VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Larsr på januar 14, 2012, 13:25:51 pm



Tittel: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrjanuar 14, 2012, 13:25:51 pm
Hei, har en vw 1303s fra 73 som jeg skal pusse opp nå!

Har ribba den helt ned innvendig nå, og fant bare et hull nær clutchpedalen. men jeg har ikke lyst å legge på de samme stygge "mattene" i bilen igjen (de som er limet på, ikke gulvmattene)
De er beige og flekkete. Er det noen plass de selger nye slike? evt går det an å lakere dem til svart? Taket mitt er også stygt, fordi det er lyst beige/hvitt, har lyst på svart tak også. Er det noe lurt å lakere det, eller vil ikke det vare?

Tenkte når jeg først skal pusse opp bobla så lakerer jeg den innvendig også, ikke bare utvendig. Bobla ser ikke så aller værst ut egentlig, da den ble tecktylert under før den ble satt inn. Men noe overflaterust er det. Hva gjør dere når dere skal pusse den ned? Sandblåsing? Negerkuse på vinkelsliper?

Takker for alle gode tips til oppussinga til bobla mi, skal prøve å få ut noen bilder senere ikveld. Også kanskje jeg legger ut et prosjekt også ;)

Mvh Lars


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: tambur4januar 14, 2012, 14:08:27 pm
Deler får du blant annet kjøpet her:

vwveterandeler.no
www.unneberg-bil.no
cip1.com

Har god erfaring med alle 3!


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrjanuar 14, 2012, 17:46:28 pm
Dæven, der var det mye deler gitt :D

http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=10576

Er dette passende til senk eller? Var så sykt billig iforhold til det jeg er vant til på nyere biler :p


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: rljanuar 14, 2012, 17:49:49 pm
du har nok ikke sånn forstilling :-[
les litt i tråden til putte el scardeep de prøver og få litt kjøre egenskaper osv... el http://www.germanlook.net/html/main.php


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrjanuar 15, 2012, 07:07:45 am
Var ute å knipsa noen bilder av kjærra ista da ;)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/_1149436.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/_1149437.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/_1149438.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/_1149439.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/_1149441.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/_1149442.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/_1149445.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/_1149446.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/_1149447.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/_1149448.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/_1149451.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/_1149452.jpg)


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Panjanuar 15, 2012, 07:51:36 am
Gratulerer med bil!

Hullet ved clutchpedalen er i kanalen. Der inne skjuler det seg garantert langt mer rust, for kanaler ruster gjerne fra innsiden og ut. Sjekk grundig og nøye. Slettes ikke umulig å fikse, men kan være tidkrevende og må gjøres riktig.


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Skaugjanuar 15, 2012, 08:59:25 am
Bra start.
Lykke til


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrjanuar 15, 2012, 12:31:04 pm
Tror dere det går ann å bare sandblåse bobla i første omgang eller, så får vi fjerna lakken, og fått vekk rusta som er på den. (tenker både utvendig og innvendig)
Eller blir overflaten for "ru" på utsiden, og jeg må pusse bil i 1000timer for å få den fin til å lakeres? :p

Er vell ikke et så gærnt eksemplar av en 1303S dette? Har vært noen å sett på den, og de har sagt at de aldri har sett ei boble med så lite rust før hvertfall :p

Edit:
Hva er letteste måten å få ut motoren egentlig? Ta den ned? Prøvde å få av eksosen igår, men det var ikke barebare! Kommer jo ikke til alle boltene :/

Hva har han her gjort egentig?, kappa av hele bakenden, eller er den skrudd slik? La ikke merke til at jeg kunne ta av hele ræva igår for å si det sånn :p
(http://i96.photobucket.com/albums/l187/holmsen_2006/kjellbl.jpg)


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: hkjanuar 15, 2012, 20:34:07 pm
Ja bakplate + deler av inneskjerm er skjært ut, letter ut/inn med motor.


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Panjanuar 17, 2012, 15:16:47 pm
Motoren kan stort sett bare gå én vei ut, og det er ved å løfte bilen, løsne motor og slippe den pent ned under bilen. Eksosen lar seg demontere uten å ta ut motor, men du må sikkert knote litt før du får dreisen på det :)


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: raaenjanuar 17, 2012, 15:29:27 pm
Lykke til. Du har ikke en 73 mod. Men en 74 mod.


