VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Racingteknikk på november 13, 2011, 17:58:52 pm



Tittel: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: Racingteknikknovember 13, 2011, 17:58:52 pm
Jeg skal overhalle en WBX 2.1L DJ-motor og tenkte i samme slengen å trimme den.
Jeg skal ikke montere på turbo.

Hva bør jeg gjøre?


Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: vwfreaknovember 13, 2011, 19:33:56 pm
Sjekk litt på Gowesty.com de har greie på wbx


Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: Erlend / bug66november 13, 2011, 19:38:33 pm
Mer komp og porting?


Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: Der_Butzelmannnovember 13, 2011, 21:54:04 pm
Jeg skal overhalle en WBX 2.1L DJ-motor og tenkte i samme slengen å trimme den.
Jeg skal ikke montere på turbo.

Hva bør jeg gjøre?


Hei!

WBX er fine ting.
Litt av svaret på spørsmålet ditt ligger i hvor mye du har tenkt/lyst til å trimme, og til hvilket bruk og kjøretøy motoren er tenkt til. Forslag til lett trimming for en pålitelig og "snill" WBX gatemotor:

Lett porting av toppene, middels kvass kam for hydrauliske løftere slik at disse kan beholdes, 1,25:1 Vipper, og modifisert innsprøytning / annen innsprøytning / dobble forgassere, et bra eksosanlegg / effektanlegg, alt etter som.

Da har du fort noen trofaste 125 - 150 hk, alt etter hvor du legger lista i det ovennevnte. Skal du "blodtrimme" så er det jo selvfølgelig mye mye mer å finne på :)

Blir det en prosjekttråd på motoren forresten?

mvh
Arild


Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: Racingteknikknovember 14, 2011, 19:45:23 pm
Jeg hadde håpet og fått ut ca 130hk til 150 hk - Lett trimming


Middels kvass kam for hydrauliske løftere slik at disse kan beholdes,  - Hvilken kam bør jeg velge?
Annen innsprøytning - Her kan jeg vel bruke MegaSquirt?
1,25:1 Vipper - Er dette standard vipper?
Lett porting av toppene - Trenger jeg ikke gjøre noe mer med toppen enn dette og vanlig overhalling?


Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: Der_Butzelmannnovember 14, 2011, 20:57:53 pm
Jeg hadde håpet og fått ut ca 130hk til 150 hk - Lett trimming


Middels kvass kam for hydrauliske løftere slik at disse kan beholdes,  - Hvilken kam bør jeg velge?
Annen innsprøytning - Her kan jeg vel bruke MegaSquirt?
1,25:1 Vipper - Er dette standard vipper?
Lett porting av toppene - Trenger jeg ikke gjøre noe mer med toppen enn dette og vanlig overhalling?

Kam - Du har ett par tre kammer å velge mellom selv når du vil kjøre på hydrauliske løftere, da Tyske eller US(Kina?) kammer. På mitt neste WBX bygg går jeg for en Schleicher kam på 292° som er til hydrauliske løftere. Føres bla.a av B.A.S Ahnendorp. Ved å kjøre mekaniske løftere, har du jo hele T1 sortimentet å velge i sånn sett. Litt etter hva du selv ønsker.

Innsprøytning - Her er det mange andre på forumet som har prøvd ut mye mer enn meg, f.eks. Knasten, som i tillegg har veldig mye WBX erfaring. Innspill Knasten?

Vipper - Jeg tenker på ettermarkeds vipper.
1,25:1 Vipper er ikke std. på WBX, selv om skremmene mange fortsatt mener det.

Toppene - Std. WBX 2,1 topper har ganske bra/store kanaler fra fabrikken, om en f.eks sammenligner med ettermarkeds trimmtopper til Type 1 motor, så ville det vel vært en midt på treet trimtopp, eller deromkring. Litt optimalisering av kanalene som det å slipe over kvasse støpekanter/støpeflesk og glatte litt ut i svingene hjelper noe på. Fresing av seter ( tre vinkler ) hjelper også litt. Mange bekker små osv. Om en vil gjøre mer med toppene, så blir det samme sak som på andre motorer. Større ventiler, mer omfattende portejobb osv.

Som tidligere nevnt, et bra eksosanlegg har også mye å si.
Motoren som stod i min 1303S når jeg kjøpte den i Tyskland, var en 2,1 WBX med dobble 44 Webere, BAS Eksosanlegg og en til nå ukjent kam for hydrauliske løftere. Toppene var tilnærmet urørt. Bremset til 121HK, på hjula ifølge forrige eier. Kan nok godt stemme, for den var veldig frisk for å være en 2,1 WBX:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,15429.0.html



Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: Racingteknikknovember 14, 2011, 21:32:36 pm
Jeg tenkte på å bytte til større ventiler, men det må settes bort hos noen profesjonelle og da koster det litt for mye.

Går det ann å sette inn en veiv med lengre slag og uten å måtte bytte stempler?


Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: Racingteknikknovember 14, 2011, 21:38:19 pm
Mer komp og porting?

