen problem, takk for det :)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: westcostaoktober 11, 2011, 21:27:38 pm
Forsetter #Langtidsprosjektet.. i denne farta, er du ferdig til helga...  :D


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 11, 2011, 21:59:04 pm
Forsetter #Langtidsprosjektet.. i denne farta, er du ferdig til helga...  :D

Hehehe... ja det skal du se :-D
Kommer til å gå saktere nå når jeg setter opp tempoet litt hehe...
Har summert opp de siste årene nå.
Så når den nå blir ferdig hos lakkerer begynner tråden å gå i samme fart som fremdriften, tenker jeg :-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: RIN94oktober 11, 2011, 22:19:18 pm
Ser veldig bra ut dette her! Spennende prosjekt jeg vil følge videre ;-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 13, 2011, 17:36:41 pm
Ser veldig bra ut dette her! Spennende prosjekt jeg vil følge videre ;-)

Hyggelig :)
Du har samme type bil selv også?
Går og venter på pakke fra Hotshop nå, har bestilt ny pakning mellom karosseri og ramme, samt de rundt motor og diverse annet til sammenmontering.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: RIN94oktober 13, 2011, 21:48:18 pm
Ja riktig det 68 mod 1300 ;-)   ja blir bra stå på videre! :-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 22, 2011, 19:19:46 pm
Da har jeg viet en dag til bobla igjen, har bytta bakre girkassefester, mansjetter på drivaksler, satt i motor, byttet noen bremserør og satt på puma-forhjulstilling.
Lurte på en liten ting.... inne i mansjettene skal vel ikke være grease på bobla? De skal vel bare beskytte mot støv og skitt, sant? Det gjelder de som er inn mot kassa.... Skal prøve å legge inn litt flere bilder i morgen :-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: Tistlooktober 23, 2011, 11:04:34 am
skal ikkje grease i girkassemansjettane nei, men om du har delte so er det lurt å bruka permatex i skjøyten for å få da tett. giroljo smører lageret og renner dermed ned gjennom røyret. kan vera ein ide å byta girolja dersom da ikkje har vert gjort på ei stund


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 26, 2011, 15:59:47 pm
ok, va slik eg trudde då.
Har mansjetter med ei deling i, har ei rekke med skruer der, samt et spor som skal tette, men sikkert lurt med permatex ja, monterte dei med skøyten oppover. Kjem det normalt litt olje ut i dei, eller vil den halde seg kun i røret? På venstre sida va den rimelig tørr den eg tok av, men på høgre sida kom der en liten bekk ut. Men no har jo ramma stått på sida ei periode også tidligare i leiken...
Litt bilder fra helgens strabaser:


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 26, 2011, 16:04:50 pm
Godt fornøgd med lakkjobben, lakkerer som gjorde jobben, men ikke i lakkboks.
Litt småstøv må rubbes bort, men bedre enn forventet.
Her med puma, rett felger og motor inne.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 26, 2011, 16:12:14 pm
Noen som har tips om hva som er best å isolere foran og ved siden av motoren med?
Er støymatter fra Biltema noe å vurdere?
Et par bilder fra innsiden:


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: Tistlooktober 26, 2011, 18:01:53 pm
skjøyten på dei mansjettane skal vel helst stå vannrett pga at den skal få fleksa fritt ved fjøring. da skal renna ut olja når du tek dei av, derfor må du ha i ny olja, helst byta alt
har den stått på sida kan da henda da har runnet olja ut i trommelen og. dersom da ikkje er 100% tett i lagerhuset dar.

men lakkinga vart jammen bra! resten er jo berre kosearbeid:)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 26, 2011, 20:38:02 pm
Ja det er sant, blir meir fleksibel vannrett, då må dei snuast litt på neste arbeidshelg :-)
Blir nok å tappe av kassa og fylle på nytt, tryggast det. Skal også bytte tetting på venstre sida, sida der har rent ut en del olje.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslnovember 01, 2011, 17:11:55 pm
Vurderer å bruke desse innvendig på store platefelt:
http://www.bilxtra.no/hjem/bilxtra-butikk/bil-innvendig/isolasjon/isolasjonsplater2/

Vurderer å bruke desse foran og ved siden av motor:
http://www.bilxtra.no/hjem/bilxtra-butikk/bil-innvendig/isolasjon/isolasjonsplater/

Noen som ha brukt desse før?
Har lurt på å legge noe i gulvet også, men der er kansje løs filt + teppe + matte beste utvei.
Noen tips?


