VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: vwfreak på september 29, 2011, 18:46:57 pm



Tittel: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakseptember 29, 2011, 18:46:57 pm
Er litt av og på vw i den siste tiden ettersom familie og jobb har krevd sitt. For ikke lenge siden kjøpte jeg notchen som tekken eide tidligere. Denne har diverse godkjenninger som gjør den svært attraktiv for min del. Planen er å kunne bruke den til gate og litt bane. Er skremmende dårlige muligheter for banekjøring i nærheten av her jeg bor, men får håpe det blir bedre på sikt.
Uansett her er bilde av bilen slik jeg hentet den. Uten motor og gir samt diverse annet. Passet meg utmerket da jeg vil "bygge" bilen slik jeg selv vil ha den.



Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakseptember 29, 2011, 18:49:03 pm
Kjøpte inn en ny girspak som jeg er spent på vil fungere i bilen min. Litt spent på plasseringen da den er veldig nære rattet.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakseptember 29, 2011, 18:51:49 pm
Har hatt ett kirkey sete liggene fra ett tidligere prosjekt og den passet utmerket her. Digger de setene. Så utrolig lette og såpass gode å sitte i. Må få kjøpt inn ett til. Noen tips om hvor man får slike til en normal penge???


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: jalokoeyseptember 29, 2011, 19:27:36 pm
zummit


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakseptember 29, 2011, 19:34:23 pm
Ja, det jeg allerede har var kjøpt der, men var litt tustete med farkt mener jeg å huske. Brute jetcarrier fra usa til norge den gang.

Har forresten også lekt meg litt med å prøvemontere 944 alu bærearmer bak samt torsjonen derfra. Slik ble prøvemonteringen og det skal være håp om å få det til.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakseptember 29, 2011, 19:39:36 pm
Har også prøvemontert 9 toms Porsche felger. Et49 som jeg fikk låne av Trond ce. Takk for lånet :-) Noen som har formeninger om ett slikt valg.

På nederste bildet ser dere klaringen mellom felg og bumpstop. Kan egentlig skrelle av en halv cm på den kladden for å få bedre plass. Synd dekkdimmen ikke var helt den samme jeg kommer til å bruke.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Espen/VW54september 29, 2011, 19:40:43 pm
Artig prosjekt.  Og helt riktige felger i mine øyne.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: jalokoeyseptember 29, 2011, 20:00:05 pm
hadde 9x17 på notch min bak med samme et. gjekk bra de...:) subbet ikke noge inne.. utover var den godt valset da men,,,:)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakseptember 29, 2011, 21:20:24 pm
Takk.

Disse skjermene er breddet litt og i glassfiber, så det så ut til å gå. Vurderer å gå for et 55 for å ha mulighet til å få de mer inn.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakseptember 30, 2011, 17:18:46 pm
Prøvde også ett par andre alternativer for gøy som jeg hadde liggende.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: TURBOseptember 30, 2011, 17:27:45 pm
Prøvde også ett par andre alternativer for gøy som jeg hadde liggende.

17" ble jo skikkelig porno :)Passet meget bra.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakoktober 01, 2011, 10:51:28 am
tja, tror ikke det blir noe bling bling her. Blir nok cupfelger.

Vurderer også å gå for coilovers bak. Noen som har formeninger om dette??? Har lest litt rundt og noen mener det er bortkastet tid og penger???


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakoktober 05, 2011, 01:17:07 am
Noen som har peiling på dreving av girkasse???

Vurderer å gå for denne løsningen:

Gear set: Manually entered values
    Gear        1        2        3        4      Final
    Ratios:   3.110    2.080    1.300    0.770    4,570

    RPM Limit:          7000
    RPM @Peak Power:    6000
    Tyre Size:          235/40 x 17
    Tyre Diameter:      619.75 mm
    Tyre Circumference: 1947.20 mm


    Gear   Km/h per 1000 RPM  Km/h @6000 RPM  Km/h @7000 RPM
    --------------------------------------------------------
      1         8.22                49              58
      2        12.29                74              86
      3        19.66               118             138
      4        33.20               199             232
   
    Km/h         RPM (in Gears)
    ----------------------------------------
               1        2        3        4       
    ----------------------------------------
      10     1217      814      509      301
      20     2433     1627     1017      602
      30     3650     2441     1526      904
      40     4867     3255     2034     1205
      50     6083     4068     2543     1506
      60              4882     3051     1807
      70              5696     3560     2109
      80              6510     4068     2410
      90                       4577     2711
     100                       5086     3012
     110                       5594     3313
     120                       6103     3615
     130                       6611     3916
     140                                4217
     150                                4518
     160                                4820
     170                                5121
     180                                5422
     190                                5723
     200                                6024
     210                                6326
     220                                6627
     230                                6928
   
    Gear Change  RPM drop (change @6000)  RPM drop (change @7000)
    -------------------------------------------------------------
      1 -> 2         -1987 (to 4013)          -2318 (to 4682)
      2 -> 3         -2250 (to 3750)          -2625 (to 4375)
      3 -> 4         -2446 (to 3554)          -2854 (to 4146)
   
   
   
   


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreaknovember 26, 2011, 21:57:09 pm
Jaja, det har skjedd litt i det siste og mye deler er på vei til dette prosjektet.
Her er bilder av bærermene fra porsche 944 turbo 1986 årgang. Før og etter en liten shinings.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreaknovember 26, 2011, 22:00:58 pm
Bilde av bakbremsene fra porsche 944 turbo påmontert på bærearmene. Må shine opp caliptere etterhvert.