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrjanuar 29, 2012, 20:13:48 pm
Tok ut motoren idag! Gikk greit egentlig :) Må skifte clutch som jeg vet om hvertfall.. Noen som vet "stor" clutch jeg skal ha? PÅ Unneberg bil så kan jeg velge mellom 160/180/200/210mm.

Noen tips og triks ang clutchbytte :) ?


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Squarebackjanuar 30, 2012, 00:21:34 am
Tok ut motoren idag! Gikk greit egentlig :) Må skifte clutch som jeg vet om hvertfall.. Noen som vet "stor" clutch jeg skal ha? PÅ Unneberg bil så kan jeg velge mellom 160/180/200/210mm.

Noen tips og triks ang clutchbytte :) ?

200 mm. Kjøp den som passer "nyere bobler". Pass på at den du setter inn ligner brukbart på den du tok ut. Sentrer lamellplaten m.m.


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrjanuar 31, 2012, 22:25:58 pm
okei!

eksosanlegget på bilen hadde jo selvsagt aldri vart tatt av før, så det måtte jeg rive av for å få det av :p Men trenger jeg egentlig de "varmepottene" som går fram til varmeaparatet? Eller kan jeg bare kjøpe eksosrør uten det der? Vil bolba bli for varm hvis ikkke jeg har de varmepottene (eller funker det ikke samme som vannkjølt at jo mer varmluft du kjører på varmeaparatet jo mer kjøler det motoren?)

Bobla skal uansett bare brukes på sommeren, og sist jeg sjekket måtte jeg kjøre med alle vinduer åpne for å ikke dø av varme :p


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Panjanuar 31, 2012, 23:09:28 pm
God varme er veldig greit å ha i bilen. Ikke alle sommerdager som er like varme her til lands. Lær deg eller å justere varmeapparatet - varmen lar seg tross alt justere ;-)


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Erlend / bug66januar 31, 2012, 23:24:45 pm
Blit bra dette til slutt :-)

Prosjekttråd er fint! Kan flytte denne tråden til Prosjektgarasjen om du vil?


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Ketil S.februar 01, 2012, 12:18:06 pm
Kjekk bil. Personlig synes jeg fargen er den fineste de har puttet på en 1303 ! Har masse deler i den fargen til 03 liggende.
Dersom du ikke har tenkt å ta motor inn/ut konstant trenger du ikke lage til avtagbar bakplate!
Håper den er så "rustfri" som du sier den ser ut til å være. 03 har en lei tendens til å ruste i krinkelkroker ved innerksjermer foran og bak, samt dempertårn.
Min 03 -74 mod har minimalt med rust, men vet at jeg sikkert kommer til å finne overraskelser. Foreløpig (siste 2 år) har den kun vært til glede. Kun skiftet tennkabler og olje, ja + senket en masse da!
Lykke til med bilen, og du vet hvor du finner hjelp, tips osv., VWnorge forumet.


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrmars 16, 2012, 23:40:04 pm
Går litt framover nå, selv om det har gått treigt i det siste. har nemmelig kjøpt meg en bmw e60 520D, så den får det meste av kjærligheten fra min side nå hvertfall :p

Men tar meg en runde i garasjen for å skru litt boble når jeg gidder også.

Karosseriet skal sendes til sandblåsing om ikke lenge (skal ut med ruter osv først da)

(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/IMG_0374.jpg?t=1331937837)


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrjuli 09, 2012, 20:52:16 pm
Skjedd litt siden sist her nå.

Bobla har vært til sandblåsing, og det har kommet fram noe rust.