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: Tistlonovember 01, 2011, 22:08:07 pm
Kjøp vanlige asfaltplater, biltema har som er ganske lik dei orginale. i golvet legg du lause asfaltplater før gummimatte-teppe-matte asfaltplatene bruker du ellers dei plassane det kjem fukt.
til i motorommet er det vel mykje bedre å kjøpa inn eit sett med gode isolasjonmatter. det er nokon tyske på markedet som er veldig bra kvalitet på. då ser da orginalt ut i tilleg


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslnovember 26, 2011, 20:19:28 pm
Da har jeg hatt en garasjedag igjen, fikk satt inn sideruter bak, samt bakruten.
Valgte å gå for sorte pakninger. Litt cal-look(?)
Løfta karosseriet noen cm opp i fra, slik at jeg fikk legge på pakningen som skal mellom karrosseri og bunn.
Satser på å få inn pakninger rundt motor i morgen, slik at jeg kan begynne å skru fast karosseriet.
Ellers gikk det med litt tid til å rydde litt rundt bilen. Litt for trang garasje for tiden :-P


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: Tistlonovember 26, 2011, 20:49:30 pm
Hoksa du å bruka noko lim,fugemasse imellom pakningen? eg har erfart at da er veldig lurt å bruka på denne sida av fjellet ivertfall. + ei god klysa under skjevene til boltane på undersida


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslnovember 26, 2011, 22:05:48 pm
Brukte tec-7, bruka du å legge både under og over pakninga?


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: Tistlonovember 27, 2011, 12:54:51 pm
ja eg brukte tec7 over og under, men det går vel sikkert bra med kun eine sida og? men viktig rundt boltane, for vatn har ein tendens til å krypa veldig mykje har eg erfart


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksljanuar 16, 2012, 15:46:16 pm
No har det vore stillstand ei periode her, fikk virus på balansenerven i begynnelsen av desember, så har holdt hodet rett opp og ned, beveget meg sakte, og holdt meg nær veggene i over en måned nå :-)
Etter som formen er stigende, tenkte jeg å bestille inn original-look isolasjonsplater rundt motor, bolt/skive-sett for karosseri/ramme, nye gummideler rundt vinduer i dører.

Er det forresten vanlig å ha sorte pakninger, men krom på stolpen til vippevinduet og rundt vinduet på dørene?
Jeg tenker å gå for denne kombinasjonene.
Tenkte også å kjøpe et sett av desse:
http://autosign.no/shop/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=formula+vee

Har også vurdert kameispoiler foran.
Hvis noen har bilde av bil med desse tinga, er det bare å poste et par stykker, kjekt med litt inspirasjon :-)
Satser på å ta en garasjehelg om en eller to uker, så da blir det forhåpentligvis litt framskritt igjen.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: scardeepjanuar 17, 2012, 09:56:47 am
Langtidsprosjekt med litt sakte gåing passer mot hver andre ;) Bra du ble firsk igjen!
Gøy å følge opp prosjekt som raser ikke med arbeid som er gjort halveis. Stå på så er du ferdig snart. Du har jo bare kose kos arbeid forran deg :)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksljanuar 22, 2012, 11:03:07 am
Langtidsprosjekt med litt sakte gåing passer mot hver andre ;) Bra du ble firsk igjen!
Gøy å følge opp prosjekt som raser ikke med arbeid som er gjort halveis. Stå på så er du ferdig snart. Du har jo bare kose kos arbeid forran deg :)

Hehe..ja det skulle passe godt mot hverandre det :-)
Beste delen av jobben som står igjen nå ja :-)
Fin prosjekttråd du også har, leste igjennom den her en dag. Fin bil!