Mer komp?
Tenkte du på å slipe/frese ned toppene?
Eventuelt hvor mye kan jeg ta uten å måtte bytte original stemplene (så ikke stempler og ventiler slår i hverandre)?


Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: Erlend / bug66november 14, 2011, 21:45:44 pm
aner ikke  ;D

men "all" effekt er i toppene på en NA motor. Match deretter kam til valgt trimmingsgrad..



Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: Racingteknikknovember 15, 2011, 20:15:41 pm
Lengre veiv?


Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: Der_Butzelmannnovember 15, 2011, 21:03:58 pm
Jeg tenkte på å bytte til større ventiler, men det må settes bort hos noen profesjonelle og da koster det litt for mye.

Går det ann å sette inn en veiv med lengre slag og uten å måtte bytte stempler?

Er ikke snakk om lett trimming lengre detta ;)
Om du vil beholde originale stempler og sette inn ei veiv med lengre slag, så må du nødvendigvis ha kortere råder, som ikke er så gunstig. Eller shimse opp sylindre og topp osv. Da ville jeg heller valgt andre stempler, evt. også andre råder for å finne noe som passer sammen.

Det å øke kompresjonsforholdet i en 2,1 WBX er ikke så enkelt som på en luftkjølt motor. Dette av et par grunner. Du kan ikke bare høvle av toppene som på en luftkjølt motor sånn helt uten videre. Om du studerer en wbx topp, så har den så og si ikke forbrenningskammer, da dette ligger i stempelet på den motoren. DJ motoren har 10,5:1 komresjonsforhold originalt, som ikke er så verst. Du kan f.eks bygge om til flattoppstempler, senke inn ventilsetene noen mm ( var det 5mm tro) og sette i de kortere T1 ventilene. Så må du frese ut forbrenningskammeret i toppene. osv. osv. Mye arbeid.

Den originale 2,1 wbx veiva (76,4mm slag) er av seriøst god kvalitet. Det å bytte den ut med ei US/Kina veiv med litt lengre slag er egentlig dårlig butikk.

Det er diskutert en god del wbx trimming tidligere på forumet, så om du søker litt i gamle innlegg, så finner du sikkert mye nyttig info der også.
Men jeg har ikke fått svar på mitt spørsmål: Blir det prosjekttråd på motoren?  ;)



Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechnovember 15, 2011, 21:09:34 pm
butzel sier vel det meste! (dette blei nesten dobbel post!)

vendehøyden på wbx er kun 1mm så tenker du øke turtallet bør denne økes.
statiske kompen er jo ganske høy originalt 10.5:1
meste parten av forbrenningskammeret ligger i stemplene , det er kun 15-17cc i toppene så får ikke mye mer komp ved å ta ned toppene.
ved betydelig lengre veiv så må du evt ha lengre råder, lengre sylindere , for ut vannkappe pakning-
du får nok trøkt noen få mm i slag ved å gå til chevy journal, anne pinne høyde på stempler etc.
alternativ er større sylindere . Gowesty selger 96,5mm syl/stempler og da er du et stykke over 2,2 liter.

anbefaler std veiv, stempler,topper.
sett inn type 1 foringer for løftere og en grei type 1 kam , ett bra eksos dobble gassere evt megasuirt/tenning  og du er oppe i 150 veldig holdare HK


Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: Racingteknikknovember 17, 2011, 20:08:42 pm
butzel sier vel det meste! (dette blei nesten dobbel post!)

vendehøyden på wbx er kun 1mm så tenker du øke turtallet bør denne økes.
statiske kompen er jo ganske høy originalt 10.5:1
meste parten av forbrenningskammeret ligger i stemplene , det er kun 15-17cc i toppene så får ikke mye mer komp ved å ta ned toppene.
ved betydelig lengre veiv så må du evt ha lengre råder, lengre sylindere , for ut vannkappe pakning-
du får nok trøkt noen få mm i slag ved å gå til chevy journal, anne pinne høyde på stempler etc.
alternativ er større sylindere . Gowesty selger 96,5mm syl/stempler og da er du et stykke over 2,2 liter.

anbefaler std veiv, stempler,topper.
sett inn type 1 foringer for løftere og en grei type 1 kam , ett bra eksos dobble gassere evt megasuirt/tenning  og du er oppe i 150 veldig holdare HK

Hva er en grei kam? Forslag til grader og produsent.

Takker for gode råd folkens!


Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: tmatrenovember 18, 2011, 16:58:55 pm
Hydrauliske løftere fortsatt?
CB2280?
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=37&t=135738
Eller for å være på den sikre siden... bestille en fra Rocky Jennings?

Jeg har 2280 i mitt Oxy prosjekt, men den er fortsatt ikke testet  :'(


Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: Racingteknikknovember 21, 2011, 10:40:48 am
Jeg skal fortsatt bruke hydrauliske løftere.


Tittel: Sv: WBX overhalle/trimme
Skrevet av: Racingteknikknovember 26, 2011, 21:39:19 pm
Da er motor kjøpt av Jørn Tangen.