VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: BeetleBug på november 26, 2011, 16:19:03 pm



Tittel: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugnovember 26, 2011, 16:19:03 pm
En klok person sa:

It`s all in the heads!

Selv om dette ikke er VW så går det ikke ann å la være å bli inspirert av den karen her, spesielt i disse tider:

En Honda CRF 150R topp, original effekt 23 hk. Etter porting og setejobb (med 55gr setevinkel) 27hk:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

Så over til en Volvo topp:

[attachment=5]

[attachment=6]

Flowtall fra Volvo toppen over her:

[attachment=7]


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugnovember 26, 2011, 16:28:38 pm
Over til noe NA snacks:

Alfa T-spark 16V for baneracing. 2.0 liter motorvolum, 9500 omdr - 250hk

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

Bemerk: JPM sin 1915 motor bremset 248 hk med halvparten så mange ventiler  :o

Som om ikke toppene hans er smykker nok så bygger han også ekstreme turboer: 91mm turbin og 80mm billett kompressor, bremset 965 hjulhk ved 3.1 bar og den skal klare 1 bar til:

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]

[attachment=7]

-BB-


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugnovember 26, 2011, 16:40:41 pm
Det stopper ikke der skjønner dere, denne volvoen kjørte 6.72 - 335 kmt og hold dere fast:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]

[attachment=7]

Legg merke til wastegate plasseringen, sånn skal det se ut hvis man ønsker å kontrollere trykket:

-BB-


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugnovember 26, 2011, 16:42:53 pm
De siste pornobildene for i kveld,

Volvomotoren varver til rundt 9000 omdr. Turboen veide 36kg rett fra esken og etter hans modifiseringer så veier den 18,5kg. 98mm:

[attachment=1]

 8)

[attachment=2]

-BB-


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: 1303SSnovember 28, 2011, 11:27:15 am
mr cox?


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Dewildesember 03, 2011, 02:43:35 am
Stilig! Noe av grunnen til at JPM sin 1915 bremser like mye med halvparten av ventilene er nettop det at det er "halvparten" så mange ventiler å flytte på. Registeret blir lettere å dra rundt. Men for all del, imponerende.

Kul tråd!


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Hot Owldesember 05, 2011, 12:13:32 pm
Stilig! Noe av grunnen til at JPM sin 1915 bremser like mye med halvparten av ventilene er nettop det at det er "halvparten" så mange ventiler å flytte på. Registeret blir lettere å dra rundt. Men for all del, imponerende.

Seriøst, her er du på feil jorde... og langt ute også...  sykt langt ute


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Finn-Erik DeLuxe60desember 05, 2011, 21:16:29 pm
Stilig! Noe av grunnen til at JPM sin 1915 bremser like mye med halvparten av ventilene er nettop det at det er "halvparten" så mange ventiler å flytte på. Registeret blir lettere å dra rundt. Men for all del, imponerende.

Seriøst, her er du på feil jorde... og langt ute også...  sykt langt ute


På vei ut på jorde, eller mulig på vei tilbake..  ;D Anders sin bil.



Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: hazdesember 05, 2011, 21:30:35 pm
Kult Kalle. Endelig en tråd som er verdt å følge. For det kommer vel mer?


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Ed Némethdesember 05, 2011, 21:41:18 pm
Stilig! Noe av grunnen til at JPM sin 1915 bremser like mye med halvparten av ventilene er nettop det at det er "halvparten" så mange ventiler å flytte på. Registeret blir lettere å dra rundt. Men for all del, imponerende.

Seriøst, her er du på feil jorde... og langt ute også...  sykt langt ute


På vei ut på jorde, eller mulig på vei tilbake..  ;D Anders sin bil.




Stygg sak....


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: vw1961desember 05, 2011, 21:42:37 pm
Noe modifisering går i boks, og annet går i dass.


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Dewildesember 05, 2011, 21:50:50 pm
Stilig! Noe av grunnen til at JPM sin 1915 bremser like mye med halvparten av ventilene er nettop det at det er "halvparten" så mange ventiler å flytte på. Registeret blir lettere å dra rundt. Men for all del, imponerende.