Har også fått deler til coilovers fra red9design. Desverre er innfestningen til 944 litt annerledes, så de må moddes.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 26, 2011, 22:11:23 pm
se her ja .  :)
vær obs på med porsche felgenens innpress så kan den firkantklumpen med justerskruen til uniball oppsette komme i konflikt med felg.
kassa di blir veldig langbeint.
anbefaler lengre andre gir. og litt tettere 4. gir.

skal du oppgradere calipere bak?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreaknovember 26, 2011, 22:15:57 pm
Har besilt denne giringen:
1 and 2 gear 3,11 x 1,93
3 gear: 1,22
4 gear: 0,82

Hva mener du med å oppgradere caliptere bak??? Holder ikke std 944 turbo foran og bak???


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 26, 2011, 22:23:29 pm
nice giring :)

jo det holder  masse ,spurte om oppgradering så du kanskje skulle selge de bakcalipterene   ;D



Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreaknovember 26, 2011, 22:43:13 pm
Kjøpte bremsene av Precision motorsport på ebay. Kan trygt anbefales på alle måter. Har flere sett til salgs: http://www.ebay.com/itm/Porsche-944-Turbo-944-S2-968-REAR-Brembo-brake-calipers-OEM-/160688667973?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2569ca7d45


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 26, 2011, 23:16:43 pm
ja de kjøpte jeg :)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreaknovember 29, 2011, 22:39:53 pm
Studerer litt vannkjøling og beit merke i denne saken: http://www.youtube.com/watch?v=1wsPzQbOG4A

Noen som har erfaringer???


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 29, 2011, 23:16:59 pm
funker sikker , men masse unødvendig arbeid og penger.mener no eg
WBX pumpa er jo bunnsolid og tar ikke såååå mye HK  :)



Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 03, 2011, 21:12:50 pm
Takk for tilbakemelding og skal ta det med i vurderinga. Vurderte å kjøre 2 slike pumper bare i en mindre utgave for å ha en til hver side av blokka. Mener det da ville vært ryddig og gret samt ingen termostat.

Så en annen ting. Noen som vet om originale drivaksler fra 944 turbo er bra saker. Vurderer dette på min da lengden er riktig. Hva menes ang dette kontra cromolly fra kina eller andre???


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 04, 2011, 00:16:04 am
Jeg har lyst â mene litt her og.
944 virker sprøest.
Kina virker ok,
Neste blir sway,a,way
Så karpiola


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 04, 2011, 07:21:12 am
Takk for svar Jørn. Så da vet jeg det. Gidder ikke bruke penger på originale porsche da. Får sjekke litt rundt mens jeg venter på andre deler.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2desember 04, 2011, 10:37:31 am
Det med akslingen, er det egentlig noe problem om du ikke skal kjøre dragslicks?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 04, 2011, 12:25:29 pm
Tenkte å kjøre Toyo R888 dekk om det er gate, bane eller drag. Blir ikek bygd for drag, men for all del så vil jeg sikkert prøve den der også.

Hadd en mistanke om at porshe leverte varene sine, men om de ikke tåler kraftig bruk så tar jeg noe annet. Så på Lindsey at det var annet merke å få tak i som skulle ha bedre aksler og knuter, men over 500 usd pr stk så er det endel.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 18, 2011, 13:00:52 pm
Går seint for tida, men har begynt å tilpasse litt saker. Venter på masse deler og gleder meg til å få begynt litt skikkelig.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Dallanddesember 18, 2011, 13:08:44 pm
Sexy eksos!!!
Fett prosjekt! :)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 18, 2011, 19:36:37 pm
Jo takk :-) Håper dette blir bra :-)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Turbo Haraunedesember 18, 2011, 20:59:22 pm
orginale 944 knuter og akslinger holder i massevis, selv med R-dekk og trackbite. Dumper selv ut 400nm på 245 r-dekk og det holder helt fint. ikke tegn til slitasje eller brinelling etter fire års bruk. og jeg sparer ikke på sakene.
Noe du bør våre obs på er sideveis bevegelse i bakstillinga.
Ved belastning i sving (forutsatt r-dekk og inspirert kjøring med 1-G i svingene) så beveger det seg ganske mye. Hele felgen og bærearmen kan vri seg opptil 1 cm, så jeg har opplevd at det har subbet i skjermene selv om det er god klaring ved normal kjøring, og jeg har både poly foringer og coilovers.
Stikk innom i garasjen min neste gang du er i området, så kan du selv se hvordan det kan være.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Der_Butzelmanndesember 18, 2011, 22:19:43 pm
Går seint for tida, men har begynt å tilpasse litt saker. Venter på masse deler og gleder meg til å få begynt litt skikkelig.

Ser bra ut detta! :)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 18, 2011, 22:29:09 pm
Takk for informatit svar Haraune. Har vurdert 944 aksler og knuter for å se om de holder og evt bytte om det skulle bli ett problem.
Subbing innover er jeg ikke så bekymret for, men utover kommer de relativt nære skjermene. Nå er bakskjermene store og i glassfiber, så jeg kan stille de litt utover på noen justerskruer.