(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/IMG_0771.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/IMG_0780.jpg)

Hvor får jeg kjøpt disse platene?
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/IMG_0778.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/IMG_0779.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/IMG_0774.jpg)
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/IMG_0781.jpg)


Satte opp noen felger jeg har liggende ;) (De er til salgs btw: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35889862 )
(http://i219.photobucket.com/albums/cc280/LARZ_91/IMG_0793.jpg)


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrfebruar 08, 2014, 21:33:03 pm
Drar opp denne igjen. Har ikke gjort noe med bobla siden forrige innlegg desverre! Men har tenkt å bryne meg på dette nå.
Noen som vet hvor jeg får kjøpt delene jeg trenger som er opprusta? Sjekk bilder over. Er også intr. i felger og senk om noen selger det :)


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: BP 73februar 08, 2014, 22:33:05 pm
har noe nye karrosserideler til 1303 som du trenger for å fikse rusta di. har også mye annet til 1302 og 1303. ring meg på 99599148


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Tistlofebruar 09, 2014, 22:01:54 pm
unneberg bil,har ellers alt du trenger


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrfebruar 19, 2014, 22:36:36 pm
Hvordan ser dere forresten at dette er en 74mod og ikke en 73mod som jeg trodde?


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Daniel Lfebruar 19, 2014, 23:56:36 pm
Hvordan ser dere forresten at dette er en 74mod og ikke en 73mod som jeg trodde?

Fordi det er en 1303big som begynte i august 1973 altså en overgang til 74' modell. Du kan lese mer om det her:

http://www.vvwklubb.no/Sider/VWT1%20Endring.html


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Hot Owlfebruar 20, 2014, 01:29:31 am
Utover det ser man at du har 74 model forstilling, dvs. golf type (med justerbar camber).


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrfebruar 20, 2014, 23:12:59 pm
Skal begynne med litt innkjøp nå. i første omgang skjermer og støtdempere.

Passer skjermer og dempere på tidligere modeller på min 74 mod? isåfall fra hvilke årstall passer?
Er det en fordel å kjøpe glassfiberskjermer med en gang eller er gode gamle blekkskjermer det beste? Får man godkjent bredda skjermer på BT uten noe ekstra dokumentasjon?


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Tistlofebruar 21, 2014, 01:51:31 am
støtdempara framme passar ikkje frå tidligare modellar. bak er lik på alle med IRS.

ang skjermar, skal du ha orginal bredde, bruk dei som stod på bilen,eller få tak i nokon andre orginale. nye skjermar er skrot samanlikna med solide orginale.
skal du ha breidare skjermar legger du dei orginale på hyllo og får tak i nokon glassfibergreier i rett bredde eller evt "stålbreddar" eit sett med org.skjermar,som forsovidt er veldig mykje arbeid og kun for spesielt intriserte:)
godkjenning og dokumentasjon har ingenting med skjermane og gjera, men med dekkdimensjonen du skal ha. reknar med du skal ha nokon feitare hjul sidan du tenker bredding, og når du får godkjent dei hjula, må du ha breidare skjermar og då får du endra fysiske mål på bilen i vognkortet.


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrfebruar 21, 2014, 06:49:39 am
støtdempara framme passar ikkje frå tidligare modellar. bak er lik på alle med IRS.

ang skjermar, skal du ha orginal bredde, bruk dei som stod på bilen,eller få tak i nokon andre orginale. nye skjermar er skrot samanlikna med solide orginale.
skal du ha breidare skjermar legger du dei orginale på hyllo og får tak i nokon glassfibergreier i rett bredde eller evt "stålbreddar" eit sett med org.skjermar,som forsovidt er veldig mykje arbeid og kun for spesielt intriserte:)
godkjenning og dokumentasjon har ingenting med skjermane og gjera, men med dekkdimensjonen du skal ha. reknar med du skal ha nokon feitare hjul sidan du tenker bredding, og når du får godkjent dei hjula, må du ha breidare skjermar og då får du endra fysiske mål på bilen i vognkortet.

Takker for svar! Nå vet ikke jeg hva IRS står for da men...

Orginalskjermene ble sandblåst, men desverre var de for tynne, så de bøyde seg noe jævlig. passer ikke på bilen lengre :P


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: scardeepfebruar 21, 2014, 09:54:49 am
Du har en bra utgangspunkt for å bygge noe veldig tøft. Stå på og ikke hast!
Jeg foreslår at du bruker internett litt aktivt for å bli kjent med bobla. Alt du kjenner ikke til (f.eks IRS) kan du søke opp og få svar ganske kjapt på hva det ene eller det andre betyr, gjør og hvordan ting fungerer. Du lærer ganske mye og veldig fort.

 Lykke til!