Seriøst, her er du på feil jorde... og langt ute også...  sykt langt ute


På vei ut på jorde, eller mulig på vei tilbake..  ;D Anders sin bil.



;D Dette er på vei opp igjen ja. ;) Var jo ganske langt ute... Brått nærmere veien.

Jeg kan skrive en eller annen lang avhandling her. Næh, gidder ikke. Blir så mye frem og tilbake og ikke minst "whining" som det kalles.
Mye bedre å fylle tråden med lekre bilder av flott håndverk ;D


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugdesember 05, 2011, 22:43:12 pm
Jeg kan skrive en eller annen lang avhandling her. Næh, gidder ikke. Blir så mye frem og tilbake og ikke minst "whining" som det kalles.
Mye bedre å fylle tråden med lekre bilder av flott håndverk ;D

Ikke vær beskjeden. I mine tråder er det åpent for å diskutere alt, selv når man er på jordet.

Det er hyggelig med respons så da får vi blåse litt liv i den NA style:

Møt Mr Papadopoulos fra Hellas:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]

http://www.youtube.com/watch?v=G3snibHTZpw

Så Dewil, tygg litt på denne; 2 liter NA Ford  - 412hk - 12200 omdr! En liter effekt på 206hk - WOW!
 
Google translate, min gresk er langt under gjennomsnittet:

We are presenting today a separate Escort MKII which runs mainly on sirkoui. We are presenting today a Escort MKII which runs mainly on sirkoy. The lucky owner of the Escort is Spyros Papadopoulos of Kalamata.

"Our goal was to build a motorized system with maximum efficiency by 1999cc, which is the upper limit allowed in a class struggles" says Spyros and continues:

"The best motors, which brought in MKII context was the Cosworth. So we started and looked for the motors that what would be required to pay the maximum from construction materials and geometry of motors. As the motorized design perspective has to pay more than 250Hp per litre in the form of in NA configuration.

Thus, we designed the geometry of motors can be operated until 13,000 rpm without problem. The materials, of course, are not available so we had to make everything. The motorized ypokyvistike to 1914cc (92mm x 72mm). The bieles longer than a specific type of aluminum alloy. The Supertech pistons is also a special alloy and resistance until 35m/sec linear speed with 17:1 compression. The strofalos steel is made with our own standards and geometry. The valves are titanium, while Supertech ekkentroforoi is also special order. The valves are titanium, while Supertech ekkentroforoi is also special order.

The supply of oil arrange of a dry sump. The tetrapetalouda Our bodies are built, and the system of export (octopus - evaporation).

We use a Haltech E8 with sequential spraying. As understand there are many features of motors, which, while having great interest, we can not disclose.

In setting the dynamometer, 412hp motors to 11500 rpms. and 28.18 kgr torque at 9700 rpms. with fuel from MotoGP. We believe that the motor is not in its final form, and in the near future, with some changes, we will increase the HP to 480 Hp at 12800 rpms.

Our objective was to build a motor that can compete mainly against very good atmospheric Japanese motors. Ekmetalleftikame a very large percentage of the speed of sound and the 2 and 4 the impulsive wave which if the exhaust will overcome 250Hp per litre. In this case, however, the motors will work marginal and will not be suitable for speeds match.

In terms of transmission have chosen a Quaife with the rear differential also Quaife.

The level of improvement in the area has risen enough and continues to grow day by day. I think now we have something to zilepsoume from foreign veltiotes. I also believe that the level of improvement in Greece, if not the best, one of the best in the world.

Spyros Panopoulos - Spiros Papadopoulos Spyros Panopoulos - Spiros Papadopoulos
Extreme Tuners - Papadopoulos Power Extreme Tuners - Papadopoulos Power



Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Roy Grellanddesember 05, 2011, 23:41:01 pm
ear porn  ;D


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: geir Fdesember 06, 2011, 08:09:23 am
Sinnsyk rå :o


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: 181desember 08, 2011, 16:46:45 pm
Rå lyd!

Google translate fikk ikke oversatt noe. Si fra hvis noen lurer på hva de mener, min gresk er vel over gjennomsnittet!