Tar gjerne ette garasjebesøk om jeg skal den veien etterhvert :-)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: jenscdesember 30, 2011, 20:17:39 pm
tøff bil du har på gang. lykke til videre.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 02, 2012, 13:27:38 pm
Har fått endel deler til denne bilen i det siste, men desverre mangler jeg tid. Har puslet sammen bærearmene samt fått meg ett skikkelig stabstag.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Påljanuar 02, 2012, 13:29:11 pm
Det var et sexy stabstag. Type er dette?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 02, 2012, 13:34:25 pm
Takk, det er av typen Tarett fra Lindsey. Tilpasset 944, men må lage ett par braketter til å feste på torsjonen. Blir montert litt lavere enn på original 944, men ser ingen problemer med det.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 02, 2012, 22:44:23 pm
Etter å ha fått fikset fresen fikk jeg gjordt litt i kveld. Girkassa i deler og skal snart monteres sammen.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 02, 2012, 22:48:11 pm
Deretter var det diffen sin tur. Borret huller i huset for bedre oljesirkulasjon. Deretter byttet jeg ut skivene og fikk den til 60% sperre istedenfor originale 40%.
Og siste bildet viser det ferdige resultatet.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakfebruar 03, 2012, 18:44:02 pm
Har stått litt stille for tida og har slitt med å få tak i ventiler da innspenningshøyden er veldig lav på wbx. I tillegg ønsket jeg 8mm stamme på eksosventilen. Har prøvd SI valves og de har jeg gitt opp så kontaktet SAC engineering og de leverte varene sine :-) Ca en uke etter jeg bestilte fikk jeg dette bildet med ventilene klare. Bestilte inn 6 av hver for å ha reserve. Lagd av rustfritt 21-4N som skal være bra saker. http://www.enginebuildermag.com/Article/1171/valve_selection_hot_valve_materials_for_hot_engines.aspx


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: roadster72februar 03, 2012, 20:29:02 pm
Dem vannpumpene fungerer veldi bra;) har selv brukt dem som er helt svarte der.. :)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 13, 2012, 07:40:16 am
Har begynt litt i garasjen igjen. Lagd adaptere og montet Porsche 944T frembremser.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 13, 2012, 07:43:30 am
Og prøvemontert felg og dekk. Turbocup 8.5 toms bak og toyo R888 235/40/17.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: VW 612 RSdesember 13, 2012, 08:23:14 am
Hvordan har du løst det med hjullager foran på VW spindel?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Daniel Ldesember 13, 2012, 09:17:33 am
Må bare bli turbocup!!! :o


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 13, 2012, 09:46:39 am
Løsningen er noen adaptere som gjør innvendig diameter i porsche huben mindre som gjør at originale type1-3 lager passer. Bruker hub fra førstegenerasjons 944 og 924 har dem vel også. Har lagt ved ett bilde.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Dallanddesember 13, 2012, 10:29:23 am
Ser veldig frem til at denne bilen kommer på veien og ikke minst at den blir med på bore treffet og bane kjøringen.
Vi trenger en som kan jekke ned Haraune på banekjøringen. ;D

Har du noe mer info om motor oppsettet ditt?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 13, 2012, 17:46:19 pm
tror ikke jeg skal ha så store ambisjoner om å ta en erfaren fører samt mitt oppsett vil ikke være optimalt i år med tanke på forstilling.

Motor røfflig:
2233 wbx turbo
Jpm kam
Brothers alu støtstenger
amc topper lett portet med 42x38 ventiler og titan retainers
Je stempelsats
Pauter vipper


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 22, 2013, 22:11:54 pm
[attachment=1]Har fått gjordt litt i det siste. Girkassa er ferdig og jeg har nå prøvemontert den sammen med en dummymotor. Eneste er at jeg vurderer å senke motor gir litt i forhold til hva den var. Har også kjøpt innsug fra vwspeedshop.

Har også freshet opp en originalforstilling da den andre var kortet 2". Kommer desverre enda litt for trangt til å følge hjulbuene pga porshefelgene har høyt ET. Spacere på 15mm samt lengre bolter er bestilt.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 22, 2013, 22:23:40 pm
Looking good! Lekre innsug ja :)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 22, 2013, 22:27:55 pm
Takk takk.

Vinglepetter får ikke bestemt seg for om jeg skal ha min vannkjølte intercooler bak passasjerside eller mellom turbo og innsug. Noen formening?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Hulkenjanuar 22, 2013, 23:00:47 pm
Disse???  http://www.vwspeedshop.com/product.php?productid=16804&cat=396&page=1


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: erikaajanuar 23, 2013, 01:25:43 am
Hvorfor er det 3 sett med dyser på innsugene?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Hulkenjanuar 23, 2013, 07:10:18 am
Hvorfor er det 3 sett med dyser på innsugene?

Et sett innsug som kan brukes til forskjellige konfigurasjoner. Folk har forskjellige meninger og ønsker om hvor dyser skal monteres....


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: BeetleBugjanuar 23, 2013, 08:39:54 am
Hvorfor er det 3 sett med dyser på innsugene?

Et sett innsug som kan brukes til forskjellige konfigurasjoner. Folk har forskjellige meninger og ønsker om hvor dyser skal monteres....

Det stemmer. Innsugene er relativt komplette sammenliknet med en del andre jeg har sett på og kanalen er fin. Noe optimalisering må påregnes som med alt annet. Kim, har du funnet riktig kontakt til TPS`en?

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

Prosjektet ditt ser bra ut!

Mvh
BB


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 23, 2013, 09:32:47 am
Masse muligheter med disse innsugene som dere ser. Jeg har litt planer om modifisering av de, men det blir ikke i år.