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: N Ffebruar 21, 2014, 10:15:12 am
IRS = Independent Rear Suspension. Det betyr at du ikke har stive akslinger bak på bilen. Kan lese mer om det f. eks her: http://www.vw-resource.com/rear_suspension.html#irs. Dette gir mye bedre kjøreegenskaper på bilen, f eks ved at hjulene ikke heller innover (negativ camber vinkel) når de presses oppover, eller når du senker bilen.


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Tistlofebruar 21, 2014, 17:27:44 pm
orginalskjermane er ikkje for tynne,men da spørst måten dei er sandblåst på. men bobleskjermar er veldig bøyelig og tøyelig bytheway. derimot kan eg ikkje garantera at da er orginale du har. kan godt ha vert skifta ut ein gong i tida


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrfebruar 27, 2014, 00:13:17 am
Passer skjermer fra 1300s på min 1303s? Vet av en 1300s som jeg får kjøpt billige deler av i nærheten, så hadde vært fint å vite hva som passer og ikke :) ?


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Tistlofebruar 27, 2014, 01:17:40 am
desverre passar ingen av skjermane. dvs bakskjermane passar, men har ulik baklyktpatent.
men 1300s har gjerne 1600motor som kan vera grei å ha + at girkassa (kode AS) er veldig ettertrakta pga fin utveksling ved større motor,og svingaksel. derfor er da ogso sånn at terskelen for hogging av 1300s er mykje lågare enn andre virkar da som. kan få meir enn 3000 for ei sånn girkassa merklig nok.


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrfebruar 27, 2014, 11:16:13 am
Takk for svar, kanskje jeg skal se litt på motoren og girkassa da? Er det noe jeg bør se etter for å fastslå om det er 1300 eller 1600 motor?
Og hvor står girkassekoden?


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Tistlomars 01, 2014, 11:28:35 am
du ser på motorkoden under dynamofoten kva motor da er. søk på vw type 1 engine codes på google so får du opp lister med info

girkassekoden står på eit skrått felt mot undersida av kassa framme mot enden. ikkje vanskelig å finna, men du må sikkert skrapa litt. AS er vel koden på 1300s kasser. (desse passar ikkje i din bil,men sikkert mange her inne som vil kjøpa)


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrmars 02, 2014, 15:20:39 pm
Da har jeg sjekka opp girkasse koden på 1300s kassa. = AS  24043
Min 1303s kasse hadde jeg problemer med å lese koden pga påmontert bil + tectyl, men tror det sto AT.

Etter det jeg har forstått så har disse samme utveksling , så da får jeg vell bare selge 1300s kassa. Hvor mye kan jeg få for den? Med akslinger osv.

Også har jeg sjekka opp motorkodene. på Min 1303s motor står det AS og på 1300s motoren står det AD. Er begge 1600cc motorer? Og kan jeg foreksempel bruke AD motoren som en delemotor til min AS motor?

EDIT

Ifølge denne linken http://www.thesamba.com/vw/archives/info/engine_letters.php  Så er AD en type 2 motor og AS en type 1 motor, ellers så er det 1600cc 50bhp DIN. Non-USA begge deler. Hva er forskjellen på type 1 og 2 motorer?


Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Tistlomars 02, 2014, 21:54:23 pm
Legg ut kassa til salgs so ser du kva du får, men dei pleier å komma opp i 3000 eller meir.

AS og AD er 1600 ja, delane går om kvarandre. AD er nok ikkje noko direkte type 2 motor då eg har ad motor i fleire bobler. men er den til type 2 vil du blandt anna sjå at da er gjenga opp bolthol i blokka under reimhjulet , for festing av bakre motorbjelke på type 2.



Tittel: Sv: Oppussing av 1303S 73 mod
Skrevet av: Larsrmars 02, 2014, 22:57:50 pm
Legg ut kassa til salgs so ser du kva du får, men dei pleier å komma opp i 3000 eller meir.

AS og AD er 1600 ja, delane går om kvarandre. AD er nok ikkje noko direkte type 2 motor då eg har ad motor i fleire bobler. men er den til type 2 vil du blandt anna sjå at da er gjenga opp bolthol i blokka under reimhjulet , for festing av bakre motorbjelke på type 2.


Tusen takk for gode svar :) Da blir det kjøp av den bobla hvertfall ! :)