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: OveFdesember 08, 2011, 18:21:01 pm
Fantastisk lyd! Gåsehud  ;D


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Espen/VW54desember 08, 2011, 19:54:28 pm
Fy flate før en lyd.


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: MrKreosot/ Arnedesember 08, 2011, 20:56:27 pm
Mtp på det med antall ventiler osv, så drister jeg meg til å nevne at Porsche fortsatt sverger til 2 ventiler pr sylinder, og det er sikkert ikke uten grunn ;D


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Ed Némethdesember 08, 2011, 21:56:43 pm
Mtp på det med antall ventiler osv, så drister jeg meg til å nevne at Porsche fortsatt sverger til 2 ventiler pr sylinder, og det er sikkert ikke uten grunn ;D

De gikk fra 2 ventiler pr. sylinder til 4 i 1999 med 996 modellen.
BTW: 959 kom med 4 ventiler pr. sylinder.


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2desember 08, 2011, 23:57:37 pm
Det er også derfor at Porsche først nå de senere år har klart å levere motorer med mye hk per liter. Spesielt GT3 RS 4.0 med 125hk per liter i en standard motor med garanti. Altså halvparten av målet til denne grekeren.

Sinnsvakt rå motor i den Escorten.

Offtåpikk:  Duckwort skal visstnok ha tegnet og tenkt ut BDA motoren ferdig med alle løsninger i sitt eget hode før han en dag tegnet ned produksjonsmodellen.


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: MrKreosot/ Arnedesember 09, 2011, 09:49:28 am
Mtp på det med antall ventiler osv, så drister jeg meg til å nevne at Porsche fortsatt sverger til 2 ventiler pr sylinder, og det er sikkert ikke uten grunn ;D

De gikk fra 2 ventiler pr. sylinder til 4 i 1999 med 996 modellen.
BTW: 959 kom med 4 ventiler pr. sylinder.

My bad 8) Var det da motorene også ble vannskadet?


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Ed Némethdesember 09, 2011, 10:17:36 am
Mtp på det med antall ventiler osv, så drister jeg meg til å nevne at Porsche fortsatt sverger til 2 ventiler pr sylinder, og det er sikkert ikke uten grunn ;D

De gikk fra 2 ventiler pr. sylinder til 4 i 1999 med 996 modellen.
BTW: 959 kom med 4 ventiler pr. sylinder.

My bad 8) Var det da motorene også ble vannskadet?

996 var den første 911´n med vannskade. Men 959 var luftkjølt.


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Erlend / bug66desember 09, 2011, 10:24:55 am
Mtp på det med antall ventiler osv, så drister jeg meg til å nevne at Porsche fortsatt sverger til 2 ventiler pr sylinder, og det er sikkert ikke uten grunn ;D

De gikk fra 2 ventiler pr. sylinder til 4 i 1999 med 996 modellen.
BTW: 959 kom med 4 ventiler pr. sylinder.

var det ikke 1998?


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Ed Némethdesember 09, 2011, 10:29:16 am
Mtp på det med antall ventiler osv, så drister jeg meg til å nevne at Porsche fortsatt sverger til 2 ventiler pr sylinder, og det er sikkert ikke uten grunn ;D

De gikk fra 2 ventiler pr. sylinder til 4 i 1999 med 996 modellen.
BTW: 959 kom med 4 ventiler pr. sylinder.

var det ikke 1998?

Beklager. Du har rett.


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Erlend / bug66desember 09, 2011, 10:45:00 am
hehe...


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Hot Owldesember 09, 2011, 12:16:43 pm
Formel 1 biler er fireventilerte, antagelig for å kunne skrive 48 valve bakpå koffertlokket.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-valve


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Dewildesember 09, 2011, 13:53:51 pm
På ævvdien har jeg 30 ventiler. Jeg har fremdeles ingen trang til å skrive det på hekken ;D


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Erlend / bug66desember 09, 2011, 13:59:30 pm
audi har vel en 25 ventilers motor og, 5 x 5. :)


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: SSRTdesember 09, 2011, 14:56:33 pm
Mtp på det med antall ventiler osv, så drister jeg meg til å nevne at Porsche fortsatt sverger til 2 ventiler pr sylinder, og det er sikkert ikke uten grunn ;D

De gikk fra 2 ventiler pr. sylinder til 4 i 1999 med 996 modellen.
BTW: 959 kom med 4 ventiler pr. sylinder.