Kalle. Tps kontakt fra volvo turbo passet. Eneste er at jeg skal ha kun 1 spjell. Bør det plasseres før eller etter intercooler?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: BeetleBugjanuar 23, 2013, 09:41:20 am
Eneste er at jeg skal ha kun 1 spjell. Bør det plasseres før eller etter intercooler?

Jeg har sett begge deler og har ikke erfaring med forskjellige plasseringer. Selv har jeg jo etter, det samme har Skinne. Stian Tekken har før.

-BB-


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 23, 2013, 09:46:40 am
Har du noe formening om å ha lange rør fra turbo til innsug vs korte rør, Kalle? Tenker på plassering av intercooler. Frister å flytte vekt fremover samt de blir mindre rør etc rundt motor.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: BeetleBugjanuar 23, 2013, 09:53:02 am
Har du noe formening om å ha lange rør fra turbo til innsug vs korte rør, Kalle? Tenker på plassering av intercooler. Frister å flytte vekt fremover samt de blir mindre rør etc rundt motor.

Jeg mener du skal sørge for å lage en så flow vennlig løsning som mulig. Når det er sagt så har en svensk bil bevist at det kan funke med intercooler foran i bilen og enorme trykkrør fram og tilbake og han sier selv at han ikke ser trykktap. I din bil "svømmer" du i plass så du får lage en løsning du tror og mener vil funke bra.

-BB-


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Trond Dahljanuar 23, 2013, 09:54:06 am
Og fortell oss andre gjerne om dine erfaringer etterpå så vi slipper å synse :-)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: el meccojanuar 24, 2013, 11:22:52 am
Løsningen er noen adaptere som gjør innvendig diameter i porsche huben mindre som gjør at originale type1-3 lager passer. Bruker hub fra førstegenerasjons 944 og 924 har dem vel også. Har lagt ved ett bilde.

Hvor fikk du kjøpt disse adapterne?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 24, 2013, 15:39:56 pm
Fikk de maskinert på mål. Tror ikke du får kjøpt disse ferdige, men Vdub enginering (tror de heter det) gjør slike oppdrag.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 30, 2013, 22:56:41 pm
Hadde kjøpt tørrsumptank fra Summit, men ble ikke fornøyd med plasseringa så da får jeg prøve noe nytt. Har så si aldri sveist alu før så får håpe den holder tett etterhvert.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 30, 2013, 22:59:12 pm
Plasseringen i bilen blir på innerskjermen bak passasjerdør. Vuderer å ta innløp nede i tanken og via ett rør til topps med diverse skvalpeplate i perforert alu.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 30, 2013, 23:06:30 pm
nice! ser jo ut som du har sveist alu i lang tid!  ;D


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 30, 2013, 23:08:46 pm
Bildet viser plassering av vannpumpe og sannsynlig plassering av oljekjøler. Har en teori om at vind under bilen vil lage ejektor prinsipp og suge luft gjennom kjøler mens den samtidig vil få inn luft via inntakene i bakre siderute. Noen som har noen annen formening?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 30, 2013, 23:13:19 pm
Eksosen så si ferdig. Endestussen får jeg ta til slutt :-)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 30, 2013, 23:16:35 pm
nice! ser jo ut som du har sveist alu i lang tid!  ;D
[/quote]

Takk, prøver så godt jeg kan, men er jo læregutt i forhold til deg :-)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Hulkenjanuar 30, 2013, 23:17:52 pm
Er bedre enn en Munch på veggen det her....


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 30, 2013, 23:19:11 pm
Takk :-) Prøver så godt jeg kan.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 30, 2013, 23:43:17 pm
anng oljekjøler. skal du ha den originale vann/olje kjøleren også?
i så fall kommer den luft kjøleren ikke til å gå så mye etter er erfaring fra bussen.
selv ved hard banekjøring ;D


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 31, 2013, 00:04:30 am
Har fjernet vann/oljekjøleren, så det blir kun denne du ser på bildet.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 31, 2013, 00:40:20 am
Noen som har formening om jeg kan stole på en slik sak som stoppekran til oljetilførsel på tørrsump pumpa?

http://www.ebay.com/itm/3-4-NPT-20mm-Stainless-Steel-Normally-Closed-2Way-Solenoid-Valve-Viton-Oil-Acid-/350586753381?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item51a0995165


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 31, 2013, 08:44:14 am
ut fra det jeg kan se så ser det så lovende ut at jeg bestiller en selv :)

Evt kan vi kanskje gå sammen og spare litt frakt?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 31, 2013, 14:48:37 pm
Ja, ble litt sugen selv. En kamerat som har vært borte i noen slike en gang sa at de kunne gå litt sakte/ikke åpne helt om det ikke var trykk på dem. Jeg får spørre dem litt rundt dette.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 31, 2013, 19:44:56 pm
Har sveist inn litt skvalpeplater i sumpen. Mangler bare innløpsrøret i alu fra bunnen samt sveisekoblinger til AN. Går for AN16 i tur og AN12 i retur. Ånding blir AN12.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 31, 2013, 19:46:46 pm
Fikk også spacere og lengre bolter til porsche hubbene foran. Tenkte at dette skulle være bolt on, men måtte dreie litt i dag også for å få spaceren til å passe perfekt.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Der_Butzelmannjanuar 31, 2013, 20:02:51 pm
Ser flott ut!
Men bør du ikke ha større dim på returen på olja enn hva det er på turen?

mvh
Arild


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 31, 2013, 20:30:03 pm
tror ikke det. Pumpa suger vel ikke enormt og strekket er lagt samt begrenset med fall. På retur har den derimot trykk og da er det ingenting som stopper den. Mulig jeg tar feil.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakmars 05, 2013, 22:07:13 pm
Går sakte men sikkert fremover.
Tørrsumptanken er helt ferdig. vannrørene gjennom bilen er så si også ferdig samt har begynt å montere litt rør fra intercooler.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Turbo Haraunemars 05, 2013, 22:43:36 pm
det innsygsrøret ditt kommer til å ta knekken på mange hester og respons. Du MÅ få til en Y-kobling med fine overganger.
Tenk den farta luften har når den kræsjer rett i T-koblinga di... bare et lite tips av erfaring.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 05, 2013, 22:59:03 pm
looking good.
likte spesielt godt den tørrsumptanken!!


