VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: ovejohan på desember 01, 2011, 19:20:36 pm



Tittel: Kakkling og risting bak
Skrevet av: ovejohandesember 01, 2011, 19:20:36 pm
Vi har ett problem med Edna.
Hun er 61 mod.

Det er kakkling og risting bak når man kjører den. Vi har ikke turt å rørt henne etter dette ble oppdaget.
Det er ikke slik lyd når den står i fri og triller, men lyden kommer så fort man har den i gir. Lyden er svakere rett etter man har sluppet clutchen enn når den beveger seg.

Hva tror dere det kan være?
Jeg tror det kan være girkassen evt. tilkoblingen mellom girkasse og aksling.


Tittel: Sv: Kakkling og risting bak
Skrevet av: Tistlodesember 02, 2011, 20:10:05 pm
Kjennes clutchen normal ut?? kan vera at utløysarlageret har hoppa av, eller henger etter 1 klips. Ikkje laust svinghjul vel? :D



Tittel: Sv: Kakkling og risting bak
Skrevet av: Torbjørn Ravndaldesember 04, 2011, 14:30:21 pm
Jeg hadde lignende "problem" for en ukes tid siden, men da var lyden konstant og økte ved gasspådrag...

Da var det "strammebøylen" over dynamoen som hadde blitt slakk, slik at kjølevifta tok i noe.
Bare å stramme mutteren, så var alt ok..


Tittel: Sv: Kakkling og risting bak
Skrevet av: Formula Veedesember 05, 2011, 09:28:23 am
Jeg lukter ødelagte splines på bremsetrommel bak. Jekk opp bilen og kjenne etter slakk på bakhjulene.


Tittel: Sv: Kakkling og risting bak
Skrevet av: ovejohandesember 13, 2011, 16:46:18 pm
Mange gode tips her hører jeg ja. 

Hvor ligger dette utløserlagret Tistlo?

Skal se om jeg finner den mutteren over dynamoen for å sjekke denne Torbjørn.

Det er ganske så glatt ute om dagen, og ikke noe flatt parti der jeg bor nå, så får prøve de andre mulighetene først Formula. 
Men er det i forhold til "klossene" inne i bremsetrommelen Splines er?


Tittel: Sv: Kakkling og risting bak
Skrevet av: Tistlodesember 13, 2011, 18:13:17 pm
utløysarlageret er ved clutchen mellom motor og gir(motor må ut for å komma til)

men ta å sjekk bakhjulene som formula seier, du treng ikkje jekk. sett på håndbrekket og ta godt tak i hjulet og prøv å tril da att og fram i kjøyreretningen. skal ikkje vera slark. prøv og å dra da inn og ut, skal heller ikkje vera slark.

splinsa er i trommelen. da er dei som forbinder trommelen med akslingen.