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslapril 13, 2012, 07:50:27 am
Da er mansjettene limte med permatex og snudd slik at skjøten ligger vannrett.
Har montert karrosseriet mot bunnplata, med tec7+pakning+tec7 i mellom, så nå blir den nok der :-)
Skal montere eksosrør, men ser ut til at gjengene på en pin-bolt ikke var helt patent.
Noen som vet hvor man lettest får tak i heli-coil eller lignende?


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslmai 10, 2012, 15:48:57 pm
Har prøvd å montere eksosrør, og da meldte det seg en liten sak....
Har et effektanlegg, med original-look, berre større diamter på røra.
Det som viser seg, er at dette legger seg akkurat opp i bakplata... :o
Vanskelig å vite om jeg har montert plata noen millimeter for lavt, om det er dårlig passform på en uoriginal plate, eller om det er en kombinasjon som gjør dette.
Bakplata stemmer fint med skjermer og motorluke, så det skulle være rimelig greit da, men om den sitter tre mm for langt nede, og vinkelen er feil med en grad eller to, så er man kanskje ute å kjører litt når rørene er så pass tykke...
Mulig at lureste utvei blir å gå for originaleksos... eventuelt modifisere slik at røra kommer litt lavere.
Er det noen som har effektanlegg fra Hotshop som kunne målt hvor mye klaring de har på oversiden av enderørene kanskje?


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslaugust 21, 2012, 07:11:55 am
Da er effektanlegget solgt, og et nytt i originaldimensjon har kommet i hus :-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslmars 02, 2013, 18:57:50 pm
Lurte på en liten ting....: Er det noken som har bilde av ledninger, sikringsboks og området generelt foran speedometeret på en 68 1300? Hadde Tatt bilder før demontering, men de er borte vekk for øyeblikket..
Hadde vore kjempeflott om noken kunne legge ut et par nærbilder av området, tatt av en bil med så originalt ledningsnett som mulig :-) På forhånd hjertelig takk :-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: Tistlomars 02, 2013, 21:21:41 pm
mykje bedre med koblingsjema enn bilder. er jo berre rot oppunder dashbordet der stort sett so bale å sjå på bilder

her er ein link http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslapril 02, 2013, 12:08:21 pm
mykje bedre med koblingsjema enn bilder. er jo berre rot oppunder dashbordet der stort sett so bale å sjå på bilder

her er ein link http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php

Takker!
Dette var til god hjelp :-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksljanuar 13, 2014, 22:23:42 pm
Litt oppdatering igjen...


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksljanuar 13, 2014, 22:26:12 pm
Fått satt i alle vindu, og montert litt småting innvendig.

[attachment=1][attachment=2]


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksljanuar 13, 2014, 22:28:23 pm
Håper å få vri om nøkkelen snart :-)

[attachment=1]


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksldesember 04, 2014, 13:26:26 pm
Henger litt etter her igjen nå, fikk gjort litt i sommer, fikk låne plass i litt bedre lokaler noen uker:-)
Her er det tetting på bak-aksling som må byttes.
Mener å ha lest et sted at gamle VW ikke lekker, de bare markerer revir...
Jeg valgte likevel å bytte tettinger :-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksldesember 04, 2014, 13:43:11 pm
Noen bilder til...
Et fra andre siden, plus et fra undersiden.... Hva sier folket; Tectyl eller ikke?
Lettere å se status uten tectyl... men bedre beskyttelse med...