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakmars 06, 2013, 08:05:32 am
Takk for konstruktivt innspill haraune. skal ned og sjekke litt på mulighetene, men mulig det blir slik du ser i år desverre.

Takk Jørn. Tror den ble grei selv også selv om jeg ikke vet om den lekker enda :-)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakmars 06, 2013, 14:15:15 pm
Tok å endret litt på innsuget slik at alle blir fornøyde :-) tror det nå bør være bra saker.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 06, 2013, 14:19:49 pm
Takk for konstruktivt innspill haraune. skal ned og sjekke litt på mulighetene, men mulig det blir slik du ser i år desverre.

Takk Jørn. Tror den ble grei selv også selv om jeg ikke vet om den lekker enda :-)
lavt trykkluft og zalovann


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Trond Dahlmars 06, 2013, 16:21:44 pm
Tok å endret litt på innsuget slik at alle blir fornøyde :-) tror det nå bør være bra saker.

Siden det kun er luft i systemet på dette tidspunktet og overtrykk i tillegg hadde det vært interessant å testet begge to i benk for å se faktisk forskjell


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Turbo Haraunemars 06, 2013, 17:58:56 pm
Nå har du et perfekt flowdynamisk innsug som selv Ebb hadde godkjent!!

Det har ikke så mye å si ved lav fart på lufta, og vakum, men når det blir fart på sakene og lufta sikkert har over 300kmh da begynner utformingen av rør å få mye å si.
Bare det å ha 30cm rett rør forran innsuget på turboen gir beviselig mer effekt målt i testbenk.
Selv økte jeg med 30hk bare med å bytte til et mindre flowrestriktivt filter


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakmars 06, 2013, 20:17:53 pm
Trond. mulig det kan testes en gang da det skal passe om hverandre.

Haraune. Takk for tips ang rett rør før turbo. Liker slike innspill. Ang filter så har jeg planer om å suge inn lufta via bakvinduet til en filterkasse jeg tenkte å lage selv med stålfilter innvendig. Har ett par alternativer til my størrlse på masker (om man kan kalle det det), men tror jeg har 180 og 360 my.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Trond Dahlmars 06, 2013, 21:17:03 pm
Hmm interessant Øyvind, har allerede virdert å ta lufta inn fra skjermen istedet for motorrom. Da vil jeg slippe den umiddelbare bøyen og. Har du link til slike tester?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Turbo Haraunemars 07, 2013, 20:59:41 pm
Trond har du ikke vært på dynokvelder hos Ebb å sett cola flaske trikset? nesten alle biler får mer effekt med colaflaske forran turboen...  :o

Kim ikke ta inn luft via bakruta,, der er det jo undertrykk.. Da må du heller bruke sideruta eller få til noe scoop opplegg.
Husk at du må minst 2,5cm ut fra overflaten før du kommer gjennom det laminære (stillestående) luftlaget rundt bilen og oppnår ram-effekt.
Når du først skal bygge uten kompromiss så kan du vel slenge på noen digre luftinntak.

Tips: 10cm lange ulltråder tapet til vinduer og karross gir en god visuell referanse til å se hvor det oppstår turbulens. (derfor har ikke jeg noen luftinntak bak på bilen)

Tips 2: de alurøra du har brukt til innsug er veldig glatte mot siliconslangene. selv med bolt-slangeklemmer glir de av når det blir varmt dersom du ikke har "vulk" i endene.  "poff" og motorstopp. veldig kjipt når du skulle til å dra fra en ferrari.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakmars 07, 2013, 21:32:41 pm
Jo, har montert store scoop i begge bakre sideruter. Tenkte luftinntak i den ene siden og kjøleluft til oljekjøler i den andre sien. Alle rørene har vulk i enden for å hindre at de skal skli av.
Takk for bra tips under bygging :-) Bedre å få de nå enn når den er ferdig.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Sonicmars 08, 2013, 19:26:42 pm
det innsygsrøret ditt kommer til å ta knekken på mange hester og respons. Du MÅ få til en Y-kobling med fine overganger.
Tenk den farta luften har når den kræsjer rett i T-koblinga di... bare et lite tips av erfaring.


Vet ikke om "turbo Haraune" har regnet på dette , som den experten han jo er , men det går mot en masse andre teorier , vi snakker om 0,8 -1,5 bar "venteluft " om ditt nye røroppsett er bedre tviler jeg på .. Det neste med "Haraune" sier er jeg enig i , lengre rør ..mer venteluft ..gjerne gjennom en vannavkjølt IC .. uansett morsomt å se det går rette veien Kim , særdeles morsomt prosjekt som
jeg vet du fikser .. garasjen ferdig ??