My bad 8) Var det da motorene også ble vannskadet?

996 var den første 911´n med vannskade. Men 959 var luftkjølt.









959 var både vann & luftkjølt.


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Erlend / bug66desember 09, 2011, 14:59:36 pm
Jepp 959 hadde vannkjølte topper :)


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugdesember 09, 2011, 15:23:51 pm
Godt å se at Escorten falt i smak blant NA folket her inne. Det er helt utrolig hvor langt man klarer å nå med moderne teknologi og mye penger!

De gutta der har ikke bare Escorten i garasjen sin, de har også disse:

2007 - Ford cosworth 4cylinder 16v Turbo engine 120cui: 1280 whp 47psi (custom triple ball bearing 80mm turbo 119lbs/min)
2007 – Mitsubishi Evo 8 4g63 4cylinder 16v Turbo engine: 1416 whp – 57psi (custom quad ball bearing 82mm turbo 132lbs/min)

Nå prater vi:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]

[attachment=7]

-BB-



Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugdesember 09, 2011, 15:32:30 pm
Vi klarer litt til før vi reiser til mer hjemlige trakter litt senere:

[attachment=1]

Og her er evo`en med 1523 whp, nevnte jeg at den har 13:1 i komp og varver 10 000 omdr?:

[attachment=2]

[attachment=3]

-BB-


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Dewildesember 09, 2011, 16:09:51 pm
audi har vel en 25 ventilers motor og, 5 x 5. :)
5x5 ja.
Temmelig sær motor. Toppen flower visstnok ikke bedre enn en 4 ventilert før den passerer 5000rpm.

www.audistory.24max.de/old1/html/e25v.htm

Diskusjon ang 5 ventiler og audi sin 5v5
 www.motorgeek.com/viewtopic.php?t=24823


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Ed Némethdesember 09, 2011, 19:02:27 pm
Jepp 959 hadde vannkjølte topper :)

Tok jeg feil igjen.


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Ed Némethdesember 09, 2011, 19:09:27 pm
The 959 was powered by a new and revolutionary 2.85 litre flat-six engine derived from the famous “Moby Dick” race car. It featured numerous technical innovations of which the most prominent are 4-valve water-cooled cylinder heads, aluminium forged pistons, titanium con-rods, DOHC, two sequential turbochargers, dry sump lubrication and a BOSCH Motronic featuring digital injection and ignition. The cooling system of the 959 is a water-air-cooled hybrid where the cylinder heads are water cooled and the engine block is air-cooled.


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Erlend / bug66desember 09, 2011, 21:19:32 pm
Er det nå jeg kan si: "I told you so"  ::)


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Ed Némethdesember 09, 2011, 21:20:45 pm
Er det nå jeg kan si: "I told you so"  ::)

Det kan du. Siden det er helg  ::)


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Gullikdesember 09, 2011, 21:31:33 pm
Kjente det nappa litt , av bildene av maskinert blokk, titan kam og slike deilige saker. Verker i maskineringslysta av å se sånt... Keep'em coming guttær..


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugdesember 10, 2011, 10:08:37 am
Det jeg finner interessant med Hellas motorene er at dem tar utmerkede NA motorer og velprøvde NA ideer og turbokonverterer dem. Som Knasten sa tidlig en morgen fra nabokøya for noen år tilbake: "En god NA motor blir en fantastisk turbomotor." Det grekerne har gjort er å studere Cosworth sin fantastisk CA F1 motor og enkelte av delene de har benyttet er rene kopier:

Cosworth CA råde:

[attachment=1]

Cosworth CA var en lavbudsjettsmotor sammenliknet med konkurrentene på den tiden. Samtidig var det den motoren som hadde de lengste serviceintervallene med sine 350km. Det var også den eneste som klarte 20000 omdr. Den produserte fra 305 til 315 hk pr liter og den dag idag så anses den som en av de aller beste F1 motorene igjennom tidene.