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksldesember 04, 2014, 13:47:00 pm
Bakakslingen ble dessverre ikke tett på første forsøk, så da ble bilen sendt en tur innom SS Automobil for bytting igjen.
Da ble det sus i sakene.
Her er bilen tilbake, med hjulet på og uten trang til å markere revir.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksldesember 04, 2014, 13:49:08 pm
Litt pynt på sidene må til:


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksldesember 04, 2014, 13:56:12 pm
Da er striper og skjermer montert.
Har uoriginale skjermer framme.
Dårlig passform synes nede i forkant.... blir nok å få lakkert et par originale og byttet etter hvert...
Men det får duge en stund. blir ikke byttet ut ennå.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksldesember 04, 2014, 14:17:43 pm
Støtfangere, eksos og lykter på plass bak.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: scardeepdesember 04, 2014, 14:23:06 pm
Nice! bare å fortsette montering så du kan levere julegaver med bobla ;) Good Luck!


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksldesember 04, 2014, 15:09:22 pm
Nice! bare å fortsette montering så du kan levere julegaver med bobla ;) Good Luck!

Takk for det :-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksldesember 04, 2014, 15:37:19 pm
Et til av fronten, begynner å likne en bil igjen nå..


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: Ziggy66bugdesember 04, 2014, 23:23:35 pm
Fin bil og pent arbeid ! Denne likte jeg godt ;)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: Tistlodesember 05, 2014, 01:21:17 am
strøkent+ !! :) når du spør om tecyl eller ikkje vil eg svara: bruk heller fleire lag med elastisk industrimaling(jotamastic, hardtop flexi, etc) og tilslutt har du over ein voksbasert beskyttelse. då har du mykje meir kontroll på tingenes tilstand.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksldesember 05, 2014, 09:09:54 am
Takk for hyggelige tilbakemeldinger :-)
Skal ta en sjekk på jotamastic, Høres ut som Jotun, stemmer det?

Noen som vet en smart plass å leite etter emblemer til senterkopper?
Har originale kopper, to av de har Empi GTV-emblem, men mangler på de andre.
Har tenkt tanken å få laget nye på trykkeri, men kanskje noen vet om slike i handelen?
Bør være GTV eller formula vee hvis det finnes, alternativt noe annet som likner på originalt..



Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: Ronny Sdesember 10, 2014, 14:32:20 pm
åja, e d di Boble so stende på Sverre Skeide, also. Koffor i alle dagar står ho der på dinna måten?


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksldesember 11, 2014, 19:26:26 pm
åja, e d di Boble so stende på Sverre Skeide, also. Koffor i alle dagar står ho der på dinna måten?

Jepp, det stemmer :-)
Fikk låne nøkkel av svigermor, så he holdt til der utenom opningstid no i innspurten.
Blir vel å flytte den til garasje no før det blir snø..
Kun fikse viskera og litt interiørjobb som står att no.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksljuli 01, 2015, 12:15:49 pm
Vurderes solgt på grunn av husprosjekt. Ved seriøs interesse kan vi snakkes om pris på PM/tlf.
Litt innspurtsarbeid må påregnes før EU.

Oppdatering:
Nå er nattesøvnen berga.
Kan både begynne med hus og beholde bobla :-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksljuni 08, 2017, 07:16:26 am
.


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: kslseptember 04, 2018, 13:20:37 pm
På tide med litt oppdatering igjen, bilen står å venter på eu-kontroll, og stoooor pakka har komt i posten.
Nå blir det ny frontrute, pakninger med kromlist til frontrute og bakrute, for å matche pop-out vinduer, som også låg i pakken.
Grått teppe, sorte dørkmatter, og nye sikkerhetsseler foran pluss i midten bak, siden femåringen har begynt å lure på om ikke det er tid for bobletur snart :-)
Ser fram til mer boblejobb gjennom høsten og vinteren, siden huset nå begynenr å se ferdig ut :-)


Tittel: Sv: 68 T1 1300. Langtidsprosjekt
Skrevet av: ksloktober 13, 2019, 11:45:30 am
Blir lagt ut på Finn.no i dag da tiden aldri strekker til...