Mvh
Erich


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Sonicmars 09, 2013, 20:18:49 pm
Ser jo nå at dette også er trykkturbo , så da blir vel tingene litt annerledes ... en trykkboks hadde kanskje ikke vært feil , men ser da veldig godt ut .. elsker akkurat den bilen ... ???

Mvh
Erich



Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakmars 10, 2013, 18:49:22 pm
Hei erich.
Går sakte men sikkert fremover. Ja, kunne godt tenkt meg plenum på innsugene, men det blir ikke i år for å si det sånn.
Ang garasjen så er den nesten ferdig, men siste finish mangler, men nå prioriterer jeg bilen så mye jeg kan fremover.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 29, 2014, 18:16:48 pm
Tar tid, men på tide med en liten oppdatering. Fått montert litt på fronten. Vannpumpe har fått ny plassering og blir foran bak radiatoren.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 29, 2014, 18:19:50 pm
slik ser det ut nå. Radiator til motor og intercooler er på plass. Mangler litt til å veste vannpumpe til intercooler og bensinpumpene. Noen som har formening om jeg bør ha en liten surge tank til fuel? Er skum i tanken, men det vil vel skvalpe litt uansett.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: 64notchjanuar 30, 2014, 22:00:50 pm
Kjekt å se at du mekker bil igjen!


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 30, 2014, 22:05:40 pm
Takk Sten. Hadde håpet på å få veid bilen i denne friperioden, men mangler dessverre litt deler enda og vil gjerne ha mest mulig på plass først.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Turbo Haraunejanuar 31, 2014, 13:41:58 pm
slik ser det ut nå. Radiator til motor og intercooler er på plass. Mangler litt til å veste vannpumpe til intercooler og bensinpumpene. Noen som har formening om jeg bør ha en liten surge tank til fuel? Er skum i tanken, men det vil vel skvalpe litt uansett.

Det skummet i tanken må du ta å hive til He.... før det går galt. Dette går sakte men sikkert i oppløsning og legger seg i filter og dyser, og du ender opp med motorhavari, PUNKTUM.
Du har sikkert tenkt å kjøre e85 også og da går skummet enda fortere i oppløsning samma hva det står på pakken..

JA du trenger en surge tank med stor tilførsel, og retur tilbake til hovedtank. Hvertfall om du har tenkt å holde følge med meg i svinga...  ;D her snakker jeg av erfaring. Endret mitt system 4 ganger før det virka optimalt.

lykke til.
Jeg endte med å lage tanken selv med innvendig surgetank og mange skvalpeskott.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Turbo Haraunejanuar 31, 2014, 13:44:12 pm
Fin radiator forresten.. hvor kommer den fra? Inn nede venstre ut oppe høyre?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakfebruar 06, 2014, 09:44:01 am
Takk for tilbakemelding samt garasjebesøk øyvind. Blir å lage ny tank med diverse skvalpeplater. ett steg frem og to tilbake da jeg hadde håpet fronten var stort sett ferdig. Litt skeptisk med e85 og alu på sikt, men vil vel fungere ok. Noen med erfaring?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakfebruar 14, 2014, 21:27:55 pm
går smått om dagene, men ny tank er på gang. Mangler div fittings på å komme videre på dette.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakfebruar 14, 2014, 21:30:20 pm
topper mangler bare å få riktig fjærtrykk. Takk til GeirF med sveising av nye tapper for kjølesange.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakmars 20, 2015, 21:40:28 pm
Topper er helt ferdige om sider og tror det blir bra. Er det forresten vanlig å bruke tallerken på ventilene når man bruker pauter vippetøy?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakmars 20, 2015, 21:42:47 pm
Har forresten også endret litt til. Montert tykkere rør gjennom bilen 38x1,5 i syrefast samt fått på plass rør til intercooler.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakmars 20, 2015, 21:46:59 pm
her er 3 tanken i bilen. Denne gang syrefast og med skvalpeplater. Ingen skum og ingen alu da ør nesten alle være fornøyd. Ble desverre 3 kg tyngre, men kiloene er langt fremme. Det er også surge tank i underkant som sees ved at uttakene til pumpene kommer lengre ned.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakmars 20, 2015, 21:49:21 pm
slik ser fronten ut nå. Begge radiatorene på plass samt pumper etc.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakmars 20, 2015, 21:54:29 pm
er ikke mindre enn 4 pumper framfor forstillingen samt et par vifter til radiator. Blir spennende å se vektfordelingen til slutt :-)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakmars 20, 2015, 21:59:30 pm
slik blir setene etter hvert i bilen. Tørrsumptanken fikk også litt modifikasjoner. Monterte nivåvippe som vi gi alarm om nivået er lavt samt monterte inn varmeelement fra defa motorvarmer.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Formula Veeseptember 17, 2015, 09:50:35 am
Noen oppdateringer her?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakseptember 23, 2015, 20:45:23 pm
nei desverre har jeg ikke gjordt noe med denne siden i vinter/vår. Ble å prioritere en annen bil først, men har handlet inn litt mer deler. Satser på å skru litt ila neste friperiode. Blir å montere sammen motor for så å kunne tilpasse resten av kjølerør på motoren. Målet er å kunne teste denne litt i 2016, og det bør være mulig :-)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: TrettenNullTooktober 18, 2015, 08:52:32 am
.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 15, 2015, 22:09:19 pm
Litt oppdateringer. Motor satt sammen. Tar lang tid og alt må modifiseres for å bli bra.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 15, 2015, 22:11:47 pm
Har også fått låne ny girspak og det er ikke tvil. Den er "shift like a Boss" Blir å bestille en slik om ingen har en liggende :-)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: BeetleBugdesember 15, 2015, 22:15:09 pm
Har også fått låne ny girspak og det er ikke tvil. Den er "shift like a Boss" Blir å bestille en slik om ingen har en liggende :-)