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

http://youtu.be/BPdm51QwZEw

Jeg kommer tilbake med mer og jeg lover å bringe tråden tilbake til noe som er mer relatert med det vi driver med her inne.

Mvh
BB






Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugdesember 10, 2011, 10:25:52 am
Hva skjer når amerikanerne skal prøve seg på det samme NA style? GO BIG OR GO HOME:

16 liter volum, 16:1 i komp og "kun" 132 liter hk. 115 000 dollar - turn key. Effekt 2150hk og 2050nm overraskende nok har den innsprut.

Byggeren er Sonny Bryant og de semi hemi toppene blir omtalt som "next generation" Innsugsventilen er 3" stor!

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]

[attachment=7]

[attachment=8]

-BB-


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugdesember 10, 2011, 10:30:34 am
Noen bilder til av monsteret fra USA:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]

[attachment=7]

[attachment=8]

Nok for idag.


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugdesember 13, 2011, 20:39:06 pm
Jeg lovte å ta tråden "hjem" igjen etter noen særdeles ville utflukter og det velger jeg å gjøre med en av mine absolutte favorittmotorer og kanskje noe av det fremste innenfor NA og VW igjennom tidene. Her snakker vi trolldom!

Nøkkelord:

- Original veiv, uten motvekter
- Originale råder
- 043 VW topper
- 1600ccm / 1.6 liter!
- 8 ventiler
- 194hk!
- 121,3 hk pr liter
- 9000 omdr!

Noen bilder:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]

[attachment=7]

-BB-


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugdesember 13, 2011, 20:43:28 pm
Klyper du deg i armen og sier at det ikke er mulig? Her kommer noen bilder til:



Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugdesember 13, 2011, 20:55:09 pm
Trollmannen heter Johannes og hver eneste høst så inviterer han alle VW interesserte hjem til sitt aller helligste. Her deler han hemmelighetene sine og svarer på alle spørsmål som kommer.

Du leser riktig: 1600 motor - 194hk!

[attachment=1]

[attachment=2]

Her er flow tallene:

Flownumbers CFM at 25"H2O.
lift(mm)              Flow(intake)             Flow(exhaust)
2                        42,6                        39,5
4                        81,3                        73,3
6                        111,4                      96,5
8                        136,7                      115,5
10                      159,4                      130,3
12                      177,5                      141,8
14                      188,2                      148,5
16                      194,9                      152,5

Og her er alle spec for dem som vil ha harde pakker til jul:

Blokk: original AS41
Veiv: original tysk
Råder: originale tysk
Stempler: JE 86mm 24mm
Sylindere: originale 85,5mm honet til 86mm
Topper: 043 40x32mm ventiler
Komp: 12,0:1
Vipper: JPM 1,5:1
Støtstenger:Manton 3/8" cromolly
Kam:Fk45in/Fk44 ex
Kamdrev: Magnum
Oljepumpe: 26mm
Sump: 1,5lit
Svinghjul: originalt 180mm lettet MYE
Clutch: cush lock
Trykkplate: Kennedy Stage 1
Eksos: spesial laget til motoren 1 5/8"
Innsug: Spesial laget, tunet lengde (second order)
Forgassere: IDA 48

Her hører du den bjeffe:
 
http://www.youtube.com/watch?v=VPVqYRrQBA0

Og her er den på rullene til JPM:

http://www.youtube.com/watch?v=9868ihgGVk8&feature=player_embedded

Han kjørte som best 11.3 med denne motoren før den ble solgt. Og hvor gikk motoren til tror dere? Hellas...... hvor ellers. Pris? Var det ikke 6000 EUR / 46 300 NOK i dagens valuta. Den var tilsalgs på SCC 2010 men ingen nappet.

Snipp, snapp, snute... så var denne tråden ute.

GOD JUL!


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Gaffeldesember 13, 2011, 21:12:19 pm
Fy så rått! Sykt bra topp arbeid da:)


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechdesember 13, 2011, 23:02:40 pm
helt rått!