Jeg har en liggende som jeg kan ta med sørover i jula og evnt legge igjen hos Svein T.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 15, 2015, 22:16:25 pm
Og for de som lurer på hva vaselinboksen gjør på motoren :-) Fordeler som er forminsket til kun å inneha nødvendige funksjoner.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 15, 2015, 23:06:30 pm
liker fremgangen
spent på denne motoren


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Formula Veedesember 17, 2015, 08:08:22 am
Har også fått låne ny girspak og det er ikke tvil. Den er "shift like a Boss" Blir å bestille en slik om ingen har en liggende :-)
Ooohh. Har samme selv. Det er Race utgaven med 60% reduksjon. Fantastisk girspak  :)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Formula Veedesember 17, 2015, 08:09:07 am
Og for de som lurer på hva vaselinboksen gjør på motoren :-) Fordeler som er forminsket til kun å inneha nødvendige funksjoner.
Så triggerhjulet og tenkte det var camsync ja. Kjører du fullsekvensiell tenning og sprut?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Roy Grellanddesember 17, 2015, 13:17:07 pm
Topper er helt ferdige om sider og tror det blir bra. Er det forresten vanlig å bruke tallerken på ventilene når man bruker pauter vippetøy?

Fikk du noen gang svar på dette spm? Jeg har samme vipper, men kjører uten lash caps. Noen som vet noe mer om dette?


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: holmsendesember 17, 2015, 16:58:50 pm
Topper er helt ferdige om sider og tror det blir bra. Er det forresten vanlig å bruke tallerken på ventilene når man bruker pauter vippetøy?

Fikk du noen gang svar på dette spm? Jeg har samme vipper, men kjører uten lash caps. Noen som vet noe mer om dette?

Uten på min


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 17, 2015, 21:04:40 pm
Tja, skal bruke vipec og kjøre tenning og sprut via den. Har ikke peiling på sprut og ikke brut tid på å sette meg inn i det enda.

Monterte med lash caps.

Knasten. Eneste jeg ikke er fornøyd med er pinneboltene. Skal originalt trekkes til 50nm begynte å trekke opp mot 75nm men da røyk den ene. Heldigvis slapp jeg å demontere blokka. Trakk de etterpå til 65 nm. Skikkelig sugen på noe bedre men har ikke lyktes me då få tak i raceware eller oettinger. Raceware kan lage, men koster noe helt vannvittig.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Formula Veedesember 18, 2015, 08:00:36 am
Tja, skal bruke vipec og kjøre tenning og sprut via den. Har ikke peiling på sprut og ikke brut tid på å sette meg inn i det enda.

Monterte med lash caps.

Knasten. Eneste jeg ikke er fornøyd med er pinneboltene. Skal originalt trekkes til 50nm begynte å trekke opp mot 75nm men da røyk den ene. Heldigvis slapp jeg å demontere blokka. Trakk de etterpå til 65 nm. Skikkelig sugen på noe bedre men har ikke lyktes me då få tak i raceware eller oettinger. Raceware kan lage, men koster noe helt vannvittig.
Jeg hadde samme opplevelse på mine. 10mm. Strammet alle opp mot 75nm veldig gradvis og forsiktig, men den ene ville ikke løse ut.. Satte ned moment til 65 på denne, det holdt. Jeg tar sjansen på at det holder.. Jeg bruker også pauter og lashcaps, men tror tallerknene mine er lavere.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: BeetleBugdesember 18, 2015, 10:36:43 am
75nm?

Hvor har dere disse momentene fra?

-BB-


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Erlend / bug66desember 18, 2015, 10:48:56 am
Mine 10mm ble nå dratt til med 3,7-3,8kg...


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Dallanddesember 18, 2015, 12:04:18 pm
til ref:
Pinnebolter er vanligvis 8.8 kvalitet.
Tiltrekningsmoment med oljete gjenger er 25nm for M8 og 49nm for M10
Hvis bolt eller mutter eks er elforsinket, kadmiert eller lignende senker du momentet med 20%.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 18, 2015, 12:41:09 pm
wbx pinneboltene er 12.9 kvalitet
står merket på enden
også har de har 7mm stamme.
jeg fikk Lynet til å beregne max strekk i de ved bruk av grader som tiltrekking.  som har funket bra på de 2 siste motorene.  . som er mere nøye en moment da man jo fjærner friksjon som kan påvirke resultatet.
siden det er  forskjellige lengder blei det forskjellige grader på pinneboltene.  ved bruk av org 50nm moment så løftet toppene seg på ca 1.4 bar på det oppsettet mitt
med grader holdt det tett på max 1.5 bar som jeg har kjørt
du kan bestille div lengder fra bugpack.  f. eks 10mm bolter og sette inn innsats i blokka.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: BeetleBugdesember 18, 2015, 13:15:00 pm
Jøss!

Med 40nm på kvalitetssylindre fra Autocraft så opplevde jeg en økning i leak. Dette er da på 94mm sylindre. De presses til å bli urunde er min teori. Kjører utelukkende 8mm Raceware på mine motorer og på 2332 motoren har jeg 30nm og 1.7bar med trykk. På lillemotoren har jeg langt mer trykk men ikke særlig mer moment på pinneboltene. Til info har Niklas testet hvor langt originale pinneboltene rekker med originalt moment og der begynte toppene å løfte på 3 bar.