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugdesember 14, 2011, 08:45:52 am
Hvem slettet mine innlegg ?

Jeg! Selv om det snart er jul så godtar jeg IKKE oppkast fra deg.

Lag din egen tråd hvis du er så imponert over topper som ikke eksisterer på noe annet vis en på en nettside. Før du gjør det så kan jeg tipse deg om: http://www.araoengineering.com/VWheads.htm som forlengst har satt sine 16V topper i produksjon. Der finner du i det minste flowtall og pris.


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2desember 14, 2011, 10:44:34 am
Jeg begynner med det viktigste, nemlig å poengtere at det ikke er lett å få så mye hk av en liten motor og at Johannes har gjort en mega jobb med denne dødskule motoren.

Så kommer det, hk er ett resultat av turtallet. Ved lavt turtall blir det automatisk lite hk og til høyere turtall jo mer hester, og noe av problemet vårt er at vi har ett USA marked som i stor grad styrer hva slags deler vi får tak i til en fornuftig pris, og det er ofte deler laget med Amerikansk tankegang, jo større jo bedre... Større er tyngre og dermed daffere.  En motor som lett varver 8000 rpm er jo mye artigere enn en som du såvidt klarer å tyne til 6500 rpm. Men det er klart at driftsikkerheten til en stor kubikk daffing ofte er billigere og lettere å få til enn med en liten kjapping.

Nå er det mange som bruker mye tid og kr på motorene sine, og jeg håper flere vil gå den veien som JPM har gjort med denne 1600c'n. Men det er klart det koster litt mer.
På lounge'n har det jo vært mye snakk om små motorer og det er veldig interessant lesning, men effektive og lette deler kan gjøre underverk for en større motor også.

Jeg håper og tror at vi vil få se flere slike interessante prosjekter fremover, at folk prøver litt egne løsninger og ikke bare skrur ihop noe dem har kjøpt billig fra statene.

Det er fint med ferdige cnc topper fra CB, men spesielt eksotisk og imponerende er de ikke.
Kom igjen med bilder av godt topp arbeid.


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2desember 14, 2011, 12:50:17 pm
Angående JPM sine topper på denne 1600'n.

Hvorfor velger han å maskinere bort kjøleribben på toppen istedenfor å maskinere bort kjøleribber på sylinderen? Kan se mange svar her altså, jeg bare lurte på om han har sagt noe om det?


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: 1303SSdesember 14, 2011, 15:34:40 pm
Sjekk denne motortråden her ;)
http://norskescortregister.net/index.php?showtopic=8246
Han har noe dårlig erfaring m.en viss svenske som skal være "verdensmester på topplokk"


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugdesember 14, 2011, 16:16:38 pm
Sjekk denne motortråden her ;)
http://norskescortregister.net/index.php?showtopic=8246
Han har noe dårlig erfaring m.en viss svenske som skal være "verdensmester på topplokk"

Takk for tråd. Bra motorbygg og det er leit å se hvor uheldig han har vært med sine topplokk, både her i landet og i Sverige. Bare slik at det er brakt på det rene, jeg har ikke nevnt Cox en eneste gang i denne tråden og han har heller ikke gjort noe av arbeidet jeg har linket bilder til.

-BB-


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: 1303SSdesember 14, 2011, 17:38:06 pm
Sjekk denne motortråden her ;)
http://norskescortregister.net/index.php?showtopic=8246
Han har noe dårlig erfaring m.en viss svenske som skal være "verdensmester på topplokk"

Takk for tråd. Bra motorbygg og det er leit å se hvor uheldig han har vært med sine topplokk, både her i landet og i Sverige. Bare slik at det er brakt på det rene, jeg har ikke nevnt Cox en eneste gang i denne tråden og han har heller ikke gjort noe av arbeidet jeg har linket bilder til.

-BB-

Det såg ut som cox sitt arbeid på bildene i det første innlegget.
Kan opplyse om at escorten til brodern gav 184 hk på dynapacken da uten å få justert noe særlig.Men som han sa så den virker nå.var ikke noe problem å dra opp til 9000 omdr. ;D


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2desember 14, 2011, 19:33:01 pm
Sjekk denne motortråden her ;)
http://norskescortregister.net/index.php?showtopic=8246
Han har noe dårlig erfaring m.en viss svenske som skal være "verdensmester på topplokk"

Vilken verdensmester er det snakk om?