Mvh
BB


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 18, 2015, 14:08:35 pm
tror man merker det lettere på en wbx att toppene løfter siden syl trykket da går ut i kjølesystem med de følger det får.  på en luftmotor kan man vel ha svak lekkasje uten å merke noe som helst.
og sylindertrykket er jo det som teller.  ikke ladetrykk i seg selv.  sylindertrykk kan jo leses av i motorens moment.  de 2 siste motorene mine har det ligget på ca 550-600nm (1.5 bar ladetrykk). 


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 18, 2015, 14:41:30 pm
pinnebolten kan jo hatt pitting etter rustskade
disse kan jo da også. ryke ved normalt moment


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakdesember 19, 2015, 03:43:50 am
Får se hvordan det funker slik det er nå. Blir overrasket om det ikke dukker opp noen andre utfordringer også. Har ikke helt troen på at alt blir perfekt med en gang. Får vurdere bugpack når motoren må opp igjen.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 19, 2015, 11:15:00 am
bare å se seg litt begrenset på effekt det :)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Formula Veedesember 21, 2015, 08:22:10 am
75nm?

Hvor har dere disse momentene fra?

-BB-
Litt fri tolkning fra en vi kjenner.. Dro først til med rundt 40-50(husker ikke, står i boka mi)
Deretter dro jeg 90grader til for å strekke bolten ca 0,4mm.
Når jeg sjekket moment etterpå, var det rundt 70nm.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: BeetleBugdesember 21, 2015, 08:35:33 am
75nm?

Hvor har dere disse momentene fra?

-BB-
Litt fri tolkning fra en vi kjenner.. Dro først til med rundt 40-50(husker ikke, står i boka mi)
Deretter dro jeg 90grader til for å strekke bolten ca 0,4mm.
Når jeg sjekket moment etterpå, var det rundt 70nm.

Takk. Har du målt leak etter at du dro til med det momentet?

Keep on with the good work!

Mvh
BB


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: Formula Veedesember 21, 2015, 09:41:58 am
75nm?

Hvor har dere disse momentene fra?

-BB-
Litt fri tolkning fra en vi kjenner.. Dro først til med rundt 40-50(husker ikke, står i boka mi)
Deretter dro jeg 90grader til for å strekke bolten ca 0,4mm.
Når jeg sjekket moment etterpå, var det rundt 70nm.

Takk. Har du målt leak etter at du dro til med det momentet?

Keep on with the good work!

Mvh
BB
Nei, men det blir vel ikke riktig allikevel så lenge ingenting har satt seg.. Men hadde jo vært greit å prøvd. SOA kjøpte en sånn leakdown tester.
Skal sjekke neste år. (Vi feirer julen i Venezia i år  8))


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 09, 2016, 17:24:10 pm
Motor er inne i bil og jeg har begynt å endre det jeg har gjort før. Sveist inn flex i eksos og Vband for å kunne dele den mer opp. Har også ferdig oppheng for lyddemperen. Går sakte men sikkert......


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 12, 2016, 22:05:26 pm
Har lekt meg litt som rørlegger igjen og forhåpentligvis er rørene til vannkjølinga ferdig. Eksos mangler kun stussen, men den får jeg ta når bakparten er på. Fått lagt AN16 røret fra tørrsumptank til pumpa ferdig. En av få deler som ikke er modifisert er dynamo og braketter til denne. Skal begynne å montere tilbake innsug etc. fremover


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 18, 2016, 17:21:45 pm
Fått på plass litt småting. Coiler er på plass, oljefilter, innsug med dyser etc. Har også veid bilen og foreløpig er det 792 kg, men det er uten olje og  kjøleveske og endel ikke låst til plassering ting. Da vet jeg hvor jeg skal plassere de neste tingene som skal monteres. Stikkordet er fremdeles fremover.......


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: BeetleBugjanuar 18, 2016, 17:39:35 pm
Dette ser veldig bra ut!

Mvh
BB


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreaksjanuar 18, 2016, 18:16:08 pm
Supert arbeid :-)

Sikkert ett par kilo å spare ved bruk av en mindre dynamo !


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 18, 2016, 18:49:17 pm
Takk, ja, har tenkt på å bytte dynamo, men det ble den enkle kjappe løsningen nå og bolt on :-)


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakjanuar 24, 2016, 14:52:11 pm
Gjort litt småting i det siste også. Fått montert opp alt av bensinslanger og bensintrykksreg. Montert ferdig oljeretur til tørrsumptank bortsett fra en manglende fitting. Det var fra før slik at man måtte flippe fronten for å fylle drivstoff, slik blir det ikke nå. Har sveist ferdig og borret hull til påfylling. Har nå¨fått oversikt over vakuum/trykkslanger så det må bestilles inn. Deretter er det å leke elektriker.


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: 64notchjanuar 26, 2016, 19:13:07 pm
Dette ser jaggu bra ut Kim :D


Tittel: Sv: Turbonotch
Skrevet av: vwfreakmars 08, 2016, 20:42:53 pm
har ryddet en del i elektrisk i det siste og inn med moderne teknologi. Noe av styringen til motoren. Har også hatt væsker på bilen og fått en sluttvekt på det hele. Blir ganske nøyaktig 850 kg vektfordelingen er 42% front og 58% bak.