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Hot Owldesember 14, 2011, 20:21:40 pm
Erland Cox


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Dewildesember 14, 2011, 21:46:53 pm
Engelske bildeler er fremdeles som de har vært fra de startet å bygge biler der borte, søppel ;D
Stakkars mann, han må jo være tålmodigheten selv. Fresh låt i kjærra var det jo i det minste i et lite øyeblikk ;D


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: 1303SSdesember 14, 2011, 22:32:54 pm
Fortsatt masse dritt fra uk men og mye bra.Veivakselen fra farndon er jo ett smykke i seg sjøl.Prisen var vel ca 25000,-for bare veiven. :o


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Dewildesember 14, 2011, 23:03:58 pm
Veiva er det vel ikke stort å si på. Et flott smykke, absolutt. sikkert en "innvandrer" som har laget den ;-)

Alu-topppen kosta jo rundt 30K, den var jo ikke riktig på en flekk noe sted ;D


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: 1303SSdesember 15, 2011, 11:06:39 am
Cox lurte jo først på om toppen var lagd i kina,men hadde det vore så vel hadde det kansje vore bedre kvalitet på den. ???


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Gaffeldesember 16, 2011, 20:42:51 pm
MERE BILDER!


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugdesember 14, 2012, 08:46:26 am
"Advarsel: Dette er minst 120 dager siden siste innlegg i dette emnet ble skrevet. Hvis du ikke er sikker på at du vil skrive et svar, bør du vurdere å i stedet starte et nytt emne."

Nå er det vel på høy tid med litt mere godsaker i disse spjeldtider? Personen bak de første bildene i denne tråden har jobbet med en 1.4 (1397cc) liters motor:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]

[attachment=7]

-BB-



Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: BeetleBugdesember 14, 2012, 08:52:34 am
Flöde ,har inte papprena här men tittade nyss på dom.
In: 288cfm vid 28" vatten 12mm (standardtopp = ca220cfm)
Ut: 196cfm vid 28" vatten 11mm (standardtopp = ca150cfm)
Att det inte blev mer på insug beror till störst del på att det inte går att göra kanalen med full tvärsnittsarea hela vägen. Den är trång strax före styrningen men det går inte att ta mer för då hamnar man i fjäderbrunnen och neråt i vattenkanalen. Den är ca 24x29mmdär men i D-form. Det finns inte lika mycket gods till övers i mc topp som i en bil topp. Tratten är ca 65mm (har jag för mig) konar ner till 58mm, sedan konar spjället ner från 58mm till 43mm (ska hålla samma vinkel till porten). Tungan i porten nerkortad från ca 75mm till 32mm (från säte-uppströms) annars hade porten blivit annu trängre. Org ventiler är 33mm in och 27,5mm ut. Kammarna är custom Megacycle:
In: knappt 12mm lyft 260 vid 1mm org= 8,85mm 240* vid 1mm
Ut: knappt 11mm lyft 265* vid 1mm org= 7,25mm 220* vid 1mm
Effektivt varvtals område är ca 8500-13000rpm, Borr-slag = 81-63mm (org) och ja org vevaxel effekt är väl ca 175hk (som dom specar den till)

[attachment=1]

[attachment=2]

Og sånn ser klumpen ut:

[attachment=3]

Effekt: 717 hk, eller 513 hk pr liter om du vil.

-BB-



Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Dewildesember 14, 2012, 09:51:55 am
Å dæven. Hva er dette forno? ;D
Dette hadde vært helt sykt å ha i Corollaen min ;D


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Kjell Roardesember 14, 2012, 10:05:10 am
Motor fra Suzuki GSX1300R alias Hayabusa, med stooor propell..

 ;D


Tittel: Sv: Topp modifisering på sitt ypperste.
Skrevet av: Dewildesember 26, 2012, 18:54:16 pm
Her stod det endel nyttig